Österlen

Tjuvstart.

Hipp, hipp HURRA för HENNE idag!!

Hejsan.

Idag fyller min yngsta ”lilla” dotter år. Hon och jag är snart lika gamla. Det känns så i alla fall. Och inte känns det som det är hela 26 år sedan hon såg dagens ljus på Ystads BB.

Förra helgen var hon hemma hos oss i Gyllebo. Eftersom hon nu har en massa pluggande på gång den närmsta tiden, så tjuvstartade vi lite med hennes födelsedagsfirande redan då. Det vill säga, hon fick öppna sina presenter.

Jag tyckte att det kunde vara lika bra att hon fick dem, för varför skulle de bara ligga och vänta här hemma hos mig i flera veckor. En Mr Wattson lampa hade hon önskat sig, så det fick det bli såklart. Även ett startpaket så hon skulle kunna göra sina egna groddar hade vi köpt åt henne. Och som alltid är det jag själv som är mest spänd och förväntansfull när jag ska ge bort presenter. Sådär är det alltid för mig.

Grattis på dagen Emmy♥

Helgens väder var riktigt härligt. Även om det inte såg så väldigt vackert ut genom min kameralins, så var det så skönt med ett par plusgrader och bara ett lätt litet duggregn. ”Det kändes vår”.

Duggregnet var förstås inget som katten Judith uppskattade särskilt mycket. Under den gångna vintern har hon mer och mer parkerat sig i bästa hörnet av soffan. Och där får hon så gärna ligga.

Dagens citat:

Det mesta som åldras och får spår av livet anses vackert, utom människan.

Fast jag tycker nog att människans alla åldrar är vackra de också. Rynkor, rundare mage, ärr, valkar, gäddhäng. En glad, leende människa är alltid vacker tycker jag.

Kram Annika

Tjuvstart. Läs mer »

Bakom det vita lurar små vårtecken.

Hejsan.

En morgon vaknade vi återigen upp till en vit värld. Lite som om Moder Natur lekte kurragömma med oss soltörstande nordbor.

Efter mitt morgondopp vandrade jag vidare genom skogen och la efter mig de första fotspåren i den vita nysnön.

Även om den vita snön gjorde sitt bästa för att efterlikna vinter, så kunde den uppmärksamma ändå se små ljuvliga vårtecken. Små underverk som bara finns där.

Det är hasselns blomning som är i full gång. Förmodligen är det många som inte ens lägger märke till de underbara små röda blommorna.

Våren smyger och leker med oss, och vill Moder Jord leka och busa, då är jag med på noterna. ”Fågel, fisk eller mittemellan”…

Något som också blev ganska busigt, utan att det för en sekund var min mening, det var ett av de breven jag skickat till min dotter i USA. Ni vet ju att jag varje vecka postar ett handskrivet brev med någon liten present i till henne. I ett av de senaste breven valde jag att skicka med ett par nya trosor och två paket nötkräm som jag vet att hon gillar. Upplevelsen för henne blev något helt annat än vad jag tänkt mig…

… haha, som vi har skrattat åt det där. Hon skrev att hon kunde slicka i sig krämen ändå. Men jag hoppas för mitt liv att ingen såg henne göra det… Ja, det där blev en erfarenhet som gav oss ett riktigt gott skratt i alla fall.

Dagens citat:

Distans betyder ingenting när någon betyder allt.

 

Tänk på det, saker och ting behöver inte alltid vara vad de ser ut att vara.

Kram Annika

 

 

Bakom det vita lurar små vårtecken. Läs mer »

Kanske sista morgonen med is.

Hej hej

Förra veckan så kan det ha varit sista morgonen för den här säsongen som vi fick nytta av vår finurliga ishacka.

Kanske var det sista morgonen som vi fick njuta av att slå sönder nattens istäcke och krypa ner i vår lilla vak vid sjön. Alltså, jag har kommit att älska det där ljudet av att krossad is så mycket.

På resten av sjön var det nästan helt isfritt vatten.

Det var bara precis vid den lilla bryggan som isen ännu låg kvar. Med lite extra andakt klev jag därför ner i den lilla vaken. Vem vet när det kommer kunna bli en ny härlig isvak att bada i. Jag är så tacksam för alla de speciella stunder som den här vintern bjudit mig på.

Även om det var en riktigt kall morgon, så sjöng fåglarna den ljuvligaste vårsång man kan tänka sig. Våren går inte att hejda, så är det bara. Och med den kommer andra härliga upplevelser såklart.

Sedan när morgonen övergått i dag åkte jag hem till pappa Kurt för att hjälpa honom med några saker och för att träffa min syster. En härlig dag helt enkelt.

Dagens citat:

Låt inte gårdagen ta upp för mycket av idag.

Ha det riktigt bra och kram från mig.

Annika

(en del av bilderna i inlägget har Tina Thornberg tagit)

Kanske sista morgonen med is. Läs mer »

Svanarna satte nog morgonkaffet i halsen.

Hej.

Om det nu vore på det viset att svanar brukar samlas och dricker en slurk kaffe på morgonkvisten tillsammans, så fick den aktiviteten den här morgonen i så fall ett abrupt slut.

Det var en riktigt kall morgon som vi tagit vårt morgonbad tillsammans, jag och Tina, och sedan sett solen gå upp vid bryggan.

När vi druckit upp allt vårt goda ingefärste, så släkte vi marschallerna och traskade vidare längs med sjökanten.

Glatt babblande om allt mellan himmel och jord vandrade vi på, för att bara tystna när vi andades eller när ekorrarna skulle få säsongens sista hasselnötter.

Det var mitt i vårt ivrigt pladdrande som jag plötsligt fick syn på den vackra vyn framför mig. Det var hela ”tjocka släkten Svan” som samlats där ute på isen. De vackra fåglarna stelnade till när de hörde oss på långt håll. Jag kunde se hur deras smala svanhalsar förlängdes flera tum rakt upp i luften, innan de under ett vilt, skräckslaget läte for iväg över vattenytan för att så fort som möjligt lyfta upp i skyn.

Attans också, tyckte vi, som så gärna önskat få med dem alla på en vacker film.

Så har det varit dags för lilla hunden Lykke att gå till tandis. Hennes tandstatus var inte alls så eländig som hunden Mollys, och det var ju skönt. Men lite trött och tilltufsad var hon allt resten av dagen min lilla ”Lykkebebis”,  så hon fick ha väldigt mycket extra kärlek hela hållna dagen. Nu känns det så bra att båda hundarna har rena fina tänder som inte ska plåga dem på länge.

Dagens citat:

Igår skrek jag ”KOSSA” till en kvinna på cykel. Hon svarade genom att ge mig långfingret. Sen brakade hon rakt in i kossan jag varnat för. Jag försökte i alla fall!

Man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser av allt man hör.

Ha en fin dag.

Annika

Svanarna satte nog morgonkaffet i halsen. Läs mer »

I löv it.

Hejsan.

Idag ska mitt blogginlägg handla om löv. Fast först vill jag börja med att utbrista i ett rungande HURRA! Ett stort varmt grattis vill jag framföra till min goe svärson Jimmy, som just precis idag fyller 30 år.

Grattis Jimmy ♥

Att gå i t-shirt och röda shorts är väl kanske inte dags riktigt ännu. Men att våren ligger i startgroparna det kunde jag ana en dag vid bryggan. En vårstorm hade dragit fram under natten och fyllt hela min lilla isvak med röda boklöv.

Alla vattendrag var förvandlade till en lövsörja såg det ut som.

Att ta ett gyttjebad var ju inte precis vad jag hade tänkt mig direkt.

Men hellre brödlös än rådlös heter det ju… Bryggan har två sidor så det var bara att hacka upp en ny vak med klart vatten på andra sidan. Eller ganska klart i alla fall . Badet var lika härligt som alltid, ”and I löv it”!

Dagens citat:

Vad du får genom att uppnå dina mål är inte lika viktigt som vad du blir genom att uppnå dina mål.

Ha en riktigt härlig dag.

Annika

 

I löv it. Läs mer »

Utefika och Stenshuvudsgubben.

Hej hej.

Den där dagen då jag och Stefan var på vårspaning i nationalparken så hade vi packat med oss kaffe och tilltugg i ryggsäcken.

I skuggan var det rejält kallt och kyligt, men vi hade en sådan tur den här dagen, att fikaplatsen vid den vackra ålaboden vid havet var ledig.

Där packade vi upp vårt kaffe och de hemmagjorda kanelbullarna, så vände vi näsorna mot solen och bara njöt.

När termosen var tom och magen full, så vandrade vi vidare utmed havet.

På tillbakavägen valde vi den lite stenigare stigen som går förbi ”Stenshuvudsgubben”. Stefan och hunden Molly fick hålla tungorna rätt i mun då de balanserade fram på den knixiga stigen, stelbenta som de båda är. Jag själv och Lykke är lite mer som bergsgetter och skuttade med lätthet fram…

Vi tog en liten paus vid den söta lilla fyren, innan vi stretade vidare i den härliga vårsolen. Alltså den där fyren, visst är den så otroligt söt där den ligger vid foten av Österlens eget ”Stensho”.

Dagens citat:

Livet har inga begränsningar, bortsett från dem som vi själva sätter upp.

… och såklart allt det som folkhälsomyndigheten rekommenderar just nu…

Ha en fin lördag och kram

Annika

Utefika och Stenshuvudsgubben. Läs mer »

Bitande kallt.

Hejsan.

Den senaste tiden har det varit smällkallt i gryningen. När jag vandrat ner genom den mörka skogen till min brygga, så har det bitit rejält i kinderna. Termometern har flera morgnar visat på många minusgrader. Eller ja, minst fem, och det är ju kallt för att vara här i södra Skåne.

Varje morgon när vattnet varit fruset, så har jag skänkt min Stefan en tacksamhetens tanke för det finurliga ”ishackarredskapet” som han tillverkat åt oss. Jag tycker att det är så vackert med den blanka kalla isen i kontrast med de brinnande marschallerna. Att från isvaken tyst betrakta naturen, elden och den glänsande isen, det är verkligen att bara vara i nuet.

Jag har sakta vant mig vid att vara där i min lilla vak i flera minuter. Nu njuter jag så oerhört av de här kalla baden. Efteråt så känner jag mig stark som en liten oxe. Eller nja, kanske mer som en liten envis åsna egentligen, för sådär råstark har jag aldrig varit, utan jag är väl kanske just bara envis.

Hur som helst så är jag så tacksam för den kalla period vi fått. Dagarna har ju ofta bjudit på härligt klarblå himmel och strålande sol, och bättre väder i månaden mars går icke att önska sig.

Den lugna kalla morgonen gjorde att jag nästan aldrig ville gå hem igen. Min stund där på bryggan med något varmt att dricka och en stilla natur som sakta vaknade var så berikande.

Kanske är det fler av er som älskar naturen? Då kan jag tipsa om att följa en fantastisk tjej på Instagram och Youtube. Hon heter Jonna Jinton. Hennes sätt att prata och vara, påminner lite grann om min egen dotter Andréa, ja det är något med den tjejen som går rakt in i mitt hjärta. Tips, tips för er som gillar vacker natur.

Dagens citat:

Under ytan, finns stora och små. Under ytan, finns det skratt och gråt. Det finns mycket där som händer, som vi inte kan förstå. Men vi hittar alltid svaren, där i botten av oss själv, under ytan.

Allting börjar och slutar alltid hos oss själv.

Kram Annika

 

Bitande kallt. Läs mer »

Finaste vårtecknet i nationalparken.

Hej hej.

Efter en fantastisk vinter så är våren nu här och nosar i kanten, så där lite försiktigt bara.

Det var i helgen som vi bestämde oss för att pausa lite i alla våra bestyr och ta hundarna med på vårspaning i nationalparken.

Det var rejält kallt om öronen den där dagen. Men både jag, Stefan och hundarna njöt i fulla drag.

Hänsynsfulla som vi ju är, så plockar vi alltid upp efter våra små hundar. Åtminstone på de ställen där det rör sig mycket människor. Även om Molly och Lykkes små lortar inte är mycket större än att de kunnat rymmas i en fingerborg, så luktar det lika äckliga att få under skorna som en newfoundlandsskit. Och naturligtvis kastas påsen i en soptunna, allt annat är idiotiskt.

Och när jag gick där och kikade ner i marken så fick jag syn på den! Årets första lilla frusna blåsippa.

Tänk vad det kan spritta till av lycka bara av att få syn på en slokörad liten vårblomma.

Vi vandrade i sakta mak mot Naturum. Vi tog min favoritstig genom alekärret.

Alekärret är nog den  bästa platsen i hela parken, där jag trivs som allra bäst. Det är som hämtat ur en John Bauer saga och kanske bor det ett litet troll i min själ.

Och hur vacker är inte den här ”korgen”, skapad av naturen själv.

Huxflux var vi sedan framme vid Naturum och resten av vår vandring får ni läsa om en annan gång.

På eftermiddagen åkte vi sedan hem för att ta hand om veden som Stefan köpt. För första gången på alla år så har vi lyckats med bedriften att elda upp hela vårt förråd av ved, så nu får vi hoppas på en varm och skön vår inom kort. Men kan man lita på prognosen för Österlenvädret, så ska det yra runt öronen rejält idag.

Dagens citat:

Mars 2021: som Mars 2020 fast med toalettpapper.

Ha det riktigt bra.

Annika

Finaste vårtecknet i nationalparken. Läs mer »

Det började och slutade så vackert.

Hej hej

Efter gråväder kommer alltid dagar med sol igen. Det kan man vara alldeles säker på. Alltid.

I förra veckoslutet blev det en så fantastiskt vacker morgon.

Jag och min kamrat såg dagen gry vid sjön. Vi badade under månens sken och drog sedan på oss våra varma kläder i takt med att solen sakta steg upp och spred sitt röda sken över sjön.

I samband med solens uppgång så sjönk temperaturen och vi fick en rejält kall morgon.

Om vi nu fick en förunderligt vacker morgon så blev kvällen inte heller fy skam. De vackraste molnen drog plötsligt fram över våra hustak och himlen färgades mer och mer rosa.

Jag som stod och hackade grönsaker till kvällens goda soppa, jag var ju bara tvungen att lägga allting åt sidan och ge mig ut i kohagen för att njuta av allt det vackra för en stund.

Dagens citat:

Om man är tacksam för det lilla så ser man genast att det finns så mycket att vara tacksam för.

Vackra morgnar och vackra kvällar gör hela dagen vacker.

Ha det fint.

Annika

 

Det började och slutade så vackert. Läs mer »

Fullmånen och marskatter.

Hejsan.

Förra veckan var en vecka då min sömn blev lite sämre än vanligt.

I vanliga fall så brukar jag sova som en stock. Jag somnar lätt som en plätt och jag brukar vakna pigg och utvilad när det väl är dags att stiga upp. Men i förra veckan sov jag som en kratta. Kanske berodde det på månen som var full. Jag tänker att om månen kan påverka hela hav och göra ebb och flod, så borde den även kunna inverka på oss människor, som faktiskt består till  stor del av vatten.

Annars kan min skönhetssömn blivit lite störd av våra båda katter. Trots att de båda är kastrerade, så brukar de leva rövare i huset när mars månad är här. In och ut vill de ränna i tid och otid. Katten Felix är värst. Får han inte som han vill så puttar han ner saker från borden, river på ställen han vet att han inte får, han rusar genom huset så att det hörs som en klampande elefant. Ja han förvandlas verkligen till en tjurig tonåring en månad om året den där katten.

Särskilt glad för Felix är mitt lilla barnbarn Scott, och det verkar vara ömsesidigt. Kanske är det doften av bajsblöjor som gör Felix extra förtjust i honom. Ja, nästan lite hög och berusad ser det ut som han är. Inne på döttrarnas toalett har Stefan gjort ett provisoriskt skötbord åt Scott. Felix fullkomligt älskar den toaletten nu.

När man har sovit lite dåligt och är lite extra trött då får man köpa en extra stor bukett rosor åt sig själv på ICA, för så är reglerna.

Fast det allra bästa för att piggna till på morgonen, det är utan tvekan ett kallt dopp i Gyllebosjön. Och allting jämnar alltid ut sig, för de senaste dagarna har jag nu sovit som en stock. Ja, jag har sovit så hårt att jag till och med börjat att snarka påstår Stefan. Men det där tror jag inte alls att det kan ligga någon sanning i…

Dagens citat:

Jag vill inte ha någon som lovar mig månen och stjärnorna. Jag vill ha någon som ligger bredvid mig i gräset och tittar på dem.

Och då helst utan att knuffas i sidan, om man då skulle råka slumra till lite grann!

Ha det gott.

Annika

(ovanstående bild är tagen av Tina Thornberg)

Fullmånen och marskatter. Läs mer »

Rulla till toppen