Österlen

In i dimman.

Hej hej.

In i dimman är ett uttryck som jag egentligen förknippar mest med glad ungdom, sprit och berusning. Men det var för typ tusen år sedan som de gamla uttrycket var aktuellt för min del. Med åren har glädjen med att medvetet bli yr i mössan avtagit rejält. Nuförtiden är jag så glad om jag kan hålla hjärnan så skärpt och klar som möjligt.

Numera betyder ”in i dimman” helt enkelt bara att man beger sig ut i diset en dimmig dag. En sådan där riktigt grötig och dimmig dag var det i förra veckan. Men då var det alldeles extra mysigt att tända upp ljus och marschaller på bryggan.

Fast efterhand så klarnade det upp och dimman den lättade. Även om gråvädret höll i sig så kändes det lite som om synen klarnade.

Det var till och med så att solen försiktigt kikade fram en liten stund. Närmast land så var isen borta, där kunde man återigen se hur träden speglade sig så vackert i vattnets blanka yta.

Att lille Scott ska gå på fest, höja ett glas och säga ”in i dimman” det hoppas jag kommer dröja riktigt länge än. Även om han redan nu gärna slår sin ”babblar-vippmugg” med kranvatten ihop med mitt glas och säger ”kkkkhhh”, vilket nog betyder skål.

Dagens citat:

Empati är som en muskel som växer sig starkare för varje gång vi använder den.

Om det är någonting som ska tränas lite extra så är det just det tycker jag. För fy bubblan så mycket elakheter, hat, ignorans och dumheter det finns runt oss i dag, särskilt på nätet.

Ha en härlig dag.

Annika

(ovanstående bild är tagen av Tina Thornberg)

In i dimman. Läs mer »

Utslagen.

Hejsan.

Det är något alldeles särskilt med helt utslagna tulpaner tycker jag.

 

Jag tänker ibland att jag vill verkligen åldras som en tulpan. Vilt, färgsprakande och dramatiskt på något vis.

Efter en vild och dramatisk ”biljakt” med lille Scott så var både han och jag utslagna. Det blev en stunds återhämtning i soffan med katten Felix.

Tidigare på dagen hade jag varit ute på min morgonrunda vid sjön. Scott höll ställningen hemma i stugan, medan hans mamma sov med ena ögat öppet.

Vid sjön låg dimman som ett grått täcke över naturen och det var en kyla som trängde igenom alla vinterkläder och ända in i märgen.

Den dagen var det extra härligt att komma in och mysa med Scott och katten.

Mamma Amanda slöt då båda ögonen och sov vidare. En välbehövlig sovmorgon för en trött småbarnsmamma.

Dagens citat:

De vackraste ögonen är de som söker det vackra i andra.

Det finns något vackert i nästan precis allting.

Kram Annika

Utslagen. Läs mer »

Vårvintern.

Hejsan.

Den här tiden som är nu, den är så underbar. Den här tiden som är som ett gränsland mellan vintern och våren. Vårvinter.

Det är som om det är en femte årstid. En tid som är sprängfylld av längtan och förhoppningar.

De tidiga morgnarna har varit kyliga och kalla. På isvaken har det fruset till, ungefär som om någon lagt dit ett måttanpassat kristallglas.

Men så fort solen visade sig, så förvandlades dagen till en härlig vårdag. Fåglarna stämde upp i en högljudd kör och isen smälte av solens starka strålar.

Ett vårvinterbestyr hemma hos oss har varit en sovrumsrenovering. Både Stefan och jag var så trötta på allt därinne som bara samlade damm. Sänggaveln i textil, den råsågade träväggen som vi haft som fondvägg … allt åkte ut. Fram trädde den gamla knallgula tapeten från millenniumskiftet och skapade roliga minnen.  Undertiden som vi (läs Stefan) har spacklat och tapetserat, så har vi sovit i ett mindre byggkaos. Men lagom tills våren anländer så kommer vår sängkammare att vara som ny igen. Det ska bli så härligt. Hästensängarna ska få galoppera vidare till sänghimmeln, för trots sitt höga pris, så hör de där sängarna nog till ett av våra sämsta köp faktiskt. Kanske får ni se lite glimtar hur resultatet blir när allting är klart framöver.

När vårvintern övergår till riktig vår då är det skönt att städa ut och få bort allt gammal vinterdamm från huset.

Dagens citat:

Sunt förnuft är inte en gåva. Det är ett straff, eftersom du måste förhandla med alla som inte har det.

Men vem tror sig inte om att ha ett sunt förnuft egentligen. Alla tror att sitt eget förnuft är det klokaste.

Kram på er från mig.

Annika

Vårvintern. Läs mer »

Som ett lockrop.

Hej hej

Trots att det senaste året borde gett mig massor av tid och tillfällen att baka och pyssla här hemma, så har jag inte hunnit med det alls så mycket som jag brukar göra.

När jag så en dag kom mig för att baka en stor sats kanelbullar, så sa min dotter att det var som om jag gjorde det bara för att det var dags att ”locka hem ungarna”. Och kanske har hon lite rätt i det. Bullbak för mig är nog som ett lockrop på mina nära och kära att komma hem och hälsa på.

Bakning är inte något jag ägnar mig åt för skojs skull, nej det är mer något jag gör bara för att ha godsaker i frysen när vi får oväntat besök. Just oväntat besök är ju inget som duggat så tätt under det senaste året, av förklarliga skäl.

Inte heller har jag lagt så mycket pengar på blommor och växter det här året. Visserligen älskar jag blommor av alla de slag, men det har liksom känts onödigt att ge sig iväg till affären för att köpa blommor som ingen mer än jag själv kommer att se. (Stefan har visserligen ögon att se med, men han lägger inte märke till sådana där små ”oviktiga” detaljer…) Någon enstaka tulpanbukett från ICA har det blivit. Den här färgbomben slog jag till med förra veckan.

Det här året har mer gått åt att göra sådant som jag verkligen njuter av. Naturen och skogen. Att likt Ferdinand bara sitta och och njuta. Att lukta på de vilda blommorna, de som kommer utan ett uns av ansträngning.

Och som jag har njutit. Tänk så mycket man brukar göra bara för att man tror att man ska vara så duktig hela tiden. Jag är faktiskt lite tacksam för året som gått, som fått mig att stanna upp och känna efter vad som gör just mig lycklig och tillfreds med livet. Det är sannerligen inte att vara duktig.

Fast när suget kommer efter att baka lite kanelbullar, ja då gäller det förstås att smida medans järnet är varmt. Det finns ju inget godare än hembakat!

Dagens citat:

Det är klokare att gå sin egen väg, än att gå vilse i andras fotspår.

Ha en härlig dag på just din egen upptrampade stig.

Kram Annika

(ovanstående bild, Tina Thornberg)

Som ett lockrop. Läs mer »

Ljuset och blommorna.

Hej.

Nu kommer ljuset tillbaka. För varje dag blir den ljusa delen av dygnet längre och längre.

Om man som jag, älskar att se solen gå upp, så är det bara att rulla ur sänghalmen tidigare och tidigare för varje dag nu.

Fast det är som om solen och ljuset tankar in en massa energi i mitt blod. Jag stiger med lätthet upp i ottan för att njuta av den stunden som för mig är den bästa på hela dagen.

Ljuset har även lockat upp de allra första blommorna ur jorden. Snödroppar och vintergäck lyser upp på de varmaste ställen i min trädgård.

Bomullsliknande fröställningar ser ut att vara redo att föröka sig i mina rabatter. Den röda sippan kommer snart att slå ut i söta rödrosa små blommor. Den ljuvliga julrosen har massor av knoppar och snart kommer allting att gå alldeles på tok för fort.

.

Vid bryggan ligger isen dock envist kvar. Men det gör mig inte så mycket. Även om det såklart kommer bli underbart härligt att simma fritt runt i vattnet så njuter jag av isen. Jag vet ju att vakens dagar är räknade, liksom allas våra dagar är.

Men än så länge är det kängor och varma kläder som gäller. ”Än är det ju vinter kvar säger mor”, precis så som det sjungs i visan.

Dagens citat:

Förlora en timmer på morgonen och du jagar den hela dagen.

Naturligtvis så är det vackra skymningar och solnedgångar också, men då brukar jag bli så trött, så trött. Ja, allting jämnar i rättvisans namn ut sig. Sova måste vi alla göra.

Kram Annika

Ljuset och blommorna. Läs mer »

Tacksamhet – bloggens mest använda ord.

Hejsan.

Jag är tacksam för att jag så ofta känner mig just så tacksam. Och jo, jag vet att jag ständigt återkommer till just  det ämnet.

Om man har möjlighet att fokusera på det i livet som man mår bra av och är tacksam över, så blir allting alltid så mycket lättare.

Livet är orättvist och vi har alla olika förutsättningar, det är visst så sant. Men jag tror fullt och fast att vi alla kan styra en del av vårt mående med tankens kraft.

Det här blir så tydligt när världen är i kris. Såklart förstår jag de människor som kämpar med en sorg efter förlusten av någon nära anhöriga – det är inte det jag tänker på. Sorg är en helt annan sak. Nej, det jag tänker på är alla som gnäller över tristessen, de som är frustrerade över att vara begränsad i livet. Allmänt beklagande i vardagen, det ger bara en ond spiral neråt.

Jag läste om en man som satt inspärrad många år i en fängelsehåla, men han var trots sin torftiga tillvaro, lika lycklig varendaste dag. Han menade att det var bara kroppen som var inlåst, hans tankar var fria att flyga vart de ville. Han hade lärt sig att styra sitt mentala mående och tänka lyckliga tankar varendaste dag. Han vara tacksam för det han hade, hur lite det än var.

Jag är så tacksam för mina tidiga morgnar. Oavsett att de kan verka långtråkiga och enahanda, så ger det mig så oerhört mycket. Varenda dag då jag får vakna upp, pigg och frisk och kan emot en ny dag ute i naturen vid min gamla brygga, då har jag bestämt mig för att vara lycklig. Alltså blir jag lycklig varje dag.

Jag är alldeles extra tacksam för min fina badkompis, Tina, som kommit att få en självklart plats i mitt hjärta. En sprudlande person med samma enkla syn på livet som jag själv. Samma knashumor och samma kärlek till djur och natur som jag själv har.

Tack Tina för våra små möten i skogen, och tack för allt gott du bjuder mig på, goa skratt inräknat!! Tack!

Dagens citat:

Tacksamhet kommer av rätt tankesätt. Otacksamhet hänger samman med tanklöshet.

Ha en härlig dag.

Annika

(ovanstående bild Tina Thornberg)

Tacksamhet – bloggens mest använda ord. Läs mer »

Sportlovsfika på en slottstrappa.

Hejsan.

En dag på sportlovet passade jag på att träffa ett efterlängtat litet gäng. Det var en kär vän till mig och ett par söta barnbarn. Vi hade bestämt att ses vid Christinehofs slott.

Det var en solig men ganska kall eftermiddag som vi träffades. Vi startade med en liten promenad runt slottet.

Att det kära gamla slottet blivit tämligen chanserat med åren, det var vi helt överens om. För nog hade fasaden behövt en rejäl uppfräschning.

Har man fika med sig i ryggsäcken så måste man såklart fika ganska så omgående. Vi valde att ta plats framför huvudentrén på slottets trappa. Där satt vi sedan och mös i solskenet. Vi åt nybakade kakor, tjejerna drack varm choklad och mina hundar skällde ut andra besökare som om vi ägde stället.

Sedan var vi såklart tvungna att promenera ner om till Skoghem och vända.

Tjejerna lyssnade uppmärksamt på att jag minsann bott i det stora huset när jag var i deras ålder. Minnen från mitt barnkalas där på gräsmattan skrattade vi gott åt, innan vi traskade vidare på den hala stigen.

Dagens citat:

Tidigare var jag rädd för att människor skulle säga: ”vem tror hon att hon är”. Nu har jag modet att stå kvar i mig själv och säga: ”det här är den jag är”.

Ja man får helt enkelt vara som man är.

Kram Annika

(ovanstående bild, Christina Tånnander)

Sportlovsfika på en slottstrappa. Läs mer »

Det doftar vår i Gyllebo.

Hejsan.

Trots att vi ännu bara befinner oss i slutet av februari, så kan man ana doften av vår i luften.

Fast att nattkylan och isen på sjön envist höll sig kvar, så kändes den där typiska första vårkänslan i luften.

Efter mitt bad i isvaken huttrade jag till lite extra och drog jackan lite hårdare om kroppen. Trots fåglarnas hoppfulla sång så tror jag nästan att temperaturen föll flera grader precis när solen gick upp över trädtopparna.

Men så fort solen kommit upp så blev det varmt och behagligt.

Vårkänslorna spritte och hoppade runt i kroppen likt vattnet i den porlande bäcken. Alltså det är något alldeles särskilt med den här första förnimmelsen av vår.

Jag tänkte för mig själv att jag skulle ta tillvara på varenda dag som den lilla isvaken nu fanns kvar. Gud vet ju när vi kommer att få uppleva isbad här i Gyllebo nästa gång.

Dagens citat:

Det är aldrig någon som vill ha en motivering till ett JA. Så varför ska man motivera ett NEJ.

Ha en härlig dag, och säg bara ”ja” till roliga saker idag.

Kram Annika

Det doftar vår i Gyllebo. Läs mer »

En eftermiddag vid skjutfältet.

Hej hej

En härlig eftermiddag tog jag mina små hundar och åkte till Haväng en runda.

Istället för att vandra söderut, så valde jag att vända näsan mot norr och ströva längs skjutfältet istället.

Det är ganska länge sedan jag var här senast. Jag har liksom inte kommit mig för att åka hit. Kanske har det påmint mig för mycket om tiden med Johnny och våra militärövningar här.

Men den här eftermiddagen kändes det så härligt att vara tillbaka. Mina tankar gick såklart till Johnny och till den där sista gången då han fick springa alldeles fritt på sitt älskade skjutfält.

Hela det stora fältet var fritt från snö, men på sandstranden låg ett hårt och tjockt snötäcke kvar.

Molly och Lykke njöt i fulla drag när de glatt skuttade runder runt mina fötter. Men då och då var det som om något gav mig en lätt puff i ena knävecket. Som en förnimmelse av en våt hundnos som bara ville påminna mig om någonting. Någonting väldigt fint och någonting väldigt saknat… Men jag behövde egentligen ingen påminnelse… det går inte en enda dag utan att jag tänker på min stora svarta Johnnyhund ♥ … inte en enda!

Dagens citat:

Man kan ta ifrån människan allting, men inte vad hon bär i sitt hjärta.

Må gott

Kram Annika

En eftermiddag vid skjutfältet. Läs mer »

Ljuset återvänder och en liten cooling hälsar på.

Hej.

Trots att hela den här pandemitiden varit ganska så långtråkig, så har det ändå känts som om naturen gett mig en massa nya upplevelser varendaste dag. Under ett helt år har jag Gyllebos naturreservat  att tacka för att jag njutit så mycket trots allt.

Den senaste veckan märkte jag tydligt hur ljuset kom tillbaka alltmer för varje dag.

Ljuden i skogen blev mer och mer högljudda. Fåglarna sjöng högre och mer intensivt än förut. Gässen blev återigen mer aktiva när de flög i stora gäng över sjön på morgonen.

När grusvägen förvandlades till en enda lerig sörja så valde jag och Tina att ta ridstigen genom skogen istället. Där uppifrån var det en så vacker utsikt över sjön, särskilt nu innan alla träden fylls med blad igen. Då kommer allting att döljs i en enda stor grön lummighet, så det gäller att passa på att njuta av det man kan för stunden.

Isen vid badbryggan ändrade också skepnad varje gång jag passerade. Lite mer vårligt för varje dag.

Ett vårtecken från ungdomen brukade väl vara att pågarna drog på sig jeansvästen och tog sig en pilsner. Det var precis de minnena som kom över mig när lille Scott fick prova Amandas gamla jeansväst och samtidigt norpade en tom läskburk från bordet. Hur cool blev han inte, den lille Scott!?

De förstås, killarna från min ungdom brukade ju varken ha napp eller gosekanin, åtminstone inte vad jag kan minnas. Fast så var de nog inte så coola som lille Scott heller.

Dagens citat:

Den ena minuten är du ung, cool och rolig. Och i andra minuten skruvar du ner stereon i bilen när du kör, för att se bättre.

Livet går i en rasande fart. Det gäller att leva så mycket man kan varendaste dag.

Ha det fint

Annika

(ovanstående bild har Tina Thornberg tagit)

Ljuset återvänder och en liten cooling hälsar på. Läs mer »

Rulla till toppen