Österlen

Det börjar höras vår.

Hejsan.

Även om vi bara är en bit in i februari och att det i högsta grad är vinter ännu, så kan man märke en klar skillnad på fågellivet i skogen.

Fast att det är både kallt och ibland ganska vintrigt på morgnarna, så sjunger fåglarna i skogen om en annalkande vår. Det hörs en sådan skillnad om man jämför med hur det hördes i december månad.

Den här tiden på året, då allting ligger framför oss, den är så underbar tycker jag. Dagar då man riktigt kan känna hur våren pockar på, trots att bryggan är täckt med en förrädiskt hal isskorpa.

Hemma vid fågelbordet är det också full rulle på fåglarna. Bofinken och den lilla blåmesen är bara några av alla de sorter som gästar oss.

Det är en härlig tid vi nu går till mötes. Och det får gärna stanna upp lite grann nu och inte gå alltför fort fram. Lite sådär så man kan suga på karamellen lite längre innan allting sätter fart.

Dagens citat:

Möt dagen som solen möter fälten. Långsamt. Tålmodigt. Nyfiket.

Jag önskar alla en fin söndag och hoppas vi får höra fåglarnas vårsång även idag.

Kram Annika

Det börjar höras vår. Läs mer »

En tung tid.

Hejsan.

Under en ganska lång tid nu så har det känts lite extra tungt, lite ledsamt och motigt för mig. Då menar jag inte det här med pandemin och allting runt den, för det har ju liksom varit lika för alla och bara något vi alla fått förhålla oss till efter bästa förmåga.

Inte heller lider jag av årstiden eller av mörkret som varit nu under hösten och vintern. Nej, jag brukar ju faktiskt älska det  och det har jag gjort även det här året. Vi har ju haft underbart vackra morgnar, och nu blir det ju bara ljusare för varje ny dag som går.

Det som tynger är flera olika saker sammantaget. Ni vet när olyckor och många problem liksom bara klumpar ihop sig som en seg deg och aldrig tycks ta slut. När det blir lite för mycket negativt på samma gång under en längre period.

Men livet är inte alltid en dans på rosor, så är det bara, så det är bara att tröska på. En dag i taget. Jag försöker så mycket jag kan att njuta av våra hundar och särskilt vår lilla söta trasselsudd som är rena lyckopillret (även om hon är lika busig som alla de andra ihopa). Jag njuter även av att världen nu börjar gå mot det mer normala och att utsikterna mot en underbar vår och sommar verkligen ser lovande ut.  För om vi alla bara är lite vänligare och förstående mot varandra, så kan man ju orka med nästan vad som helst.

 

Dagens citat:

-Om jag blockerar någon på Facebook och sen träffar den personen på gatan … kan den se mig då eller inte?

Många hade nog mått bättre av att vara snäppet vänligare, särskilt på sociala medier. Jag skulle tex aldrig blockera någon av mina vänner, såvida de inte på riktigt skadar mig där, mordhotar mig eller går till direkt personangrepp.

Ha det bra och kram.

Annika

 

En tung tid. Läs mer »

Bistert, kallt och härligt.

Hej.

Det var bister och det var kallt. Det rev i skinnet när jag kröp ner i det halvgradiga vattnet… och jag bara älskade känslan!!

Känslan av att känna hur kroppen gör allt för att återställa balansen igen efteråt, det gör något upplyftande med sinnet. Aldrig smakar den heta drycken och det enkla tilltugget godare än de här kallaste och bistraste morgnarna.

Jag har fått lära mig att kalla bad inte bara bidrar till en euforisk och berusande känsla, utan det lär även stimulera vagusnerven på ett väldigt positivt sätt. Även om jag, som de flesta andra, längtar efter vår och varma försommardagar, så njuter jag för fullt av de här kallaste dagarna nu när de äntligen är här.

Dagens citat:;

Jag blir inte imponerad av hur du ser ut, hur mycket pengar du har, vilken social status du anses ha eller vad du råkar jobba med.

Jag blir bara imponerad av det sätt som du behandlar och beter dig mot dina medmänniskor.

Ta hand om er och var snälla mot varandra.

Kram Annika

Bistert, kallt och härligt. Läs mer »

Vintrig springrunda.

Hej hej

En morgon för några dagar sedan så vaknade vi upp till ett härligt vintrigt landskap.

Ett par dagar varje vecka försöker jag komma ut på en springrunda runt sjön. Och just den här morgonen var det ju alldeles fantastiskt att ge sig ut och lufsa i snön.

Med broddar på skorna brukar det gå jättebra att springa, fast det är vinterväglag. Och det finns ju inget härligare än att vara den första personen som trampar upp spår i den fluffiga nysnön.

För en kort stund kikade solen fram och gjorde allting än vackrare.

Även om jag nu bara njuter av att springa helt själv, i min egen takt och i mitt eget sällskap, så kan jag inte låta bli att sakna min stora svarta Johnnyhund. Han som var den som fick mig att börja springa en gång… då – för många år sedan.

En vintrig springrunda – det bästa som finns!!

Dagens citat:

Tron på dig själv växer när du klarar av utmaningar. Gör vad du kan för att lösa dina problem och våga prova nya saker. Alla framsteg räknas. Utmana dig själv!

Ha en fin lördag.

Annika

Vintrig springrunda. Läs mer »

Vackra speglingar och stormens spår.

Hejsan.

Morgnar med röd och läcker himmel, de blir alldeles extra fina när det är vindstilla och vattenytan ligger blank som en spegel.

Det blir liksom dubbel upp av allt det vackra.

Den här vackra morgonen var vi tidigt nere vid bryggan, en bra stund före gryning, och njöt sedan av att följa himlens vackra skådespel.

Det är ju inte bara molnen och himlen som speglar sig i den blanka vattenytan. Nej, både träd och fina grässtrån med vippor på, de bildar så fina spegelbilder.

Ofta på våra morgonvandringar brukar vi stanna och beundra och föreviga allt det vackra som vi ser. Inte sällan är det något nytt vi får ögonen på och som vi förundras över.

Den här morgonen lade  vi även märke till vädrets krafter. Vi såg många spår efter stormen Malik här i Gylleboskogen.

Eftersom det är ett naturreservat där allting bara ska ligga kvar som det gör, så kommer det att bli många naturliga hotell för skogens alla insekter. Härligt, för det känns ju så mycket bättre än de kopior som vi själva bygger!

 

Dagens citat:

Visst måste man vara ärlig mot andra. Men ibland är den stora utmaningen att vara ärlig mot sig själv.

Ha en fin fredag.

Kram Annika

Vackra speglingar och stormens spår. Läs mer »

Oj vad det har varit blåsigt.

Hej hej.

Jösses vad det blåst och stormat en massa i helgen. Men även sådana här dagar då det är lite mindre angenämt att sticka nosen utanför dörren så måste man ändå ge sig ut på några korta turer. Ett tag trodde jag nästan att mina tre små fluffbollar skulle stiga upp med vinden likt tre söta drakar.

Fast mest har vi suttit inne och kurat när stormen Malik härjat som bäst.

Hunden Lykkes tålamod med minstingen Penny har varit nära bristningsgränsen den här gångna helgen. Så när stormen bedarrat en del så tog jag Lykke med mig på lite kombinerad ensamhetstid och miljöträning.

Efter en kall och isig tur genom ”sillastan” så var det skönt att köra hemåt igen till hunden Molly och busfröet Penny.

Dagens citat:

Störst av allt är elräkningen.

Fast med allt det här blåsandet så borde det väl ändå producerats lite mer el nu, så vi här i söder kan få en lite mer human elräkning i februari. Please!!!

Ha det gott och kram

Annika

Oj vad det har varit blåsigt. Läs mer »

Före stormen.

Hejsan.

På nyheterna hade de hotat med stormen Malik, som skulle dra in över landet framemot kvällstiden på lördagen. Solen sken från en klarblå himmel, och jag och min dotter Emmy tyckte att vi skulle passa på att njuta av den underbara eftermiddagen innan ovädret var över oss och blev alltför kraftigt.

Med hela ”gänget hund” for vi till nationalparken. Trots att solen strålade så var där ovanligt lite besökare, i alla fall om vi jämförde med för ett år sedan, då varenda kotte tycktes vara ute och ”pandemistrosa” i naturen.

Med småhundarna ivrigt skällande runt benen gick vi en bit på stigen mot kärret. Alekärret där många snokar brukar hålla till. Förmodligen låg de som bäst och sov sin djupa vinterdvala och drömde kanske om mumsiga grodor. Men om de inte var helt stendöva, så kunde de nästan inte ha missat att vi var där på besök.

Sedan valde vi att ta en tur ner om mot havet. Vinden var isigt kall. Men havet var blått och solen strålade.

Trots att vinden började bli ganska hård, så fanns några andra hundägare också ute i parken. Allihopa blev de rejält utskällda av mina små vakthundar.

Jag är ganska nöjd och stolt över mina små pälsklingars uppfostran och hur de uppför sig i största allmänhet. …utom just den lilla bagatellen – att de skäller ut varenda fyrbenting som vi möter. Ett ofog jag inte riktigt kan få bukt med, och som blev så mycket värre sedan stora Johnnyhunden försvann. Det är som att försöka stoppa ett gäng protesterande tonåringar, när de sätter igång. Deras hörsel upphör att fungera och de bara skäller hysteriskt ända tills de har fått sista ordet. Jag har lagt märke till att det bästa sättet är, att tyst behålla mitt lugn och milt dra dem därifrån.

Det var i alla fall en härlig tur, och vi blev rejält luftade allihopa. (och Molly och Lykke såg ju till att lufta sina lungor bra också) Sedan körde vi hem för att laga en god lasagne på hjortkött, ta ett litet glas rött vin och tända fyr i kaminen. Vi var redo för Malik.

Dagens citat:

Om du alltid åsidosätter dina egna behov för andras så kommer du snart inte kunna fylla någons behov.

Ha en fin onsdag.

Annika

Före stormen. Läs mer »

Oväntat vackert.

Hejsan.

I takt med att jag blivit en mer inbiten vinterbadare så har jag även blivit en person som har betydligt bättre koll på det här med vädret.

Även om jag inte räds varken regn, kýla eller lite vind, så är det förstås de vackra och lugna morgnarna med rosaröda soluppgångar som jag föredrar allra mest. Bäst förutsättning för just det, är de dagar som börjar lite molnigt i gryningen.

Efter en lång tid med bara helmulet och gråväder, så var jag så tacksam för en helt molnfri soluppgång. Månen var som en liten skärva och speglade sig vackert i vattnet när jag kom ner till bryggan. Ovanför månen hängde himlens enda lilla molntuss och såg så söt ut.

Jag och min badkompis tog oss ett långt härligt kallbad innan vi satte oss tillrätta för att njuta av allt det goda vi hade med oss. Varm dryck och goda tilltugg.

Ivrigt babblandes om livets alla prövningar, världens händelser och allt sånt som ligger våra hjärtan närmast. Vi lade först inte märke till hur himlen fylldes på med rosa vackert fluff.

Det som jag först hade trott bara skulle bli en helt klar och molnfri himmel, hade plötsligt förvandlats till en så vacker och häftig himmel.

Vi förundrades medan jag fiskade upp min termometer och konstaterade att dagens badtemperatur låg på drygt 2 grader.

Väderprognoser och väderappar i all ära, men man kan aldrig förutspå de vackraste morgnarna ändå. De kommer när de kommer och har man tur får man uppleva dem.

Dagens citat:

Det finns så mycket i världen för oss alla, om vi bara har ögon till att se det, hjärta till att älska det, och händer att ta det till oss.

Ha en riktigt fin måndag och kram från mig.

Annika

Oväntat vackert. Läs mer »

Gråväder och vår lilla grådvärg.

Hej hej

Dagarna som gått har mest bjudit på gråväder. Lite mildare, duggregn och lite blåst.

Att vara ute har ändå varit alldeles underbart, och dagsljus får man ju även om inte solen strålar så skarpt.

Tiden springer och jag måste verkligen påminna mig om att jag ska ta lite fler bilder på lilla Penny, nu medans hon är så liten. Det går så fort att sådana här små trasselsuddar växer och blir stora ju.

Hon är bedårande söt, vår lilla Penny, och det tycker vi nog alla i familjen. Till och med yngsta dottern Emmy verkar tycka hon är fin. Emmy som sa att vår andra hund, Lykke, såg väldigt rolig ut som valp….

Naturligtvis var jag nu tvungen att leta upp lite bilder på Lykke som liten, och jag kan nog inte alls hålla med henne… för visst var lilla Lykke gudomligt söt som liten, även hon…

Nu har Lykke blivit en lite mer stillsam och mogen dam i sina allra bästa år. Hon har blivit en aning grå om nosen och fått en vackert orange färg med mycket svart i topparna (vilket kallas för sobel) Hon är inte helt förtjust över att inte längre vara familjens yngsta gullegris. Men självklart gullar vi alla även med henne och Molly så mycket vi bara kan.

Att pomeranianvalpar är lite som kameleonter det har jag lärt mig. För även om de ofta ser ut som små grådvärgar när de är valpar, så ändrar de sig många gånger innan de är fullvuxna. Jag tycker förstås att min lilla grådvärg Penny är finast i hela världen.

Dagens citat:

Dagen går åt samma håll som dina mungipor.

Glöm inte bort att le idag, det gör åtminstone ingenting värre – tvärtom!

Kram Annika

Gråväder och vår lilla grådvärg. Läs mer »

God buffé på Rörums gårdshotell.

Hejsan.

Meningen var att vi skulle träffa våra goda vänner och gå ut och äta söndagsbuffé med dem. Men corona satte käppar i hjulet för vår vänner, så istället fick Amanda och Scott följa med oss ut.

Underbara Eva och Åke driver ju Rörums gårdshotell, och att de är hejare på god mat, det visste vi ju sedan tidigare.

Och himmel så gott det var. Helstekt entrecote med massor av goda tillbehör stod på kvällens meny. Även om lille Scott mest höll sig till brödet och till efterrättsbordet så njöt vi andra i fulla drag av maten.

Nog hade Amanda och Scott lite tur som fick vara stand-in för vårt andra sällskap den här kvällen.

När vi lämnade gårdshotellet för att köra mot Gyllebo igen, så tänkte jag för mig själv att det hade varit väldigt mysigt att checka in och övernattat på det här charmiga lilla hotellet.

Dagens citat:

Hjärnan tänker men hjärtat vet.

Här i Rörum mår både hjärta och hjärna bra… för att inte tala om smaklökarna!!

Ha det gott och kram Annika

God buffé på Rörums gårdshotell. Läs mer »

Rulla till toppen