Österlen

En helt vanlig vardagskväll.

Hejsan.

En helt vanlig vardagskväll är sannerligen underskattad.

Redan har det hunnit gå en hel månad sedan vår semester tog slut, och Askungens ord ”jobb och jobb”, ekar i mitt huvud när jag susar från det ena arbetat hem till det andra. Det är då jag blir alldeles varm i hjärtat när jag möts av min dotter i dörren som säger, mamma, jag har gjort kvällsmat åt oss.

Ja att mötas av ett sådant här gäng får orkan att stiga till full styrka igen!! Som en snabbladdning av ett batteri.

Efter maten blev det minsann tid för både ”grodutforskning” och reparation av traktorns motor. Inte för att jag är särskilt kunnig på motorer, men Scott verkade vara expert! Vagnen måste kopplas bort förstår du mormor…

Visst är vanliga vardagskvällar en smula underskattade ändå!

Särskilt de kvällar då det kommer ett gäng busungar på besök. Fast allt roligt har ett slut. Buspojkarna åkte vidare hem till Tomelilla, grodorna i Gyllebo pustade ut och jag hade inget annat val än att sätta mig framför pappershögen som planerat.

Dagens citat:

När jag var liten och behövde lägga mig klockan 21:00, längtade jag tills jag blev vuxen för att kunna vara uppe så länge jag ville… Den tiden är tydligen 21:00…

Ha det bäst och kram

Annika

En helt vanlig vardagskväll. Läs mer »

Sensommarkväll på Öl & Knäcke.

Hejsan.

Sensommartiden och augusti månad är en fantastisk och härlig tid tycker jag. Kanske den bästa på hela året.

Vindarna var ljumma. Fjärilar och småkryp dansade i den sensommardoftande och kvava luften. Det var en härlig dag.

Den vackra kvällen for vi med vännerna till Öl & Knäcke i Gladsax.

Vilken fantastisk kväll vi fick. Med den vackraste vyn över nytröskade fält, njöt vi av härligt goda knäckebrödspizzor och god dryck därtill.

Kvällen var het och nästan kvalmig, så som den bara kan vara i augusti månad.

Sidan om vårt bord satt en ensam duva och släkte törsten med lite vatten från ett rostigt fat.

Nöjda och belåtna susade vi sedan hemåt mot Gyllebo för att avnjuta en kopp kaffe och en liten bakelse i trädgården, medan solen gick ner bakom trädtopparna. En sommarkväll att minnas när vintern kommer.

Dagens citat:

Den gamla jantelagen sade: stick inte ut, var som alla andra. Den nya jantelagen säger: Stick ut, men stick ut exakt som alla andra.

Att sticka ut och göra pizzor på knäckebröd – det gillar i alla fall jag.

Kram Annika

 

Sensommarkväll på Öl & Knäcke. Läs mer »

Bästa hjärnrensarstället.

Hej hej.

Kan man inte sova, då kan man lika bra stiga upp och gå ut i sommarmorgonen.

Vissa dagar snurrar tankarna en aning för fort. Då finns det ingen bättre plats att gå till, än till sjön. Det är världens bästa hjärnrensarställe, enligt mig.

Att jag sedan blev bjuden på en fantastisk soluppgång det var ju ren och skär bonus.

Och när man inte orkar laga kvällsmat, då kan man passa på att äta kvällsmaten på Franskans i Rörum. Det gjorde vi. Så gott, som alltid!

Idag väntar en tuff dag. Även om det jobbiga som vänta inte direkt berör mig, så gör det ändå det på ett alldeles speciellt och hjärtskärande vis…

Ikväll ska jag bara sitta här hemma och tänka!

Dagens citat:

Då anar vi det villkor vi en gång fick. Att brinna i det levandes ögonblick.

Kram Annika

 

 

Bästa hjärnrensarstället. Läs mer »

Kompisar.

Hej hej

Förra helgen hade jag så många planer på hushållsbestyr som skulle hinnas med. Men det blev ingenting alls med det.

-jag börjar med en rejäl promenad, tänkte jag.

Hundarna var överlyckliga, och handen på hjärtat så är mina små hundar långt viktigare än lite dammtussar som fladdrar runt.

Hemma vid garaget höll Stefan på att renovera en liten manskapsbod som ska få vara jaktstuga under hösten. Hans trogna kompis, Felix, låg lojt vid sidan om honom och övervakade jobbet. Är man kompisar så håller man ihop oavsett om det gäller målning av en liten bod eller slappt TV-tittande.

Min tre hundkompisar trippade glatt på vid min sida i skogen, fast efter halva sträckan hade Molly fått nog. Då tvärstannande hon och vände rumpan till för att visa mig att hon ville bli upplyft i ryggsäcken.

Dagar som denna, då man inte får så mycket gjort, då passar det bra att fortsätta på samma slappa tema ända fram till läggdags… en öl och en pizza i Kivik fick avsluta min slappedag.

Dagens citat:

Vi kommer alla ha dagar då allt suger. Det bara är så. Vi kommer alla ha dagar då vi äger världen. Det bara är så.

Ha en fin söndag och kram.

Annika

Kompisar. Läs mer »

Bin, humlor och ett oväntat möte.

Hej hej

Oj oj vad tiden rusar och jag hinner inte riktigt med… Men en morgon i förra veckan masade jag mig ur sängen riktigt tidigt och gick ner för att ta ett dopp i soluppgången.

När jag kom farande på min gamla cykel så blängde kvigorna yrvaket på mig ifrån hagen. Inte hade de väntat sig att bli väckta av en sömndrucken käring vid den tiden på dygnet.

Förutom ankornas sällskap, så är jag för det allra mesta ensam vid mina tidiga sommarbad. Men just den här morgonen kom en ung kvinna också fram till bryggan samtidigt som jag. Och nej, det var inte min fina vän Tina som jag först trodde…

Vi hälsade tyst på varandra och hoppade båda i vattnet. Efter att ha simmat runt ett tag, så satte vi oss på bryggan och såg solen stiga upp. I en hel timme pratade vi sedan oavbrutet med varandra, om precis allt mellan himmel och jord. Som om vi känt varandra hela livet.

Den unga kvinnan hade tältat ensam i skogen. Modigt. När jag till sist var tvungen att bryta upp för att åka och jobba, så kom vi på att vi pratat en hel timme utan att ens veta varandras namn. Tack för pratstunden Jennifer, den förgyllde min morgon♥

På kvällen när jag kom hem efter jobbet så var jag så in i bubblan trött. Det enda jag orkade göra var att smyga ut och fotografera småkryp. En sysselsättning som jag finner både avkopplande och lite vilsam.

Bin och humlor surrar fortfarande omkring runt de sista blommande blåklinten och verkar tacksam för de fröer som vi strödde ut tidigt i våras.

Dagens citat

Man kan inte hata bort hat, men man kan älska fram kärlek.

Ha en riktigt fin dag.

Annika

Bin, humlor och ett oväntat möte. Läs mer »

Sol, bad och årets sommartrea.

Hejsan.

Förra helgen var det äntligen dags för Gyllebos sommartrea igen. Alltså den lilla lokala triathlontävlingen som hålls här vid sjön varje år.

Vi packade med oss lite  fika och badsaker, och gav oss sedan ner till sjön för att kika på tävlingen och själva kanske ta oss ett litet dopp.

Ta av dig kläderna uppmanade Scott mig genast. Men jag valde att stanna på land och se efter lille Nicolaj så fick mamma Amanda äran att busa med Scott i vattnet.

Eftersom dagen bjöd på det finaste sommarvädret man kunnat önska sig, så var badplatsen smockfull med glada människor.

Ungefär samtidigt som startskottet för triathlontävlingen ljöd genom luften så kom Scott på att han var väldigt hungrig och riktigt sugen på pannkakor.

Efter några tuggor på en pannkaka så var det bad och bus som gällde igen. Under tiden kämpade tävlingsdeltagarna tappert på att efter den 400 meter långa simturen ta sig upp på land för att cykla en sväng på 2 mil i den vackra Gylleboskogen.

Och efter cykelturen väntade den sista etappen som var löpning runt sjön. En nätt liten runda på 5 kilometer.

Efter att ha hejat på våra favoriter för full hals, så gick vi hemåt igen. Scott hade en enda pannkaka kvar att äta. Ja, ni anar inte hur hungrig man blir av att heja på kompisar som tävlar triathlon. Och jag och Scott hade nog gjort ett bra jobb, för min kompis, Patrik, kom etta och Scotts kompis, Robban, kom på tredje plats. Vilka kämpar va!!! Grattis till dem!

Dagens citat:

Alla behöver vi stöd och uppmuntran emellanåt – och när vi ger varandra det så stärks det goda.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Sol, bad och årets sommartrea. Läs mer »

En egen stund.

Hej hej

Min tid räcker inte riktigt till för allt som jag själv tycker om att göra just nu. Allt det som jag älskar … naturen, fotografering, trädgård, blommor…

Fritiden ska räcka till för så många. Det kallas visst för ”hamburgaråldern” som jag är i nu. En tid i livet med en gammal förälder som behöver allt mer av min tid, samtidigt som barnbarnen finns här och som jag också vill finnas till för. Självklart vill jag det!

Det blir såklart något som får mindre tid, men så får det vara just nu. Jag försöker vara mer noga med att sova, men någon gång då och då så smyger jag upp i gryningen för en alldeles egen stund på bryggan.

I förra veckan fick jag en underbar morgon vid sjön. En alldeles egen stund med bara mig själv.

Dagens citat:

Att trivas med sig själv i ensamhet är en förutsättning för att trivas med någon i tvåsamhet.

Ha en fin dag och var rädda om er i värmen.

Kram Annika

En egen stund. Läs mer »

Bortskämd av finaste vännerna.

Hejsan.

När jag jobbat klart min andra arbetsdag efter semestern så blev jag och Stefan så bortskämda av våra fina vänner.

-”Kom bara ner till sjön efter jobbet, sa Petra, så fixar jag lite kvällsmat”.

Sååå mysigt och sååå gott det var. Jag kände mig så privilegierad att bli så bortskämd en helt vanlig tisdagskväll. Tack finaste vänner♥

Redan har det hunnit gå en hel månad sedan vi vinkade hejdå till min dotter Andréa. Efter en lite oplanerad semester i Frankrike, så reste hon så vidare till Kanada.

I Vancouver har hon nu hunnit installerat sig i sitt nya boende, fått klart med alla visumpapper och tillträtt sin veterinärtjänst på ett specialistdjursjukhus.

Nog ser det väldigt vackert ut där borta i Vancouver…

Dagens citat:

Ett av de bästa råd jag fått: ta inte kritik från de människor som du aldrig skulle gå till för att fråga om råd.

Ha en skön söndag.

Annika

Bortskämd av finaste vännerna. Läs mer »

Höstkänsla och en ny brygglykta.

 

Hej.

Lite varannandagsväder har vi haft den senaste tiden. Några dagar blev det en riktig värmebölja, för att sedan svänga tillbaka igen och bli kallt och mulet.

En lite mörk och regntung morgon tog jag med mig en ny ”brygglykta” till sjön. Det är så mysigt att tända ett litet levande ljus när gryningen är en smula kall och dunkel.

När den riktiga hösten och vintern sedan kommer, så brukar jag tända en marschall. Men ännu är det sommar, så en liten Ikealykta duger bra för att skapa mysig stämning.

Runt sjön var det många semesterfirare som slagit läger. Någon låg i tält och andra hade bara bäddat i bilen. Sommaren ute i naturen är oslagbar, och med enkla medel kan man skapa så mycket mys.

Dagens citat:

Vad du tycker om dig själv är betydligt viktigare än vad andra tycker om dig.

Må gott.

Annika

Höstkänsla och en ny brygglykta. Läs mer »

Karuseller och langos var ändå viktigast.

Hejsan.

Jag har ju konstaterat förut, att jag inte tyckte att marknaden i Kivik var någon succé i år. Ändå hamnade jag där ytterligare en gång till, innan det var över för i år.

Tillsammans med döttrarna och mina barnbarn for vi dit för att åka karusell och äta langos en kväll i förra veckan.

Det viktigaste var ju trots allt att Scott fick åka några karuseller, och vi vuxna fick njuta av den årliga langosen.

Att ”åka karusell och äta karamell” det borde ju vara varenda unges rättighet, att  få uppleva det åtminstone en gång varje sommar.

Langos åt vi också såklart, med det obligatoriska kladdet.

Lille Nicolaj var också med såklart, men han var så nöjd, bara han fick ligga på sin mammas bröst och slumra. Han krävde varken slänggungor, tåg eller friterad deg med gräddfil.

Det var allt från årets marknad.

Dagens citat:

Igår var igår, idag är idag. Livets spår, hoppets lag.

Ha en fin dag.

Annika

 

Karuseller och langos var ändå viktigast. Läs mer »

Rulla till toppen