Österlen

Vi firade en 90-åring.

Hejsan.

Oj oj vad tiden rusar iväg. Redan är det mer än en vecka sedan vi var på kalas i Brösarp.

Det var min pappa Kurtan som fyllde hela 90 år.

Extra kul var det att nästan hela familjen hade möjlighet att träffas och fira dagen. Med en tårta från Mellbybagaren lät vi oss alla väl smaka.

Barnbarnen log lydigt när jag som alltid kom sättande med kameran i högsta hugg.  De är alla vana vid att bli förevigade allt som oftast.

Formel ett, sa Scott lydigt, när jag bad honom säga ”omelett” för att le fint mot mig och min kamera… haha, ja har man en racingpappa som kört formelbil så är det kanske inte så konstigt ….

På Kurts vägnar vill jag tacka Er som kom ihåg hans stora dag.

Dagens citat:

Frågan är inte om glaset är halvtomt eller halvfullt. Frågan är: var sjutton ställde jag glaset?

Ha det gott och kram Annika

Vi firade en 90-åring. Läs mer »

Semestern lider mot sitt slut.

Hej hej

Underbart är kort, alldeles för kort … särskilt 3 veckors semester är ju rent för kort…

Ledigheten för mig är över för den här gången, och det känns som om jag knappt hann blinka förrän den var slut.

Kanske beror det på att jag varit mindre ledig än vad jag brukar vara när vi på Hantverkarn AB håller semesterstängt. Som egen företagare så är man ju aldrig riktigt ledig, och i år hade jag så mycket jobb sparat på kontoret så jag nästan dånade. Men efter några dagars intensiv kraftansträngning med bokföringen, så var jag till sist helt färdig med allt som gick att bli klar med. Det firade jag med ett avkopplande gryningsdopp vid bryggan.

Stefan och hans pågar är lediga ytterligare en vecka, innan de också ger sig i kast med det som är tänkt att bli företagets sista projekt.

Även om jag varit ganska trött den senaste tiden så har jag ändå kommit iväg tidigt till bryggan några morgnar. Det var morgnar som fyllde hela mitt sinne med härlig energi.

När jag nu summerar årets sommarsemester så är det inte några längre utsvävningar eller resor jag företagit mig. Nej, jag har som längst varit i Malmö, och det får vara gott nog det här året. Istället ser jag framemot en spännande höst och vinter, som än så länge har mest oskrivna blad, med några särskilda ”önskningar” finns det allt.

Livet går så himla fort, så det är väl nu det är dags att inse att man inte längre ska skjuta upp sånt man drömmer om… bara man vågar …

 

Dagens citat:

Vi arbetar alltid för en bättre morgondag. Men istället för att njuta då morgondagen är här, så planerar vi återigen för en bättre morgondag. Det är dags att jobba för att ha det bra just i detta nu!

Ha det gott

Kram Annika

 

Semestern lider mot sitt slut. Läs mer »

En härlig tur i Gylleboskogen, men en invasion av fästingar.

Hejsan.

En tidig morgon tog jag med mig hundarna till ”slingorna” som ligger vid vid Gyllebos skjutbanor.

Temperaturen var alldeles lagom och solen kikade fram lite då och då och lyste upp det vackra blåbärsriset vid stigens kanter. Jag och hundarna stannade till och lät oss väl smaka av de goda bären innan vi gick vidare.

I luften anades det första lilla strimman av höstkänsla. Även om det fortfarande bara är Juli månad, så kom en kort och svag förnimmelse av den årstid som snart komma skall.

Jag och hundarna strövade fram genom skogen. Jag hade valt stigen som var ungefär 6,5 kilometer, det tyckte jag kunde vara lagom för oss alla.

Fast det var mitt i semestertider och vår bygd brukar vara full av turister så här års, så såg jag inte en enda kotte i skogen den här förmiddagen. (åtminstone ingen mänsklig kotte)

Lärkträden hade slagit nya, långa skott. Lärkträd är så underbart vackra tycker jag.

Tillbaka vid parkeringen och vid min bil fick hundarna släcka törsten innan vi styrde hemåt igen.

Väl hemma insåg jag att vi alla var översållade med fästingar. Det var bara att borsta och kamma de små hundarna och själv kastade jag av mig alla kläderna. Trots detta fick några blodtörstiga små kryp sig riktiga skrovmål av vårt blod. Huhhh …

Dagens citat:

Allt är tillfälligt, tankar, människor och miljö. Bli inte för fäst vid dem utan följ bara med som vågorna på havet kommer och går.

… lättare sagt än gjort, det där…

Må väl.

Kram Annika

En härlig tur i Gylleboskogen, men en invasion av fästingar. Läs mer »

Inte sig likt.

Hejsan.

Så är vi mitt inne i den skånska marknadsveckan. Den där veckan som är lite som inkörsporten till sensommartiden här på Österlen. Den tiden jag alltid älskat så mycket ända sedan jag var barn.

Just Kiviks marknad har väl aldrig någonsin förr varit så hett omdebatterat som i just år. Istället för parkeringsavgift beslöt man sig nämligen för att ta inträdesavgift, vilket skapade heta känslor, meningsutbyte och hat hos väldigt många människor.

I söndags gick jag och Stefan en sväng på den ganska folktomma marknaden. Nog var det lite sorgligt att se hur lite knallar och folk där var, jämfört mot som då vi var unga och marknaden var sommarens stora  höjdpunkt.

Till och med den årliga älgkebaben var en aning torrare och lite mer smaklös det här året.

Efter ett varv över marknadsplatsen så tog vi en paus vid bilen. En kopp kaffe och en munk smakar alltid precis lika gott oavsett hur marknaden är.

Även om marknaden inte alls var sig lik i år så hoppas jag att det även i fortsättningen kommer att få fortsätta att vara en marknad här. Det vore väldigt tråkigt om Kiviks marknads 400 års jubileum kommer att bli historiens sista och det här året är det som tar den gamla traditionen ner i graven. Den som lever får se.

För Kiviks marknad har något som ingen annan marknad har… den finaste utsikten att njuta av!!

Tiderna förändras och det är inte mer med det. Vi kan bara surfa med och njuta av det som faktiskt är bra och trevligt. Som att glassbilen numera hittar ut till Dodevägen. Bara en sådan sak, alltså!!

Dagens citat:

Utrotningshotade människor: de som hälsar eller ler mot andra på gatan även utan att de känner varandra. Bara av vänlighet.

Vi borde alla ha lite närmre till våra leende, istället för att sitta bakom våra skärmar och sprida hat, missbelåtenhet och negativa saker.

Kram Annika

Inte sig likt. Läs mer »

Skön skugga i skogen och glittrande vatten.

Hejsan.

Såhär i mitten av Juli så är det som allra mörkast i skogen. De täta löven skänker skön svalka.

De dagar då vi har höga sommartemperaturer är det riktigt skönt att vandra i bokskogen vid sjön.

Särskilt härligt är det för hundarna, som annars lätt blir allt för varma i stekande solsken. Att låta dem tassa fram på den svala marken i skogen känns så mycket bättre än att låta dem vandra på het asfalt, där de kan riskera att skada sina små trampdynor. Vi vet ju alla hur det känns att gå barfota på varm asfalt en sommardag. Aj aj aj…

Oftast på vår runda i skogen stannar vi till på bryggan där jag ser till att blöta ner hundarnas tassar. Speciellt lilla Penny älskar att vara på bryggan, nästan så jag tror att hon vill lära sig simma som en vattenhund.

Naturen är alltid så vacker vid varje årstid. Även den här högsommartiden då skogen är som allra mörkast.

Så tänkte jag tipsa om en underbar bok som jag lyssnat på. Det är tack vare min vän Petra, som jag fick upp ögon för den här boken. Den heter  Nalas Värld och är skriven av Dean Nicholson. Boken bygger på en sann berättelse om en honom själv, hans ”världenruntcykling” och hans möte med den lilla övergivna kattungen som kom att förändra så mycket för honom. Läs boken – den är så underbar!

Dagens citat:

Om du går till sängs med vetskapen om att du gjort någons dag lite bättre, då var det en bra dag.

Ha en fin dag.

Annika

Skön skugga i skogen och glittrande vatten. Läs mer »

Små avstickare från ekorrhjulet.

Hejsan.

Så har mer än halva min semester passerat och ännu har jag inte riktigt hunnit vila upp mig, åtminstone inte så som planen var. Livet har så väldigt mycket roligheter som jag inte vill missa och familjemedlemmar som jag tvunget vill hinna att träffa… och så är det ju det här med all bokföring och kontorsarbete som ännu finns kvar på Stefan Hantverkarn…. I förra veckan valde jag ut en dag som jag skulle tvinga mig att sitta på kontoret från morgon till kväll…

Det gick väl ”sådär”. När dagen kom så tänkte att jag fick starta med en stärkande tur till bryggan, så skulle det nog gå bra.

Morgonen var alldeles underbar och den gjorde nog också att mitt kontorsarbete kändes ovanligt motigt och kämpigt. Det blev liksom så tvära kast att sedan sitta framför datorn och knappa tråkiga siffror i kolumner som kallades debet och kredit.

Men det funkade inte längre att skjuta upp allting, så det var bara att vandra hemåt från sjön, bita ihop och få undan det mest akuta.

Det här eländiga ekorrhjulet snurrar lite för fort nu, och då får bryggan vara mitt vattenhål för att samla energi.

Vissa saker måste ekorren helt enkelt bara hasta igenom, så är det bara!

Dagens citat:

Du kan inte lägga mer tid till livet som du har kvar att leva, så se istället till att lägga till mer liv till den tiden som du har kvar att leva.

Må bäst, Annika

Små avstickare från ekorrhjulet. Läs mer »

Vi gick till sjön för att köpa glass.

Hejsan.

Det är så härligt här på sommaren, att man så lätt kan vandra ner till badplatsen för att köpa sig en glass och bara njuta.

-”Tott illar Magnum”,  upprepade Scott för säkert hundra gånger när vi kom fram till badplatsen. Och så fick det bli, en Magnumglass till Scott.

Även om det bara var förmiddag och kanske egentligen inte riktig glasstid, så kan man ju inte rätta sig efter några sådana oskrivna regler. Är det sommar så är det väl alltid glasstid, dygnet runt nästan!

Sedan var det dags att rulla hem igen.

I våras när Stefan grävde upp tomten och dränerade vid huset, så passade vi på att så lite ängsblommor vid gästhuset. Nu blommar det för fullt där och det är så himla vackert. Scott var inte så sugen på att vara med på några fler foto, men lite blommor från den lilla ängen det ville han gärna plocka till sin mormor. Lille Nicolaj hade vaknat i sin vagn och av minen att döma så var han nog mest hungrig.

Dagens citat:

Vi är inte bara här för att betala räkningar och dö. Lev livet och gör mer av det som får dig att må bra.

Ha det riktigt gott och ta vara på tiden, och ät glass!!.

Annika

Vi gick till sjön för att köpa glass. Läs mer »

Bryggan lagad och humlorna dansar vilt i min trädgård.

Hejsan.

I en av höstens hårda stormar så blåste den kära bryggan vid sjön sönder litegrann. Även om det inte stoppat mig från att bada så kändes det så bra när den nu äntligen var lagad igen och säkert förankrad på sin plats. Den kära gamla bryggan.

Hett ingefärste och dansande sjörök gjorde min upplevelsen magisk och gåtfull, som så ofta, där vid den iordningställda bryggan.

Precis innan solen kikade fram färgades himlen röd och vacker.

Att vandra genom den stilla och fridfulla skogen ger den bästa starten man kan önska sig.

Hemma i min trädgård har vi ovanligt många bin och humlor i år. Särskilt mycket tycks de gilla min blommande lavendel. Det är som om de är höga på någonting där de far omkring i sin vilda dans.

Att försöka fånga någon av dem med kameralinsen medför en viss utmaning. Dansande far de runt omkring varandra och dyker från blomma till blomma, som om de alla ingår i en slags dansuppvisning för världen.

Dagens citat:

Stanna till. Andas. Betrakta. Andas. Bli medveten. Andas.

Ha en fin dag.

Annika

Bryggan lagad och humlorna dansar vilt i min trädgård. Läs mer »

Vilken gåva en ny dag är.

Hejsan.

Nu när allting runt mig har stillat sig en smula, så kan jag inte låta bli att häpnas över vilken gåva en ny dag känns som. Den där första timmen strax innan solen stiger upp, den är magisk.

Det var så sagolikt vackert när jag traskade ner till sjön tidigt en morgon. Dimman låg som ett duntäcke över ängen och jag kunde nästan svära på att jag såg skymten av små älvor dansa förbi därute i hagen.

I sjön gjorde gäddorna cirkusvolter i vattnet så att deras feta stjärtar bildade vackra ringar på den spegelblanka vattenytan.  Jag simmade sakta runt i det ljumma vattnet och kände mig fullständigt närvarande, såklart lite spänd på om någon gädda skulle försöka sig på ett tjuvnyp i mina tår.

Som så många gånger förr, så förundrades jag över vilken gåva en ny dag känns som. En ny dag vid bryggan som är alldeles gratis (förutom slitaget på skorna för att ta mig dit) men ändå bland det mest värdefulla jag kan tänka mig. Jag är så tacksam för mina morgnar här.

Den senaste tiden har jag lyssnat klart på en ljudbok som heter ” Onaturlig död”, skriven av rättsläkare Richard Shepherd. I boken får man följa hans liv som rättsläkare och några av alla hans fall som obducent. En verkligt intressant bok tyckte jag.

Så har jag såklart lyssnat på några sommarprat som ju hör sommaren till. Charlotte Kalla var en mysigt sommarpratare, hon är ju så gullig – den tösen. Men ett särskilt berörande sommarprat var det som Pär Lärnström bjöd på. Inte ett öga torrt där inte! Lyssna om ni har möjlighet.

Dagens citat:

Du vet att du är lycklig när du inte vill sova för verkligheten överträffar drömmarna.

Ha det fint.

Annika

Vilken gåva en ny dag är. Läs mer »

Semestern inledd som förr i tiden…

Hej hej

Nu har jag inlett min semester på ett sätt som förr alltid var vanligt för mig…. med migrän… Sådär var det alltid de första dagarna av ledigheten, då jag brukade bli liggande pall med dunkande huvudvärk och kraftigt illamående. Och precis så blev det i år också. Dunderhuvudvärk. Attans…

Jag fick rota fram en sådan där rolig pilla med röd triangel, och inte ens den ville ta bort smärtan riktigt. Det var bara att ligga pall med slutna ögon. Kanske berodde det på stress, eller så hade det med ögontrycket att göra (som ju inte alls är särskilt medgörligt just nu). I alla fall så är det onda borta nu, och livet leker igen.

Nu har jag också lite extra tid att mota bort stresshormonerna genom att vistas i den gröna sköna skogen, och gissa om hundarna då blir glada. De fullkomligt ylar av glädje när de får följa med på längre rundor i skogen.

När Mollys ryggsäck kommer fram här hemma, då vet de allihopa att en längre hundrunda är förestående. Molly har ju en särskild ryggsäck som hon får åka i eftersom hennes ena knä konstrar och hon får då lite mer ont och orkar inte gå så långt. Innan Andréa åkte till Canada så fick alla tre hundarna genomgå en grundlig undersökning. Då konstaterade hon att Mollys knä verkligen inte är så bra. Så självklart får Molly åka när det blir för långt för henne.

Nu är semestern inledd och många busiga sommardagar väntar med nära och kära. Ljuvligt!

Dagens citat:

Tvivla inte lilla hopp, du ska snart lysa igen och gå genom tiden med tillförsikt.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Semestern inledd som förr i tiden… Läs mer »

Rulla till toppen