Österlen

Livets kallaste.

Hej hej

För en vecka sedan hade vi rejält kalla dagar här nere hos oss. Åtminstone var det kallt för att vara längst söderut i vårt avlånga land.

En morgon då jag stegade ner till bryggan och min lilla isvak så var det hela -14 grader i luften och termometern i vattnet visade på ynka 0,2 grader.

Det där var mitt livs kallaste bad någonsin, åtminstone när jag kom upp ur vattnet. Uppfriskande kan jag nog påstå. Jag var väl förberedd med mycket kläder och extra varmt på händer och fötter. Naturligtvis ska man vara försiktig när det är så kallt, och inte vara alltför dumdristig.

Någon dag senare hade jag sällskap av Tina, och den morgonen hade kvicksilvret stigit i luften och dagen var gråmulen, alldeles lugn och så vacker.

Men isvaken var kvar och vattnet var fortfarande strax över fryspunkten.

Hemma väntade Stefan med riktig hotellfrukost. Det är dagar som de här, som gör vintern så mycket trevligare,

Dagens citat:

Till dig som bara ser svårigheter: du kommer få rätt.

Till dig som bara ser möjligheter: du kommer få rätt.

Ha en bra eller dålig dag, du väljer. Välj klokt.

Ha en riktigt fin fredag.

Kram Annika

Livets kallaste. Läs mer »

Kalla friska vindar och oväntad närhet.

Hejsan.

För någon vecka sedan blåste det en hård och kall östanvind. Solen sken och vi kunde inte låta bli att ge oss ut på en liten tur.

Vi for till Vitemölla där snön låg vit och i vacker kontrast till det mörkblå havet.

Vågorna var vilda med vitt skum. Ovanför såg det ut som om alla fåglarna, både svarta och vita tillsammans, lekte och busade i vinden.

Förutom fåglarna, så fanns det flera vindsurfare som också såg ut att leka och busa på de vilda vågorna.

Oväntad närhet

Under en vecka då det var riktigt kallt och kyligt så kom båda våra katter in och ville ligga i vår säng och värma sig. Det är inte ofta de båda katterna samsas i samma rum, men den här dagen verkade det som om de båda ville ha lite extra närhet… Visst var de gulliga där de låg ända mot ända.

Några andra som också tycktes behöva värme var två fasaner som ihärdigt pickade med näbben på vår glasdörr. De båda såg så roliga ut där de steppade omkring och hela tiden pickade och knackade med sina näbbar.

Fantastisk gest

Om några månader är det planerat att min dotter ska komma hem och jobba på ett djursjukhus i Helsingborg i några månader. I förra veckan knackade det på vår dörr, och ett blomsterbud stod utanför och frågade efter Andréa. En stor vacker bukett blommor hade de skickat från nya jobbet för att välkomna henne till sitt team. Vilken fin gest♥

Dagens citat:

Du lider inte för att du har tankar, du lider för att du tror på dina tankar.

Ha en fin dag och en kram från mig

Annika

 

Kalla friska vindar och oväntad närhet. Läs mer »

Vinter, snödrev och ett katthus

Hej hej

Förra helgen var det riktig vinter och kallt även här längst nere i söder.

Eftersom våra småhundar inte brukar tycka om att gå hela rundan runt sjön när det är blåsigt eller kallt så fick jag först ta en lite kortare tur med dem innan jag själv packade ryggsäcken för att ta en lite längre runda i det vackra vintervädret.

Runt ”vår” brygga och vid Munkagången hade isen lagt sig med en skrovlig isskorpa gjord av snö, väder och vind. Riktigt vackert var det allt.

På sociala medier såg jag att någon undrade om det gick att åka skridskor på isen. Varje år blir jag lika rädd och orolig över att människor ska ge sig ut på isar som ännu inte blivit tillräckligt tjocka. På vissa ställen var det ju ännu öppet vatten och inte alls så fruset så det gick att knalla ut på isen.

Vid badplatsen hade isen lagt sig vackert runt alla bryggorna och även där hade man gjort sig en liten vak att bada i.

Vinden tilltog och på vägen drev snön i virvlar runt. Men även om allting var vintrigt och kallt så såg jag spillkråkan och hörde dess speciella läte. Om bara några månader kommer hackspettens särskilda trummande att eka genom hela skogen. Ett härligt vårtecken att längta efter.

Efter att ha sett att vår katt Judith alltid tillbringar sina nätter utomhus, så bestämde sig Stefan för att bygga ett isolerat katthus åt henne.

En liten kattstuga, röd med vita knutar, blev det. Sedan inredde jag den med ett varmt fårskinn och en värmeplatta som ska kunna hålla temperaturen där inne frostfri. Nu är det bara att vänta och hoppas på att hon vill gå in dit och värma sig någon gång.

TV-tips

Vårt lilla katthus får mig nu att tänka på en helt underbar dokumentär som jag såg på SVT Play. Den heter ”Billy och Molly” Den handlar om en man som tappat livsgnistan och om en vild utter som kommer i hans väg. Det är en helt underbar berättelse. Se den!!!

 

Dagens citat:

Din beslutsamhet är din gåva. Låt inte någon ta den ifrån dig.

Ha en underbar måndag.

Kram Annika

Vinter, snödrev och ett katthus Läs mer »

En vit fluffig Trettondag.

Hejsan.

Under natten till trettondagen hade vi ett ihärdigt snöande. Jag hade ställt klockan så jag skulle komma upp tidigt och ner till bryggan den morgonen.

Det var så fantastiskt vackert när jag kom ner till sjön. Jag tände upp lite levande ljus och skottade undan på bryggan så det skulle bli lättare att ta sig fram till den lilla vaken.

Träden var tunga av all snö som lagt sig och det var också som om allting blivit ljuddämpat av den fluffiga snön.

Innan jag gick hemåt igen så gav jag fåglarna lite frön som jag hade med mig. Med åren har många småfåglar lärt sig att vi alltid bjuder dem på nötter eller andra godsaker, så nu kommer de och sitter i träden runtomkring när vi badar, i väntan på något gott.

Plogbilen hade ännu inte kört bort snön på skogsvägen som jag gått tidigare. Men på hemvägen gick det lite lättare att plumsa fram eftersom jag kunde följa mina egna spår tillbaka.

Naturen var så fantastiskt vacker med all den vita snön i stark kontrast till trädens kolsvarta stammar.

Shopping

Så har det också blivit lite shopping i dagarna efter jul. Det var Stefan som behövde nya skor. Lite gofika blev det också innan vi for hem igen. Där väntade vår lilla Judith som nu verkar märka att vi har lite extra koll på hennes förehavande. Det känns fint att hon kommer hem oftare.

Dagens citat:

Tre visa kvinnor,

skulle ha frågat efter vägen, de hade kommit i tid, de hade hjälpt till med förlossningen, haft med sig praktiska gåvor, städat stallet, kokat en gryta och det skulle ha blivit fred på jorden.

En ledig måndag väntar – härligt, härligt.

Kram Annika

En vit fluffig Trettondag. Läs mer »

En kall morgon med en liten isvak.

Hej hej

I måndags knäppte det till och vi fick riktigt kallt. Över hela landet har ”Kung Bore” härjat med snöfall och vinter så det varit en massa vädervarningar överallt.

När det är minusgrader här hos oss, så brukar det ju betyda att det blir is på sjön.

Faktiskt hade det under natten frusit till så pass mycket att jag kunde knacka hål för årets första isvak. Att bada isvak när man är ensam brukar jag försöka undvika av säkerhetsskäl, men ibland måste man ändå våga ta lite risker…  efter badet ringde jag hem till Stefan så han skulle veta att jag överlevt… Han hördes mest förvånad över att jag ringde🤣

Vattnet hade sjunkit till bara en enda fjuttig grad, och kan i princip inte bli så mycket kallare nu. Morgonen var otroligt vacker, och när det ljusnade så fortsatte jag min runda mot badplatsen och de andra bryggorna.

Vid ”Munkagången”, precis där som vattnet inte brukar frysa till förrän till allra sist, låg alla gässen ihop trängda och skränade och väsnades som småbarn.

I slottets hagar stod hästarna ”Stor och Liten” och såg ut att njuta av den friska och kalla morgonluften. När det nu ändå är vintermånader så passar det bra att det också är vinter på riktigt och inte någon halvdan gråmulen höstliknande årstid som inte gör oss människor särskilt glad. Men det är jag som tycker så. Jag vet ju att inte alla håller med mig i den frågan.

Julkort till Kanada.

Så kom mitt julkort äntligen fram till min dotter i Kanada. Det är ju inte så mycket att komma med, men jag tror ändå att det är kul att få något hemifrån. Hoppas din jul varit bra där borta min lilla tös i fjärran land.

Dagens citat:

En dag kommer dina barn bara att ha bilder på dig. Se till att du är med på dem. Oavsett hur du ser ut. De kommer inte bry sig om ditt hår, smink eller kropp. De vill bara se dig.

Visst är man så tacksam för de foto som finns på sina föräldrar, att ha dem nu är guld värt.

Ha en riktigt fin söndag.

Kram Annika

En kall morgon med en liten isvak. Läs mer »

Ett av årets sista dopp och en hockeykväll i Malmö

Hejsan.

Dagarna rullar på i ett rasande tempo, och även om det nu varit många lediga dagar den här julen, så hinner man ändå inte riktigt med allt man önskar.

Ett av årets sista gryningsbad med min vän Tina var helt fantastiskt. Även om temperaturen sjunkit ännu ett snäpp sedan sist så kändes det riktigt behagligt i den lugna och stilla morgonen.

Jag älskar att tänd upp mina marschaller på bryggan och skapa lite extra skön stämning. Såklart blev det mysstämning även den här morgonen.

Stefan var ute på jakt med sina jaktkompisar, så vi hade ingen som servade oss med frukost den här morgonen. Men vi reder oss själva, så när solen stigit upp och dagen hade ljusnat, så traskade vi hemåt för att koka kaffe och plocka fram lite ätbart ur kylskåpet. Det smakar alltid extra gott efter en morgon vid sjön.

Ishockey i Malmö

I helgen har jag varit med mina döttrar och barnbarn på hockey i Malmö. Det var en match mot Frölunda. En match vi förstod skulle bli tuff för Redhawks eftersom de där Göteborgarna är de som toppar serien. Men vi fick uppleva en fantastiskt spännande match, med både förlängning och straffar. Alltihopa slutade dock med att Frölunda petade in en av sina straffar och matchen slutade med 2-3. Men vi fick verkligen valuta för pengarna i form av spänning och en riktig rysare.

Pojkarna var så duktiga och följde allting på isen med spänt intresse.

Efteråt gick vi på restaurang och åt gott innan jag tog bussen hem igen och de andra åkte hem till Emmy för en mysig övernattning där.

Dagens citat:

Mognad är när du inser att ett nytt år inte kommer att förändra ditt liv.

 

Ju äldre jag blir ju mer nöjd är jag med att livet inte förändras alltför mycket.

Ha en härlig fredag. På Lokalföreningen håller vi stängt idag, för det ska räknas och inventeras för glatta livet.

Kram Annika

Ett av årets sista dopp och en hockeykväll i Malmö Läs mer »

Äntligen en skymt av solen.

Hejsan.

Efter en väldigt solfattig december så kikade det gula klotet äntligen fram i helgen. Jag och Stefan tog chansen direkt och packade in oss själva och våra hundar i bilen och for ner till havet.

Det blev Stenshuvuds nationalpark som blev vårt mål för dagen, och såklart var där väldigt många andra som också gett sig ut i naturen för att tanka d-vitamin och få frisk luft.

Havet var så blått och såg så inbjudande ut. Vid  den lilla bäcken stannade vi för att låta hundarna släcka törsten som alltid. Ibland tror jag att de mest vill dricka där för att det är roligt och inte för att de är så väldigt törstiga.

I ett träd satt flera sidensvansar, och jag önskade att jag haft min kamera med stort objektiv med mig. Men jag fick hålla till godo med den kameran jag faktiskt hade med mig och bara njuta av att få se de vackra fåglarna.

Vi vandrade en bit bort mot Knäbäckshusen, men vände innan ån. Stranden där vid Knäbäckshusen kommer för övrigt kanske att bli tillgänglig att besökar igen framöver, då kommunen planerar för en ny nedgång. Den som lever får se…

En stund satt vi sedan intill husväggen vid Krivareboden innan vi vandrade vidare genom parken och upp mot vår bil igen. Så härligt det var att återigen få njuta av solen mot sitt ansikte.

Dagens citat:

Alla planer är dåliga som inte kan ändras.

Ha en fin tisdag

Kram från mig, Annika

 

Äntligen en skymt av solen. Läs mer »

Nissarna i Gyllebo tog årets juladopp.

Hejsan.

Jag började min julafton på bästa tänkbara vis. Det blev en tidig tur ner till vår hederliga gamla brygga.

Jag hade bestämt träff med en annan likasinnad tomtenisse på en alldeles särskild plats i skogen. Den där platsen där hon och jag alltid brukar träffas, hon min fina badkompis och jag.

Nere vid bryggan blåste en isande kall östanvind, och julaftonsbadet blev synnerligen uppfriskande. Men det är så sant som det är sagt – man ångrar aldrig ett bad!

På andra sidan sjön finns en vedeldad bastu där vinterbadarna kan värma sig. Men på ”vår” sida av sjön brukar vi skratta oss varma, och den här morgonen var då inte något undantag.  Vi brukar vara ense om att bastubad är lite mer för mesar 🙂

Vi drack vårt te och hade tusen saker att prata om då himlen för en kort stund plötsligt fick en tjusig rosa ton.

När vårt te var uppdrucket bestämde oss för att ta en tur runt på Åsstigen innan det var dags för oss att ge oss hemåt för att ta tag i alla julbestyren.

Ska man sparka igång en julafton så den blir riktigt bra, så finns det nog inget bättre sätt än det här. Nybadad och ”fin” tog jag mig sedan i kast med köksförberedelserna inför julaftonens festligheter.

Dagens citat

Bli aldrig så upptagen med att skapa ett liv så att du glömmer att leva.

Hoppas ni har sköna juldagar och kanske njuter av lite ledighet.

Kram Annika

Nissarna i Gyllebo tog årets juladopp. Läs mer »

My happy place

Hejsan.

Redan har vi passerad den andra advent och tiden mot julafton rusar fram som ett skenande tåg. I fjor hann jag med så himla mycket i adventstiden kändes det som. Då var Andréa hemma i Sverige och vi umgicks och åkte jultåget med hela familjen. I år känns det lite annorlunda. Jag känner mig lite tröttare också än vanligt. Bästa botemedlet då är att vistas ute i naturen.

Det är när man har mycket på sina axlar som man ska prioritera att hinna med motion och en stund vid bryggan – det är den platsen som är ”my happy place”.

En härlig stund vid sjön med en vacker soluppgång trollar bort all julklappsvånda och julstress. Nu känner jag mig faktiskt inte särskilt stressad över julen, det mesta går att köpa färdigt och julstädningen brukar jag vänta med tills pyntet ska plockas ner igen. Ingen ser ändå dammtussarna så väl vid den här tiden på året. Men tiden går rent för fort i December tycker jag.

Om jag fått önska mig en sak såhär i adventstiden så är det lite härligt vit snö, annars får det vara precis som det är.

Boktips

Att lyssna på böcker har jag hunnit med den här hösten. När jag kör till jobbet har jag ofta en ljudbok på i bilen. Det tar ungefär 40 minuter att köra mellan Gyllebo och Norra Björstorp och då är det perfekt att lyssna på en bok.

Senast har jag lyssnat på Väglöst land av Marie Hedegård. En roman som bygger på en sann historia om en kvinna från Norrland i början av 1900-talet.

Dagens citat:

Släpp gårdagens bekymmer, låt morgondagen vänta ännu ett litet tag. Får du välja en dag att leva så välj dagen idag.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

My happy place Läs mer »

En helg med Emmy och bio med Scott

Hej hej

I helgen kom min yngsta dotter Emmy hem till oss i Gyllebo. Det är alltid så mysigt att ha henne hemma ett par dagar. Vi lagade mat tillsammans, pratade och bara hade det gott.

En runda ut i naturen hann vi också med. Emmy skrattade lite för sig själv när jag förevigade ett litet träd på sjöstigen.

-det där trädet har du ju aldrig fotograferat förut, sa hon, och lät mer än lite ironisk.

Haha, ja just det trädet har nog blivit fotograferat liiiite för många gånger nu. Men det är något särskilt med det där lilla trädet som påminner om ett förälskat par.

Efter det fokuserade jag på att ta bilder på Emmy istället, för den tösen kan man ju aldrig få för många bilder av.

I förra veckan hade mitt barnbarn Scott studiedag och var då ledig från skolan. Jag passade på att sluta ett par timmar tidigare från jobbet den dagen för att hinna till Tomelilla. Jag och Scott hade bestämt att vi skulle gå på bio, och dessförinnan ville han gå på en restaurang. Helst en lite finare restaurang sa han. Vi valde pizzerian som ligger mitt emot biografen. När vi var mätta och belåtna gick vi för att handla biogodis och sedan väntade Zootrolpolis 2 på oss. Vi fick en supermysig kväll tillsammans, och jag hoppas att vi snart kan göra om det.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny bok. Den heter ”Att välja ett liv” av Maria Lok Björk. En bok om kvinnan Ottilia, vars liv utspelade sig för hundra år sedan.

 

Dagens citat:

Du ska inte behöva slita dig själv i bitar för att hålla andra hela.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

En helg med Emmy och bio med Scott Läs mer »

Rulla till toppen