Österlen

Vinterbad och julkänsla i en bok.

Hejsan.

För en vecka sedan hade vi vinter och minusgrader. Äntligen hittade jag och min vän Tina en morgon då vi kunde träffas och njuta av ett tidigt gryningsdopp tillsammans.

Innan det hunnit ljusna så träffades vi på vår vanliga plats i skogen. Tillsammans gick vi sedan ner till bryggan. Det lät nog väldans högt om oss där vi traskade fram på våra dubbförsedd kängor och ivrigt pratade och skrattade så att det ekade mellan trädens stammar.

Efter ett härligt vinterbad, några övningar på bryggan och ett gott värmande te, så gick vi vidare för att mötas av ett uppdukat frukostbord hemma hos oss. Tusen tack Stefan ♥

Det blev en härlig morgon att spara i minnet, bland alla andra vi har tillsammans.

Boktips

Ibland behöver man bara lyssna på någon enkel ”feelgood-bok”. Den här tyckte jag passade mig bra…. En bok av Sara Kalmlin och Annie Mannesson. Den heter ”Vinterbad, kärlek och julefrid”

Dagens citat:

Jag är så tacksam för alla kvinnor som fattar grejen. Som förstår att det inte kostar nåt att lyfta en annan kvinna. Att heja, tipsa, stötta. Det tar inget ifrån dig – det skapar mer för oss alla.

Ha en ärlig onsdag. Och tack världens bästa Tina, för att du är du♥

Kram Annika

Vinterbad och julkänsla i en bok. Läs mer »

Årets första snö.

Hej hej

I förra veckan kom årets första snö, och med den fick vi också den riktiga vinterkänslan.

Jag jobbade nästan hela veckan, så när helgen äntligen kom så var jag inte sen med att ställa klockan på ringning och ge mig ner till sjön för ett efterlängtat vinterbad. Det var så vackert med det vita snötäcket som lagt sig. Temperaturen i vattnet hade sjunkit till fem grader, och i luften var det 6 minusgrader. Riktig vinterkänsla alltså.

Naturen är så vacker när det blir vinter. Snön lyser upp och ger allting lite mjukare konturer.

Här hemma har advent så sakta börjat smyga in i huset nu. Några ljusstakar har kommit upp i fönstren, och på jobbat köpte jag mig en liten vacker bladfri julros som jag nu njuter av till morgonkaffet.

Kylan gjorde att jag fick titta till mina växter ute i orangeriet. Jag har ett fristående element där ute, som ser till att hålla frostfritt. Den stora röda pelargonen blommade på som om det gällde livet.

I förra veckan kom mina barnbarn hit för att sova över, då mamma Amanda skulle iväg till Ullared och julhandla. Det är alltid så mysigt att ha de små pojkarna här och vi sov allihopa som stockar i gästrummet den natten. Nästa morgon väntade dagis och skola på pojkarna, men allting flöt på och de var så duktiga båda två.

Dagens citat:

Det är ok att prata jättemycket så länge man också lyssnar jättemycket.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Årets första snö. Läs mer »

Vinterbaden på ingång och några boktips.

Hejsan.

Nu börjar det kunna kallas kallbad på riktigt. Kvicksilvret sjunker sakta, grad för grad och jag njuter för fullt de morgnar som jag har möjlighet att hinna ner till sjön.

På bara någon vecka så har träden nu fällt nästan alla sina löv, och naturen ser inte längre ut som på mina foton här (bilderna som jag tog strax innan vi åkte till Småland). Det var en kylslagen och lite murrig morgon som jag njöt av en av säsongens sista höstdagar.

I början av November var det Österlen Lyser, och eftersom det var 20-års jubileum det här året, så utsågs ingen direkt ljusby, utan man tände eldar lite överallt längs våra vackra stränder. I Ystad, Simrishamn och Brösarp ordnades små springlopp på vardera 3 kilometer. Ett härligt evenemang.

I Frörum besökte vi den gamla möllan som Reino Ingvarsson nu är i färd med att renovera, ett spännande projekt må jag säga.

Så har turen för ny källsortering kommit till Gyllebo. En morgon stod alla de nya tunnorna nere vid sjön och bara väntade på att hitta hem till sina nya adresser. Det såg så roligt ut.

Boktips

Jag har lyssnat på boken ”Brevbäraren i Lizzanello” av Francesca Giannone. En bok som jag gillade.

Jag har även lyssnat på Mia Parneviks självbiografi ”Leka livet”. Den var ungefär så som jag trott att den skulle vara, varken bättre eller sämre. Jag tycker att Mia är en härlig person, så boken var läsvärd tycker jag.

 

Dagens citat:

Ditt skvaller kan vara någon annans djupaste sår. Var alltid snäll.

Ha en härlig tisdag, och ska ni ut i trafiken så kört ”grannt”.

Kram Annika

Vinterbaden på ingång och några boktips. Läs mer »

Kanske höstens härligaste morgon

Hejsan.

Så kom den där ljuvliga dagen som alltid brukar infalla på hösten. Den där, som är den allra vackraste av dem alla.

Jag var ledig, och passade på att skutta ur bingen riktigt tidigt för att hinna njuta så mycket som möjligt av min fridag. Det var fortfarande ganska mörkt när jag kom ner till bryggan. Men i mina gömmor fanns marschaller, så det blev alldeles extra stämningsfullt vid morgonbadet.

Efter mitt uppfriskande bad satt jag en god stund och såg dagen gry.

När min termos med ingefärsteet var uppdrucken och solen hade börjat stiga upp över trädtopparna, då var det dags för mig att packa ihop och ge mig vidare på min morgontur.

Jag tror att just den här morgon så visade ”Moder jord” sig i sin ståtligaste höstdräkt.

Jag hade bara hunnit en liten bit bort då jag hörde glada röster och våta plaskande. Det var tydligen fler än jag som ville passa på att ta sig ett morgondopp.

På andra sidan sjön kunde jag höra hur några morgonpigga fiskarna gav sig ut i de små vita roddbåtarna. Gång på gång så stannade jag och bara förundrades över hur väldigt vackert allting var den här morgonen.

Jag gick saktare och saktare genom skogen, allt för att verkligen hinna njuta så länge som möjligt. En sådan här dag ville jag bara var ute.

Alltså, den där första veckan i November har verkligen fått ett oförskämt dåligt rykte. Många gånger har jag förundrats över naturens skönhet vid just den här tiden.

Dagens citat:

Den som tror att fallna löv är döda har aldrig sett dem dansa en blåsig dag.

Ha en härlig onsdag.

Kram från mig, Annika

Kanske höstens härligaste morgon Läs mer »

Himmel så fint, och närkontakt med svin

Hejsan.

Ja nu riskerar jag nog att trötta ut er med alla mina höstbilder och eviga tjatande om hur fin hösten är. Men alltså!!!!

Det är så sanslöst vackert nu i bokskogen i vårt naturreservat. Man tror nästan inte att det är sant.

I Gyllebo slår vildsvinsstammen alla rekord i år. Till och med i den stora hästhagen vid våra postlådor har grisarna nu varit och bökat och gått fram som jordfräsar. Fler och fler av våra grannar har därför valt att sätta upp eltråd för att skydda sina trädgårdar.

Många känner sig rädda för att gå ut i skogen pga alla grisar, men trots att jag rör mig ute i både gryning och skymning så pass mycket som jag gör, så har jag aldrig känt mig hotad av några vilda djur.

Värre var det för några veckor sedan då jag kom körande i bil och kom i lite mer närkontakt med en stor gris. Allting gick bra för både mig och grisen. Och eftersom det var den som sprang in i min bil (och inte tvärtom) så klarade vi oss båda ganska hyggligt. En spricka i kofångaren bakom bakhjulet var det enda. Förargligt såklart, men bättre det än att få en gris i grillen.

Vår lilla hund Penny, är en riktigt vildsvinshund. Så fort hon får vittring på grisar så ställer hon sig i sin ”markeringsposition”, som för att berätta för oss andra att där inne i buskarna ligger de rackarna minsann och trycker.

I helgen var det så väldigt fint på bryggan. Med alla nerfallna boklöv såg det nästan ut som om någon rullat ut den röda mattan åt mig.

Inte bara bryggan var täckt med en röd mattan, nej det var faktiskt hela skogen som såg ut att vara inredd med en roströd heltäckningsmatta. Det var så fint, så fint.

Dagens citat:

Näringsexperten: du äter fel.

Tandläkaren: Du borstar fel.

Föräldrar: Du lever fel.

Killen på systemet: Utmärkt val

Det är sannerligen inte lätt att veta hur man ska leva. Man får göra sitt bästa och jag tänker att det lilla ordet ”lagom” er en bra vägledning.

Ha det gott.

Kram Annika

Himmel så fint, och närkontakt med svin Läs mer »

Röda boklöv och gula lönnlöv

Hejsan.

I förra veckan fick vi regn och höstrusk i ett par dagar. Det var nästan riktigt mysigt att klä på sig lite extra kläder och ge sig ut i den friska luften.

Vinden hade mojnat rejält, och även regnet hade upphört när jag kom fram till bryggan. Och som alltid kunde jag bara konstatera att man ångrar aldrig någonsin ett bad. Med en ljuslykta som spred ett varmt sken var det riktigt mysigt där på den gamla bryggan.

Skogens träd var så vackra i sina nya höstkostymer. Boken hade antagit en röd färg, medan lönnen hade blivit mera gulaktig. Det var så fint på marken där alla löven blandat sig likt en brokig matta.

Jag älskar den här korta tiden när löven ligger i tjocka lager på marken och man pulsar genom dem som om det vore driver med snö.  Man blir lite som barn på nytt genom att ”plumsa fram”. Vid den här tiden brukar det även vara väldigt mycket gäss i sjön. Oftast ligger de på andra sidan, borta vid slottet, men varje dag då solen går upp lyfter de i olika grupperingar. Deras ihärdiga skränande är ett ljud som jag kommit att älska så mycket. Det är som om de allihopa säger ”gäss till livet”.

Att börja sin dag med frisk luft, kallbad och en tur genom skogen måste vara en av de bästa medicinerna mot hösttrötthet. Så är det åtminstone för mig.

Dagens citat:

Ingen kommer att  granska dig mer noggrant än de personer som inte tycker om dig… Ge dem en lysande show!

Ha det gott.

Kram Annika

 

Röda boklöv och gula lönnlöv Läs mer »

Höst i nationalparken.

Hej

I förra veckan var det så vackert höstväder. En smula blåsigt, men soligt och fint för övrigt.

Jag packade in alla hundarna och mig själv i bilen och for en runda till nationalparken. Trots att det var så fint höstväder så var där inte alls så mycket besökare. Annat var det minsann under pandemin då parkeringen alltid var fylld till bredden med bilar.

Uppe på ”huvudet” blåste det friska vindar. Utsikten däruppe ifrån är särskilt fin nu på hösten. Dagen då jag var där så hade träden börjat skifta i höstfärgerna, men den här helgen som kommer nu, är nog den absolut vackraste att njuta av utsikten från Stenshuvud.

En stund satt jag med alla hundarna i knäet och njöt av den storslagna vyn, innan jag vandrade vidare nerför berget på andra sidan.

Vi tog stigen genom alekärret tillbaka. Det är den delen av parken som jag brukar tycka mest om, fast nu var där ganska uttorkat och inte riktigt sig likt tyckte jag. Hoppas vintern fyller på med vatten så det blir ett riktigt kärr igen.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny del i bokserien ”Sekelskiftsmorden”. Boken heter Lucia är död av Katarina Wennstam. Hennes böcker är både spännande och man får sig en rejäl historielektion på köpet. Jag gillar den här serien, och denna boken var inget undantag.

Ha en fin torsdag. Jag själv ska jobba lite längre än vanligt. Vi har nämligen ”Skogsdag” på Lokalföreningen i dag, där vi bjuder på soppa och glass. Hoppas vi ses.

 

Dagens citat:

Om du inte lever ditt liv så som du vill, kommer du till slut att behöva nöja dig med ett liv som andra skapar åt dig.

 

Allt gott

Kram Annika

Höst i nationalparken. Läs mer »

Vi går och fiskar.

Hej och hallå

Förra helgen var barnbarnen här en liten stund. Först kom Amanda hit med minstingen Nico, medan storebror Scott var på ett kalas. Vädret var fantastiskt, så vi passade på att vara ute i trädgården en stund.

När det blev dags för Amanda att hämta hem Scott från festen så ville Nico stanna kvar i Gyllebo hos mig och Emmy . Sagt och gjort, så fick det bli.

Vi bestämde att vi skulle ta med oss håvarna och gå ner till sjön för att fiska lite. Jag tog fram sittvagnen ur garaget, men Nicolaj envisades med att han inte alls behövde åka i någon vagn för han var ju faktiskt ingen babys.

Även om det tog lite längre tid att gå, så kom vi tillslut ner till sjön. Jösses så vackert det var där nere med alla höstfärgade träd.

I Gyllebosjön lever det musslor som kan vara väldigt spännande för barn. Vi fiskade upp några tomma skal där det inte längre bodde några musslor. De stängda skalen lät vi vara kvar i vattnet i lugn och ro. Det är ju viktigt att lära barn respekt för djur och natur och levande musslor ska man låta ligga kvar i vattnet.

Nicolaj satt länge och ”fiskade” med sin håv. När det sedan blev dags att gå tillbaka hem igen så tyckte han ändå att det var riktigt mysigt att krypa ner i den varma och goa fårskinnspåsen i sittvagnen och åka hela vägen hem.

När vi kom hem igen så dröjde det inte länge förrän Scott och Amanda också kom. Det var så himla länge sedan Scott var här, så det var fint att hinna leka lite med honom också.

Fint hos Ingrid & Kurt

Förra helgen hann jag och Emmy även göra lite fint på graven, med nyplanterad ljung. Efteråt satt vi där vid deras minnesplats i solskenet och åt munkar och drack läsk och bara hade en fin stund.

 

Dagens citat:

Kom ihåg att livet här på jorden egentligen bara är en enda lång lek. Älska mer, skratta mer, dansa mer, tramsa mer…

Ha en härlig tisdag.

Kram Annika

 

Vi går och fiskar. Läs mer »

Glödande morgon.

Hej hej

Färgerna i skogen vid den här tiden på året är nog de vackraste man kan tänka sig. Ja, det är faktiskt så de slår vårens spirande grönska tycker jag.

En morgon smög jag mig ut i mörkret genom skogen och ner till bryggan. Det enda som lyste upp min väg var den måne som hängde ovanför trädtopparna.

Det hade stormat och blåst på natten så marken och vattenytan var fylld med röda boklöv.

Jag valde omsorgsfullt ut bästa stället för mitt morgonbad och njöt sedan av en glödande gryning som gjorde att temperaturen sjönk ytterligare någon grad.

När jag druckit mitt te och filosoferat över livet och allt som poppar upp i hjärnan då man sitter ensam i skogen, så fortsatte jag min vandring genom den glödande Gylleboskogen.

En av fiskeföreningens båtar låg och guppade vid sjökanten och jag tänkte fula tankar om de personer som inte orkat lämna tillbaka sakerna där de hör hemma. Sedan fortsatte jag min härliga vandring och bara njöt av den storslagna hösmorgonen som låg framför mig helt gratis.

Dagens citat:

Sitt inte och vänta på att livet ska vara på ett visst sätt. Livet kommer alltid att vara komplicerat. Börja leva NU.

Ha en fin måndag. Kram kram

 

Glödande morgon. Läs mer »

Vantalängan – Hallamölla, tur & retur

Hejsan.

När min dotter Emmy kom hem förra helgen så var vi helt överens om att vi skulle ut i skogen och njuta av hösten. Det var så längesedan vi haft möjlighet att träffas, så jag njöt av både det vackra vädret och Emmys härliga sällskap.

Vi valde att åka till Vantalängan, som ligger ett stenkast från Brösarp. Därifrån vandrade vi mot Hallamöllas vattenfall.

Solen strålade och de tre hundarna var vilda av glädje. Förargligt nog hade vi glömt att ta med färdkost på vår vandring. Attans också, en liten fika i solskenet hade verkligen suttit fint.

Skogen var full av glada vandrare. Framme vid Hallamöllas vattenfall tog vi oss en kort men välbehövlig paus innan vi vände åter mot Vantalängan (fast då på andra sidan av Verkeån)

Som tur var hade vi Mollys ryggsäck med oss där hon kunde få åka ibland och då vila sina små korta ben. Lykke och Penny stretade dock båda på hela den långa vägen.

Kanske var det höstens härligaste dag, just den här soliga oktoberlördagen. Att vi lyckades pricka in den med en skön vandring blev en riktig höjdare.

Dagens citat:

Många människor väntar på rätt tillfälle. De väntar tills de är äldre. Tills de har pengar. Men livet väntar inte. Soluppgångarna pausar inte för dig. Havet stannar inte upp. Ögonblicken du slösar är stunder du aldrig kommer att få tillbaka. Carpe diem – fånga dagen, är inte bara en fras, det är en varning. Lev idag, eller förlora den för alltid…

Ha en skön söndag.

Kram från mig, Annika

Vantalängan – Hallamölla, tur & retur Läs mer »

Rulla till toppen