Österlen

Fina besök och en kusin rikare.

Hejsan

Före ett par veckor sedan fick vi fint besök i Gyllebo. Det var det lilla rådjuret som var tillbaka i vårt område igen. Tillsammans med henne gick även ett litet kid som under sommaren växt sig riktigt stor.

Våra ängsblommor vid gästhuset är nerhuggna och där har det nu växt upp nytt frodigt gräs som verkar smaka väldigt gott, i alla fall om man är ett rådjur.

Ett annat fint besök den helgen var min lilla dotter Emmy. Hon kom från Malmö och tillsammans fixade vi fredagsmys i form av ”vit pizza” med potatis. Den brukar bli så himla god, och den här var verkligen inget undantag.

Något år innan min pappa Kurt gick bort, så fick han ett brev från en kvinna vars far var en okänd halvbror till honom. För att göra en lång och fin historia kort, så slutade det med att jag fick en ny kusin och en ny vän på köpet, vilket jag är så glad för. Förra helgen träffades vi i Simrishamn för att äta en bit tillsammans.

Även om Kurt själv inte hann att prata med min kusin mer än en enda gång, så tror jag nog att han varit glad för att vi nu har fått kontakt och kan minnas vår historia tillsammans.

Vi åt på Gårdens Vedugn, och när vi var samlade så hade vi så mycket att prata om, tiden den rusade och inga fler foto hann jag med att ta.

Men ett varmt tack till E och J för en fantastisk kväll.

Hösten har ju kommit med stormsteg och på graven har jag gjort fint med lite höstligare blommor.

Dagens citat:

Alla kommer inte att förstå din vandring. Det är okej. Du är här för att leva ditt liv, inte ge förklaringar.

Ha  en fin dag.

Annika

Fina besök och en kusin rikare. Läs mer »

Sommarens analoga bilder.

Hej hej

För några dagar sedan fick jag lite sommarfoto skickat till mig från min dotter Emmy. Det var foto från hennes nyinköpta retrokamera, begagnad från Tradera.

Analoga bilder, precis som de som jag tog som mycket ung. De hade det där särskilda ljuset – det varma, lite korniga, de hade fel fokus och skärpa och var helt oredigerade.

Det är något med analoga bilder som får minnena att kännas en liten smula lyckligare och varje ögonblick man fångat blir så unikt och speciellt. Inga upprättade horisonter, inga omtag, utan varje klick är ren och skär verklighet.

Härliga sommarminnen som är sådär operfekta och fina, precis som livet självt. Inga massproducerade mobilbilder som man ändå inte kommer orka titta tillbaka på. Nej, jag älskar verkligen de här mer.

Visst minns ni som är lite äldre, den spänningen det var när man hämtade ut sina framkallade bilder. Det var foto som man bara tog ett enda vid varje tillfälle, eller på sin höjd två kanske. Sedan framkallades de flera månader senare (eller kanske flera år senare) och då hade man oftast glömt vad som egentligen fanns på den där filmen.

Varje foto blir så mycket mera värt.

Tack för bilderna Emmy♥ (kanske köper jag mig själv en sådan där gammal retrokamera, jag också…)

Dagens citat:

Livet är anledningen till att vi är här. Kärleken är anledningen till att vi stannar.

Ha en riktigt härlig måndag.

Kram Annika

Sommarens analoga bilder. Läs mer »

Regn och första höstkänslan.

Hej hej

I förra veckan väntades äntligen några dagar med regn. Efter en ganska lång torrperiod så kändes det både efterlängtat och välbehövligt.

Jag prickade ändå in en härlig morgon då det var uppehåll och en riktigt mysig soluppgång.

Skogen hade, som genom ett trollslag,  fått en svag strimma av höstkänsla. Gässen var tillbaka i sjön, så som de brukar vara när sommaren är över. Ljudet av dem när de flyger över vårt hustak om kvällarna, får mig alltid att tänka på just hösten.

Vid bryggan låg några av scouternas kanoter uppdragna på land. Kanske var det sista lägret för det här året?

Morgonen efter hade vi inte riktigt samma tur med vädret, hundarna och jag. Då föll ett ihärdigt regn över oss, och mina små dunbollar var måttligt roade över att vara ute på promenad.

Fast de älskar att dricka ur de stora vattenpölarna som det blir på vår grusväg. Det är som om de gillar det leriga vattnet lite bättre än det friska fräscha vattnet de blir serverade inomhus.

Så har min lillasyster fyllt år och eftersom det var lite ”halvjämnt” i år så ville jag förstås uppmärksamma hennes dag.

Min systersons lilla kattunge var också med och firade såklart. ”Det bästa man har sätter man på bordet”, heter det ju.

Japp, höstkänslan har flyttat in i skogen nu, och jag gillar det verkligen!

Dagens citat:

Den ena minuten är du ung, cool och rolig. Och i andra minuten skruvar du ner stereon i bilen för att se bättre.

Ja, jag är nog rädd att jag hör till den senare kategorien numera. Hur det är med min lillasyster, det vet jag inte riktigt, men hon är ju som sagt några år yngre än vad jag är.

Ha det gott

Kram Annika

Regn och första höstkänslan. Läs mer »

Skaldjursfrossa på båten.

Hejsan.

Förra lördagen  avslutade vi dagen med en tur ut med båten. Jag packade ner lite godsaker i en kylväska och så gav vi oss iväg.

Planen var att vi skulle tuffa ut med båten, en liten bit längs med kusten, där kasta ankare och sedan sitta i solnedgången och sörpla goda kräftor och bara njuta av den härliga kvällen.  Men oj vad det guppade och gungade när vi kom utanför hamnen. Vi körde en liten tur innan vi bestämde att det nog skulle gå lättare att ligga kvar vid kajen när vi dukade fram maten.

Kvällen blev så himla mysig. Vi sörplade och lät oss väl smaka.  Och namnet vi valt till båten passade ju sååå bra…. Eller vad tycker ni om namnet ”Guppy”?

Solen sjönk sakta ner och runt oss cirklade en hungrig and i hopp om att få våra överblivna smulor.

Såklart delade vi med oss av våra sista smulor  från vår kex innan vi klev iland och körde hemåt mot Gyllebo igen.

Dagens citat:

Livet blir så mycket enklare när du inte alltid bryr dig om vad andra tycker.

Det bästa med att bli äldre är just det, man tänker inte längre på vad någon ska säga eller tycka, det viktigaste är ju vad man själv tycker.

Ha det fint

Annika

Skaldjursfrossa på båten. Läs mer »

En svag förnimmelse av höst.

Hejsan.

Förra helgen hade vi ännu full högsommar här i Gyllebo. Det kändes som om sommaren hade hur mycket som helst att ge. Trots det så fick jag en svag förnimmelse av den höst som oundvikligen låg på lur.

Jag gick med hundarna runt sjön, och eftersom det var så himla varmt så satt vi länge på bryggan och vilade oss. Ett svalkande dopp för mig och lite mys för hundarna blev det,  innan vi slank in i skuggan under trädens skyddande lövverk igen.

Jag la märke till de första gulnande höstlöven på träden den här morgonen. Hemma vid huset höll Stefan som bäst på att ställa iordning kärran där hans båt ska bo under vinterhalvåret. Hösten är onekligen här och nafsar oss en smula i hasorna nu. Men jag älskar ju hösten, så den är varmt välkommen, om den nu uppför sig väl, såsom en fin höst bör göra..

Dagens citat:

Låt ingen få dig att stråla mindre bara för att någon blir bländad.

Bara stråla på, människor får skaffa solglasögon.

Ha det bäst.

Kram Annika

En svag förnimmelse av höst. Läs mer »

Sensommarhetta.

Hejsan.

Förra veckan så tilltog värmen och emellanåt steg temperaturen mitt på dagen upp till ca 27 grader.

För att svalka oss lite så tog jag hundarna med mig ner till sjön. Hundarnas tungor hängde som små rosa slipsar och de drack girigt av vattnet jag tagit med åt dem.

Vid badbryggorna var det gott om människor som sökte svalka. I hagarna höll sig kor och kalvar mest i de skuggiga delarna där gräset ännu var lite grönt och saftigt.

Varje kväll har mina dahlior fått en liten dusch av vattenspridaren, trots det så har de sett lite slokande ut de timmar då solen stått som högst på himlen.

Det torra varma sensommarvädret fick mig att tänka på den stora torra savannen i Afrika. Vädret och torkan känns så lik, som när vi var där (år 2013) När jag såg korna sakta ströva mot den svalare delen av ängen så påminde de så mycket om de vandrande vilda djuren där på det stora Serengeti.

(Afrika var verkligen ett äventyr. Om någon vill se inlägget med foto från då vi var i Tanzania så klicka HÄR)

Dagens citat:

Vänta inte på att saker ska bli bättre. Livet kommer alltid att vara komplicerat. Lär dig att vara lycklig här och nu, annars rinner livet förbi.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

Sensommarhetta. Läs mer »

Härliga septemberbad

Hej hej

Vilken sommar vi hade hela förra veckan. Det var helt otroligt.

Egentligen skulle jag behövt att jaga dammråttor i hela huset efter min helg i Stockholm, men jag ändrade planerna och såg till att ta vara på vädret istället.

Dammråttorna fick tryggt fortsätta sina liv här hemma i skrymslen och vrår, för istället åkte jag och Stefan till stranden och njöt av salta bad och soldyrkan.

På Österlen hade det blivit mycket färre människor nu sedan skolorna börjat och många turister åkt hem. På stranden var det ganska glest mellan handdukarna. .

Vi njöt av både solen och härliga bad i skummande vågor. Det ”blåste östan”, så det betydde att vattnet blev en aning varmare, vågorna högre och undervattensströmmarna farligt förrädiska. ”Inte för långt ut” kunde jag för mitt inre höra min mamma Ingrids förmanade röst. När jag reste mig upp för mitt första bad den här eftermiddagen, sa Stefan ”du behöver ju ente gå forr långt ud”…. ja, det här med de farliga strömmarna är ju något vi fått itutat oss med bröstmjölken, tror jag.

På hemvägen stannade vi i kiosken och köpte en stor kulglass med de smaker som fanns kvar efter den gångna sommarens turistinvasion.

Boktips

Jag har lyssnat på en gripande och annorlunda bok. Den heter ”Ett litet liv” av Hanya Yanagihara. Boken var väldigt speciell måste jag säga, så känslosam och djup. Den handlar om fyra vänner som man får följa genom livet i flera decennier.

Jag hade lite svårt att komma in i boken i början, men sedan kunde jag inte släppa den. Boken är ganska lång, 732 sidor eller 35 timmar att lyssna som ljudbok. Men den var värd att läsa, då den berörde. Men som sagt,  en väldigt speciell bok.

Dagens citat:

Livet har, liksom en bok, flera dåliga kapitel. Men ett dåligt kapitel betyder inte att boken är slut.

Ha det gott, och en extra härlig dag önskar jag min lillasyster som fyller år just i dag. Grattis till henne, ses senare ♥

Kram Annika

Härliga septemberbad Läs mer »

Dagens bästa

Hejsan.

Inget är som dagens första timme. Precis då när solen stiger upp och allting i naturen vaknar. Den där första timmen är den allra härligaste.

Även om en solnedgång är precis lika fin och slående vacker, så är det ändå inte alls samma känsla, tycker jag. En tidig morgon känns alldeles ny, fräsch och helt oanvänd. Det finns inga dåliga energier någonstans. Man är först och det är sagolikt att få vara med om när allting vaknar upp efter nattens vila.

Gryningen känns så ren och hoppfull när ljuset sakta återvänder.

När solen sedan dyker om som ett rött glödande klot så blir jag ofta förbluffad över hur fort den rör sig uppåt. Jag kan sitta och se på den där solen dag efter dag och liksom aldrig riktigt tröttna på det.

Sensommarkänslan är här på riktigt nu. I min trädgård finns många fjärilar. En av arterna jag ofta ser här hemma är påfågelöga. Det är en tålig art, som kan överlev kalla vintrar i antingen håligheter eller i hus och visst har man väl sett dem sova gott i fönster på vinden eller i uthusen..

Jag tycker att den är vacker, den färgglada påfågelögat.

Dagens citat:

Mata dig med glittriga tankar på morgonen och du kommer att skina hela dagen.

Ha en fin söndag.

Kram Annika

Dagens bästa Läs mer »

Nyfiken i en strut

Hej hej

Runt om vår vackra sommarby så finns det stora härliga betesmarker där det går både får, hästar och kor i alla de former och färger.

Något som är väldigt sorgligt är att det pratats om ett avskaffande av betesrätten för kor. Stackars kossor om de i framtiden inte får komma ute och beta grönt gräs på somrarna. Jag tycker nästan att det är som om de måste sitta i fängelse, och det förtjänar de då rakt inte.

En solig kväll för någon vecka sedan stod en nyfiken kalv och iakttog mig och hundarna där vi kom traskande på grusvägen. Det var en riktig ”nyfiken i en strut” -kossa det. Jag tycker att kor är så fina djur, snälla och de utstrålar ett sådant lugn. Hoppas att de aldrig får reda på att man tänkte stänga in dem i stallar likt kriminella fångar.

Så finns det djur som gör mest bara som de själva vill. De vilda grisarna.  När jag är ute med hundarna så märker jag direkt på lilla Penny när grisarna varit framme. Jag tror att det i henne bor en bevakningshund, en ”vildsvinsbevakningshund”.

Betesmarkerna börjar se lite torra och trista ut för djuren nu. Medan vi ”tvåbeningar” har njutit av varma torra sommardagar så hade djuren nog önskat sig lite mer regn.

Dagens citat:

Om man inte kan ta bort det dåliga får man fylla på med mer av det braiga istället.

Hoppas ni alla får en fin fredag med mycket braiga saker. Min dag kommer alldeles säkert att bli bra, då jag ska jobba lite extra på bästa Luckan idag.

Kram kram

Annika

 

Nyfiken i en strut Läs mer »

Frukost nummer två på stranden.

Hejsan.

Morgonen då jag och min vän klev upp ur sänghalmen redan klockan tre på morgonen (för att möta dagen uppe på Brösarps backar) så avslutade vi vårt äventyr på stranden i Vitemölla. Där fick vi en alldeles  ljuvlig förmiddag.

Först stannade vi på café Smulan i Brösarp och köpte med oss vars en god frallebulle och även en av deras fantastiska kardemummabullar. När vi kom fram till stranden så var vi ganska ensamma där.

Vädret hade blivit härligt sommarvarmt, så vi började med att kasta av oss kläderna och ta ett skönt, svalkande dopp.

Sedan lät vi oss väl smaka av vår andra frukost för dagen. Sanden var varm och himlen klarblå och vattnet lagom varmt. (gissningsvis kanske 16 grader)

Det blev en riktigt härlig stund på stranden. Där vi satt, på Vitemöllas strand vid de gamla ”pileträden”,  är det så vackert och det ser nästan lite exotisk ut.

Vid middagstid började vi båda bli ganska trötta i ögonen. Vi hade ju stiget upp runt tre-snåret, så det var nog  inte så konstigt att vi kände oss smått sömning. Ett tag övervägde vi att bara lägga oss ner och ta en middagslur, men vi hade så mycket att prata om så vi hade ändå inte kunnat sova med någon ordning. Till sist packade vi ihop våra saker och styrde hemåt mot Gyllebo igen.

Dahliorna

Och nu börjar jag nog bli tjatig, men det är ju helt galet som mina dahlior växer och frodas.

Till hösten när det är dags att gräva upp dem så ska jag vara bättre på att märka upp knölarna och skriva ner vilka sorter jag har.

Den polkagrisfärgade sorten har jag lite för många av, och de är inte heller min största favorit. Nästa år ska jag byta ut den mot några nya är min tanke.  Men såklart är de rödvita också vackra på sitt vis,  och det återstår och se hur knölarna klarar vintern. Tänk om polkagrisblommorna är de enda som överlever…

Dagens citat:

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

På mig väntar idag en dag på Luckan, hoppas ni också har något härligt att ta er för idag.

Kram Annika

 

Frukost nummer två på stranden. Läs mer »

Rulla till toppen