Gyllebo naturreservat

Kojan i skogen.

Hej hej

Den där regniga dagen då Scott var här hos oss och jag fick hela köksgolvet fullt av bilar, den dagen bestämde jag mig för att vi alla skulle trotsa regnet och gå ut i skogen en liten sväng. Jag tyckte att vi var i behov av lite frisk luft och ”skogsbad”.

(skogsbad är ett nytt ord som betyder en magisk, stressreducerande naturupplevelse med alla dina sinnen …. alltså inget nytt alls – det är bara ordet som är nytt)

När vi kom ut så var det inte alls så mycket regn längre. På vår väg ut i skogen så passade vi på att säga hej till hästarna.

Till Scotts stora förtjusning så kom de allihopa i rask takt när Stefan kallade på dem. Men när de sedan blev lite väl närgångna och bet i Stefans jacka, då fick det vara nog, då tyckte Scott att vi kunde säga hejdå till dem.

Vi lämnade de busiga hästarna åt sitt öde och gick vidare ut mot kojan skogen. Scotts lilla hund, Snowie, fick lifta litegrann under vagnen efter som hon har ganska svårt för att gå.

Lilla Snowie har en neurologisk sjukdom som gör att hon är vinglig och har svårt med balansen. Men eftersom hon inte har någon smärta, och för övrigt mår ganska bra, så ville hon såklart också hänga med sin flock ut.

Ute vid kojan i skogen så smakade de smörgåsar som jag tagit med mig extra gott.

Och är det fest eller utflykt, ja då får man dricka sådan där saft som har sugrör, för det har Scotts mamma sagt. Självklart hade vi precis sådan saft med i vår lilla matsäck.

Sedan var det hålligång i skogen för både stora och små.

Dagens citat:

Ibland behöver vi fantasin för att överleva verkligheten.

Barn är små experter på det här med fantasi. För dem finns inga förutbestämda ramar eller fördomar. Tänk vad vi kan lära av dem, om vi bara bemödar oss om att verkligen lyssna på vad de säger och på att lägga oss vinn om vad de menar.

Ha det fint.

Kram Annika

Kojan i skogen. Läs mer »

Skirt och fräscht.

Hejsan.

Det blev som en explosion i skogen när värmen kom. Bokskogen hade slagit ut i skiraste grönt på bara ett par dagar.

Det hade regnat dagen innan och allting kändes så rent och skirt när jag kom ner till bryggan.

När jag tagit min simtur i sjön så kikade solen fram genom de tunna molnen och värmde gott. Morgonen var fylld av alla de ljud som hör våren till. Göken gol, tranorna skränade och på långt håll hörde jag en svag stämma av näktergalen som prövande sjöng upp sin ljuva stämma.

Jag plockade några späda bokblad och mumsade på där jag satt. Smaken var syrlig och god, och påminde så mycket om barndom.

På eftermiddagen fick jag besök av en liten kille som passade på att hoppa i vattenpölarna.

Om man hoppar riktigt mycket och länge i vattenpölar, då blir man sedan så väldigt hungrig. Då klarar man sig inte på att äta lite bokblad inte. Nej, då får man gå in och äta macka med prickig korv och ägg hos sin mormor. Så det så!

Det är en så bedårande vacker tid just nu. Man blir nästan lite bubbligt fnissig av allt det gröna, sköna!

Dagens citat:

Molnen måste gråta innan ängen kan le.

Man ska inte vara ledsen ifall det regnar någon dag. Regnet behövs, det ger frodig grönska och sköljer rent, och sedan är det ju så himla roligt att hoppa i vattenpölarna efteråt.

Ha det fint och kram

Annika

Skirt och fräscht. Läs mer »

Så grönt och frodigt ännu.

Hejsan.

Ännu känns det väldigt grönt och frodigt i skogen.

Det milda vädret i början av oktober har säkert gjort att höstfärgerna inte riktigt kommit igång här nere i söder.

I förra veckan tröskades majsen. Det var bara någon dag efter att jag knäppte mina bilder.

Även om vi varit bortskämda med höga temperaturer väldigt länge, så märks det nu att kvicksilvret sjunker.

Snart är det dags att börja med mössa skulle jag tro… för det är viktigt att man håller sig varm om knoppen!

Dagens citat:

Hösten är en andra vår där varje löv är en blomma.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

Så grönt och frodigt ännu. Läs mer »

Höstglöd i dimman.

Hejsan.

Vilken dimma vi haft här på Österlen i några dagar.

Vid badplatsen var det varit alldeles grått och fast jag visste att solen fanns där ovanför, så orkade den inte tränga igenom allt det gråa. Inte förrän långt upp på dagen kunde man ana solens strålar.

Men där mitt i allt det gråa, hade lönnens blad övergått till en härligt glödande färg.

Lilla hunden Lykke som fått följa med på min morgontur var totalt obekymrad över det gråa, våta vädret.

Hon hade mest ögon för alla roliga ankor som guppade runt oss i vattnet.

Även om luften var så fuktig att det droppade från mitt hår, så var marken snustorr. Det kändes som om naturen skrek efter vatten. Aldrig har jag sett att det varit så lite vatten i sjön och i bäcken.

Rejält med nederbörd är nog vad som behövs, även om det inte alltid är så kul.

Dagens citat:

Det finns ingen väg till lyckan. Lyckan är vägen.

En dimmig morgon här gör mig lycklig.

Ha det fint, kram Annika

Höstglöd i dimman. Läs mer »

Septemberdofter.

Hejsan.

Ingen årstid luktar så gott som hösten.

För varje morgon lägger jag märke till hur dofterna nu blir starkare och tyngre.

Särskilt gott luktar det efter ett nattregn när molnen skingrar sig och solen tittar upp.

Den doften är tung och fylld med den ljuvligaste parfym. Svamp, ruttnande löv och mossa.

Tänk vad doften kan göra för den totala upplevelsen!

Dagens citat:

Är man tacksam för det lilla, så ser man genast att det finns ganska mycket att vara tacksam för.

Mina sinnen; syn, hörsel, känsel, lukt och smak; jag är så tacksam att jag har dem alla. Utan dem vore jag nog bara ett salladshuvud.

Kram Annika

Septemberdofter. Läs mer »

Nu grönskar det.

Hejsan.

Nu stämmer det verkligen, det som man sjunger i visan, att det grönskar i dalens famn.

Just nu är det nog som allra finast i Gylleboskogen tror jag. Men till skillnad från orden i visan, om att det doftar äng och lid, så måste jag nog påstå att det mest luktar lök här.

Kanske är det härifrån uttrycket ”nu blommar löken” kommer. För nu blommar ramslöken så det står härliga till.

Och det är så vackert!!

Andra vackra skogsblommor har också slagit ut nu. Men att fotografera blommor med småhundarna är inte alltid så lätt. Som de små linslusarna de är, så smyger de alltid in i bild.

Tiden är verkligen den rätta för att ge sig ut på vandringsfärd, för som det sjungs i visan, så gror och sjuder det nu överallt.

Dagens citat:

Varje människa är sin egen natur liksom varje träd. Har du någonsin blivit arg på ett äppelträd för att det inte bär päron.

Ha en fin dag och fokusera på det som är gott i just ditt liv.

Kram Annika

Nu grönskar det. Läs mer »

Vitsippor.

Hejsan.

I Gylleboskogen finns det hav av vitsippor att njuta av just nu. I fjor var det lite sparsam blomning av någon anledning, men det tycks de ta igen i år med råge.

När jag ger mig ut på min tidiga morgonrunda runt sjön, så har sipporna oftast inte hunnit vakna till liv riktigt.

Vitsipporna är lite grann som vi människor. När kvällen kommer drar de ihop sig inför natten. Genom att slå ihop sina vita kronblad skyddar de sig inför natten. Ungefär som om de drar ett täcke över huvudet för att sova.

Om solen inte riktigt vill kika fram, eller om det blir kallt och blåsigt, då håller vitsipporna sig envist gömda bakom sina kronblad. Men när solen och värmen kommer då sträcker de sig ivrigt mot skyn. Alltid vända mot solen, i likhet med oss soltörstiga nordbor.

På vissa ställen har vitsipporna sällskap av gula små kompisar. Gulsipporna.

Att vara gulsippa måste vara lite tråkigt tycker jag. De får inte alls lika stor uppmärksamhet och kärlek som sina vita släktingar. Kanske är det för att de liksom försvinner i hav av andra gula blommor som till exempel svalört och maskros.

Jag försöker att ge dem ett tröstande ord när jag passerar dem på mina vandringar.

Dagens citat:

För människan finns blott tre stora händelser: att födas, att leva, att dö. Hon vet ej om att hon föds, hon lider av att dö och hon glömmer att leva.

Kom ihåg att leva varje dag. Att verkligen leva!

Kram Annika

 

Vitsippor. Läs mer »

Naturen och en vän.

Hejsan.

Inget är så läkande och stärkande för sinnet som att vistas ute i naturen.

När saker är jobbiga och knasiga brukar jag roa mig med att tänka på om allt vore omvänt. Tänk om det här viruset hade varit tvärtom… om vi varit tvungna att leva tätt intill varandra i stora folksamlingar, natt som dag, för att vara skyddade. Om det varit förbjudet att vistas ensamma ute i naturen. Bara de äldre kunde gå och handla normalt i affärerna…

Det är nog allt tur att vi har vår natur. Mer behövs egentligen inte. Naturen och en vän.

Jag är tacksam för de vänner som finns i mitt liv.

Ta hand om er alla, följ folkhälsomyndighetens råd och visa hänsyn. Tänk på att personer som är i riskgruppen kanske inte alltid har det skrivet i pannan direkt.

Dagens citat:

En sann vän bidrar mer till vår lycka än tusen fiender till vår olycka.

Kram Annika

Naturen och en vän. Läs mer »

Man ska vara glad för det lilla.

Hej hej.

Ni vet ju att jag så gärna vill att det ska bli lite vinter och lite snö här nere på Österlen innan den riktiga våren kommer på riktigt.

I förra veckan blev jag bönhörd och lite snöflingor singlade sakta ner från himlen.

Det var ju inte direkt lönt att varken valla några skidor eller leta upp pulkan uppe på loftet.

Men man ska ju vara glad för det lilla, så vi tog en promenad i ”vinterlandskapet”.

Innan jag hann hem igen så hade det vita pudret blåst bort och liksom sugits upp av marken. Nöjt tänkte jag på mina vinterdäck till bilen som ännu låg kvar på sin sommarförvaringsplats. Där kommer de nog att få ligga till nästa vinter. Ja, man ska vara glad för det lilla.

Dagens citat:

Av Johnny Joe Jones: Människor frågar hur jag kan vara så positiv efter ha förlorat båda mina ben… Jag bara frågar dem hur de kan vara så negativa med sina.

Det finns så många härliga förebilder som sprider positiv energi. Lägg märke till alla dem, så finns det inte så mycket utrymme för de negativa.

Ha en fin dag och kram Annika

Man ska vara glad för det lilla. Läs mer »

Nu kan man smaka våren.

Hejsan.

Det händer så himla mycket ute i naturen vid den här tiden på året.

Med alla sinnena kan jag märka hur våren nalkas. Det hörs på fåglarnas allt starkare och ihärdigare sånger. Det hörs i bäckens vilda porlande och mina egna lite lättare steg på gruset i vägen.

Det syns i naturens färger, i knopparna som sväller och människors lite varmare leende.

Nu när maskarna förvandlat alla höstens löv till jord, kan jag känna doften av mull. Jag kan också ana en svag doft av hederlig skit, gödsel från bondens första vårbruk. Jag älskar att ta djupa andetag och fylla mina lungor med denna vårdoft.

 

Den första smaken av vår, det måste väl vara då man tar sin första lilla tugga på ett skirt ramslöksblad. Så starkt och så gott och så mycket smak av våren.

Att det är vår det kan jag känna i vinden som sveper mot huden i mitt ansikte. Fast mest känns det såklart i hjärtat. Vårkänslor, det finns inget bättre.

Med alla mina sinnen känner jag hur våren pockar på. Kropp och själ kommer i balans, och jag tror att det är likadant för de flesta levande varelser. Balanssinnet mår gott.  Med syn, hörsel, lukt, känsel och smak råder det inga tvivel – våren nalkas. Eller hur Herr Gessle?

Dagens citat:

Att begå misstag är oförlåtligt. Om man ändå begår misstag bör man lyckas med dem.

Ha en riktigt härlig måndag.

Kram Annika

Nu kan man smaka våren. Läs mer »

Rulla till toppen