Hemma hos mig.

Vi gör oss redo för höststormar i Gyllebo.

Hejsan.
Hoppas ni alla har det bra såhär en bit in i oktober.
Oktober och höst.
Förra helgen tyckte jag att det var dags att börja plocka undan lite i vårt orangeri.
Mitt lilla söta hus där jag sitter och filosoferar ibland.
Alla frostkänsliga små träd brukar vinterförvaras här inne. Jag kastar även ut andra träd och växter här som inte passar in eller som helt enkelt inte riktigt sköter sig inne i huset.
Undertiden som jag fixade med alla mina små träd, så packade Stefan in poolen i vinterförpackning.
De stora plåtarna hade vi fått hjälp med sedan tidigare, men alla små sidoplåtar skulle också skruvas fast. Och det var ett lagom arbete som passade Stefan bra.
Jag konkade, bar, städade och fixade.
Det kändes inte helt rätt att förbereda för storm och vinter den här soliga, sköna helgen. Men av erfarenhet vet jag att det är så mycket tråkigare att spara det här arbetet tills hösten är här på riktigt.
Så alltså fick de flytta in allihopa. Citroner, trumpeter, potatisblommor och till och med oliverna åkte in.
Mina mormorsfiltar som jag brukar svepa in mig i när jag kurar i orangeriet, de åkte ut på luftning i solskenet.
Jag har en rumsgran som hängt med i många år. I början var den liten och söt och fick ledigt plats på fönsterbrädan.
Nu har den växt och blivit stor och ganska ful också på kuppen. Varje år funderar jag på att slänga eländet, men varje gång tänker jag:
-Nåja, du kan väl få komma in – i alla fall tills julen är över …
Och så fick det bli även i år. Granen har kommit in och står där så grön och ful. Om två månader kan jag hänga små polkagriskrokar i, så syns inte det där fula så mycket.
Såklart tog vi vara på det fina vädret också och stundom bara satt vi där med näsan mot solen och njöt.
Dagens citat:
En människas mest värdefulla tillgång
är inte ett huvud fyllt med kunskap
eller ett fett bankkonto
Det är ett hjärta fyllt av kärlek
ett öra som vill lyssna och
en hand villig att hjälpa.
Och ja just det, det var så sant,  jag fixade lite med håret också i helgen …. klippte lite på luggen med min nagelsax …
Jag vet, det blev sådär!
Lärdom: låt frissan klippa håret i fortsättningen.
Kram på er alla.
Annika
Dela gärna

Vi gör oss redo för höststormar i Gyllebo. Läs mer »

Vad blir det för mat?

Hejsan.
När mina barn var små, så var jag en ganska snäll och tillåtande mamma.
Jag var emot bestraffningar. Utegångsförbud till exempel, det existerade inte hemma hos oss. Inte heller tvingade jag mina ungar att äta eller smaka mat som de inte själva ville ha.
Då kan man ju tycka att de ska ha samma regler mot mig, nu när de blivit stora …
Men nähä då ….
Nu när Andréa är här hemma så kockas här besynnerliga saker och ALLT ska ätas utan protest….
Inte nog med att vi fått prova på ”fylld kondom”  för några dagar sedan.
Om det kan man läsa här.
Vi har nu även blivit serverade en märklig röd sörja. Den var så stark att Stefans ögon och näsa sprang läck.
Till grytan serverades ett nybakat bröd med vitlök. Inte en enda kokt potatis så lång våra ögon kunde se …
Konstiga namn hade anrättningen också. Det var en indisk linsgryta som heter daal med ett bröd till som heter naan.
Helt ätlig var mitt betyg. Vad värre var. Det var en laddning gjord som skulle kunna räcka året ut för mig och Stefan.
En annan dag tillagade Andréa något som fick mina tankar att gå tillbaka till den första spädbarnstiden.
Det som hon rört ihop och var i färd att stoppa på glasburkar hade på pricken samma färg och konsistens som det som fanns i hennes egen blöja vid några veckors ålder …
Hummus hette det visst och skulle vara fantastiskt gott. På mig gick bara min kräkreflex igång.
När jag sen en vacker dag själv tog över rodret vid mina grytor och kastruller då vankades det hederlig husmanskost igen.
Svensk kalops med rödbetor och kokt potatis. Mums!!
Det lär finnas en mystisk maträtt med otydligt innehåll som går under namnet ”djurläkarens hemlighet”.
Så länge vi inte blir serverade den så är jag glad.
Till min älskade Andréa vill jag tillägga:
-”det här inlägget är kryddat med både humor och överdrift. såklart älskar jag att ha dig här med alla dina besynnerliga maträtter” ♥
Dagens citat:
Lyssna, nicka och
le, sen skiter du i det
och gör precis som
du vill ändå.
Ha en fin dag och hoppas ni alla får något riktigt spännande till middag idag.
Kram Annika
Dela gärna

Vad blir det för mat? Läs mer »

Jag plockar in naturen i min inredning.

Gomorron.
Eftersom hösten tycks vara här för att stanna nu, så tyckte jag att det var dags för lite ändring i inredningen.
Den ljuskrona som varit full med sidenblommor i en rosa färgskala, fick nu en ny skepnad. Jag var sugen på en lite mer enkel och avskalad stil. Jag tänkte plocka in naturen i form av ett par kvistar av murgröna.
Och nog fick jag in naturen allt …
Det var en liten snigel som flyttade in med hela sitt hus.
Såklart fick han flytta ut igen. För även sniglar har rätt till sin frihet tycker jag..
Men först fick den lille rackaren vara modell för några minuter.
I trädgården var det nu dags att dela lite på de perenner som växt sig stora och kraftiga.
Mina anemoner fick sprida sig till ett nytt, lite misskött hörn av trädgården. Även några sorters gräs, som tillexempel ormskägg, fick en ny plats att föröka sig på.
Även om jag läst att anemoner ska delas på våren, så tyckte jag att det var värt ett försök.
Min tråkiga syren, som sett mer än dyster ut hela sommaren, har jag sågat ner nu. Den kommer bara att få en enda chans till, sedan är det kört för den… Om den inte skärper sig till våren, då tänker jag jämna den med marken. Livet är för kort för att stå ut med tråkiga syrener i sin trädgård tycker jag.
Även om det varit höstigt väder med regn och rusk, så är det ännu ganska milt ute.
Jag älskar när man kan ge sig ut på joggingrundan med bara ben och utan jacka.
Det är rena energiinjektionen!!
Dagens citat:

 Precis innan jag dör ska jag

svälja en påse med popcorn

kärnor.

Min kremering kommer att

bli legendarisk!

Hoppas ni får en härlig dag.

Kram Annika

Dela gärna

Jag plockar in naturen i min inredning. Läs mer »

Kusinträffen 2017

Hej hej
På allmän begäran blev det kusinträff i Gyllebo även i år.
Det var när min mamma Ingrid dog som jag började med traditionen att samla mina töser och min systers pågar för en enkel sommarträff.
Jag tycker att det är både kul och viktigt att syskonbarnen håller kontakten och känner lite samhörighet genom att då och då ses.
Förra årets träff kan man hitta här. och året innan dess finns här
Vädrets makter inbjöd inte till några utomhusaktiviteter, så jag fick duka inomhus istället.
Med anemoner på bordet och enkel jordgubbstårta till kaffet. Märkvärdigare behöver det inte vara.
Med ganska kort varsel för festligheterna fick det bli lite enkelt att äta.
Jag köpte lite olika goda bröd och en massa mumsigt pålägg, vips hade vi en smaklig kvällsmat som passade bra för unga, hungriga magar.
En regnig höstdag passar det extra bra att duka med mina Rörstrands ”Annika-koppar”. Lite 70-tals stuk med orange och brun rand.
Kanske inte de bästa färger jag har blandat ihop i inredning och dukning den här kvällen … orange, rosa och rött … men så får det helt enkelt bli ibland! Glatt humör, gästfrihet och levande ljus är ju det som gör en lyckad fest. Inte vilka färger man blandat, eller hur?
Det blev en helmysig kväll, med massor av skratt. Så som det lätt blir när alla känner varandra väl och är bekväma i varandras sällskap.
Pappa/morfar Kurt hade blivit opererad i sitt öga och ville inte direkt medverka på några fotografier.
Men lilla tosan Emmy poserade glatt för kameran hela kvällen.
Tiden går ju alltid rent för fort när man är lycklig.
Vips var det tid att plocka fram bullar och tårta.
Tack familjen för en underbar kväll. En kväll jag ska spara i mitt hjärta, som ett alldeles speciellt minne.
Ett särskilt tack till söta syster Görel för de presenter du hade med.
Det finns gåvor som är fina och som man blir glad för, men så finns det gåvor som betyder betydligt mer än så … Fast mer om det i ett annat inlägg.
Tack finast syster ♥
Dagens citat:
Kärlek är inte vad du säger
utan vad du gör.
Ha en fin dag.
Kram från mig, en lite trött Annika
Dela gärna

Kusinträffen 2017 Läs mer »

Bullbak och anemoner.

Kära Blogg
Jag älskar att plocka blommor.
Att plocka in en bukett blommor från trädgården och sätta i en vas på bordet, det måste höra till kategorin vardagslyx.
Särskilt mycket tycker jag om höstanemoner.
Och så älskar jag min vackra Klongvas.
Nu har jag så lyxigt så jag har två stycken. En stor och en liten. Nu kan jag fylla båda med härliga blommor och sätta på olika ställen i huset.
När jag fick min stora fina klongvas kan man läsa här.
När det blev bestämt att här skulle samlas ett härligt gäng kusiner, fick jag bråttom att ställa till med kanelbullebak. Nuförtiden är det inte så ofta det bakas här i huset. Men när man väl sätter igång så är det så himla mysigt tycker jag. Och inget doftar väl ljuvligare än nybakade kanelbullar?
Undertiden som jag bakade, lagade töserna till en vitlöksdoftande anrättning. Denna maträtt skulle komma att göra deras andedräkter allt annat än angenäma dagen efter…
Själv tog jag mig bara ett litet glas rödvin och höll dem lite sällskap, undertiden som mina kanelbullar jäste och gräddades klart i ugnen.
 Dagens citat:
De säger att effekterna av ett
motivationstal inte håller i sig.
Det gör inte effekterna av en
dusch heller.
Det är därför vi rekommenderas
att göra det dagligen.
Lite positiva ord och ”pepptalk” till sig själv gör varje dag lite lättare och roligare.
Mitt bästa tips på att ta tag i motiga saker är att ”bara gör det”.
-”Bara po de så de bloar”, som en gammal kollega uttryckte sig en gång.
När man väl börjat, går det oftast betydligt lättare än man trott! Att gå och dra sig för saker är mycket jobbigare än att göra dem, tycker jag.
Hur motiverar ni er?
Själv har jag nästan alltid någon liten belöning till mig själv. Som när jag är klar så ska jag verkligen unna mig ditten eller datten …
#urbanchallenge
Ha en fin dag och kram
Annika
Dela gärna

Bullbak och anemoner. Läs mer »

Känslan av höst.

Hejsan
Tänk så olika det kan vara från år till år. Man vet liksom aldrig hur det ska bli.
I år är det som om hösten bara slog till som ett bombnedslag. Kabboom liksom.
För nästan exakt ett år sedan hade vi det så här underbart
Fast jag älskar den här känslan av mysig höst också!
Att ge sig ut i den sköna höstluften är något alldeles särskilt tycker jag. Det känns som om luften jag drar in i mina lungor innehåller lite extra friskt, nyttigt syre.
Den lakritsdoftande körveln står svart och nedvissnad vid vägkanten och påminner om när vi var små. Som liten trotsig tös, åt jag alltid en massa olika saker i skogen. Körvel var en sådan sak som vi barn alltid sprang och sög på.
Att sedan komma in och tända fyr i kaminen för att få bort den kyliga luften i huset, är bara så himla mysigt.
Fast ännu är det allt för milt ute, så mitt tilltag med att elda i spisen slutade med tvärdrag i hela stugan för att maken min inte skulle svettas bort helt …
På sommaren blir det lite ”hipp som happ” hos oss med middagarna. Vi bestämmer oss under dagen. Ofta gör vi något lätt, eller så lagar vi maten tillsammans. Kanske grillar vi något.
Men nu när hösten kryper på, så vill jag ha lite mer struktur på matlagningen. Jag tycker om att ha matsedlar, eller åtminstone en viss planering. Jag lagar ofta lite mer husmanskost och saker som behöver lång tid på spisen.
En rätt som vi ofta äter vid denna tiden är stekta ”skrubbor”. Det är en plattfisk vars riktiga namn nog egentligen är flundra. Mums säger jag bara. Jag älskar denna fisk och jag tycker den är bra mycket godare än stekt spätta.
En riktig favoriträtt hemma hos oss.
På facebook läser jag ibland inlägg där människor skriver om energitjuvar och om vilken sorts personer som de helst vill umgås med …
Jag kan inte låta bli att vända lite på tanken att istället försöka se till så jag själv är den där personen som någon vill vara tillsammans med och som istället är en energigivare. Om alla tänkte lite mer på hur de själva beter sig, så vore problemet liksom löst tycker jag. Omtänksamhet och att inte bara höra vad någon säger utan att verkligen lyssna. Att inte bara tänka på sina egna repliker hela tiden. Att verkligen bry sig.
Annikas tänkvärda ord istället:
Jag tänker i första han sprida positiv energi
så människor vill vara tillsammans med mig,
för att själv kanske få ta del av andras sköna
kraft och energi när jag behöver.
Ja, man kan se på livet på många vis, men jag tycker inte om att utnämna någon till energitjuv … för tänk om det faktiskt är jag själv som är just en sådan energitjuv.
Livet ger oss hela tiden olika förutsättningar och det är inte alltid man känner till varandras innersta kaos.
Var snälla mot varandra bara.
Ha en fin dag
Kram Annika
Dela gärna

Känslan av höst. Läs mer »

Renare än ren.

Hej hej
Oj vad vi har badat!
Sedan vi fick vårt spabad så har vi badat precis varenda dag. Ja, flera gånger per dygn.
Jag fullkomligt älskar det.
Att krypa ner i det varma vattnet när skymningen faller. Eller kanske att tassa ut tidigt i gryningen och sätta sig i det varma vattnet en stund med sin syrliga morgonsmoothie.
Det måste vara nyttigt, för det känns så!
 
 
Människor har sagt till mig att det kommer bara att användas i början. Den där nyhetseffekten ni vet …
Fast jag vet att jag kommer att krypa ner i badet ofta ofta.
 
Nu när tjejerna är hemma så badar de såklart också så mycket de kan.
Det är som om man pratar lite bättre när man sitter där i det varma vattnet och lyssnar på tystnaden.
 
 (det gröna grodljuset kommer från Tina Tånnanders ljus i Ilstorp och är en uppskattad present jag fått)
 
Efter en jobbig dag bara få sjunka ner i det varma vattnet och känna hur alla spänningar släpper.
Det är underbart och välgörande.
 
 

Dagens citat:

 
ONSDAGAR
Är det redan onsdag eller
är det inte mer än onsdag
Har halva veckan gått eller
är det halva veckan kvar …?!
Jävra mög
 
Jag tycker det är oklart
 
Jag hoppas att ni får en fin torsdag, för nu tickar tiden på och snart är det helg. Det är i alla fall uppenbart.
Kram på er
Annika
 
 
Dela gärna

Renare än ren. Läs mer »

Vad en liten gumma kan gno.

Hej hej
Äntligen har jag tagit tag i den där skurkärringen inom mig.
Hela sommaren har den figuren sovit sin Törnrosasömn, och totalt lyst med sin frånvaro. Dammet har fått lägga sig som en fin grå hinna precis överallt.
Men någon gång måste man ta sig samman och bara ge sig på dammråttorna. Helt utan bedövning måste man kasta sig på arbetet!!
 
Nu känns halva huset så där härligt fräscht och rent och de nyinsatta blommorna från trädgården pryder verkligen sin plats.
 
Jag har mest hängt med döttrarna hela sommaren, och passat på att vara ute med dem så mycket som möjligt.
Ja, jag har mest suttit där med familjen i solen och laddat!
Jag har lyssnat på stora världsproblem som håruppsättningar och frisyrer till exempel. Viktiga saker och betydligt roligare än att städa.
 
Nu har jag dammat  av varenda liten pinal, ryst dukar och mattor och torkat golven … Och som om detta inte vore nog har jag till och med putsat hälften av alla mina fönster.
Alltså fönsterputsning är något av det tråkigaste som finns tycker jag.
Hur gör ni för att det ska bli bra?
Jag tar gärna emot tips – för jag har ju hälften kvar …
 
 
Min dotter säger att det är bra att ha lite dammigt och skitigt hemma. Då trivs vännerna bättre …
Hennes teori är att de då känner sig mer nöjda med sig själv och sina renare hem …
Det kanske ligger någonting i det där?
 
 
Nu får det vara nog med renlighet hemma hos mig.
Städa kan jag göra mer när vintern kommer.
Och pausa skulle man ju göra ofta, det var vi väl överens om?
… jag smyger ut vid poolen och vänder näsan upp mot solen …
 Andra halvan av huset tar jag en annan dag när andan faller på.
 
 
Dagens citat:
Jag bryr mig inte
om ifall människor
är perfekta.
Jag vill bara att
de ska vara äkta.
 
 
Tack alla ni som kikar in hos mig idag.
Jag önskar er en fin och härlig dag.
Kram Annika
 
 
Dela gärna

Vad en liten gumma kan gno. Läs mer »

Hallonsmoothie och smygfotografering.

Hej hej
Nu är det andra bullar för oss i Gyllebo. Stefan som just nu äter en väldigt stor dos kortison har svullnat upp rejält –  som man ju gör av kortison. Och en del verkar även har stänkt över på mig, tycker jag …
Ja, så nu är det andra bullar.
Nu ska det vankas hälsosammare födointag här och Andréa har stått i spetsen för den drastiska förändringen.
Det har handlats hem syrliga bär, falafel och sur fil. Inte den minsta lilla chokladbit har jag kunnat smussla ner i min egen kundvagn.
Lilla smala Andréa är hård … själv verkar hon kunna äta en oxe utan att lägga på sig det minsta hekto.
 
Till lunch blev det alltså syrlig hallonsmoothie.
Fantastiskt gott får jag medge.
 
Gräsklippning är ett utomordentligt sätt att få lite smygmotion. Av med kläderna och på med några gamla gummistövlar och vips har man fått sig ett gratis motionspass.
… det där med att kasta av mig kläderna gör jag mest för att det samtidigt ger en fin solbränna ….
Inte hade jag väl tänkt att någon skulle smygfotografera det hela inne ifrån köksfönstret ….
 
Vi har varit på ettårskontroll och vaccination med lilla hunden Lykke.
Andréa var såklart med oss hos bästa veterinären Per i Maglehem.
På vägen dit stannade vi till och såg om mamma Ingrid och plockade bort lite ogräs runt hennes vackra sten.
 
 
Dagens citat:
 
Mitt motto i livet:
Kalorier ska ätas, inte räknas!
 
Ingenting får gå till överdrift tycker jag, inte ens hälsosamt leverne….
pssst …med lite strösocker i smyg på toppen så är en hälsosam smoothie helt delikat.
 
Hoppas ni får en härligt skön söndag.
Kram Annika
 
 
 
Dela gärna

Hallonsmoothie och smygfotografering. Läs mer »

Vårt sommarprojekt – min våta dröm.

Gomorron. 
Varje år har vi något litet sommarprojekt.
I fjor hade vi ett jättearbete med att bygga om hela huset invändigt.
I år när Stefan varit sjuk, så har det inte blivit någonting. Inte ens lite fönstermålning som egentligen stod på den där ”to.do – listan.”
Men en liten sak har vi gjort som vi drömt om … eller ja, det är nog mest jag som drömt ….
Ett spabad i trädgården!
 
Det var det som vi hade lite hjälp med i förra veckan. Att hårdgöra och lägga plattor där det hela kunde stå stabilt.
Nu är det alltså på plats och har blivit högtidligt invigt av familjen.
Och ja, det var precis lika ljuvligt som jag förställt mig.
 
Jag och Andréa satt där i timmar och bara njöt, under tiden som kvällen smög sig på.
Att sitta där och titta på sin trädgård, att tänka och planera, det är så mycket bättre än att sitta i TV soffan och glo på något värdelöst program tycker jag.
Änglatrumpeterna till exempel. Hur de ska få ett bättre liv nästa sommar … Det är sånt jag kan grunna på där i badet.
 
 
Andréa är ännu hemma och kämpar med sitt visum till Canada. Det är en hel massa pappersexercis som ska vara färdigt innan hon kan ge sig av för 12 månaders veterinärarbete där borta i hockeylandet.
Jag och djuren tar tillvara på varenda liten sekund tillsammans med henne såklart!!!
 
 
Dagens citat:
 
För att vara lycklig måste du:
  1. Släpp det som inte längre är.
  2. Vara tacksam för vad du har.
  3. Se framemot det som komma skall.

 

Jag har mycket att vara tacksam för. Jag tänker ofta på det!

Att få ha hälsan är det viktigaste av allt! En frisk kropp. Ingenting annat är egentligen viktigare… inte ens ett spabad faktiskt!

 

Ha en fin dag. .

… snart dags för mössa på morgonkvisten … för annars kanske man börjar knarka … var det inte så?

Kram Annika

 

 
 
Jo jag googlade och fann detta, så för sjutton på med myssorna nu:
 
  • Har man ingen mössa, så blir man förkyld.
  • Är man förkyld, så blir man troligen hes.
  • Är man hes, så måste man viska.
  • Den som viskar han ljuger.
  • Ljuger man, åker man i fängelse.
  • Åker man i fängelse, börjar man troligen knarka.
  • Knarkar man så dör man.
  • Så glöm för sjutton inte mössan!!
 
Dela gärna

Vårt sommarprojekt – min våta dröm. Läs mer »

Rulla till toppen