Hemma hos mig.

Hög på endorfiner och svag för kapris.

Hejsan
Så är det min favoritdag igen. Måndag!
Jag gillar verkligen måndagar.
En dag att starta på nytt igen.
Bästa måndagen är då jag ger mig ut precis när dagen ljusnar och springer i min egen takt och mina egna tankar.
Att ge sig ut i naturen så här, i skogen vid en sjön, det måste vara som att bli frälst tror jag.
Att stanna upp i tystnaden och bara andas den friska luften, det måste vara det som är meningen med livet.
När jag springer där i min egen värld, funderar jag …
…. Kanske hade människor mått bättre av att bara ställa sig på en brygga i skogen vid en sjö, istället för att knäppa händerna i en kyrka, lägga sig på knä i en moské eller sträcka händerna mot taket i ett tempel.
Kanske är det bara så enkelt för att få sinnesfrid.
För mig är det ofta det.
Naturen är min religion.
Här hemma sitter pälsbollarna otåligt och väntar när jag är ensam ute på mina springrundor.
Så då är det bara att kasta av den svettiga tröjan, på med en torr och ta ett varv med dem i lite mer snusvänligt tempo.
Jag älskar ju husmanskost. Det vet ni nog nu!
Det finns en sak som jag är väldigt svag för. Det är kapris.
Mmmmm … jag tycker att det är så himla gott.
När jag varit på restaurang och beställt in schnitzel, så har jag sett människor med en lätt skrynkla på näsan försiktigt lyfta bort den lilla citronskivan med ansjovis och kapris som pryder det panerade köttstycket. Jag har förstått att det finns personer som inte är särskilt förtjusta i de små gråbruna kornen som är tänkta att ge lite extra krydda till maträtten.
Med mig är det tvärtom. Jag bara älskar kapris. Även om någon nog tycker att mitt intag är något överdrivet, så äter jag det med stor förtjusning.
Har ni något ovanligt som ni är lite galna i?
Mina döttrar
Från de olika hörnen av vår värld får jag lite små livstecken från mina två döttrar.
Andréa har fått vinter i Canada. Ingen sådan ”mesvinter” som vi brukar få, utan rejäl vinter med massor av minusgrader. Sådär så snoret i näsan fryser till is och det känns som om köldskadorna är nära.
Så håller hon sin Irländska rumskompis lite i öronen vad det gäller städning, har jag förstått.
Emmy och Matilda har flugit över till den västra sidan av Australien, där de nu har fått jobb.
De ska arbete i baren  och köket på ett outbackhotell.
Fast jag får nog hålla med Emmys pappa – de hade platsat mycket väl som modeller också.
Fina goa Matilda och Emmy.
 Dagens kloka citat:
Det är inte det som händer dig som skadar dig,
det är din reaktion till det som händer
som kommer att hjälpa dig eller stjälpa dig.
Det där tror jag verkligen är sant.
Det är inte hur man har det – det är hur man tar det ….
En annan sak …
På onsdag är det sista dagen att nominera sina favoritbloggare till Blogg.se-priset.
Gillar ni mig och min blogg så får ni gärna nominera mig.
Det kan man göra här. I den kategori ni tycker jag passar bäst … min dotter skrev till mig att hon nominerat mig – till alla kategorierna. Men det behöver ni inte alls göra. Det räcker att välja en.
Jag tjänar inte ett korvöre på att blogga, det är bara en liten lustig hobby som jag har.
Uppmuntran ger såklart lite extra glädje och energi.
Min lön är att ni trycker på lilla hjärtat här nedanför. Det är det som är mätningen på hur väl just jag står mig gentemot andra i den här bloggvärlden.
Tack för ni tittar hit och välkomna en annan gång.
Ha en fin dag.
Kram Annika
Dela gärna

Hög på endorfiner och svag för kapris. Läs mer »

Piffat till håret och bakat mjuk pepparkaka.

Hej hej
Hoppas ni alla har det bra och mår finfint.
I veckan har jag hunnit med lite sånt som man måste ta sig tid till mellan varven. Som att gå till frissan till exempel.
Att klippa sig får man göra på betald arbetstid – eftersom håret växer på arbetstid…. ja, det har jag fått lära mig av en kär gammal arbetskollega som genom åren bjudit mig på så många skratt! Tack för det kära H.H.
Nåväl kort och ljust blev mitt resultat.
(Fotograf: Stefan Hantverkarn Olsson)
Min syster har alltid påpekat att jag aldrig förändrar mig. Att jag alltid har haft samma frisyr i precis hela livet.
Och det är tråkigt har jag fått höra …
Kanske jag inte gör sådär drastiska förändringar alltid – men lite skillnad har det väl blivit…. åtminstone kortare.
Mitt hår är ganska enkelt. Det bara finns där och jag gör sällan så mycket med det, mer än tvättar det då det behövs såklart, klipper och lite ljusa slinger.
Tänk förr, när jag var liten, då åkte damerna till frisören och ”fick håret lagt”.
Jag vet egentligen inte riktigt vad det där innebar. Kanske fick det sitt hår stylat och fixerat med spray …
så det liksom låg där det låg sedan … Högt och hårt.
Japp tiderna förändras. Nu ska man sätta i hårförlängning både här och där, samtidigt som generande hårväxt på andra ställen måste tas bort permanent.
Nog om hår!
I veckan har Stefan samlat ihop alla utemöbler som vi alltid förvarar under en jättestor presenning över vintern.
Det funkar bra, även om det inte är så snyggt.
Undertiden passade jag på att baka en enkel kaka till kvällsfikat.
En helt vanlig hederlig gammaldags mjuk pepparkaka fick det bli. Ibland blir jag så trött på att allt ska konstras till så mycket. Nytt och modernt. Kul ibland såklart. Men det enkla är oftast det goda, tycker jag.
Mitt recept kommer från boken ”Sju sorters kakor” och heter Prästgårdens Pepparkaka..
Dagens citat:
Lita inte på allt du ser.
Salt kan vara förvillande
likt socker ibland.
Ha nu en riktigt härlig helg.
Kram Annika
Dela gärna

Piffat till håret och bakat mjuk pepparkaka. Läs mer »

Tjuvstartat på Mårtensafton.

Hej hej
Oj vad dagarna rullar på.
Livet går sin gilla gång, med alla sina småbestyr, tankar och guldstunder.
I morgon är det Mårtensafton. Det är en viktig afton att fira – särskilt om man som jag är en matglad skåning.
Vi brukar köpa oss en gås till Mårten, men eftersom vi nu bara är två i hushållet fick det bli vanlig kyckling.
Inte heller kunde jag vänta in rätt dag. I helgen åkte den feta majskycklingen så in i ugnen.
Mmmm …. det är så himla gott med allt som hör till. Brysselkålen var slut, men det är annars ett givet tillbehör.
Rikti mad.
-”Kyd, panntofflor å tjuck sås – di e rikti mad forr en karr” …
Det där är skånska och betyder ungefär att gåsamiddag är en fin och mättande anrättning.
Nu skulle det visa sig att min ”Lillegåsamiddag” skulle komma att bli tämligen ensam.
Den mysiga stund jag trodde jag skulle få med min andra hälft blev en ensam tillställning med bara mig själv.
Det gör alls ingenting. Jag korkade upp en sådan där liten flaska rödvin som jag har på lager och avnjöt flygfäet i lugn och ro. Allt medan sex par ögon stirrade lystet på varje munsbit jag tog.
När Stefan anlände hem efter en kall vildsvinsjakt smakade det nog ganska bra med ”rikti mad” i magen även för honom.
Här i Skåne ordnas det riktiga gåsamiddagar runt om på de lokala restaurangerna. Såklart med svartsoppa som förrätt och äppelkaka till efterrätt.
Det är så himla gott!! … allt utom soppan då förstås ….
En gåsamiddag jag aldrig glömmer, var den gången då jag deltog som ”Herr August Torraa”. En middag då jag var ung och gick på något så fantastiskt som på en Lanthushållsskola i Tollarp. En galet, rolig tid!
Kanske ska jag blogga lite om det någon gång …
(Här på väg att avnjuta den feta gåsen – festklädda och fina)
 När man satt i sig en så stor och bastant middag så krävs det att man gör av med lite kalorier nästa dag.
Såklart blev det några varv runt sjön.
Oj oj vad det är gott om kottar i år. Om det betyder sträng vinter, eller så, det vet jag inte. Men jag tror att det betyder att alla ekorrar blir mätta och glada i alla fall.
En som inte blev glad när vi kom hem, det var jag.
Någon hade grejat med en av mina blommor …
Och det var bara att ta fram städattiraljerna och fixa undan allting.
Nåja, så blev det städat och fixat i ett naffs!
Det finns inget ont som inte har något gott med sig.
Dagens citat:
Lev sju dagar i veckan!
Sluta gå och vänta till helgen.
Gör i stället dina veckodagar till högtider.
Öppna det fina vinet en tisdag,
använd bästa servisen en onsdag
eller gå på bio en torsdag.
I morgon är det fredag och Mårtensafton. Passa på att fira det lite extra.
Gör en klassisk gåsamiddag – det är så ljuvligt gott.
Eller köp en pizza med kycklingfilé, det går också fint.
Vi får se, kanske blir det något extra gott även här.
En härligt go skånsk tocke, kanske … det betyder stekt tupp, och är riktigt gott det med. Och då ska jag se till att ha laddat med färsk, fin brysselkål.
Ha en fin dag.
Kram Annika

.

Dela gärna

Tjuvstartat på Mårtensafton. Läs mer »

Lyxen att koka egen lingonsylt.

Gomorron.
Oj vad det har regnat hos oss i Gyllebo. Ja, det har det  säkert gjort på de flesta platser i vårt avlånga land. Men så är det när det är höst. Då hör det till med regn och rusk. Och det är något tjusigt över det, tycker jag.
Ibland händer det att jag bara tar med mig hunden Johnny på vår vandringen runt sjön.
Det här var en sådan morgon. Bara han och jag!
Hösten bjuder på sin vackraste kostym nu.
Nu när de röda boklöven ligger på marken i en skön kontrast till de gröna blad som ännu inte fallit av.
En härlig färgbomb liksom.
Jag gillar ju som ni vet vanlig husmanskost. Vällagad ska den vara såklart.
Till det kan man lyxa till det med allehanda saker. Man kan göra inlagd gurka, syltade tomater, syrad rödlök, inlagda granskott … Listan kan göras lång.  Man kan sätta guldkant på sin middag med alla möjliga märkliga tillbehör.
Men för mig finns inget godare till en söndagsstek, än vanlig hemmagjord lingonsylt. Mums så gott det är!
Jag har haft lyckan att få ett par påsar lingon, direktimporterade från Smålandsskogarna.
Så här hemma har det kokts sylt så det stänker om det. Tusen tack för alla lingon ♥
Och de där stjärnorna i fönstret är INTE julstjärnor, det är höststjärnor!!! Ja, så heter de, fast jag tycker allt att de är förvillande lika julens julstjärnor… kanske bara ett säljknep så jag har blivit lurad ….
Dagens citat:
Ibland kan det vara
bra att komma ihåg – att
bakom varje ansikte du möter
bor en människa med sina
bra och dåliga dagar, sin
glädje och sin sorg.
Vi får inte vara för snara med att döma varandra. Jag kan inte veta hur alla andra har det. Ingen kan på riktigt veta hur jag har det. Så låt oss vara lite mer ödmjuka mot varandra.
Ha en fin söndag och kram på er.
Annika
Dela gärna

Lyxen att koka egen lingonsylt. Läs mer »

Ikeabesök och gardinskrällena på plats

Hejsan
Det har gått 1,5 år sedan vi renoverade i hela huset. Sedan dess har jag inte lyckats få till någon gardinuppsättning i våra stora glaspartier.
Fräscht och snyggt utan gardiner  … intalade jag mig …
Men nej, nu ville jag verkligen ha lite mer ombonad känsla här hemma.
Första steget var gardinstänger. Vi bet ihop och for till Ikea en gråmulen, regnig dag förra helgen. Det verkade som om alla andra människor också hade tänkt detsamma.
För att orka med Ikeaprövningen, startade vi med lite energi i form av en räkmacka och en kopp kaffe. Jag kunde riktigt se hur Stefan började  gilla den här utflykten han var medtvingad på.
Efter maten hade jag kunnat styra kosan hemåt. Men det var bara att bita ihop. Vi marscherade med bestämda steg mot gardinavdelningen.
Med gardinstänger och en annan sorts diskret vajer i kundvagnen satte vi sedan riktning mot kassan.
Nej, någon Ikeaälskare är jag då inte, även om mackorna där var riktigt goda.
Väl hemma i Gyllebo var det som om hjärta och puls saktade in en smula. Ett välbehag spred sig i min kropp. Jag älskar mitt lugna Gyllebo.
Allt var sedan frid och fröjd, ända tills symaskinen kom fram.
För naturligtvis så behövde gardinskrällena sys upp.
Det hade ju inte varit några problem egentligen, om de nu varit sydda i samma längd från början.
Nu ska Ikea inte ha skulden för just det problemet, då gardinerna är beställda från Jotex sedan tidigare.
Men efter svordomar, svett och ett och annat hårt steg i golvet var vajer och gardiner uppe.
Sedan vajern var ordentligt spänd fick det anses som klart.
Fast ”projekt gardiner” var inte slut med det. Även vårt TV rum skulle få en gardinuppsättning.
Jag hade införskaffat mörka tunga sammetsgardiner. Precis den sorten som syns i alla inredningsmagasin nuförtiden. Sådana som alla inredningsbloggare stolt visar upp i sina inlägg.
Så med ett TV rum som nu fått en mer ombonad känsla likt  ”sunkig bordell”, så får jag väl säga att jag är nöjd med resultatet.
Ni får alltså själv tänka er att ljuset släcks ner i taket och en mängd levande ljus lyser upp istället.
Ganska mysigt om jag bara kan få bort den där ”bordelltanken” ur huvudet.
Dagens citat:
Tänk om våra ögon bara kunde
se själen istället för kroppen.
Så annorlunda våra ideal för
skönhet då skulle vara.
Ha en fin lördag och kram på er.
Annika
föresten … är plutmunnar ute nu, eller …
Dela gärna

Ikeabesök och gardinskrällena på plats Läs mer »

Svamp med antabus och vår favoritäppelkaka.

Hejsan
Hoppas ni haft en härlig helg.
Jag njuter som alltid av naturen och vädrets makter.
En dag var jag och plockade svamp i någons trädgård … Med ägarens tillåtelse förstås.
Tack söta Ingela i Sjörröd ♥
Det var sådana där spännande blecksvampar som växer sig övermogna på bara ett dygn.
Som jag skrev om här.
Den fjälliga blecksvampen är alltså ätlig om man plockar den på ett tidigt stadium.
Men om man förväxlar den med den grå blecksvampen, så måste man se upp så man inte dricker alkohol till maten. För se, den innehåller ämnet coprin som ger en antabuseffekt tillsammans med sprit. Det räcker med små mängder av både sprit och svamp för att bli rejält sjuk.
Men jag drack ingen sprit och så var jag helt säker på att det här var en fjällig blecksvamp.
Spännande smakupplevelse måste jag säga. Foten var det bästa. Den rickade jag loss och kokte i vatten med lite citronsaft. Smakade nästan som vit sparris.

Tack Ingela för svampen, och kanske kommer jag att visa er vilket paradis hon bor och lever i lite senare, då det stundar julmarknad långt där ute i Sjörrödsskogen…

Den 19 november minsann!
Äppelkaka a la Gittan.
Jag har inte bara plockat och ätit svamp. Jag har såklart gjort äppelkaka också.
Vi har en favoritäppelkaka som hela familjen älskar. Den gör jag i mängder på hösten.
Det är ett recept som jag fått av en kär fd. arbetskollega på XL Bygg.
Från ”köks-Birgitta. Hon är inte bara en hejare på att rita och sälja kök, nej hon är även en mästare att själv kocka och laga till goa grejer i köket.  Det är av henne jag fått receptet.
Kanske inte den nyttigaste kakan i världen, men så god!
Receptet på Birgittas äppelkaka kommer här:
  • 7 stora äpplen
  • 150 g smör
  • 2,25 dl havregryn
  • 2,25 dl vetemjöl
  • 2,25 dl strösocker
  • 0,5 dl grädde
  • 0,5 dl sirap
  • 0,5 tsk bakpulver
Skala och klyfta äpplena och lägg dem i en form.
Smält smöret och tillsätt alla övriga ingredienser och blanda ihop.
Bred smeten över äpplena och grädda i 175 grader i ca 30 minuter, eller tills
ytan ser knäckig ut och äpplena mjuknat.
Dagens citat:
Ibland när jag bantar så
hoppar en chokladkaka ut
från skåpet, slänger av
sig pappret och kastar sig
in i min mun.
Så oförskämt …
Ja, det händer mig ganska ofta måste jag säga.
Ha en riktigt go måndag och en stor kram.
Annika
Dela gärna

Svamp med antabus och vår favoritäppelkaka. Läs mer »

Husmanskost till husets man.

Hej hej
Hoppas ni har det bra allesammans.
Nu när Stefan är hemma igen så tycker jag att det är det såååå mycket roligare att laga mat.
Det känns liksom lite mer meningsfullt när man fixar mat åt fler än bara sig själv.
Den där veckan då jag var ensam så blev det kanske lite si och så med maten för min del.
Men det gör inte så mycket egentligen. Jag är en älskare av mackor. Egentligen känner jag att smörgåsar och vitt bröd inte är helt bra för mig, och stundom håller jag igen lite på det. Jag tänker lite på vad jag äter. Lite i stil med lchf kost… men bara lite! Jag väljer lite mindre vitt mjöl, pasta och potatis. Men unnar mig såklart ibland …
Jag är ingen lysande stjärna som kock. Men att laga till vanlig husmanskost, det kan jag ganska bra.
En sak jag gärna gör sådär lite till vardags är ungsgratinerad falukorv.
Och just det bjöd jag min Stefan på då när han kom hem från sin älgjakt.
Jag brukar bryna lök och lägga i mitten av min falukorvsring. Mycket lök ska det vara för vi älskar lök. Ketcup och riven ost på och in i ugnen. Och till det hemmagjord potatismos såklart och en fräsch sallad. Mums mums.
I veckan har det varit ganska milt och skönt, och jag passade på att klippa gräset.
Kanske var det för sista gången innan vintern – vem vet?
Stefan och hundarna busade mest och njöt av det härlig vädret.
Mina rosor blommar ännu och hos oss sitter de allra flesta bladen ännu kvar på sina träd och buskar.
Den stor vita klematisen som växer vid poolen blommar som vackrast nu på höstkanten – som alltid.
Dagens citat:
Det är tanken som räknas,
men ibland måste man visa
att man tänker.
Ja just det … i år har jag glömt bort att köpa ett ”rosa band”. Det ska jag se till att göra idag minsann!!
En slant till cancerfonden behövs alltid – många bäckar små. Alla har vi någon i vår närhet som drabbats av cancer.
Jag ska också iväg och handla lite ingredienser till en god lördagsmiddag (inte falukorv dock) och då tänker jag välja lite av alla de ”rosa produkter” som säljs just nu, där en del av summan skänks till just cancerforskning.
En tanke till min egen lilla mamma som lämnade oss för drygt fyra år sedan ♥
-Åhhhh…. vad jag hatar cancer!!!!
Ha det fint och en stor kram.
Annika
Dela gärna

Husmanskost till husets man. Läs mer »

Spindelliljan och en sista snabbis hos Mandelmann.

Hejsan.
Oj, den där rubriken lät ju väldigt tokig. Såklart menar jag en ”snabbvisit”, och ingenting annat.
Förra helgen hade de öppet sin sista dag där på Djupadahl.
Jag och min dotter hade kärat ner oss i deras ljuvliga planscher, som Tova Mandelmann tecknat. Så den här sista öppetdagen passade jag på att köra dit och köpa vars två stycken affischer åt  oss.
Det finns 5 olika varianter. Jag valde de med kål och den med ätliga blommor. Amanda fick en med tomater.
Visst är de galet fina!?
Såklart strosade jag en sväng i trädgården som det här året haft väldigt många besökare.
Ankorna hade fått flytta till dammen där de brukar skörda sin vattenkrasse som sedan säljs i den lilla butiken. Jag kunde riktigt se hur glada ankorna var över att nu få fri tillgång till allting där i dammen och i hela trädgården. De liksom återerövrade sin gård.
Hos Linderödsgrisarna satt en kille med mikrofon. Han var i färd med att göra en intervju. Inte med varken Gustav eller Marie. Nej han spelade in vad grisen Linderöd hade att säga. Lite längre bort stod en fin stockholmsdam och glodde storögt med halvöppen mun.
Ja, man kan faktiskt undra vad grisen hade för uppseendeväckande historia att berätta den här soliga dagen på Djupadahl …
När jag slank ut genom inträdesluckan tackade jag de underbara ungdomarna som jag nästan lärt känna under sommaren som gått.
På väg hem,  när jag var nära att köra  över en av alla de yra höns som alltid springer runt där på gården, slog det mig plötsligt varför det känns så bekant när jag är där på gården.
Det är ju som att vara hemma hos Pettson & Findus. Den där sagan mina barn älskade att lyssna på när de var små. Den som jag läste för dem kväll efter kväll när de skulle sova.
Jag har fått en väldigt vacker krukväxt av min svärmor Karin. Det är en spindellilja.
Jag har lyckats dela på den så det blivit två plantor av en. Nu var det åter dags att plantera om dem, och till min glädje hade den ena fått två små nya bebisplantor vid sin sida.
Klarar jag att få dem att överleva så är de utmärkta presenter till mina båda ”blomstersystrar”.
Om man får sina spindelliljor att blomma så har de väldigt vackra, vita blommor.
Ännu har jag inte lyckats så bra med mina exemplar, dvs jag har aldrig någonsin fått dem att få en endaste liten blomstängel. Men man ska aldrig ge upp hoppet.
När vi var på semester på Maldiverna minns jag att det växte just spindelliljor utanför vår bungalow där.
De var så fantastiskt fina!!
Så om jag inte lyckas få mina egna plantor att blomstra, så måste vi nog åka dit igen för att njuta av dem där…. Eller vad tror ni??
Ön Kuredu, som tillhör Maldiverna, var för övrigt en riktig paradisö. Det var  som om vi var mitt i en saga. Kanske blir det ett inlägg därifrån lite längre fram.
Dagens citat:
Vad du än gör,
gör det med kärlek.
Hur du än lever,
lev med känsla.
Hur du än talar,
tala gott, äkta och ärligt.
Hur du än älskar,
älska innerligt.
Ha en fin söndag och kram på er
Annika
Dela gärna

Spindelliljan och en sista snabbis hos Mandelmann. Läs mer »

Ensam hemma

Hejsan
Sedan länge var det bestämt att Stefan skulle iväg till Småland på älgjakt i en hel vecka.
Det innebar ju att jag skulle vara ensam hemma. Inga ungar, ingen man. Bara jag och djuren.
Jag måste erkänna att det där kändes lite grann som när jag var 11 år gammal och bodde ute i skogen på Christinehof och hela familjen åkte på semester. Alla utom jag. Jag bara älskade det!!
Lite samma känsla var det alltså nu när Stefan kysste mig och sa hejdå innan vi skildes förra helgen.
Jag minns att när jag var liten så var det många vuxna som undrade om jag aldrig var mörkrädd när jag var själv sådär i ett stort hus ute i skogen.
Nej, rädd var jag aldrig. För då, när jag var liten, så var alla människor snälla. Jag trodde definitivt inte på spöken och dessutom ansåg jag själv att jag var en superhjälte. Jag var övertygad om att jag var starkast, snabbast, vigast och näst intill odödlig. Så kunde jag ju prata med djur också, ansåg jag då…. och min förebild var Pippi Långstrump!!
Jag är fortfarande ganska modig och inte ett dugg mörkrädd. Fast jag har en lite annan syn på min egen kapacitet idag.
Jag och hundarna gick såklart runt vår sjö om morrnarna.
Det gör vi ju alltid, om vi är ensamma hemma, eller inte!
För det är trots allt lite skillnad att vara ensam hemma när man är 52 år eller man är 11-12. Nu börjar jag tillexempel inte tänka på allt förbjudet jag ska hitta på. Jag ger mig inte på att tjuvröka. Inte heller stjäl jag öl och smygdricker från intilliggande restaurang. Jag har väl inte heller någon tanke på att köra rally i ett vildsvinshägn med någon gammal bil, även om just det onekligen skulle vara ganska roligt!
 Nej, inget sånt hittar jag på – det är liksom inte så kul när ingen direkt förbjuder det!
Jag tycker att jag själv är en ganska redig kvinna och jag klarar det mesta på egen hand.
Men det är lite som att livet ska pröva mig ett snäpp extra när Stefan inte är hemma.
Det började med att något pep och larmade från brandvarnaren i tvättstugan. Typiskt!
Alla sensorer och grejer som sitter här i taket ingår i vårt larmsystem och det där har jag liksom inte så bra koll på. Det är ditsatt av Securitas.
Händig som jag är, monterade jag ner dem allihopa och bar ut i garaget. Där kunde eländet ligga och pipa istället tills Stefan kom hem. För det där hör till hans ansvarsområde, det har jag bestämt.
Såklart ringde de genast till Stefan från larmcentralen och förkunnade att det var sabotage på vår anläggning. Sedan ringde de mig. När jag försökte med mitt tredje lösenord, så sa en trött larmoperatör att vi nog skulle uppdatera oss lite på våra lösenord när min make kom hem …
… fint väder var det åtminstone…
En kväll tänkte jag njuta av lugnet och ensamheten i vårt spabad. Ljuvligt skulle det bli.
Inne i huset hade jag förberett med att tända en brasa i kaminen. För att elda är jag synnerligen bra på…. det kan hända att någon till och med minns när jag förevisade eldstäder på en utställning i Simrishamns hamn för många år sedan … brandmännen gör det nog, men det är en helt annan historia …
Det brukar typ aldrig gå någon säkring här i huset. I alla fall ingen sådan där riktig propp i porslin med en färgad plupp i ändan som ska trilla av om något är ”överspänt” .
Naturligtvis skulle det hända när jag kom upp ur badet. Våra närmsta grannar fick då glädjen av att se en blöt, frusen och naken kvinna med skallrande tänder, ränna ut i proppskåpet och krångla med nya säkringar hit och dit….
Badet var i alla fall skönt och efteråt blev det mys med fine Felix. Och det brann fint i kaminen. Inga eldsvåder här inte!
Och med en känsla av att vara 11 år gammal och full med bus, så får det faktiskt bli en liten fräckis idag.
Dagens fräcka citat:
Jag har hört folk snacka om klitoris …
Jag undrar vad det är för skillnad
mellan det, jasminris och basmatiris?
Jag hoppas ni får en härligt busig lördag idag.
Kram Annika
… i morgon är jag nog mitt vanliga, vuxna jag igen….
Dela gärna

Ensam hemma Läs mer »

Klåfingrigt fruntimmer och Cillas äbblakaga

Hejsan
En tidig morgon i veckan bjöd moder natur på det mest underbara höstvädret man kan tänka sig.
Lugnt, stilla och sol. Ja, ni läste helt rätt – just sol!
Vid Gylleboslottet var det tyst och stilla. Från det stora kastanjeträdet hade kastanjerna börjat falla ner på vägen. Där brukar det bli en farlig sörja av löv och krossade kastanjer lite längre fram på hösten. Jag älskar kastanjer. Det påminner om när man var barn. Tänk, då gjorde jag kor av dem med lite tandpetare och livlig fantasi.
Även björken såg ut att vara i riktig höstskrud den här morgonen, ja på gränsen till vinterutstyrsel nästan, dvs snart naken.
Inne i skogen nådde solens första skälvande strålar inte riktigt fram, men det var mysigt att vandra där i den gryende morgonen. Vattnet i sjön glittrade inbjudande och jag ångrade att jag inte tagit mig ett enda dopp där i sommar. Men så är det – ”sent ska syndaren vakna”.
På ett ställe i skogen fick jag syn på de högsta, gängligaste svampar jag sett. I en klunga stod de som höga majestäter mitt i solskenet.
Jag satte mig ner för att fotografera dem. Så sträckte jag mig fram för att vika undan lite löv som skymde sikten för mitt objektiv. Jag – det klåfingriga fruntimret kunde då genast artbestämma de där gaciösa svamparna.
Bläcksvamp.
Om inte detta var fjällig bläcksvamp, så vet jag inte hur sådan bläcksvamp ser ut.
På google kunde jag läsa att den lär vara ätlig, men bör ätas innan den svartnat. Och det finns väl ingen levande människa som plockar med sig den här sörjan hem för att tillaga. Såvida man inte vill tillreda någon dödlig häxbryggd förstås
Svampen växer även väldigt snabbt och någonstans nämns att man tror att den är en köttätande svamp. Ja, den äter såklart inte små barn eller så, utan den äter något som kallas nematoder.
Spännande och intressant tyckte jag, där jag låg på knä i löven med kladdiga och svarta fingrar..
Sedan torkade jag av det värsta på byxorna och gick vidare.
Det var verkligen en sagolik morgon!
Av Stefans gulliga kusin, Cilla, har jag fått ett nytt recept på äppelkaka. För äppelkaka måste man äta om man kommer från Kivik, som Stefan ju gör. Så i detta huset äts det alltid äpple på kors och tvärs hela hösten. Jag brukar ofta göra en särskild äbblakaga som Stefan älskar, men då och då är det kul att få lite omväxling tycker jag.
Den här var sagolikt god med ett täcke av mandelmassa och cremefraich ovanpå. Smarrigt värre.
Dagens danska  citat:
Hvorfor jeg
ikke har
tatoveringar?
Av samme grunn
som man
ikke setter
klistremerker
på en Ferrari.
Ett sött litet citat.
Själv har jag inga tatueringar, av den enkla enledningen att jag inte tycker att jag passar i det. Eller inte känt att det varit något jag vill ha. Inte ännu i alla fall.
Jag har många vänner med tatueringar, stora galna tatueringar och jag älskar dem alla. De är en del av deras stil och personlighet. Bara för att jag själv inte har just den stilen betyder det inte att jag inte kan tycka att någon annan passar i det och att det är vackert på andra. Men själv är jag ju en Ferrari …
Det är nästan som namn. Det är personen som gör att namnet blir fint, inte tvärtom tycker jag. Föresten har jag vänner som heter just Ferrari. Om de har tatueringar vill jag dock låta vara osagt …
(Kram på dig S.Ferrari, snart är det jul, som jag vet att du längtar efter!!)
Ha det gott.
Annika
Dela gärna

Klåfingrigt fruntimmer och Cillas äbblakaga Läs mer »

Rulla till toppen