Hemma hos mig.

Trädgårdsparty mitt i veckan.

Hejsan.
Arbetsveckorna rullar på igen hos oss.
Stefan är ännu sjukskriven och alla vi andra på företaget håller ställningarna.
Som det ju alltid brukar vara så har den riktiga sommaren kommit lagom tills all ledighet är över.
En kväll i veckan var vi på trädgårdsfest hos vår närmaste granne. Det var en härlig kväll med en stor sol över hela Gyllebo!
Jag och Stefan riggade oss med en blomsterkvast och hoppade bara över staketet in till grannen.
 
 
En dag skrev min söta syster till mig:
-Hej, vill du ha en manskropp av mig, för jag har två! …..
Alltså, sådana frågor blir man ju väldigt nyfiken på, och såklart svarade jag ja på frågan.
En manskropp mer eller mindre kan väl aldrig skada, tänkte jag ….
 
 
Min syster kom med manskroppen, som visade sig vara i fejkad brons. 
Så passade hon samtidigt på att stanna på en fika här hos oss.
Samuel fick fart på Andréa och det blev plask och lek i poolen för hela slanten.
 
Trots att det är arbetsveckor igen, så tycker jag gott att man kan festa till det lite ändå.
Är det grillväder så ska man såklart grilla.
Lite vin till maten, blomster i loppisvasen och ljus i mässingstakarna. Vips har man en festlig tisdagskväll.
Funkar hur bra som helst!
 
Dagens tänkvärda:
 
Har du någonsin insett att
en kvinnas ”jag är klar om
5 minuter” och en mans ”jag är
hemma om 5 minuter” är exakt
samma sak?
 
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
 
 
 
 
Dela gärna

Trädgårdsparty mitt i veckan. Läs mer »

Årets första äppelkaka.

Hej hej
Min första arbetsvecka har varit ganska lugn och skön.
Ko-lugn kan man säga.
Under mina ljuvliga promenader har jag varit fullt  bevakad av hela ”gänget kossa”.
Finns det några som är mer nyfikna än just kor….? Nej, jag skulle inte tro det.
De skäms inte ett dugg för att bara stå där och blänga.
 
 
Hästarna verkar betydligt surare och egensinniga av sig.
De bevärdigade oss inte med en endast liten blick ens. De tänkte mest på att gnabbas sinsemellan.
 
 
Men som vanligt var det alldeles fantastiskt där runt sjön.
Ett nerfallet träd och lite höstkänsla på sina ställen.
Men oftast en strålande sol på morgonkvisten.
 
 
I veckan var det dags för ett akutbesök för Stefan igen. Det är hans andning som klöddar till sig och för att inte ta onödiga risker blev det återigen provtagning på lasarettet. Hans kropp har svullnat rejält av den höga dos kortison har tvingas ta och jag tycker så synd om honom.
Väl hemma igen kopplade vi alla av vid poolen. Och till kvällskaffet blev det årets första äppelkaka.
Det gäller att ta tillvara alla små goa ögonblick.
 
Dagens citat:
 
Om du försöker
göra alla andra
nöjda har du
nog glömt en.
DIG.
 
Idag ska jag ladda för lite mer arbete nästa vecka. För nu börjar alla papper trilla in igen på mitt kontor, så nu måste även jag brukar allvar.
Men först tänker jag hålla lite söndag.
Hoppas ni också planerar för en skön dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
Dela gärna

Årets första äppelkaka. Läs mer »

Äntligen är vi samlade.

Hejsan.
I min familj är det sällan alla är hemma på samma gång.
Mina döttrar är ofta spridda över hela jordklotet, så det blir liksom inte många tillfällen då vi kan vara samlade tillsammans allihopa.
Men så äntligen!!!
Det blev en underbar kväll med hela min älskade familj.
 
Det blev inget märkvärdigt alls. Lite västerbottenpaj, smörstekta champinjoner och en massa goda ostar. Korv såklart och god frukt.
Emmy hjälpte mig i köket.
 
Amandas racerkille, Jimmy, kom. Liten trött och sliten efter en arbetsdag i sin lastbil.
 
Jag älskar att ha mina nära och kära runt mig.
Och såklart njöt jag av kvällen för fulla muggar.
 
En massa småplock, lite vin och vips har man sommarens lyxigaste måltid.
Så himla gott!
 
Vi satt där vid matbordet länge, länge och åt, småpratade och hade det så bra.
 
Stackars min Stefan … ännu äter han en stor mängd mediciner som gör honom trött, svullen och halvkass. Efter middagen intog han sin TV-soffa, medan vi andra drog fram sällskapsspelet i trädgården. Monopol såklart!
 
Och efter som jag är lite halvt galen så bjöd jag på glögg och lussebullar till kvällsfikat.
Något Andréa ju annars missar där borta i Canada när det är jul.
 
Sommarens finaste kväll – alla kategorier.
 
Dagens citat:
 
Vandra med
människor som
förfriskar din själ,
som tömmer dig
på stress och fyller
dig med energi.
 
Min underbara familj som betyder så mycket för mig, som ger mig så mycket tillbaka.
Ni glömmer väl inte att berätta för just era nära och kära att de är betydelsefulla?
En av mina döttrar sa för några år sedan ”mamma, din kärlek behöver vi aldrig tvivla på” …
… YES!, tänkte jag, jag har lyckats!
 
Kram på er
Annika
 
 
Dela gärna

Äntligen är vi samlade. Läs mer »

Lintottar i poolen.

Hej på er.
 
Vår semester sjunger på sista versen och även om sommaren inte bjudit oss på sitt bästa väder så har vi en massa fina dagar att se tillbaka på.
För en ”dålig” svensk sommar är bättre än ingen sommar alls.
 
I veckan har vi haft besök av de sötaste små töser ni kan tänka er. Just den dagen var en strålande solskensdag och det blev såklart en massa bus i poolen.
 
Lilla hunden Lykke hittar ständig och jämnt på med bus. En dag när jag kom hem ifrån affären var hela golvet fullt med pärlor … Hon hade ”tittat” lite på ett par av mina sandaler …
 
Fast jag älskar min hundar oändligt.
Både den stora och de små!!
 
En dag blev jag sådär väldigt bortskämd av maken min. Han bjöd på middagen och fixat allting alldeles själv innan han stolt ropade ”maten är klar, älskling” ….
 
Dagens citat:
 
Ha en underbar lördagkväll och en stor kram.
Annika
 
 
Dela gärna

Lintottar i poolen. Läs mer »

Bergs tittar in.

Hej.
Hoppas ni har det bra så här mitt i sommaren.
Men det här sommarvädret hörrni … vad tycker ni egentligen om det?
 
…. ja en dag under vår semester tittade Vännerna Bergs lite spontant ut till oss i Gyllebo.
Lite kaffe och en bärpaj ute på tralldäcket tänkte jag kunde bli mysigt.
Vi hade inte mer än burit ut alla dynorna i trädgårdsmöblerna förrän himlen liksom öppnade sig.
 
 
Det var bara för oss att kvickt flytta in igen och istället för en skön kaffeslurk i solskenet, blev det en kaffetår med tända ljus och regnet trummande mot fönsterrutorna. i fjärran mullrade åskan lite dovt.
 
 
Och för att busa till det riktigt så kom solen tillbaka efter en liten stund och inbjöd till en liten stund ute på däcket i alla fall.
 
Har ni också haft samma problem?
Konka dynor fram och tillbaka. Fast det där måste nog räknas som ett riktigt i-lansproblem ändå.
 
Ha en skön kväll och kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
Dela gärna

Bergs tittar in. Läs mer »

Kroppsarbete och lunch hos Mandelmanns.

Hejsan
 
På vintern eldar vi varje dag i våra två braskaminer i vår stuga. Jag älskar det, och jag älskar den härliga värmen som sprider sig i huset av en riktig brasa, när vintern stormar utanför.
Men för att kunna elda så måste man förstås ha ved…
Vi har fått köpa den finaste veden av en snäll jaktkompis till Stefan. Direktimporterad från Småland.
Stefan är ju sjukskriven och har ganska dåligt flås, så det var bara för mig att bita ihop och bära in allt i vedboden.
Man kan säga att vi har bytt roller … Stefan fotar och jag gör grovjobbet.
 
Fast det här med att slita med ved är något jag tycker är ganska härligt faktiskt. Och visst stämmer det att ved värmer många gånger …
 
Med ett välfyllt vedförråd unnade vi oss en härligt god lunch hos Mandelmanns på Djupadahl.
Det hade regnat rejält i flera dagar och där på gården var det minst sagt geggigt.
I smyg flinade jag åt alla fina turister som trippade omkring i vita tygskor och ljusa byxor och såg allt annat än muntra ut. För det hjälper inte att sura över vädret, det blir inte ett dugg bättre för det.
 
Jag och Stefan köpte vars en god lunch i trädgårdscafét. Jag tog fjälloumi och Stefan tog köttfärslimpa.
Mmmmm … det var så himmelskt gott. Precis lika gott som jag föreställt mig att det skulle vara och långt ifrån den trista, hårda halloumin man köper i butiken.
 
Såklart tog vi en liten sväng i trädgården och även i ”tomatdjungeln” i ett av växthusen. Asså, så härliga tomater de har där. Nästan groteskt stora.
 
Fast det regnat och allting var vått, grått, geggigt och skitigt, så var det ändå så himla vackert där på Djupadahl.
Jag hörde Gustav prisa regnet … ”nu växer det så det knakar ju” …. och så är det verkligen att vara jordbrukare.
Växterna och grödan behöver det där regnet, annars blir det precis ingenting!
 
 
Dagens tänkvärda:
 
Hela världen är en rad underverk,
men vi är så vana vid dem att vi
kallar dem för vardag.
 
Så är det verkligen! En massa små saker i det dagliga livet är egentligen små underbara underverk. Vi måste bara lära oss att se dem och uppskatta dem.
Varför inte försöka hitta just era små underverk i denna dagen som är precis nu?
 
Kram på er och tack för att ni tittade in på min blogg.
Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Kroppsarbete och lunch hos Mandelmanns. Läs mer »

Katten Felix och veterinär Andréa.

Hej och gomorron
 
Det blev verkligen ett kärt återseende när min dotter, efter mer än ett år, åter fick träffa sin katt Felix.
Ja, nu är katten Felix ju mest Stefans gullegris, men Andréa är också delägare i kattskrället.
 
Då, den gången, när vi skulle köra iväg för att hämta och betala kissekatten Felix, visade det sig att Stefan fattades lite kontanter. Snabb som en vessla susade Andréa iväg för att hämta slantarna vi saknade. Hon ville gärna vara delägare i en så fin kattpojke sa hon bestämt.
Nu säger vi alltid att det ena bakbenet är hennes, resten av katten är Stefans.
 
 
Det är som om Felix vet att han tillhör Andréa lite grann, för han ser verkligen ut att älska henne.
Nu när hon kom hem var det som om han hälsade henne välkommen sådär lite extra mycket.
 
Sen blev det lite omvårdnad och pyssel.
Jag har i år använt Frontline mot fästingar, men på katterna verkar medlet inte ha full effekt i år.
Fästingar plockades och Felix njöt i fulla drag.
 
För människor och hundar är dessa förrädiska spindeldjur riktigt otäcka, då vi kan bli ordentligt sjuka av dem. Annat är det med katterna, som inte löper samma risk att bli sjuka. Fast det är inte särskilt kul för dem ändå såklart,  att ha dessa blodsugare på sin kropp.
 
 
Det var inte bara katten som fick sig en genomgång. Hundarna fick bakläxa i tandborstning och de fick allihopa genomgå en rejäl munrengöring. Och lilla hunden Lykke fick en stor ”bebiskindtand” utdragen som hon förvånat svalde i ren förskräckelse.
 
Sen återgick livet till det lite lugnare slaget igen.
Vi åt kvällsmaten ute i lugn och ro och tog vars ett litet glas vin. Sedan avslutade vi kvällen med ett avsnitt av Mandelmanns Trädgård på TV4 Play.
 
Dagens citat:
 
Jag bryr mig inte
om vad någon tänker
om mig.
Förutom hundar – jag vill
vara omtyckt av hundar.
 
Kanske är det just det som är vår gemensamma nämnare – min och min dotters. Vår kärlek och passion för djur.
Jag vill gärna tro att en del av hennes intresse, är ett arv från mig, och att hennes yrkesval kan komma av alla de olika djur vi ständigt omgav oss med allt sedan hon var ett litet barn.
 
Hoppas ni alla har det bra.
 
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 
 
 

 

Dela gärna

Katten Felix och veterinär Andréa. Läs mer »

Min blåa riddarsporre.

Hejsan.
Jag har en alldeles underbar riddarsporre. Den är så stor och kraftig och ser så frodig ut.
Den växer framför mitt orangeri, där den tycks trivas ypperligt.
Färgen är i den klaraste blåa nyans man kan tänka sig.
Varje år blir jag lika häpen över att det från ingenting kan växa upp en så stor och magnifik växt.
 
 
Jag önskar nästan att jag själv varit en tjock gulrandig humla,
så jag kunnat busa runt där inne i allt det blåa…
 
Vid sidan om min riddarsporre kommer det i år en annan växt som jag vill minnas att jag planterat där.
Det var några år sedan, och den där växten har minst sagt varit lite trilsk…  Den har inte haft artigheten att ens vilja visa sig, så jag har totalt lyckats glömma bort vad det egentligen är som jag satt där.
Väldigt tjusig tycker jag nog att den är, då den i år för första gången dykt upp.
Vet ni kanske vad det här är?
 
 
De flesta har nog någon särskild picknickmat som är just deras klassiker.
I min familj är det en helt vanlig pastasallad med ost och kassler.
Den där salladen har hängt med oss från det att mina töser var små. Den var med när vi alla drog till stranden. Likaså när vi hela gänget åkte till marknaden i Kivik. Den perfekta maten att ta med ut i sommaren.
Busenkel och barnvänlig. Inga konstigheter. Vanlig sallad med tomat, gurka, paprika … ja vad man har hemma. Enklaste enkla. Så tar man snabbmakaroner, kokar och låter kallna. Tärnad kassler och rejäla bitar av mild grevéost i tärningar.
Klart!
 
Dagens citat:
 
Man kan ha ett
vackert ansikte och
en vacker kropp men
ett varmt hjärta är
ta mig tusan det
vackraste som finns.
 
 
Hoppas ni alla får en härlig lördag. Själv ska jag kanske upp och sväva i det blå…
Kanske är det en helikoptertur som står på dagens agenda. Att likt Nils Holgersson få se mitt Gyllebo lite grann från ovan.
Spännande, vi får se om jag lyfter som en heliumballong i skymningen…
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
Dela gärna

Min blåa riddarsporre. Läs mer »

Sommaryoga med en stående hund ivägen.

Hejsan och gomorron.
Äntligen har ”min” yogastudio Shiva, dragit gång igen efter ett litet uppehåll.
Jag har försökt få till lite egna övningar här hemma, men det är inte alltid lätt med alla kärlekskranka hundar som totalt missuppfattat det här med positionen ”stående hund”.
 
Min underbara yogaledare kommer inom kort att flytta till Spanien. Ja, hon schappar helt enkelt och överger alla oss som kommit att älska henne och hennes underbara yogapass.
Kära Eva (om du nu skulle läsa detta), jag unnar dig så väl allt det här nya som väntar dig och jag är dig innerligt tacksam för att din väg korsade min väg. Jag är tacksam för ditt sätt att lära ut yogans fantastiska kraft. Jag tror liksom du, att allting sker av en mening …
Tack finaste Eva på yogastudio Shiva!
 
Några gånger till ska jag få njuta av Evas sköna yogapass innan jag är helt lämnad åt mig själv och mina egna övningar här hemma ….
 
 
 
Det kommer kanske gå ”sådär” …
 
 
Min dotter kom hem en dag och sa …
mamma, det är konstigt … men här i Gyllebo är det nästan alltid poolväder ..
 
Nja … inte riktigt alltid. Men ofta när det är kallt och blåsigt på andra ställen, så har vi så lugnt och skönt i vår lilla oas.
 
Jag har kämpat på med pappersarbetet på mitt kontor, och jag tog tacksamt emot lite hjälp av Emmy med kvällens matlagning.
En massa gott på grillen så blev det nästan en riktig festmåltid.
 
När man bloggar bör man kanske ta fina bilder som visar vackra dukningar med servetter, matchande blommor och porslin …
… fast sanningen är ju för det mesta att det ser ut så här hos oss till vardags. Karotterna direkt på bordet och en dreglande hund som tigger.
 
Det viktigaste är att ha det gott tillsammans!
 
Dagens kloka ord:
 
Kom ihåg att stanna upp ibland och omvärder.
Livet förändras hela tiden och det gör du också.
Det som var rätt förut kanske inte är rätt nu.
Glöm inte att lyssna på ditt nya jag.
 
Ta hand om er. Lite eftertanke då och då skadar aldrig.
Stanna upp och ta en ny kompassriktning ibland.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
Dela gärna

Sommaryoga med en stående hund ivägen. Läs mer »

Annikas hastverk

Hej och gomorron
I veckan har jag svängt ihop en mumsig tårta med jordgubbar och hallon på. En vanlig enkel gräddtårta, som blev allt annat än vacker. Min mamma muttrar nog ifrån sin himmel att det där mest liknar ett hastverk.
Hon har förmodligen helt rätt. Ingen vacker skapelse för att tillhöra släktet bakverk.
Mmmmm …. men ljuvligt god blev den likaväl.
 
 

Japp, det är så jag kan vara ibland. Lite hastig av mig. Skynda, skynda för att hinna med allt jag vill i livet.

Nu är det inte alltid en dålig egenskap det där med att göra saker i en nafs …
 
I veckan sprang jag lite fortare än jag brukar. Sakta börjar formen komma tillbaka, och snart är jag tillbaka till min favoritmarsch … 6 minuter /kilometer är min gamla vanliga lunk innan min rygg kollapsade. En mil på en timme är målet. Jag vet att det går, jag har gjort det förut.
Japp, när man joggar då är det minsann en bra egenskap att vara hastig av sig.
 
Hastigt och lustigt blev jag hundvakt åt en liten Snowie-hund i veckan. Det är min dotters lilla pomeranian. Amanda och Jimmy skulle plötsligt åka på semester och då fick jag rycka in som hundpassare.
Det var såklart inga som helst problem. En hund mer eller mindre, har ingen betydelse.
 
Något som tagit en faslig tid däremot, det är att driva fram en ny saintpaulia.
Ett enda litet blad skulle räcka. Ner med bladet i jord, vattna och vänta. Och som jag har väntat!!
Men se, skam den som ger sig. Nu äntligen tittar det upp lite nya blad där i min tråkiga kruka.
 
Med lite tålamod så är den snart lika fin som den här:
 
Det är sällan jag gnäller över saker jag köpt och som inte håller måttet…
Men när jag köpte Niveas ansiktskräm för ett tag sedan, ja då kände jag mig lite förd bakom ljuset faktiskt.
Tycker inte ni att det är en onödigt stor förpackning till den lilla klick kräm man faktiskt köper!?
Det gör inget, för nu har jag blivit en lärdom rikare.
Vad värre var … när jag var på Rusta och köpte en helt vanlig 200 g chokladkaka visade det sig att den krympt och innehöll bara 150 gram. Det där borde räknas som rent kriminellt – att ändra på något sådant!! Är det inte lag på ett Marabou schweitzernöt ska innehålla precis 200 gram!!? Sådär viktiga produkter som choklad, de busar man inte med hur som helst!!
Livet rullar vidare, trots att innehållet vi köper bara krymper och förmodligen blir varorna en liten gnutta dyrare på kuppen. That is Life.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Vi får inte alltid
det vi vill, men förr
eller senare ger
livet oss det vi
förtjänar.
 
Åhhh vad jag älskar att tänka så, att det verkligen finns något som heter Karma.
Den här dagen gav livet oss en himmelskt god jordgubbstårta i form av ett hastverk och en extra liten hund som hastigt anlände hit..
Hoppas ni också fått något gott tillbaka av livet.
 
Kram Annika
 
 
Dela gärna

Annikas hastverk Läs mer »

Rulla till toppen