Allmänt

Envisa barn kan leka.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Det sägs ju att lika barn leka bäst. Men stämmer det?

Det var på min Gårdlösavandring som jag stötte på den gulligaste lilla åsna man kan tänka sig. Glad som en speleman kom den sättande på snabba ben mot oss.

Även om en hund och en åsna inte direkt är särskilt lika varandra, åtminstone inte vid första åsynen, så fanns det allt en gemensam nämnare dem emellan. Likheten mellan Johnny och en åsna är såklart envisheten.

Efter ett tag lämnade vi dock den lilla söta åsnan där i sin hage.

Kvällens citat:

Det finns de som ser på saker precis som de är och frågar varför. Så finns det de som drömmer om saker som aldrig hänt och frågar sig varför inte.

Tips: När jag inte är ute och vandrar i naturen så älskar jag att skrota runt i mjuka bekväma plagg. Ett sånt HÄR fräscht set hade passat mig perfekt. Eller kanske de HÄR shortsen och den HÄR topen, när jag hamnar i soffan framför TV.n efter duschen. Jag köper nästan alla mina underkläder på TWILFIT och är så nöjd med dem.

Ha det gott och kram

Annika

Dela gärna

Envisa barn kan leka. Läs mer »

Eljaröd, en by i mitt hjärta.

Hejsan

En Österlensk by som har en alldeles speciell plats i mitt hjärta, det är Eljaröd.

Eljaröd det är en liten by som ligger 6 kilmeter från Brösarp.

Ibland väljer jag vägen som går genom byn. Den som leder in till de små söta husen. Den lilla vägen som går fram till kyrkan. Den gamla vägen.

Som barn var det här en by som jag vistades väldigt mycket i. När jag var liten fanns här en livsmedelsaffär som vi handlade en hel del av våra dagligvaror i. När jag var stor nog för konfirmation, så var det ofta hit jag åkte för att gå på de där förhatliga, men obligatoriska gudstjänsterna. Men bäst av allt – här fanns ju badet!!

Till badet åkte jag varenda dag hela sommaren. Från Christinehof gick det badbuss de dagar det var simskola, annars fick jag cykla. Badet blev en naturlig samlingsplats för alla ungar i trakten. Många av oss blev riktiga hejare på att simma och på min märkessköld finns en ”magister i guld”… så nog simmade jag tills läpparna var alldeles blåa och fingertopparna skrynkligare än små russin..

Efter badet sprang alla ungar över vägen till Lindhs affär. I den lilla tillbyggnaden som utgjorde kiosken valdes omsorgsfullt godisbitarna ut av blålila små fingrar.

Ännu finns det lilla friluftsbadet kvar och jag tror nog att en ny generation ungar skapar sig kära minnen av just den här byn tack vare badet. Mer om byn Eljaröd kan man läsa HÄR

I mitt bildarkiv finns foto från mina ungdomsår på det lilla badet. Härliga minnen…

Dagens citat:

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Ja idag blev det lite gamla minnen och nostalgi här på bloggen. Så med ett foto som har några år på nacken önskar jag en fin dag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Eljaröd, en by i mitt hjärta. Läs mer »

Jag måste bara tipsa.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Många säger att ”det var bättre förr”. Det händer även att jag själv lite trött morrar åt sjukvården. Och även jag har yppat orden, ”annat var det förr i tiden”…. då när man hade en egen doktor i byn, någon där man kvickt kunde få hjälp… Men jag måste faktiskt tipsa om en fantastisk tjänst som jag av en slump hittade på nätet…

Ända sedan jag var i USA i somras så har jag från och till dragits med en envis urinvägsinfektion. Såklart kan jag en massa knep för att lindra symptomen och få det att gå över av sig själv. Man kan dricka litervis med vatten, äta minst fem citroner på raken som om de vore apelsiner, eller dricka tranbärsjuice i mängder. Men hela hösten har den envisa blåskatarren kommit och gått precis hela tiden.

Såklart skulle det komma tillbaka med full kraft precis lagom till nyårshelgen när alla vårdcentraler hade stängt.

Att kissa taggtråd är verkligen inget skönt och man känner sig nästan riktigt sjuk av eländet. Riktigt smärtsamt kan det vara. Av en ren slump googlade jag runt på nätet och hamnade på en sida som heter URINKOLLEN.SE

Vilken fantastisk service. Efter att ha fyllt i mina uppgifter, symptom och lite andra medicinska uppgifter tog det inte ens en timme förrän ett elektroniskt recept på antibiotika fanns för mig att hämta på valfritt apotek. Jag trodde nästan inte att det var sant. De 299 kronorna det kostade var väl använda pengar för att få fira en skön nyårshelg utan smärta och konstant kissnödighet.

Det här är inget betalt reklaminlägg eller sponsrat på något vis. Jag vill helt enkelt bara tipsa andra kvinnor som ibland kan drabbas av urinvägsinfektion, om att den här möjligheten finns. Jag själv blev så himla glad och lättad. Blir det inte bra nu, då får jag såklart ge mig iväg till doktorn för en bättre ”underredsbehandling”.

 

Kvällens citat:

Om du har möjlighet att göra någon glad, så gör det! Världen behöver mer sånt.

Tips: När man har urinvägsinfektion och måste springa på toan stup i kvarten då är det skönt med mjuka kläder. Ungefär som de HÄR från STRONGER.

GOD FORTSÄTTNING PÅ NYA ÅRET.

Kram Annika

 

 

Dela gärna

Jag måste bara tipsa. Läs mer »

På lätta fötter

Hej hej

Så mycket lättare jag trippar fram, sedan jag valde att regelbundet unna mig lite fotvård. Från att ha haft nästan en miljon små liktornar under båda fötterna, finns nu bara några enstaka kvar att hålla i schack.

Både jag och Stefan går regelbundet till bästa Lise i Brösarp. Hon finns på Brösarps Gästis & Spa. Jag kan varmt rekommendera henne till de som kanske också vill ha välmående fötter. Det finns förstås många duktiga fotvårdare runt om på Österlen. Egentligen hade jag önskat att jag vore en tusenfoting, så jag kunde gynna dem alla. Fast det är nog tur att jag är beskaffad med bara två ändå…

Den tidiga morgonen när jag och Stefan senast var på fotvård blev vi bjudna på underbart morgonkaffe. Så lyxigt.

Ett stenkast från Gästis ligger kyrkogården. Med nyservade fötter skuttade jag lätt som en plätt över staketet som inhägnar gravplatsen och sprang sedan för att tända ett ljus på min mammas grav.

Fast vuxna kvinnor plankar sig inte in på det där viset, så på tillbakavägen valde jag att snedda över gården till församlingshemmet. Eller ”lilla skolan” som jag tycker att den byggnaden heter, eftersom det var här jag gjorde min debut i skolvärlden. Första och andra klass gick jag här och vyn upp mot kyrkan kändes så välbekant.

Brösarp är allt en lite speciell by för mig. Porten till Österlen och med en anda som jag nog inte upplevt på någon annan plats. Jag älskar Brösarp lite mer helt enkelt!

Dagens citat:

Det finns två sätt att leva livet på. Ett är som om ingenting är ett mirakel. Det andra är som om allting är ett mirakel.

Ha en fin dag och bamsekramar från mig.

Annika

Dela gärna

På lätta fötter Läs mer »

Omtanke

Hejsan

Såhär mitt i alla julrusch, i all glädje och förväntan så vill jag be alla och envar att stanna upp för en liten stunds eftertanke. Eller egentligen en liten stunds omtanke  och förhoppningsvis lite medmänsklighet. En tanke på någon som kanske inte alls gläds över den här julen. För någon som kämpar en kamp för livet. En kamp enbart för att få finnas.

En desperat pappas ord nådde min mailbox, och hur skulle jag kunna neka honom att skriva om hans älskade son. En son som drabbats av en vedervärdig sjukdom och som är beroende av ekonomiskt stöd.

Ni kan läsa om Oscar HÄR, och även ett inlägg som Pernilla Wahlgren skrivet tidigare finns HÄR.

Min blogg är inte alls särskilt stor och har inte samma genomslagskraft som många kändisbloggar och många andra influenser som finns i olika kanaler. Vad kunde min lilla blogg göra för skillnad … Men så tänker jag –  ”många bäckar små”…

Länken till donation finns HÄR.

Kvällens citat:

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

En liten omtanke i juletiden, det känns gott i hjärtat.

Ha det fint och kram

Annika

 

 

Dela gärna

Omtanke Läs mer »

Jag älskar upplevelser.

(inlägget är ett samarbete med Happy Day)

Hej på er.

Jag måste ge mitt absolut bästa julklappstips till er.

En upplevelse!!

Jag bara älskar att få göra galna saker som jag inte gjort förut.

Kristallskålar blir dammiga och ställs undan. Kläder bli omoderna och noppiga. Elektronik gör oss trötta i huvudet. Nej bäst julklappen enligt mig, det måste ändå vara att få en upplevelse. Att göra någonting som skapar minnen, gärna tillsammans med familj och vänner.

Att våga utmana sig själv och göra något som kittlar i magen, det ger ju minnen för livet. Minnen som varken blir dammig, omoderna eller går sönder.

…och ner kommer man ju alltid!

Själv har jag nya utmaningar till våren. En upplevelse genom Happy-day. En upplevelse som får det att kittla rejält i min egen mage. Vi får väl se om jag vågar…

-gör det mamma, gör det mamma skrek mina tjejer i falsett när jag avslöjade mina planer.

Ni ska så klart få följa med genom bloggen – om jag vågar. Såklart, det måste jag ju nu.

Så mitt bästa julklappstips till er, är en upplevelse. Såklart finns det mer än sådant som bär upp i luften. Det finns lite lugnare saker också att hitta på. Varför inte en spökvandring, eller att få stå modell för en dag (det hade varit roligt att ge Stefan i julklapp) … ja, ni får helt enkelt kika själv.

Och bäst av allt, just nu får ni 20%rabatt om ni använder koden annika20 på ert köp från den 14-18 december 2018. Upplevelserna hittar ni HÄR.

Vänta inte med att göra roliga saker, bara gör det, det ska kittla i magen av att leva. Vem vet i morgon är kanske chansen borta.

//gylleboannika

Ha en riktigt härlig fredag och julstressa inte, utan gör det enkelt.

Kram Annika

 

Dela gärna

Jag älskar upplevelser. Läs mer »

Fyndat hos ”Lavendelblå”.

Hejsan.

Egentligen heter det inte Lavendelblå, det där underbara lilla stället i Gärsnäs. Inredningsaffären som är så himla mysig att besöka.

Nej, egentligen har den ett namn som får mig att vricka tungan när jag ska säga det. Reunion home and friends. Ja mitt engelska uttal har alltid varit undermåligt och jag kan se i mina barns ansikte att jag nog bör hålla mig till skånskan.

(jag minns med förskräckelse när jag trodde att jag på engelska frågad en man som serverade mig, om det var han som var kocken…nog om den pinsamheten)

Det var en kall, blåsig och regnig dag som jag slank in i den hemtrevliga Villa-Villakulla-affären och tillika caféet.

Den vas jag genast blev spekulant på, kom det en annan dam och slog i klorna i. Fast det gjorde egentligen ingenting, för här fanns ju så mycket annat fint att fynda.

Bland mycket annat, så köpte jag en liten ljushållare för flaskor. En sådan där som blivit så populär nuförtiden, och som kan blir såhär fin nu till jul.

Och om någon undrar över den vackra draken jag har i fönstret, så är den tillverkad av underbara Sanna i Simrishamn. Googla på Drakkonst så hittar ni henne säkert. Hon gör fantastiskt fina saker. Ett hett julklappstips från mig.

(inlägget är inte sponsrat på något vis, utan tipsen kommer bara från mig och mitt Österlenska hjärta)

Dagens citat:

Man är inte fattig för att drömmar inte går i uppfyllelse – verkligt fattig är man när man slutat drömma.

Ha en riktigt fin Luciadag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Fyndat hos ”Lavendelblå”. Läs mer »

Det var som katten.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Jag vill bara kika in här och kolla hur ni har det. Jag hoppas att ni har det bra och njuter av den här tiden. Den fridfulla juletiden.

Hemma hos oss går livet sin gilla gång. Min Stefan haltar runt här ännu så vi tar båda julen lite som den kommer. Det tjänar ju ingenting att oroa sig och att stressa upp sig.

Bäst är att göra som katten!

Gilla läget!

Hej på Er!

Kvällens citat:

Faran med julafton är att man av sin make får julklappar som vi egentligen inte har råd med.

Tips: Även om jag allra helst vill gynna våra affärer här på Österlen så händer det att jag klickar hem saker från nätet också. Postmannen ska ju ha något att göra, särskilt nu då den moderna människan inte skicka så mycket julkort längre.

Vi behöver taklampor sedan vi renoverade  här hemma för snart tre år sedan … och just nu har jag hittat lite jag gillar på just nätet. Till klädkammaren den HÄR, till orangeriet den HÄR och till toaletten den HÄR.

Ha en fin kväll, och ta det lite mer som katten.

Kram Annika.

Dela gärna

Det var som katten. Läs mer »

Migrän och en liten solglimt.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Helgen här nere på Österlen har varit blåsig och grå mest hela tiden. Därför gällde det att passa på att sticka näsan utanför dörren när den bleka solen äntligen kom på besök.

Att det var grått och trist gjorde egentligen inte mig så mycket. Jag hade drabbats av huvudvärk och låg mest nerbäddad i min säng med tidernas migrän. Eftersom det var väldigt många år sedan jag haft skallebank senast, så vet jag inte riktigt om där var så mycket kick i mina piller längre. Bäst före 2004 …

Ont krut förgås ju inte så lätt, så framemot söndagseftermiddagen repade jag på mig så pass mycket att jag kunde göra ett besök på den underbara lilla Ateljé Miré, vid Sjörödstorp.

Glad för en underbart vacker dörrkrans och en stärkande, go kram av bästa Ingela så susade jag hem till min stuga igen.

Lite lätt vimmelkantig noterade jag att vädret nog skulle fortsätta att storma och busa. Jag hoppade in under mina varma, goa filt igen.

Kvällens citat:

Ljuset färdas snabbare än ljudet. Det är därför en del människor verkar smarta – tills de öppnar munnen.

Tips: När jag låg där med huvudvärk och tyckte synd om mig själv, då var jag glad över min mysiga PLÄD. En annan mysig filt är den HÄR eller den HÄR för den baktokiga. Kanske ett julklappstips till någon du känner som är lite frusen.

Ha en fin kväll och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Migrän och en liten solglimt. Läs mer »

Lever på hoppet

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Hoppas ni alla har det bra.

Tänk redan är det kvällen för den stora Nobelfesten, och det lackar onekligen mot jul med stormsteg. Mest håller jag tummarna för att vi får rejält med snö och en vit jul. Att alla får vara friska och att jag får någon liten julklapp.  Ja, så skulle jag vilja ställa en fråga till Tomten … jag undrar om det är försent att börja vara snäll nu ?

Man får leva på hoppet!

 

Vi får se hur de det går med det…

Kvällens citat:

Alla behöver en vän.

Jag har tur som har Er.

Tips: Fina Odd Molly kläder hittar ni HÄR, till kampanjpris. I somras skrotade jag runt i en sådan HÄR klänning, men hade gärna haft även DENNA att byta med.

Ha en fin Nobelkväll och kram från mig

Annika

Dela gärna

Lever på hoppet Läs mer »

Rulla till toppen