Allmänt

Gästrum i garaget.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Ni som följt min blogg från starten, minns kanske hur vi för två, tre år sedan gjorde en totalrenovering av vår lilla stuga. Då när både hjärtinfarkt och ett stort vaskulitskov höll på att kosta Stefan livet. Trots alla motgångar stod huset till slut nästan helt klart. Det enda som egentligen återstod var ett litet gästrum. Ett rum där våra döttrar skulle kunna sova över då de kom hem på besök.

I garaget kunde vi fixa till ett litet krypin, tyckte vi…

Ja som ni ser så har vi väl ett garage som många andras. Massor av saker i en organiserad röra. Till och med en burk inlagda plommon från 2010 fanns där bakom allt bråte.

Men med gemensamma krafter har jag och Stefan hjälpts åt att få till det där gästrummet. Nu står det äntligen klart.

En liten vardagsfarstu blev det också. Där fick centraldammsugaren vara kvar, lite halvt gömd bakom en gammal fönsterbåge.

Så nu kan jag hälsa mina döttrar välkomna hem till Gyllebo. Och när Andréa kommer hem från USA i sommar, då kan vi ju alltid festa på inlagda plommon och glass. Likt ett vällagrat vin. Det blir säkert gott.

Kvällens citat:

Motgångar får vissa människor att bryta samman, andra att överträffa sig själv.

Tips: det enda som återstår är några fina lampor i fönstren. Den HÄR eller den HÄR har jag kikat in. Fler fina saker till bra priser hittar man HÄR.

Ha en fin kväll och kram

Annika

Dela gärna

Gästrum i garaget. Läs mer »

Guldkant i vintervardagen.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Som guldkant och lyx måste man nog kategorisera ett utomhus spabad.

När vi investerade i vårt lilla bad var det många som sa att det bara var ”nyhetens behag”, och efter en tid kom det inte att utnyttjas särskilt mycket. Men inget kunde vara mera fel. Hemma hos oss används badbaljan intensivt.

Amanda kom för någon dag sedan direkt från gymmet. Hon var stel och lite frusen, och ett varmt skönt bad gjorde därför susen.

Att sitta där ute när solcellsbollarna tänds på kvällen och lyssna på alla gässen ner vid Gyllebosjön, det är ju som att vara i paradiset.

Att sedan tassa in och duscha, smörja in sig med väldoftande krämer och slå sig ner framför en värmande brasa, det måste vara det som kallas för ”guldkanten”.

Kvällens citat:

Lev i nuet, vänta inte till i morgon. Plocka livets rosor idag.

Tips: Jag använder det ljuvligaste duschskummet som finns från Rituals. Min favorit hittar ni HÄR. Jag har också alltid DOFTPINNAR i badrummet som förhöjer känslan av lyx och välbehag. Ett litet ”prova-på-set” finns HÄR.

Och har man lite lyxiga duschsaker, ja då vill man ju ut och springa hela tiden så man blir tvungen duscha ofta. Rena hälsovinsten.

Må väl.

Annika

Dela gärna

Guldkant i vintervardagen. Läs mer »

Tulpaner i Skånes färger och en liden kaga.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Det känns lite som om helgen bara svischade förbi i en väldig fart. Men lite lyx hann jag med, liksom i förbifarten.

En härlig tulpanbukett i Skånes egna färger förgyllde mitt hem.

Så hann jag med att baka en sådan där vanlig toscakaka, en sådan som jag älskar. Receptet kommer från ”sju sorters kakor”. Ibland smäller jag till med dubbel sats av den goda toscan som ligger överst. Japp, så kan man göra, det blir så gott.

Bäst av allt är att jag nuförtiden själv får slicka skålen.

Kvällens citat:

Om man blandar mjöl och vatten blir det lim, men om man tillsätter ägg och socker, blir det en kaka. Vart tar då limmet vägen? Jo, det är det som får kakjävlen att stanna kvar på rumpan, höfterna och lilla magen.

Tips: Ikväll tänkte jag tipsa om lite snygga vaser som det är bra pris på. Den här KÄHLER vasen har jag och använder ofta. En annan stilren klassiker som jag gärna haft på bordet är COCOON vasen. Så har vi då den här drömmen, en PLUTO! Fler drömmiga saker från Camprade hittar ni HÄR.

Ha en fin kväll och kram

Annika

Dela gärna

Tulpaner i Skånes färger och en liden kaga. Läs mer »

Fattigaste dagen.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Den fattigaste dagen på hela året sägs vara den 24 januari. Dagen före årets första löneutbetalning. Ännu värre är det nu när många julklappar handlats på internet och man kan välja att skjuta upp betalningen.

Precis den dagen passade jag och min dotter på att åka och shoppa på C4 i Kristinastad.

En perfekt dag för shopping. Det stora köpcentrat var nästan alldeles tomt på människor och en del fantastiska fynd kunde man göra. Amanda hittade en hel hög med kläder för en bråkdel av sitt ordinarie pris.

Jag hittade också en sak som jag var tvungen att köpa. Tyvärr inte nedsatt ett enda öre… Men när jag ringde hem och charmade maken min, så enades vi om att skor får man aldrig för många av. Puss, puss min Stefan …

Sen fikade vi såklart och delade på en smarrig hasselnötscheesecake.

Kvällens citat:

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?

Tips: Min dotter letade efter samma mobilskal som jag har. HÄR finns det. Själv blir jag sugen på de nya modellerna som det HÄR tillexempel. Alla iDEALS produkter hittar ni HÄR.

Ha en fin kväll.

Kram Annika

 

Dela gärna

Fattigaste dagen. Läs mer »

Ängamat

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Jag tänkte bara kika in med bästa mattipset såhär i slutet av den fattiga månaden januari.

Ängamat. Den godaste grönsakssoppan, med det ljuvligaste namnet. Ängamat – visst hörs det härligt.

Soppor kan man göra i alla de former. Just ängamat är en redd grönsakssoppa med smak från barndomen. Jag tog de rotfrukter och grönsaker jag hade hemma.

Egentligen vill jag kunna strö rikligt med persilja över min soppa. Men persiljan som växt grön och fin hela hösten, var nu helt översnöad och nervissnad ute i odlingstunnan. Men med ostgratinerade smörgåsar och ett litet glas vin till, så blev det en himmelskt god middag.

Bästa mattipset för en tunn plånbok och en hungrig mage. Så blir man glad av bara namnet också. Receptet hittar man om man googlar ”ängamat”.

Kvällens citat:

Det är långt mellan kokkonst och näringsvetenskap, på samma sätt som det är långt mellan älskogskonst och insemination.

Tips: Godaste soppan lagar jag i en emaljerad gryta som jag sen kan servera soppan direkt ur. Liknande gryta hittar ni HÄR för halva priset. En oval järngryta till söndagssteken hade jag gärna själv önskat mig, som den HÄR. Fler produkter från Orrefors Jernverk hittar ni HÄR.

Ha en riktigt fin söndagskväll.

Kram Annika

 

 

Dela gärna

Ängamat Läs mer »

Isig morgon och tosca till kaffet

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

När vintern nu har kommit till Gyllebo då gäller det att ha bra på fötterna. Rejäla skor gärna med ståldubbar.

Varje år när det blir is och pudersnö så tänker jag på den gången då jag ”slo en redi värmylla”. Jag halkade och föll handlöst baklänges. Den gången bröt jag armen och fick åka med armen i gipspaket på semester. Två dagar efter min vurpa bar min resa till underbara Karibien. Ja det var otur den gången, men det fick gå det med.

När det är vinter och inte så mycket att pyssla med i trädgården, då brukar jag passa på att baka lite. Jag är inte alls någon mästare, och lite småfula blir mina bakverk alltid. Det hör till och är beviset på att just jag har gjort dem. Men dessa här toscakakorna är sagolikt goda oavsett utseende. På receptet har min mamma skrivet ”jättegoda”.

Kvällens citat:

Ett leende, en komplimang, uppmuntrande – betyder mycket för alla.

Tips: För er med barn eller barnbarn finns bra priser på vinterkläder från Isbjörn of Sweden just nu. Varma FLEECE PANTS att ha under vinteroverallen eller en SKALBYXA här. Fler varma kläder för barn finns HÄR.

Ha det gott och var rädda om er.

Annika

 

 

Dela gärna

Isig morgon och tosca till kaffet Läs mer »

Pensionärsvarning.

( inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Förr när jag var yngre då älskade jag kvällarna då vi latade till oss och åt hämtmat. Jag älskade att slippa stå vid spisen. Att vi istället körde efter en pizza. Inget var väl som fredagsmyset när vi åt pizzorna direkt ur kartongen.

Men med åren så har jag ändrat mig lite. Nu stannar jag hellre hemma och fixar maten själv, istället för att fara iväg med bilen.

Jag står hellre i mitt kök, njuter av en blomsterbukett och fixar till min egen pizza.

Jag hackar gärna en pizzasallad av en bit vitkål också, för salladen hör liksom till.

Kanske är det en gnutta miljötänk som smugit sig på, eller så är det något som kommer med åren. Bekvämligheten att slippa köra iväg med bilen. Pensionärsvarning kanske…

Såklart inte! Här har vi barnasinnet kvar, eller som Dagny 106 år säger: man ska akta sig så man inte gamlar till sig.

Kvällens citat:

Skratt är tidlöst, fantasin har ingen ålder och drömmar varar för alltid. //Walt Disney

Tips: Tröttnar man på fredagspizzan, då är det jättegott med grillade mackor också. SMÖRGÅSGRILL till bra pris finns på CAMPADE. Och till söndagskaffet är det så himla gott med våfflor. Våffeljärn finns HÄR.

 

Ha en fin söndag. Kram Annika

Dela gärna

Pensionärsvarning. Läs mer »

Ordning och reda på mina bilder.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Den första veckan i januari varje år, ordnar jag alltid upp ibland mina foto på datorn.  Jag sorterar bilderna i mappar och säkerhetskopierar till externa hårddiskar.

 

Alla mina fotografier har jag sparade på tre olika externa hårddiskar. Med exakt samma foto på var och en – för säkerhetsskull. Ja jag vet, det är lite överdrivet. Men efter en fullständig datakrasch för nio år sedan vet jag att allting kan försvinna på ett kick. Den gången kunde bilderna räddas. Det kostade oss nära nog 25.000 kronor.

Mina bilder är inte speciella eller värdefulla på något vis. Men för mig är fotona på nära och kära i olika sammanhang ovärderliga. Därför är jag numera väldigt noga med att säkerhetskopiera.

Varje år låter jag också få tryckt några fotoböcker med de käraste fotona i. Jag må vara gammalmodig, men jag gillar att ha foto på papper.

Det här är kanske en liten påminnelse till DIG också. Att just du kanske behöver tänka på vilka foto som ska sparas. För det handlar inte om ifall datorn kraschar, utan om NÄR den faktiskt gör det.

Och när jag höll på med alla foto, så hamnade min blick på de här ljuvliga ”skräppeblommorna”. Ett vårtecken vi snart kommer att få se i våra dikeskanter.

Kvällens citat:

Det är inte tänkt att alla människor du möter ska finnas i ditt liv för alltid. Vissa finns bara där precis så länge att du behöver få den insikt du behöver få.

Men visst är det kul att ha foto på vänner och händelser genom åren.

Tips: Undertiden som vi väntar på våren och alla härliga dofter, så kan man passa på att köpa härliga doftljus HÄR. På LYKO finns även en massa annat välgörande  och väldoftande för hela kroppen, just nu med extra bra priser.

Ha det fint och kram.

Annika

 

 

 

Dela gärna

Ordning och reda på mina bilder. Läs mer »

Fel nyans av brunt.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Fastlagsbullar, eller semlor som många också kallar den här bakelsen för, det är egentligen inte min favorit till kaffet. Ändå slinker det ner ganska många i min mage vid den här tiden på året.

Men då tänker jag på ”köbekagorna”. Konditoriernas bamsesemlor. Om man bakar dem själv, så blir det en helt annan sak. Bullar gjorda på riktigt smör. Då fullkomligt älskar jag dem.

I går när jag fick en liten stund över, då passade jag på. Här skulle överraskas med hembakta fastlagsbullar.

Den där stund jag hade över, den visade sig vara lite grann för kort. Andra saker kom emellan och bullarna som jag plockade ut ur ugnen hade antagit en aningens felaktig nyans.

Så där blir det ofta för mig av någon anledning. Fast egentligen gjorde det ingenting alls, för florsockret kom verkligen till sin rätt där uppe på bullarnas hattar.

Ja, ta mig tusan om de inte blev de godaste semlor jag någonsin gjort.

Kvällens citat:

Så länge du gör så gott du kan med de förutsättningar du har, kan du alltid vara stolt över dig själv, oavsett hur det går.

Tips: Ska man hålla på att frossa i sötsaker då gäller det att man gör av med lite kalorier också. Jag sprang nästan en mil i morse i en härlig soluppgång. Fast det krävs bra kläder. Just nu har Stadium 25% rabatt på alla jackor HÄR. En lång, skön jacka som går ner om rumpan önskar jag mig, som den HÄR.

Jag önskar er alla en underbar fredag. Kanske njuter ni också av något gott till kaffet i kväll.

Kram på er.

Annika

Dela gärna

Fel nyans av brunt. Läs mer »

Nu ska kulorna ner.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Idag är det stora dagen att köra ut julen. Tomtar och kulor ska plockas bort, det ska Knut se till.

På suckarnas gång i Simrishamn har man den här julen kunnat njuta av vackra vita bollar som lyst upp i Österlenmörkret.

Jag tycker alltid att det blir lite tomt och trist när alla ljus försvinner. Kanske märks det inte så mycket skillnad i stan. Där är ju massor av lampor tända ändå. Gatuljus och sånt där som lyser upp i mörkret.

Ute i sommarbyn hos oss, där det inte finns så mycket annat som lyser upp världen, där kan juleljusen allt få stanna kvar ett par veckor till.

Och har vi lite tur så kommer det massor av snö snart. Det lyser upp och göra allting så fint och ljust. Minst lika mycket snö som i fjor, det vill jag ha!

Fast det är kanske tur att jag inte ensam kan bestämma över vädrets makter, för jag har allt sett hur Stefan blänger ilsket på mig, när jag uttrycker mina önskningar om en vargavinter.

Kvällens citat:

Om det känns som om du håller på att förlora allting, kom ihåg att träden förlorar alla sina blad varje år och ändå står de starka där och väntar på att bättre dagar ska komma.

Tips: Blir det nu en riktigt snörik vinter då behöver man varma kläder. Underbara halsdukar i ylle har jag hittat, som den HÄR eller den HÄR. Åt Stefan har jag hittat den HÄR urtuffa kepsen med tofs. Haha … den hade han säkert gillat!

Ha det gott och kram på er.

Annika

Dela gärna

Nu ska kulorna ner. Läs mer »

Rulla till toppen