Mitt Maj

Mitt Maj 2026

Hej hej

Vi avslutade april månad med traditionsenligt majbål i Gårdlösa. Extra kul var, att det här året hade vi även Andréa på hemmaplan igen.

Dagen efter firades Andréa:s födelsedag här hemma hos oss i Gyllebo. Klädkoden var ”ta något gammalt som du inte nänns kasta bort”. Min gamla klänning som jag en gång gift mig i, skapade mycket munterhet då den framhävde min kropps former på ett minst sagt  ogynnsamt sätt.

Våren kom med nyutslagen bokskog och massor av vitsippor på marken. Barnbarnen sov över här en natt när föräldrarna jobbade.

Jag var med mitt springgäng i Malmö och sprang vårruset. En härligt fin kväll, även om min ischias bråkade med mig mer än vanligt.

En underbar weekendtripp blev det till Mundekulla med min vän Tina. Där var det en givande och intressant workshop med förläsaren och regissören Kay Pollak.

Så blev det dags för Andréa:s vän Jeff att återvända till Vancouver igen.

I slutet av månaden firade vi att Stefan fyllde 70 år. Ett enkelt och mysigt kalas med vännerna blev det, precis så som jubilaren själv önskade att fira sin dag.

Nu hälsar jag Juni månad välkommen. En månad med den härliga midsommaren i sikte. För mig blir det till att tagga upp på jobbet och gå in i ”jobbebubblan” igen, och om en månad blir det åter lite kontorstjänst för min del.

Dagens citat:

Glöm inte att verka intresserade när folk berättar vilka veckor de har semester.

Jag glömmer hela tiden när alla människor ska ha semester, och får vara glad så länge man kommer ihåg när man själv ska gå på ledighet.

Ha det fint

Kram Annika

 

Mitt Maj 2026 Läs mer »

Mitt Maj 2025

Hejsan.

Efter flera veckor med feber och influensaliknande förkylning känns det nu som om jag sakta återvänder till livet igen. Varenda dag så trodde jag att det skulle bli bättre nästkommande morgon, men det var sannerligen ett envist skit jag drabbats av. Nåväl, nu är jag feberfri och uppe på benen igen och ”ont krut förgås ju inte så lätt”.

April månad avslutade vi med traditionsenligt majbål i Gårdlösa, och efter det så var Maj månad i full gång. Första helgen hade vi ”Vårdag” på Lokalföreningen. En populär tillställning med mycket roligt för hela familjen. Besökarantalet slog alla rekord och det blev en lyckad dag.

Efter det så blev det lite sommardagar med årets första bad. I mitten av månaden åkte Amanda och Jimmy på till Cypern på tu man hand. Jag och morfar Låke fick skiftas om att passa pojkarna, och det var nog då jag ådrog mig den smitta som skulle komma att hålla mig däckad resten av månaden. Men naturen var otroligt vacker och lite småvandringa runt i min trädgård orkade jag med. En tur till Kivik blev det också där vi såg sälen och åt kvällsmat när orken att kocka här hemma tröt.

Månaden avslutades dock på bästa vis, då vi for till Malmö för att hämta hem Andréa som kom resande från Kanada för att spendera några veckor på hemmaplan.

 

Nu hälsar jag Juni månad välkommen. En vacker månad med sommarens stora högtid, midsommarn. Och när mina krafter nu återkommer så ska jag ut med kameran lite mer och njuta av vår vackra natur.

Dagens citat:

Man behöver inte välja mellan att vara solsken eller oväder. För i kontrasten kommer det vackraste fram, regnbågen.

Till alla som alltid sagt att jag är för mycket: Hur kan de veta att det inte är de som är för lite?

Ha det härligt

Kram Annika

Mitt Maj 2025 Läs mer »

Mitt Maj 2024

Hej hej

Mitt Maj har varit lika vacker och härlig som den månaden brukar vara. Naturen kan man ju faktiskt alltid lita på och våren har aldrig heller svikit, även om den ibland strular en del. Bokskogen slog ut och jag har njutit av några tidiga morgnar vid bryggan.

Min dotter Amanda fick en allergichock och skrämde upp mig rejält, men allting gick som tur var väl. Sjukvården går som bekant på knäna, och den här gången kunde det slutat riktigt illa.

Mitt kära jobb ringde och behövde mig ett par veckor den här månaden och att komma dit känns alltid kul. (Tips, tips – åk gärna dit, där är betydligt mer än vad man kan tro. En rolig affär helt enkelt.)

Jag har överraskat en kär vän som fyllt halvjämnt. Så flyttade jag ut alla mina dahlior i den nya odlingsbädden. Jag och min yngsta dotter åkte på bussresa till Polen, och lagom till Morsdag så kom äntligen min ”Kanada-unge” hem en runda. Hon stannar inte länge, men jag hinner åtminstone se henne lite grann.

Nu hälsar jag Juni välkommen. En sommarmånad som har lite festligheter att erbjuda.

Dagens citat:

En dag i taget, det är bra nog. Se inte tillbaka med sorg över det som varit, det är ändå borta. Oroa dig inte för framtiden, den är inte här än. Lev i nuet och ta aldrig morgondagen för given. Gör just den här dagen värd att minnas! Lycka är en resa, precis som livet. Njut av åkturen!

Ha en skön söndag

Annika

Mitt Maj 2024 Läs mer »

Mitt Maj 2022

Hejsan.

Redan är vi inne i Juni månad, och i år känns det som om maj bara rusade förbi. Även om jag mest bara jobbat all min vakna tid, så har jag hunnit med att vara i Stockholm en vända med mina döttrar. Jag har stigit upp tidigt några morgnar för att gå ner till sjön, men långtifrån så ofta som jag egentligen hade önskat mig. En söndag var vi på utflykt i Wanås slottspark och jag njöt av en helt ledig söndag.

Maj månad har inte direkt bjudit på några sommartemperaturer, men naturen har varit skirt grön och riktigt frodig.

Nu hälsar jag Juni månad välkommen. Mest av allt ser jag framemot att få träffa mitt nya lilla barnbarn. Scotts lillebror, som jag hört går under namnet ”Sten” (sten-skott)

Dagens citat:

Äkta glädje återfinns inte i det som kommer och går, utan i det som är.

Ha en fin torsdag.

Annika

Mitt Maj 2022 Läs mer »

Mitt Maj 2021

Hejsan.

Mitt Maj har varit underbar. Även om det varit ovanligt kallt för årstiden så har naturen varit minst lika vacker för det. Jag har njutit av många tidiga morgnar vid sjön. Jag har fortsatt med mina gryningsdopp och jag har glatt gått med mina hundar på skogspromenader.

Jag startade månaden med ett kalas för min dotter Andréa. (Förhoppningsvis kommer hon själv kunna delta nästa år.) Jag har spenderat en helg med min yngsta dotter på Taste Celebration i Christinehof, då vi vandrade genom Österlens vackra natur. Mitt lille barnbarn Scott går ju på dagis, så nu har det inte blivit så ofta som han kommer på besök. Men en gång kom han och min dotter Amanda hit och sov över och då njöt jag såklart i fulla drag. Stefan har fyllt pensionär och vi har firat vår 17:e bröllopsdag. Vi har träffat vänner och njutit av ett alltid lika vackert Österlen.

Nu hälsar jag Juni månad välkommen.

Dagens citat:

Jag finner hopp under de mörka dagarna och fokuserar under de ljusa. Jag dömer inte universum.

~Dalai Lama~

Ha en fin dag.

Kram Annika

Mitt Maj 2021 Läs mer »

Mitt Maj 2020

Hejsan.

Redan är vi inne i månaden Juni. Min månad.

När jag nu kikar i backspegeln, så kom maj månad att bli ganska stressig för mig.  Planen var en semesterresa, välbehövlig vila och egentid för mig och Stefan. Den första semestern på fem år för oss båda tillsammans, men så blev det inte… Trots det, har jag försökt att prioritera naturen och samvaron med mitt lilla barnbarn så mycket jag kunnat. Coronaläget har fallit lite i glömska för min del, fast å andra sidan så lever jag alltid efter de rekommendationer som vi fått under våren.

Min trädgård har fått klara sig lite mer själv, och det har den minsann gjort med bravur. Även om det inte blivit några sommarblommor sådda hemma hos mig i år, så är den lika härlig som alltid.

Pappa Kurtan mår efter omständigheterna väl, och vi hoppas på att han repar sig mer och mer för varje dag som går nu. Riktigt som vanligt blir det inte, men det kan bli bra ändå.

Sprungit runt sjön har jag gjort och kan summera 64 joggade kilometer för maj månad.

Nu välkomnar jag Juni.

Dagens citat:

Börja där du är. Använd vad du har. Gör det du kan.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Mitt Maj 2020 Läs mer »

Rulla till toppen