Annika Olsson

Frukostbuffé på Rörums Gårdshotell.

Hej hej

Förra helgen när jag precis hade gått på semester, så var vi i Rörum och åt en smarrig hotellfrukost.

I Rörum finns detta lilla charmiga gårdshotellet, som drivs av Eva och Åke. Tillsammans med de goaste vännerna och en nyanländ ”kanadensare”  (läs Andréa) njöt vi för fullt av allt gott som fanns på buffén.

Efter den ljuvliga frukosten så blev jag nästan inte hungrig igen på ett helt dygn. Så nog stämmer det att frukosten är dagens viktigaste mål.

Resten av dagen gick jag mest runt i matkoma med magen som en spärrballong. Det enda jag orkade göra var att plocka in blommor och sätta i buketter. Det var ett lagom arbete att sparka igång semestern med. Andréa var både mätt och jetlaggad så hon svimmade av några timmar och sov sin djupaste skönhetssömn.

Dagens citat:

Ibland skulle jag vilja vara en ko. Tänk att bara ligga och tugga på något man tycker om, utan BH dessutom.

Ha det gott.

Annika

Frukostbuffé på Rörums Gårdshotell. Läs mer »

Dahliafarmen på Österlen

Hejsan.

Som så många andra så har jag ju hamnat i ”dahliaträsket”, och jag gläder mig så mycket över min egen lilla odling här hemma.

En helg  strax före min semester körde jag och Stefan till den populära farmen strax utanför Löderup.

Farmen vi besökte var ingen farm med grisar och kor, nej där fanns bara blommor och en liten katt. Där fanns massor av dahlior, var och en med sin egen färg, sin egen storlek och sin egen form. Men alla var nog lika vackra,.

För att gå in i den större odling så kostade det en liten slant (hur mycket det har jag faktiskt glömt nu) Men det var verkligen kul och gå runt och titta på alla de olika sorterna.

Min egna odlingsplaner för nästa år gick på högvarv i i hjärnkontoret. Ni kan inte ana så många vackra sorter här fanns och några sorter till finns det nog plats för i Gyllebo.

I den lilla butiken passade jag på att köpa den vackra dahliaboken, där många av sorterna fanns med. Odlingstips, vinterförvaring och annat stod också att läsa. Bästa boken för dahliaälskare helt enkelt.

Inte hade jag kunnat komma ihåg namnet på alla de sorter som jag vill köpa till nästa år. Jag vet inte ens namnet på de jag redan har, så boken kommer verkligen till nytta. Otroligt vacker är den ju också!

Hemma på vår lilla blomsteräng gick mamma rådjur och mumsade i sig frodigt gräs och blommor på kvällskvisten. Hmmm… undrar om hon även hade gillat dahlior, om hon fått chansen… jag är rädd för det.

Dagens citat:

Du är inte bara skapad för att få syn på det vackra. Du är en del av det.

Må gott

Annika

Dahliafarmen på Österlen Läs mer »

Efterlängtad semester.

Hej hej

Så var det äntligen dags för mig att gå på semester.

De sista arbetsveckorna var en smula sega (så som dagarna alltid är före en ledighet). Men det var ändå ganska skönt att ha sin semester så här sent på säsongen. Man har det härliga framför sig, och härligt är det minsann att vara ledig. I fyra hela veckor ska jag nu ha semester.

Såklart startade jag med att ställa klockan riktigt tidigt och ge mig ner till bryggan för ett gryningsdopp. Alltså, jösses så magisk morgon det var.

Det kändes som om jag skulle kunna sitta där på den gamla bryggan och glo i all evighet. En lång tur i skogen blev det, alltmedan naturen runt mig vaknade till liv igen.

 

Någon som också har semester och lite ledigt nu, det är min dotter Andréa (dottern som bor långt borta i Kanada). För en vecka sedan kom hon hem till Sverige. I ungefär ett dygn hann jag träffa henne, innan hon gav sig av igen. Då vankades det vandring i Norge med lillasyster, och det unnar jag såklart både henne och hennes syster Emmy.

Mellandottern Amanda har också varit iväg på semester med sambo och hans familj. Strax innan de reste utomlands så tittade de ut till oss här i Gyllebo en stund.

Jag bjöd på himmagjorda köttbullar, sås och potatis. Nicolaj åt med god aptit, men Scott var lite mer skeptisk, även om han förstås tycktes gilla gräddsåsen. Kanske hade det slunkit ner någon glass för mycket i hans mage före kvällsmaten… det kan vara så…

Hur som helst – det är gudomligt med semester.

Dagens citat:

Vi köper inte prylar med pengar, vi köper prylar med timmar från våra liv.

… åtminstone från vår fria tid…

Ha det gott

Annika

 

Efterlängtad semester. Läs mer »

Invigning av nyrenoverat bad och en tantblomma att älska.

Hejsan.

I början av sommaren var det invigning av det nyrenoverade utomhusbadet i Smedstorp, som ligger i Tomelilla kommun.

När mina döttrar var små så bodde jag i Gårdlösa, då var det här vi höll till de flesta dagarna på sommaren. Här fick töserna lära sig simma, och här träffade de sina kompisar när dagis och skola höll stängt. Det var på den gamla goda tiden, tiden före mobiltelefonen

Den här invigningsdagen så bjöds det på både korv och glass, och det var så mysigt att vara där tillsammans med hela familjen. Och så fantastiskt fint badet hade blivit!

Vi skiftades alla om att se efter pojkarna. När man är vid en simbassäng med en snabbfotad ettåring, då är det bra att det finns två ”mormrar” och två ”moffrar”.

För mig kändes det en smula overkligt att vara här som mormor nu. Det kändes ju som alldeles nyss som jag var här i rollen som småbarnsmamma.

Att jag börjat bli en smula tant det märks på lite olika vis… Numera älskar jag blommor av typen Gloxinia, den där blomman som Låke gav mig när vi nyss flyttat ihop i mitten av 80-talet. Då blev jag inte särskilt glad för hans val av present, för vem ville väl ha en tantblomma med grönt veckat papper runt krukan då. Tänk vad man kan ändra sig. (Förlåt Låke, idag hade jag blivit såååå glad för en sådan blomma) När jag såg den här hos ”Sussies blommehörna” så var jag tvungen att slå till.

Förutom min Gloxinia så har jag en Myrten i mitt köksfönster. Det är en lite kinkig växt som kräver min uppmärksamhet varenda dag. Lite stolt blev jag när den plötsligt tackade genom att börja blomma med små vita blommor (eller så är det som den ropar på hjälp)

Så har jag (liksom många andra) nu hamnat i ”dahliaträsket”. Wowww, dessa underbara sommarblommor som är så tacksamma att plocka in i buketter. Nu ger det sig mest hur bra det går med vinterförvaringen.

Dagens citat:

Jag avundas folk som åldras vackert. De åldras som ett fint vin. Jag åldras som mjölk. Blir sur och tjock.

Haha … men jag är så tacksam för att få åldras… alternativet vore sämre.

Kram kram, Annika

Invigning av nyrenoverat bad och en tantblomma att älska. Läs mer »

Vill bli höstpigg istället för vårtrött.

Hejsan.

Den här våren i år alltså, den har verkligen känts som seg kola för mig.

När jag kom hem från Kanada fanns ingen riktig tid för mig att vila. Då skulle pappa Kurts hus tömmas på varenda pinal. Vind, garage, förråd, skåp och garderober – ja allt gick vi igenom och det blev otaliga vänder till Måsalycke (den lokala återvinningsstationen) När jag inte jobbade eller fixade med huset i Brösarp, ja då sov jag mest.

Vårblommorna kom och de försvann, utan att jag orkade lägga märke till dem i år. Jag har känt mig sååå trött.

Under våren gick jag till doktorn för att göra en uppföljning på mitt för höga blodtryck som företagshälsovården upptäckte. Vilopulsen var låg (43 räknades som lågt) , så det skulle kontrolleras vidare … ja, jag väntar ännu på något som heter holter-ekg, då det var flera månaders väntetid… man hinner ju bli frisk igen 😉

Men något börjar sakta kännas i kropp och knopp nu. I takt med att sommaren övergår till sensommar och en svag doft av höst kan förnimmas i luften, så känner jag mig en smula piggare igen, inte lika yr och snurrig och lite mer som mig själv.

Nu hoppas jag att vårtröttheten byts ut mot en kraftfull höstpigghet istället.

Dagens citat:

Samarbeta med tyngdkraften. Låt det falla om det måste.

Hoppas ni har det fint

Annika

Vill bli höstpigg istället för vårtrött. Läs mer »

Vi firade på Tosselilla.

Hej hej

Jag och yngsta barnbarnet Nicolaj fyller ju år på exakt samma dag. I år firade vi, var och en på sitt håll, men några dagar efteråt slog vi till och tog oss istället en heldag på Tosselilla.

Såklart hade vi bjudit in våra familjer också den här vackra sommardagen.

Oj vad det var länge sedan jag var där på Tosselilla. Jag tror nästan inte jag varit där sedan mina egna töser var små och det då hette Tomelilla Sommarland istället. Men mycket var sig likt.

Vi började med att hälsa på alla djuren. Scott blev dock en aning besviken på tjurarna som var av rasen Highland Cattle. De var ju mycket mindre än vad han hade föreställt sig. Raskt promenerade vi vidare och slog oss istället ner för dagens första fika.

Lille Nicolaj hade spring i benen så vi styrde stegen mot de spännande karusellerna.

Efter det kikade vi på alla fiskarna i den lilla sjön på området. Som tur var hade jag lite extra korvbröd i packningen som vi kunde ge de till synes utsvultna fiskarna.

Innan vi alla gick för att lägga grillkorven på elden så tog Scott några varv på bilbanan.

Korv med bröd och sugrörsdricka det är en väldigt underskattad lunch. Med flaggan på bordet skålade vi lite för oss båda födelsedagsgrisar. En ett år och en 58 år.

Den här dagen, i början av juni, bjöd på ett underbart sommarväder. Såklart avslutade vi sedan borta i badlandet.

När alla ungar plaskade och lekte som bäst, drog jag och Stefan oss hem mot Gyllebo till våra små hundar som väntade troget här hemma. Vi lämnade en glasspeng och vinkade hejdå.

Vi fick en toppendag då sommaren visade sig från sin bästa sida.

Dagens citat:

Definitionen av mormor: En liten bit förälder, en liten bit lärare, en liten bit bästa kompis, en liten bit ”partner in crime”.

Ha det gott

Annika

 

 

Vi firade på Tosselilla. Läs mer »

Vancouver – lets go girls.

Hej igen.

Det är väl dags att skriva det där blogginlägget om vår fantastiska Kanadaresa nu, tycker ni inte det?

Efter en lång och ganska dryg flygresa kom vi äntligen fram till Andréas lägenhet i centrala Vancouver. Det var strax före midnatt, och dagen efter var det Andréas 35 årsdag. Naturligtvis blev det lite firande med presenter då när vi kom, trots att det var mitt i natten. Dagen efter firade vi igen med tårta såklart.

Jag hade lämnat min systemkamera hemma, så alla bilder här är tagna med min lilla kompakta kamera som lätt fick plats i min ficka. Jag hade ju rest hit mest för att träffa min äldsta dotter, henne jag saknat så himla mycket. Att Kanada sedan bjöd på en storslagen natur det var  ju ren och skär bonus.

Vår första utflykt blev en dagsvandring till något som hette ”The Chief”. Det var ett naturområde ett par mil utanför Vancouver.

-mamma, det är inte så jobbigt att vandra där, inte mycket värre än att gå upp till toppen på Stenshuvud, sa min döttrar. Det klarar du lätt.

Jo, ”tjoflöjt” vad lurad jag blev … jag tror minsann att de båda töserna läst fel på svårighetsgraden på den bergsbestigningen.

Steg för steg tog vi oss allt högre upp, och hade jag i början visst hur långt och jobbigt det egentligen var, då hade jag nog aldrig tagit mig ända upp. Sista biten klättrade vi med hjälp av kättingar uppför det lodräta berget. Men väl där uppe fick vi vår belöning.

Utsikten där uppeifrån var magnifik!!!

Där i solen njöt vi av allt det vackra och av de goda mackor vi packat ner som dagens lunch. Vi tog några sista foto innan det var dags för oss att ta oss hela vägen ner igen. (samma väg och minst lika jobbigt nerför) Fast jag kände mig ganska kaxig efteråt, det ska erkännas.

En annan dag hyrde vi cyklar för att ta oss runt på. Med Andréa i täten cyklade vi fram i ett rasande tempo.

-jag tycker om när det går fort, förkunnade hon, när jag klagade på att det gick alldeles för fort och att jag inte hann att se så mycket. 

Men till min lättnad pausade vi vid en bedårande vacker strand, så vi hann att hämta andan och beskåda allt det fina.

En kväll bjöd Andréa oss alla på konsert. Det var en konsert med fantastiska Shania Twain. Henne minns ni väl alla? Alltså vilken kvinna, och vilken konsert! Lets go Girls!!

En annan dag hyrde vi kajaker och gav oss ut på en vacker sjö. Där gled vi stillsamt fram på vattnet och bara njöt. Tyvärr lyckades en av oss komma ut i farvatten som var avsedda för stora båtar, där skulle vi inte vistas hade instruktören tydligen informerat oss om…  Haha, min engelska är inte den bästa 🙂

Efter det blev det mera vandring. Upp på ett berg bar det igen, men inte alls lika jobbigt som det första!

Både Kanadas natur och dess invånare föll mig verkligen i smaken! Här skulle jag nästan kunna bo, om jag nu blev tvungen att flytta utomlands.

Nästa dag var det dags för Vancouvers marathonlopp. Jag och Emmy hoppade över springandet och ställde istället upp som Andréas privata hejarklack. En halvmara avverkade hon lätt som en plätt tycktes det som.

På kvällen åkte vi sedan iväg till ett ställe för att klättra på väggar. Andréa var lite trött i benen sa hon, och det var nog inte så konstigt.

En annan dag var det dags för oss att åka ut på valsafari.

Tyvärr gäckade alla valarna oss den här dagen. Även om vi fick se mycket andra underbara djur, så ville vi såklart få se späckhuggare och andra stora valar. Men eftersom det utlovades ”valgaranti”, så får vi när vi vill återkomma och åka med gratis ända tills vi ser några valar. Det betyder ju att vi måste åka tillbaka till Vancouver igen ju!!

Till sist var det dags för vår sista vandring, och enligt mig var det den mest behagliga och härliga hiken.  En riktigt urskog helt i min smak. Utrustade med björnspray och goda mackor  gav vi oss iväg.

Vi åkte ut till Lynn Valley för att ta oss upp till Kennedy Falls. På vår väg dit passerade vi det stora trädet ”Big Ceder”. Det sög rejält i våra trötta ben, men vi njöt ändå för fulla muggar.

Tiden går fort när man är lycklig, och alltför snabbt var det dags för oss att ta farväl av Andréa och återvända hem igen.

Jag vänjer mig aldrig någonsin vid dessa hemska farväl …

Men från mitt hjärta vill jag säga mitt största och varmaste TACK till dig älskade tös för allt du bjöd oss på. Tack, tack, tack ♥

Dagens citat:

Distans betyder ingenting när någon betyder allt.

… och denna ”någon” kommer ju faktiskt hem till Sverige redan i morgon och jag är sprudlande glad. Välkommen hem min tös (även om du nästan genast kommer att bege dig till Norge)

Ja, det var lite av vårt 12 dagars långa äventyr i Kanada.

Ha det gott och kram

Annika

Vancouver – lets go girls. Läs mer »

Här blev det tyst

Hej igen.

Tyvärr blev det väldigt tyst här inne under en lång tid. Mitt liv snurrade på fortare och fortare, och av lite olika anledningar så har bloggen då fått bli lidande. Ork och kraft har inte funnits, varken till att ta några bilder eller skriva någon text.

I början av Maj åkte jag och Emmy till Kanada, där vi fick intensiva och helt underbara dagar med Andréa. Vi fick uppleva Vancouver med sin storslagna natur och jag gav järnet för att kunna hänga med i mina döttrars tempo.

Väl hemma igen var det dags att tömma pappa Kurts hus i Brösarp. Vi hade en vecka på oss att fixa allt (så att städfirman skulle hinna med sitt arbete också), innan huset skulle byta ägare. Lagom till Morsdag var allting färdigt. Jag och Emmy åkte ut i skogen och plockade en stor bukett liljekonvaljer, Jag njöt av lugnet.

Min sommar har sedan bara rusat fram. Jag har jobbat, och ännu har jag min semester kvar i ”vänten”.  Tyvärr har jag inte haft samma tid och ork att ge mig ner till bryggan för tidiga gryningsbad som tidigare år. Fast det är ju å andra sidan lite för varmt i vattnet nu, för min smak 😉

Så mycket barnbarnsmys har det inte heller blivit den här sommaren. Ett par gånger sedan midsommar har jag träffat de små pojkarna. Det är ju alldeles för sällan …

Förhoppningsvis får vi en fin sensommar med mycket sol och värme (man kan ju alltid hoppas), och då får jag kanske besök av badsugna småkillar här hemma. Min semester väntar ju, och den som spar han har!

 

Dagens citat:

Dagar i stress vet jag vad som är bäst för andra. Dagar i stillhet vet jag vad som är bäst för mig.

Ha det gott

Annika

Här blev det tyst Läs mer »

Från vår till försommar medan jag varit borta.

Hejsan.

Jösses så mycket som hänt här hemma i naturen, bara för att jag varit bort några veckor.

Precis innan jag steg på planet till Vancouver hade vi kyliga vårdagar med krispigt hög luft.

Marken var då täckt av slumrande vitsippor och träden stod ännu nakna och kala.

Som ett trolleri så har nu skogen exploderat i en limegrön färgbomb och värmen börjar hitta hit.

Istället för vitsipporna så har nu ramslökens vita små stjärnliknande blommor slagit ut.

Naturen i Kanada slog mig med häpnad, fast vår svenska natur den går minsann inte av för hackor den heller!

Jag har haft så mycket att fixa med sedan jag kom hem, men jag hoppas få tid att lägga ut några bilder i alla fall från min fantastiska resa i Kanada.

Dagens citat:

Alla kämpar med något. Den som säger att den inte gör det, kämpar med att hålla fasaden uppe.

Ha det gott från mig.

Annika

 

Från vår till försommar medan jag varit borta. Läs mer »

Mitt April 2023

Hejsan.

Med April så kom våren på riktigt. Vi har firat påsk med goda vänner. En helg i April var Scott här och sov över, då var det full rulle från morgon till kväll. Vi har njutit av den vackra naturen och vi har varit med familjen vid Vantalängan där vi grillade korv. Jag har haft ganska mycket att stå under April månad. Pappa Kurts hus blev fotograferat och lades ut till försäljning så det har varit mycket städning och fixande där.

Jag fick ny ögonmedicin i början av månaden som hade rejäla biverkningar som gjorde mig både trött, mentalt lite konstig och yr. Fast till min stora lättnad så pekade den senaste undersökningen på att mitt tryck nu äntligen kan vara på väg nedåt, och då kan jag faktiskt leva med att vara en aning yr, snurrig och ha svidiga ögon.

Nu hälsar jag sköna Maj så välkommen. Och om allt nu har gått som planerat så befinner jag mig i detta nu i Kanada hos min älskade dotter Andréa, som dessutom fyller hela 35 åt just idag ♥ Grattis älskade unge!!

Dagens citat:

Inga pengar i världen kan ge tillbaka dagen du har idag.

Njut av dagen och ta tillvara på tiden, den är inte oändlig.

Kram Annika

 

Mitt April 2023 Läs mer »

Rulla till toppen