Österlen

Österlens glädjekälla.

Hej hej

På precis den här lilla bron vid vattenfallet vid Forsemölla stod ett skådespelargäng i början på 90-talet. Då för att spela in filmen Glädjekällan. Förra helgen var här ett annat litet glatt gäng!!

Förra söndagen hade vi ett underbart höstväder som inbjöd till vandring i naturen. Jag, Amanda och småkillarna åkte till Forsemölla för att strosa i den vackra omgivningen, titta på vattenfallet och bara njuta.

Trädens färger var så vackra och lille Scott sprang fram och tillbaka runt våra ben, ivrig att komma fram till det utlovade vattenfallet.

Fast små pojkars ben kan bli väldigt trötta och då händer det att hela pojken rasar ihop som ett litet korthus mitt på marken. Det var vad som hände Scott. För en kort stund bara, sedan var det dags att rusa runt igen. 😉

– kom, kom Scott, härifrån kan man se vattenfallet!!

Vägen ner till ån och fallet var både brant och ganska halkig, men det var ändå ”klart som korvspad” att vi skulle ta oss dit ner!

Det var ganska lite vatten i ån, och ofta brukar det forsa och dåna mycket mer när man är här nere. Fast det var trots det väldigt spännande tyckte Scott.

Sedan var det bara att vända tillbaka samma håll som vi kommit – alltså uppför den branta och halkiga stentrappan igen. Det gick finemang, bara vi tog ett steg i taget.

Innan det var dags för oss att åka hem igen så tog vi en liten vilopaus på Mandelmanns trappa intill hans kohage. Livet är allt bra gott här vid Forsemöllas glädjekälla.

Dagens citat:

Om våra ögon såg själar istället för kroppar… tänk så annorlunda våra skönhetsideal då skulle vara.

Ha en fin dag.

Kram kram

Österlens glädjekälla. Läs mer »

Krispigt och klara färger.

Hejsan.

Det var tolv grader både i vattnet och i luften den där morgonen då jag njöt av min tidiga morgon vid sjön.

Tolv grader i luften var egentligen ganska milt för årstiden, men ändå kändes luften både frisk och krispig i lungorna.

Tolv grader i vattnet kändes skönt, uppfriskande och en aning bitigt i skinnet. Tillräckligt varmt för en simtur, men ändå så kallt så det nöp lite i skinnet på skinkorna. Härligt, härligt!!

I skogen byter träd och buskar kläder nu. Från en skala med nästan bara enfärgade gröna nyanser till en färgexplosion av eldens alla kulörer.

Kanske väntar höstens allra vackraste tid nu den kommande veckan, med den först väntande frostknäppen och riktigt hög och krispig luft.

Jag längtar efter de där första kalla morgonbaden, med hög och klar luft.

Nog är våren både vacker och efterlängtad, men det är ändå något med hösten som är än mer speciellt. Det är något som får själen att liksom hissna.

Dagens citat:

Det är omöjligt att vandra i skogen och samtidigt vara på dåligt humör.

Skogen + hösten = ett glatt humör.

Må gott. Kram Annika

Krispigt och klara färger. Läs mer »

På tu man hand.

Hejsan.

Efter en speciell vecka för mig, så kände jag mig en smula urlakad och tom då helgen kom.

Det är så mycket som hänt i mitt och Stefans liv under det gångna året. Så många sorger och så många begravningar. Men inte bara det, utan även stora förändringar i våra liv. Vårt företag och vårt livsverk håller sakta på att avvecklas nu. Det känns konstigt. Vi har ju levt med Stefan Hantverkarn varje dag i mer än 20 år. De sista anställda snickarna slutade i veckan, och vårt fina lager i Simrishamn kommer snart att få en ny ägare. En ny tid väntar.

Lite trötta och slitna åkte vi till Kivik i lördagskväll för att äta en bit mat på tu man hand. Bara vi två.

Vi hamnade på Buhres fisk, där vi åt vars en gudomligt god fiskrätt.

Vi njöt båda av den vackra utsikten och av den goda maten.

Exakt hur vår morgondag kommer att bli, det vet vi inte, men året som gått har nog gett oss båda en tankeställare. Tiden är kanske inne nu att njuta lite mer av livet, jobba mindre och unna oss att ha semester på riktigt, utan bokföring, anställda och kunder… Ja, det är kanske dags att göra allt det där som vi drömt om nu…

En stilla kväll i Kivik på tu man hand – det var en fin sak att unna sig. Sedan får vi se hur allting blir efterhand.

Dagens citat

Det fina med livet är att det går att förändra. Problemet är bara att vi vill ta stora kliv medan livet oftast vill ta små.

Ha en fin onsdag.

Kram Annika

På tu man hand. Läs mer »

Lite kortslutning.

Hejsan.

Den senaste månaden har jag haft en lätt tendens till kortslutning i hjärnkontoret. Jag har själv märkt av det. Jag har känt det som om jag haft sirap i skallen. Jag har märkt hur jag svarat långsamt och ibland rakt upp åt väggarna på frågor och i samtal. Ungefär som om jag försöker svara på en fråga, samtidigt som jag i tanken är på väg någon annanstans redan.

Det är så det blir när man proppar in för mycket i tankarna. Fast jag känner till bästa hjälpen mot överbelastade hjärnceller. Naturen är bästa medicinen!

Förra söndagen unnade jag mig en lång härlig tur i skogen. Såklart med början vid bryggan.

Hösten hade börjat göra sitt vackra intåg, och de enda som syntes till var två fiskare i en båt ute på sjön.

Att bara vandra i allt det höstliga, utan fler krav än att bara förundras över naturens skönhet, det kändes skönt. Som man upplever Lypsyl på nariga läppar, ungefär detsamma är några timmar i skogen för en stressad hjärna.

Att ha mycket att göra behöver såklart inte vara negativ. Det är när det sammanfaller med jobbiga och tunga känslor som det känns svårt och onyttigt för hjärnan.

Att vila kroppen när hjärnan är trött, det hjälper föga. Nej, bästa vilan för sinnet är naturen och skogen!

Dagens citat:

Någon gång i livet måste vi ta beslut som kan krossa vårt hjärta, men ger ro till vår själ.

Ha en fin söndag.

Kram Annika

 

Lite kortslutning. Läs mer »

Någon jag saknat hela sommaren.

Hejsan

I lördags gick jag genom den beckmörka skogen ner till bryggan vid sjön. Gässen var de enda som var pigga och vakna, förutom jag själv då (…trodde jag).

Sakta drog jag av mig kläderna för att ta mig ett efterlängtat gryningsdopp.

Det var då jag hörde prasslande steg från stigen bakom min rygg. Och där stod hon – min fina, härliga badkompis!! Hon som jag haft så många minnesvärda morgnar tillsammans med här. Morgnar då vi firat livet med champagne, morgnar då vi skrattat så det rungat i hela Gylleboskogen, morgnar då vi delat samtalsämnen om handlat om både glädje och sorg.

Våra möten har nästan alltid varit spontana och oplanerade men alltid lika glädjefyllda. Så i sommar när vi båda haft andra scheman så har inte våra vägar korsats här vid bryggan som tidigare.  När hon nu kom där på stigen och sa hej hej, då kände jag hur mycket jag saknat min fina badkompis.

Att vi inte setts på länge spelade ingen som helst roll. Vi pratade, tjattrade och skrattade på precis som vanligt. Efter lite te, nötter annat tilltugg gick vi tillsammans genom skogen hem igen.

Som om den här fina morgonen inte var nog, så fick jag en underbart vacker blomsterbukett på eftermiddagen. En fantastiskt  färgsprakande höstbukett som fick mina mungipor att dras upp mot öronen varje gång jag tittade på den. Tack♥

På radion har jag hört att det man gör av dagens första timme, påverkar de efterföljande 8 timmarna på den dagen. Min lördag blev fantastisk, trots att jag hade en smått jobbig arbetsuppgift att ta tag i.

 

Dagens citat:

Vad du än gör, gör det inte för att fly det där som du egentligen vill göra.

Livet är så kort och det finns så mycket jag vill… egentligen inga dyra storslagna saker utan mest små enkla ting utan stress,,,

Ha det bäst. Kram Annika

Någon jag saknat hela sommaren. Läs mer »

Jag älskar oktober.

Hejsan.

Oktober månad är en fantastisk månad, och faktiskt väldigt underskattad tycker jag.

Tidiga mognar i oktober är ofta fantastiskt vackra och stämningsfulla. Skogens mustiga höstdoft är som rena parfymen för själen. En tur i naturen gör underverk för både kropp och knopp.

Förra helgen hade jag ganska mycket sysslor som skulle prickas av från min ”att göra lista”. Men en stilla promenad till bryggan och en simtur i sjön fick livsandarna att kvickna till igen. Lite som en laddningsstation att tanka gratis energi inför dagen.

Kanske är vattnet i sjön som skönast också nu i oktober. Inte isande kallt, men ändå så pass kyligt att det känns uppfriskande med en simtur. Lite hett te passade sedan perfekt efteråt och en stilla stund med brygglyktan tänd och tankarna svävande fritt omkring.

De första höstlöven singlade sakta till marken och solens första strålar silade genom trädens lövverk. Jag var redo att ta mig i kast med alla ”måsten” för dagen.

Ja. nog är väl oktober en väldigt underskattad månad. Ändå är den minst lika härlig som April eller Maj, fast på ett helt annat sätt.

Dagens citat:

En av de lömska farorna med komfortzonen: Du ägnar ditt liv åt att INTE göra det du längtar efter, för du hoppas på att få tid och möjlighet att göra det senare.

Ha en härlig måndag och passa på att njuta av den vackra hösten en smula, vips är den över och vi har vår och sommar igen.

Kram Annika

Jag älskar oktober. Läs mer »

Hösten är här på riktigt.

Hejsan.

Det både syns och känns att hösten har anlänt på riktigt nu. I min trädgård blommar säsongens sista växter så vackert.

Kärleksört, aster och den lilla höstkrokusen med namnet Tidlösa gör livet glädjefyllt för de sista tappra bina som dansar omkring så fort som oktobersolen kikar fram.

Att det redan hunnit bli höst känns en smula märkligt. Nyss var det vår och jag skrev ett blogginlägg om att jag hade en nytt jobb… (inlägget hittar ni HÄR)

Nu har det där halvåret strax passerat. Jag har haft en härlig tid med underbara kolleger på Lokalföreningen i Brösarp.

Även i fortsättningen kommer ni kunna hitta mig där i varuintaget på Luckan. Inte riktigt varenda dag förstås, men ganska ofta ändå. Någon dag i veckan ska jag ju också hinna med Stefan, naturen, barnen och allt annat som bör hinnas med. Kanske blir det återigen lite mer foto och blogginlägg här då….

Hösten är här på riktigt och trots det så blommar blåklinten ute vid gästhuset tappert vidare.

Dagens citat:

Avståndet mellan drömmar och verklighet kallas för aktivitet.

Ha en fin fredag och kram från mig.

Annika

(foto nedan: Mr D. Williams)

Hösten är här på riktigt. Läs mer »

Myshelg med de bästa.

Hejsan.

Förra helgen var jag så trött och ville mest bara stanna hemma och vila ut.

Men att vila är inte detsamma som att sova, så någon sovmorgon blev det inte. Istället gick jag i lugn och ro ner till min brygga för att starta dagen där.

Morgonen var vacker trots att det var både höstligt och mörkt. Fast med min brygglykta tänd så blev det så mysigt och jag njöt av en simtur i det 14 gradiga vattnet.

Skogen stod ännu grön och frodig, förutom en särskild liten lönn som alltid är först ut att klä sig i höstfärgerna.

Hemma i vår gäststuga hade Amanda och hennes familj flyttat in över veckoslutet. Det var sååå mysigt att ha dem så nära.

Innan pappa Jimmy skulle köra för att jobba ett av sina helgpass, så kom det lilla gänget intassande till oss för lite frukost i sina magar.

Det mesta av helgen gick i långsamt och mysigt tempo. Jag tror att vi njöt allihopa av varandras närvaro.

När det sedan var tid för babybad av minstingen, då kom mitt rejäla hundbad väl till pass!

Det blev en skön helg med familjen.

Dagens citat:

De viktigaste personerna behöver du inte leta efter, livet presenterar dem för dig.

Ha det bra.

Annika

Myshelg med de bästa. Läs mer »

Äppeltavlan 2022

Hej hej

I år var äppelmarknaden lite annorlunda mot vad den varit tidigare år. Den var nämligen flyttad ifrån Kiviks hamn upp till Svabesholms gård vid Svinaberga istället.

Det var ett val som jag tyckte blev sååå mycket bättre än vad det varit förut.

Såklart har det varit många åsikter om denna förändring, både positiva och negativa röster har hörts. Jag upplevde det i alla fall enbart positivt måste jag säga.

Nere vid Kiviks hamn var det istället en trevlig liten skördemarknad, som även den lockade besökare.

I folkvimlet la jag märke till några bekanta ansikten, välkända Kiviksprofiler.

Vid hamnen hade Österlens vackra skutor lagt till vid kajen. Scoutbåten Sarpen närmast i bild.

Jag och Stefan körde vidare upp mot Svabesholm för att njuta av årets upplaga av äppeltavla.

I tidningen stod det att tavlan hade ett särskilt budskap det här året. Befruktning.

-di e en vagina, sa Stefan, darr flyår bina ud och ing å befrukar…

Jag skrattade och tänkte att han måste ha missuppfattat det där med blommor och bin en smula. Men det var en underbart vacker tavla, som alltid!

Efter att ha ätit Andrarums IF:s traditionella äppelburgare, så strövade vi vidare och njöt av allt i marknadsvimlet.

Efter två pandemiår så var det härligt att få se en äppeltavla på Österlen igen.

I fjor såg äppelkonsten ut så HÄR. då på Kiviks Musteri.

Dagens citat:

En lärling sa till sin mästare: du lär mig att slåss, men du talar om fred. Hur hänger det ihop? Mästaren sa: det är bättre att vara en krigare i en trädgård än en trädgårdsmästare i ett krig.

Ha en fin dag.

Kram Annika

 

Äppeltavlan 2022 Läs mer »

Morgon vid havet.

Hejsan.

Vilken underbar morgon jag fick i helgen.

Tillsammans med Stefan och hundarna åkte jag till Vitemölle och strosade i sakta mak längs med strandkanten. Det var sååå länge sedan jag hade möjlighet att njuta av stillheten vid havet.

Havet låg så stilla och jag kände hur min kropp behövde den här stunden så väl. De senaste månaderna hade minst sagt varit påfrestande av sånt jag inte kunnat påverka.

Det kändes nästan som om sommaren som nyss passerat hade gått mig spårlöst förbi. Fast det gör egentligen inte så väldigt mycket, för hösten är ju min favorittid.

Vi vandrade bort till Klammersbäcks mynning. Där kunde vi konstatera att åns mynning nu ändrat sitt utlopp igen. Naturen är så spännande och ingenting är beständigt.

Hösten har precis kommit, och jag ska verkligen försöka att hinna njuta lite mer nu igen. Försöka att ta mig tid.

Det är ju faktiskt det som livet handlar om, att njuta av det!

Dagens citat:

Meningen med livet är inte att sträva så in i helvete, meningen med livet är det man har närmast omkring sig.

Ha en fin söndag och kram från mig.

Annika

Morgon vid havet. Läs mer »

Rulla till toppen