Österlen

Dålig planering.

Hej hej

Att fylla år precis efter jul och nyår det får man väl ändå säga är en smått dålig planering av föräldrarna. (hmmm …. föräldrarna i det här fallet, är faktiskt bland annat jag själv)

Fyller år precis efter jul, ja det är just vad min dotter gör. Hon fyller år bara ett par dagar efter Trettondagen. Trots att jag alltid ansträngt mig för att göra mitt bästa så hon inte ska få mindre presenter eller att hennes dag ska bli mindre uppmärksammad, så är det ändå som om vi alla är lite mättade på festligheter när Amandas födelsedag kommer.

Som så ofta på Amandas födelsedag, så var det kallt och lite småblåsigt i år. Jag startade min morgon med en runda ner till sjön.

Hur vädret var den där dagen för 31 år sedan, ja det minns jag inte alls. Jag minns bara den stora lyckan jag kände när jag fick ta emot mitt andra flickebarn den där morgonen. Min fina Amandatös som fick se dagens ljus på en trång liten toalett på Ystads BB.

Sin 31:a födelsedag firade Amanda hemma i Tomelilla med tårta och sju sorters kakor.

Amanda har verkligen talang för bakning och det hon gör blir både gott och vackert. Jag är ganska säker på att den talangen kommer från min egen mamma Ingrid, som ju var en stjärna i köket.

Att träffas för att fira  en födelsedag var förstås väldigt trevlig, och extra mysigt var det att få träffa de två små barnbarnen såklart.

Om vi nu ska prata om lite dålig planering, så är väl lille Nicolajs födelsedag inte heller världsbäst planerad. Den infaller ju faktiskt på samma dag som jag är född. Men jag delar gärna dagen med den här goa killen, såklart! Barn är mer än välkomna närhelst de än behagar att komma!

Dagens citat:

Omfamna att bli äldre. Livet är dyrbart, och när du har förlorat många människor inser du att varje dag är en gåva!

~Meryl Streep~

Ha en fin måndag.

Annika

Dålig planering. Läs mer »

Det bästa man har stoppar man innanför jackan.

Hej hej.

Tycker ni att det har regnat mycket den senaste tiden??

Hos oss har det inte varit många dagar som vi klarat oss utan nederbörd det här året. Fast det är nog ändå ganska bra för naturen tror jag.

Förra helgen gick jag och Stefan en lång tur med hundarna. Lilla Molly har aldrig varit särskilt förtjust i blött väder, så efter någon kilometer med snöblandat regn, så tvärvägrade hon att ta fler steg på egen hand. Det var bara för Stefan att lyfta upp henne och stoppa in henne innanför sin jacka.

Molly har för övrigt nyss fyllt åtta år, och hon är äldst i vårt lilla hundgäng. Vår fina lilla ”Mollan.

Fast det är både färglöst och blött så tycker jag nog att det är ganska vackert i skogen vid den här årstiden.

Matar ni fåglarna? Det gör vi, och vi har många matgäster vid fågelbordet, trots att det faktiskt är ganska milt vinterväder. En bra sak som vi på Brösarps Lokalförening säljer, det är talgbollar utan plastnät. Det kan jag varmt rekommendera.

Dagens citat:

Husdjur vet inte hur man stavar kärlek. Men de vet precis hur man visar den dagligen.

Ha en fin söndag.

Kram Annika

Det bästa man har stoppar man innanför jackan. Läs mer »

Årets sista dag och några boktips.

Hej hej

Som en liten tradition på årets sista dag, så brukar vi åka till Kivik vid lunch, alltså på självaste nyårsafton. Så även den här gången.

Det är Kiviks Byalag som brukar anordna en trevlig stund med tipsrunda och lite korvgrillning.  Tillsammans med min svåger Mats och Bibbi så gnuggade vi geniknölarna och gjorde vårt bästa på tipspromenaden.

Sedan var det dags att grilla korv och mata ankorna. Inget smakar väl så gott som en grillad korv såhär mitt i vintern.

När både vi själva och ankorna fått sig ett skrovmål så åkte vi hem till Bibbi där vi njöt av en god kopp kaffe.

Sedan lämnade vi Kivik för att på kvällen avsluta året med vännerna i Borrby. Tack P och K ♥

Några boktips tänkte jag också dela med mig i det här inlägget….

Först ut är boken ”Jag är inte död” av Erik Engelv. En bok om hur det är att leva som Jehovas vittne och som vuxen komma ut som homosexuell. Sorgligt vad en religion och en tro kan göra med oss människor (min personliga åsikt).

Nästa bok som jag har lyssnat på är ”Den lyckligaste mannen på jorden” av Eddie Jaku. En vacker berättelse av en förintelseöverlevare som bestämmer sig för att möte varje dag med ett leende.

Nästa bok jag lyssnat på var ”Tjur på retur” av Kalle Moraeus. En rolig och helt underbar kärleksförklaring till alla gubbar.

Sist men absolut inte minst så har jag lyssnat på den fantastiska boken som heter ”Vad hjärtat aldrig glömmer” av Kelly Rimmer. En välskriven och berörande kärlekshistoria som utspelar sig från andra världskriget och fram till idag. Så vacker berättelse.

Nu väntar ett nytt spännande år och jag hoppas att det blir ett bra och fint 2023 för oss alla.

Dagens citat:

Självförtroende är inte ”de kommer att gilla mig”. Självförtroende är ”jag klarar mig även om de inte gör det”.

Lika bra att bara vara sig själv, det får helt enkelt duga, för vem ska man annars vara…

Kram Annika

Årets sista dag och några boktips. Läs mer »

Den svårflörtade solen och egentid med min tös

Hej hej

Vädret har alltsedan jul varit ganska svårflörtat tycker jag. Helst önskar jag mig relativt vindstilla väder. Nederbörden stör mig inte så mycket, men en strimma sol ibland gör mig allt lite gladare.

I mellandagarna när jag var ute på en lite skogstur med mina tre små hundar, så skingrades molnen allt mer, och jag blickade hoppfullt upp emot skyn.

Jajamensan där tittade den gula ”bollen” fram. Den svårflörtade solen hade nog bestämt sig för att pigga upp oss här på jorden en liten smula, för himlen blev allt blåare och solljuset flödade för en stund.

Men säg den glädje som vara, haha…. Snart mulnade det på igen, men det var ändå så härligt att vara ute.

I fredags innan nyårsafton så var jag och min dotter Amanda ute på vift. Man kan säga att vi hade lite egentid, utan män och utan barn. Vi valde att gå ut och äta i Ystad. Restaurang ”Le Petit Bistrot”  införlivade alla våra önskningar vad det gäller god mat. Sååååå himla smaskigt det var måste jag säga. Till förrätt valde vi pilgrimsmusslor. Sedan tog Amanda ankbröst och jag valde torskrygg (även om jag tror att de missade att lägga pepparrot på min torskrygg, vilket jag inte la märke till förrän långt efteråt.) Till efterrätt mumsade vi i oss en créme brülée. Bästa egentiden på länge!!

Dagens citat:

Det finns två dagar på året då man inte kan åstadkomma något. Den ena dagen är igår och den andra dagen är i morgon. Så IDAG är rätt dag att älska, tro, och göra mest av allt, LEVA.

Ha en fantastisk dag.

Kram Annika

Den svårflörtade solen och egentid med min tös Läs mer »

Julafton och Tomtestigen i Smedstorp.

Hej hej

Efter att ha firat en mysig Lillejulafton och ätit en god julaftonsfrukost i Gyllebo, så for vi allihopa till Smedstorp där vi träffade Lars-Åke och resten av hans familj. (Låke är mina flickors pappa) Tillsammans vandrade vi på en liten del av Gårdlösaleden som också kallas för Tomtestigen.

Låke och Gunilla hade packat med sig en ryggsäck med värmd glögg och pepparkakor. När vi kom fram till den fina rastplatsen så pausade vi och njöt av den söta goda drycken och några pepparkakor därtill.

Våra tre små hundar hade fått följa med på rundan. Eftersom vi efteråt skulle fortsätta att fira julafton i Gårdlösa så kunde de ju inte vara ensamma hemma Gyllebo hela julafton. Amanda, Jimmy och pojkarna vinkade däremot hejdå när de körde mot Tomelilla, de skulle fortsätta sitt julfirande där.

När glöggen var uppdrucken så fortsatte vi längs stigen som var kantade av olika tomtar.

-titta pappa, den tomten har ju vi satt dit, utbrast en av töserna plötsligt.

Visst är den mysig den där Tomtestigen, och i synnerhet runt julen. Mindre kul var det nog för Gunilla som satte foten i en hundlort. Men som den gentleman Låke nu är, så var han genast behjälplig med en pinne. Slutet gott, allting gott.

Sedan var det alldeles lagom att köra hem till Gårdlösa och sjunka ner i soffan framför Kalle Anka och hans vänner.

Vi fick en fin och god julafton i Gårdlösa. Jag och Stefan tackar så hjärtligt.

Dagens citat:

Bry dig inte om vad andra tycker om dig. Tyck om dig själv så kan du bry dig om andra istället.

Ha det riktigt bra.

Annika

 

Julafton och Tomtestigen i Smedstorp. Läs mer »

Så mysig lillejulafton.

Hejsan kära ni.

Först av allt vill jag börja med att önska Er alla en riktigt God Fortsättning.

Här på bloggen kommer dagens inlägg att handla om min och min familjs mysiga julfirande. Som så ofta så startade min lillejulafton med en tur ner till sjön.

Jag måste fråga, är det egentligen bara vi här nere i södra Sverige som firar lillejulafton? Är det bara skåningar som kallar dagen före julafton för lillejulafton? Den där dagen som i mångt och mycket nästan är mysigare än alla de andra juldagarna. Dagen med mest och störst förväntningar.

I år på lillejulafton så samlades min familj hemma hos oss i Gyllebo strax efter lunch, där vi började med lite ”gott och mys” framför TV:n.

Sedan avlöstes olika julklappslekar och julspel varandra i en jämn ström.

När mörkret föll och våra magar började kurra då var det dags att plocka fram lite mat. Men det blev ingen traditionell julmat den här dagen, utan barnvänlig tacos med glass till efterrätt.

Under kvällens lopp dök det upp lite olika små klappar till Scott och Nicolaj. Det var paket som Tomten varit och lämnat i Gyllebo i förväg. Tomten hade inte riktigt plats för alla paket i sin säck, och nästkommande dag skulle han ju till Tomelilla där Scott och Nicolaj då skulle fira julafton.

Efter en mysig lillejul så drog sig alla tillbaka till sina små krypin. Både gästhus och gästrum var fullbelagda och det kändes fint att ha dem alla kvar här på julaftons morgon.

Efter en rejäl julfrukost åkte lite klappar fram igen. Verktygslådan som Scott fått, fick invigas och fågelholken färdigställdes.

Vid lunch for vi alla på olika håll och andra julfirande.

Dagens citat:

Vi öppnar boken, sidorna är tomma. Vi fyller själva på med ord. Boken heter ”Möjligheter” och första kapitlet är Nyårsdagen.

Idag ska jag göra något som jag alltid gör på just nyårsdag. Jag ska säkerhetskopiera mina foto för det gångna året till ett par externa hårddiskar. Kanske något för just dig att ta efter…

Hur som helst – ha en fin första dag på året.

Kram från mig.

Så mysig lillejulafton. Läs mer »

Härligt vinterbad med privat isbrytare.

Hejsan.

Strax före jul så fick vi njuta av riktigt kallt och vintrigt väder. Jag älskar när det blir sådär krispigt kyligt, även om det förstås inte är speciellt kul när elräkningen dimper ner.

På sjön hade det blivit ett riktigt tjockt istäcke. Det krävdes både ishacka och rejäla muskler för att hacka upp vaken för vårt vinterbad. Vi hade tur som fick hjälp med den saken av en egen privat isbrytare.

På isen syntes spåren efter en nattlig fyrfota vandrare. Om det var räven som raskat över isen, eller det kanske var min kompis uttern, det var  jag dock lite mer osäkra på.

Efterhand som dagen ljusnade och solen steg, så färgades himlen alltmer rosa och morgonen blev sådär extra gåtfull.

När solen steg och träffade isbitarna från vaken såg de nästan ut som om de var gjorda av en glaskonstnär.

Även om det vintriga inte höll i sig till julafton så var jag så tacksam för de här dagar vi hade vår isvak.

Dagens citat:

När du ser något vacker i en annan person – säg det. För dig tar det bara en sekund att säga, men för personen kan dina ord vara livet ut.

Ha en fin dag.

Annika

 

Härligt vinterbad med privat isbrytare. Läs mer »

Doft av vinter och saffransbullar.

Hej hej

Sakta strök en svag doft av vinter in över Gyllebo.

I vattnet var det 3 grader, så det bet rejält i skinnet att bada. Stefan hade följt med mig ner till bryggan den här morgonen.

Sakta började dagen gry och himlen färgades för en kort stund en aning rosa. Det var sååå vackert.

Förutom att det doftade vinter den här dagen så skulle det komma att dofta saffran och bullbak hemma i stugan.

De årliga saffransbullarna skulle bakas den här dagen. I vanlig ordning förbannade jag mig en smula att jag gjort den där stora degen som räcker till ett helt kompani. Hälften hade ju faktiskt räckt.

Fast jag hade tur som fick Amanda, Scott och Nicolaj till min hjälp.

Men jag får nog tillstå att Amanda och Nicolaj inte bidrog med så mycket hjälp det här året. Annat var det med Scott, han stod träget vid min sida och bakade och bakade av hjärtans lust. Och när den goda doften av nygräddade bullar började sprida sig i huset kom även ”Moffar Ginko” (läs Stefan) intassande i köket.

Det var sannerligen en härlig dag med de godaste dofterna vid den här tiden , nämligen vinter- och saffransdoft. Mums!

Dagens citat:

Tre ting är skrivna med osynligt bläck på alla barns önskelistor. Varma leende, snälla samtal och nyktra blickar.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Doft av vinter och saffransbullar. Läs mer »

Härlig morgon och våfflor till lunch.

Hejsan.

Vattnet i sjön börjar att bli riktigt kyligt och rivigt nu. Det har blivit vinter på riktigt nu, känns det som

En morgon var alldeles särskilt vacker. Träden hade tappat alla sina löv och stod där svarta och kala, som om de sträckte sig mot himlen. Jag tycker att det är så fint i skogen nu, även vid den här årstiden.

Jag njöt av min stund på bryggan med den finaste badkompisen man kan ha.

Morgonsolen kämpade på för att ta sig upp över trädtopparna för att kika fram mellan molnen.

Till lunch kom min dotter Amanda och ”pojkarna” hit. På dagens lunchmeny stod våfflor. Matiga eller söta, beroende på vad smaklökarna ville ha.

En våffla med gräddfil, lite rödlök och räkor är verkligen en underskattad lunch. Scott däremot vill bara ha sin våffla med en klick jordgubbssylt på och en stor klick grädde sidan om.

Lille Nicolaj var lyckligt ovetande om allt det goda vi andra stoppade i oss. Han tyckte mest att det var roligt att sitta med vid bordet och leka ”tittut” med storebror Scott.

Dagens citat:

De vackraste sakerna i livet är inte saker. Det är människor, platser, minnen, leenden och känslor.

Ha en fin måndag och kram från mig.

Härlig morgon och våfflor till lunch. Läs mer »

Grått och vått igen.

Hejsan.

Efter en släng av sagolikt vinterväder så har allting nu återgått till det lite mer normala här hos oss… nämligen vått och grått.

Jag kan nog tycka att det här gråa och smått dimmiga vintervädret faktiskt är riktigt vackert. En tidig morgon vandrade jag genom skogen där den sista smutsiga snön ännu låg kvar på marken.

Vid bryggan var det alldeles tyst och stilla. Det enda som störde friden var en irriterad häger som skrikande och flaxande lyfte på andra sidan sjön.

Förutom att det är grått och vått nu, så känns det som om dagarna inte riktigt vill ljusna. Det är allt bra tur att det är adventstider med mycket levande ljus som lyser upp.

Vid den här tiden på året gillar jag att koppla av med en ljudbok i hörlurarna. En bok jag lyssnat på och som berörde mig mycket var ”Josas bok – min berättelse”. Boken handlar om systrarna Josefine Nilsson, Marie Nilsson Lind och om Ainbusk singers.

Efter den tunga och sorgliga historian om söta Josefina, så behövde jag något lättsamt som omväxling. Jag valde en bok av vår kära Österlenförfattare, Karin Brunk Holmqvist. Boken ”Lättklätt i tryckkammaren” är en gullig liten historia som till viss del utspelar sig vid just Gyllebosjön.

Dagens citat:

Mitt mål är inte längre att få mer gjort utan att ha mindre att göra.

Ha en riktigt fin lördag och kram från mig.

Annika

Grått och vått igen. Läs mer »

Rulla till toppen