Österlen

Vinter och blötsnö

Hej hej

Förra fredagen vaknade jag upp till ett vintrigt och vitt landskap.

Efter några långa arbetsdagar kände jag mig såklart sugen på att ge mig ut i skogen, och när det nu såg så vintrigt och härligt ut så kunde ingenting sätta stopp.

I takt med att dagen började gry så förvandlades de vackra vita snöflingorna till ofantligt stora regndroppar istället.

Även om jag alltid är ordentligt utrustad, och klädd för olika sorters väder och vind, så tror jag nog aldrig att jag blivit så här genomblöt som jag blev. När jag väl kom hem så fick jag sitta en lång stund framför brasan för att torka och få upp värmen. Ingen av djuren verkade heller så sugna på att gå ut något mer. Det var ju tur för mig, för jag var faktiskt inte heller så begiven på mer utevistelse den dagen.

Istället njöt vi alla av en skön dag inne i stugvärmen. När solen lyste med sin frånvaro så fick en härlig bukett tulpaner lysa upp min värld istället.

En sen kväll i förra veckan såg jag att det var en vacker halo runt månen. Det är allt något speciellt med månen tycker jag!!

Dagens citat:

Lycka handlar inte om att få allt som du vill ha, utan det handlar om att njuta av allt du har.

Det är inte riktigt likt mig, men i år längtar jag faktiskt en smula efter ljuset och värmen, ja, jag längtar lite grann efter våren nu.

Ha det bäst. Kram Annika

Vinter och blötsnö Läs mer »

När man måste ringa en vän.

Hej

I förra veckan hade vi kalla och härliga dagar. En av dessa ljuvliga morgnar fick jag sällskap av Stefan och alla hundarna i skogen.

Det var en sådan där morgon då temperaturen låg precis under nollan. Luften var hög och krispig och på grässtrån och torra grenar hade det blivit vackra iskristaller.

Det var precis sådant där sorts väder som det är då man kan se fenomenet ”håris”. Många påstår att det är ovanligt att man får se det, men här ute i Gylleboskogen händer det ganska ofta under en vintersäsong. Det som krävs är att det varit fuktigt, snöfritt och att temperatur ligger precis under noll. Om det då finns ruttnande grenar av bok eller ek så kan sådant här vätteskägg bildas. Ja nog är det ganska coolt!

Det var verkligen en vackert frostig morgon, och jag var lite extra glad över att resten av min familj ville göra mig sällskap. Stefan och de tre lurvbollarna.

Vid sjön försökte solens strålar bryta fram. Hundarna var pigga och glada och det såg ut som om de också skulle kunna hoppa i vattnet.

Något hundbad ville vi dock inte tillåta den här frusna morgonen, för då hade vi nog fått se på rejält mycket ”håris”…. håris i form av tre klumpar i koppel då kanske….

När jag dragit på mig alla kläderna igen var det dags att vandra hemåt.

Det var där mitt på stigen i skogen som något hände med Stefan. Plötsligt som han gick, så segnade han ner på knä med ett litet lätt skrik ”aj, aj”. Någonting hade tydligen gått sönder i hans ena knäveck, och han kunde omöjligt fortsätta för egen maskin hem. Goda råd var dyra, och jag tackade min lyckliga stjärna för att jag hade en ”livlina” att ta till. En underbar vän att ringa till. Slutet gott, allting gott. Med gemensamma krafter fick vi tillslut hem både Stefan och alla tre hundarna igen. Tack T ♥ Det som hände med Stefan var inget farligt, men det gjorde rejält ont kunde jag förstå. Stefan själv tror att det är lite  sviter efter ungdomens fotbollskarriär.

Nu får det minsann dröja lite innan resten av familjen följer med ut i skogen på äventyr igen.

Dagens citat:

Bakom  varje beteende finns en känsla. Och bakom varje känsla finns ett behov. När vi möter behovet snarare än att fokusera på beteendet kan vi börja hantera orsaken istället för symtomet.

Var rädda om er och kram

Annika

 

När man måste ringa en vän. Läs mer »

Ta vara på vackra stunder.

Hej hej

Förra helgen hade jag bestämt mig för att ta lite sovmorgon. Jag hade den senaste tiden känt mig lite extra trött och sliten i både kropp och knopp. Alltså vände jag mig bara om på andra sidan och somnade om.  Fast när jag för andra gången slog upp ögonen, någon timme senare, så kunde jag ana att det såg ut att bli en fantastiskt vacker morgon. Då dög det minsann inte att ligga kvar i sängen och tryna inte.

Kvick som en vessla drog jag på mig mina kläder och rafsade till mig en handduk. Inte kunde jag missa solen när den nu äntligen visade sig efter så många dagars gråväder.

Badet i sjön var ljuvligt. På bryggan låg en vacker fjäder med små glänsande iskristaller. Allting runtomkring var kav lugnt.

På vissa ställen hade vattenytan hunnit frysa till is. Från en gammal trädstam hängde en glänsande istapp i en härlig kontrast mot solens varma strålar.

Jag tror att traktens alla ankor hade bestämt träff på Gyllebosjön just den morgonen, för jag har väl aldrig tidigare sett så många vildänder där på en och samma gång.

Närmare slottet och vid badplatsen låg andra fjäderfä och guppade. Det var nog något ”gåsmöte” på gång, för där höll alla gässen till i stora flockar.

Det var sannerligen en strålande vacker morgon, och vackra morgnar måste man faktiskt ta vara på!

Jag tror faktiskt att upplevelsen av en vacker morgon ger mer återhämtning än ett par extra timmar på kudden. Åtminstone kändes det så.

Dagens citat:

Många människor lider i det tysta och går igenom saker vi inte har en aning om. Var alltid snäll, fråga hur någon har det, visa att du bryr dig, att du finns där, en liten handling kan göra all skillnad.

Ha en riktigt bra dag och njut av er fredag.

Kram Annika

Ta vara på vackra stunder. Läs mer »

Kul för både stor och liten.

Hejsan.

Förra helgen när det var så blåsigt och kallt, så kände vi att vi inte bara kunde sitta inne och uggla i stugvärmen. Det skulle ju också kännas så mycket skönare att komma tillbaka in i brasvärmen sedan vi varit ute en liten sväng. Sagt och gjort …

Alltså packade vi in oss i en av våra bilar allihopa, barn och barnbarn, och så for vi ner till Kivik.

Det blåste friska vindar och vi var glada över att vi klätt oss extra varmt den här dagen. Till och med Frithiof Nilsson Piraten hade fått på sig en randig halsduk. På havet gick vågorna höga. Vattnet slog hårt mot piren och de vilda vågorna skummade alldeles vita.

Tanken med att åka till just Kivik var att Scott skulle få leka på den nya och fina lekplatsen som finns där.

Jag förstod snabbt att den där nya lekplatsen var till glädje för både stor och liten. Ganska snart hade mina vuxna döttrar tagit över lekandet och Scott fick bara storögt titta på.

Scott tyckte inte alls att det var så särskilt kul att leka sjörövare med mig heller, trots att jag både sjöng och levde mig in i rollen som skeppsbruten allt vad jag kunde. Han ville inte vara med på någon tramsig mormorslek!

Nej, som mormor är jag nog ganska värdelös på att leka roliga lekar har jag förstått. Moster Emmy däremot, hon verkar gå hem i alla läge (åtminstone om man frågar vad Scott tycker) Det var knappt att jag fick åka med hem i bilen ens.

Dagens citat:

En vis man sa: var försiktig med vem du tar med ombord på ditt skepp, vissa människor kommer att sänka skeppet bara för att de inte kan bli båtens kapten.

Ja kanske var det tur att jag var ensam på mitt låtsasskepp… inte ville jag gå samma öde till mötes som Titanic.

Ha det bäst.

Annika

Kul för både stor och liten. Läs mer »

Januaritur till Kortelshuvudet.

Hejsan.

Förra helgen bjöd verkligen inte på något drömväder precis. Det var både grått och mulet, och rysligt blåsigt. Trots det så ville vi passa på att vandra med hundarna när min yngsta dotter äntligen hade möjlighet att komma hem till Österlen ett par dagar.

Vi valde en tur i nationalparken. Fast istället för att gå på de vanliga stigarna, de som vi oftast väljer, så vandrade vi upp mot Kortelshuvudet.

På sina ställen var det mycket vatten, och ibland fick vi ta små omvägar där marken var alltför vattenfylld.

Vi följde den nysnickrade spången upp mot den steniga branten till det som kallas för Kortelshuvudet.

Uppe på berget blåste det rejält den här dagen.

Utsikten där uppe ifrån är så fin tycker jag, och för en liten stund såg det nästan ut som om solen skulle klara av att bryta igenom de tjocka molnen.

Sedan valde vi att ta en annan stig på vår väg tillbaka….

-ditåt, sa Emmy!

Vi fick en riktigt härlig eftermiddag i nationalparken, jag, Emmy och småhundarna. Trots att vädret inte var på topp, så var det underbart… vi var ju på topp!!

Dagens citat:

Oavsett hur många misstag du gör eller hur långsamt du åstadkommer en positiv förändring i ditt liv, så är du ändå mil före alla de som inte ens försöker.

Njut av söndagen. Kram kram

 

Januaritur till Kortelshuvudet. Läs mer »

Tre ståtliga hjortar och en blåbärsgosse.

Hejsan.

Förra helgen hade vi besök av en liten gosse i blå mössa. En liten ”Nico” och hans mamma kom hit om till Gyllebo och hälsade på en kväll.

Med sin blåa toppluva så tyckte jag att han liknade ett litet blåbär. Lika söt och go minsann.

Alldeles särskilt gullig var han när han sög in munnen och fick en söt liten pussmun. Det är en min han ofta lägger sig till med eftersom han inte använder någon napp. Så söt.

Förutom en bedårande liten gosse, så hade vi tre ståtliga kronhjortar på besök här i Gyllebo förra helgen.

Älg och dovhjort har vi haft på besök här förut. Någon gång varje år ser man dem, och såklart finns här vilda grisar i massor. Men kronhjortar så här i en liten flock, det har jag inte sett förut, åtminstone inte så nära vårt fritidsområde. Visst är de ståtliga!!

Dagens citat:

Att jag ibland är själv betyder inte alltid att jag är ensam. Det kan även betyda att jag är stark nog att klara saker på egen hand.

Ha en fin lördag. Kram Annika

 

Tre ståtliga hjortar och en blåbärsgosse. Läs mer »

En dotter hemma.

Hejsan.

Förra helgen kom min yngsta dotter äntligen hem till Gyllebo, för att bara mysa och umgås utan några ”måsten” alls. När jag klev upp ur sängen tidigt i ottan, för att gå och ta mitt morgonbad, då kom Emmy också tassande för att göra mig sällskap.

Det var så mysigt att gå genom den mörka skogen i sällskap med henne och sedan bara sitta där på bryggan tillsammans och glo. Jag älskar allt hon berättar för mig, saker som hon hört eller läst, sånt som jag själv nog aldrig skulle hört talas om, om inte hon gjort mig uppmärksam på det. Jag älskar att höra hennes sätt att se på saker och ting, även om vi inte alltid är eniga.

Efter att ha druckit upp vårt te som vi tagit med oss, så gick vi hemåt igen. När vi kom upp till fritidsområdet så såg jag en välkänd figur komma traskande mot oss… Japp, det var Stefan som var ute på morgonrundan med våra hundar.

När lilla hunden Lykke insåg att det var mig hon mötte i det dunkla morgonljuset, så blev hon galen av lycka. Alltså den hunden är allt en riktig ”mammagris”.

Dagens citat:

Smutsigt vatten hindrar inte plantor från  att växa, så låt inte negativa ord stoppa din framgång.

Ha en fin dag, och säg så många positiva ord ni kan.

Kram kram

En dotter hemma. Läs mer »

Ljuset smyger tillbaka nu.

Hej hej

Snart är det slut på de långa mörka sovmorgnarna. Redan kan man märka att ljuset har återvänt och det ljusnar lite tidigare för varje vecka.

Jag gillar ju mörkret före soluppgången, och jag tycker om att tända levande ljus och invänta morgonens första ljusstrimmor. Men jag älskar när allting vänder och det sakta gå mot vår igen och ljuset kommer tidigare och tidigare.

Med ljuset tycks även fågellivet vakna till liv mer och mer. En tidig morgon vid sjön så  kunde  jag nästan ana en svag vårsång från en nymorgnad liten fågel. Det hördes ljuvligt.

Vinterns all nederbörd har gjort marken runt sjön så vattensjuk och geggig. Jag tycker det känns bra inför vår och sommar då allting ska grönska, växa och frodas.

Med ljuset kommer också vårkänslorna, och just vårkänslor verkar det som om våra småhundar har just nu.

En av dem är löper för fullt och de andra två tycks också ha översvallande känslor just nu. De flåsar, pustar, slickas och håller på. Tur de är så gulliga i alla fall.

Dagens citat:

Det finns alltid någon sanning bakom ”jag skojar bara”, vetskap bakom ”jag vet inte”, känslor bakom ”jag bryr mig inte”, och smärta bakom ”det är okej”.

Ha en fin söndag.

Annika

Ljuset smyger tillbaka nu. Läs mer »

Hundpromenad i nationalparken.

Hejsan.

I helgen när jag bara hade städning på mitt schema, så passade vi på att ta en liten paus i allt fejandet. Vi packade in oss själva och hundarna i bilen och körde till Stenshuvuds nationalpark.

Vi valde att köra till den norra delen av parken, strax intill Kiviks musteri. Det är i den delen som arboretet med alla de utländska träden finns. Där ligger även den lilla vackra kåsen Hällevik, där Stefans bror har sitt ålafiske.

Hundarna var vilda av glädje, som alltid, och ivrigt skällande på allt och alla.

-bara skäll ni, sa Gustav Mandelmann, med sitt stora leende, när vi möttes på stigen i skogen. Kanske passade han också på att pausa i alla helgens bestyr!?

Vi njöt av vår skön hundpromenad, i en för övrigt ganska folktom park. De mossbeklädda stenarna och de brandgula svamparna lyste upp så fint i den mörka januaridagen.

Efter en härlig promenad hade vi fått ny energi för att åka hem och städa igen.

Dagens citat:

Oavsett hur lång din resa verkar vara, finns det aldrig mer än detta, ett steg, ett andetag, ett ögonblick – NU.

Att pausa och åka ut en runda i naturen är så viktigt för mig, och nästa gång jag kommer hit då får jag kanske se årets första lilla blåsippa…

Ha det fint.

Kram Annika

Hundpromenad i nationalparken. Läs mer »

En utslängd jul, en strimma sol och de första tulpanerna.

Hejsan.

I helgen som gått så har det blåst, regnat och stormat rejält. Fast jag kan ändå påstå att jag haft lite tur med vädret. Flera morgnar har det lugnat ner sig någon timme precis vid gryning, så jag har kunnat gå ut för ett tidigt morgondopp.

Morgnarna nu i januari brukar alltid vara mörka och en aning skumma. Jag gillar det. Jag tycker om att tända upp med några marschaller och min lilla lykta på bryggan. Att bada kallbad med flammande eldlågor att vila blicken på ger en så härlig kontrast. Och trots att det blåste en kall och bister vind så var det behagligt lugnt i vattnet vid badbryggans kant.

Det dröjer aldrig länge förrän allting ljusnar, och just den här morgonen visade solen sig en liten liten stund.

Efter en lång härlig vandring i skogen, då jag och min badkompis snirklat oss fram på de ovanligt vattensjuka stigarna, så var det dags att gå hem och ta tag i lite ”måsten”. Den dammiga julen som ännu inte blivit undanplockad hemma hos oss stod på min ”att-göra-lista”.

Resten av dagen gick sedan i städningens tecken. När allting var undanplockat, alla ytor var dammtorkade och golven skurade, då var det nog bara den sista lilla amaryllisen som skvallrade om att det varit jul i vårt hus.

På Ica köpte jag sedan en enkel bukett tulpaner som jag egentligen tänkt binda med lite blåbärsris, som jag tycker blir så fint. Men man kan inte hinna med allting, så blåbärsris får jag plocka en annan gång.

Dagens citat:

Ibland när det känns rörigt, så kanske det bara är livet som möblerar om, och försöker göra plats för något bättre.

Kanske dags att möblera om lite här hemma också…. men först lite nya tapeter. … visst finns det alltför mycket att välja på vad det gäller tapeter… puhhh …. 😉

Ha det gott.

Kram Annika

En utslängd jul, en strimma sol och de första tulpanerna. Läs mer »

Rulla till toppen