Allmänt

Åsa-Nisse med gipsad fot.

(inlägget innehåller reklamlänkar till Partykungen)
Hej hej
Alltså! Min lite halvgalne make ska ut på Smålandsjakt i helgen.
Ja nu är kanske inte det så tossigt i sig, för galna karlar likt Åsa-Nisse det finns det gott om i skogen där uppe i Småland. Det galna är att han ska ge sig ut med en stor knallblå nygipsad fot.
För det första kan han ju skrämma ihjäl de stackars djuren innan han hinner skjuta dem. De har väl aldrig skådat en gubbe med ett så stort blått paket på benet förut.
Fast mest orolig är jag ju att det ska gå sönder det där gipset. Och om det gör det, då måste han köra 35 mil upp till Göteborg för att få det hela bytt.
Det vet jag med säkerhet, för det hände i förra veckan nämligen …
Det hade varit lugnare att han höll sig hemma och firat Mårtensafton, farsdag eller nått annat stillsamt …
Jag har föresten hittat en massa roliga saker som passar att köpa till roliga pappor, som jag bara måste tipsa er om…
Tips:
Ett slags magnetarmband så snickaren slipper hålla spik och skruv i munnen finns här.
Uppblåsbar gåstol, det är ju perfekt när man har gipsat ben, finns här.
Flip-flop tofflor som passar även gipsade fötter finns här.
Bäst av allt, en magväska som gör verkligen skäl för namnet… här, tyvärr tillfälligt slut, men kanske kan blir en julklapp.
Kvällens citat:
Jag sa aldrig att köttet var segt. Jag sa att jag inte såg
hästen som brukar stå utanför.
Jag håller tummarna att gipset håller och gubben med för den delen.
Ha en härlig kväll
Kram Annika

Åsa-Nisse med gipsad fot. Läs mer »

Med liten hund på ryggen.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Även om vi haft en pytteliten frostknäpp här på Österlen, så återgick allting till normalt Skåneväder igen.
Det har nu mest varit regn, blåst och gråväder.
Fast ännu har skogen så himla fina färger. Det eldigt röda har nu istället övergått till lite mer gult och limefärgat.
Mittemot badplatsen var nu majsen skördad och åkern alldeles jordig och geggig. Jag måste ju säga att just majs inte är min favoritgröda. Jag älskar det här med växtföljd. Att man måste skifta grödor, så att jorden inte lakas ut. Att man ibland har betor, för att ett annat år ha raps.
Med majs är det annorlunda. Det kan man ha år efter år efter år …
Nix, majs är inte min favoritgröda, även om den kanske ger mer pengar i bondes ficka, vad vet jag …
Istället njöt jag av den förtrollade skogen.
I trädtopparna härjade höststormen och över vägen låg ett nerfallet träd. Jag älskar när det viner runt öronen.
Vid bryggan på andra sidan sjön stannade jag och njöt av sju vackra svanar som låg i sjökanten och guppade.
Det var som om de bara var på tillfälligt besök.
Och där, efter tre kilometer och halva rundan var det som om den lilla hunden Mollys energi plötsligt var slut. Jag har vant mig vid att hon plötsligt bara tvärvägrar att gå ett enda steg mer.
Hon fick helt enkelt bara stoppas ner i min ryggsäck. Där på min rygg tror jag att hon njuter. Jag kan liksom riktigt känna genom tyget hur den lilla hunden slappnar av efter en stund. Det är som om hon myser av att sitta där på min rygg och gunga i takt med mina steg.
Det är då en faslig tur att de andra två hundarna kan gå för egen maskin…
Dagens citat:
Jag umgås hellre med de
som är naiva nog att tro att
allting är möjligt än de som
är naiva nog att tro att
ingenting är möjligt.
Jag brukar vara naiv och tro att jag ska hinna all julklappshandel sista veckan före julafton,  … i år tänkte jag bättra mig…
Här kommer lite tips på klappar:
En underbar liten fågelmatare som är som ett smycke i trädgården hittar ni här.
Lykta, led i mässing här (den hade jag blivit glad för i julklappsleken …)
Vägghylla, lite lik den klassiska stringhyllan finns här
Kampanj på fräsiga barnkläder finns det här.
Ha en fin dag
Kram Annika

Med liten hund på ryggen. Läs mer »

Österlen och Komstad lyser.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Oj oj, vad Österlen har lyst i helgen. Det är verkligen ett fint och härligt inslag i höstmörkret tycker jag, det här med ”Österlen Lyser”.
Jag hann långtifrån besöka alla de underbara platser som hade öppet och som arrangerade saker runt om den här helgen, men en liten runda i fredagskväll hann vi allt med.
Komstad lyser!
Att det blev just Komstad var för att Stefan behövde nya jaktstrumpor.Det skulle vara stora, varma strumpor som kunde gå utanpå en fot i storlek 47 och som dessutom var inpackad i gips …
Vi började på Komstad skor som kvällen till ära hade 20 %rabatt på allt!
Med en kass varma goa strumpor i handen gick vi sedan bara rakt över vägen, in till det mysigt upplysta Drömbageriet, där vi tog oss lite kvällsfika.
Jag drack en kopp varm choklad med vispgrädde och Stefan fick en kopp extra gott kaffe.
Så satt vi där och mös på det lilla bageriet med varsen kardemummabulle en bra stund.
Att sitta där var litegrann som att kastas tillbaka till barndomen…
När Stefan sedan gäspat fjorton gånger på rad, så förstod jag att det nog var dags att köra hem igen.
Nix pix, det är då inte någon nattuggla jag är gift med. Jag tror att det bästa han vet i hela livet det är när han får gå och lägga sig…
Kvällens citat:
En lång gäspning i havet
betyder ofta en kort simtur.
Tips:
Kanske någon tycker att jag är ute och simmar när jag redan tipsar om adventsbelysning, men tiden går fort vet ni…
Den här adventstjärnan ska jag själv beställa istället för den där som var slut. Den blir fin och bra mycket billigare.
Ett dekorationsträd som det här är så himla fint.
Drömljusstaken för mig är nog den här.
Kampanjen håller på till onsdag och ni hittar fler adventsbelysningar här.
Ha en härlig kväll.
Annika

Österlen och Komstad lyser. Läs mer »

Vårlökarna i jorden.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Bästa tiden att sätta vårlökar skulle enligt min söta granne vara för ett par veckor sedan.  Någon gång runt den 19, 20 oktober.
På knagglig tyskengelska pratar vi ofta om blommor och trädgård när vi är ute.
Nu senast när hon var i sitt sommarhus fick jag en stor korg med underbara vårlökar av henne. Korgen innehöll lökar av alla de slag, alla i en rosa nyans. Jag älskar ju rosa blommor så det kommer att bli fint!
Livet har rusat på i hundranitti, men nu är mina lökar tryggt nerstoppade i jorden.
Det var en stormig höstdag som jag passade på att smyga ut i trädgården efter att jag jobbat klart på kontoret.
I trädgården blommar det ännu fint på sina ställen.
Rosorna vill inte riktigt ge upp och på bordet vid poolen står höstblommorna sig ännu ganska fint.
Även en del sommarblommor som jag inte haft hjärta att slänga bort ännu kämpar tappert på.
De får helt enkelt vara kvar tills vintern är här på riktigt.
Den sista anemonen blommar också och står där så fint, liksom lavendeln och en ensam solhatt i blekt gult.
Ja, än är det vackert i trädgården, även om Gyllebos alla löv tycks ha hamnat inne hos mig.
Snart är det dags att sätta upp belysningar och utegranen ska upp. Åhhh det kommer att bli så mysigt.
Och så ska de där trädgårdstomtarna fram. De som jag egentligen inte gillar, men som liksom bara hör till.
Dagens citat:
Din dröm har inget bäst-före-datum.
Ta ett djupt andetag och försök igen.
Dagen då jag planterade mina lökar var ganska rå och kall och jag började grunna på vad som fanns i min vintergarderob egentligen.
Lite sugen på en ny täckjacka för kalla dagar, det är jag allt. Så jag har surfat runt lite…
Dagens tips:
Svart dunkappa som går ner om rumpan här.
Prisvärd dunjacka med retrokänsla här.
Min favoritjacka, Kari Traa Parka som är tre jackor i en, här.
Ha det fint, klä er varmt och kram
Annika
… det är inte alltid mina ”hejdå-bilder” blir riktigt som jag tänkt mig …

Vårlökarna i jorden. Läs mer »

Vuxenleksaker.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
-nä nu har jag fått total idétorka på vad jag ska skriva om på bloggen, sa jag bekymrat en kväll när jag och Stefan satt och åt kvällmat.
-skriv om vuxenleksaker, svarade Stefan förstrött men med ett illmarigt leende …
-då kummor du å få myjed fylljare fortsatte, han med, munnen full av falukorv…
Så här är det nu, inlägget om just vuxenleksaker…
Den vuxenleksak jag nu tänker skriva om är nog inte direkt den sortens leksak min käre make syftade på.
Men jag har faktiskt köpt mig en egen vuxenkalender som blivit så populärt nu förtiden.
Det är en julkalender med härliga Ritualsprodukter.
Jag har alltid älskat adventstiden.
Särskilt när tjejerna var små och vi njöt varenda dag av att tassa upp på morgonen, öppna kalendrar och små paket, för att sedan tända levande ljus och äta frukosten i TV-soffan framför årets julkalender.
Nu när tjejerna inte längre bor här så får jag mysa till det med Stefan istället.
Såklart har jag köpt en egen kalender åt honom också. Men vilken jag har valt, det får än så länge vara en hemlis…

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. Het chili-julkalender / 2. Tekalender / 3. Chokladkalender / 4. Lakritskalender / 5. Lakritskalender / 6. Godiskalender Blå / 7. Godiskalender Rosa / 8. Kaffekalender

 

Jag hoppas han blir glad, även om det kanske inte är riktigt vad han syftade på när han ville ha ett inlägg om vuxenleksaker.
Ja, se dessa karlar …
Kvällens citat:
När det gäller kärleksförklaringar
kan en flicka lyssna fortare än en
karl kan prata.
Ha det gott och kram från mig.
Annika

Vuxenleksaker. Läs mer »

De första sköra små snöflingorna

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej
En morgon när vi vaknade hade de allra första små snöflingorna singlat ner över Gyllebo.
Det är något visst när de allra första flingorna kommer. Den där kontrasten mellan sommar och vinter som blir så tydlig då.
Den här snön låg inte alls kvar så väldigt länge.
Jag gillar ju alla årstider och alla väder, så för mig får det gärna bli en rejäl vinter även i år. Men om jag nu skulle få önska mig något, så är det ganska bra om all snön vill komma runt julen. Åhhh det blir så himla mysigt då!
Ingenting är väl så vackert som frostnupna rosor.
Alltså!
Lilla hunden Lykke tycker också om alla sorts väder.
Hon for ut som en raket den här morgonen och sladdade lyckligt omkring på det hala tralldäcket.
Jag tänker ibland att jag ska ta livet lite mer som lilla Lykke gör. Hon är stormförtjust över allting, positiv och glad …utom över dammsugaren då förstås… men den kan vi gott hata lite båda två…
Dagens citat:
Vänta inte med lyckan tills du blir rik…
Lycka är gratis och har ingenting med pengar att göra.
Men önska det kan man. Önska kostar ingenting.
Och snart är det jul.
(mitt och Andréa:s favorit-handväsk-märke)
Ha en fin dag.
Kram Annika

De första sköra små snöflingorna Läs mer »

Helgen då Österlen Lyser.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej.
Den här helgen lyser Österlen upp lite mer än vanligt.
Sedan många år tillbaka så har Österlens små byar tävlat lite om vem som kan bli årets ljusby och vem som då lyckas lysa upp mest. Det tänds tusentals marschaller längs med gator och små torg. Man går ut ur stugorna, man träffas och äter grillad korv. Alla små och stora byar är med.
Det har också blivit lite av ett startskott för att lysa upp sina egna små trädgårdar. Det hängs upp ljusslingor i träd och buskar och många smyckar sina uppfarter med ljus och marschaller.
Ett härligt och mysigt inslag vid den här tiden på året när mörkret annars tar över.
Ikväll klockan 17.00 är det en ljusmanifestation på Christinehofs slott. En manifestation för att stoppa de galna gruvplanerna på vårt vackra Österlen.
Bilderna är från ett tidigare år, då Christinehof lystes upp under ”Österlen Lyser”.
Mitt härligaste minnet från Österlen Lyser, det var det där året då jag fick för mig att springa en halvmara i mörkret.
Jag minns att jag tänkte att det där kan väl inte vara så himla svårt … en mil hade jag ju klarat förut … bara dubbelt så långt …
Det var tuffare än vad jag någonsin trott, men det var samtidigt så himla mysigt att springa i mörker med bara en pannlampa och passera små Österlenska byar med massor av marschaller och människor som peppade. Det vill jag gärna uppleva igen.
Kvällens citat:
Varje möjlighet har ett problem.
Varje problem har en möjlighet.
Tips:
Det är nu bara några timmar kvar att fynda Markslöjdens julbelysning på Camprade.
Min adventsstjärna som jag klickade hem var återigen slut, men den här dubbla fönsterstjärnan hade jag gärna haft istället. Eller en dubbelstjärna att ha framför fönsterpartierna som den här.
Jag ska köpa en särskild julklapp till en lek på julafton och då kunde den här kanske passa bra.
Fina saker till bra priser, men erbjudandet gäller bara idag.
Ha en fin Alla Helgons Dag.
Kram Annika

Helgen då Österlen Lyser. Läs mer »

Årets sista galetter och trädgårdens solrosor.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Förra helgen passade vi på att njuta av den härligt goda maten på Franskans i Rörum. Deras ljuvliga crepes som jag gillar så mycket.
Vi hade bokat bord och kvällen blev sådär extra mysig och skön.
Efteråt hade vi planerat för kaffe och något gott här hos oss i Gyllebo.
Alltså, det är helt galet, men ännu levererar mina otroliga solrosor i trädgården de ljuvligaste blommor man kan tänka sig.
Det är något med stämningen där i Rörums gamla skola, som gör något med själen. Pulsen sjunker ett snäpp känns det som.
Franskans creperia är dessutom inredd med gamla sköna ting som skapar det vilsamma för ögat. En inredning som gör att sinnet får lite mer ro och smaklökarna kan blomma ut.
Jag njöt till fullo av vårt underbara sällskap och av den alltid lika goda maten.
Nej, jag är inte sponsrad på något vis, jag tycker bara så mycket om den här lilla platsen på Österlen.
Vill ni ta chansen till en sista god galette med de underbara namnen ur Bombi Bitt filmen, så vet jag att de har öppet om helgerna fram till den 11 november. Sedan får man vänta ända till våren igen.
Dagens citat:
Medelåldern är den tid då man är tillräckligt
gammal för att veta vad man inte bör göra, men
tillräckligt ung för att göra det ändå.
Gammal eller ung, jag försöker alltid ta vara på livet och alla små härliga stunder som livet består av.
Tips:
Om en dryg vecka stundar Fars-dag, och jag har hittat lite bra tips på presenter.
Vilken pappa blir inte glad för varma, goa handskar som är prissänkta med mer än hälften av priset. Ni hittar dem här.
Eller den här ljuvliga ryggsäcken och halsduk här. En massa prissänkta produkter för Honom hittar ni just nu på Camprade.
Om Stefan varit en banktjänsteman så skulle han definitivt kunnat önska sig dessa här eller de här. Manschettknappar som är så himla snygga!!
Ha det fint.
Kram Annika

Årets sista galetter och trädgårdens solrosor. Läs mer »

Glögg kan man dricka när som helst.

Hejsan
Nu är den här, den underbara glöggtiden!
Jag vet, jag vet …
…om min mamma Ingrid hade levt så är jag säker på vad hon hade sagt. Hon hade förskräckt bara virrat på huvudet och utropat att det är rent för tidigt…
Men hos mig dricker vi glögg lite när som helst faktiskt.
Till och med mitt i sommaren..
Det var när vi upptäckte att det fanns en påse kvarglömda lussekatter längst ner i frysen som vi blev så sugna. Och glögg finns här alltid!
Det smakade ljuvligt där vi satt ute vid poolen och spelade monopol en vacker sommarkväll i augusti. Det funkade hur bra som helst.
Nu när vi redan är inne i november månad, så tycker jag väl att det är normalt att börja med glöggdrickandet så smått.
Tips:
Det finns så många fina glöggmuggar på kampanj just nu.
De här hade jag gärna druckit min glögg ur, och haft den här glöggkaraffen.
Eller de här underbara muggarna som ju är mina favoriter.
Ernst har egna muggar han, dem hittar ni här.
Kvällens citat:
Man får en glögg
som är så god
som att kyssa en ängel.
//Ernst Kirchsteiger
Ha det gott.
Kram Annika

Glögg kan man dricka när som helst. Läs mer »

Stoppa tiden!

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Jag har egentligen inga problem alls med att tiden går och livet rullar på. Det är som det ska vara.
Men det var när jag av en händelse råkade se i min telefonlista att det gått hela två månader sedan jag senast pratade med min äldsta dotter. Min älskade fina unge som bor i USA!! Då ville jag bara stoppa tiden, stanna upp för att liksom hinna med allting.
Årstiderna kommer och går och jag bara älskar dagarna, timmarna, minuterna och sekunderna.
Det jag inte riktigt gillar är hur mycket underbart som finns, men som jag inte hinner med alltid.
Såklart anhöll jag genast om en telefontid med min fina tös. För det måste man när hon bor på andra sidan jordklotet. Bestämma och planera.
Nu är jag fulltankade med härlig Andréa-energi igen. Jag har fått höra en massa makabra historier från veterinärvärlden och djursjukhuset. Historier som fick det att vända sig i min mage, men som Andréa med ett glittrande skratt sa:
-de va rolit…
Min underbara unge, du är skapt för ditt jobb och jag smittas verkligen av din glädje!
Dagens citat:
Alltså: du har ett liv! Ät glass!
Kyss den där snyggingen! Res! Dansa
som om ingen tittar på! Skriv dikter!
Lyssna på musik! Bestig det där berget!
Utmana dig! Väx! Eller stanna hemma!
Men låt aldrig fruktan över vad andra
skulle tycka om dig hindra dig från att
vara du!
Ord som är så mycket du min härliga Andréa.
Bara kör!
Ännu är det sommar och varmt där min dotter bor i Auburn i USA, och det hörs så skönt.
Samtidigt har vi här hemma nu rotat fram vinterkläderna. Kanske är vinterkängorna inte riktigt i det skick som ni minns att de var i våras när de ställdes undan…
Tips:
Just nu är det kampanj på Timberlands kängor och skor.
De här tror jag nog att min dotter hade gillat.
De här kängorna i cool färg kanske är något för Stefan när gipset plockas bort.
Eller lite julklappstips här och här till julklappsleken.
Ha en fin dag alla och kram på er.
Annika

Stoppa tiden! Läs mer »

Rulla till toppen