Allmänt

Orättvisa.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Ni som följer mig, ni har ju sett att jag och Stefan ska mysa till det alldeles extra mycket och fira adventstiden med varsen trendig vuxenkalender i år.
Åt mig själv har jag köpt en kalender som jag önskade mig redan i fjor. En kalender med Rituals produkter som jag verkligen älskar.
Ett perfekt sätt att kunna prova de olika dofterna och produkterna lite bättre tänkte jag.
Åt Stefan hade jag köpt en kalender med gotter i istället. En kalender som jag tänkt överraska honom med ikväll när han kommer hem från sin Smålandsjakt.
-haffor e darr bara en lucka i min kalender, undrade Stefan strax innan han for iväg till Småland.
-va?…  frågade jag förstrött där jag stod och strök veckans tvättberg.
-får jau bara yppna en ennaste po julattan, nårr du sell får en hårende dau, forsatte han med hagelbössan på armen…
-di kenns ju lid traddet, mumlade han och fortsatte packa inför smålandsjakten
Han hade tjuvkikat!!!
Det jag köpt åt Stefan är alltså en lakritskalender, och naturligtvis är där en lucka varenda dag, fast de är inuti kalendern.
Ja, dessa karlar – hur man vänder sig så har man röven bak…
Stefans kalender verkar vara slut nu…
Men det finns en liknande här,  en kaffekalender här och en pralinkalender här
Min kalender har jag köpt här.
Här finns fler olika kalendrar med nersatta priser nu.
Det ska i alla fall bli mysigt att öppna kalendrar till morgonkaffet i december och vad han tycker om sin det måste jag ju berätta för er sen.
Kvällens citat:
Förälska dig i livet lite
varje dag.
Leta efter de saker som får
dig att må bra.
Ha det fin och kram från mig.
Annika

Orättvisa. Läs mer »

Världens största skattjakt…

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Geocaching.
Har ni provat det någon gång?
Att leta efter gömda skatter i naturen.
Jag, Emmy och hundarna gjorde det förra helgen. Så roligt!
Det är ungefär som världens största ”gömmafingerborglek”, och den finns över hela världen.
Bara i lilla Gyllebo, runt sjön, fanns en handfull gömda skatter.
Första gången jag kom i kontakt med det här det var när jag var på militärövning och satt gömd i en tät lärkplantering. Plötsligt såg jag en civil man tränga sig fram genom den snåriga vegetationen  strax bredvid mig.
-hej viskade jag, där jag satt kamuflerad i min gröna stridsutrustning.
-AAAAAAaaaa, skrek mannen förskräckt, och tog ett jättesprång upp i luften.
Det var en skattjägare som var på väg att leta upp den geocach som jag nästan satt på där ute i skogen, utan att veta om det.
Det var aldrig min mening att nästan skrämma ihjäl honom, men jag tyckte åtminstone att jag var tvungen att hälsa på honom när vi var så nära varandra….
Det var första gången jag hörde talas om det här.
Emmy hade laddat ner en särskild app i sin telefon och vi siktade in oss på att leta reda på de två skatter som enligt den skulle finnas gömda någonstans längs med min vanliga gamla runda runt sjön.
Lätt som en plätt.
Första skatten hade jag redan innan kunnat tänka ut ungefär var den skulle kunna befinna sig. Och med Johnnys goda näsa till hjälp så fixade vi det enkelt. Vi skrev datum och våra namn och la tillbaka skatten igen på det finurliga gömstället.
Sen vandrade vi vidare i det sagolika höstvädret.
Den andra skatten var lite klurigare att hitta. Men skam den som ger sig.
Fågel, fisk eller mittemellan får man själv lista ut.
Hittad!!
Så himla roligt det här var. Nästan så jag blev barn på nytt.
Tänk er att fara världen runt och leka skattjägare…
Ja, jag blev lite barnsligare på kuppen och snöt mig som en karl – det ska lite konst till det också, minsann…
Dagens citat:
Den dagen då du inte längre bryr dig om vad någon annan tycker om dig,
den dagen har du nått den största, härliga nivån av verklig  frihet.
Tips:
Idag tänkte jag ge lite julklappstips … något jag ofta köper till mina egna döttrar i julklapp … något som jag vet att de kanske inte unnar sig själv. Pyjamasar.
Lite snygga och fräscha pyjamaser är väl alltid mysigt såhär på vinterhalvåret.
Ett fräscht set i Tommy Hilfiger finns här, eller ett marinblått set i klassisk stil här.
Själv hade jag blivit glad om tomten kom med den här snygga kimonon.
Ha det gott och kram
Annika

Världens största skattjakt… Läs mer »

Min gosse mår lite ”tjyvtjuckt”

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Jag vill bara kika in lite snabbt såhär på lördagseftermiddagen.
Min älskade påg mår lite halvtaskigt i magen idag, och såklart får han då väldigt mycket extra kärlek av mig!!
– lia gutt, for han edor å slabbar i si allt måjjled skit, sa Stefan när jag ynkade och beklagade mig för honom.
Stefan är ju inte hemma just nu, så jag och Johnny vi gör lite mer som vi själva vill då.
Vi har liksom ett alldeles speciellt förhållande, min store svarte hund och jag.
 Och till Stefan skickar vi såklart den obligatoriska hälsningen som sig bör till en jägare. Nämligen:
-skitjakt på dig! … å va lide rädd om skånken ….
Så fortsätter jag att pyssla om min älskade ”Johnny-Pohnny- Hästen”
(ja, det är ett synnerligen larvigt smeknamn… särskilt när man ju faktiskt är en hund….)
Men Johnny älskar det och vet att det betyder ”kärlek”.
Kvällens citat:
Man kan inte tycka om alla
och det behöver man inte heller.
Men att hjälpa andra och behandla
varandra med respekt, är något
vi alla borde ha som vana.
Ha nu en härlig lördagkväll.
Själv ska jag titta ikapp på lite Wahlgrens-Världs-avsnitt, nu när Stefan är ute i skogen och härjar.
Och kanske klicka hem en Pernilla klänning också som är så fin…
Och kanske kika lite extra på kampanjen med Kari Traa underställ. Så sköna!
Upp till 70% på mycket just nu, tex. tröja och byxa.
Allt gott, kram Annika

Min gosse mår lite ”tjyvtjuckt” Läs mer »

Hemmamys – det bästa som finns.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Förra helgen var en av mina döttrar här, och vi hade hemmamys för hela slanten.
Det finns ingenting bättre tycker jag.
Efter kvällsmaten trippade jag och Emmy ut med vars ett glas i handen. Med en behaglig suck gled vi ner i det varma vattnet i spa-badet. Där satt vi sedan och avhandlade världens problem och livets alla möjligheter.
Introverta som vi båda är, så gav stunden oss en massa påfyllnad av energi.
Inne i TV-rummet satt Stefan med sitt gipsade ben. Han hade vilda planer på hur även han skulle kunna vara med oss i badet, men han fick vackert avstå.
Istället fixade vi lite glöggmys tillsammans med honom senare på kvällen.
Jösses så himla gott det är. Vanlig saftlögg, pepparkakor och bästa osten, St Agur!!
En vanlig hemmakväll som inte är sådär tillrättalagd och prydlig, utan bara helskön och mysig.
Det bästa som finns.
Dagens citat:
Min definition av att vara
egenkär är att man ger sig
själv egen kärlek och tycker
om sig själv. Något väldigt
sunt med andra ord.
Tips:
Såklart behöver man inte knalla runt i ärvda gamla pyjamasbyxor som jag gjorde här, nej man kan faktiskt sätta på sig en klänning och känna sig riktigt fin när man hemmamyser.
Fina erbjudande på Ilse Jacobsen klänningar finns just nu här.
Favoritklänning nummer 1.
Favoritklänning nummer 2
Favoritklänning nummer 3
Alla modellerna är finurligt skurna och förvillar bort en glöggmätt mage, …väldigt praktiskt
Du där – var rädd om dig – det finns bara en som du!
Ha det fint.
Kram Annika

Hemmamys – det bästa som finns. Läs mer »

Ska det vara så omöjligt…

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Det jag nu går här och grunnar på, det är något som verkar vara väldigt omöjligt.
Att skicka brev och små presenter till Amerika. Åtminstone till delstaten Alabama där min dotter befinner sig…
Det var i början av september som jag köpte en liten present i Stockholm, åt min dotter Andréa. Inget märkvärdigt eller så, bara något litet som jag tyckte hon kunde behöva och bli glad för. Lite uppmuntran bara.
Ett fint litet handskrivet brev skickade jag också med och så gick jag till ICAs postservice så brevet skulle få en riktigt tulldeklaration och korrekt porto. Allting efter konstens alla regler.
Sedan väntade jag såklart med spänning på en reaktion…
Inte ett knäpp hördes. En hel månad avlöpte och jag hann nästan glömma bort mitt brev…
Då kom plötsligt den söte brevbärare och la det skrynkliga kuvertet i min egen låda…
Brevet var tillbaka på ruta ett.
Efter lite konsultation med min dotter så förstod jag att det hade blivit en siffra fel i adressen. Så hade jag i min tulldeklaration råkat skriva kökstrasor istället för kläder på innehåll… Ja, lite dålig engelska det har jag, det måste jag väl medge, och kanske vill amerikanarna inte ha in en massa trasor i sitt fina land….
Nåväl, dagen efter postade jag på nytt mitt brev och den lilla presenten till Andréa och till Amerika.
Nu har det återigen gått mer än en hel månad, och ännu har ingen post dykt upp i min dotters brevlåda.
Spänningen är oooooliiiidliiiig…
Och vad brevet innehåller … haha .. det ska ju vara en överraskning.
Men det här kan vara en ledtråd:
Inköpsstället är det här.
Kanske ska jag bomba USA med massor av paket innehållande sådana här…. bra pris är det just nu föresten, kanske borde jag bunkra upp…
Min plan var att skicka ännu ett paket med en julklapp nu snart… .men det vågar jag ju inte riktigt om det inte kommer fram …
Men visst kunde man skicka brev till Amerika förr i tiden?? Det har jag ju själv sett på TV, i filmen om utvandrarna, Vilhelm Mobergs serie som gått på TV för länge sedan… fast de kan så mycket på film som bara är bluff, stunt och fimtrick!
Kvällens citat:
Jag ger inte upp.
Jag börjar om!
Ha en underbar fredagskväll och kram på er.
Annika

Ska det vara så omöjligt… Läs mer »

Viktigaste för mig.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Förra helgen var en riktigt toppenhelg för mig.
Min yngsta dotter jobbar just nu i Malmö, och har ett ganska tufft arbetsschema. Det gör att vi inte kan ses så väldigt ofta.
Men förra helgen var det ju röd dag på lördagen, och det betydde att hon var ledig och hade möjlighet att komma hem till Gyllebo.
Mitt mammahjärta jublade, och såklart laddade jag för en myshelg med henne. Alla andra planer stuvades kvickt undan.
Nästan lika glad som jag blev att se min tös här hemma igen, lika glad verkade vår gamle Johnny-hund bli. Han visste liksom inte riktigt till sig av vild glädje. Han var som ett plåster på henne hela tiden.
Istället för att fara på en massa ljusevenemang som den där helgen anordnades runt om i bygden, så fixade jag mycket hellre ihop lite god middag för oss här hemma. Ingenting kändes viktigare än tiden med min dotter.
Det blev ingen avancerad middag.
Emmy äter vegetariskt, så det blev en pestopastarätt med lite extra charkuterier till mig och Stefan. Gott och enkelt och med mycket tid att prata, skatta och mysa.
Dagens citat:
En liten flicka höll
två äpplen; hennes mor frågade
efter ett. Flickan bet
fort i det ena äpplet, och sedan i
det andra. Mamman försökte
hålla tillbaka sin besvikelse.
Men sen höll flickan fram ett av
äpplena och sa: ”Här, det här
är det sötaste äpplet”.
Slutsats:
Döm inte så fort.
Ett underbart litet citat och en underbar helg.
Tips…
Dagens tips får bli något som mina tre döttrar gillar väldigt mycket. Väskor!!
Camprade är det just nu kampanj på Michael Kors väskor, och här är ju en till varje flicka …
En stil som passar Andéa är den här.
Till Amanda hade jag valt den här.
Och till Emmy hade den här blivit perfekt.
Ha en härlig dag.
Kram Annika

Viktigaste för mig. Läs mer »

Vill ni dö, eller?

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ja, den frågan ställer jag mig ofta nu på hösten …
Många människor verkar liksom vilja spela lite roulette med sin egna liv när mörkret kryper på.
Det jag syftar på är folks ovilja att bära reflexer! Eller är det bara tanklöshet.
Inte nog med att många helt låter bli att sätta på sig reflexer, de klär sig dessutom nästan uteslutande i svarta, eller mörka färger.
Såklart måste jag själv också bättra mig och se till att synas mer i skymningen.
Även om det är bilistens skyldighet att ha kontroll och aldrig köra fortare än att han kan stanna, så gör det ju inte skadan mindre vems fel det var när olyckan väl är framme.
Jag tycker att vi alla borde ta vårt ansvar och på med reflexerna.
När jag var barn så hade man en liten reflex som satt fast med en säkerhetsnål inne i höger jackficka På kvällen lät jag den bara hänga ut från fickan. Jag minns att det var väldigt praktiskt, för då visste jag att den rätta sidan att gå på var den andra. Alltid gå på vänster sida.
Då fanns inte så bra grejer som varselkläder och reflexvästar.
Kvällens citat:
Myt: En olycka kommer sällan ensam.
Sanning: Enligt SCB är de flesta olyckorna singelolyckor.
Tips:
Snygga reflextofsar att sätta på väskan, vagnen eller jackan finns här.
Det finns även en deluxe variant här.
För att se och synas kan en mössa med led-ljus vara perfekt, finns här.
Perfekta saker till juklappslek, adventskalender eller dig själv.
Var rädd om er.
Kram Annika

Vill ni dö, eller? Läs mer »

Soluppgång över Haväng

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Jag är en person som är morgonpigg och jag vaknar väldigt tidigt även när det är tänkt att vi ska ha sovmorgon här i huset.
Förra helgen låg jag där i vanlig ordning, klarvaken och pigg långt innan solen hade gått upp.
Lika bra att skutta upp tänkte jag…
Med siktet inställt på en magisk morgon, for jag till en vidunderlig plats. Kanske den vackraste av alla.
Min favorit – Haväng.
Där är så bedårande vackert. Det spelar inte alls någon roll vid vilken årstid man åker hit. Platsen är slående vacker vid alla väderlekar och vid alla årstider.
Den säger välkommen hit, lugna dina tankar, stilla dina andetag, slappna av och bara njut. Här och nu!
Ingenting annat.
När jag gick över bron för att passera Verkeån så mötte jag två tidiga vandrare.
-gomorron, viskade vi tillvarandra i dunklet, liksom rädda för att väcka dagen alltför bryskt.
Det var två danska grabbar med ryggsäckar på ryggen, förmodligen rustade för en hel dags vandring i den vackra naturen.
Att få se dagen vakna till liv vid en såhär ljuvlig plats, det känns nästan lite exotiskt.
Det är nästan lite samma känsla som då jag och Stefan var på resa i Tanzania och vi låg i tält ute på savannen.
Med den skillnaden att här riskerar man inte att bli lejonmat …
(mer om Afrika kan man läsa här)
När solen väl bestämde sig för att gå upp, då gick det så väldigt fort.
På ett kick ljusnade dagen med ett varmrött sken.
Det var dags för mig att vända stegen mot bilen och fara hem för en ljuvlig frukost i Gyllebo.
Tacksam att ha fått börja min dag här.
Dagens citat:
Den mänskliga själen
behöver verkligen
skönhet
till och med mer än bröd.
Tips:
Jag hade gärna haft en stickad Odd Molly kofta som den här när jag är på sagolikt vackra platser…
Eller en stickat tröja i vinrött som den här.
Kanske en stilig jacka i grått som den här.
Fler sköna kläder finns på Camprade.
Ha en fin dag och kram
Annika

Soluppgång över Haväng Läs mer »

Fikasugen

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Såhär i november så blir jag alltid så sugen på att baka och pyssla.
Lite för tidigt känns det kanske …i alla fall med det riktiga julbaket redan.
Men en liten mjuk pepparkakaka kan man alltid tjuvstarta med tycker jag.
Undertiden som härligheten står i ugnen och sprider väldoft så letar jag efter saker på nätet att tipsa er om…
Ett juligt förkläde inför lussekattsbaket hittar ni här.
Juliga kökshanddukar finns här
Julgransdekorationer köper jag några nya varje år … kanske det blir de här i år….
Jotex hittar man en massa fina saker inför julen tycker jag.

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. JULSTEGE väggpanel/julkalender / 2. JULGRAN väggpanel/julkalender / 3. TEXT väggpanel/julkalender / 4. KRANS väggpanel/julkalender / 5. OUTLINE TREE väggpanel/julkalender

Kvällens citat:
Jag vill så mycket
som jag helst skulle
vilja att jag inte ville.
Men så vill jag mycket som jag vill vilja också…
Ha det gott och kram
Annika

Fikasugen Läs mer »

Gravsmyckning.

 (inlägget innehåller reklamlänkar till iDeal)
Hejsan.
I förra veckan var vi många som besökte kyrkogårdarna och gjorde fint hos nära och kära som gått bort.
Med mossa, granris och tända ljus.
En stund för stillhet och kära minnen, det har helgen inneburit för många människor, tror jag.
Bästa Sussie i Gärsnäs hade fixat till så fina gravsmyckningar åt mig, som jag och Stefan var och hämtade en dag i förra veckan. Och som alltid ingick en varm och go kram!
Sussie hade fullt upp med kunder och glada människor när vi var där.
Ja, det var då tur att hon alltid bär självlysande kläder så man hinner få en skymt av henne när hon far fram. Och att fånga henne på bild var stört omöjligt. Men en massa fina blommor det har hon alltid, underbara Sussie.
Min mamma Ingrid fick fint vid sin sten på Brösarps kyrkogård.
Och svärfar Nisse fick fint på sin gravplats på Mellby kyrkogård.
Dagens citat:
Ett vackert ansikte kommer
att åldras och en perfekt kropp
kommer att förändras, men
en vacker själ kommer alltid
att förbli en vacker själ.
Men man ska alltid minnas människor som de personer de var.
Mamma Ingrid och svärfar Nisse var båda glada humoristiska personer.
När jag kikar ner på min telefon så önskar jag att det gick att slå dem en liten signal …
Tips:
Hos iDEAL hittar man fina mobilskal just nu, bla det här, det här och det här.
Men mest av allt behöver jag en sådan här ”säkerhetsmojjäng” som man hittar här.
Fler produkter från IDEAL hittar ni här.
Ha en fin dag.
Kram Annika

Gravsmyckning. Läs mer »

Rulla till toppen