Allmänt

Min stickade kofta

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag vill bara kika in här med lite tips på mysiga, stickade tröjor och koftor ikväll.
Ni var många som kommenterade, frågade och ville veta …
… koftan på bilden har jag köpt på Indiskan.
 Färgen är en härligt saffransgul nyans och jag har valt att gå upp i storlek för lite oversize-känsla. Det är så mysigt ibland.
Jag älskar stickade tröjor nu när det är höst.
En långkofta jag gärna haft på mig nu i höst är den här, eller en lös och ledig poncho som den här.
Eller en enkel pullover från Vero Moda, som den här.
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika

Min stickade kofta Läs mer »

Den generösa goodiebagen

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Ikväll tänkte jag visa några av de härliga produkter jag fick i min goodiebag, då när jag var i Stockholm på en bloggträff som underbara Pernilla ordnat. Produkter som jag nu hunnit prova lite grann.
Som ni ser var det ju ingen liten goodiebag vi fick, och med både den och ett hästhuvud att ta hem, så hade jag en spännande stund när jag passerade säkerhetskontrollen på Arlanda.
Nåväl allt gick vägen, och hästhuvudet har fått en plats i Tv-rummet nu. Där hänger han sådär lite på nåder…
Ja nu har jag hunnit prova en del av de saker jag fått. Och jag är verkligen glatt överraskad av Patyka´s hudvårdsprodukter.
Det jag provat är ett hudserum, och ett oljeserum. Jag gillar verkligen båda två.
Mina favoriter blev kroppsskrubben med havssalt som doftar ljuvligt. Men allra mest fastnade  jag för ögonkrämen. Den kommer jag med all säkerhet att beställa i fortsättningen hos Jolie.
Som kronan på verket fick vi även ett underbart doftljus i märket Elsa Beskow av Bonnie Brand.
Doften King Winter passar alldeles ypperligt för en avkopplande stund i bubbelbadet. Dessutom är ljuset väldigt vackert i sin design.
Det känns ju lite extra viktigt att ta hand om sig nu under vinterhalvåret. I vårt nordiska klimat så behöver man verkligen tillföra skyddande fukt till huden.
Det här var riktigt lyxiga produkter som var nya för mig, men som jag nog kommer att använda även i fortsättningen.
Kvällens citat:
Ingen hand kan fånga tiden.
Ta hand om dig och gör det just du själv mår bra av.
Kram Annika

Den generösa goodiebagen Läs mer »

Höstpyssel.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Hösten är en mysig tid för pyssel.
Jag och min dotter hade pratat länge om att göra buketter och kransar av lönnblad.
Det blir så fint när lönnens blad övergår i alla eldens färger.
Fast det var nog i grevens tid som vi fick tummarna loss till det där pysslet.
Med sin lilla hund nerpackad i en korg gick Amanda iväg för att samla löv medan jag förberedda inför kvällens höstmiddag.
Man kan göra så himla mycket fint av naturens rikedom nu på hösten. Lönnlöven hade blivit aningens för gamla och fula, men Amanda knåpade ändå ihop fina lönnbladsrosor.
En härlig lövbukett stod klar alldeles precis lagom tills middagen skulle serveras.
Med höstdekorationer på bordet, massor av levande ljus och en mustig köttgryta på tallriken så kan livet inte blir så mycket bättre.
Dagens citat:
Lycka handlar inte om att
få allt man vill ha,
utan om att tycka om
allt det man redan har.
Och om där är något som jag har ganska mycket av så är det ljusstakar. Jag älskar levande ljus och vackra ljusstakar i alla de material och former. Jag byter ut och skiftar plats på dem allt efter känsla och årstid.
Tips:
Just nu finns fina ljusstakar till bra priser.
Stormlyktan här, kammarljusstake här, ljusstake smide rund här, Orrefors carat ljusstake här
Fast på min önskelista till tomten står den här dyrgripen.
… för det är nog så, att om man har flest ljusstakar när man dör då vinner man….
Ha det fint och kram
Annika

Höstpyssel. Läs mer »

Mitt Oktober 2018

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Mitt oktober har varit en vacker månad. Kanske mitt livs vackraste höst.
Alla döttrarna är nu definitivt och på riktigt utflugna och det skapade ett tomrum i mitt hjärta.
Jag har fått mina första samarbete med bloggen och även så smått börjat med lite affiliatelänkar.
Gylleboannika är nu ett registrerat företag, en söt liten enskild firma. Hur utvecklingen blir, får framtiden utvisa, Mitt största och viktigaste mål med bloggen är att alltid prioritera att ha roligt.
Jag har varit i Stockholm på en bloggträff där jag fick ett hästhuvud på halsen och en liten tur till Gekås i Ullared.
Även om jag sovit lite sämre en period, så har jag upplevt naturens storslagenhet. Som alltid väljer jag att se det positiva i allting som sker.
Nu hälsar jag November välkommen och ser fram emot en mysig månad med all god mat som hör hösten till. Gåsamiddag och goda älggrytor finns i min planering. I slutet av månaden är det dags för julpyssel med döttrarna och då kanske Stefan äntligen får slänga bort sitt gips och prova om foten bär honom på riktigt.
Löpning
Under oktober har jag njutit av att åter kunna springa utan att diskbråcket bråkar. 60 sköna kilometer har det blivit under oktober månad.
Note myself: det är viktigt att lära sig när det är dags att sluta argumentera med någon och helt enkelt låta personen ha fel.
Ha det jättebra och bamsekram från mig.
Annika
Tips:
Fram till söndag finns det en kampanj på Karen By Simonsens fina kläder…
Det hade väl passat jättefint att välkomna november i någon av de här vackra blusarna!
Härliga höstblusar. Blå här och senapsgul här
Själv önskar jag mig den här mysiga koftan.
Fler fina kläder finns på Camprade.

Mitt Oktober 2018 Läs mer »

Naturen istället för social medier.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
När jag trodde att hösten var som allra vackrast och att det omöjligt skulle kunna bli mycket ljuvligare … så blev det ändå det!!
Kolla här bara!
Det var en morgon i förra veckan som jag och hundarna njöt av livet och av den otroliga förmånen vi har som kan börja våra dagar så här.
Naturen påminde nästan lite grann om en tidig vårdag. De sista löven som satt kvar på träden var ljust gröna, nästan limefärgade och alla blad som fallit till marken gjorde att allt såg ut som en rödbrun ryamatta. Skogsvägen skymtades bara genom sina konturer i lövfluffet.
Den här miljön är så bra för sönderstressade själar tror jag.
Jag känner själv hur jag stärks och mår bra av att vistas här.
Numera loggar jag ofta ut från facebook på min telefon och har bestämt mig för att dra ner rejält på min skärmtid och på att alltid vara uppkopplad. För mig blir det alldeles för mycket intryck genom alla social medier.
Istället skapar jag egna tankar genom naturen och utifrån mig själv. Tankar som stärker mitt sinne och gör mig mentalt positiv och stark.
Istället för att slentrianmässigt ta del av ett flöde på nätet som kan vara både ledsamt och irriterande, så väljer jag att följa det som ger mig positiv energi. Jag väljer medvetet vad jag vill läsa och följer även andra bloggar som ger mig härlig inspiration.
Mitt eget mål är att ge mina följare och läsare något positivt, och såklart får jag själv en härlig känsla när jag återupplever allt genom text och mina bilder.
Livet är inte alltid en bedårande vacker höstdag, men det finns alltid något litet guldkorna att fästa sig vid.
Jag försöker alltid få syn på det där lilla guldkornet, även om solen inte lyser och himlen är så här härligt blå.
 Dagens citat:
Varje dag föds vi på nytt.
Det vi gör idag är det som betyder mest.
Börja alltid din dag med något postitivt, om så bara ett litet svagt leende mot dig själv i spegeln. En positiv början på dagen gör att det blir enklare att ta sig ann de problem som kommer längs vägen.
Och tänk lite mer på det här med digital disciplin … välj inte bort helt, styr istället vad och när …
Tips:
Många vet nog att jag är ganska förtjust i Odd Molly. Just nu finns en kampanj på Camprade på utvalda Odd Molly produkter här till riktigt bra priser.
Jag hade gärna köpt den här mysig vinterjackan.
Ett par gummistövlar med lågt skaft har jag sneglat på länge, så snart är de på väg till mig. Härligt att kunna gå torrskodd igen i höst.
Kampanjen håller på till söndag och så långt lagret räcker.
Kram Annika

Naturen istället för social medier. Läs mer »

Jag älskar busväder.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Jag älskar när det är busigt väder. Inte bara för att jag kan sitta inne med fötterna i mina varma ulltofflor, ha fyr i kaminen och tända stearinljus. Nix, jag älskar verkligen att vara ute i ur och skur!
Vädret känns alltid kallare, våtare och hemskare när man ser på det inne ifrån. När man väl tagit på sig och kommit ut, så är det oftast så himla skönt!
Men det kräver såklart kläder. Rätt kläder.
Just nu finns det en kampanj på Didriksons snygga regnkappor med drygt 30% rabatt.
Jag hade gärna köpt en till regnjacka i en gladare färg. Som den här.
Elller den här i en färg som de kallar för paprikafärg.
Tips:
Fler härliga regnjackor hittar ni på Camprade här.
På Camprade hittar man exklusiva produkter av välkända märken till riktigt bra priser. Det brukar inte vara så många artiklar och de tar fort slut, därför håller kampanjerna inte på så väldigt länge. Regnjackorna från Didrikson kan man fynda i mån av tillgång fram till söndag tror jag.
För att handla på Camprade måste man vara medlem, vilket inte kostar något såklart.  Enkel, jag brukar logga in med mitt facebook-konto, det funkar bra.
Kvällens citat:
Visst mognar man med åren.
Man ska bara akta sig så att man inte surnar också.
Ha en härlig kväll och kram på er.
Annika

Jag älskar busväder. Läs mer »

Ullared och tre Kristinor.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Två gånger om året åker jag till Ullared. Det gör jag om det behövs eller ej, för det är liksom tradition. Och traditioner är till för att hålla fast vid.
Vi är samma lilla gäng som har åkt till Ullared ända sedan stenåldern, känns det som.
Ja, nu skojade jag till det en smula förstås, men i närmare 25 år har vi fyra ”tjejer” kört på våra Ullaredsturer två gånger om året. Vi var åtminstone tjejer då när vi började, nu kanske vi räknas mer som mogen ungdom…
Bästa med hela Ullredsturen är de goda sillamackorna och kaffet i de färgglada muggarna.
Det är väldigt viktigt att man får sin rätta färg, för annars riskerar hela köprundan att bli misslyckad. Jag har alltid blå mugg, mycket viktigt!
På Tv har jag sett att det ofta är långa köer som ringlar sig nästan runt i hela byn. Det där är nog lite science fiction och tillgjort, för det har vi då aldrig fått uppleva på alla år som vi varit där… eller så har vi haft tur.
Vackra skulpturer i form av kundvagnar finns utanför entrén. De var allt lite roliga tyckte jag.

Inne på Gekås finns det så mycket saker så man blir helt snurrig i pannan.

Jag var tvungen att vila en stund i sportbaren mellan varven.
Där på Gekås säljer de iDEALs mobilskal som jag gillar så mycket. Det finns både laddare och sådana där powerbanks som matchar till alla fina skal.
Såklart kan man köpa de här produkterna direkt på nätet också. Ni hittar dem här.
Den här färgen gillar jag, men även det här,
Just nu 20% rabatt med koden TAKE20
När alla våra vagnar var fyllda till bredden med gula kassar och våra bankkonton var tömda så det ekade i plånböckerna, då var det bara för oss att vända bilen mot Skåneland igen.
Hemma igen där vi på morgonen hade samlats, var vi förstås tvungna att hälsa på gårdens nytillskott. Tre vackra får, som var lika svåra att fånga på bild som mina egna döttrar.
Tre vackra tackor med namnen Kristina och Kristina och Kristina.
Det bästa med våra turer till Gekås är inte alla fynd vi gör och allt billigt vi kan hamstra, nej det är alla goa, innerliga skratt. Det finns ingenting som är så härligt som att skratta, och det görs det mycket på våra turer.
 Dagens citat:
Om du köper saker du inte behöver
kommer du snart behöva sälja saker
du behöver.
Såklart handlar vi bara nödvändiga saker där på Ullared. Såklart! Och mest pengar lägger vi oftast  på våra män… 😉
Ha en fin dag
Kram Annika

Ullared och tre Kristinor. Läs mer »

Hälsporre och pissetofflor.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Ikväll vill jag bara kika in och tipsa om ett kanonerbjudande på just tofflor.
Nu menar jag inte sådana där tråkiga gubbatofflor som man i folkmun kallar för pissetofflor. Nej, de jag menar är mysiga ulltofflor i härliga färger.
Som barn använde jag aldrig någonsin inneskor eller tofflor, åtminstone inte inomhus.
Jag sprang helst barfota och hatade de små ballerinaskor som jag var tvungen att börja använda på lekis.
Allra helst var jag utan strumpor också, och jag hade totalt okänsliga fötter. Jag flög likt en afrikansk maratonlöpare över vår stora gårdsplan fylld med vass kyrkogårdssingel. Mina små fötter hade liksom ingen smärtgräns som barn.
Men för tio år sedan drabbades jag av hälsporre och fy tusan så ont det där gör. Då kunde jag inte ta ett steg från sängen utan mina inneskor. Hälsporre är en envis åkomma som tar lång tid på sig att läka. Ingenting farligt, men inte så kul att ha.
Numera går jag helst inte en meter utan mina inneskor.
Om det är vetenskapligt beprövat att inneskor förhindrar hälsporre, det har jag ingen aning om – men det känns så!
Och mysigt är det ju också.
Kvällens citat:
Den som står med båda fötterna på jorden
han står stilla.
Tips:
Just ni jättehärliga ulltofflor till bra pris.
Kanske ett par apelsinskalsfärgade i vinter som dessa här.
Eller ett par höstiga tofflor i rutigt som de här.
Fler färger hittar ni här.
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika

Hälsporre och pissetofflor. Läs mer »

Livet är fyllt av höstlöv och mys

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej
Jag älskar verkligen hösten. Det är en tid då det är tillåtet att inte ha allt så tillrättalagt och ordningsamt.
Trädgården får se mer busig ut. Kanske är det bara jag själv som känner så. Det kan vara mina egna känslor och tankar som styr det där, vad vet jag…
Jag som inte tycker om när det är stökigt, jag har inga problem med att hela trädgården fylls med busiga eklöv och ekollon. De dansar runt och har jag tur så flyger de in till grannen i de värsta stormarna.
Vis av min erfarenhet så ska jag inte ha för bråttom med att samla upp dem, naturen kanske fixar det åt mig istället, om jag bara ger det lite tid.
En man som nog känner lite som jag och som har det lite mer busigt nu på hösten det är Karl-Fredrik på Eklaholm. Ni minns kanske stället där vi var i våras, platsen med alla de ljuvliga tulpanerna (inlägget hittar ni här om ni vill känna en försmak av våren)
För en tid sedan stannade vi till och strosade runt där, och nog var det busigt och höstigt även hos honom.
Det är faktiskt så man ska ha det på hösten, lite tillåtande, lite mysigt, inte så mycket krav. Allting blir ändå vackert i skenet av stearinljus.
Dagens citat:
Två saker som säger
mycket om dig:
Ditt tålamod när du ingenting
har, och din attityd när du
allting har.
Bakning och matlagning kräver sitt tålamod och för en tid sedan slarvade Stefan bort min allra bästa lilla skalkniv. Att förlusten av en sådan liten tingest kan göra så mycket med mitt tålamod… grrr…fast värre saker kan ju hända…
Tips:
Just nu finns en kampanj på köksredskap på Members här. Men enligt gammalt skrock så ska man inte ge bort knivar, saxar … de skär vänskapsbanden bort, så det är inget julklappstips direkt….
Jag får nog helt enkelt själv köpa mig en ny kniv. Här får man ett helt set för halva priset. Och servettringar har jag ju önskat mig, som dessa här
Ha en fin dag och kram
Annika

Livet är fyllt av höstlöv och mys Läs mer »

Mitt kvinnlig förfall.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Åldern tar ut sin rätt. Sådär är det för oss alla. Oavsett om man är man eller kvinna.
Egentligen har jag inte alls några problem med att bli äldre. Varken gråa hårstrå eller rynkor bekymrar mig nämnvärt.
Det är livets gång och jag kan tycka att livets spår bär på en otrolig skönhet.
Ingenting är väl så vackert som en gammal människas händer.
Ändå har jag tre saker jag unnar mig med jämna mellanrum. Saker som ska hålla mitt förfall i schack.
En av de sakerna är nagelvård.
Den andra saken är att hålla efter mina fötter. Att varannan månad unna mig att få en riktigt välgörande fotvård.
Att ge min små fötter kärlek och omvårdnad så de kan ta mig runt i världen så länge som möjligt utan att det ska blir bekymmer för mig. Tusen små liktornar har nu reducerats till bara några få. Mjuka babyfötter är så himla gott för själen.
Fotvård tycker jag är en bra investering i mig själv.
Och den tredje saken är såklart att gå till min underbara hårfrisörska.
Efter att ha gått till henne i nästan hela mitt liv, så är hon mer än en hårfrisörska. Hon är en kär vän som ser till att ta hand om mitt rufs på bästa sätt.
De här sakerna har jag varit på de senaste veckorna och nu känner jag mig lite som ny igen.
Det här är mina tre saker som jag unnar mig och som gör att jag mår primaballerina.
Har ni något som ni unnar er själv. Någon liten lyx som är bra för kropp och själ?
Jag har såklart en massa saker som jag sällan eller aldrig gör… massage, hudvård, ansiktsbehandling, fransförlängning, tarmsköljning … man kan ju faktiskt inte göra allt!
Tips:
Hos Lyko är det just nu ”3 för 2” på Sebastian produkter. Även på Wella produkter får man 3 för priset av två just nu.
Min dotter brukar gilla den här produkten, så hennes julklapp kanske kan vara räddad ….
Kvällens citat:
Man får bara en resa genom livet,
så glöm inte att stanna upp
och lukta på blommorna.
Ha det gott
Kram Annika

Mitt kvinnlig förfall. Läs mer »

Rulla till toppen