Allmänt

Fredagsfeeling.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Egentligen vill jag bara kika in och önska er alla en härlig fredagkväll.
För visst är det en särskild känsla med just fredagskvällar vid den här tiden på året.
Man får liksom inte till samma känsla i fredagsmyset mitt i sommaren.
Jag älskar fredagsmys.
Kanske ska de där fula trädgårdstomtarna få komma fram redan nu till helgen. Och kanske bjuder jag Stefan på lite mys där ute i orangeriet … för mys är aldrig fel! Däremot är det lite mer osäkert om mina fönster hinner putsats … jag är föresten inte riktigt säker på om det egentligen behövs, och då är det ju fullständigt onödigt.
Kvällens underbara citat:
En gammal vis man sa en gång:
-jag vet inte. Du får fråga en kvinna istället…
 Tips:
Snart är det dags att adventspynt så därför tänkte jag tipsa om just adventsbelysningar som finns här.
En mysig ljusstake som hade passat bra i mitt orangeri är den här i rött. En rottinglykta med ledljus som den här hade också passat bra i orangeriet.
Så finns mina Valterljusstakar här, nästan till halva priset.
Jag önskar er alla en massa mys också såklart.
Kram Annika

Fredagsfeeling. Läs mer »

Blomsterhörnan har flyttat in.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Det är en ljuvlig tid nu. Allting ligger i startgroparna och det gäller inte minst blomsterhandeln.
Åhhhh jag njuter av alla de underbara adventsblommor och julblommar vi nu ska få frossa i.
Och vet ni, alldeles precis lagom tills amaryllisar och hyacinter skulle göra sitt årliga intåg, då fick Sussies Blommehörna tillgång till den lilla lokal hon så länge väntat på.
Det var en gråmulen dag som jag stannade till hos henne i Gärsnäs för att köpa mina första hyacintlökar. Jag brukar köpa mig några hyacinter lite då och då under den här tiden. De skapar så skön stämning för en liten peng och så får man ju en så ljuvlig doft av dem..
Oj vad mycket blommor där fanns i den lilla gulliga lokalen.
Sussie själv sprang med långa kliv fram och tillbaka eftersom många människor redan hittat hit till hennes lilla ”blommeaffär”.
Sussie är väldigt svag för orchideer.
Sådana fanns där i alla färger och former. Ljuvligt vackra såklart..
Själv var jag väldigt sugen på att köpa den där ”pungsaken” som hängde uppe i taket…
En köttätarväxt!
Fast det skulle nog vara jobbigt att tänka ut mat åt den, tänkte jag. Det räcker ju med att jag har Stefan som ska ha middag varenda kväll.
Men rolig, det var den allt.
Så kramade jag om fina Sussie och for vidare med mina lökar. För se, det kvittar hur mycket hon har att göra där i sin blommehörna, kramar finns det alltid tid för.
Dagens citat:
Jag vill vara orsaken till att
du tittar ner i din telefon
och ler …
… och sen går in i en stolpe.
 Tips:
Blir ni sugna på att i likhet med Sussie lysa upp världen som en sol klädd i gult, så kan jag tipsa om en härligt gul blus här. En vacker gul top finns här eller en härlig jacka för den vågliga här.
Ha det gott alla.
Kram Annika

Blomsterhörnan har flyttat in. Läs mer »

Mitt bästa julklappstips – planera.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Snart är den här, den där stora stressperioden.
Juletiden som för några kanske blir en lång arbetsam transportsträcka till ”the grand finale” – julafton.
Sådär är det inte hos oss …längre … eftersom jag har bestämt mig för att det inte ska vara så.
Det blir som det blir och jag väljer alltid det roligaste först.
Att ta hand om sig och se till att ha roligt – det är det viktigaste.
Mitt bästa julklapsstips är att planera.
Åtminstone att grovt tänka ut juklapparna i förväg. Surfa runt, kolla och skriv ner vad som kan passa till vem. Handla lokalt, handla på nätet – välj själv och gör det som känns bäst för just dig, din situation och din plånbok. Du är du!
Ett år var min kassa skral, väldigt tom, då fick det bli lite mer fantasi och hemmagjorda saker.
Ta aldrig någonsin lån för att köpa julklappar eller handla på kredit… det blir inte enklare att betala allt senare, det kostar bara dyr ränta.
Kvällens citat:
Ett mål utan plan är blott en önskan.
Tips:
Önska kostar ingenting.
Här kommer lite tips på en kampanj på maskiner till köket. Bla det populära märket Smeg.
En retro vattenkokare finns här, en tillhörande brödrost hittar ni här. En köksmaskin i samma stil hittar ni här…. som sagt, önska kostar ingenting.
Hela kampanjen hittar ni här.
I fjor fick jag en mössa liknande den här i julklapp, som jag blev väldigt glad för!
Ha en fin kväll och kram på er
Annika

Mitt bästa julklappstips – planera. Läs mer »

Vemodigt vackert.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej.
För en tid sedan fick jag en fråga av en vän…
Hon undrade när jag tyckte att det var den bästa tiden att besöka Österlen.
Helt utan att egentligen tänka mig för, så svarade jag bara helt spontant  ”hösten”…
Efteråt har jag funderat på om det kanske var ett dumt och förhastat svar. Att locka någon till Österlen när allt är dimmig, grått och trist…
Men så mindes jag den där lördagsmorgon då jag själv vandrade från Vik söderut mot Baskemölla.
En absolut magisk morgon.
Mitt svar kommer nog alltid vara detsamma … bästa tiden på Österlen är hösten!!
Så vemodigt vackert, att det känns i kroppen.
Den tidiga novembermorgonen var lite regntung men väldigt varm för årstiden.
Överallt lyste vresrosbuskarna röda av sina övermogna nypon.
Ett ensamt svanpar låg och guppade i strandkanten. Hela tiden skiftades de om att sticka huvudena i vattnet och leta efter mat.
Lite grann som ”jag är ute när gumman min är inne”, tänkte jag roat för mig själv.
Havet och naturen är så vacker där vid Prästens Badkar.
Jag och Stefan är ofta där och andas frisk havsluft tillsammans.
Men den här morgonen var jag ensam. Helt ensam. Inte ens någon liten hund var med mig. Inte heller mötte jag eller såg jag en levande själ den här tidiga lördagsmorgonen.
Det passade mig förträffligt, att för en liten stund få ha allt detta för mig själv.
En ensam bänk som inbjöd till en stunds vila.
Jag valde att sjunka ner på knä istället med min kamera och föreviga de små blå klockor som tappert lyste upp i höstmörkret. Riktiga överlevare.
Ja, bästa tiden att besöka Österlen är absolut på hösten … och kanske på våren.
…och ni som känner mig väl, ni vet ju hur mycket jag älskar den Österlenska vintern … haha … mitt svar blir nog som den danska slogan för Tuborg …
-Når smaker en Tuborg best?
-Hvergang!
Precis så är det med Österlen!
Alltid lika undebart.
Skönheten ligger som bekant i betraktarens ögon… men de ögon finns väl inte som inte kan se att det här, det är vackert.
Tips:
Något som också är vackert är julgransdekortioner. Varje år köper jag något nytt till vår egen julgran här hemma. Hos oss har det blivit lite av en sport att leta upp vad jag köpt – årets nykomling i granen.
I år har jag klickat hem en iskristall, en smörblomma och ett julhjärta.
Fler vackra juldekorationer hittar ni här.
Ha en fin dag och kram
Annika

Vemodigt vackert. Läs mer »

Vad blir det för mat?

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Alltså, den här eviga frågan – vad blir det för mat?
Ibland bubblar idéerna på och det går hur lätt som helst att fundera ut vardagsmaten.
Men så ibland blir det tvärstopp. Det känns som om allting är jättetråkig att äta, eller oövervinnligt jobbiga att tillaga. Man kan nästan inte komma på en enda maträtt som man är sugen på. Känner ni igen er?
Dagar då det finns rester från gårdagen i kylskåpet, tycker jag är guld.
Dagen efter en söndagsmiddag till exempel. För finns det något godare än en egen hemmagjord pyttipanna pimpad med lite extra lök och ättiksgurka bara. Några stekta ägg och rödbetor till så är blir det en riktig fest.
-du e nock fydd syllten, fick jag höra en gång…
Ja vissa av oss är kanske födda lite mer hungriga, vad vet jag…
Jag som älskar dagens första mål, frukosten, jag måste såklart tipsa om den här adventskalendern…
En ny frukostmüssli varenda dag fram till jul.

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

Deluxe / Porridge / Müsli

Kvällens citat:

Vi är alla som fjärilar

som flaxar omkring

för en dag och tror

att det är för evigt.

Ha det fint och kram.

Annika

 

Vad blir det för mat? Läs mer »

Om alla lyckades…

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
-Hur skulle världen se ut om alla bara lyckades hela tiden?
Det är ett citat av den underbara Sally Santesson.
Sally som är en rolig karaktär spelad av Maria Lundqist i en TV serie från slutet av 90-talet. En kvinna som har till yrke att gå in skor åt folk.
Några av er kanske minns henne?
.
Och visst kan man undra hur världen skulle se ut då, om alla bara lyckades hela tiden.
Nej, någon måste helt enkelt gör lite misstag också.
Någon måste till exempel göra trekantiga rulltårtor.
Och även om min rulltårta inte blev särskilt vacker, så blev den ganska god måste jag säga.
Eller så kan man lyckas med att välja en lite väl blommig tapet, som jag nog gjort nu…
På näthinnan hade jag en bild av vårt nya gästrum. Det skulle få en romantisk tapet i en ljuv färgskala som kunde gå lite i lindblomsgrönt. Sådär riktigt ljuvt och ungflicksaktigt. Jag hade redan kikat ut vad jag ville ha …
Men när det kom till tapetbeställningen så kraschade min budget totalt ihop och det fick bli vad romantik Rusta kunde åstadkomma istället. Jättefin tapet, javisst. Men MYCKET blommor  måste jag nog säga. I ett väldigt litet rum.
Ja, det är lite risk för att våra gäster kommer att bli yra här av all romantisering
Jag och Stefan skrattar gott varenda gång vi vistas i det där rummet. Det känns lite som om man druckit champgne och rökt cigarr på en och samma gång. Så en källa till glädje är det åtminstone.
Nej, man måste helt enkelt göra lite misstag då och då också.
Och när man tänker efter så är det inte formen på en rulltårta som är det viktigaste, utan det är hur det smakar att slicka skålen.
Hur det blir med den romantiska tapeten, det får vi se när hela härligheten är klar. Kanske blir det lite bättre med möbler, golv och mattor.
Jag får visa er sen när allt är klart.
Dagens citat:
”Jag bjuder på det här, så den gråa massan slipper göra mina hjältemodiga misstag…”
//Sally Santesson
Ha det gott och bara kör så det ryker, någon gång lyckas man, annars gör det väl inget om hundra år…
… eller som Sally säger ”man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke”
Tips:
Lite kampanjtips har jag letat upp åt er som vanligt. Idag blir det ”luktegott” och parfym som finns på kampanj.
Lancome La Vie Est Belle är en favorit för mig, den finns här. En annan jag gillar är Versace Crystal Noir, finns här. Favoriten är nog Black Opium som finns här.
Kanske finns just din älsklingsdoft här?
Eller en doft som passar att ge bort i julklapp kanske … 
Kram Annika

Om alla lyckades… Läs mer »

Man kastar aldrig ett par jeans.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag borde kanske ändra överskriften från ”man” till ”jag” … jag slänger aldrig ett par jeans….
För kanske är det inte alla som förälskar sig så i just jeans som jag kan göra.
Ett tag skulle man köpa sina jeans slitna och trasiga från start. Det var ju galet hur söndriga de blev efter bara en liten tid. Det var som om det lilla tyg där fanns kvar var väldigt skört och ömtåligt.
Då var mina första jeans betydligt slitstarkare. De byxor som jag fick då på 70-talet, var helt otvättade. Styva så man knappt kunde böja på knäna i dem. Det tog flera år innan de blev någotsånär sköna, och då var de på gränsen till för små i storleken.
Jag minns hur jag fick ligga på sängen, dra in magen och hålla andan för att överhuvudtaget kunna knäppa dem. Åhhh vad jag önskar att jag haft de där jeansen kvar ännu.
Nu sitter jag och lagar på de jeans som just nu är mina favoriter. Än kan de hänga med ett tag till.
Ja, det är allt något visst med jeans.
Kvällens citat:
Allt du behöver i livet är kärlek,
men ett par sköna jeans gör aldrig ont.
Tips:
Nu är det kanske inte så lätt att köpa jeans på nätet, men jag vill ändå tipsa om kampanjer på Wrangler och Lee. En lite oversize jeansjacka som den här, den kan man ha hela livet … gömma undan något år och ta fram igen. Så snygg tycker jag.
…en gång gifte jag mig med en man klädd i jeansjacka med en vit ros i knapphålet ….
Både mannen och hans jeansjacka finns kvar i mitt liv än idag.
Nej, jeans kastar man inte bort!
Ha en fin kväll.
Kram Annika

Man kastar aldrig ett par jeans. Läs mer »

Skön novemberdimma

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej
Efter en höst med mest soligt och fint väder, så kändes det nästan lite skönt när vi fick dimma och duggregn. Lite som om allt återgick till det normala och det blev balans i naturen igen.
Vissa av träden hade fällt nästan alla sina blad, medan andra envist höll kvar i sina. Särskilt boken brukar behålla sina röda blad så länge att de ibland nästan sitter kvar ända tills de nya är på väg fram på vårkanten.
En ensam häst gick trött i sin regnrock intill slottets stall och kikade nyfiket på mig när jag kom med alla mina tre hundar i släptåg.
Allting var så tyst och det enda som hördes vara det de stora tunga dropparna som trillade från träden.
Vid badplatsen hade gässen samlat sig tillsammans med de vita svanarna som var på tillfälligt besök. Åtminstone tror jag att de bara hälsade på, eftersom jag inte sett dem här särskilt ofta förrut.
Det var så vackert med den gråa dimman som låg som en slöja över platsen och alla fåglarna som stilla guppade runt i vattnet.
Vid Munkagången satt några ”ålakrågor” långt ute på stenarna och bredde ut sina vingar likt Jesus Kristus på korset. Det där såg nästan lite kusligt ut. Men så brukar skarvarna sitta för att torka, då deras fjäderdräkt är lite annorlunda konstruerad än andra vattenfåglars.
Utan mitt riktiga objektiv var det omöjligt att fånga fåglarna på så långt håll … ni får försöka tänka er de svarta fåglarna långt där ute, med ”armarna” i luften.
Naturen är helt oslagbar i sin egen skönhet, och behöver verkligen inte människans händer för att förstärka sin perfektion.
För mig är konst inte avsedd att uppföras i en natur som från början är fulländad.
Såklart tycker jag om statyer i stadsparker, tavlor i gallerier och till och med graffiti i tunnelbanan… men nej, i naturen förstör människans konstigheter bara allting.
Om det där tycker vi nog alla olika och må så vara …
Jag njuter i min älskade natur. Här finns återhämtningen och kraften som jag så tacksamt tar emot.
Dagens citat:
Om du förlorar någon,
men hittar dig själv,
då är du en vinnare.
 Tips:
Nu när det är ”mörkare än mörkt” ute, så tänktel jag tipsa om en kampanj på vackra ljusstakar.
Jag är ju själv väldigt svag för levande ljus i alla dess former.
Skultunas klassiker, Liljan, finns just nu till ett bra pris här.
En annan klassiker är ju den här som kallas för kontorsljusstake. Jag har själv ett par av dem och de är så fina.
Den vackra ”Nagel Ljusstaken” är ett hett önskemål av tomten i år… gärna blandat silver och mässing. Så fint! Den finns bla här.
Må väl alla och gå ut en sväng i novemberdimman. Den är vilsam och skön.
Kram Annika

Skön novemberdimma Läs mer »

Efter en jakthelg i Småland.

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Han är hemma igen efter en jakthelg i Småland.
Tillbaka i sitt älskade garage, där han glatt poserade när jag kom med min kamera.
-vill du ad jau ska ståu summ han Matte po teven?, undrade han smått pillemariskt när jag kom in i det starka byggstrålkastarljuset.
Det var visst något särskilt med fogsvansen som den där Matte brukade göra. Han liksom hängde på det stackars verktyget så att det såg ut att kunna brytas av på mitten.
Själv har jag då aldrig lagt märke till någon gammal såg när jag såg på Bygglov på TV. Jag tittade mer på den snygge snickaren …
Nåväl, jakthelgen hade varit lyckad. I alla fall i min ögon, eftersom han inte kom hemdragandes med fler troféer att hänga på väggarna.
Minns ni kanske fjorårets stolthet?
Jag menar, vi kommer ju dåligt har plats med det nu …
nu när jag också har börjat med min troféjakt. Jakten på blogghästar…
Skämt å sido. Jag äter faktiskt hellre älg och hjortkött än en häst. För mig känns det lite som att äta sin kompis.
Även om en älg också kan vara som en kompis, så är älggryta väldigt, väldigt gott!!
Nu när grytan puttrar på spisen så får jag passa på att tipsa om en kanonkampanj på Röhnisch träningskläder. Ett jättebra märke som håller i all evighet.
En springjacka som ser superhärlig ut finns här….vill ha ….
Min dotter letade efter springtights som inte skulle vara så skrikigt färgglada, sådana finns här, Ett annat par byxor med en rolig detalj finns här.
Hela kampanjen med träningskläder hittar ni här.
Kvällens citat:
Fatta aldrig slutgiltiga beslut
på en tillfällig känsla.
Ha det fin och kram
Annika

Efter en jakthelg i Småland. Läs mer »

Morgonstund och kaffetår

 (inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Morgonstunden!!
Den där allra första lilla stunden när man nyss hoppat ur sängen och bara skrotar runt i köket iklädd sin slitna gamla morgonrock.
Den stunden, den är den bästa på hela dagen för mig.
Extra mysigt är det såklart när det är helg och det finns mer tid för frukostmys.
Jag älskar att äta frukost och jag tillhör den skaran av människor som anser att det är det absolut viktigaste målet på hela dagen.
Inget smakar så gott för mig som den första koppen kaffe och en macka därtill.
Annat är det för min käre make, Stefan. För honom räcker det med bara en kopp svart, starkt kaffe och en rejäl prilla snus.
-en barhoad…
…som han kallar det.
Han kan liksom inte få i sig mycket mer än så, när han nyss stiget ur sängen. Det påstår han i allafall. Själv hade jag nog trillat död ner av att starta min dag på det viset.
Alla är vi olika.
Såklart finns det alltid en nutellaburk i mitt skafferi. Inte för att jag själv gillar den godisliknande krämen på mina egna mackor, men mina tjejer gör det.
 Jag vill alltid vara beredd på en mysfrukost ifall de kommer hem, så nog finns det nutella här alltid.
För mig räcker det långt med ett gott bröd, lite marmelad och en smakrik ost.
Och såklart starkt, svart kaffe!
Ljuvliga morgonstund!
Ren tacksamhet att få ännu en ny dag.
Dagens citat:
Jag tänker inte på allt elände
som har varit utan på allt det
underbara som skall komma.
Tips:
Jag älskar mina muggar i ostindia. De använder vi när vi vill göra en vanlig vardag lite festligare. Jag har köpt dem då och då, ett par i taget, eftersom de är ganska dyra. Just nu finns de på kampanj här. Av tomten hade jag gärna önskat mig sådana här djupa skålar till frukostgröten också.
Ett billigare alternativ är ju de här söta kopparna och den här stilrena lilla skålen.
Fler fina saker hittar ni här.
Ha en fin dag och njut av just er bästa stund på dagen.
Kram Annika

Morgonstund och kaffetår Läs mer »

Rulla till toppen