Natur

En helg med barnbarnen.

Hejsan.

Förra helgen blev det nästan en hel helg med barnbarnen. Min dotter jobbade och när det ingår helgjobb i schemat så kräver det att man har en familj som kan ställa upp. Såklart gör vi allt för att hjälpa till.

Glad och tacksam var jag över att min yngsta dotter hörde av sig och sa: jag kommer och hjälper dig med pojkarna mamma. För hur det än är, så blir det lättare om man är ett par stycken som kan hjälpas åt med passning, lek och matlagning. Och grabbarna älskar dessutom sin lilla moster Emmy väldigt mycket.

Den aktivitet som var allra roligast den här helgen, det var nog rallykörning runt poolen. Fortare och fortare gick det för de båda killarna. Plötsligt hörde jag hur Scott skrek rakt ut när hans traktor nästan gjorde en helomvändning i en av kurvorna: ”vilken jävla sladd”… När man gör sitt livs första rejäla sladd, ja då kräver det också kraftord minsann. Skrattande tittade vi alla på varandra, för jag tror nog att det även var första svordomen från honom, åtminstone här hemma hos oss.

Vi gjorde en liten paus i rallykörningen för att gå en sväng ner till sjön. När pojkarna är hos oss så brukar även Scott få åka i en vagn, trots att han nu börjar bli en stor pojke och nog hade klarat att gå dit själv. Det får helt enkelt vara lite extra mysigt när man är hos mormor, trots att man råkar vara storebror.

Visst var det gulligt när de båda bröderna sedan ville att vi skulle köra nära så de kunde hålla varandras händer.

Varken luften eller vattnet var särskilt varmt den här dagen, men en liten stund fick pojkarna springa i strandkanten och leka och busa.

Efter att ha blivit både blöta och skitiga så var det mysigt för pojkarna att bli inlindade i vars en gosig filt och sedan sakta åka hem till ”mormors hus” igen.

Dagens citat:

Till slut kommer vi alla att bli berättelser i någon annans liv.

Jag hoppas att jag kommer att bli fina och glada berättelser i mina barnbarns liv, då de själva är gamla och har egna barnbarn.

Ha en fin söndag och kram.

Annika

Dela gärna

En helg med barnbarnen. Läs mer »

Blommor överallt.

Hejsan.

Oj vad det frodas och sjuder överallt nu. Det spritter av liv i trädgården och både växter och djur är verkligen på topp.

I våra holkar är det rena babyboomen just nu. Stararna flyger fram och tillbaka i skytteltrafik, alltmedan de växande ungarna hänger ut med gapande näbbar och bara väntar på mer mask.

Medan jag försöker hinna med att jaga ogräset i mina rabatter, så har Stefan fortsatt fylla på vinterns vedförråd. Huggen ved är nästan lika vackert som en blommande rabatt.

En dag i förra veckan passade vi på att ta oss en tur ner till Hällevik. Vattnet i kåsen låg spegelblankt och Mats eka låg noggrant förtöjd vid den lilla kajen.

Även i nationalparken blommade allting som bäst. Vildrosen på ängen hade slagit ut, och det var så vacker, men det var inte den som vi hade siktet inställt på den här dagen…

Nej, vi ville se på de stora rhododendron som växer bland de utländska träden. Numera har de nästan blivit alldeles för stora och förväxta, men de blommade ändå så vackert, och de är väl värda att besöka vid den här tiden. Tips, tips, tips!!

Det är en härlig tid, men allting går på tok för fort nu. Redan om en vecka närmar vi oss midsommar. Kan ni fatta…?

Dagens citat:

Jag hinner inte.

Leva.

Inte nu.

Sen.

Sen när jag.

Skyndat färdigt.

När jag är klar.

Då kan jag leva.

Om.

Jag lever då.

~Birgitta  Bobergh~

Klar blir man aldrig, lika bra att stanna upp och leva lite då och då.

Ha det fint. Annika

Dela gärna

Blommor överallt. Läs mer »

En kort och våt tur till havet.

Hejsan.

Första dagen då Andréa var hemma så ville vi passa på att ta en sväng ner till havet. Vi packade in hundarna i bilen och gav oss iväg mot nationalparken.

När vi for hemifrån så var vädret helt ok, och faktiskt ganska soligt. Inte hade vi någon tanke på varken paraply eller regnkläder.

 

Men på bara den lilla korta biten ner till Stenshuvud, så hann det ändra sig rejält. Det mörknade på himlen och sakta började det stänka så smått. Regnet tilltog mer och mer och mer …

På bara någon minut så var vi alla totalt genomblöta. Vi gick en bit på stranden innan vi vek upp mot skogen igen. Vi hade tänkt att skula under träden, men vi kunde inte bli mycket blötare än vad vi var.

Någon hade lyckats bära med sig en klädd stol ner på stranden. Den stod där och såg mest bara våt och eländig ut.

Ja, det blev inte alls någon längre vandring för oss den här gången, men lite svenska havsluft hann hon få min Kanadadotter.

Dagens citat:

På ett sätt kan du inte göra något åt den lott du fick i livet. På ett annat sätt finns det inget som säger att den lotten har sista ordet.

Ha en skön söndag. Och det spelar ingen roll alls vad ni röstar idag, bara ni gör det – röstar!

Kram Annika

Dela gärna

En kort och våt tur till havet. Läs mer »

Sommar ändå hörrni.

Hejsan.

Sommaren är här på riktigt nu, och det märktes inte minst på den mygginvasion vi fick för några veckor sedan här i Gyllebo. Det var myggor stora som gråsparvar, envisa och blodtörstiga. Just mygg hör väl mest till sommarens baksida. Enda fördelen med dem är att fåglarna får gott om mat till sina ungar.

De senaste veckorna har jag inte orkat gå upp lika tidigt som vanligt, för att gå till bryggan och bada. Men en morgon tog jag mig minsann i kragen och smög iväg i ottan. Full av besvikelse blev jag när jag kom ner till sjön och fick se att någon gjort sig en lägerplats mitt på bryggan. Det var ju ovanligt korkat tyckte jag, och småmuttrade fula ord för mig själv. Nåja, jag tog mitt morgondopp på ett annat ställe. Det var lite trixigt att komma i, men väl i vattnet så var det lika skönt som vanligt.

När det är sommar och varmt så händer det ofta att jag bara tar en liten handduk med i en midjeväska när jag ger mig ut på min springrunda. Att stanna till vid bryggan för en svalkande simtur är underbart. Bästa sommaraktiviteten man kan tänka sig.

Men en härlig promenad med hundarna är inte heller fel. En morgon var det extra fint. Korna såg nymorgnade och sömndruckna ut när vi  passerade och på vår lilla grusväg mötte vi igelkotten som skyndade på stegen ända tills den bara var en meter ifrån mig. Då rullade den ihop sig till en boll och började tuta och kuttra. Alltså de här kottarna, de är ju bara så gulliga.

Boktips

Jag har lyssnat på den tunga och sorgliga boken ”Min mörka sanning” av Anders Nicklasson. En bok om en ung mammas val att ställa sig framför ett tåg med sina två små barn. Det var verkligen en sorglig bok …

En bok som jag älskade och som jag varmt kan rekommendera är ”Kodnamn Alice” av Kate Quinn. Det var en superbra bok om en kvinnlig spion, kärlek och krig. En bok helt i min smak! Tips, tips, tips!

Dagens citat:

Livet är kort. Åk på semester. Köp skorna du vill ha. Ät den där efterrätten. Njut medan du kan.

Ha en härlig lördag.

Annika

Dela gärna

Sommar ändå hörrni. Läs mer »

Mina finaste.

Hej och gomorron.

Innan min Kanada-dotter for vidare till en veterinärkongress i Göteborg, så tvingade jag alla mina ”ungar” att ställa upp för en fotografering tillsammans. Det är så väldigt sällan som jag har dem allihopa samlade så det gäller minsann att passa på.

Den blommande rapsen sjöng på sin sista refräng, men ganska gult och grant var det borta vid Gårdlösa, så dit for vi allihopa.

Vid båda sidorna av den lilla markvägen växte det raps, och det var så fint. Det var en riktigt härlig kväll, även om pojkarna hade ”myror i brallan” och inte var så sugna på att stå still och posera för mormors kameralins.

Men lite snabba bilder blev det, och för första gången fick jag hela gänget med på samma foto. Även jag själv hamnade på bild.

Dagens citat:

Morgondagen är aldrig garanterad, så idag vill jag att alla mina vänner och min familj ska veta hur tacksam jag är för att ni alla finns i mitt liv.

Ha en fin måndag och en härlig ny vecka.

Annika

Dela gärna

Mina finaste. Läs mer »

Liljekonvaljer till mamma och trädgårdsbukett på bordet.

Hej.

I förra veckan var det mamma Ingrids födelsedag. När hon levde så älskade hon liljekonvaljer mest av alla blommor. Jag minns från min barndom hur vi brukade åka ut i naturen och plocka en stor ljuvlig bukett vid den här tiden på året.

När jag och Stefan körde ut i skogen den 22 maj, så var det självklart att plocka en bukett till graven också.

Ute i skogen hade man gallrat och avverkat en massa träd. Doften av all den nysågade stocken fick mina tankar att genast gå till pappa Kurt, samtidigt som den djupa liljekonvaljdoften minde så om mamma Ingrid. Mitt doftsinne den kvällen fick mig att återigen förnimma dem båda två. ♥

Om vi fått ha Ingrid kvar i livet så skulle hon just den dagen ha fyllt 82 år.

Min trädgård

Blommorna i min egen trädgård avlöser varandra nu.

Den här tiden då man varje vecka enkelt bara kan knata ut i sin trädgård och få ihop till en vacker bukett till matbordet, den är så härlig tycker jag.

Jag brukar varva lite vilda blommor med lite trädgårdsblommor och det blir så fint tycker jag.

Dagens citat:

Detta är din tid. Detta är din dag. Dina steg på en ny stig. Dina lungor med nya andetag.

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Liljekonvaljer till mamma och trädgårdsbukett på bordet. Läs mer »

Ljusa sommarmorgnar.

Hej hej

Det är likadant för mig, varje försommar  – jag brukar bli så trött och sömnig. I takt med att dagarna blir längre så blir jag också tröttare. Kanske är det för att soluppgångarna blir tidigare och tidigare och för att då hinna med våra gryningsdopp så måste vi också sätta klockorna på ringning allt tidigare.

Den senaste tiden har vi inte heller haft möjlighet att ses vid vår brygga lika ofta som vanligt. Det är ju så, ibland kommer annat i livet emellan. Men en morgon strax innan jag åkte iväg till Polen med min dotter, så hann vi träffas på vår brygga, jag och min vän. Ja, och som alltid så fick vi en fullständigt sagolik morgon tillsammans.

Morgonen var helt lugn och stilla. Fåglarna sjöng alldeles öronbedövande högt, och när solen steg upp ovanför trädtopparna så blev allting helt rött på himlen. Det var bara så vackert.

Kanske var bokskogen som allra vackrast också just den här morgonen. Färgen i skogen var ljust limegrön och ännu släppte trädens lövverk igenom väldigt mycket ljus.

Ja, vad gör det att jag ofta blir lite trött av mina tidiga sommarmorgnar här vid bryggan. Varenda morgon här är ju som en vardaglig gåva, helt utan ett öres kostnad.

Dagens citat:

Om en person inte håller samma takt som sina medmänniskor beror det kanske på att hon hör en annan trumslagare. Låt henne följa den rytm hon kan höra, oavsett vad man tycker om det eller hur långt bort den är.

Ha en fin fredag

Annika

Dela gärna

Ljusa sommarmorgnar. Läs mer »

Båtar på vift.

Hejsan.

Det skulle kunna bli en vacker gryning, det hade vi sett på prognosen, även om det vid niotiden väntades ett rejält regnområde. Men det kunde inte stoppa oss och vi skulle ändå vara hemma till dess. Vackra gryningar ska ju inte få gå till spillo. Alltså träffades vi i skogen i arla morgonstund, långt innan alla andra vaknat till liv.

När vi kom ner till bryggan så låg där en roddbåt ensam förtöjd i den lilla krok som vi brukar använda till vinterns säkerhetslina.

På andra sidan sjön finns det båtar till uthyrning. Dessa är enbart till för fiskare och för att använd dem krävs att man löser fiskekort, då de ju ägs av fiskeföreningen.  Vi svor lite över ”nonchalanta människor” där vi satt med vårt varma te efter gryningsbadet och diskuterade livets viktigheter.

– ska vi inte ro tillbaka båten till andra sidan, kom jag plötsligt på…

Min vän var inte sen att nappa på mitt förslag. Såklart vi skulle, tyckte hon.

Skrattande som två skolflickor kom vi i båten utan missöden. Alltså, om man aldrig har rott en eka förut så är det minsann inte helt enkelt att ta sig fram, eller bak som det ju blir när man ror.

Vi blev dock en aning osäkra på båtens tillhörighet… Vi hade ju sett att där var ett stort läger uppe bakom åsen på Sjöröds lägerplats, och en liten misstanke smög sig på  om att det kunde vara en båt som tillhörde dem. Vi må vara busiga, men några simpla båttjuvar ville vi ju inte vara. Vi beslöt oss för att ro tillbaka och lägga båten där vi hittat den, och ringa fiskeföreningens kontaktperson lite senare istället.

På tillbakavägen fick vi syn på ännu en övergiven båt som låg och guppade och vi insåg då att det faktiskt var fiskebåtar som lämnats vind för våg.

Skrattande la vi till vid bryggan igen efter vår lilla båttur. Det var en smula trixigt, men med gott samarbete och tungan rätt i mun, så fixade vi det utan missöden. Efter båtfärden tog vi vår vanliga vandring runt om i skogen.

En timme tidigare än utlovat började ett stilla regn faller över oss. Utan regnkläder blev vi våta som kråkor. Som tur var så var det milt och skönt så vi slapp att frysa. Vi passerade den ensamma båten och styrde kosan hem till Stefan och en väntande brakfrukost. Att komma hem till dukat bord den morgonen var alldeles extra mysigt.

Det blev en helt underbar början på en helt vanlig dag.

Det är tråkigt att människor inte kan lämna tillbaka båtarna som de lånar, men jag och Tina fick en extra rolig morgon, det måste jag ju erkänna.

Men då och då kikar mitt inre barn fram,
då och då är jag återigen den där lilla 5 åringen
som springer vilt runt och ingen kan få stopp på.

Varje stund är lika Magisk,
och även när jag är 50 år
så kommer jag ibland återigen bli
som den där 5 åringen.

Någonstans har jag läst att de lyckligaste människorna är de som har sitt barnasinne kvar. Jag är glad för att jag är så lättroad och en smula barnslig.

Dagens citat:

Vi slutar inte leka för att vi blir gamla. Vi blir gamla för att vi slutar leka.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

Båtar på vift. Läs mer »

Emmy kom hem och välkomnade våren.

Hej hej

Lagom till att bokskogen började slå ut och till det var dags att fira Valborgsmässoafton så kom Emmy hem från Malmö.

Att elda bål i Gårdlösa är en lång tradition som flickornas pappa hållit fast vid ända sedan vår äldsta dotter föddes 1988. I år var inget undantag och jag och Stefan var också på plats.

Till min glädje stannade Emmy kvar i nästan en hel vecka och vi njöt av naturen och den spirande våren tillsammans.

Trots att jag jobbade, så fick vi många mysiga kvällar tillsammans.

Vitsipporna sjöng på sista versen och jag passade på att ta mig ett ”vitsippssbad” innan det skulle vara över för den här gången. Den tunga doften av jord och vitsippor var alldeles underbar och för en stund blev jag nio år igen.

Kvällen innan det var dags för Emmy att åka tillbaka till storstaden Malmö, så bjöd hon mig och Stefan på en underbar trerätters middag och därefter avslutades allt med ett härligt bakverk till kvällskaffet. Bästa, älskade Emmy – tack!♥

Dagens citat:

Det finns bara ett vackert barn i världen – och varje mor har det.

Fel – jag har tre stycken vackra barn.

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Emmy kom hem och välkomnade våren. Läs mer »

En morgon som gjord för stora vårskriket.

Hejsan.

Förra veckan när vi gick genom skogen ner till sjön, så kunde man tydligt känna hur våren var på väg.

Det var visserligen väldigt kallt och vi var klädda i samma kläder som vi burit nästan hela vintern. Vi hade både underställ, vantar och ylletröjor på oss, men det var något med ljuden och ljuset i skogen som skvallrade om att vårvärmen var nära.

Efter morgonbadet och vårt goda te på bryggan, så gav vi oss vidare ut i skogen. Fåglarna ackompanjerade våra spänstiga steg där vi trampade fram på stigen genom ett vitsippshav.

Även om morgonen kändes isigt kall, både i luften och i vattnet så fanns många vårtecken att lägga märke till. Bla så var våtmarken vid Åsstigen alldeles grumlig av nerfallen pollen. Jag är lyckligt lottad och lider inte alls av pollenallergi, men jag förstår att många har det väldigt kämpigt nu när den här tiden kommer.

Ja det här var verkligen en sådan där morgon då man kände hoppet spira, hoppet om en kommande vår, och precis en sådan morgon som var gjord för ett rejält vårskrik.

Dagens citat:

Ju äldre man blir desto bättre blir man, såvida man inte är en banan.

Det måste väl ändå var ett väldigt sant citat…, eller?

Ha det gott.

Annika

Dela gärna

En morgon som gjord för stora vårskriket. Läs mer »

Rulla till toppen