Natur

Mormor, vill du komma hit…

Hej

En kväll i förra veckan ringde min telefon när jag nyss hade sjunkit ner i soffan. Det var mitt barnbarn Scott som sa: hej mormor, vi är vid Gyllebosjön, vill ni också komma hit?

Efter arbetsdagen så var jag ganska trött, och det enda jag hade planerat att göra var att starta vattenspridaren till mina dahlior. Ett lagom kvällsgöra som inte skulle kräva så stor ansträngning av mig.

Fast när Scott ringde så var det självklart att vi skulle åka ner till badplatsen en liten stund. Vädret såg soligt och vackert ut, men det var minsann både blåsigt och kallt. Men pojkarna lekte glatt på vid sjökanten.

När grabbarna fikat så bjöd Scott en liten anka på den sista smulan av sin bulle. Vips spred sig ryktet om godsakerna till hela ”Familjen And”, och allihopa kom vaggande mot pojkarna som med skräckblandad förtjusning rusade iväg. Ytterligare en stor flock fjäderfä kom paddlande inne ifrån vassen och plötsligt var där ankor precis överallt.

 

Det blev ingen lång stund som vi sågs, men bättre en kort stund än ingen alls.

Dagens citat:

Se vila som en aktivitet där du producerar energi till dig själv.

Och de soliga dagar som vi har nu, de måste ju extra mycket energi.

Kram kram

Annika

Dela gärna

Mormor, vill du komma hit… Läs mer »

Högsommargrönska

Halloj.

Att sensommaren är här det känns tydligt i luften nu. Och jag älskar den här perioden då sommarhysterin lugnar ner sig, naturen gör sig redo för vila och allting blir lite mer avslappnat.

Även om jag jobbade mycket i Juli månad så skvallrar mina mobilbilder om att jag ändå hann med en och annan fritidssysselsättning. Till exempel var vi på Brösarps loppis där jag fyndade ett högt vackert grönt krus. Behöver jag nämna att grönt är en av mina favoritfärger…

Vårt lilla konsertgäng som varje år njuter av någon skönsång här på Österlen, träffades det här året i Sövde där vi lyssnade på Albin Lee Meldau på Amfiteater. Vi fick en så mysig och härlig kväll tillsammans. Och vilken röst den pågen har!

Min yngsta dotter Emmy, flyttade tidigt i våras till en ny lägenhet i Malmö. Det hade inte blivit tid eller möjlighet för mig att besöka henne, men en fredag i Juli kunde vi äntligen pricka in en kväll då jag tog tåget till Malmö för ett mysigt dygn med min lilla tös.

En annan kväll for jag till Tomelilla för att sova över hos barnbarnen då deras föräldrar jobbade natt båda två.

Men mest har jag nog luktat på mina blommor den här sommaren. Ljuvliga blomster som man inte kan bli annat än glad över.

Dagens citat:

Ibland måste man glömma det man känner och tänka på vad man förtjänar.

Ha en fin dag. Det väntas sommarvärme igen och det gillar jag.

Kram Annika

Dela gärna

Högsommargrönska Läs mer »

Blåbär och Vitemölla Badhotell

Hej hej

Nog är det skönt att ha ledigt och själv styra sin tid. Så visst njuter jag nu.

Men lite roligheter har jag hunnit med i sommar trots att jobbet tagit mycket av min energi . Förra helgen passade jag och Emmy på att åka till Vitaby för att plocka blåbär. Och jösses så mycket bär där fanns.

I Vitaby kyrkby ligger den fina blåbärsodlingen, som för övrigt planerar att ha öppet för självplockning hela augusti ut. Det beror förstås på tillgången på bär, men tips, tips för den som vill njuta av nyttiga godsaker.

Jag och Emmy var belåtna med vår skörd och på kvällen festade vi på blåbärspaj med vaniljsås.

En annan kväll lyxade vi till det riktigt mycket. Då hade jag och Stefan planerat, att tillsammans med en ”bloggvän” och hennes man, gå på Vitemölla Badhotell och njuta av en trerätters middag.

Vi fick en härlig kväll på det lilla nyrenoverade hotellet. Av oss fyra så var det bara Stefan som varit där förut, men det kunde knappast räknas, för det var ju så rysligt länge sedan och inte tror jag att han mindes det så tydligt heller. 😉

Vår trerättersmiddag serverades så pampigt och fint av fyra olika servitriser, som likt värsta nobelmiddagen kom ståtande med våra rätter på samma gång åt oss alla fyra. Maten var god och kostade såklart därefter. Men vi fick en fantastisk kväll då samtalen flödade som om vi setts många gånger förut.

Tack för en trevlig kväll bästa E-L & O. Att vi alla tycker om just Vitemölla stod ju ganska klart, härifrån har vi ju så många olika minnen från våra unga dagar.

Dagens citat:

En redig skåning har ingen livrem – han edår ti båjsårna passar …

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

Blåbär och Vitemölla Badhotell Läs mer »

Som jag längtat.

Hej igen.

Jag har inte glömt bort Er och bloggen, nej det kom ett arbete emellan bara. Hela långa sommaren kändes det som…. Men nu är det äntligen dags för mig att ha ett par veckors semester och jag ska ta mig tid för att njuta lite mer. Vila och återhämtning står på schemat framöver.

I vintras när jag glatt tackade ja till ytterligare ett vikariat på Luckan, så hade jag inte direkt tänkt mig att det skulle innebära så mycket sommararbete. Men nu blev det såhär, och äntligen är den intensivaste perioden över.

Allt sedan midsommar har min kamera alltså mest bara stått här hemma och samlat damm. Inte heller har jag orkat umgås med någon. Helgerna har bara rusat fram med alla ”måsten” och på kvällarna har jag sjunkit ihop i soffhörnan, så trött i ögonen och huvudet.

Men förra helgen tog jag mig i kragen och träffade min yngsta dotter. Vi masade oss upp i gryningen för att njuta en stund av soluppgången vid bryggan, och vilken sagolik morgon vi fick.

Jag tog en härlig simtur ihop med en ensam svan innan vi drack vårt goda te och bara njöt av den vackra vyn över sjön.

Det kändes härligt att vara tillbaka igen.

Senare på dagen mulnade det upp och vädret slog om. Jag och Emmy passade på att ta en tupplur då och fram på kvällen dukade vi sedan upp för en mysig kväll i vårt orangeri.

Livet återvänder och nu ska jag njuta av min semester.

Dagens citat:

Det kommer finnas människor som kommer skära upp dig för att se vad du är gjord av… Visa dem att det är kärlek.

Ha det fint.

Kram Annika

Dela gärna

Som jag längtat. Läs mer »

Dessa magiska små blåvingar.

Hejsan.

En dag i förra veckan, då när sommaren var på besök och vi hade så rysligt varm och skönt i några dagar, då passade vi på att besöka Drakamöllans naturreservat.

Jag vet att när backtimjan blommar och när vädret är sommarvarmt, just då brukar det vara som störst chans att se de små vackra blåa fjärilarna som gett sitt namn åt den populära vandringsleden i området. Blåvingeleden.

Den sällsynta svartprickiga blåvingen finns just här uppe vid Drakamöllan, och nog fick jag se blåa små fjärilar den här kvällen alltid.

Stefan hade slagit i sin ena tå så den var alldeles blålila och kanske rent av bruten, så han fick sitta vid en rastplats och tälja på en pinne medans jag frossade i små fjärilar.

Det är likadant varje år när jag får syn på de här små blåvingarna, jag blir alltid så förvånad över hur små de egentligen är. Det är ungefär som att plocka svamp, så fort man fått syn på den första så ser man plötsligt hur många som helst.

Förutom blåvingar så fanns där en massa andra fjärilar också. En bronsfärgad fjäril som kanske hörde till familjen ”kopparvingar” … Hur som helst – väldigt vacker den också.

Vill man inte vänta ända tills ljungen blommar, så är det väl värt ett besök i Drakamöllans naturreservat redan nu!! Man kan beskåda de små vackra fjärilarna, och sedan kan man alltid återvända igen i augusti, då samma plats kommer att vara helt purpurfärgad av blommande ljung.

Dagens citat:

När allt kommer omkring vet du ingenting om sen. Bara att stunden är nu och ögonblicken är dina.

Här och nu – det enda vi vet med säkerhet.

Kram Annika

Dela gärna

Dessa magiska små blåvingar. Läs mer »

Värdefulla stunder

Hejsan

Nu när jag inte hinner ner till sjön så mycket som vanligt, så känns de få gångerna det blir av så väldigt värdefulla. Jag måste prioritera min sömn lite extra ett tag, så då går det inte ann att dra ner alltför mycket på dygnsvilan. Att ställa klockan på ringning redan klockan 03.00 betyder ju att man måste krypa till sängs redan vid 19.00 tiden på kvällen för att få ihop till sina 8 timmars skönhetssömn.

Men det har ju svängt nu, så för varje dag så kommer solen att stiga upp lite, lite senare. Sedan midsommar har solen nu blivit ungefär 4 minuter senare, och dagen har krympt med ungefär en kvart.

I förra veckan prickade jag in den här ljuvliga gryningen. En sagolik soluppgång, då jag var helt ensam vid sjön. Över vattenytan svärmade tusen och åter tusentals mätta knott eller myggor. Att de var mätta förstod jag eftersom inte en enda av dem tycktes vara sugen på blod, vilket var en farlig tur för mig.

På kvällen var det jag som stod för kvällsmaten, och på menyn stod grillade kycklingspett. Mums, så gott det blev.

Dagens citat:

Det krävs mod att tillåta sig vila och tystnad i ett samhälle där ”tusen bollar i luften” är en statussymbol.

Bara 5 veckor till min semester, och då ska jag verkligen vila och tystna … ja, vila i alla fall 😉

Må bäst.

Annika

Dela gärna

Värdefulla stunder Läs mer »

Sommarskuggor.

Hej

Det är något särskilt med skogen i Juli månad. Även om solen står högt på himlen så vilar det bland träden ett stilla dunkel. Skillnaden och kontrasten mellan det som gömmer sig i skuggorna och det som finns i det flödande solskenet blir så stor.

Lövskogen är speciell vid den här tiden på året. Kanske är den som mest levande mitt i högsommaren, men ändå råder det ett sådant lugn. Fåglarnas vårsånger har tystnat och ersatts med insekternas surrande och gäddornas plaskande i vattnet.

Doften är tung och jorden ännu varm och fuktig, trots att vi inte fått så mycket nederbörd. Vattnet i sjön har blivit riktigt behagligt varmt och badvänligt.

Sommaren är i sitt hjärta nu, och skuggorna under bokträden skänker skön svalka åt både mig och hundarna.

I juli råder ”semestermood” även vid sjön, och det är som om skogen gör sitt bästa för att inte anstränga sig. Jag går en smula långsammare eftersom det känns passande.

Dagens citat:

-Det finns ingen nyckel till ett lyckligt liv…

-Det kanske inte är låst …

Jag önskar er alla en riktigt lycklig fredag.

Kram Annika

Dela gärna

Sommarskuggor. Läs mer »

Lunch i Kivik och gröna fingrar.

Hej hej

På Lokalföreningen har det konkats lite extra på saker den gångna veckan, både inkommande varor och inventarier som skulle flyttas. Men alla som hjälpt till har varit på ett strålande humör och då går ju allting så mycket lättare. Alldeles extra glada verkade mina kollegor att bli när kameran kom fram 🙂

När helgen äntligen kom så blev jag bjuden på lunch i Kivik av min Stefan. Då bar det av till en annan Lucka, nämligen ”sillaluckan” på Buhres.

Det blev stekt sill och potatismos, och en sillapilsner till det. Alltid lika gott.

I hamnen hade de flesta nu fått i sina båtar. En stund stod vi och kikade på paret som tappert försökte komma på rätt köl med sin lilla segelbåt.

Gröna fingrar

Jag brukar inte ha så särskilt gröna fingrar. Men nu har jag nog haft lite grönfärgade fingertoppar ändå, för den azalea på stam som jag köpte i December lagom till jul, har nu återigen börjat att blomma. Och just azaleor brukar vara tämligen svårflörtade blommor.

Även den första dahlian är nu på väg att slå ut. Jag väntar förstås med spänning på om det kommer att bli lika en prunkade blomning som det blev i fjor. Fortsättning följer framöver.

Dagens citat:

Man kan välja att kasta in handduken eller så torkar man svetten ur pannan med den.

Ja svettigt har det sannerligen varit några dagar, och inte ska man ge upp saker i första taget. Backa, ta sats och prova igen.

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Lunch i Kivik och gröna fingrar. Läs mer »

Blommor och småkryp

Hej hej

Varje kväll då jag kommit hem från jobbet så har jag strövat runt en stund i min trädgård. Liksom för att stilla tankarna. Det blir mycket tankeverksamhet dagarna i ända nu, och med åldern så blir det svårare att lära sig nya saker har jag märkt. Någon mer än jag som känner likadant?

Att lära sig nytt hör ju också ihop med intresse för det nya. Om det man ska lära är roliga grejer, så lär man sig liksom av sig själv.

Jag hade älskat att lära mig mer om blommor, natur eller kanske trädgård.

Om jag vore yngre skulle jag kanske utbilda mig till botaniker, zoolog eller herpetolog (specialist på kräldjur och grodor) Men det är nog försent nu, och istället får jag njuta av allt jag kan fånga genom min kameralins. Småkryp har vi gott om här i Gyllebo, och att försöka fånga dem med makroobjektivet är ett avkopplande intresse.

Jag tror egentligen att sånt som man har som intresse bara ska fortsätta att vara just det, en hobby. För så fort man blandar in lön, pengar och prestation så försvinner glädjen. I alla fall är det så för mig.

Min trädgård får fortsätta vara en försökstäppa, där allt är möjligt och där allt mest bara ska vara en lek. Ibland lyckas jag och det blommar och frodas, ibland blir det mest ”kattskit”, men då har jag åtminstone provat. Inga krav, bara skön och härlig avkoppling.

Precis likadant är det med fotografering. En glad amatör, som ibland lyckas fånga något fint.

Ja, det var lite svävande tankar från mig idag.

Dagens citat:

Folk frågar hur jag hinner med trädgården. Jag svarar: titta inte inomhus!!

Nej, inomhus behövs nog lite ”rantafejjande” här nu. Min älskade Andréa och hennes Jeff har återvänt till Kanada och gästhuset är i behov av städning inför när nästa gäster vill komma. Kanske kan det bli en städdag idag…

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Blommor och småkryp Läs mer »

En kvällstur till havet.

Hej igen Bloggen.

Min tid räcker då rent inte till för allt jag vill göra nu. Men kanske brukar det alltid vara så vid den här tiden, kanske är det bara mitt minne som sviker.

Nåväl, nu har midsommarn passerat och vi går återigen mot mörkare och kallare tider. Längtar ni? Haha… jag tror inte ni är många som gör det, och än är det ju många långa sommardagar kvar.

Jag gillar hösten, så lite grann längtar jag dit. Dels för att jag kommer att ha semester först på sensommarkanten, när skolorna börjat, och dels så gillar jag oftast sensommarvädret när hösten anas svagt i vinden.

Men nu är det sommar, och den ska man njuta av så mycket det går. En kväll strax före midsommarhelgen så for jag och Stefan till Stenshuvud med hundarna.

Det var en härlig kväll och havet låg nästan spegelblankt och inbjudande.

Vildrosorna stod i sin fagraste blomning, medan backsipporna snart bara skulle vara ett minne blott.

Nere på stranden var vi nästan helt ensamma. Hundförbud råder på badstränderna här på Österlen vid denna tiden, men då det inte fanns en kotte i närheten så trotsade vi förbudet. Med sunt förnuft och kopplade hundar tror jag inte det fanns någon som misstyckte.

Efter bara en liten bit vek vi av upp på ängen och följde stigen in i skogen. Det var verkligen en ljuvlig kväll.

Loppis

Så har det varit loppis i Kivik. Det är min svåger Mats som stått för försäljningen, och såklart åkte vi dit och gjorde fynd. Många gamla fina saker fanns det.

Dagens citat:

Lyckan kommer inte när du får vad du vill, utan när du njuter av vad du har.

Ha en härlig onsdag.

Kram Annika

Dela gärna

En kvällstur till havet. Läs mer »

Rulla till toppen