Natur

Äntligen här igen

Hej hej

Äntligen kände jag mig riktigt pigg, stark och frisk igen. Ja till och med så att jag vaknade av mig själv långt innan soluppgången.

Raskt hoppade jag ur bingen och drog på mig kläderna för att bege mig ner till bryggan. Morgonen var ganska kylig, så över hagen låg ett vackert täcke av dimma.

När jag närmade mig bryggan så såg jag att scouterna från Sjöröd burit ner alla sina kanoter till sjön. Vid den här tiden på året brukar de ha läger och hålla till här.

Och vad som var väldigt bra, det var att de lagat den trasiga och sneda bryggan igen. Just den här bryggan är det ju scouterna som byggt och rår om, och därför råder här strikt fiskeförbud under hela sommaren. Tyvärr efterföljs inte det förbudet alls. Ofta är bryggan upptagen kvällstid av fiskare som ockuperat den med alla sina spön.

Men den här morgonen var jag helt ensam. Jag drog av mig kläderna och hoppade i. Länge simmade jag runt i det varma vattnet innan jag gick upp igen. Sedan satt jag där på den raka och fina bryggan och njöt av den vackra soluppgången. Så fantastiskt vackert.

Att starta dagen så här är det bästa jag vet. Helt oslagbart.

Dagens citat:

Det bästa sättet att komma igång är att sluta prata och börja göra.

Svårare än så är det inte heller att stiga upp före soluppgången. Ställ klockan och bara stig upp. Den där första timmen när solen går upp, den är dygnets absolut bästa.

Kram kram

Annika

Dela gärna

Äntligen här igen Läs mer »

Champagnefrukost och anständig badklädsel

Hejsan.

Nu har det hunnit gå en massa dagar igen sedan senaste inlägget. Det är så mycket som ska hinnas med vid denna tiden på året, och efter jobbet brukar jag mest bara vara så himla trött. Fast nu väntas några dagars ledighet och då ska det laddas batterier här.

Några härliga bilder som jag ännu inte visat, är från morgonen då jag fyllde 60 år. Jag hade bestämt möte med min bästa badkompis och fina vän i skogen.

Andréa, som då ännu inte blivit av med sin jetlag, kom även hon upp, trots att klockan var mer än okristligt tidig. Morgonen var helt fantastisk. Och väl på bryggan så trollade finaste Tina upp en flaska champagne med tilltugg. Champagnefrukosten var ett faktum.

Dagen till ära hade jag en ny baddräkt med mig. Jag tyckte väl att det var dags för lite mer anständiga bad när jag kommit upp i en mogen ålder. Baddräkten spred mest munterhet, och när det var dags för oss att dyka i plurret, ja då åkte den faktiskt av igen.

Vattentemperaturen höll hela 17 grader och vi kunde plaska runt en god stund. När solen steg upp så gick Andréa hem och nattade sig, medan jag och Tina packade ihop våra saker och gav oss iväg på en skön morgonvandring i skogen. Efter det väntade Stefan på oss med dukat bord och frukost nummer två.

Att vara 60 år känns helt prefekt. Jag tycker nog att jag är i den bästa åldern just nu. Jag har haft turen att få vara frisk och det känns som om jag inte behöver ta lika allvarligt på saker och ting. Jag är jag och det får helt enkelt duga.

Jag har även fått så mycket fina presenter, vilket egentligen inte är så viktigt. Men en sak fick jag som betydde lite extra, en present från mina flickor. Kan ni gissa vart det bär….

Dagens citat:

Jag är så tacksam för de där vännerna som inte har en aning om att de laddar mina batterier fulla varje gång vi ses. Tack♥

Ha en fin fredag.

Kram Annika

Dela gärna

Champagnefrukost och anständig badklädsel Läs mer »

Även en mulen sommarkväll är en sommarkväll

Hejsan.

Vädret har väl varit lite sådär fram och tillbaka den senaste veckan. Och när det är lite svalare och mulet så är det lätt att man bara blir sittande inomhus och ugglar.

Men en kväll bara bestämde vi oss för att trotsa vädret och njuta en stund vid havet – det var ju trots allt sommar!

Andréa var ju hemma och Amanda kom också med pojkarna. Vi enades om att vi skulle köra till Kivik, där grabbarna kunde leka av sig på lekplatsen.

Vädret var precis sådär så det var lite för kallt för killarna att bada. Men att leka vid strandkanten fungerade bra. De var båda så sommarfina där de lekte runt i vattenbrynet, brunbrända efter sitt Cypernäventyr.

Där vid Kiviks bastu rinner det en liten bäck ut i havet. Någon hade hängt upp ett rep där de svingade sig över vattnet likt värsta Tarzan. Såklart slutade det med att pojkarnas  kläderna blev blöta, men är det sommar så gör det inte så mycket. Sommaren är ju faktiskt till för sådant bus.

Sedan blev det en stunds ytterligare lek på lekplatsen innan vi skulle köra vidare. På agendan stod inköp av glass på ICA.

Men först blev det såpbubbelkrig på parkeringen.

Dagens citat:

Vi är helt ersättningsbara på jobbet. Vi är inte ersättningsbara hemma. Hemma är vårt riktiga liv. Kom ihåg det. Alltid.

Lika bra att ta tillvara på sommarkvällarna som är, oavsett väder. Plötsligt står vi där i augusti och undrar var alla dagar egentligen blev av.

Kram Annika

Dela gärna

Även en mulen sommarkväll är en sommarkväll Läs mer »

En vacker morgon som inte blev som vi planerat.

Hejsan.

Vilken sommar vi fått nu va!?

För en vecka sedan såg det också ut att bli en fantastisk gryning. Jag och min vän bestämde oss för att stiga upp i ottan för att njuta av soluppgången och ett härligt bad.

Jag steg upp lite efter klockan tre för att packa ryggsäcken, klä på mig och sedan gå och möta Tina i skogen på vårt vanliga ställe. Glatt tjattrade vi på där vi marscherade fram i skogens dunkla ljus. Att det skulle finnas fler människor uppe en vanlig vardagsmorgon var ju högst osannolikt. Alla vettiga människor låg väl ändå och sov så där dags, det brukar de väl göra. Därför blev vi både smått chockade när ett gäng tonårsgrabbar stod på bryggan med fiskespön i högsta hugg och en massa öl på kylning i vattnet.

Om jag och Tina blev förvånade, så var det nog inget mot vad grabbarna blev. Att det skulle komma två käringar med ryggsäckar spatserande vid den okristliga tiden, det var nog inget som de direkt hade räknat med. Att upplysa pågarna om att det rådde fiskeförbud på just den platsen, det vågade vi inte heller. Vi tog bara några foton, men avstod vårt gryningsdopp, och vandrade istället vidare längs med stigen.

Ute på udden vid Munkagången satte vi oss istället och drack vårt te, under tiden som himlen skiftade i de vackraste rosa tonerna. Platsen är fantastiskt vacker och egentligen gjorde det inget att vi fick ändra våra planer.

När solen kommit upp och det ljusnat på riktigt gick vi vidare mot badplatsen. För såklart ville vi ta vårt bad någonstans i sjön. Det fick bli från de riktiga badbryggorna istället.

Medan vi simmade ute på den djupare delen så badade änderna i barnens avdelning. Morgonbadet var helt fantastiskt, och det stämmer nog det där uttrycket om att man aldrig ångrar ett bad.

En vackert målad sten var placerad vid informationsskylten vid badplatsen, en detalj som man blev glad av.

På tillbakavägen genom skogen gick vi förbi de festande grabbarna igen. Det hade då hunnit gå några timmar sedan vi först stötte på dem, och de såg om möjligt ännu mer förvånade ut när vi kom ångande genom skogen för andra gången. Vi skrattade gott åt alltihopa och undrade lite vad de egentligen tänkte om oss.

Dagens citat:

Du blir som du umgås. Häng med folk som får dig att känna dig som champagne på en tisdag.

Precis så, det krävs inte mycket extravagans för att vi ska njuta av livet, min fina vän och jag. Jag är så tacksam för våra morgnar i skogen.

Ha det gott och kram Annika

Dela gärna

En vacker morgon som inte blev som vi planerat. Läs mer »

Mycket ”somrigt” att föreviga.

Hej hej

Äntligen är korna tillbaka i sin hage här i Gyllebo.  Nyfikna och intresserade kom de travande mot mig en morgon då jag var ute på min runda.

Det såg ut som om de vita djuren var i behov av en rejäl dusch. Men kanske kommer vår herre sköta om den saken nu när de ska gå ute under bar himmel i flera månader framöver.

Vid den här tiden på året så finns det så himla mycket att rikta in objektivet på, så mycket som man vill föreviga. Som den blommande ramslöken till exempel. Den är så himla tjusig nu.

Kabbelekan sjöng på sista versen och den våtmark där den brukar trivas såg  oroväckande torr ut i år. Det förutspås en torr och varm sommar, men för mig kan det gärna få regna i juli, det är ändå inte en favoritmånad för mig.

På min vandring genom skogen stötte jag på en vacker majbagge. De brukar finnas i nationalparken vid Stenshuvud, men tydligen också här hos oss i vårt lilla naturreservat.

Just nu blommar de vilda orchideerna så vackert. Alla våra svenska arter är fridlysta, och att kunna se skillnad på dem är en konst jag inte behärskar. Ofta heter de något med nycklar. Fina är de.

Så har vi en annan växt som är motsatsen till fridlyst, nämligen invasiv – den stora björnlokan. Pampig och ståtlig är den på sitt vis, men den tar för sig av platsen på andra blommors bekostnad.

Ja nog finns det mycket man vill föreviga i naturen just nu.

Dagens citat:

Det är inte allt som kan räknas som räknas, och inte allt som räknas som kan räknas.

Ha en fin tisdag. Här hos oss sägs det att vi ska få en härlig sommardag.

Kram Annika

Dela gärna

Mycket ”somrigt” att föreviga. Läs mer »

Så mycket vackert nu på Österlen

Hej hej

Förra helgen  när min hjärna var så trött och sliten, då valde jag och Stefan att hoppa över matlagningen och istället prova maten hos de nya ägarna på Kiviks hamnkrog.

I Kivik har några sälar den senaste tiden kunnat beskådas vid ”kärringabadet”, mellan den norra piren och ”Svarte sten”, alldeles intill hamnkrogen. Just den här kvällen låg en säl där och kliade sig glatt på magen. Det blev ett intressant möte innan kvällens mat.

De nya ägarna av Kiviks Hamnkrog är från Kåseberga, där de sedan tidigare har en restaurang som lär vara kända för sin goda fish & ships. Just det är kanske inte mina absoluta favoriträtt, men såklart tyckte vi att fick testa det. Jodå, det var gott, men nu har jag testat och nästa gång äter jag säkert något annat. Det är väl ungefär som min mormor en gång sa: -ja, det är gott, fast jag tycker inte om det…   som vi skrattat åt det efteråt.

På hemvägen tog vi vägen upp över Bergdala och Svinaberga. Det var så himla vackert där att vi fick stanna och föreviga den vackra vyn ut över rapsfältet mot havet vid Ravlunda skjutfält. Vid Allé blommade äppelträden som bäst, så även där var vi tvungna att göra ett stopp.

Sista stoppet blev sidan om Stjärnbryggeriet där Malin och Jocke från Österlen Tulpaner har ett av alla sina blomsterfält. Tulpanerna var på sluttampen av sin blomning, men snart ersätts de med andra fina blomster. Just till Stjärnbryggeriet vill jag gärna åka och äta. Jag har hört att där är väldigt bra och gott, men ännu har det inte blivit tillfälle för oss att prova…. men den som väntar…

Hemma i trädgården gick jag sedan en runda med kameran och njöt av all växtlighet som prunkade så frodigt hos mig själv. I vintunnorna stod smulgubbarna ståtligt med massor av blommor som förutspådde mycket goda bär. Ormbunkarna höll på att veckla ut sig till fullfjädrade ormbunksblad och den sista häggen doftade magiskt i den lugna försommarkvällen.

Det som blommar mest nu i min trädgård är olika vita blommor. Jag bara älskar just vita blommor, och särskilt vackra är de i skymningen.

Dagens citat:

I slutet av dagen kommer du inte att komma ihåg den vackraste personen du mött, men du kommer att minnas den person som fick dig att känna dig mest sedd och bekräftad.

Ha en härlig fredag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Så mycket vackert nu på Österlen Läs mer »

Den här tiden mellan hägg och syren.

Hejsan.

Även om våren kommit med stormsteg nu så är det ändå ganska kallt på nätterna. En tidig morgon förra veckan så var det på vippen att vi hade frost här i Gyllebo.

De flesta träden är utslagna nu, utom kanske de stora ekarna. Även träslaget asp låter alltid vänta på sig. Min pappa brukade säga att aspen var ett tråkigt träd, den slog ut sist på våren och så tappade den sina blad först på hösten. Mest naken alltså, av alla träslag. Var det något som han var specialist på, min pappa, så var det ju träd.

Just nu är doften i skogen alldeles extra ljuvlig. Häggen står som bäst i blom, och det är en växt som jag tycker mer och mer om för varje år.

Även ramslöken har nu slagit ut, och jag tycker nog att dess blommor är vackrare än vad bladen är goda. Men det är jag det, och jag kan inte låta bli att tycka att ramslöken blivit en aning för upphajpad de senaste åren.

Den härliga förmiddagen då jag var ute med hundarna så sken solen från en klarblå himmel och vattnet i sjön var så blått och stod i fin kontrast till den limegröna bokskogen.

Morgonen var fantastiskt vacker, och ändå mötte vi nästan inte en kotte där i skogen. Mig gjorde det inget, jag njuter gärna av hela den här härligheten på egen hand.

Dagens citat:

Om du vill känna dig rik, räkna det du har som inte kan köpas för pengar.

Allt det som man inte kan köpas för pengar är nog ändå det bästa vi har.

Kram Annika

Dela gärna

Den här tiden mellan hägg och syren. Läs mer »

Bränne och äppelblom

Hejsan.

Det är så himla fint nu när allting slår ut efter hand.

På grannens tomt står ett gammalt äppelträd som varje år blommar så vackert. Äpplena brukar dock bli både små, sura och nästintill oätliga, men blommorna alltså – så fina.

Grannens lilla vitputsade hus är förresten ett i raden av alla de hus som Stefan byggt under sina glans dagar. I flera år ägde vi huset själv och då hade vi det som gästhus och hyrde ut det under sommarmånaderna. Men nu ägs det av en annan familj och vi fick fina grannar istället.

Då på den tiden då huset var vårt, så brukade jag använda de små sura äpplena till att fylla ”Mårtensgåsen” med under tillagningen, – just det dög de ypperligt till.

Bränne

Den senaste veckan då jag jobbat så har Stefan passat på att ordna med ny ved inför kommande vintrar. Att ha ett välfyllt vedskjul känns så bra inför den kallare årstiden.

Nu ska bara fjorårets torra ved rullas in och staplas, så får den nya ligga ute någon säsong och bli riktigt torr. Att stapla ved är ett jobb som jag brukar tycka är både rogivande och ganska kul, så det får kanske bli en sommarsyssla för mig på lediga dagar.

Ja nog är försommartiden vacker på så många vis, men det går på tok för fort med allting.

Dagens citat:

Ibland måste man låta ambitionen vila, för att kunna sätta sig ner en stund och vänta in sig själv.

Ha en riktigt fin måndag

Kram Annika

Dela gärna

Bränne och äppelblom Läs mer »

Med ögon känsliga för grönt

Hejsan.

Efter några arbetsdagar igen så vaknade jag igår upp med en rejält jobbig huvudvärk. Tack och lov så får jag inte migrän så ofta numera, men ibland slår den ändå till. Det var inget annat att göra än att ta en tablett och börja dagen i stillhet. När jag var ung så kunde jag få migrän ganska ofta. Den kom alltid på mina lediga dagar, det där slog ju aldrig fel. Alltid när det stod roliga saker i kalendern så fick jag ont i huvudet. Jag minns hur min pappa då försökte trösta mig med att det skulle minska när jag blev äldre… Ja, han hade ju haft lite rätt ändå.

Förra helgens grönska

Här på bloggen får det idag bli lite härliga bilder från förra helgen. Kanske var det just det veckoslutet då Gyllebos bokskog stod som allra vackrast i sin limegröna skrud. Det där gröna ljuset som blev i skogen då, det var nästan bländande för ögonen, ungefär som i den vackra visan ”med ögon känsliga för grönt”.

De där första dagarna när bokens blad är nyutslagna och de nästan är lite fuktiga som en nykläckt kyckling, de dagarna är helt magiska!! Som barn älskade jag att vara ute i allt det gröna och jag minns hur vi ungar aldrig ville gå in utan vi åt oss mätta på de skira bokbladen istället för att gå in på lunchen.

En av våra grannar har varje vår en helt underbar gullvivsmatta i sin trädgård. Jag kunde inte låta bli att stanna och föreviga den när jag passerade.

Trots att våren varit väldigt torr och nederbördsfattig så blommade kabblekan frodigt i våtmarken intill sjön. Den här blomman tycker jag alldeles extra mycket om. Jag blir alltid så glad när den gula blomman lyser upp så här tidigt på våren. Vitsipporna sjöng på sista versen som alltid när skogen mörknar av bladverken.

Dagens citat:

Börja med att göra det nödvändiga, därefter det som är möjligt att göra och plötsligt gör du det omöjliga.

Allting börjar med ett enda första steg…

Kram Annika

Dela gärna

Med ögon känsliga för grönt Läs mer »

En yogadag i Malmö och en vacker gryning.

Hej hej

Förra lördagen var en dag som jag längtat efter hela våren. I min kalender stod en Malmötur tillsammans med min härliga badkompis. Sedan länge hade vi bokat in oss på ett par yogaklasser på Kockums Fritid. Det var en underbart vacker vårdag då vi steg på tåget i Gärsnäs. Först på agendan stod ett pass med ”wim-hof andning”. Tekniken bygger på en andningsteknik som påverkar kroppens autonoma nervsystem och immunsystem. Tekniken lär  öka fysisk och mental prestation och är utvecklad av ”Wim Hof – the iceman”. Efter det var det en yogaklass med klangbad.

När yogan var slut så tog vi en tur upp mot Lilla Torg där vi delade på en nathos och tog vars en kall öl. Malmö visade sig verkligen från sin bästa sida och vi njöt för fullt.

Morgonen efter möttes vi i ottan vid vårt ”Pippiträd” i skogen för att hinna njuta av soluppgången och ett härligt dopp.

Den andningsteknik vi tränade på dagen innan sägs ge bättre motståndskraft mot stress och kyla. Nu är vi ju lite rutinerade vinterbadare sedan tidigare, och med hela 12 grader i vattnet, så var det ju inte direkt något kallbad att tala om den här morgonen.

-ganska kvalmigt faktiskt, som Tina skrattande sa…

Morgonen var fantastiskt vacker och en rolig fågel kom och hälsade på oss på bryggan. Vippande och gungande stod den där på kanten en lång stund och spejade ut över vattnet. Över sjön ekade vårens första ko-ko, det var ljudet av en morgonpigg gök.

Det var en stilla och magisk morgon, en sådan som vi upplevt så många gånger, men aldrig någonsin tröttnar på.

Innan vi hann blinka så var det dags att packa ihop och ge oss hemåt igen för att ta tag i dagen med andra göromål. Tina på sitt håll och jag på mitt.

Dagens citat:

Man behöver inte ändra vem man är för någon annans skull, men man kan ge det till sig själv, att bli den man vill vara.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

En yogadag i Malmö och en vacker gryning. Läs mer »

Rulla till toppen