Natur

En tur till Eriksdals kvartsverk

Hejsan.

En dag på min semester åkte jag och Stefan en runda till Fyledalen. I dess nordvästra del ligger det vackra Eriskdals Kvartsverk.

Vädret var sådär alldeles lagom, och inte längre så våldsamt varmt, så för hundarna gick det utmärkt att följa med. Det var ett glatt hundgäng vi hade med oss.

Tecken på en annalkande höst gjorde sig påmind, och jag tänkte att det nog var den bästa årstiden för ett besök här. Dock sägs det att man kan höra klockgrodornas läte här på våren, så även då är nog platsen värd att återvända till. Nästa år kanske …

Hundarna var vilda av glädje, så vi bestämde oss för att köra vidare på nya utflyktsmål…

Det blev en liten tur till Christinehof minsann. Hit är ju alltid fint att komma.

Vi köpte vars en kopp kaffe och satt en stund i solgasset på slottsgården, innan vi körde hemåt igen.

Hemma plockade jag in en bukett av mina stora dahlior, som ju nästan har samma gula nyans som Christinehofs slotts fasad.

Dagens citat:

Jämför inte ditt liv med andras. Du har ingen aning om vad deras livsresa handlar om.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

En tur till Eriksdals kvartsverk Läs mer »

Sensommarens finaste tradition.

Hej hej

I några år nu så har vi haft vår fina tradition, jag och min vän Tina, en tradition att se dagen gry på Brösarps norra backar.

I förra veckan var det återigen dags. Vi brukar ju försöka pricka in en fin dag då ljungen står som bäst i blom, och även i år blev det helt magiskt.

Vi parkerade bilen vid Glimmeboda gård, för att sedan gå upp till den vackra rastplatsen med utsikt ut över hela Brösarps by.

Tina hade nästan en hel hotellfrukost med sig som hon frikostigt dukade upp allting på bordet. En lång stund satt vi sedan där och njöt av allt det vackra och allt det goda.

Strax innan solen gick upp så rodnade himlen i alldeles rosa och violetta toner, för att i nästa stund släppa igenom solen som spred sitt varma sken ut över backarna. Det var så sagolikt vackert.

När vi var mätta och belåtna packade vi ihop allting och promenerade sedan den 5 kilometer långa Backaleden som löper genom det fantastiska landskapet norr om Brösarp.

Vi hälsade på nyfikna kalvar som följde oss med blicken och vi frossade i mogna björnbär som var alldeles extra söta och goda.

Efter den stora frukosten  och den härlig vandringen var det uppskattat med det lilla gulliga utedasset vid Glimmeboda gård.

Sedan packade vi in oss i bilen och susade vidare på nya äventyr (men det får ni läsa om en annan gång)

Dagens citat:

Ett gott humör och inspiration är ingenting som bara råkar uppstå. Det är någonting man tränar sig till och skapar själv.

Efter en tidig morgon med min vän kan jag aldrig bli annat än på gott humör. Tack för alla glada skratt min vän♥

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

Sensommarens finaste tradition. Läs mer »

Sista stranddagen för den här gången.

Hejsan.

Jag och Stefan sög ut det sista av sommaren och for till Vitemölla och bara njöt av sol, varm sand och salta bad.

I vattnet var det hela 20 grader och flera svalkande dopp blev det.

Jag njöt av stillheten och den spännande ljudboken jag hade i öronen. Inte behöver man flänga världen runt för att finna avkoppling och vila tycker jag. En dag på en av våra vackra stränder räcker fullt och fast för mig.

Boktips

För ett tag sedan lyssnade jag på boken om ättiksfallet. En hemsk och ofattbar händelse som utspelades här i Skåne, då en liten flicka tvingades att dricka ättika av sin föräldrar. Trösterikt i hela historian är att det hela fick ett lyckligt slut för flickan, och det var fint att läsa att hon till slut verkade att få det bra. Boken heter ”Flickan och ättikan” och är skriven av Maria Rydhagen.

Dagens citat:

När någon bryr sig för mycket tror jag det kallas KÄRLEK.

Ha det bäst, Annika

Dela gärna

Sista stranddagen för den här gången. Läs mer »

Fiskelycka

Hejsan.

Tidigt en morgon var det dags för oss att ta rätt på de laxgarn vi satt ut i havet kvällen före. Morgonen var helt magiskt härlig, och ekan såg så inbjudande ut där den låg i det flödande solskenet.

Att sätta garn är aldrig någon garanti för att få fisk. Ibland blir där inte en enda firre som är stor nog att ha till middag. Fast den här gången hade vi allt tur. I nätet satt fem stora, fina laxar.

Även ”ålahummorna” vittjades, och också där fanns det gott om fisk.

Det här med ålfisket har sina speciella och ganska stränga regler. Bland annat får bara de med rättigheter och licens fortsätta med sitt ålarrende. De här rättigheterna kommer inte att kunna ärvas eller övertas som det tidigare gjorts, då tex. en son ärvde ett fiske efter sin far. Så när en ålfiskare nu bestämmer sig för att sluta, så försvinner också det ålfisket för gott.

Här i Hällevik har ålfisket gått i arv från min svärfar Nils till min svåger Mats. Numera fiskar han som ren hobby, och jag tror att han njuter lika mycket varenda gång han får komma ut på sjön. Det där har han såklart i blodet.

Man kan ha många åsikter om det här med att fiska. Jag tycker nog att man skulle satt in hårda åtgärder åt alla de stora rederierna som dammsuger våra vatten på fisk. Men som vid många andra problem så silar de med makten mygg och sväljer elefanter … Det handlar ofta om pengar, stora pengar, och istället ger man sig på de små fiskarna, något som kan relateras till mer än bara fiskare.

Vi fick även gott om lax den här morgonen. En fisk som i min barndom räknades som festmat, men som idag inte alls har samma höga status längre. Nu är det istället torsken som är lyxfisken, vilken numera generellt är förbjuden att fiska i Östersjön. Tänk som det kan ändras.

Mats rensade med van hand fisken där i morgonsolen. Jag tänkte lite sorgesamt på hur det kommer se ut där i Hälleviks kås den dag då Mats inte längre fiskar… Då kommer vyn med den gamla ekan bara att vara ett minne blott. Fast, det förstås – jag vet inte många andra båtar som blivit så mycket fotograferade som just den gamla ”hummekan” – så minnen kommer det att finnas.

Dagens citat:

De flesta människor vill egentligen inte veta vad som är sant. Det de vill är att ständigt försäkra sig om att det de tror är sant.

Ha en riktigt skön söndag.

Kram Annika

Dela gärna

Fiskelycka Läs mer »

Sensommartorrt

Hejsan.

Jösses, så torrt det är i våra marker nu. Gräset i kornas hage är alldeles sönderbränt och i trädgården skriker växterna efter regn och väta.

De känsligaste växterna ger vi vatten om kvällarna, medan gräsmattan och de etablerade buskarna och träden för klara sig bäst de kan.

Insekter och pollinerare kämpar på med de sista tappra blommorna. Jag är glad över att vi låtit en del av vår andra tomt vara oklippt till förmån för ängsblommorna istället.

De sista blommorna på fjärilsbusken har slagit ut och det verkar uppskattas av alla olika sorters fjärilar.

Grisen & Draken

En kväll när vi inte orkade tänka ut vad vi skulle laga för mat, åkte vi till Grisen & Draken i Brösarp.

Det var en underbart härlig sensommarkväll och vi valde att sitta ute och äta. Trafiken flöt på oavbrutet och jag och Stefan hittade på en gissningstävling där vi skulle förutsäga vilka bilar som kom att stanna vid stoppet eller inte. Ni skulle nog bli förvånade om ni visste hur många som struntade i stopplikten och bara ”rullade ut” istället.

Dagens citat:

Om du tror att du inte har någonting med jordens problem att göra, då är du ett av dem.

Det finns väl ingen varelse som belastar jordklotet så mycket som människan gör.

Ha en fin lördag.

Kram kram

Dela gärna

Sensommartorrt Läs mer »

Vi satte laxgarn och njöt av en kväll på sjön

Hej hej

I början av veckan så följde jag med Stefan och hans bror ut på sjön.

Det var en härlig sommarkväll då vi bestämde oss för att åka ut med Mats ”humme-eka” för att sätta lite laxgarn. Som alltid var det så vackert och fridfullt nere vid Hälleviks lilla gulliga kås. Att de båda bröderna älskar den här platsen är ju inte alls svårt att förstå.

Mats jobbade på med van hand att sätta ut garnet, medan Stefan såg till att hålla rätt kurs och lagom fart med båtens åror.

Själv njöt jag av den vackra vyn ut över havet och Stenshuvuds lilla söta fyr.

När vi tuffade tillbaka över vågorna så passade vi på att tömma Mats ”ålahummor” från fångsten som blivit. Småfisken som följde med kastades tillbaka i havet, något som alla sjöfåglar och måsar spänt inväntade vid båtens sidor.

Sedan var det bara att ta hand om ålfångsten och placera i något som kallas för sump, och tuffa tillbaka in mot Hällevik.

På en sten satt måsarna och såg ut att prata med varandra. Jag kom osökt till att tänka på den gamla reklamsnutten från Scandlines…. Hej Kaj, hallåååå  Boje…. Någon som minns den?

Kvällen avslutades hos Bibbi som förberett för en mysig grillkväll hemma hos sig, något som kom väl till pass efter en kväll till sjöss.

Dagens citat:

Bättre vara en optimist som kanske blir besviken, än en pessimist utan hopp.

En fiskare hoppas alltid på god fiskelycka och bör väl därför kallas optimist.

Ha det fint, kram Annika

Dela gärna

Vi satte laxgarn och njöt av en kväll på sjön Läs mer »

Festival i Malmö, en tropisk natt och härliga sommardagar.

Hejsan.

i fredags tog jag tåget till Malmö för att träffa min dotter och njuta av den festival som var i full gång i den stora staden.

Vi hann med så mycket trevligt. Först packade vi en fikakorg och gick genom stadens vackra parker för att till sist slå oss ner i Slottsparken och njuta en lång stund. Därefter strosade vi vidare och hamnade då på Slottscaféet där vi svalkade oss med en iskaffe och njöt av allt vackert i slottsträdgården.

På eftermiddagen satt vi på Emmys lilla balkong och njöt av en kall öl innan vi gav oss ut i folkvimlet igen. Med Emmys gulliga vänner gick vi på en libanesisk restaurang där vi blev mer än mätta. Det var så gott. Sedan tog vi vars en drink i väntan på festivalens sista uppträde, Miriam Bryant.

Tropisk natt

Natten före min Malmötripp så hade det varit väldigt varm, ja riktigt tropiskt hela natten. När jag gick upp tidigt i gryningen så låg temperaturen på hela 18 grader. Jag njöt av min simtur vid bryggan där det i vattnet och i luften var lika varmt.

Jag hade inte mer än kommit upp från min simtur och klätt mig lite anständigt, förrän ett gäng morgonpigga tyska scouter kom vandrande på stigen för att även de njuta av ett gryningsdopp.

Strandhäng

När sommaren fortsatt att hålla sitt grepp om oss här på Österlen så har jag och Stefan åkt till stranden några timmar nästan varje dag. En eftermiddag blev det en aning blåsigt, men vi hittade en lagom liten håla i sanddynorna som gav oss skön lä för vinden.

Ingen avkoppling är väl så skön som den man får av en dag vid havet.

Dagens citat:

Var dig själv. Människor behöver inte gilla dig, och du behöver inte bry dig.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

Festival i Malmö, en tropisk natt och härliga sommardagar. Läs mer »

Sommarens första stranddag och kvällsmat på Franskans.

Hejsan, hejsan

De senaste somrarna, när jag varit vikarie på Lokalföreningen, så har vädret ofta varit på min sida. Flera år då jag fått ta min semester sist av alla, i augusti/september, har jag blivit belönad med varmt och härligt sensommarväder istället. En liten smula bortskämd med det känner jag mig allt.

Det här året verkar jag ha samma tur med vädret.

I förra veckan packade jag och Stefan ihop våra badsaker och for ner till Vitemölla för att njuta av sommarens första stranddag.

Det var så himla härligt och för mig blev det flera bad i böljan den blå.

Boktips

På stranden är det så avkopplande att lyssna på ljudböcker tycker jag. Särskilt skönt känns det att jag då skonar mina ögon från ansträngning och solljus.

Böcker jag lyssnat på den senaste tiden är ” De fenomenala fruntimren på Grand Hotell” och ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet”. Båda böckerna av Ruth Kvarnström – Jones. Det var trevliga böcker båda två, även om jag gillade den förstnämnda allra bäst.

Jag har även lyssnat på en bok som heter ”När jorden brister” av Clare Leslie Hall. En bra bok som jag gillade. Den hade lite  samma stämning som ”Där kräftorna sjunger”. Den var så vacker på många vis.

Franskans Creperia i Rörum

En kväll när ingen av oss orkade laga kvällsmat så åkte vill till ”Franskans” för sommarens första galette (och sista, för i förra veckan stängde de för sommarsäsongen)

Vi var lite tråkiga och valde det vi alltid brukar äta där. Jag tog en ”Vricklund och Stefan en ”Lutterlögn”. Det var lika gott som alltid och vi blev så ”mätta och tretta”, så vi fick bara köra hem och sätta oss i soffan efteråt.

Dagens citat:

En hungrig mage, en tom plånbok och ett brustet hjärta ger dig de mest värdefulla lärdomar i livet.

Ha det riktigt gott.

Kram Annika

Dela gärna

Sommarens första stranddag och kvällsmat på Franskans. Läs mer »

Lata dagar och pojkarna här.

Hejsan.

Först måste jag tacka för alla fina och omtänksamma ord om mina ögon och det skenande trycket. Ibland är det skönt att bara få erkänna att man är rädd, och få sätta ord på det. Det blir liksom lite lättare efter det.

Läkaren ringde som bestämt och en tid för en laserbehandling är inplanerad redan i nästa vecka. Jag hoppas så klart att det kommer att ha önskvärd effekt, och försöker nu att inte oroa mig mer än nödvändigt.

Någon helg innan jag gick på semester så var jag på en ensam vandring på stranden vid norra Vitemölla. Det var en härlig förmiddag. Jag strosade fram i ett lugnt tempo och njöt mest av att bara lata mig.

I vattenbrynet låg en fågelfamilj och sov sött när jag kom gående. Jag tror att det var en slags skrake, storskrake kanske… Hur som helst, gulliga var de.

Det ensamma trädet låg kvar på sin viloplats och såg allt annat än friskt ut. En ny bänk hade placerats vid dess sida och vyn därifrån var precis lika vacker som alltid.

Jag gick bort till Haväng innan jag vände åter. Det blev en skön och härlig vandring, precis vad jag behövde.

Barnbarnen

För en vecka sedan, då jag hade mina första semesterdagar, så checkade barnbarnen in här hos oss i Gyllebo. Det blev två fartfyllda dagar med Scott och Nicolaj. Jag hade förberett med en stor laddning pannkakor, vilket även Stefan tycktes gilla.

Dagens citat:

Det är de små sakerna som gör oss lyckliga. Det räcker med ett oväntat meddelande, ett telefonsamtal, en kram, ett leende, en smekning…. Inget mer.

En varm kram från mig

Annika

Dela gärna

Lata dagar och pojkarna här. Läs mer »

Inget bra resultat

Hej

Jag har sakta men säkert kommit in i semesterlunken lite mer nu. En tidig morgon ställde jag dock klockan och började min dag nere vid sjön. Himmel, vad jag saknat det.

Jag simmade och njöt i fulla drag. En lång stund satt jag kvar på bryggan och såg solen gå upp borta bakom träden.

Att vara ledig och vila både hjärna och ögon känns riktigt bra och välbehövligt.

För fem veckor sedan fick jag ju ett dåligt besked vad det gäller min ögonsjukdom. Då fick jag ordination på upptrappning av ögondroppar och varje lunch sedan dess har jag kämpat på med de jobbiga dropparna.

Igår var det dags för uppföljning och kontroll av trycket igen, för att se så medicinen haft önskvärd effekt…

… men tyvärr inte. Istället hade det gått på fel håll, trycket hade stigit ytterligare, vilket inte alls var bra. Sköterskan såg rädd ut och klappade mig tafatt på axeln och sa att doktorn kommer att ringa i morgon.

Så idag återstår att vänta på att en läkaren ska höra av sig. Själv tror jag att sommarens jobb inte heller varit särskilt bra för mina ögon.

”Den tysta tjuven” som min ögonsjukdom kallas, ger sig tydligen inte så lätt…

Dagens citat:

Du behöver inte alltid ha en plan. Ibland behöver du helt enkelt bara andas, känna tillit och bara se vad som händer.

Hoppas ni alla får en fin fredag.

Kram Annika

Dela gärna

Inget bra resultat Läs mer »

Rulla till toppen