Hemma hos mig.

Madonna har flyttat in.

Hejsan.

I helgen fick vi riktigt skönt sommarväder här hos oss på Österlen. Jag och Stefan ägnade vår söndagseftermiddag åt att flytta ut alla träd från orangeriet. Citronträd och olivträd åkte ut vid poolen istället. I det lilla huset städades vinterns alla torra löv och spindelväv noggrant bort.

En nykomling har flyttat in i orangeriet under vintern. Det är min dotters ”Madonna”, som hon själv inte hittat någon lämplig plats till ännu. En kvinnobyst som är så tung att hon bröt nacken när hon skulle flyttas förra gången.

För att hon ska stå stadigt och inte riskera att slå ihjäl något litet barn om hon trillar omkull igen, så har Stefan gjutit fast henne på ett rejält betongfundament. Som plåster på såren och för att dölja skadan på sin hals, får hon låna ett pärlhalsband av mig så länge. Nu står hon där i ett hörn av orangeriet och kikar oskuldsfullt ut genom fönstret.

Dagens citat:

En resa på tusen mil börjar alltid med ett litet steg.

Ha en fin dag och kram på er.

Annika

Dela gärna

Madonna har flyttat in. Läs mer »

Det sista kvällsljuset.

Hejsan.

Veckan som gått har varit lite turbulent och jobbig. Oplanerade saker och extra oro. Kameran har fått vila, så på minneskortet finns bara lite mörka kvällsbilder.

En skön promenad i det sista kvällsljuset är alltid skönt efter en jobbig dag.

Att njuta av kvällens stillhet och se kornas rytmiska idisslande skänker skön ro för sinnet.

Och som en extra liten bonus i en jobbig tid, har porslinsblomman jag ärvt efter min mamma äntligen börjat blomma.

Efter sju långa år av både kärlek och tidvis vanvård, har den nog gett upp och insett att det kanske var bäst att den börja skärpa till sig lite.  Röd och så himla vacker. Tack för det porslinsblomman.

Dagens citat:

Lugna ditt sinne och slut dina ögon. Var stilla. Känn solen över ditt ansikte. Hör fåglarnas drill. Gläd dig. Gläd dig över livet.

En dag i taget, det viktigaste först.

Kram Annika

Dela gärna

Det sista kvällsljuset. Läs mer »

Blommar inte förgäves.

Hejsan.

Här i Gyllebo bor många tyska sommargäster. Alltså, normalt, när livet och världen är som den brukar … när inga virus kommer och förstör våra rutiner och vårt levnadssätt.

Vår närmsta granne är en tysk trädgårdsälskande dam. Varje vår kommer hon och ägnar dagarna åt att påta i sin lilla täppa. Hennes trädgård är fylld med blommor, bär och växter. Från morgon till kväll brukar hon gå där och klippa, plocka och fixa. Nu känns det bara tomt och tyst.

Min uppgift är att hålla ett öga på huset åt henne. Lite då och då går jag en sväng inom på hennes tomt. Kameran får ofta hänga med, för jag vet ju att lövgrodorna gillar att bo där inne.

I veckan knipsade jag av några av de vackraste blommorna och tog med mig in i mitt eget kök. Nej, de skulle inte stå där och blomma helt förgäves, tänkte jag.

Under tiden som jag bakade en stor sats kanelbullar, njöt jag sedan av min grannes fina blommor. För nej, de skulle verkligen inte stå där och blomma utan att någon endaste njöt av dem.

Självklart plockade jag inte en endaste av hennes lilla gulliga blåsippa. Blåsippan hör till de blommor som förökar sig väldigt sakta och den ska man därför njuta av på plats. De vilda blåsipporna är dessutom fridlysta i vår del av landet.

Jag hoppas så att allt snart kommer bli som vanligt igen, och att min fina granntant själv kan få komma hit och njuta av alla sina blommor istället. Jag längtar efter våra små dagliga samtal på gnaglig engelska när vi ses varje solig morgon.

Dagens citat:

Sluta att jämföra dig med alla andra. De andra är så många och de är ändå inte som du. Bara du är bäst på att vara du.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Blommar inte förgäves. Läs mer »

Livet tuffar på.

Hejsan.

Påsken är över och livet återgår till det normala igen.

Men kanske inte helt normalt ändå, för än finns ”coronafaran” kvar. Men för mig är det normalt att jobba ensam hemma och istället för lunchraster och fika brukar jag ta mig ut i naturen på en tur.

Att starta dagen, ensam med en promenad tillsammans med hundarna runt sjön, eller lite morgonlöpning i gryningen, det är ju sånt jag alltid brukar göra.

Så här hos mig tuffar livet på som vanlig nu när påsken är över.

En annorlunda sak är att det nu är betydligt mindre flygplansstreck i luften. Förr kunde det ibland vara hela rutmönster på himlen efter en massa plan. Nu ser man bara ett enda streck då och då, och genast undrar man var det planet är på väg.

Livet tuffar på som vanligt igen och våren knackar på dörren alltmer. Påsken bjöd på härliga dagar, dagar då jag hade tid att pyssla och mixtra. Jag knåpade ihop en liten trädgårdsfilt åt barnbarnet, som han kanske kan ha i skrindan i sommar. Några nya grytlappar till en dotter blev det också.

Det handlar inte om hur man har det, utan om hur man tar det!

Dagens citat:

Njut av stunderna i livet, i morgon är de  minnen.

Ha det gott och kram.

Annika

Dela gärna

Livet tuffar på. Läs mer »

Med väl godkänt.

Hejsan.

Vädret alltså!! Det måste väl ändå vara förtjänt av betyget MVG den här påsken.

Redan förra helgen startade det. Solen strålade och vi njöt av årets första korvgrillning på uteplatsen.

Gräset fick sin första finputsning, och vårt nya projekt vid gästhuset började ta rejäl fart.

Fotot är från någon vecka tidigare, då vi hade ett tunt täcke med snö.

Jag har varit vid mammas grav och gjorde vårfint och lille Scott har fått nya vårkläder för att matcha pappa Jimmy.

Jag ser nu fram emot en underbar påskhelg med sol och mycket utevistelse. Men jag plockar samtidigt fram mina minnen från förra årets påskfirande. Dagar med familjen, dagar utan restriktioner. Och som ni kanske ser, så kan vi nog ge vädret för påsken 2019 också ett högt betyg. Sol och utflykter på Österlen var det som gällde då.

Så om jag nu får önska mig en enda sak, så är jag beredd på att ta emot både snö, drivis och hårda vindar nästa påsk … bara jag får träffa hela min familj då.

Dagens citat:

Tänk ej före eller efter. Var inte frånvarande eller omedveten, ångerfull eller orolig. Sitt tacksam och öppen i livets soffa, ty livet ska upplevas här och nu.

Ha en riktigt fin påskafton.

Kram Annika

Dela gärna

Med väl godkänt. Läs mer »

Visst kan det vara vackert, visst…

Hejsan.

Visst kan det vara vackert med gråa mulna vinterdagar, visst… Men alltså, inte i tre hela långa månader!

Till och med jag börjar tröttna och få nog. Jag  letar i arkivet efter vackrare foto istället. Nog för att det kan bli väldigt fint att ta bilder i gråväder också, men efter en tid så försvinner inspirationen en smula.

Nej idag får ni hänga med på ett lite mer privat inlägg. Till exempel kan jag berätta att min övningskörning med lilla hunden Lykke nog börjar göra framsteg. Jag övar henne helt enkelt i att åka bil utan att vända ut och in på sin lilla mage och spy som en kalv av åksjuka. Jag testade ju allting efter konstens alla regler. Hon fick sitta på olika ställen i bilen, hon fick hoppa över frukosten och hon fick små rosa, roliga piller. Inget hjälpte. Nu bara kör vi, och hon får hänga med. Det går bättre och bättre.

Mest tid i mitt liv tar såklart mitt jobb. Jo för jag har ett alldeles vanligt jobb också. Men det är inget kul att blogga om det. Kontorsråtta ut i fingerspetsarna. Nej, betydligt roligare är det ju att skriva om hur det är att vara mormor. Det är fantastiskt!!

Jag älskar när min dotter kikar hit med lille Tjabokillen. Babygos och hundmys i en enda salig röra.

Nu när jag är mormor så måste jag ju hinna med sådana där typiska mormorsgrejer också. Som att virka små alster till vår lille Scott. En filt att mysa under vid middagsluren till exempel.

Är man mormor så är man.

Dagens citat:

Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi. //Astrid Lindgren

Ha en riktigt fin torsdag önskar jag er alla och avslutar med en bild av hur det kan se ut hemma hos oss en vanlig kväll framför TV:n. Snacka om utstuderad…

Kram Annika

Dela gärna

Visst kan det vara vackert, visst… Läs mer »

Vardagen är här igen.

Hejsan.

Julen är definitivt över för den här gången och vardagen är här igen.

Många har redan ”kört julen ut”, det vet jag. Fast hos mig har den fått stanna kvar ända tills nu. Men i helgen planerar jag att sparka ut allt som har med tomtar och julpynt att göra.

Istället ska jag nu förgylla hemmet med ljusa färger, krasande tulpaner och vårlökar.

Men en enda liten tomtenisse har ju kommit för att stanna. En nisse som är lite lik den lille ”Toker” i Snövit. Näpen som ett litet blåbär. Lille Scotty.

Min lille Tjabo-killen som ibland kikar hit, honom måste jag alltid ta mig tid för såklart.

Men annars är allting precis som vanligt igen efter allt ”juleri”. Geggiga vandringar, kontorsjobb och varm choklad står åter på schemat. Ja, det är livet det!

Dagens citat:

Ibland frågar jag barn vad de vill bli när de blir stora – bara för att få lite idéer!

Ha en riktigt skön dag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Vardagen är här igen. Läs mer »

God Jul!

Hejsan.

Idag vill jag bara kika in här och önska er alla en riktigt God Jul!

En god jul betyder för mig att umgås och äta gott!

En riktigt fin julafton, det önskar jag er alla! En julafton som jag hoppas ni firar på just Ert vis, som ni tycker är det bästa för er.

Dagens citat:

Viljan av att vara någon annan är slöseri med den du är.

En riktigt god jul från mig.

Annika

Dela gärna

God Jul! Läs mer »

Elva nätter före jul.

Hejsan.

När Lucia lyste med sin frånvaro här i Gyllebo, så kom han istället. Den gulligaste lille tomtenissen ni kan tänka er.

Lille Scott i sin randiga tomteluva fick mig nästan att få en illusion av verklighetens ”tipp tapp”. För min inre syn kunde jag se hur det kom fler små krypande tomtenissar upp ur vråna. Lyssnande och spejande, trippade de fram på tårna. Lilla Nisse liten!

Fast så ringde den där ”mat och sov-klockan” och det blev annat ljud i skällan.

Tomteluvan åkte av och Molly kom för att trösta. Molly är våldsamt förälskade i lille Tjabo-killen.

Och när magen var fulltankad kunde den lille ”nissen” hänga med sin mormor på jobbet en stund.

Dagens citat:

Bakom kameran på varje gulligt julfoto på barnen, står en galen mamma som säger ”bajs” eller hotar med att ställa in julen.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Elva nätter före jul. Läs mer »

Julmarknadstider.

Hejsan.

Fast det är höst och adventstiden nu står och stampar framför dörren, så blommar det tappert i mitt lilla orangeri.

Jag har varligt plockat in alla blomster i det lilla huset. Jag har satt på en frostvakt för att ingen ska frysa ihjäl där inne när den Österlenska vargavintern kommer. Jag har nattat och jag har ”vintersömnat” pelargonerna. Men se, likt småungar på kvällskvisten, så vägrar de falla i sömn.

Fast det är ganska mysigt att ta en tjocktröja på sig och sitta där och filosofera. Jag brukar tända lite ljus och en väldoftande rökelse, så kanske är det inte så konstigt att mina pelargoner inte kan sova.

Trots att det blommar likt en vårdag i mitt orangeri så är det tid för alla julmarknader nu. Jag och Stefan lämnade Österlen bakom oss för en dag och besökte mysiga Svaneholm.

Så vackert och mysigt … och väldigt trångt.

Det var allt bra skönt att komma hem och slå sig ner i lugnet och bara lukta på blommorna igen.

Katten Felix har hittat ett nytt favoritställe i vårt hem. En plats som numera doftar gudomligt för honom. Barnpuder, babybajs och bröstmjölk. Det kan ju faktiskt inte bli bättre om man är en Felixkatt.

Dagens citat:

Släpp taget om det förgångna så att det inte hindrar dig från att se vad som finns framför dina ögon.

Ha det fint. Kram Annika

Dela gärna

Julmarknadstider. Läs mer »

Rulla till toppen