Hemma hos mig.

Glyttamad.

Hej.
Förr, när alla tjejerna bodde hemma så hade vi ofta maträtter gjorda på köttfärs.
Det kunde vara spagetti och köttfärssås eller chili con carne. Det kunde även bli köttfärspaj eller så blev det den stora favoriten – tacos.
-kan vi ente eda nudd annedd än glyttamad, gnällde Stefan missnöjt, när vi serverade tacos för fjärde fredagen på rad.
Stefan tyckte att alla de där köttfärsrörorna var barnmat och hade helt andra önskningar om vad fredagsmiddagen skulle bestå av. En saftig entrecote med klyftpotatis var ofta hans förslag.
Numera blir det inte tacokväll här i Gyllebo så ofta. Men då och då händer det, och då tycks det som om alla äter med god aptit. Även om det nu även serveras ett vegetariskt alternativ.
Det är min dotter Emmy som numera äter vegetariskt.
Då är det såklart väldigt viktigt att göra en god guacamole till.
Med egna tomater och egen chili fick jag toppbetyg senast jag gjorde det.
Hemma hos oss så älskar vi ju egentligen all sorts mat.
Oftast blir det vanlig svenska husmanskost.
Men även lite plockmat som ost, paj och frukter hör till vår favoritmat.
På matbordet står alltid en liten blomma för att förhöja mysfaktorn.
Kolla här vilken liten bedårande blomma.
Det är egentligen en riktig tantblomma tycker jag, men den här har en ny fräsig 70-tals tappning.
Dagens citat:
Du är fri att välja
men du är inte fri från
konsekvenserna av ditt val.
Ha en ljuvlig dag och en stor kram från mig.
Annika
Dela gärna

Glyttamad. Läs mer »

En ”liden” blomma…

Hej.
Först av allt – TACK!, tack så mycket för alla värmande ord och hälsningar igår.
Visst är det mysigt nu när hösten kryper på.
I trädgården har det blivit lite frodigare igen och jag har startat upp vårt spa-bad för säsongen.
Att tassa ut där och krypa ner en liten stund efter dagens slit, det är ett skönt sätt att koppla bort sina bekymmer för en stund.
Den där helgen när jag och min dotter var i Stockholm och sprang tjejmilen pratade jag med Stefan i telefon.
-ja har föresten fåd en liden blomma å naboen, sa han sådär i förbifarten.
Det han hade fått av våra gulliga grannar var inte alls en liten blomma…
Det var en ofantligt stor och bedårande änglatrumpet.
Jag älskar verkligen änglatrumpeter, men som jag skrivet om tidigare här på bloggen så är jag inte så bra på att sköta om dem.
Den här stora ”ängeln” kommer att få bo i en vintunna istället när våren kommer. Men om några veckor får den flytta in på ett frostfritt ställe för att överleva vintern. Där får den stå och vila i sin vinterdvala.
Visst är de här blommorna bara så underbara!!
Fast jag gör allt som står i min makt för att mina ”änglar” ska trivas, så ser de varje år lite ledsna och inte helt tillfreds ut med livet.
Nu ska jag minsann plugga på hur jag ska göra och sköta om dem så gott jag kan. Våra änglar ska få känna att det verkligen kommit till himmelriket på riktigt.
Såklart hoppas jag på belöning i form av riklig blomning.
Det är något magiskt med de här blommorna.
Deras namn har de fått av de stora maffiga trumpetliknande blommorna. Trumpeter åt änglar.
I de länder där de växer fritt så pollineras de av fladdermöss.
Visst är det en spännande blomma!
 Dagens citat:
Saker och ting är inte alltid vad de ser ut att vara…
Ett rådjur korsar inte en väg,
det är vägen som korsar skogen.
Ha en fin dag och ett stort varmt tack till våra fina grannar
för den ”lilla” blomman.
Kram Annika
Dela gärna

En ”liden” blomma… Läs mer »

Sommaren som dröjer sig kvar.

Hejsan.
Än har vi lite ljumma vindar och solsken kvar här i Gyllebo.
Ibland när solen kikar fram så får vi härliga sommartemperaturer i vår trädgård och det är så mysigt att sitta ute och läsa tidningen och prata efter en dag på kontoret.
När det var som varmast i somras passade vi på att tappa ut vattnet ur vårt spa-bad och torka det rent.
Att sitta där och bubbla när det var tropisk värme kändes inte helt behagligt tyckte jag. Då var ett dopp i poolen betydligt skönare.
Men nu när hösten kommer så är det snart dags att fylla på det igen, och det ska bli så mysigt.
Vi passar även på att grilla lite nu. Det smakar ljuvligt efter det uppehåll det blev när vi hade totalt eldningsförbud.
Sådant där ska man respektera, vilket vissa människor verkar ha haft väldigt svårt för i sommar…
Nere vid rastplatserna vid sjön har man till och med fått montera bort de fasta grillarna eftersom människor totalt saknade omdöme och brandkåren till och med fått åka ut vid ett par tillfällen för att släcka.
Vi har i alla fall överlevt sommaren utan att kunna grilla. Och nu smakar det ju så mycket godare när vi inte hunnit tröttna på det.
Ja än kan vi suga ut lite till ur sommaren, och det är så härligt tycker jag.
Dagens citat:
Du får grilla om
du har en jättedyr
gasolgrill som du
kan berätta hur
mycket som helst om
och är med i olika
fb-grupper för just
det märket och om du
bara grillar
jättedyrt kött som
du har rökt/marinerat/
stampat på
på ett jättekonstigt men
tufft sätt.
Då gäller inte
grillförbudet dig.
Ha en mysig dag och kram på er.
Annika
Dela gärna

Sommaren som dröjer sig kvar. Läs mer »

Pepparskörd och nakna bad.

Hejsan.
Den här sommaren kommer jag nog mest att komma ihåg alla nakna bad och allt vattnande av plantor med slokande ”näradödensymptom” på grund av torkan.
Det är verkligen en annorlunda sommar vi fått uppleva och aldrig förr har jag väl njutit så mycket av vår pool som i år.
Varje kväll har jag burit runt med vatten i min trädgård. Mina plantor i orangeriet har börjat ge skörd och den första chilipepparn är bärgad.
En liten burk med sting blev det. Att ha till höstens tacomiddagar.
Den där chilipepparn kom att ge mig ”glädje” en hel lång natt också…
Trots att jag tillredde den tidigt en sval morgon och tvättade händerna minst hundra gånger hela dagen, så brand det som eld i ögonen när jag tog ut mina kontaktlinser vid sängdags på kvällen. Fy sjutton för chilipeppar i ögonen … och på läpparna …. och i näsan … och … ja på andra ställen ….!
Betydligt mildare är den underbara rosépepparn som växer så det knakar.
Det ena trädet har jag låtit växa lite ”vind för våg”, medan det andra är nerklippt i ett försök att skapa en vacker liten boll på stam. Hur nu det kommer att bli, det får jag se med tiden, för jag har aldrig gjort det förut.
Lite stolt är jag att de båda kommer från en vanlig kryddburk från ICA.
Lite tomater skördar jag också varenda dag. Inga mängder, men några små delikata tomater blir det till lunchen, och deras smak går inte att jämföra med de man köper i affären. Så ljuvligt goda.
Dagens citat:
Lämna gårdagen bakom dig,
lär dig av den, men låt
den inte förstöra denna dagen.
Jag har lärt mig att inte skörda och tillreda chili utan handskar. Åtminsone inte om man har linser som ska ut på kvällen.
Ha en fin dag och kram på er alla.
Annika
Dela gärna

Pepparskörd och nakna bad. Läs mer »

Min spindellilja blommar.

Hej hej
Ikväll vill jag bara kika och berätta att äntligen har min spindellilja fått sin första blomma.
Kanske är det för att den trivs och mår gott. Men det kan också vara ett rop på hjälp, särskilt nu när Stefan haft hand om skötseln ett tag.
Det var i fjor som jag delade på hela min planta. Om det kan man läsa sist i inlägget här:
Min blomma är inte lika stor och tjusig som de vilda plantorna som växte på ön Kuredu. Men lite rolig är den allt.
Äntligen börjar jag bli fri från min urinvägsinfektion.
Doktorn hade såklart inte riktigt tid med mig, men jag har själv behandlat med lite husmorsknep. Jag har druckit en massa vatten och till det har jag smaskat i mig tre hela citroner i ett svep. Sedan hittade jag lite medikamenter i Stefans medicinskåp. Visserligen står det att de var mot prostatabesvär, men de verkar funka bra för annat också.
Så måste jag tacka vår underbara personal på Stefan Hantverkarn för den fina sommarpresent som vi fick.
Salladen smakade fantastiskt bra serverad på detta underbara fat.
Tack för de ”mina pågar”.
Kvällens citat:
Ibland går jag runt och är glad
utan att veta varför – det är nog
därför jag är glad.
Ha en härlig kväll och kram på er alla.
Annika
Dela gärna

Min spindellilja blommar. Läs mer »

Vår självhushållning.

Hej hej
Ikväll måste jag ju visa er hur det gått med min självhushållning här i Gyllebo.
Kanske minns ni hur jag blev inspirerad till att odla potatis i tunnor av min vän och fotvårdare Lise. Inlägget om när jag satte mina potatisar det kan ni hitta här.
Såklart var det med stor spänning som jag skördade potatisen i min första vintunna. Och kolla bara. En hel gryta mandelpotatis fanns det i en enda tunna.

Från en annan vintunna knipsade jag av lite plocksallad. Den hade på ett kick växt sig stor och kraftig. Och när det nu blev en ny tunna ledig passade jag på att strö ut nya salladsfrön där. Kommer det så kommer det, tänkte jag.
Jag spolade av mina potatis och satte dem på spisen. Ute på grillen hade Stefan laddat med karréskivor av egenhändigt skjutet vildsvin.  Eller grishalskotletter som vi säger här i Skåne. Oavsett namnet så är det våldsamt gott.
Smått bekymrad kikade jag in i orangeriet till mina tomater. Inte många, inte stora … i alla fall inte på långa vägar så frodiga som Mandelmanns. Fast snart så kan jag skörda den första lilla tomaten.
Middagen fick klara sig utan tomater den här gången och föresten så har jag inom kort den första mogna persikan i min trädgård. Det kommer att bli en perfekt efterrätt.
Med min härligt röda fläderblomssaft så blev det en smakrik och god ”självhushållaremiddag” i Gyllebo. Inga tillsatser, inget sprutmedel, kött från ett lyckligt djur och så fantastiskt gott!!!
Kvällens citat:
Innan du sätter upp personliga mål,
ta reda på vad du längtar efter.
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika
Dela gärna

Vår självhushållning. Läs mer »

Midsommardukning och en smak av vår hembyggd.

Hejsan
Hoppas ni har njutit av den här midsommartiden. Den ljuvliga svenska midsommaren, som bara har känts så underbar.
Jag har njutit i fulla muggar. Av allt som finns runtomkring mig. Min trädgård, mina hundar och såklart min käre Stefan. Vänner, natur, mat, lugnet … sådant som jag ofta tar för givet, men som är det som betyder mest för mig!
Och som så ofta så njuter jag lika mycket av alla förberedelserna, som av själva festen.
Det här med midsommaren är ju så himla enkelt. Det blir lite som det blir, och det är ok!
Jag plockar hellre blommor än att damma. Jag jagar de finaste jordgubbarna, men upptäcker ofta att halva lådan är halvrutten i botten.
Jag skyller alltid på att jag kan få framfall ifall jag deltar i midsommarlekarna, men startar ofta min dag i joggingspåret utan tanke på underlivsbekymmer.
Jag äter mina jordgubbar med grädde som en fin dam sig bör, men vill i hemlighet bara gegga runt alltihopa till en rosa sörja.
Vet ni föresten att gubbe betyder liten klump!
…oj, nu svamlade jag tydligen iväg ifrån ämnet … dukning var väl överskriften!
I år valde jag att duka inomhus i vårt matrum.
Det är ett rum som från början var ett inglasat uterum, men som Stefan byggt om till ett vanligt isolerat rum, fast med väldigt mycket fönster och takfönster.
Alltså är det ett rum som passar ganska bra att fira midsommar i, om man nu inte vill chansa på att vädret håller tätt en hel midsommarafton. Jag chansar sällan.
-Är det där ett fågelbo som du har ovanför bordet?, undrade kvällens yngsta gäst. En liten kille på fyra, fem år.
Barn är helt underbara!!
Visst kan man väl likna min ljuskrona ovanför bordet vid ett stort fågelbo. Jag skrattade gott, och kommer nog alltid att för min inre syn kunna se en stor svart korp sitta i min krona ovanför bordet.
Lite bordsplacering satte jag dit för att det såg så gulligt ut.
Hemma hos oss får man göra som man vill, och såklart får man sitta precis som man vill också.
Såklart vill jag ha en midsommarstång på bordet.
Fast den vackraste midsommarstången av dem alla fick stå i hallen och ta emot våra gäster då de kom.
Den där midsommarstången som är ett halmarbete som min fina mamma gjort. Runt stången har hon också gjort flickor som dansar. Sju vackra flickor i en ring är det minsann.
Även om min Stefan sedan många år tillbaka är helnykter och inte dricker en droppe alkohol, så har han inga problem med att vi andra tar oss en jäkel. Så på  bordet fanns det både öl, cider och snaps. Med och utan sprit.
Förut i veckan var jag på bolaget för att handla in lite goda drycker. Både med alkohol och utan.
De har börjat med så mycket spännande alkoholfria saker nu, så ibland är det Stefan som får de goaste dryckerna i sitt glas.
Men för oss andra som är ute efter ”yrseln” så hittade jag spännande snapsar från Österlen minsann.
De jag provade var riktigt milda och goa. Rediga tösasnapsar.
Men roligast var att läsa alla välkända ortsnamnen på flaskorna.
Resten av mitt midsommarfirande får ni läsa om i ett senare inlägg, för nu tryter bloggorken. Och ni kan ju inte sitta här och läsa hela dagen heller.
Dagens citat:
Den värdinna som bjuder på för starka
cocktails får vara beredd på att hennes
krukväxter dör.
Mina växter ser pigga och glada ut, så mina gäster var nog nöjda. Men så tar vi det numera ganska lugnt på den yrsliga fronten. Kanske börjar vi bli lite mer yra och förvirrade av naturen nu, eller i alla fall känner jag mig lite mer förvirrad, smålullig och glömsk numera.
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
Dela gärna

Midsommardukning och en smak av vår hembyggd. Läs mer »

Bråda midsommartider.

Hej hej
(inlägget innehåller adlinks)
Ikväll har jag lite att stå i.
Jag ska klicka hem något på nätet. Något som kräver lite scrollande, lite extra prisjämförelser och granskningar. Det är något spännande och kul.
Ja, ni får helt enkelt vänta och se vad det blir till lite längre fram.
Jag vill ändå bara hinna att kika in här lite grann för att önska er alla en fortsatt härlig midsommar.
Jag hoppas att er midsommarafton blev precis så som ni önskade att den skulle bli.
Vår var fantastisk, och det blir lite mer om den i några inlägg längre fram.
Våra närmsta grannar hade också lite fest. En lite mer hejdundrande fest kan man säga. Och det tyckte våra små hundar var så väldigt spännande.
De satt liksom på första parkett och höll koll.

Nä nu måste jag koncentrera mig och se ifall jag hittar det jag söker. Det där perfekta köpet här på internätet. Det där som jag verkligen längtat efter att kunna klicka KÖP på …

Kanske det kliar lite i ert lilla klickfinger också. I så fall finns här en helt underbar liten samling pinaler som jag hade gillat att få hem i ett paket.
Alltså det är något med de här kläderna som påminner om min ungdom … slutet av 70-talet kanske??

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

Jeans / Topp / Örhänge / Bälte / Sko

 

Kvällens citat:
Oavsett vad du väntar dig så blir det
annorlunda.
Ett citat av Buddha. Men han menar nog inte att det behöver bli till det sämre alltid. Det kan faktiskt bli så mycket bättre än förväntat också. Ja, det förväntar jag mig alltid att det kommer att bli.
Ha det bra alla fantastiska läsare, nu måste jag klicka lite …
Kram Annika

Dela gärna

Bråda midsommartider. Läs mer »

Glad midsommar 2018

Hej hej
Jag vill bara kika in lite hastigt och önska er alla en riktigt glad midsommar.
Kanske är ni i full gång med att fixa sillen och nubben. Eller med att duka och skrubba nypotatisen.
Alltså, ni känner väl till bästa sättet att skala många nypotatis. Häll dem alla i en spann och fram med högtryckstvätten. Ett kort sprut och allt är klart. På ungefär 4 sekunder, som den gode Uggla sjunger om…. fast i ett helt annat sammanhang.
Den här midsommartiden är så fantastisk. Allt är så vackert så man behöver nästan inte anstränga sig det minsta lilla. Maten är enkel och man får tid för annat. Jag älskar det.
Jag hade tänkt att binda mig en egen krans i år. Precis som jag gjorde när tjejerna var små. Då satt jag och knåpade ihop kransar tills fingertopparna ömmade. Sedan hade töserna kransarna på huvudet i några minuter innan de alla slängde dem av sig.
Men det blir en köpt krans i år också … den får ni se i ett annat inlägg …
Midsommarafton kan innebär en stor bullrig fest. Men det kan också vara en liten ensam tillställning med någon man håller kär. Kanske är det några av er som firar kvällen alldeles ensamma i hemmets lugna vrå.
Till er alla vill jag skicka en hälsning.
En varm hälsning och en önskan om en fin och glad midsommar.
Kvällens citat:
Älska din nästa,
och om han är lång, snygg och farlig
kan det väl inte vara så svårt?
En glá och go midsommarkram från mig.
Annika
Dela gärna

Glad midsommar 2018 Läs mer »

Nysilad saft och en bukett trädgårdsblommor

Hej hej

(Det här inlägget innehåller affiliatelänkar) 

Alltså kolla den här färgen på min nysilade saft!!
För mig är det de små enkla sakerna som gör mig lycklig på sommaren. Att sila sin egenhändigt gjorda saft eller bara att ströva runt i trädgården med en liten sax och klippa sig en bukett blommor i blandad kompott.
Det finns ingenting vackrare.
Jag älskar min lilla Äng, min lilla Klongvas!
Min flädersaft med jordgubbar i blev himmelskt god. Mmmm …
Nu har jag en god saft gömd  i frysboxen och några flaskor i kylen.
Att förvara en del av saften i frysen är nog bra, den verkar ha en försvinnande åtgång annars…
Men även en ny sats vanlig flädersaft står och gonar till sig.
Så enkelt och så gott.
Det blir härligt att servera mina midsommagäster något läskande och gott.
Just nu sitter jag och kikar på mobilskal för att klickar hem ett nytt fodral till min mobil. Jag köpte en ny mobiltelefon i våras. En Samsung av modellen större och ännu har jag inte riktigt vant mig vid storleken. Allt som oftast åker luren i backen och riskerar att skadas. Skal behövs, det är ett som är säkert.
Men det måste ju matcha till min egen somriga stil i semestern tänker jag.
Och mer sommar än så här blir det ju inte….
iDeal of Sweden.
Just nu finns en hel kollektion fantastiska skal hos iDeal. Med koden SHOPNOW får man 20%rabatt.
Underbara färger och mönster allihopa, så jag måste ju slå till.

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. HERE / 2. HERE / 3. HERE / 4. HERE / 5. HERE

Det finns även någonslags mojäng att sätta på baksidan som ser ut att göra det lättare att greppa om åbäket. Jag tror att jag även måste ha någon sådan grej. Som en slags livlina till telefonen. Jaja …. jag får kolla. Jag har redan krackelerat två plastskydd som ska se till att skärmen inte repas. Min nya telefon lever verkligen farligt.

Vill ni också kika på skyddsanordningar till era telefoner så kan ni kolla här.

Kvällens kloka ord:

Tar man sig vatten över huvudet,
rinner det ner längs ryggen.
Ha det bra och njut av livet mina vänner.
Kram Annika

 

Dela gärna

Nysilad saft och en bukett trädgårdsblommor Läs mer »

Rulla till toppen