Hemma hos mig.

Alla passar helt enkelt inte ihop.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hej hej
Jag vill bara kika in och bekänna en sak.
Jag har tagit livet av min stolthet…
Ja, jag har tagit livet av min fina rosenskärm.
Trots alla vetenskapligt beprövade tips som jag fick av fina Sussie, så sket det sig.
Min fina Medinilla magnifica är stendöd!
Och jag lovar, första hjälpen och alla andra räddningsaktioner är alldeles försent.
Jag får nog inse att vi, rosenskärmen och jag, helt enkelt inte är skapta för varandra.
Nej jag får satsa på elefantöron och andra, inte fullt lika romantiska, men fina växter.
Så får det nog bli!
Det kan vara så att min fina rosenskärm dog av mörker. Att den helt enkelt fick för lite ljus där längst inne i badrummet.
Och en anings för mycket vatten …
Kanske ska jag börja med att investera i mera lampor för att vara snäll mot mina växter?
Tips:
Fina lampor finns just nu på kampanj här.
Och för mig som inte gillar det allt för moderna och är svag för gammal stil så finns den här som är sååå fin.
Eller den här … åhhh …
Kvällens citat:
Bästa sättet att förutspå din
framtid är att skapa den.
Ha det gott och kram på er.
Annika
Dela gärna

Alla passar helt enkelt inte ihop. Läs mer »

Puffning av kuddar

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan.
Så mycket man kan förändra bara genom att byta ut fodralet på några kuddar.
Jag har bytt från ljust smutsrosa till en gråblå nyans i stället.
Det känns mysigt nu på hösten att ändra om lite tycker jag. Att skapa en annan känsla i ett rum.
Från feminint ”a la Mickan i Solsidan stil” till en lite mer manligt maskulin färg.
Hemma hos oss kvittar det hur noga jag än försöker få till själva puffet … det håller aldrig länge.
Här bor nämligen små marrodörer.
Så fort jag bäddat och puffat klart, kommer det en fyrbent, pälsklädd varelse och slänger sig i kuddhavet så stilen på puffet liksom bara försvinner i ett enda poff.
Fast det där gör inte så särskilt mycket tycker jag.
Det kommer ju en ny dag hela tiden då jag kan puffa kuddar… om och om igen.
Min kuddfodral har jag fyndat på Ullared.
Men just nu finns det en bra kampanj på kuddar och gardiner här. Så mycket tjusiga saker att höstpiffa sitt hem med.
Min favoritkudde är nog den här, och får Stefan bestämma hade han säkert fyllt hela sängen med de här kuddarna.
Som vanligt med Camprades kampanjer så tar det fort slut och kampanjen gäller till söndag.
Även på Jotex finns massor av härliga kuddar och plädar.
Kvällens citat:
Sömn hjälper inte om det
är din själ som är trött.
Ta hand om dig.
Ha en fin kväll och kram.
Annika
Dela gärna

Puffning av kuddar Läs mer »

Favoritdoft nummer ett.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
Hejsan
Jag har ett favoritfabrikat när det gäller dofter.
Det är Rituals. Jag bara älskar deras produkter.
-mamma, där är ju din favoritaffär, säger alltid mina döttrar, när vi någon gång är i Malmö och passera Rituals butik.
Och jag gillar verkligen krämerna, doftpinnarna och allt därifrån.
Särskilt mycket tycker jag om Rituals handkräm.
Jag har alltid en liten flaska i köket vid vasken. Perfekt med en klick när man är klar med disken.
Min doft hittar ni här
En annan produkt som jag gillar är Rituals Body Cream.
Just nu använder jag den vita burken som ni hittar här.
Fast mest förtjust är jag i deras blåa Hammam sortiment. Egentligen vill jag köpa den varje gång, men tycker att den luktar ännu godare om jag skiftar lite.
En lyxig presentförpackning finns här.
Ja nog märker man att dofter är bra för vårt välmående. Det känns i hela kroppen av man mår bra av sånt som luktar gott.
Kvällens citat:
Rikedom är inte att ha
mycket pengar, det är att ha
många valmöjligheter.
Att välja ut något väldoftande på Rituals, det är verkligen en stund av rikedom tycker jag.
Ha en fin kväll och kram.
Annika
Dela gärna

Favoritdoft nummer ett. Läs mer »

Guldkorn i vardagen

Hejsan.
Guldkorn i vardagen, ja vad är det egentligen?
För mig behöver det inte alls vara några spektakulära saker som händer. Det behöver inte vara storslagna saker eller ha något med en massa pengar att göra.
Det räcker långt med att ha en dag då kroppen känns frisk och själen glad.
Det kan vara något så enkelt som den där stunden då jag fixar mina hundars päls och klor. En stund av omvårdnad, kel och mys.
Guldkorn i vardagen kan det vara då jag av en gammal blombukett kan spara de mest livsdugliga nejlikorna och få ihop till en ny liten fräsch bukett att sätta på bordet till kvällsmaten.
Att kunna sitta ute i en solstol i sin egen trädgård i mitten av oktober och lyssna på humlornas ivriga surande runt de magnifika solrosorna… ja de måste väl räknas som guldkorn i vardagen.
Och att se den ena blomman efter den andra slå ut i all sin prakt. Det är inte brons och inte silver – nej, det är minsann guld!
Att bara stanna hemma en fredagkväll och njuta av en hemmagjord pizza tillsammans med sin livskamrat. Det är väl också en guldstund … även om man ensam får ta disken bakefter.
Ja, ni vet ju … för mig är det ju guld att få diska också … om det kan man läsa här.
Dagens citat:
Så mycket gott vi tänker göra
alltmedan tiden går och går.
Men en tanke kan ingen höra
blott en handling lämnar spår.
Så sant. Det behöver inte heller vara storslagna och dyrbara handlingar.
Små, enkla omtänksamma gester i vardagen som bevisar att man tänkt, det räcker långt.
Tips:
Nallebudet, ett företag som levererar kärlekshälsningar över hela världen. Hälsningar som visar att man tänkt.
Nallebudet hittar ni här.
Jag vet vem jag ska sända den där jättekanin till… till någon jag håller kär, som är långt borta och som älskar choklad!
Ha det fint
Kram Annika
Dela gärna

Guldkorn i vardagen Läs mer »

Sommarkjol och ohyra.

(inlägget innehåller annonslänkar)
Hej hej
När en vän till mig hörde av sig och undrade om jag hade fler chilisar kvar, så skuttade jag glatt ut i orangeriet för att inventera mina grödor.
Alltså, det verkar inte som man kan lämna chiliplantor ensamma i några dagar ens, utan att de ska dra på sig en massa ohyra.
Inte hade jag kunnat gissa att bladlöss gillade het mat.
Förargad fick den taniga plantan åka på komposthögen istället.
Även om vädret är sommarlikt, så är min odlingsinspiration en anings trött nu.
Istället har en skön avkopplande känsla kommit över mig. Med min tunna sommarkjol och en ljudbok i öronsnäckan vänder jag nästippen mot solen och njuter istället.
För man kan faktiskt inte äta hur mycket chili som helst…
Tips:
Min sommarkjol kommer från Indiskan och finns till jättebra pris Här.
Andra kjolar att fynda inför nästa säsong … den glada, den vilda och den romantiska.
Kvällens citat:
Var alltid dig själv!
Alla behöver inte gilla dig,
och du behöver inte bry dig.
Ha en härlig kväll och kram på er.
Annika
Dela gärna

Sommarkjol och ohyra. Läs mer »

Svag för Molly

 

(inlägget innehåller annonslänkar)
Hejsan
Jag har alltid varit svag för Molly. Vår lilla söta hund Molly.
Ända sedan den där första dagen då hon som liten hundtjej flyttade hem till oss. Fem månader gammal och i värsta fulåldern.
Men det här inlägget ska inte handla om hunden Molly, utan om Odd Molly ….
Jag gillar verkligen Odd Mollys kläder.
Eller i alla fall en del av deras kollektion. Vanliga tröjor, blusar och klänningar tycker jag att de har som är så fina, sköna och har bra kvalitet.
Det jag inte gillar särskilt mycket är de traditionella koftorna som man ska knyta mitt över ena bröstet. Kanske är det tänkt att det ska vara sådär, eller så är det mina bröst som sitter anings för lågt ner … jordens dragningskraft kanske … Jaja, det där vill jag låta vara osagt.
Men många andra Odd Molly tröjor använder jag ofta och gärna med glädje.
Här kommer lite tips …
Den här till exempel. En ganska tunn flätstickad tröja i bomull. En klar favorit i min garderob.
Samma tröja fast i  ljusrosa finns för halva priset här och i grått här
En annan Odd Molly favorit är den här mönstrade koftan.
En liknande finns med bra rabatt här.
En enkel kortärmad topp som varit en riktig trotjänare i sommar och som det finns några få kvar  av här.
Fler fina saker med bra rabatter kan man hitta här
Kvällens citat:
Det är något med insidan
som gör utsidan.
Ha det fint
Kram Annika

 

Dela gärna

Svag för Molly Läs mer »

Höststorm och den första frosten.

Hejsan.
Vi har haft den första stormen i Gyllebo. Den första riktiga höststormen.
Men det var faktiskt ganska mysigt att krypa in i soffhörnan, tända en massa levande ljus och höra hur vinden ven utanför fönsterrutan.
Och det mest allvarliga som stormen förde med sig var att den skövlade den största kraftigaste av mina fantastiska solrosor. Knäckt på mitten så den liksom vek sig dubbel och hängde med ansiktet vänt ner mot jordklotet.
Jag har tagit in alla frostkänsliga träd och växter i mitt lilla orangeri, och som alltid förvånas jag över hur många jag faktiskt har.
Det var en solig, fin dag då jag bestämde mig att det var säkrast att bära in alla växterna på ett frostsäkert ställe.
Varje år tänker jag att jag ska dra ner på antalet växter och träd, men likväl så fyller de ut en stor del av det lilla huset.
Under hela vinterhalvåret brukar jag tassa ut här och sitta en stund i mina egna tankar. Jag brukar meditera och göra lite mental träning. En härlig stund som ger så mycket energi.
Extra härligt blir det att sitta där sidan om det stora rosépepparträdet som växt till sig rejält över sommaren.
Jag kan nästan inte förstå att detta ljuvliga träd kommer från ett enda litet rött pepparkorn ur en kryddburk.
Morgonen efter jag kånkat in alla växterna i säkerhet såg jag på bilrutorna att vi hade den första lilla lätta frosten här. Det kan man kalla bra timing!
 När den första höststormen bedarrat gick jag ut för att ta rätt på den slokörade solrosen. Den hängde likt en slagen hjälte över spaljéstaketet och såg mest ledsen ut.
Jag fick helt enkelt unna mig att sätta in den största bukett solrosor jag någonsin ägt på mitt matbord.
Så pampigt.
Dagens citat:
Motgång är en del av livet.
Den kan inte kontrolleras.
Vad vi kan kontrollera är
hur vi reagerar på den.
Ha en fin dag och kram.
Annika
 (Bilderna med mig och solrosorna är tagna av Stefan Olsson)
Dela gärna

Höststorm och den första frosten. Läs mer »

Höstmys med min familj

Hejsan.
Det finns nog inget mysigare än att samla familjen runt något gott att äta.
Och något gott att äta kan innebära någonting med kantareller i.
Alltså … lite levande ljus, lite halvgalna töser, en hungrig make och en kantarellpaj.
Det betyder bara en sak, det betyder en hellyckad kväll!
Trots att jag rör mig en hel del ute i skog och mark så är jag ingen vidare svampplockare. Jag får
liksom aldrig till de där riktiga svampögonen. Mina ögon irrar mer efter skönhet och vilsamhet för själen. Saker att fånga med en kamera… Nej några svampögon har jag tyvärr inte.
Jag får istället köpa mina delikatesser på ICA och bara se glad ut.
Jag hade gjort en god västerbottenpaj med kantareller och en stor skål med lyxig sallad.
Det behöver inte vara svårare.
Det här är nog det jag älskar allra mest i livet.
Min familj. Hundarna, ungarna, Stefan såklart och go mat…. även om kantarellerna var snordyra och kom från ICA….
Dagens citat:
Det är inte allt som kan räknas som räknas,
och inte allt som räknas som kan räknas.
Lägg större vikt vid de saker som räknas som de viktiga i livet och mindre på ovidkommande ting.
En stor kram från mig.
Annika
Dela gärna

Höstmys med min familj Läs mer »

En underbar rosenskärm från Sussies lilla hörna.

Hejsan.
Det är inte så ofta jag köper nya krukväxter åt mig själv, blommor att ha inomhus i krukor.
Istället brukar jag ju dela och föröka de blommor jag redan har. Porslinsblommorna jag fått i arv av mamma Ingrid, spindelliljan som kommer från svärmor och lite elefantöron jag fått av en vän…
Men så såg jag ett inlägg på facebook om den här ljuvliga blomman.
Rosenskärm.
Det var i Sussies lilla blomsterhörna som man kunde köpa den här ståtliga krukväxten. Såklart kunde jag inte låta bli.
En gång förut i livet så har jag ägt precis en sådan här blomma. Den gången fick jag den av mina arbetskamrater i trettioårspresent.
Tänk vad en blomma kan väcka minnen.
Nu har jag fått en massa bra skötseltips av underbara Sussie, och på nätet har jag läst att den med fördel kan trivas i badrummet.
Nu återstår bara att se om den vill trivas här hos mig.
Jag som egentligen inte skulle köpa några fler höstblommor såsom ljung, kål och sådana där silverväxter…  ja jag kunde helt enkelt inte stå emot när jag kom dit till Sussies hörna. Där var ju massor av underbara växter för nästan inga pengar alls.
Såklart blev det lite mera blomster i zinkbaljan åt rådjuren.
Såklart måste jag ju flagga lite för Sussies Blomsterhörna där i Gärsnäs. En annorlunda blomsterförsäljare med stort hjärta. Hon har en egen grupp på facebook där hon skriver långa ljuvliga texter, mest om blommor, texter som alltid har en glimt av humor i sig.
Tack Sussie, vi ses snart igen!
Dagens citat:
Med rätt person behöver du inte
jobba så hårt för att vara lycklig.
Det bara händer.
Ha en fin dag och kram
Annika
Dela gärna

En underbar rosenskärm från Sussies lilla hörna. Läs mer »

Höstblommor och en ”snackedörr”

Hejsan.
Nu har jag planterat lite ljung och några andra höstblommor framför vårt hus.
Lite som att säga välkommen till ”gubben Höst”.
Numera köper jag aldrig så mycket höstblommor. Erfarenheten har lärt mig att jag inte hinner njuta så väldigt mycket av dem ändå, för vips är det regn, rusk och frost, och då sitter vi mest inne och kuckilurar.
Istället spar jag slantarna till våren, då jag vet att jag får mer nytta av den ljuvliga blomsterprakten.
Men såklart vill jag ändå att det ska se trevligt och välkomnande ut vid ytterdörren.
Framför verandan har jag planterat lite ljung.
Det är den ingången som är mest respektabel och som är tänkt för våra gäster, även om våra nära vänner är välkomna genom alla ingångar såklart.
Blomsterlådorna som Stefan spikat ihop åt mig, sjunger nu på sista versen. Så till våren kommer det nog att bli något nytt här istället. Jag gillar att blomlådorna smälter ihop med väggen, så förmodligen blir det något liknande han får göra.
Vår vardagsingång kommer till våren att ändra skepnad.
Just nu sitter det en ”byggytterdörr” här – det är en sådan där begagnad ytterdörr som byggarna sätter i provisoriskt  för att den nya inte ska skadas under byggnationens gång.
Istället blir här en likadan som vi har vid verandan, en ”snackedörr”. Det är en sådan där dörr som är delad på mitten och som man kan öppna bara överdelen om man vill. Perfekt när man vill öppna dörren utan att alla hundarna rusar ut.
Dagens citat:
Det fattas aldrig pengar när det gäller våra
nycker, vi gnäller bara över priset på det
som är nyttigt och nödvändigt.
Någon sa till mig  för ett tag sedan – ”du som alltid köper så dyra och exklusiva kläder” … och jag blev alldeles häpen … för så ser jag inte alls på mina egna klädinköp…
Jag tittar ner på mina 37 år gamla hängslebyxor och ler… det finns något som heter ”den som handlar billigt, handlar dyrt”  och jag hatar ”slit och släng”, hellre en krona extra på kvalité…
Ha en mysig dag och kram från mig.
Annika
Dela gärna

Höstblommor och en ”snackedörr” Läs mer »

Rulla till toppen