boktips

Laddar energi, lyssnar på böcker och tar dagen som den kommer.

Hej hej

Nu är nästan alla julsaker undanplockade hemma hos oss. Förutom några små ljusstakar i gästhuset som ingen riktigt orkat byta ut ännu.

Fast, med tanke på vintervädret vi har nu, så känns det inte speciellt bråttom och dessutom är det väldigt mysigt med det varma ljusskenet i fönstren.

Det var verkligen länge sedan som vi fick så här mycket nederbörd, åtminstone i form av snö. Utan att egentligen ha sett några siffror på hur mycket snö som fallit, så kan man ju se hur mycket vatten det finns i bäckar och vattendrag.

Isen på sjön har nu blivit rejält tjock, åtminstone där vi har vår vak. Fast om isen håller till att åka skridskor på, det vågar jag verkligen inte gå i god för. Jag vet att det fryser väldigt ojämnt och olika på Gyllebosjön. Ibland kan det vara is på något ställe och öppet vatten på ett annat.

En tidig morgon kom en våglig pimplare ner till bryggan och traskade glatt ut på isen. Tokstolle, tänkte jag … och förmodligen tänkte han detsamma om mig. Jag tycker att det skulle vara hemskt att riskera att gå igenom isen med kläderna på sig.

Allt sedan jul så har jag mest vilat och laddat batterierna. Allting har fått ta lite längre tid och det är så skönt ibland.

Fast det förstås, en dag i förra veckan var jag ju i Malmö och firade min väns födelsedag. Den dag tog jag inte det minsta lugnt. Det blev en fantastisk dag!

Boktips

Den senaste boken jag lyssnat på, är boken om ABBA, ”Vemod undercover” med Jan Gradvall. Om man som jag är född på 60-talet så har man såklart väldigt många minnen till just ABBA och deras musik. Jag undrar tillexempel, hur många som under sin skolgång fått uppträda på ”roliga timmen” som Agneta och Frida…? Jag minns hur vi stod på katedern och mimade med vars ett hopprep som mikrofon. Lyckligast var den som fick vara Agneta…

Dagens citat:

Ibland är musik den enda medicin som hjärta och själ behöver.

… och visst är det otroligt så mycket minnen och känslor det kan finnas i musik, i en viss låt eller i ett musikstycke…

Ha en härlig dag.

Annika

 

Laddar energi, lyssnar på böcker och tar dagen som den kommer. Läs mer »

Underbar morgon, och att vara sin egen doktor.

Hejsan.

Återigen vaknade jag upp till en sagolik vintermorgon.

Jag är så tacksam och lyckligt lottad som har en så underbar vän att dela mina vintermorgnar med. Att bada isvak ensam har jag gjort ganska många gånger, men hur det än är så känns det alltid som en väldig trygghet att vara två.  Dessutom så är det så mycket roligare, för ni kan inte ana så mycket vi har att dryfta och så många skratt det blir.

Just den här morgonen hade vi lite extra bråttom, eftersom min käre Stefan utlovat att bjuda oss på en extra god frukost. På frukostmenyn stod rökt vildand, rökt vildsvinskarré, kokta ägg och mycket mer. Mums, så gott det var.

Stefan som varit dålig ett tag tyckte säkert att det var kul när det livades upp en aning i huset. Två tjattrande baderskor kan ju få fart på vilken trött morgon som helst 😉

Stefan har en kronisk autoimmun sjukdom som heter vaskulit. Enkelt förklarat är det en sjukdom som ger inflammation i olika organs små kärl, oftast orsakat av att det bildas antikroppar mot kroppens egna celler. I Stefans fall är det njurarna som är mest drabbade. I juni 2017 fick Stefan ett sk. skov av sjukdomen, och det höll på att sluta riktigt dåligt den gången. Efter att ha fått en allmän sepsis hamnade han på hjärtintensiven i Lund där han fick stanna i nästan tre veckor.

När han nu började få samma symptom som för 6 år sedan (och de ingenting gjorde på akuten mer än ta nya prov och sedan skicka hem honom) så beslöt han sig för att, på ett bevåg, öka upp sin medicinering tills han fick en tid hos sin specialistläkare i Lund. Tack och lov visade det sig nog vara ett bra val och att öka medicinen var rätt beslut.

Bilder från år 2017 …

Sepsis är ett livshotande tillstånd, som betyder att man får blodförgiftning i typ hela kroppen (enkelt förklarat). En sepsis kan ha ett mycket snabbt och förödande förlopp. För Stefan gick det tack och lov bra den gången, men jag minns alltför tydligt hur illa det var med honom och vilken panik jag fick när larmoperatören bestämde att det inte var ett fall för en ambulans. (detta var dock ett misstag och har blivit anmält i efterhand)

Nu håller jag tummarna för att han själv kunnat vända förloppet med medicinen och att proverna visar på att inga organ tagit skada♥

Boktips:

För ett tag sedan läste jag en bok om en ung tjej som fick en sepsis då hon var på semester med sin familj. Som genom ett mirakel klarade hon livhanken, men tyvärr blev det på bekostnad av sina underben och händer. Jag kan verkligen rekommendera att läsa hennes bok: ”Livet utan ben går vidare” av Elin Rantatalo. Efter att ha läst boken så har jag även börjat följa henne på  instagram. Alltså, vilken kämpe den unga tjejen är. Det fick bli mitt lilla boktips idag.

Dagens citat:

Vissa perioder i livet är det extra viktigt att förstå att den man behöver mest vid sin sina är en själv.

Ha en fin dag.

Annika

Underbar morgon, och att vara sin egen doktor. Läs mer »

Vintern kom och vi började mata småfåglarna.

Hejsan.

För ungefär en vecka sedan slog vintern till och vi fick rejält kallt. Eller kallt och kallt… när temperaturen sjunker ner till minus tio grader här i Skåne, ja då tycker vi allt att det känns ganska kallt här. Kanske är det något med luftfuktigheten och den skånska blåsten som gör att minusgraderna upplevs kallare än norrut, jag vet inte …

När kylan kom så tyckte vi att det var dags att börja mata småfåglarna igen, och genast samlades en massa olika sorters fåglar här vid fågelbordet.

Förutom fåglar så kom ett par ekorrar och ockuperade matbordet för ett tag. Med ilskna slag med sina svansar och ett retligt tjatter som kanske betydde ”håll er borta” försåg ekorrarna sig under en lång stund.

I en buske sidan om ekorrarna satt en undergiven talgoxe och gjorde akrobatiska gymnastövningar på sin gren.

Riktigt kallt var det också när mina ”småpojkar” kom hit förra söndagen. När solen kikade fram så drog vi på oss lite varma kläder, vi  packade ner minstingen Nico i den ullfodrade åkpåsen och gick ut en liten sväng. Scott var väldigt imponerad över de frusna traktorspåren på vår grusväg. Länge spekulerade vi vad det egentligen var för maskin som kört där. Det kunde vara en lastare, men det kunde ju faktiskt också vara en dumpers…

När det är vinter och kallt så passar det extra bra att sjunka ner med en bok i stugvärmen. Efter vår resa till Polen och till Stutthof har jag läst en bok som heter ”Jag var Mengeles patolog” av Miklós Nyisli. Det är en läkares skildring från sin tid i Auschwitz. En hemsk berättelse, såklart, men ändå så viktig att ta del av.

Dagens citat:

Jag hatar när folk förväxlar utbildning med intelligens, du kan ha en examen och fortfarande vara en idiot.

Utan omtanke och medmänsklighet går världen förlorad.

Ha en fin dag.

Annika

Vintern kom och vi började mata småfåglarna. Läs mer »

Besök på kyrkogården och hösthjälp i trädgården.

Hejsan.

Jag älskar att vi har naturtomt och mycket träd här hos oss. Fast det är förstås ganska arbetsamt med alla löv som vi har att ta hand om vareviga höst. Men i förra veckan fick vi en hjälpande hand – Scott med sin gröna John Deere.

Runda på runda körde han med det lilla släpet fullt av uppsamlade löv.

Naturligtvis så ville Nicolaj också vara med i leken, och ganska snart blev det rally runt poolen istället. Men det gjorde såklart inget, för ännu sitter många löv kvar på träden och det är ju tids nog att ge sig i kast med lövräfsningen på riktigt.

En lång stund var vi ute i trädgården och lekte olika fantasilekar som Scott hittade på. Det mesta handlade om motorfordon, bärgning och om att tävla på olika vis. Det var lekar som var nyheter för mig, jag som bara haft döttrar innan.

Jag har varit och jobbat lite extra några dagar i Björstorp. Det var lokalföreningen som hade ett trevligt jippo för att fira att deras butik fyllt fem år. Femårskalas kräver ju festligheter såklart, och jag fick vara på ett hörn. I dagarna två så gräddade och serverade jag våfflor så det slog härliga till. När mitt våffeljärn efteråt stod här hemma, så fick jag ju tvunget bjuda familjen också på våfflor. Alla lät sig väl smaka.

Sedan kom den fina helgen, allhelgona, de dagarna tycker jag är så fina. Då finns det tid att minnas och smycka gravarna. Jag och Stefan körde som vanligt till våra föräldrars minnesplatser med ljus och blommor. Först blev det ett besök på Mellby kyrkogård.

Sedan blev det ett besök på Brösarps kyrkogård. När man tänker på alla kära som nu är borta, så blir det som ett sug i magen. Det har gått så fort, alldeles på tok för fort… ♥

Nu när vi går mot mörkare tider så passar det väl ganska bra med lite olika boktips.

Först ut i raden av böcker är ”Ett långsamt farväl” av Carl Dahlbäck. Det är en bok om den hemska sjukdomen ALS. Boken är finstämd och vackert berättad.

Sedan har jag lyssnat på en bok som heter: ”Såren som inte syns” av Maggie Hartley. Det är en bok om två små barn, två syskon, som blivit vanskötta och misshandlade. Man får följa deras öde hos sin nya fostermamma och såklart gläds man åt när det mycket långsamt anpassar sig till ett normalt liv.

Ett annat boktips får bli självbiografin ”Om” av Niklas  Strömstedt. Jag älskade att lyssna på han liv, om tiden då han spelade i Ulf Lundells band till exempel. Han är en ödmjuk låtskrivare och artist som jag tycker är väldigt duktig. Kärleksballadernas kung.

Sist ut blir en underbar bok som heter ”Färskt vatten till blommorna” av Valérie Perrin. Det är en liten historia om en spännande relation som är så fint och härligt berättad, det ligger en alldeles särskild stämning runt historian. Jag kan helt enkelt inte sätta fingret direkt på varför jag älskade den här boken, men den måste ha något alldeles särskilt, då den legat på pockettoppen ett tag nu.

Japp, en blandad kompott av boktips.

Dagens citat:

Boken om livet:

När man vill bläddra tillbaka till sidan man älskade så har man redan fingret på sidan där man ska dö …

Ja, jag sa ju det – det går rent för fort, på tok för fort…. Ta vara på tiden hörni!

Ha det fint.

Annika

Besök på kyrkogården och hösthjälp i trädgården. Läs mer »

Varmt morgonljus och boktips.

Hej.

En morgon bjöd på ett alldeles särskilt varmt och vackert morgonljus.

Vintern fortsatte dock att hålla sitt grepp om oss. Trots att solen gjorde att de gamla boklöven glödde som eld i gryningsljuset så var temperaturen en bra bit under nollan.

Det var så kallt att fingertopparna vitnade och känseln försvann i tår och fingrar, ändå så kunde jag förnimma en annalkande vår bara genom att lyssna på skogens alla ljud.

Förutom kattugglans kusliga hoande vid bryggan så kunde jag förstå att skogens alla hackspettar börjat att få rusiga vårkänslor. Runt om i trädtopparna ekade deras ihärdiga hackande som om de hade ett eget hemligt signalsystem sinsemellan.

Långt borta på fälten hörde jag årets första tranor skrika och skräna på sitt speciella transätt. Alla härliga morgonljuden påminde mig så mycket om den vår som nu så sakta är på väg.

Jag tänkte tipsa om ett par böcker också. Först ut är en bok som heter ”Pojken i källaren” av Stephen Smith. Det är en sann historia om en pojke som på ett grymt vis blir torterad och tvingad att bo i en källare. Hans liv präglas av det ena hemska ödet efter det andra. En tung berättelse.

En annan bok som jag läst är också en sann historia, om en mamma som förlorar sin pojke i cancer. Även om den också är sorglig att läsa, så är sista delen av boken väldigt fin och handlar om förmågan att läka i sin sorg. Hur man blir tillfreds med livet vad som än händer. Boken heter ”När jag blundar är du fortfarande här” av Tove Oddsdotter.

Sist ut är boken ”Sex substanser som förändrar ditt liv” av David JP Phillips. Det är en bok som handlar om den cocktail av dopamin, oxytocin, serotonin, endorfin, kortisol och testosteron som i stort påverkar vårt mående. Intressant och lärorikt att läsa om.

Dagens citat:

Du kan inte förlora något som du aldrig har ägt, du kan inte behålla något som inte är ditt, och du kan inte hålla fast någonting som inte vill stanna.

Så vill jag passa på att skicka en stor bamsekram till min lilla födelsedagsgris idag. Grattis Emmy ♥

Ha en fin dag

Annika

Varmt morgonljus och boktips. Läs mer »

Grått och vått igen.

Hejsan.

Efter en släng av sagolikt vinterväder så har allting nu återgått till det lite mer normala här hos oss… nämligen vått och grått.

Jag kan nog tycka att det här gråa och smått dimmiga vintervädret faktiskt är riktigt vackert. En tidig morgon vandrade jag genom skogen där den sista smutsiga snön ännu låg kvar på marken.

Vid bryggan var det alldeles tyst och stilla. Det enda som störde friden var en irriterad häger som skrikande och flaxande lyfte på andra sidan sjön.

Förutom att det är grått och vått nu, så känns det som om dagarna inte riktigt vill ljusna. Det är allt bra tur att det är adventstider med mycket levande ljus som lyser upp.

Vid den här tiden på året gillar jag att koppla av med en ljudbok i hörlurarna. En bok jag lyssnat på och som berörde mig mycket var ”Josas bok – min berättelse”. Boken handlar om systrarna Josefine Nilsson, Marie Nilsson Lind och om Ainbusk singers.

Efter den tunga och sorgliga historian om söta Josefina, så behövde jag något lättsamt som omväxling. Jag valde en bok av vår kära Österlenförfattare, Karin Brunk Holmqvist. Boken ”Lättklätt i tryckkammaren” är en gullig liten historia som till viss del utspelar sig vid just Gyllebosjön.

Dagens citat:

Mitt mål är inte längre att få mer gjort utan att ha mindre att göra.

Ha en riktigt fin lördag och kram från mig.

Annika

Grått och vått igen. Läs mer »

Leva varje minut.

Hejsan.

Idag tänkte jag börja med ett litet boktips. Det är en bok som berörde mig väldigt mycket …

Boken heter ”Innan jag glömmer” och är skriven av Nina Gunke. Underbara, fantastiska Nina. Hon som de flesta sett på film eller på TV. Hon har drabbats av alzheimers sjukdom och nu har hon gett ut en bok om sitt liv och om det fruktansvärda som hänt henne.

Alzheimer och demenssjukdomar verkar öka lavinartat, och de flesta av oss känner nog någon som drabbats. Boken fick mig att reflektera och tänka till lite extra.

Att vårda våra hjärnor behöver vi nog alla i den stressade moderna värd vi lever i. Bästa medicinen för min egen hjärna är att vistas ute i naturen. En god natts sömn såklart, men även lite pulshöjande träning gör underverk för hjärnan och den mentala hälsan.

Tyvärr fick min egen springträning stryka på foten när jag började jobba i Brösarp i våras. Tiden räckte inte till för det också helt enkelt. Men nu ska det bli ändring på den saken. Till min ”hjälp” har jag planerat in en liten nätt löpartävling i Canada till våren. Jaja, jag är förstås inte tjugo längre, men å andra sidan är jag inte heller så himla lastgammal 😉

Att vårda sitt barnasinne är också en bra sak för hjärnan tror jag. Glädje, skratt och ett lekfullt sinne ska man bejaka, av det blir man lycklig.

Att ha husdjur, det är nog också bra för den mentala hälsan. Det känns ju i varenda cell i kroppen. Älskade småhundar!

Det är viktigt att leva medans man gör det. Utan för mycket stress och press.

Dagens citat:

De människor som får ut mest av livet är inte de som levt ett sekel utan de som har levt varje minut.

Ha en fin dag.

Annika

Leva varje minut. Läs mer »

Skön skugga i skogen och glittrande vatten.

Hejsan.

Såhär i mitten av Juli så är det som allra mörkast i skogen. De täta löven skänker skön svalka.

De dagar då vi har höga sommartemperaturer är det riktigt skönt att vandra i bokskogen vid sjön.

Särskilt härligt är det för hundarna, som annars lätt blir allt för varma i stekande solsken. Att låta dem tassa fram på den svala marken i skogen känns så mycket bättre än att låta dem vandra på het asfalt, där de kan riskera att skada sina små trampdynor. Vi vet ju alla hur det känns att gå barfota på varm asfalt en sommardag. Aj aj aj…

Oftast på vår runda i skogen stannar vi till på bryggan där jag ser till att blöta ner hundarnas tassar. Speciellt lilla Penny älskar att vara på bryggan, nästan så jag tror att hon vill lära sig simma som en vattenhund.

Naturen är alltid så vacker vid varje årstid. Även den här högsommartiden då skogen är som allra mörkast.

Så tänkte jag tipsa om en underbar bok som jag lyssnat på. Det är tack vare min vän Petra, som jag fick upp ögon för den här boken. Den heter  Nalas Värld och är skriven av Dean Nicholson. Boken bygger på en sann berättelse om en honom själv, hans ”världenruntcykling” och hans möte med den lilla övergivna kattungen som kom att förändra så mycket för honom. Läs boken – den är så underbar!

Dagens citat:

Om du går till sängs med vetskapen om att du gjort någons dag lite bättre, då var det en bra dag.

Ha en fin dag.

Annika

Skön skugga i skogen och glittrande vatten. Läs mer »

Vilken gåva en ny dag är.

Hejsan.

Nu när allting runt mig har stillat sig en smula, så kan jag inte låta bli att häpnas över vilken gåva en ny dag känns som. Den där första timmen strax innan solen stiger upp, den är magisk.

Det var så sagolikt vackert när jag traskade ner till sjön tidigt en morgon. Dimman låg som ett duntäcke över ängen och jag kunde nästan svära på att jag såg skymten av små älvor dansa förbi därute i hagen.

I sjön gjorde gäddorna cirkusvolter i vattnet så att deras feta stjärtar bildade vackra ringar på den spegelblanka vattenytan.  Jag simmade sakta runt i det ljumma vattnet och kände mig fullständigt närvarande, såklart lite spänd på om någon gädda skulle försöka sig på ett tjuvnyp i mina tår.

Som så många gånger förr, så förundrades jag över vilken gåva en ny dag känns som. En ny dag vid bryggan som är alldeles gratis (förutom slitaget på skorna för att ta mig dit) men ändå bland det mest värdefulla jag kan tänka mig. Jag är så tacksam för mina morgnar här.

Den senaste tiden har jag lyssnat klart på en ljudbok som heter ” Onaturlig död”, skriven av rättsläkare Richard Shepherd. I boken får man följa hans liv som rättsläkare och några av alla hans fall som obducent. En verkligt intressant bok tyckte jag.

Så har jag såklart lyssnat på några sommarprat som ju hör sommaren till. Charlotte Kalla var en mysigt sommarpratare, hon är ju så gullig – den tösen. Men ett särskilt berörande sommarprat var det som Pär Lärnström bjöd på. Inte ett öga torrt där inte! Lyssna om ni har möjlighet.

Dagens citat:

Du vet att du är lycklig när du inte vill sova för verkligheten överträffar drömmarna.

Ha det fint.

Annika

Vilken gåva en ny dag är. Läs mer »

En rofylld timme.

Hejsan.

Tänk vad en stilla och rofylld timme på morgonen kan göra skillnad för hela dagen.

Även om allting sedan rusar på med måsten och saker som måste fixas, så finns den där första stilla stunden liksom kvar i blodet resten av dagen.

Extra härligt är det just nu, när naturen visar sig från sin absolut bästa sida. Ögonen får liksom vila i allt det vackra.

Riktigt vackra är mina stora vita vallmo också just nu. Först såg det ut som om de tvekade, men sedan fläkte de ut sig i all sin prakt.

På kvällarna, strax innan det är dags att sluta ögonen för natten, så brukar jag lyssna på en ljudbok. Nu senast har jag lyssnat på Lena Philipssons självbiografi som heter ”I händelse av min död”. En lite svart historia med humor och ironi.

Jag har även lyssnat på P3 dokumentär om Missionären John Chau och döden på Norra Sentinel-ön. En så fascinerande historia om en av världens farligaste öar. Den dokumentären kan jag verkligen rekommendera att lyssna på.

En stilla morgonstund och en lugn och stilla timme på kvällen med mina älsklingar – det ger kraft och energi!

Dagens citat:

Att vänta på ett mirakel kräver tålamod. Att skapa ett mirakel kräver arbete. Att vara ett mirakel kräver modet att öppna ditt hjärta.

Ha det fint.

Kram Annika

En rofylld timme. Läs mer »

Rulla till toppen