Natur

Höst i Hällevik

Hej

När solen kikade fram förra helgen så for vi ner till nationalparken för att gå en sväng med ”de tre små gummorna”. Åren har ju sprungit på och redan är våra hundar 10,5 år (Molly), 9 år (Lykke) och ”valpen” Penny är 4 år. Så gummor är ju ett passande namn på vår trio.

Nere vid kåsen hade Mats nyss tagit upp båten. Jag tänkte för mig själv att den här sommaren har bara pyst förbi som om den hade väldigt bråttom det här året. Utanför det lilla hamngattet skummade vågorna vita och vilda och det var så vackert.

Vi gick en sväng ut i parken där hösten verkligen smugit sig på.

På norra sidan av Stenshuvud är det lite extra magiskt och trolskt tycker jag. Alla små runda och mossbeklädda stenar skapar en så speciell stämning. Den här ljuvliga höstdagen var då rakt inget undantag.

Om ungefär ett halvt år kommer det här att blomstra av blommor och sippor i alla dess färger. Naturen är magisk oavsett årstid.

Löptider

Det har blivit tid för hundlöp här hemma hos oss igen. Alla tre är väldigt duktiga på att hålla sig rena, och ofta märks det ingenting av deras löp, mer än att de kanske blir en aning mer kärvänliga mot varandra. Lilla Lykke som alltid vill sova i sängen hos oss, har en tid nu varit iklädd ”pyjamas” på natten som skydd. Visst är hon lite extra gullig i sin babybody, med ett litet trosskydd i.

Dagens citat:

Det fina med livet är att det går att förändra. Problemet är bara att vi vill ta stora kliv medan livet oftast vill ta små.

Ha en skön tisdag.

Kram Annika

Dela gärna

Höst i Hällevik Läs mer »

Lugnet före stormen Amy

Hejsan.

Redan så är det helg igen. Ja man kan knappt fatta hur fort tiden springer. Jag tycker att det var alldeles nyss som jag cyklade ner till bryggan i motvind i väntan på Amy.

På radion hade de varnat i flera dagar för en jättestorm vid namn Amy. Den skulle dra in över oss på lördagsmorgonen var det sagt.

Nog blåste det en aning alltid, och på vår lilla sjön gick riktiga små vågor. Jag hade i förväg bestämt mig för att låta bli att bada, och bara njuta av den vackra gryningen.

Och nog blev det en vacker morgon alltid. Gryningsljuset var varmt rödaktigt och på himlen dansade små lätta molntussar fram i en faslig fart.

Även om vinden sedan tilltog i styrka frampå förmiddagen så blev det inte alls så farligt som befarat här nere på Österlen. Jag klarade till och med av en löprunda runt Vemmerlövsby senare på dagen. Stundom hade jag rejäl motvind, för att i nästa stund flyga fram i stark medvind.

Dagens citat:

Fjärilar vilar när det regnar, då det skadar deras vingar. Det är okej att vila under stormarna i ditt liv. Du kommer flyga igen. Lita på processen.

Ha en underbar lördag.

Kram från mig

Annika

Dela gärna

Lugnet före stormen Amy Läs mer »

Söndagspromenad

Hej hej

En söndagspromenad i skogen är bland det bästa jag vet. För en dryg vecka sedan for jag och Stefan med hundarna till Listarumsåsen. Där är så himla vackert i det lilla naturreservatet.

Skogen var ännu fortfarande ganska grön och frodig. Stefan som hela sommaren haft problem med en ond höft fick ta sig en liten vilopaus emellanåt.

När vi kom hem igen så plockade jag in trädgårdens vackraste ros från plantan som jag fått i födelsedagspresent av vännerna. Färgen alltså – wowwww!!

Den vita rosen som jag en gång fått av svärmor Karin hade börjat blomma en andra gång, så den fick också komma in i en vas. Och såklart lite dahlior igen. Det är sannerligen en vardagslyx att förgylla hemmet med egenodlade blommor.

Dagens citat:

Jag sa: Jag är för gammal

Livet sa: Erfarenhet är en tillgång

Jag sa: Jag har inte förutsättningarna

Livet sa: Använd bara det du har

Jag sa: Jag är inte kapabel

Livet sa: Om det hade varit sant hade du inte stått här idag

Ofta klarar man faktiskt mer än vad man tror.

Ha en fin fredag

Kram Annika

 

Dela gärna

Söndagspromenad Läs mer »

Badsuget återvänder och dagar med jobb.

Hej hej

Ju mer hösten nalkas nu och temperaturen sjunker, desto med vaknar mitt badsug igen.

För en vecka sedan cyklade jag ner till bryggan där vattnet ännu låg på ca 15 grader. Skogen hade sakta börjat byta till sin nya färgglada höstkostym.

I början av månaden var temperaturen nere och nosade nästan på nollgradigt. Mina blommor i trädgården klarade sig oskadda. Även om dahliorna nu sjunger på sista versen så fortsätter de ännu att blomma tappert, och jag njuter av att ännu kunna plocka in egenodlade buketter.

Citronträd och rosépepparträd har fått flytta in i orangeriet nu, och kanske är det ändå snart tid att gräva upp alla dahliaknölarna ur jorden. Kanske, kanske i helgen … Men först ska jag jobba några dagar till.

Så här vackra morgnar hade vi på Luckan i förra veckan.

Dagens citat:

Jag skulle aldrig vilja jobba på arbetsförmedlingen. Får man sparken så måste man ju komma tillbaka dagen efter.

Ha en fin torsdag

Kram från mig, Annika

Dela gärna

Badsuget återvänder och dagar med jobb. Läs mer »

Äppeltavlan 2025

Hejsan.

Som alltid har vi även i år besökt äppelmarknaden och njutit av den fantastiska äppeltavlan uppe vid Svabesholm.

Dock startade vi på morgonen med en runda vid Kiviks hamn, där det också brukar vara lite höstmarknad under de här dagarna.

Försäljningen hade inte riktigt kommit igång, men solen strålade och dagen såg ut att bli en helt perfekt höstdag, som gjord för marknad.

Jag och Stefan hade parkerat vår bil uppe på torget och när vi gick tillbaka dit så passerade vi Piratens gamla villa. Ja, och faktiskt honom själv också – där han ju står som staty en bit ifrån Kiviks hamn.

Vi körde vidare mot Svinaberga och Svabesholm för att njuta av äppelmarknaden och den fina äppeltavlan. Precis när vi anlända så var musikkåren i full färd med att spela någon slags invigningslåt.

Äppeltavlan.

Årets tavla hade titeln ”Vi”.

Alla vi människor består av stjärnstoff. De tyngre grundämnena som bildats inne i stjärnorna och sedan spridits i universum blir en del av vår jord och därmed oss själva. Årets titel på Äppeltavlan är Vi. Motivet är vårt klot, sett från rymden. Där bor vi.

~Emma Karp Lundström~

Vi strosade runt och njöt av allt fint som fanns där och av det underbara vädret som rådde.

I ridhuset fanns det i vanlig ordning äppelutställning och vackra bilder från tidigare äppelmarknader. Några av tavlorna minns man lite extra såklart.

Ett litet minustecken för årets upplaga av marknaden var nog att min favoritförening (Andrarums IF) inte fanns på plats med sina världsbästa äppelhamburgare. Istället hade man satsat på ett mattält. Jag och Stefan bestämde oss för att istället äta hemma, men vi tog vars en dricka i solen och njöt av uppträdet av Danne Stråhed.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”I stort sett mänsklig” av Helena Lindegren. Det var en medelmåttlig bok som slutade lite märkligt tyckte jag. Så kanske inte något jag rekommenderar precis.

Jag har också lyssnat på Björn Borgs självbiografi, ”Hjärtslag”. Det är en självutlämnande bok som jag inte kunde sluta lyssna på. Med boken tycker jag att jag fick mycket mer förståelse för Björns liv, och hur ensam han egentligen varit under sin karriär. Tennis är en ensam sport och hans senare drogproblem blev genom boken lättare att förstå. Att han varit en stor stjärna kan ingen ta ifrån honom, och självklart ska han kunna vara stolt över det han presterat. Vi människor har så lätt att döma varandra utan att egentligen veta så mycket, vi borde alla tänka en extra gång innan vi gör det.

(jag älskar förövrigt att ljudbokens markör är gjord som en tennisboll)

Dagens citat:

Styrka kommer inte från att vinna. Din kamp utvecklar din styrka. När du går igenom svårigheter och beslutar att inte ge upp, det är styrka.

Ha en fin onsdag.

Kram Annika

Dela gärna

Äppeltavlan 2025 Läs mer »

Irlandsresan – Newrange, Galway och Cliffs of Moher

Hejsan

Så är det dags för tredje och sista blogginlägget från vårt äventyr på Irland.

Från Drogheda och den härliga bröllopsfebern, styrde jag och min dotter kosan ut på landet mot västra sidan av Irland. Första stoppet blev ett besök av Newrange, som ligger i grevskapet Meath. Newrange är en förhistorisk gånggrav som lär vara byggd omkring 3200 f.Kr. Den är alltså 5.000 år gammal vilket gör den äldre än pyramiderna i Egypten. Häpnadsväckande! Och hur i allsindar kunde man bygga såhär på den tiden… det är en gåta.

Platsen är väldigt vacker och den är en del av världsarvet Brú na Bóinne.

Att besöka platsen var väldigt uppstyrt och med oss hade vi hela tiden en guide som såg till att vi inte rörde vid eller gick för nära monumentet. Jag och Andréa hade letat efter biljetter där man även skulle få gå in och titta på insidan, men det var fullbokat flera dagar framåt. Istället fick vi glädja oss åt en hissnande bussfärd dit, som vi sent ska glömma… Jösses så fort det gick att köra en stor buss på de där smala små vägarna.

Varje år vid vintersolsståndet lyser solens strålar in genom en särskild öppning ovanför ingången och träffar kammarens innersta vägg – man tror därför att byggnaden hade astronomisk och rituell betydelse.

Efter det besöket körde vi vidare mot staden Galway. Vi hade hittat ett hotell i utkanten av staden. Nästa morgon bestämde vi oss för att vandra in till centrum och sedan ta en buss hem på kvällen. Havet var vilt och busigt med flera modiga badare som glatt slängde sig i från ett hopptorn.

Vi vandrade längs med havet en bra bit innan vi kom in i själva stadskärnan.

Staden sjöd av liv och rörelse och vi strosade runt i affärerna och provade härliga tröjor och koftor av ull. En härlig beige kofta fick följa med mig hem som souvenir. Tillslut var vi ganska trötta i benen och även lite torra i strupen tyckte vi…

Vi slank in på en av alla pubar som fanns där. Jag beställde en irish coffee som värmde gott. Där på puben kom vi att börja prata med en av stamgästerna och denna man blev nog så glad och tacksam för pratstunden att han sedan ville visa oss till stadens minsta pub för att där  bjuda oss på vars en Guiness. Vi var inte sena att tacka ja till hans erbjudande.

Nästa dag checkade vi ut från vårt hotell och körde vidare mot Cliff of Moher. Vägarna dit var både smala och fartfyllda. Men naturen var oslagbar, och jag förstod verkligen varför ön kallas för ”den gröna ön”. Där var så vackert.

Regnet hängde i luften, men vi hade tur och kunde vandra längs med de vackra klipporna utan att bli det minst blöta. Förmodligen hjälpte det att jag investerat i ett billigt paraply som jag envisades med att bära med mig hela tiden.

Naturen här var fantastisk med sina dramatiska klippor. På vår och sommar häckar här en massa olika fåglar  och jag förstår att platsen är välbesökt av naturälskare.

Högst uppe på en höjd låg en byggnad som jag först trodde var en fyr, eller kanske något militärt. Byggnaden var i själva verket byggt på 1800-talet, av den dåvarande godsägaren, och var avsett som utsiktstorn och för att användas till picknickar. Idag är det lilla huset öppet för allmänheten.

Fantastiskt vackert ligger det  alla fall.

När kvällen kom så körde vi vidare till veckans sista hotell. Jag och Andréa skulle båda med våra flyg tidigt nästa morgon, och hur tråkigt vi än tyckte det var, så hade vi kommit fram till resans sista natt.

Att vi vill hit igen var vi nog överens om, för det finns så mycket som vi inte hann med … att bo på det charmiga lilla slottet i Kinnitty tillexempel…. Men det blir nästa gång det! Man måste ju ha något att längta efter…

Att lämna Irland kändes tung, för på samma gång kramade jag min Andréa hejdå med vetskapen om att vi nog inte kommer att ses förrän tidigast nästa sommar. Men tiden går fort och vem vet, kanske finns möjlighet att ses någon annanstans i världen…

Dagens citat:

Ingen har valt sitt öde. Därför kräver ödet att vi alltid ska vara redo.

Jag ska alltid vara redo för äventyr, när sådana bjuds. Livet är ju ett enda stort äventyr, det gäller bara att ta vara på det.

Tack mina döttrar och Andréa i synnerhet för just det här fantastiska äventyren♥

Kram Annika

 

Dela gärna

Irlandsresan – Newrange, Galway och Cliffs of Moher Läs mer »

En tur till Baske

Hejsan.

Precis innan jag skulle packa min väska på nytt, för en resa till Irland, så åkte jag och Stefan med hundarna för en eftermiddagspromenad vid havet.

Från Baskemölla gick vi norrut med näsorna vända mot Stenshuvud. Alltså, den vyn tröttnar man ju aldrig på. Vackra fina Stenshuvud, en så välkänd siluett för oss här nere på Skånes östra sida.

Hundarna var som vanligt fyllda med lyckorus, som alltid när vi tar dem med på små vandringar. Skuttande och skällande som småbarn for de runt våra ben.

Borta vid Tjörnedalas strövområde satt ”ålakrågorna” med sina vingar på tork. Regnet såg ut att hänga i luften men vi klarade oss torrskodda hela vägen.

Nytt för i år är den laxtrappa som byggts i Oderbäcken. Som jag förstått är det mest ideella krafter som jobbat med projektet, och idrottsföreningen som upplåtet mark till det.  Det ska bli så spännande att se om några laxar vill gå upp där nu när hösten kommer. Jag måste påminna mig själv att åka dit och kolla.

Ja, nog finns det många fina små platser att besöka här på Österlen.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Kunde jag följa dig bort” av Marie Lok Björk. En roman från efterkrigstiden där två kvinnor möts. Läsvärd tyckte jag.

Dagens citat:

Vem kan väga tyngden i en annan människas börda? Vem har rätt att mäta, med sitt eget mått, en annan människas liv? Ingen.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

En tur till Baske Läs mer »

Full frys och kärt besök

Hejsan.

I år har vi fyllt frysen till bredden med nyttiga bär. Förutom blåbär så har vi nu även varit ute i skogen och plockat björnbär.

På sina ställen var det redan plockat och rensat på buskarna och därför ganska skralt med bär, medan det på andra platser dignade av stora solmogna björnbär.

Från björnbärsskogen körde vi vidare till Norra Björstorps Hallonodling där vi snabbt plockade flera stora skålar med både hallon och jordgubbar.

Att fylla frysen med nyttiga bär känns så bra. Jag älskar ju att äta yoghurt, bär och nötter till lunch. Såklart slank lite färska bär ner i våra magar också, för hur det än är så smakar bären bäst när de är helt färska.

Kärt besök

En varm söndagskväll fick vi kärt besök här i Gyllebo. Det var ingen mindre än de små barnbarnen som kom hit någon timmer efter att de varit på stranden.

Sensommarsolen sjönk snabbt på himlen och dess strålar nådde bara en liten hörna av poolen. Det var inget som bekymrade pojkarna som glatt dök och plaskade runt i vattnet.

Den här sommaren har inte givit oss så väldigt många tillfällen att ses, åtminstone inte sedan midsommar, så ett kort besök var så välkommet. Nu har Scott börjat skolan och tiden rusar så fort. Innan vi vet ordet av så är vi inne i adventstiden och planerar inför julen…

 

Boktips

En bok jag lyssnat på och tyckte om är ”Jag vill riva upp himmel och jord” av Marie Lok Björk. Det är en biografisk roman som bygger på den verkliga historien om Elsie Ottesen-Jensen (grundaren till RFSU och en betydelsefull pionjär för kvinnors rättigheter) Tips, tips!

Dagens citat:

Ja, choklad och kakor kan göra dig rund. Ja, solsken och skratt gör att du får rynkor. Ja, mojitos är inte bra för din lever. Och ja, att spendera pengar på resor tar av dina besparingar. Men, det är också så du njuter av livet…

Japp, min väska är nu packad och jag ska ta mig till Dublin och där försöka hitta motellet där min dotter just nu finns. Det kommer bli ett spännande äventyr.

Ha det fint.

Kram Annika

Dela gärna

Full frys och kärt besök Läs mer »

Tiden mellan sommar och höst

Halloj

Den senaste veckan så känns det som om hösten nu är här och nosar mig i hasorna. Det är visserligen både sommarvarmt och sol, men höstkänslan finns där ändå.

För bara några veckor sedan var jag ute med Stefan och Mats i vår båt för att sätta garn. För mig blev det nog både första och sista båtturen den här sommaren. Ja, jag förstår inte riktigt vart alla sommardagar tog vägen egentligen, och just båtlivet hans inte med alls.

Det var en härlig kväll, som gjord för att sätta makrillgarn.

När det gäller makrillen så var fiskelyckan inte riktigt på vår sida, men vad gjorde det egentligen, kvällen var härlig och man ska ju ändå inte äta alltför mycket Östersjöfisk har jag hört.

Kvällspromenader

Kvällspromenaderna nu känns både mörkare och höstligare. Jag tycker nog att det ändå är lite skönt.

Den lite svalare luften är lättare att andas och efter sommarens evinnerliga vattnande i trädgården, så kan jag inte annat än påstå att jag längtar efter ett rejält regnväder.

Igår när jag joggade runt sjön så mätte min GPS min vanliga springrunda till en halv kilometer kortare än vad den brukar. Vi skojade om det, och sa att det nog var så att sjön höll på att krympa. Fast det får vi inte hoppas, även om jag kan se att vattenståndet nu är ovanligt lågt.

Boktips

En bok jag måste tipsa om är ”Kvinnorna” av Kristin Hannah. Den var så bra tyckte jag. Läs den!

Dagens citat:

Fascinerande ändå att så många skäms för sina kroppar och så få för sina hjärnor.

Ha en härlig dag.

Annika

Dela gärna

Tiden mellan sommar och höst Läs mer »

Vi fortsatte till havet.

Hejsan.

Den där underbara morgonen då jag och Tina startade vår dag uppe på Brösarps Norra backar, så fortsatte vi sedan vårt äventyr som vi brukar – nämligen en tur till Vitemölla.

Vi började med att lätta på klädseln för att sedan ströva längs strandkanten en bit norrut. Himlen såg först både grå och hotfull ut. Men efter en stund skingrades molnen och solen kikade fram.

Uppe på strandängen blommade ljungen i en ovanligt mörklila färg. Förmodligen var det torkan som gjort färgen så mörk och djup. I sanden hittade vi en liten röd bil, som i själva verket var en vackert målad sten. Vi satte den på en trädstam och hoppades att den skulle komma att glädja någon mer än oss.

Trots att klockan bara var 10 på förmiddagen så var det dags för oss att äta dagens lunch. Vi hade ju stigit upp ur sängen redan lite över tre, så ”mat- och sovklockan” var något förskjuten och våra magar började ilsket knorra.

Tina hade fixat det, sa hon, och plockade fram några av de största räkmackor som jag skådat ur sin kylväska. Makalösa, världsbästa Tina alltså.

Ja jisses så mätta vi blev efter dem. Trötta och nöjda, likt mätta och stinna griskultingar, slumrade vi till en kort stund där på stranden. Så himla mysigt vi hade det.

Tusen, tusen, tusen tack Tina♥ … och det där du säger varje år ”vi behöver inte ta så mycket med oss” … 😉

Dagens citat:

Livet är inte vad du gör utan hur du gör det.

Ja, det kvittar nog vad vi hittar på, det brukar alltid bli fantastiskt – vi två ”käringår” av samma skrot och korn.

Kram Annika

Dela gärna

Vi fortsatte till havet. Läs mer »

Rulla till toppen