Natur

Den sagolika morgonen vid Klammersbäck.

Hejsan.

Idag bjuder jag på lite fler bilder från min morgon vid det ensamma trädet i närheten av Klammersbäcks mynning. Vackra bilder som är vilsamma för själen. Bilder som jag tror och hoppas att ni också gillar.

Det var en morgon som hade det där lilla extra. Även om vinden var bitande kall, så njöt jag. Under mina vindtäta ytterplagg var jag iklädd ett varmt och gott ylleställ.

Jag och Johnny satt vid den vackra lilla tallen. Jag på en av de ditsatta stolarna och han som vanligt vilandes på mina fötter.

I flera timmar satt vi där och njöt, innan vi sakta vandrade tillbaka mot Vitemölla igen.

På håll fick jag se en människa. Vid första anblicken blev jag lite orolig … men sedan insåg jag att det var en hurtig vinterbadare på väg ut i havet för ett dopp. En riktig friskus. Trots den iskalla vinden tyckte jag att det såg så väldigt skönt och inbjudande ut, och i minnet tänkte jag tillbaka på mitt eget VINTERBAD i fjor.

Jag och Johnny vandrade stilla tillbaka mot bilen. Johnny var salig över all kanindoft och jag var uppfylld av en skön energi som bara naturen kan skänka mig.

När jag kom tillbaka till min gamla skitiga Volvo så hade solen kommit upp riktigt och spred sitt varma sken över världen.

Dagens citat:

Oavsett hur lång din resa verkar vara, finns det aldrig mer än detta, ett steg, ett andetag, ett ögonblick – Nu.

Det gamla slitna uttrycket ”fånga dagen” har ingen mening förrän du verkligen fattar vad det innebär! Träna på det, så kommer du förstå …

Kram Annika

 

 

 

 

Dela gärna

Den sagolika morgonen vid Klammersbäck. Läs mer »

Vissa morgnar får man lysa upp världen själv.

Hej.

Sådär är det. Den ena dagen är aldrig den andra lik. Den ena morgonen kan bjuda på solsken och friska vindar, medan nästa istället är grå, mörk och inte en vindpust. Den här morgonen tycktes Gyllebosjön bara ligga där och huttra.

Sådana dagar får man liksom lysa upp världen själv. Fast jag älskar egentligen vilket väder som helst. Ja, precis alla sorter.

Nere vid slottet och häststallet var det så upplyst och såg väldigt hemtrevligt ut den här mörka januarimorgonen.

Vid badplatsen kunde jag se att vattnet intill strandkanten börjat att frysa till. Som en väldigt tunn hinna av glas såg det ut.

I skogen hade stormen Alfrida lämnat lite spår efter sig, och ännu verkar det dröja innan vattenståndet i bäcken kom att bli normalt igen.

Dagens citat:

Gå aldrig åt det hållet du mår dåligt av, det finns många andra bättre vägar att välja.

Det viktiga är att du går, för annars växer du ju fast.

Kram kram från mig.

Annika

Dela gärna

Vissa morgnar får man lysa upp världen själv. Läs mer »

Nästan som tjuren Ferdinand.

Hejsan.

Nästan som tjuren Ferdinand. Ja det blir det om jag byter ut korkeken mot en vindpinad tall och tjuren Ferdinand mot en stor, svart Johnny-hund istället.

En tidig morgon stannade jag min gamla Volvo på Vitemöllas norra parkering. Temperaturen låg precis på nollan, men enligt internet skulle det kännas som minus sex grader. Och nog var det isigt om öronen alltid.

Vågorna slog ilsket mot stranden och på himlen syntes månen bara som en smal skärva. Jag och Johnny vandrade målmedvetet bort mot Klammersbäck .

Min plan var att njuta av soluppgången och den kalla morgonen vid det lilla ensamma trädet. Trädet som står där så fint, strax norr om bäcken.

Att kunna starta sin morgon på en av Österlens vackraste platser det ger positiv energi för precis hela dagen. Även om jag kunde förstå att hunden Johnny hade helt andra drömmar, än att se på en simpel soluppgång …

Ja om Johnny hade fått bestämma så hade vi sprunget efter kaniner och ätit kaninlortar hela morgonen istället…

Dagens citat:

Att säga nej innebär att du kan säga ja – till saker du vill prioritera och som ger dig mer energi.

Ha en riktigt skön söndag och se till att prioritera saker som gör gott för just DIG. Det är inte alls säkert att det är samma saker som jag gillar, för vi är alla olika. En del gillar kaninlortar tillexempel och struntar blankt i vackra soluppgångar. Fast hör du till dem, så bör du kanske vara kopplad …

Kram Annika

 

 

 

Dela gärna

Nästan som tjuren Ferdinand. Läs mer »

Jag beställer en likadan.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Jag vill beställa en precis likadan sommar i år som vi hade i fjor. En sommar med sol och värme, bad och ljumma sommarvindar.

Fast som extra tillbehör beställer jag lite rejäla regnskurar, regn som ska komma på nätterna. Det vore bra, det vill jag ha.

Ja, vad säger ni om den beställningen? Men det blir som det blir med den saken, och det blir säkert gott nog.

Kvällens citat:

Det finns inte ett enda materiellt ting, hur vackert det än är, som kan få oss att känna oss älskade.

Tips: När man ger bort en present så är det oftast inte själva saken som är det viktiga, utan tanken och gesten. Min dotter fyller år i dagarna och jag vet att hon är synnerligen svag för väskor… Den HÄR handväskan i Italiensk stil hade passat henne, och en krokodilmönstrad PLÅNBOK. Riktigt bra priser fram tom den 6/1.

Ha det gott och kram på er.

Annika

 

 

Dela gärna

Jag beställer en likadan. Läs mer »

Korvgrillning vid Kiviks bastu på årets sista dag.

Hejsan.

Ett trevligt initiativ här på Österlen var den korvgrillning som anordnats med enkla medel vid bastun på Kivik.

Jag och Stefan hade våra vägar till Kivik även i ett annat ärende. Goda skaldjur till nyårsbuffén såklart.

Vid den lilla bastustugan var grillen redan tänd när vi kom och glada ”kivlingar” anslöt i en strid ström från alla håll.

Stefan la på våra korvar och på sju röda sekunder hojtade han att de var färdiglagade och klara. Snabbmat när den är som bäst!

Det pratades, skrattades och önskades ”gott nytt år”. Alla var muntra och verkade njuta av dagen, trots att det var ett sådär typiskt grått Österlenväder.

Även glada ”päsklingar” kom till byns korvgrillning.

Nyårshälsningar till släkten skickades och smulorna i mungipan ingick sa en glad Mats.

-di får di fårr samma pris, förkunnade han leende.

För de som ville få lite skön motion fanns en förberedd liten tipsrunda. Jag hade gärna strosat runt i byn och svarat på kluriga frågor. Men av hänsyn till Stefans stela fot så fick vi avstå …. det här året.

Och är man vid Kiviks bastu och kärringabadet en nyårsafton, ja då badas det bastu och vinterbad såklart.

Tack Kivik för en trevlig eftermiddag som fick avsluta 2018 på Österlen.

Dagens citat:

Börja nu att leva och räkna varje dag som ett liv för sig.

Kram från Annika

 

 

 

 

Dela gärna

Korvgrillning vid Kiviks bastu på årets sista dag. Läs mer »

Älskar doften av skog.

Hejsan.

Hav och öppna landskap i all ära, men är man född som skogvaktarunge då kräver själen en dos skog med jämna mellanrum.

Vid skjutbanorna här i Gyllebo finns fantastiska motionsslingor. Man väljer helt enkelt den sträcka man anser lämplig. Jag väljer alltid grön eller blå.

En av mellandagarna i jul njöt jag och mina hundar av naturen här. Det var en mulen morgon, men solen kämpade tappert på för att titta fram mellan molnen.

En ensam joggare kom springande på skogsvägen och såg lite vilsen ut.

Jag förundras alltid över naturen och dess kraft. Stora myrstackar som byggts av pyttesmå myror eller kraften i en liten gran som lyckas bosätta sig på stammen av en björk.

Att man mår bra av att vistas i skogen det råder det inga tvivel om. Någonstans har jag hört att det måste vara en skog som är minst 70 år gammal för att ge bäst hälsoeffekter.

När jag nästan var tillbaka vid parkeringen, då vann solen över molnen. Himlen ändrade färg från grått till blått och jag lättade lite på min klädsel.

Vid bilen gav jag mina hundar en stor skål med färskt vatten och satte mig en stund på den bänk som finns där vid starten. Mina tankar gick till de där okända herrarna som ordnat den sköna sittplatsen. Undrar just vilka snälla gubbar det var, och vad det var för en klubb….

Dagens citat:

Den som är bra på att hitta på ursäkter är sällan bra på någonting annat.

Unna er en skön skogspromenad då och då, ni som har friska ben. Vädret är ingen ursäkt och det kommer en dag för oss alla, då vi inte längre har möjligheten hur gärna man än skulle vilja.

Kram Annika

 

 

 

 

Dela gärna

Älskar doften av skog. Läs mer »

Underbara Stenshuvud

Hejsan

Först vill jag önska Er allihopa en riktigt God Fortsättning!!

Tänk så lyckligt lottade vi är som bor här på Österlen. Här finns så mycket underbar natur att njuta av. Fast, det har vi såklart i hela vårt avlånga land!

Den där tidiga morgon när vädret nästintill påminde om en tidig vårdag, då vandrade jag och min hund ända upp på Stenshuvud.

Vid Krivareboden stod solen på så det såg ut som om den lilla boden nästan stod i lågor i den tidiga morgonen.

På himlen skvallrade den vita streck om att det fanns människor som antingen var på väg bort eller hem. Jag njöt av att stå med båda mina fötter på jorden just den här morgonen.

Naturum låg där i backen och såg ut att stolt bevaka sin sköna natur.

Jag bestämde mig för att vandra upp till toppen på Stenshuvud. Mina ben kändes lätta och varenda steg gick som en dans.

Där uppe på toppen är det så slående vackert. Där uppe på en sten satt jag en lång stund, försjunken i mina egna tankar. Johnny låg på mina fötter och njöt av att jag förstrött kliade honom bakom örat. Livet blir liksom så enkelt här.

Sen var det dags att ta sig hela vägen tillbaka. Fast ner kommer man ju alltid.

Dagens citat:

Vi öppnar boken, sidorna är tomma. Vi fyller själv på med ord. Boken heter ”Möjligheter” och första kapitlet är Nyårsdagen.

Jag önskar Er allihopa en skön dag och en riktigt bra början på nya året. Tänk på att tankens kraft är starkare än du kan ana, så tänk positivt. Hoppas att just DIN nya bok blir en fantastisk historia. Och bara för att ett kapitel är lite trist, betyder det inte att hela boken är kass.

Kram Annika

Dela gärna

Underbara Stenshuvud Läs mer »

Ett riktigt Gott Nytt År.

Hej.

Idag vill jag bara önska alla ett riktigt gott nytt år. Min underbara familj, mina vänner, arbetskamrater, alla Ni gulliga bloggläsare och resten av hela världen.

Några av er kämpar med saker man inte borde kämpa med, och till er vill jag sända lite extra kärlek och omtanke och hopp.

Mitt tips när livet kärvar, det är att gå ut i naturen,  sträcka armarna mot skyn och le det största leende ni kan. Känna vinden i ansiktet och för en liten stund bara vara hissnande lycklig oavsett vad… Du kan prova du med!

Gott Nytt År!

Dagens citat:

365 nya dagar, 365 nya chanser

Men en dag i taget. Bamsekram från mig.

Annika

 

Dela gärna

Ett riktigt Gott Nytt År. Läs mer »

Min kung av sand

Hejsan

Den där underbara morgonen nu i julas, då när jag vandrade på stranden i Knäbäck. Den vackra morgonen fick min fine Johnny-hund också följa med.

Det är väldigt sällan som min Johnny får lov att springa lös och helt okopplad på allmän plats. Inte alls för att han är någon farlig eller elak hund. Nej, det är nästan tvärtom – han är extremt tillgiven och han älskar dessutom människor av hela sitt hjärta.

Johnny är en bevakningshund i försvaret och alltså tränad på att leta upp och berätta var det finns människor. Den här träningen har gjort att Johnny tror att alla är lika glada över att han kommer stormande som de figuranter som finns på hans tjänstehundsträningar. Eftersom jag har full förståelse för att människor kan bli rädda om en stor svart galning kommer mot dem, så väljer jag med omsorg de tillfällen då han kan springa lös som han vill.

Den där vackra morgonen vid Knäbäck syntes inte en människa till. Då tog vi chansen och både jag och Johnny njöt för fulla muggar.

Att se Johnny ta sina smått mesiga ”kärringdopp” och sedan försöka gräva hål i sanden som hela tiden täcktes av det salta vatten från havet var en ljuvlig känsla. En bra stund strövade vi fram sida vid sida han och jag och bara ägde världen. Fast när vi närmade oss Stenshuvud fick det bli koppel igen. Johnny verkade ganska nöjd med det också.

Hundägare, till både små och stora pälsklingar, måste visa respekt tycker jag.

 

Dagens citat:

Förutom våra egna tankar finns det ingenting som vi har full makt över.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Min kung av sand Läs mer »

Annandagjul kom som en vårdag.

Hej

Om jag var något lite sur på juldagens gråruskiga väder, så var alltihopa bortglömt och förlåtet på annandagen. Alltså, vilken fantastisk dag!

Jag och hunden Johnny startade vår dag vid havet. Solen var på väg upp och vinden kändes nästan ljummen mot min kind.

Det var nästan alldeles tyst förutom det harmoniska ljudet från havets stilla vågor. Det där ljudet som vidrör själen.

Till och med Johnny såg ut att vara tagen av stunden och på gränsen till religiös… om det nu finns en hundgud. Fast det gör det såklart!

Jag och Johnny vandrade stilla med våra nosar vända mot Stenshuvud.

Det var annandagjul, men det kändes nästan som en tidig vårdag.

Jag och Johnny njöt av morgonen och vandrade en bra stund den här dagen, fast de bilderna sparar jag till ett annat inlägg.

Dagens citat:

Sinnet säger, fortsätt. Hjärtat säger, stanna upp.

Gör det ibland kära ni. Stanna upp, andas och ta in allt runt omkring. Allt underbart som bara finns där.

Kram från mig.

Annika

 

 

 

Dela gärna

Annandagjul kom som en vårdag. Läs mer »

Rulla till toppen