Natur

Frossar i vintern

Hej hej

Nu när vintern försvann från Österlen igen, så är jag så glad över att jag hann med att frossa av många av de härliga dagarna då vädret varit på topp.

Isvaken har utnyttjats så mycket det gått och vintern har visat sig från sin bästa sida med sol och blå himmel.

Jag tror inte att hela sjön hann med att frysa till, innan vi fick töväder igen. Det är vissa ställen som det brukar ta lång tid innan isen lägger sig på, det är där det finns inlopp eller utlopp och där vattnet är i rörelse.

De vilda sjöfåglarna verkar älskar de här platserna med öppet vatten. Kanadagäss och vildänder stod där på iskanten, sida vid sida, i ett högljutt kacklande.

Varje gång det fryser till på sjön så får jag nästan skrämselhicka när jag ser hur människor envisas med att traska långt ut på den nya isen. Att bada frivilligt i en isvak är väl sin sak, men att oförberett plumsa i  med kläderna på, det hade jag verkligen inte tyckt var skönt.

Dagarna då mina barnbarn var här och sov över, så passade vi också på att vara utomhus lite grann. När Amanda kom från jobbet så joggade hon en runda, medan jag och pojkarna lekte.

-kan ni inte sätta er på en fin plats så jag kan få fotografera er tillsammans, frågade jag de båda grabbarna hoppfullt.

Nicolaj som inte alls vill att man tar foto på honom var en smula motsträvig. Varje år gör jag en fotobok åt dem (som de brukar älska att få), så det gäller ju att samla på sig lite bilder från hela året. När de till sist gick med på mitt förslag så fick jag acceptera platsen de själv valde, trots att det blev framför vår soptunna, och inte alls så särskilt tjusigt som jag tänkt mig 🙂 Gullungar!!! ♥

Dagens citat:

När du genuint ger blanka fan i vad folk tycker om dig har du uppnått en brutal nivå av frihet.

Alla har åsikter och alla tycker olika – man kan lika bra vara den man är, för alla kommer ändå aldrig att tycka om en.

Ha det gott och kram Annika

Dela gärna

Frossar i vintern Läs mer »

Vinter, vårfeeling och gulliga gossar.

Hejsan.

Vilka härliga vinterdagar vi haft den senaste tiden. Flera minusgrader har de varit, och för varje gång jag kommit ner till bryggan så har isen växt sig tjockare i min lilla vak. Men jag har hackat och yxat för glatta livet, för när det nu till sist blev lite frost, ja då gällde det att passa på att vinterbada.

En tidig morgon då jag varit svalkat av mig i sjön så skyndade jag mig hemåt igen. Jag hade ju lite roligheter som väntade så då dög det inte att sitta kvar i skogen och uggla.

När jag närmade mig hemmaplan så fick jag ett så kärt möte – en ”gubbe med tre små hundar”. Ja, det var ju min gubbe och mina små hundar som var ute på morgonpromenaden. Lykke blev överlycklig och rusade ivrigt iväg för att möta mig.

Trots att det varit kallt och vinterlikt så har det nästan känts som vår i luften, och av fågelsången att döma så var det mer än jag som fick vårfeeling.

Så blev det då äntligen eftermiddag och mina efterlängtade barnbarn kom hit till oss på besök. Stefan har varit orolig för att bli smittad med barnbasilusker inför sin operation, därför har vi inte träffat dem på länge. Men nu var alltihopa över, så nu väntade en mysig övernattning med Tomelillagrabbarna.

Den här tiden är så härlig tycker jag. Det känns nästan som om vår och vinter går hand i hand.

Dagens citat:

Ett makalöst bra liv innebär avsaknad av problem. Ett makalöst bra liv innebär påfyllnad av kärlek, mening och glädje.

Ha en härlig fredag.

Annika

 

Dela gärna

Vinter, vårfeeling och gulliga gossar. Läs mer »

Isvak och röda tulpaner.

Hejsan.

Så kom då äntligen den där morgonen då vi vaknade upp till en rejält kall och krispig vintermorgon. Eftersom jag varit vid sjön kvällen före och inspekterat läget så hoppades jag att det nu skulle vara fruset på sjön.

Jag tassade upp riktigt tidigt, packade ihop sakerna i min ryggsäck och gav mig ut i mörkret. Nere på bryggan var det fortfarande väldigt isigt och halt. Med pappa Kurts gamla skogsyxa och ett annat ”ishackarvertyg” som Stefan tillverkat åt mig, så gick det lätt och smidigt att göra årets första isvak.

Det blev en fantastiskt härlig morgon och förmodligen årets bästa bad hitintills. Det var nästintill helt vindstilla, och ungefär en halv grad i vattnet. Gryningen blev också så vacker, och jag satt länge och njöt av mitt varma te medan en ny dag tog form.

En del människor brukar fråga mig om jag inte fryser när jag badar de här allra kallaste dagarna på året. Men nej, jag kan inte påstå att jag fryser direkt. Inte så där så jag darrar, skakar eller huttrar.  Självklart är det kallt, ja riktigt rejält kallt förstås. Men jag har allting välplanerat och är utrustad och påklädd med många och funktionsriktiga kläder. Det gäller ju också att vara ganska snabb med av och påklädning, för när det är många minusgrader i luften, så är det ju alltid varmare i vattnet. De senaste två åren har jag även börjat använda en sorts badskor som skyddar fötterna, och med dem på så känns det ju nästan som jag numera ”fuskbadar” en smula.

Efter en härlig morgon, när  jag tankat kroppen full med energi, så var det dags att bege mig hemåt för en god lördagsfrukost.

På köksön hade jag njutit av en bukett röda tulpaner i nästan en hel vecka. Stefan som blivit opererad, hade fått tydliga direktiv av mig om att någon ”Alla Hjärtansdagsbukett” inte alls var nödvändig. Även om det var ett mindre rutiningrepp han genomgått så är det alltid en viss återhämtning efter en operation med narkos.

Trots det så står där nu en ny vacker blomsterbukett som fått avlösa de röda tulpanerna… ♥

Dagens citat:

Det känsliga är oftast inte vad som sägs utan hur det sägs.

Må gott och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Isvak och röda tulpaner. Läs mer »

Kylan kom med en magisk kväll

Hejsan.

Tänk så lagom kylan kom till Österlen ändå.

Den här veckan har barnen sportlov här nere hos oss, och som på beställning slog vädret om och bjöd på kallt vinterväder lagom till helgen.

På fredagskvällen, när kvicksilvret sjönk en bra bit under nollan så fick jag bråttom att ge mig av med min ishacka ner till bryggan. Någon is hade det dock inte hunnit bli, men en helt fantastisk kvällshimmel bjöds jag på iställe.t. Ljuset var så magiskt och för en kort stund kändes det som om jag befann mig i en rosafärgad dröm.

På andra sidan vattnet simmade två svanar stilla omkring och försåg sig med mat ifrån sjöbottnen och runt dem plaskade änderna lekfullt.

I skogen mittemot bryggan kunde jag höra ljud av vad jag förmodade var vildsvin. Att de trivs där i skogen, det kunde jag tydligt se av deras spår som de lämnat efter sig. Det är ju klart att de också måste leta efter föda när det är vinter och kallt. Men visst blir man häpen över hur de kan gräva djupa gropar i marken med sina trynen.

När skymningen föll över Gyllebo vandrade jag hemåt igen för att kocka till lite fredagsgott.

Dagens citat:

Att mogna handlar inte om att hitta svar på alla livets frågor. Det handlar om att komma till insikt om att många frågor inte har några givna svar.

Desto äldre jag blir ju mer inser jag hur lite jag egentligen vet, och jag är ganska ok med den insekten. insikten!! (hoppla, ibland går det för fort när fingrarna är snabbare än hjärnan)

Ha det fint. Kram Annika

Dela gärna

Kylan kom med en magisk kväll Läs mer »

Äntligen sol

Hejsan

Äntligen blev det sånt där underbart vinterväder som jag bara älskar!!

På marken låg lite vit härlig pudersnö och termometern visade på någon enstaka minusgrad. På himlen skingrades morgonmolnen alltmer och solen kikade fram lite grann när vi kom ner till bryggan.

Efter flera dagars hård östanvind så hade vattnet slagit upp på bryggan och skapat ett massivt ispansar på hela den ena sidan. Att halka runt där var inget som jag blev så sugen på, utan vi vandrade vidare i solskenet, jag och hundarna.

Lykke var helt återställd efter sitt ingrepp i munnen och det märktes tydligt att hon blivit både gladare, piggare och mer leksen igen.

Längs med sjön satt änderna i stora flockar och såg mest ut att sola sig. När vi kom strosande så flydde de hals över huvud ut i vattnet. Jag försökte fånga dem på bild, men de var alltför snabba, och de enda som fastnade var ett gäng eftersläntrare som man kan skymta på ett av fotonas nedre högra hörn.

När vi kom fram till badplatsen så hade himlen blivit klarblå och vattnet där var fullt av gäss och ankor. Nog blir man lite lättare till sinnet när solen kikar fram litegrann och nog var kacklet i sjön lite gladare den här dagen.

Vid badbryggorna kunde man se hur den första isen började lägga sig. Gässen kämpade på likt små isbrytare för att ta sig fram.

När vi bara hade en halv kilometer kvar för att komma hem, så märkte jag hur den yngsta lilla hunden, Penny, medvetet började ”maska”. Sådär gör hon alltid i hopp om att bli upplyft och buren hem sista biten. Egentligen är det ganska fantastiskt att de små tre-kiloshundarna orkar gå runt hela sjön (som är en tur på nära nog 6 km) på sina egna små kort ben. Ibland bär jag Penny förstås, men ibland får det bli ”lock och pock” istället.

Sådana dagar med frost och vinterkänsla, då är det extra mysigt med vårtecken inomhus. Vårlökar i blått tillexempel!

Dagens citat:

Njut av de små stunderna i livet – en dag när du tittar tillbaka kommer du inse att de var de stora stunderna.

Ha en fin dag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Äntligen sol Läs mer »

Friska vindar på skjutfältet.

Hej hej

Förra helgen så hade vi friska vindar här på Österlen. Även om man mest ville kura ihop sig inomhus så tycker jag alltid att man mår så mycket bättre om man bara kommer ut en liten runda i alla fall.

Jag bestämde mig för en tur till Ravlunda skjutfält eftersom där inte var avlyst den dagen.

Haväng låg helt folktomt den här eftermiddagen. Havet var vilt och busigt och vågorna skummade vitt som om de ilsket tuggade fradga.

Vi gick längs med stranden och passerade de båda gulliga ålabodarna som ligger ett stenkast nedanför Havängsdösen. Den ena boden med röd gavel heter Lövdalen – Havängsboden medan den andra heter Lövdalen – Vedalenboden. Gulliga är de hursomhelst, och de hade en väldig tur som klarade sig med blotta förskräckelsen när stormen Babet drog in.

När stranden blev för smal att gå på så vek vi av upp för backarna och vandrade längs med skjutfältet norrut.

Vi pausade en stund vid ett vindpinat träd som stod i slänten ner mot stranden. Småhundarna såg så roliga ut när vinden rufsade runt i deras lurviga pälsar. Själv hade jag ju mössa, och tur var väl det.

Vi avslutade med att gå upp mot det gamla trädet där jag och min militärhund Johnny gjorde vår första 4-dygnsövning för många år sedan nu. Tänk vad platser kan hjälpa minnet på traven…

Där uppe ifrån skjutfältet är det en så vidunderligt vacker utsikt över fältet och långt bort mot Stenshuvud. Man kan nästan inte se sig mätt på den.

Kanske är grådassiga februarifoton inget som man blir så superglad av, men för ganska exakt sex år sedan var jag här tidigt en morgon, och då vill jag lova att det inte var grått…. det inlägget hittar ni HÄR.

Dagens citat:

Tiden andas, hjärtat slår, värmen randas, snart är det vår.

Fast det var ju inte riktigt sant, för nu kom det ju lite vinter emellan.

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Friska vindar på skjutfältet. Läs mer »

Ny studie

Hejsan.

I går hörde jag på TV:n att man gjort en ny studie om människor humör. Studien gick ut på att ta reda på när man var som gladast under dygnets alla timmar.

Om jag inte minns helt fel, så ingick det 50.000 personer i studien och resultatet blev att flest människor var som gladast på morgonen.

Det där stämmer helt in på mig själv också. Jag tycker att jag har som mest energi direkt när jag vaknar på morgonen. Bäst mår jag också när jag får komma igång med något, som till exempel en härlig morgontur med mina hundar. Segaste tiden för mig är runt lunch, för att sedan få tillbaka energin mot kvällen igen. När mår du som bäst, och är gladast?

Om solens sedan skiner så här härligt som den gjorde i torsdags, ja då fylls glädjedepåerna på rejält. Hunden Lykke mådde betydligt bättre igen efter sin tandoperation och hon traskade villigt med oss andra ut på en morgonpromenad.

 

Håris

Den här vintersäsongen har det verkligen varit gynnsamt klimat för ”håris”. Håris är alltså fina isnålar som bildas på döda trädgrenar under speciella förhållanden. Andra ord för fenomenet är vätteskägg, bomullsis eller isull.

På ett ställe i skogen såg jag ett av det vackraste håris som jag någonsin sett. Min dotter tyckte att det liknade ett virvelmarsvin, när jag skickade en bild på det till henne.

Vid denna tiden på året så brukar jag alltid längta efter färska grönsaker och fräscha primörer. Extra gott är det då att odla sina egna groddar som man kan ha på mackan, i en baguette eller i salladen till middagen. Här har jag odlat rädisgroddar som är en klar favorit med mycket smak i. Jag kan verkligen tipsa om det, det är både enkelt och så gott.

En annan sak som man längtar efter nu, det är ju att grilla saker ute på kolgrillen. Av min Kanadadotter, Andréa och hennes vän, fick jag en så god sås som man kan ha till allt grillat. Vi har provsmakat den redan och den var verkligen god med lite extra sting. Oklart är vad den egentligen innehåller…. men det är i alla fall något med nödiga getter på tak…

Dagens citat:

Jag äter hellre pasta och dricker vin än bär en klänning i storlek 32

~Sophia Loren~

Numret i klänningen är ju faktiskt bara en siffra. Det viktiga är ju hur allting sitter och känns.

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Ny studie Läs mer »

Vårvibbar och tandsanering

Hejsan.

I veckan som gått har vi mest bjudits på mulet och grått väder, så när det en eftermiddag plötsligt sprack upp och solen visade sig, ja då fick vi bråttom ut för att njuta av det härliga vädret.

Det hade varit frost och lite pudersnö hade fallet under natten. Även om det såg lite vintrigt ut så fanns det ett stråk av vår i luften.

Såklart längtar jag efter vår och värme, men jag tycker gott att det kan komma lite snö och bli vinter nu i februari. Jag minns ett år då vi fick en stor mängd snö i i början av April. Det var kanske de vackraste vinterdagar jag upplevt här i Gyllebo. Vill ni se och minnas, så finns ett inlägg från annandag påsk 2018 om ni klickar –> HÄR.

Men även om det är grått och trist utomhus, så kan man skapa sig lite vårvibbar inomhus med hjälp av vårblommor.

Vid den här tiden på året så är det extra härligt att njuta av vårlökar, och fint är det ju också att man till våren kan peta ner lökarna i jorden och på så vis får man njuta av dem många år framöver.

I går såg och hörde jag de första tranorna här i Gyllebo. Det är kanske det tidigaste jag någonsin hört dem. Det kan ju vara så att just det här paret bestämt sig för att övervintra här och varit här hela tiden…

I veckan som gått har vi också varit med lilla hunden Lykke hos veterinärerna på Bollerup. Den senaste tiden har jag märkt att hon haft ont i sin mun, och vi förstod att det var dags för en tandsanering. En gång tidigare har vi fått det gjort på henne. Den här gången var det värre, hon hade två tandfrakturer där rötterna opererades bort och ytterligare åtta tänder togs drogs ut pga tandlossning. Hela kalaset slutade på nära nog 10.000 kronor. Det var värt varenda krona, när vi nu ser hur pigg och glad vår lilla hund återigen blivit. Jag tycker att om man har djur så måste man ha en budget för sådant som försäkringen inte täcker, för de ska inte lida.

Dagens citat:

Någon sa till mig att  mitt hem luktade hund, så jag frågade; vet du ens vad en hund luktar? Den luktar av tacksamhet, lojalitet, tillgivenhet och villkorslös kärlek. Trots allt en hund kan ha varit med om så bär den aldrig på en doft av förbittring. Jag känner mig välsignad över att mitt hem luktar hund.

~Patrick Swayze~

Ha det gott och kram

Annika

Dela gärna

Vårvibbar och tandsanering Läs mer »

Naturen, min religion.

Hej hej

Förra söndagen ställde jag min klocka på ringning  ganska tidigt och packade ryggsäcken för att möta dagen på bryggan.

Att vandra genom den mörka skogen och till slut komma fram till gläntan vid bryggan känns så fridfullt och det är nästan som att gå in i naturens eget tempel. Jag tände lite levande ljus och njöt av ett morgondopp.

På en gren hängde någons kvarglömda simglasögon och i mörkret hörde jag att en annan badkompis kom tassande för ett gryningsdopp. Himlens färg gick i rosa och på bryggan la sig lite rimfrost när temperaturen föll i takt med att solen steg.

Jag älskar att starta min dag såhär i stillhet i skogen. Här råder ingen brådska, utan här håller naturen i taktpinnen.

Även om fågellivet blev både skrikigt och högljutt när morgonen grydde, så var det inget som skavde i mina morgonkänsliga öron.

Efter en härlig start på söndagen så åkte jag och Stefan sedan till Svabesholm för att äta deras goda och mättande lunchsoppa. Rekommenderas varmt.

Dagens citat:

Naturen är min kyrka och kärlek är min religion.

Ha en riktigt fin fredag

Kram Annika

 

Dela gärna

Naturen, min religion. Läs mer »

Att aldrig sluta.

Hejsan.

För någon vecka sedan var det dags för mig att investera i nya löparskor, eller – det har varit dags att göra det ganska länge, men nu gick det inte att skjuta upp mer. Efter att ha haft de gamla vinterskorna i nästan sju år så var det hög tid att byta ut dem. Jag åkte till Malmö, där jag investerade i ett par snabba, svarta joggingskor.

Om någon sagt till mig för tjugo år sedan, att jag skulle börja springa och hålla fast vid det i så här många år, ja då hade jag faktiskt inte riktigt trott på det. I 14-års åldern försvann min tidigare så slanka barnkropp och byttes ut mot en mer mullig tonårsversion. I samma veva minskade mitt intresse för sport och idrott, och att försöka jogga som då var väldigt på modet, nej det funkade inte alls för mig. Istället blev det snabba promenader som blev min träning.

Men i 45 års åldern fick jag tänka om. Det var då jag utbildade min hund till patrullhund i hemvärnet, och jag själv skulle ju bli hemvärnssoldat. I militärprovet ingick att man skulle kunna springa en viss sträcka på en viss tid. Fram till dess så hade min motion mest varit ”att gå fort”, vilket ju inte dög då man skulle vara med och rycka fram i ett förband. Så jag började att träna. I början blev det mer gång än löpning, men för varje dag så kunde jag springa lite längre utan att behöva stanna och nästintill kräkas.

Jag klarade testet och både jag och min hund var sedan med i hemvärnet i flera år och det var något av det roligaste och mest utmanande jag gjort. Även om jag numera inte är militär så kom jag att älska löpningen och att ge mig ut är något jag bara tycker är härligt.

Då när jag hade min stora Johnnyhund så var han oftast med mig när jag sprang, och vi blev en välkänd syn på motionsslingorna runt Gyllebo, och när jag hade som mest hybris och övermod, så anmälde jag mig utan betänkligheter till en halvmara som jag stolt faktiskt klarade av på en hygglig tid.

Att börja med någon träningsform är egentligen inte så himla svårt. Det är bara att bestämma sig och vara ihärdig och ligga i, och ganska snart så kommer det gå lättare och lättare. Plötsligt klarar man sådant som man aldrig trodde skull kunna gå. Såklart måste man välja något utifrån sina egna förutsättningar och det är inte alla som passar för att springa. Själv påstod jag i många år att min kropp inte var gjord för löpning…

Hemligheten tror jag är att aldrig sluta, åtminstone inte helt och därmed lägga skorna på hyllan för gott. För det kommer alltid tillfällen då det blir motigt eller då man kanske skadar sig och riskerar att lägga av med träningen. För mig har det varit några sådana uppehåll då jag haft smärta av något slag. Då gäller det att sänka ribban, springa saktare och kortare sträckor, utan att stanna eller ge upp helt och hållet.

Nu med nya snabba skor kutar jag på runt sjön, precis som för femton år sedan. Tyvärr har jag ingen hund vid min sida längre, men i gengäld skyndar jag mig istället för att komma hem och ta ut småhundarna på promenad istället. Jag är inte alls särskild snabb, inte heller springer jag långa sträckor, men jag springer.

Nu ser jag fram emot min femte tjejmil i höst, och hoppas på ett härligt och skadefritt springår.

Dagens citat:

Ge aldrig upp din dröm på grund av 
tiden det tar att uppnå den.
Tiden kommer att passera ändå.
Ha en härlig dag.
Kram Annika
Dela gärna

Att aldrig sluta. Läs mer »

Rulla till toppen