Hemma hos mig.

En go kaga och en katt med frihet.

Hejsan.

Den där Felix, han vet alltid var bästa platsen är. Som om han har en inbyggd radar i sin hjärna. Han vet alltid var han är minst önskvärd för stunden. På mitt nya, fina fårskinn. En plats som inte direkt var avsedd för honom.

I min kyl fanns några förpackningar vaniljsås med kort datum. I brist på äpple i förrådet fick det istället bli en ananaspaj. Mmmmm … så himla gott!

Jag tror att Stefan gillar när jag gör sådana här upptäckter, som att vaniljsåsen måste ätas upp på studs för att inte bli för gammal.

Och när vi mumsade i oss den ”goe kagan” till kvällskaffet, så låg Felix kvar på det nya fårskinnet. Ingen av oss hade hjärta att fösa bort honom. Katten med de stora friheterna.

Kvällens citat:

Att göra sig fri är ingen konst, det är att vara fri som är svårt.

Ha en fin kväll.

Annika

(nej, såhär mycket snö har vi inte just nu, bilden är från i fjor … men visst ser det ljuvligt ut!)

Dela gärna

En go kaga och en katt med frihet. Läs mer »

Gästrum i garaget.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Ni som följt min blogg från starten, minns kanske hur vi för två, tre år sedan gjorde en totalrenovering av vår lilla stuga. Då när både hjärtinfarkt och ett stort vaskulitskov höll på att kosta Stefan livet. Trots alla motgångar stod huset till slut nästan helt klart. Det enda som egentligen återstod var ett litet gästrum. Ett rum där våra döttrar skulle kunna sova över då de kom hem på besök.

I garaget kunde vi fixa till ett litet krypin, tyckte vi…

Ja som ni ser så har vi väl ett garage som många andras. Massor av saker i en organiserad röra. Till och med en burk inlagda plommon från 2010 fanns där bakom allt bråte.

Men med gemensamma krafter har jag och Stefan hjälpts åt att få till det där gästrummet. Nu står det äntligen klart.

En liten vardagsfarstu blev det också. Där fick centraldammsugaren vara kvar, lite halvt gömd bakom en gammal fönsterbåge.

Så nu kan jag hälsa mina döttrar välkomna hem till Gyllebo. Och när Andréa kommer hem från USA i sommar, då kan vi ju alltid festa på inlagda plommon och glass. Likt ett vällagrat vin. Det blir säkert gott.

Kvällens citat:

Motgångar får vissa människor att bryta samman, andra att överträffa sig själv.

Tips: det enda som återstår är några fina lampor i fönstren. Den HÄR eller den HÄR har jag kikat in. Fler fina saker till bra priser hittar man HÄR.

Ha en fin kväll och kram

Annika

Dela gärna

Gästrum i garaget. Läs mer »

Försenat julbad.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Det är mina två små charmtroll som inte fick sina julbad i tid före jul. Det var så mycket som kom emellan då, den där sista veckan före jul. En massa oplanerade händelser.

Johnny lyckades ju skada en huggtand och några dagar gick åt att vårda och pyssla om honom efter operationen.

Och som den lortgris han nu är, så fick hans julbad prioriteras. För hellre två små lortgrisar i huset, än en jättestor.

Men nu är de små hundtjejerna också badade och de luktar båda hallontårta igen.

De är så roliga de där bägge. Den enda gången de själv kan hoppa upp i soffan, det är när de nybadade och våta.

Kvällens citat:

Ibland är livet upp och ner. Men det ger dig ett ypperligt tillfälle att se livet från ett annat håll.

Tips: Kanske tar jag mig själv också en härlig spa-kväll. Doftljus är då ett måste tycker jag. HÄR kan man fynda till bra priser. Efteråt vill man bara hoppa i en gosig morgonrock. Den HÄR eller den HÄR hade jag gillat.  Och blir det spa-kväll för Stefan så är han klädd så HÄR efteråt, varken mer eller mindre.

Ha en fin fredagkväll och kram

Annika

Dela gärna

Försenat julbad. Läs mer »

Guldkant i vintervardagen.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Som guldkant och lyx måste man nog kategorisera ett utomhus spabad.

När vi investerade i vårt lilla bad var det många som sa att det bara var ”nyhetens behag”, och efter en tid kom det inte att utnyttjas särskilt mycket. Men inget kunde vara mera fel. Hemma hos oss används badbaljan intensivt.

Amanda kom för någon dag sedan direkt från gymmet. Hon var stel och lite frusen, och ett varmt skönt bad gjorde därför susen.

Att sitta där ute när solcellsbollarna tänds på kvällen och lyssna på alla gässen ner vid Gyllebosjön, det är ju som att vara i paradiset.

Att sedan tassa in och duscha, smörja in sig med väldoftande krämer och slå sig ner framför en värmande brasa, det måste vara det som kallas för ”guldkanten”.

Kvällens citat:

Lev i nuet, vänta inte till i morgon. Plocka livets rosor idag.

Tips: Jag använder det ljuvligaste duschskummet som finns från Rituals. Min favorit hittar ni HÄR. Jag har också alltid DOFTPINNAR i badrummet som förhöjer känslan av lyx och välbehag. Ett litet ”prova-på-set” finns HÄR.

Och har man lite lyxiga duschsaker, ja då vill man ju ut och springa hela tiden så man blir tvungen duscha ofta. Rena hälsovinsten.

Må väl.

Annika

Dela gärna

Guldkant i vintervardagen. Läs mer »

Tulpaner i Skånes färger och en liden kaga.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Det känns lite som om helgen bara svischade förbi i en väldig fart. Men lite lyx hann jag med, liksom i förbifarten.

En härlig tulpanbukett i Skånes egna färger förgyllde mitt hem.

Så hann jag med att baka en sådan där vanlig toscakaka, en sådan som jag älskar. Receptet kommer från ”sju sorters kakor”. Ibland smäller jag till med dubbel sats av den goda toscan som ligger överst. Japp, så kan man göra, det blir så gott.

Bäst av allt är att jag nuförtiden själv får slicka skålen.

Kvällens citat:

Om man blandar mjöl och vatten blir det lim, men om man tillsätter ägg och socker, blir det en kaka. Vart tar då limmet vägen? Jo, det är det som får kakjävlen att stanna kvar på rumpan, höfterna och lilla magen.

Tips: Ikväll tänkte jag tipsa om lite snygga vaser som det är bra pris på. Den här KÄHLER vasen har jag och använder ofta. En annan stilren klassiker som jag gärna haft på bordet är COCOON vasen. Så har vi då den här drömmen, en PLUTO! Fler drömmiga saker från Camprade hittar ni HÄR.

Ha en fin kväll och kram

Annika

Dela gärna

Tulpaner i Skånes färger och en liden kaga. Läs mer »

Ängamat

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Jag tänkte bara kika in med bästa mattipset såhär i slutet av den fattiga månaden januari.

Ängamat. Den godaste grönsakssoppan, med det ljuvligaste namnet. Ängamat – visst hörs det härligt.

Soppor kan man göra i alla de former. Just ängamat är en redd grönsakssoppa med smak från barndomen. Jag tog de rotfrukter och grönsaker jag hade hemma.

Egentligen vill jag kunna strö rikligt med persilja över min soppa. Men persiljan som växt grön och fin hela hösten, var nu helt översnöad och nervissnad ute i odlingstunnan. Men med ostgratinerade smörgåsar och ett litet glas vin till, så blev det en himmelskt god middag.

Bästa mattipset för en tunn plånbok och en hungrig mage. Så blir man glad av bara namnet också. Receptet hittar man om man googlar ”ängamat”.

Kvällens citat:

Det är långt mellan kokkonst och näringsvetenskap, på samma sätt som det är långt mellan älskogskonst och insemination.

Tips: Godaste soppan lagar jag i en emaljerad gryta som jag sen kan servera soppan direkt ur. Liknande gryta hittar ni HÄR för halva priset. En oval järngryta till söndagssteken hade jag gärna själv önskat mig, som den HÄR. Fler produkter från Orrefors Jernverk hittar ni HÄR.

Ha en riktigt fin söndagskväll.

Kram Annika

 

 

Dela gärna

Ängamat Läs mer »

Tomtar och trollungar.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Äntligen har jag kommit mig för att låsa in de där typerna igen. Tomtarna i trädgården.

Mina små trollungar, ”Piff och Puff” får däremot härja vilt året runt.

Alltså jag menar lilla Lykke och Molly såklart. Mina älskade små hundar som mest lever på sin charm och söthet.

Som ni ser så står utegranen kvar i trädgården. Där får den stå till vädret blir lite mer vårlikt. Och här ute i mörka stugbyn behöver vi så mycket ljus vi kan ett tag till.

Kvällens citat:

Djuren har ingen röst. Du har, använd den. För deras skull.

Tips: För att orka hänga med i svängarna som det innebär att ha tre aktiva hundar, så tillför jag vitaminer och mineraler som jag känner att jag mår bra. Varje kväll äter jag ett par kapslar MAGNESIUM. Några kapslar OMEGA  slinker också ner, för hjärnans skull. En liten pilla D-VITAMIN slinker också ner på vinterhalvåret.

Ta hand om er och kram

Annika

 

Dela gärna

Tomtar och trollungar. Läs mer »

Isig morgon och tosca till kaffet

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

När vintern nu har kommit till Gyllebo då gäller det att ha bra på fötterna. Rejäla skor gärna med ståldubbar.

Varje år när det blir is och pudersnö så tänker jag på den gången då jag ”slo en redi värmylla”. Jag halkade och föll handlöst baklänges. Den gången bröt jag armen och fick åka med armen i gipspaket på semester. Två dagar efter min vurpa bar min resa till underbara Karibien. Ja det var otur den gången, men det fick gå det med.

När det är vinter och inte så mycket att pyssla med i trädgården, då brukar jag passa på att baka lite. Jag är inte alls någon mästare, och lite småfula blir mina bakverk alltid. Det hör till och är beviset på att just jag har gjort dem. Men dessa här toscakakorna är sagolikt goda oavsett utseende. På receptet har min mamma skrivet ”jättegoda”.

Kvällens citat:

Ett leende, en komplimang, uppmuntrande – betyder mycket för alla.

Tips: För er med barn eller barnbarn finns bra priser på vinterkläder från Isbjörn of Sweden just nu. Varma FLEECE PANTS att ha under vinteroverallen eller en SKALBYXA här. Fler varma kläder för barn finns HÄR.

Ha det gott och var rädda om er.

Annika

 

 

Dela gärna

Isig morgon och tosca till kaffet Läs mer »

Pensionärsvarning.

( inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Förr när jag var yngre då älskade jag kvällarna då vi latade till oss och åt hämtmat. Jag älskade att slippa stå vid spisen. Att vi istället körde efter en pizza. Inget var väl som fredagsmyset när vi åt pizzorna direkt ur kartongen.

Men med åren så har jag ändrat mig lite. Nu stannar jag hellre hemma och fixar maten själv, istället för att fara iväg med bilen.

Jag står hellre i mitt kök, njuter av en blomsterbukett och fixar till min egen pizza.

Jag hackar gärna en pizzasallad av en bit vitkål också, för salladen hör liksom till.

Kanske är det en gnutta miljötänk som smugit sig på, eller så är det något som kommer med åren. Bekvämligheten att slippa köra iväg med bilen. Pensionärsvarning kanske…

Såklart inte! Här har vi barnasinnet kvar, eller som Dagny 106 år säger: man ska akta sig så man inte gamlar till sig.

Kvällens citat:

Skratt är tidlöst, fantasin har ingen ålder och drömmar varar för alltid. //Walt Disney

Tips: Tröttnar man på fredagspizzan, då är det jättegott med grillade mackor också. SMÖRGÅSGRILL till bra pris finns på CAMPADE. Och till söndagskaffet är det så himla gott med våfflor. Våffeljärn finns HÄR.

 

Ha en fin söndag. Kram Annika

Dela gärna

Pensionärsvarning. Läs mer »

Fel nyans av brunt.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Fastlagsbullar, eller semlor som många också kallar den här bakelsen för, det är egentligen inte min favorit till kaffet. Ändå slinker det ner ganska många i min mage vid den här tiden på året.

Men då tänker jag på ”köbekagorna”. Konditoriernas bamsesemlor. Om man bakar dem själv, så blir det en helt annan sak. Bullar gjorda på riktigt smör. Då fullkomligt älskar jag dem.

I går när jag fick en liten stund över, då passade jag på. Här skulle överraskas med hembakta fastlagsbullar.

Den där stund jag hade över, den visade sig vara lite grann för kort. Andra saker kom emellan och bullarna som jag plockade ut ur ugnen hade antagit en aningens felaktig nyans.

Så där blir det ofta för mig av någon anledning. Fast egentligen gjorde det ingenting alls, för florsockret kom verkligen till sin rätt där uppe på bullarnas hattar.

Ja, ta mig tusan om de inte blev de godaste semlor jag någonsin gjort.

Kvällens citat:

Så länge du gör så gott du kan med de förutsättningar du har, kan du alltid vara stolt över dig själv, oavsett hur det går.

Tips: Ska man hålla på att frossa i sötsaker då gäller det att man gör av med lite kalorier också. Jag sprang nästan en mil i morse i en härlig soluppgång. Fast det krävs bra kläder. Just nu har Stadium 25% rabatt på alla jackor HÄR. En lång, skön jacka som går ner om rumpan önskar jag mig, som den HÄR.

Jag önskar er alla en underbar fredag. Kanske njuter ni också av något gott till kaffet i kväll.

Kram på er.

Annika

Dela gärna

Fel nyans av brunt. Läs mer »

Rulla till toppen