Hemma hos mig.

Lilla vide ung.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Igår eftermiddag när jag stack näsan utanför kontorsdörren slog en bister, kall vind mot mig. Det är sådana råkalla dagar det känns extra gott med lite blommor i en vas på köksbänken.

Särskilt tulpaner idag, då det ju är deras dag.

Vid den här tiden på året unnar jag mig en och annan tulpanbuketter. Lite vide är så fint att sätta till tycker jag. Det ger lite extra vårkänsla.

Fast oftast plockar jag med mig lite blåbärsris från skogen. Det passar också så bra ihop med tulpaner.

Men lite längtar jag såklart tills jag kan hämta in blommor från min egen trädgård. Även om det är fruset och till synes stendött i mina rabatter just nu, så kan jag allt ana att det kommer att komma en vår. Små vita snödroppsknoppar skymtar minsann långt där nere under de döda eklöven. Som alltid så finns det hopp.

Kvällens citat:

Lycka är ingenting som är färdiggjort. Det är resultatet av dina egna handlingar.

Tips: Nu i januari när julen är undanstädad, då tycker jag att det är så mysigt att bädda vår säng med nya fräscha lakan. De HÄR hade passat i vårt sovrum. I det nya gästrummet som håller på att ta form hade det HÄR påslakansetet passat så bra. Jag ska visa er sen när det börjar bli klart.  Fler fina saker från Lord Nelson hittar ni HÄR.

Ha det fint.

Kram Annika

Dela gärna

Lilla vide ung. Läs mer »

Jag älskar januari.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Ja jag älskar verkligen januari månad. En månad fylld av så mycket hopp och föresatser.

Jag älskar den sköna kontrasten. När man istället för tung julmat lagar nyttigare mat igen med mera grönt.

Jag älskar att pryda min fönsterbräda med några få vårlökar. Att de får står där vid sidan om den rumsgran som för bara några veckor sedan gav hemmet en varm julkänsla, det skapar den där typiska januarikänsla. Jag älskar den sköna kontrasten.

Jag älskar att rensa ut i skafferi och kyl. Att laga till mat av det som finns hemma i förråden och göra slut på alla rester. Att laga mat för en billig peng, det är liksom januarikänsla för mig.

Jag hade råkat köpa för många påsar saffran. Nu festar vi på allt möjligt gott med saffran i.

Januari är verkligen en skön månad!

Kvällens citat:

Det är bara i lexikon som lön kommer före möda.

Tips: Januari är en fattig månad för många av oss. Betala räkningarna först och främst och såklart spara pengar till mat. Först därefter kan man spendera på oviktiga saker. Oviktiga saker kan vara ett nytt mobilskal som det HÄR. Jag sparar lite pengar för en resa istället, men kan verkligen tipsa om bra mobiltillbehör på iDEAL.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Jag älskar januari. Läs mer »

Kär i Mumintrollets flickvän.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej.

Alltså, hur bedårande är inte den här lilla figuren. Snorkfröken i egen hög person.

Det var när jag skulle köpa nya växter, istället för de julblommor som lämnat tomma platser i vårt hem.

Där stod de i affären, hela gänget från Mumindalen. Nu kom mina blomplaner helt i skymundan. Istället föll jag handlöst för den här underbara mulliga tjejen med fotring. Mumintrollets flickvän som inte alls är ett Mumintroll, utan faktiskt en Snork.

Hon passar ju så bra nu när tomtarna krupit tillbaks till sina gömmor.

…men hon ser ganska ensam ut, så hon behöver nog sin pojkvän…

Kvällens citat:

Den som lever mest är inte den som levat längst, utan den som njutit mest av livet.

Tips: Njuter gör jag när jag använder RITUALS produkter. En underbar handkräm finns HÄR, min favorithudkräm HÄR.

Ha en fin kväll och kram.

Annika

Dela gärna

Kär i Mumintrollets flickvän. Läs mer »

Pärlor som andas vår.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Trots att det ännu är julpyntat hemma hos mig, så betyder det inte att jag kan låt bli att smyga in lite vårtecken i mitt kök. Det ena utesluter ju inte det andra. Välkommen lilla pärlhyacint.

Fast nu laddar jag faktiskt för att det får vara nog…. Nog med juligheterna för den här gången. Nästa vecka ska den ut!

Lite förargligt är det dock att den julstjärna som för ett par veckor sedan tappade blad och mest började likna en propeller, nu har kommit in i en andra andning och inte alls ser ut att vara ett fall för komposthögen längre.

Fast nej, nu laddar jag för en vårligare skepnad här hemma hos mig.

De röda julkrukorna ska diskas och ställas undan, och jag vet hur roligt det kommer att bli att få plocka fram dem igen när den första advent åter står för dörren.

 

Kvällens citat:

Någon tyckte att jag var omotiverad och lat, men jag var faktiskt grymt motiverad till att göra ingenting.

Ja nu får vi se vilken dag jag är färdigmotiverad att ta tag i julgransplundringen. Kanske blir det en riktig fest.

Tips: Lite nytt till hemmet är alltid kul att köpa när allt pynt försvinner tillbaka ner i sina gömmor. En vacker VAS är alltid vackert, en liten HYLLA till gästrummet som snart är färdigt, och en tjusig LJUSHÅLLARE för väggen.

Såklart kommer lite gamla saker att ta plats i det där gästrummet. En gammal favorit är såklart barnens Björne…

Ha det gott och kram.

Annika

 

 

 

Dela gärna

Pärlor som andas vår. Läs mer »

Jag har inte så brått.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej.

Nej jag har inte så väldigt brått med att kasta ut julen. Jag gillar den här tiden fram till trettonhelgen då man mest ser till att gör slut på allting.

Jag dricker bubbliga sladdar istället för kvällskaffet. I den sjuarmade ljusstaken eldar jag upp alla halva stearinljus som blivit över efter allt julmys.

Såklart pryder jag bordet med underbart fräscha tulpaner, även om julen finns kvar i mitt hus. För det allra mesta får julen stanna kvar ända tills tjugondedag jul hos mig. Dagen Knut. Fast då har det hänt att den åkt ut med både buller och bång. Vi får se hur länge den får stanna i år…

 

Kvällens citat:

När något väcker en gnista inom dig, följ det.

Tips: Att sätta in lite nya saker när julen väl är undanstädad känns alltid så roligt. Kanske lite nya DOFTPINNAR eller ett nytt DOFTLJUS . Fler väldoftande produkter finns HÄR.

Ha en fin kväll.

Kram Annika

 

Dela gärna

Jag har inte så brått. Läs mer »

Surare kan ingen vara.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Vår lilla JUDITH, som är en katt som kom till oss helt oplanerat, hon är något av det suraste man kan tänka sig.

Den mesta av hennes tid tillbringar hon utomhus. Hon kommer nästan bara in för att äta, innan hon fräsande slinker ut genom dörren igen.

Men på nyårsafton var det som om hon kände på sig att världen utanför var en osäker plats. Då låg hon gärna inne i vår säng och njöt i närheten av oss.

På nyår tycker jag så väldigt synd om alla skräckslagna djur. Alla oskylda hundar, hästar, gäss, älgar …. ja alla våra djur, vilda som tama. Alla som blir livrädda av människans dårskap. Jag har såklart själv varit ung, berusad och tokig. Jag har också smällt smällare som en galning på nyår. Men nu är jag lite vuxnare och lite klokare, och jag gillar inte det nya våldet i samhället där det skjuts mot människor och blåljuspersonal.  Jag välkomnar den nya lagen som reglerar raketskjutning.

Kvällens citat:

Fokus i nuet ger resultat i framtiden.

Tips: vi slopade alla smällare och raketer i år så då kan jag ju istället kosta på mig lite juveler kanske….  En jättesnygg RING med en blå sten hade jag verkligen kunnat bära. Eller en KLOCKA som hunden Johnny hade gillat. för han älskar skjutande och pangande som den soldat han ju faktiskt är. På UR & PENN finns just nu massor av fina erbjudande.

Ha en fin kväll och kram Annika

Dela gärna

Surare kan ingen vara. Läs mer »

Att avnjuta en delikatess.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

En av mina absoluta favoriter bland all julmat som finns, det är nog lutfisk. Nu vet jag att det långt ifrån är alla människor som anser att den här rätten är särskilt god eller speciell.  Några anser till och med att lutfisk är direkt oätligt…. däribland mina egna ättelägg. I min familj så är det bara jag och Stefan som verkligen gillar det.

Därför passar vi alltid på att njuta av den här delikatessen en kväll när vi är själv hemma. Helst vill jag ha julmust att dricka till, men även julbryggd passar bra och helst juldricka från Tomelilla. En riktigt stark senapssås och några droppar smält smör.

Det här med mattraditioner är ganska spännande tycker jag, och jag lagar med glädje några av våra gamla svenska maträtter ännu. Och då med en god kokt potatis till. För jag tycker minsann att våra fina knölar har fått dåligt rykte och en lite tråkig stämpel. Fettbildande?? Det finns ju inget bättre tillbehör än svenska närodlade ”panntofflor”. Och så är det ju såååå himla gott.

Kvällens citat:

Du går ner i vikt i köket och skaffar en vältränad kropp på gymmet.

Fast inte tusan måste man ta sig iväg hela vägen till ett innestängt gym. Jag snörar hellre på mig skorna och springer några kilometer.

Tips: jag springer och joggar i alla väder. Det kräver såklart lite extra bra kläder under vinterhalvåret. VANTAR, LÖPARSTRUMPOR   och lite extra VÄRME FÖR RUMPAN. Just nu har STADIUM upp till 70% rabatt. Det är ju då man ska passa på.

Ha en fin kväll.

Kram Annika

 

Dela gärna

Att avnjuta en delikatess. Läs mer »

Jag älskar dofter.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Ja, jag älskar verkligen dofter. Mest älskar jag goda dofter såklart. Men jag kan faktiskt njuta lite av en tung gödseldoft en tidig vårdag också, även om det nog inte skulle vara så angenämt att ha just den lukten som eu de toilette på flaska.

 

Inget doftar väl så ljuvligt som blommor. Hyacinter älskar jag extra mycket. Just nu ståtar en härlig amaryllis som jag fått av Karl-Fredrik på Eklaholm i en vas hemma hos mig. Tre cerisefärgade hyacinter som kommer från ”Sussies blommehörna” sprider sin väldoft i hela köket.

Nu när mörkret sänker sig över vårt Österlenska landskap ska jag passa på att krypa upp i soffan och klicka hem en ny parfym åt mig själv från nätet. En jag inte haft på länge, men som jag älskar…

Kvällens citat:

Ibland kan förändring göra ont, men när du förändrats förstår du att processen var nödvändig.

Tips: En av mina favoritparfymer är Clinique Aromatics Elixir, som ni hittar HÄR. Det är ingen slående vacker förpackning, men doften tilltalar mig, och jag återkommer ofta till just den. En riktig sommarparfym som jag också ofta återkommer till är Dolce & Gabbanas Light Blue HÄR den får mig tänka på ljuva sommarminnen. Har ni någon favoritdoft?

Våt hund kan ju också vara en favoritdoft … men inte heller den lukten vore trevlig på flaska tror jag …

Kram Annika

Dela gärna

Jag älskar dofter. Läs mer »

Min julafton 2018

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Jag tänkte kika in här på bloggen med en liten del av alla härliga bilder som togs på julafton.

Jag njöt i fulla muggar över att ha min närmaste familj runt mig. Två av tre döttrar  och en gullig svärson. Åsså Stefan såklart! Vi såg på Kalle, vi drack glögg och vi åt på tok för mycket mat. Huset var fyllt av bubblande skratt och tokigheter. Som jag njöt.

Strax efter maten ringde telefonen. Det var ett samtal från Florida där, min äldsta dotter firade sin jul med ”nya” pojkvännen och hans familj. Jag höll mig diskret i bakgrunden, för ni vet ju … min engelska har ju skapat förvirring förut …. och jag vill ju inte framstå i dålig dager sådär alldeles i början ….

Julafton går alltid rent för fort nuförtiden, tycker jag. Kanske har det där något med åldern att göra, eller så har jorden helt enkelt börjat att snurra något fortare. Miljöförstöring, plast och sånt där kanske påverkar det att tiden springer…

Och när det känns som om magen är sprängfylld och man inte kan få ner en smula mer, ja då åker gröten fram. Fast det känns nästan som om den hamnar i en annan mage, som om man vore en ko.

Sen blev det bara mys för hela slanten. Pysslande med alla julklappar och lite rebusar och tävlingar.

Tack härliga familj för en underbar julafton!

Kvällens citat:

Du kan bara vara ung en gång. Men du kan vara barnslig hela ditt liv.

Tips: Just nu är det riktigt bra mellandagsrea på iDEAL. Jag passsade på att klicka hem den HÄR som jag önskat mig så länge. En extra laddningskabel  som den HÄR fick det också bli när tjejerna kommer hem och har glömt …

Ha en fin kväll och kram.

Annika

 

 

 

Dela gärna

Min julafton 2018 Läs mer »

Fridfull tid.

Hej hej

Jag hoppas ni har det bra såhär på annandagjul. Jag önskar att allt verkligen har blivit precis så som ni ville ha det på julen. Jag har haft en fantastisk jul med nära och kära runt mig. Det var precis det som jag behövde allra mest.

Hemma hos mig har de flesta tomtarna och julprydnaderna fått ligga kvar i sin kista. Till och med den traditionella julkrubban med det lilla Jesusbarnet har fått stanna kvar i gömmorna. Inte ett endast julgodis är tillverkat och inte ens likörkakorna efter mammas recept blev tillverkade.

Mina krafter sinade redan i somras och efter det så har jag verkligen fått välja vad som ska få ta min energi. Men mina nya julrukor har skapat julstämning så det stänker om det istället.

I år har blommor och ljus fått stå för julens magiska känsla, och egentligen behövs det inte mycket mer än så.

Och som en liten julklapp från Moder Natur så fick även vi här längst nere i högra hörnet av Österlen en vit vinter. Även om vi hos oss firar en vit jul inomhus, så älskar jag när även naturen bjuder till lite.

Kvällens citat:

Allt jag vill är

  1. att ta foto
  2. att dricka kaffe
  3. att resa runt i världen
  4. att möta nya människor
  5. att vara glad

Tips: så vill jag ha varma kläder under. Sköna, härliga underställ som KARI TRAA älskar jag. Just nu finns de till kanonpriser och jag tänker klicka hem ett nytt. TRÖJA och BYXA.

Ha det fin och kram från mig.

Annika

 

Dela gärna

Fridfull tid. Läs mer »

Rulla till toppen