Allmänt

Surt sa räven.

Hejsan.

Vad kunde passa bättre efter en kylig och regntung fredag, än att gå ut och träffa goda vänner över lite vin och en bit god mat.

Vädret var sådär ruskigt, att till och med maskrosorna knep ihop sina soliga glada blomsteransikten.

Färden gick till Vineriet i Simrishamn, eller Nordic Sea Winery som det ju faktiskt heter på riktigt.

Vi hade valt att börja med en fabriksvisning. Intressant och imponerande.

Med en duktig guide som pratade, förklarade och visade runt, imponerades vi nog alla över hur mycket av systembolagets viner som faktiskt kommer från lilla Simrishamn.

Om min käre Stefan var så imponerad av själva vintillverkningen, det vill jag dock låta vara osagt. Han gick nog mest runt och drömde sig tillbaka till tiden då hela Showroom byggdes och han var spindeln i nätet. Han hade ju fått det ärofyllda uppdraget att vara byggmästare för hela projektet.

På väggen vid garderoben hänger svartvita fotografier från den där byggtiden…

-kålla, darr e min traktårr, sa Stefan lätt nostalgisk på rösten.

Själv minns jag hur min mamma försökte gissa vad det hemliga bygget egentligen skulle bli.

-säkert en moské, trodde hon.

Efter fabriksvisningen var det dags för vinprovning och en underbart utsökt trerätters middag.

Egentliga vinkännare var nog ingen av oss i sällskapet. Stefan smuttade på sin alkoholfria cider och vi andra beskrev våra drycker med ord som ”surt, mindre surt och ok” …

Summa summarum kan jag säga att allting var underbart gott och jag kan varmt rekommendera ett besök hit. Vill ni läsa mer om bygget av Showroom hittar ni ett annat inlägg HÄR.

Dagens citat:

Jag skulle uppmuntra dig att försöka själv. För du kan mer än du tror. Glöm aldrig det, och om någon säger att något är omöjligt: spetsa öronen. Det är då du ska använda urkraften som finns i ditt bröst. Du har stor dåd framför dig. Tro inget annat.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

 

Dela gärna

Surt sa räven. Läs mer »

Roliga traditioner ska man hålla liv i.

Hejsan.

Har man trevliga traditioner så ska man se till att hålla fast vid dem. Det tycker jag är viktigt. Jag och min vän har en väldigt trevlig tradition sen några år tillbaka.

Veckan efter påsk brukar vi göra en liten Österlenutflykt tillsammans. I år blev första stoppet på den nyrenoverade Karosserigården i Gladsax. Nymålat och fräscht med en massa saker i vintagestil.

Sen blev vi såklart hungriga nästan direkt. Då styrde vi bilen mot Kåseberga.

En härligt god Wallenbergare gjord på fisk blev vårt middagsval. Dansen avhöll vi oss emellertid ifrån.

Hos Karl-Fredik på Eklaholm njöt vi av alla underbara blommor och växter.

En massa roliga saker har han där på Eklaholm och en viss förkärlek till uppstoppade djur.

Dagens citat:

Ett uppmuntrande ord under ett misslyckande är värt mycket mer än timmar av beröm efter framgång.

Och jag tackar min fina vän för en lika härlig vårtripp som alltid.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Roliga traditioner ska man hålla liv i. Läs mer »

En kväll då döden tog befälet.

Hejsan.

Det var i förra helgen som jag och min Stefan checkade in på Bjärsjölagårds slott.

Bjärsjölagård är ännu ett slott som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har en alldeles särskild sorts kärlek till den här platsen.

Det är nämligen 33 år sedan jag själv jobbade här. Som slottets lilla piga har jag städat, skurat, diskat, sopat, serverat, putsat varenda liten vrå på det här slottet. Mycket av min egen kokkonst har jag fått lära mig här.

Vi hade av våra döttrar fått en middag med underhållning i julklapp här på slottet. Själv hade jag mailat och bokat till ett rum för övernattning. Mitt hjärta höll på att svämma över av glädje när jag förstod att kvinnan som svarade på mitt mail var samma arbetskamrat som jag hade då för drygt trettio år sedan. Tyvärr jobbade hon inte den här helgen, men planen är nu att vi snart ska träffas, hon och jag.

Vi fick nog slottets finaste rum. Helena Bergströms rum från Stjärnorna på Slottet.

-kålla här!!, di haur satt fram saft ti oss, sa Stefan glatt och hällde upp vars ett glas till oss.

Det vi inte visste var att saften inte alls var till oss, utan det var rekvisita till kvällens mordgåta.

I julklappen vi fått, ingick en trerätters middag och ett skådespel. En mordgåta där vi gäster fick följa med de misstänkta runt på slottet. Likt flugor på väggen fick vi iaktta och försöka lista ut vem som var kvällens mördare.

Med åtta personer som alla tycktes ha starka motiv till att mörda, så var det inte lätt. Men så fantastiskt roligt!!

Stolt som en tupp var jag, när jag blev en av få som gissade på rätt person. Ja, man känner väl igen en mördare när man ser en….

Efter en skön natt blev det en god hotellfrukost.

Glada och nöjda checkade vi ut och for hem till Gyllebo igen.

Ja, vad hade nu allt detta med Österlen att göra, undrar ni säkert. För inte ligger Bjärsjölagård på Österlen inte.

Såklart fanns en Österlening med bland skådespelarna. En Österlening med en välkänd stämma. En röst vi alla känner igen både från radion, men också om vi varit sjuka. För visst är det Mysaks röst man kunnat höra när man ringer till sjukhuset i Simrishamn.

Mysak Engdahl, här som Baltazar de la Hummel. Var han kanske också kvällens mördare??? Nej, det tänker jag då inte avslöja för er.

En underbar upplevelse ett stenkast från Österlen. En upplevelse som jag varmt kan rekommendera. Såklart kommer jag tillbaka när det blir en ny mordgåta.

Dagens citat:

Kalle Anka, Fantomen och Bamse har hittats döda! Man misstänker en seriemördare.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Dela gärna

En kväll då döden tog befälet. Läs mer »

Nej till gruvor på Österlen.

Hejsan

Det är sällan jag skriver om politik eller hur vårt land styrs här på bloggen. Sådana samtal ska skötas öga mot öga. Med respekt och artighet. Av människor som sitter på fakta och inte på en massa skitsnack helt utan källkritik.

Men jag kan inte låta bli att få ont i magen över det hot som vilar över vårt underbara Österlen. Hotet om en gruvdrift i vår Änglamark.

Idiotiskt ålderdomliga lagar, som gör det möjligt för utländska lyckosökare att komma hit och göra vad de vill. Ja precis så känns det.

Det var i somras det stod klart vad som hotade vår bygd. Ett första protestmöte hölls och jag var på plats med min kamera. I inlägget Rör inte vår Änglamark kan ni läsa mer från den kvällen. (dock fungerar inte länken i det gamla inlägget. En ny finns här längre ner)

Nu finns det en sida där man kan läsa mycket mer om den hotande vanadinbrytningen och även senaste nytt om vad som fortlöpande händer. Jag har såklart skrivet på protestlistan. Vill just du också stötta genom att sätta ditt namn på listan så hittar du den här: vetonu.se

Jag värnar om mitt Österlen. Om vår natur, vår landsbygd. Jag vill ha odlad åkermark och friskt vatten att dricka. Jag vill att vi ska vara rädda om vår Änglamark. Så ”fuck you” Scandivanadium och Bergstaten.

Dagens citat:

Sanningen kommer att göra dig fri, men först kommer den att göra dig förbannad.

Må väl och kämpa för något gott.

Kram Annika

 

Dela gärna

Nej till gruvor på Österlen. Läs mer »

Jag längtar.

Hej.

Jag längtar!

Jag längtar till den där tiden då vitsipporna står i blom. Då skogens marker täcks av vita stjärnor. Jag längtar tills jag kan falla ner på knä och stoppa näsan i en vitsippstuva igen. Jag längtar efter att återigen få känna den underbara doften. Den tunga vitsippsdoften blandad med jord och mylla. Doften av liv.

Jag längtar tills Österlens alla äppelträd åter slår ut med vita blommor. När alla små knotiga träd lever upp igen. Som en kollektiv äppelträdsuppståndelse. Det längtar jag efter.

Jag längtar efter körsbärsblom som varenda år påminner mig om en underbar tid i ungdomen. ”Kyssebärstiden” och en alldeles särskild filminspelning… (ett inlägg om just det hittar man HÄR)

Jag längtar efter att ramslöken som växer vid Gyllebosjön ska blomma. Den underbart vackra ramslöken som doftar gudomligt och som hunden Johnny älskar att pinka på.

Jag längtar efter att min magnolia ska slå ut i blom igen. Bröllopsträdet som påminner om dagen vi gifte oss.

Jag längtar efter vår och sommar och efter att åter få pyssla runt i min egen lilla täppa. Det längtar jag efter.

Jag längtar efter att min familj åter ska vara samlad. Jag längtar efter att tillsammans med dem jag älskar ta Österlen med storm. Att överraska ”stenshuvudsgubben” och kanske få en och annan sjöman att rodna. Jag längtar efter våren och sommaren!

Vad längtar just du efter?

 

Dagens citat:

Vi har alla en längtan efter att bli omfamnade – inte för det vi gör utan för dem vi är.

Ha en riktigt härlig dag.

Annika

Dela gärna

Jag längtar. Läs mer »

Jag har en händig man.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Att det finns många händiga män här på Österlen, det känner vi till. Alla har väl sett Ernst och förvånats över hur mycket man kan bygga av rundstav och lite fårull. Eller den mysige Gustav Mandelmann som kan skapa förunderliga ting av lite skrot.

Själv har jag min Stefan som med glatt humör bygger vadhelst jag önskar mig. Även om det ibland inte blir helt som den bild jag själv har i hjärnan, så blir det nästan alltid väldigt bra.

Ett elementskydd och en tavelvägg hade jag önskat mig, på den lilla omöjliga väggbiten som förr var platsen för alla våra ytterkläder.

Med mycket skratt, måttande och lodande var det hela klart på ett kick. Japp, sådär får det vara där på den lilla omöjliga väggen.

Fotot som kasat ner i sin ram sitter nu också rejält på plats, och när jag passerar här blir jag numera glad. Det fula elementet som vi måste ha, ja det kan jag nu faktiskt stå ut med.

Tack min älskade Stefan, inte för allt du bygger och fixar här hemma, utan mest för att vi alltid gör det med så mycket glädje och humor tillsammans.

Kvällens citat:

Kärlek handlar inte om att alltid hålla varandras händer i samförstånd. Kärlek handlar om att trots många konflikter och missförstånd fortfarande hålla varandras händer.

Tips: Jag har beställt svartvita posters av mina egna foto och bilder. Men det hade också varit snyggt med grafiska posters. Som sådana HÄR kartposters. Eller posters med motiv av byggnader som de HÄR. Det är också fint att blanda lite tycker jag. Kika gärna in på SVERIGEMOTIV, kanske hittar ni något motiv från Sverige som ni vill pryda era vägg med.

Ha en fin och kärleksfylld kväll. Och får du ingen kärleksförklaring, så är det kanske just din tur att ge bort någon. Så tänker i alla fall jag.

Kram Annika

Dela gärna

Jag har en händig man. Läs mer »

Sagolika favoriter.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Kungsängsliljor! Jag bara älskar den blomman.

Just nu njuter jag av de härliga blommorna i mitt kök, men så fort våren visar sig så petar jag ner lökarna i trädgården.

Det var min gulliga granne som gav mig en stor kruka med dessa ljuvliga vårblommor. Kungsängsliljan som ser ut som ett naturligt schackbräde.

Med lite fantasi kan man ju nästan se pyttesmå söta älvor sitta där på blommans kronblad och spela ett parti schack.

Min mamma var även hon extra förtjust i den här blomman. Visst är den vacker!

Kvällens citat:

Det finns två sätt att leva livet på. Ett är som om ingenting är ett mirakel. Det andra är som om allting är ett mirakel.

Tips: I morgon är det Alla Hjärtans Dag. Kanske tänker ni köpa något lite extra till de personer ni älskar. Den HÄR sköna jackan hade jag kunnat ge min Stefan. ÖRHÄNGEN åt min yngsta dotter, HALSBAND åt min äldsta dotter och ett ARMBAND till lilla mittemellan tös. Fler fina erbjudande hittar ni på CAMPRADE.

Ha en fin kväll och kram

Annika

Dela gärna

Sagolika favoriter. Läs mer »

Unga företagare.

Hejsan.

En kväll kom det ett meddelande på min telefon. Vår härlige tulpanodlare från Österlen behövde min hjälp.

-jau behöver lid bilder …

Det var inför ett Stockholmsbesök i samband med den fina utmärkelsen som fotografier behövdes. Bilder till det prestigefyllda priset som pionjär för landsbygdsutveckling.

-nej, nej, nej … jag är ju ingen riktig fotograf, protesterade jag lamt.

-då får jau knevla ti de sell…

Såklart gjorde jag ett försök.

Självfallet fanns inga tulpaner att fotografera den här dagen. Fälten var frusna och gården låg inbäddad i vit frost. Men han har ju tusen järn i elden och på gården sjuder det av liv.

Efter att ha knäppt de profilbilder han behövde ha, strövade vi småpratande runt på gården.

Jag bara älskar hans underbara kor. ”Polisbilskorna”, eller Belted Galloway som det heter på riktigt.

Kossorna var rejält runda om magen och vilken dag som helst väntas tillökning på gården. Morgonen var tidig, men trots det så hade Jocke redan hunnit med en massa arbete.

Bäst som vi stod där ute hos korna, kom en stor vacker röd räv travande utanför hagen. Livet på en bondgård blir då aldrig någonsin tråkigt.

Jag imponeras djupt av traktens driftiga ungdomar. Unga människor som vill och vågar satsa på att vara egna företagare i vår lilla region. Vår trånga hörna som kallas Österlen. Med vatten på de flesta sidor.

I en tid då det mest satsas på konsten och turismen i vårt område, gläds jag så över den uppmuntran Jocke och Malin nu fått. För vi kan inte äta tavlor och våra turister behöver massor av fina närodlade produkter. Snälla kommundirektörer och andra härskare, glöm inte att stödja våra ungdomar som vill fortsätta producera den mat som håller oss alla vid liv!

All lycka till kära ni!!

Dagens citat:

Det är bättre att se tillbaka på livet och säga ”jag kan inte förstå att jag gjorde det där”, istället för att säga ”jag önskar att jag hade gjort det där”.

Ha en fin dag.

Annika

 

Dela gärna

Unga företagare. Läs mer »

Tillskott och vitaminer.

Hejsan.

Vi är mitt i februari och alla är vi bleka och glåmiga. Det är den tiden på året, då kroppen går på sparlåga. Kanske är det nu som det säljs mest vitaminer och dunderkurer i affärerna.  Med rinnande näsor trycker vi i oss vitlök, ingefära och små piller från hälsokosten. Vi mixar bär och kokar shots.

Allt det där är nog så bra. Men jag har en fast övertygelse om att det bästa man kan göra, är att vara ute. Ute i friska luften.

En stund utomhus varenda dag känns så välgörande och bra i hela kroppen. Även om det inte är solsken, så tror jag ändå att kroppen suger åt sig av dagsljuset och gör något gott med oss människor.

Eller jag tror inte, jag vet med bestämdhet att det är välgörande att vistas utomhus.

Vi rusar fram i en stressad tid. För många är det såklart inte lätt att få tiden att hinna med den där utomhusvistelsen. Fast egentligen handlar det nog om prioriteringar tror jag.

Att vara utomhus i naturen ger inte bara kroppen solljus och frisk luft. Det ger någonting åt själen också. Något som sprider sig som en skön styrka.

Dagens citat:

Naturen målar åt oss, dag efter dag, tavlor med oändlig skönhet, om vi bara har ögon att se dem…

Ja, det blev ett litet må-bra-tips från mig idag. Såklart är ett extra tillskott av D-vitaminer aldrig fel, men en stund med näsan mot himlen gör underverk.

Kram Annika

 

Dela gärna

Tillskott och vitaminer. Läs mer »

En go kaga och en katt med frihet.

Hejsan.

Den där Felix, han vet alltid var bästa platsen är. Som om han har en inbyggd radar i sin hjärna. Han vet alltid var han är minst önskvärd för stunden. På mitt nya, fina fårskinn. En plats som inte direkt var avsedd för honom.

I min kyl fanns några förpackningar vaniljsås med kort datum. I brist på äpple i förrådet fick det istället bli en ananaspaj. Mmmmm … så himla gott!

Jag tror att Stefan gillar när jag gör sådana här upptäckter, som att vaniljsåsen måste ätas upp på studs för att inte bli för gammal.

Och när vi mumsade i oss den ”goe kagan” till kvällskaffet, så låg Felix kvar på det nya fårskinnet. Ingen av oss hade hjärta att fösa bort honom. Katten med de stora friheterna.

Kvällens citat:

Att göra sig fri är ingen konst, det är att vara fri som är svårt.

Ha en fin kväll.

Annika

(nej, såhär mycket snö har vi inte just nu, bilden är från i fjor … men visst ser det ljuvligt ut!)

Dela gärna

En go kaga och en katt med frihet. Läs mer »

Rulla till toppen