Annika Olsson

Jag älskar oktober.

Hejsan.

Oktober månad är en fantastisk månad, och faktiskt väldigt underskattad tycker jag.

Tidiga mognar i oktober är ofta fantastiskt vackra och stämningsfulla. Skogens mustiga höstdoft är som rena parfymen för själen. En tur i naturen gör underverk för både kropp och knopp.

Förra helgen hade jag ganska mycket sysslor som skulle prickas av från min ”att göra lista”. Men en stilla promenad till bryggan och en simtur i sjön fick livsandarna att kvickna till igen. Lite som en laddningsstation att tanka gratis energi inför dagen.

Kanske är vattnet i sjön som skönast också nu i oktober. Inte isande kallt, men ändå så pass kyligt att det känns uppfriskande med en simtur. Lite hett te passade sedan perfekt efteråt och en stilla stund med brygglyktan tänd och tankarna svävande fritt omkring.

De första höstlöven singlade sakta till marken och solens första strålar silade genom trädens lövverk. Jag var redo att ta mig i kast med alla ”måsten” för dagen.

Ja. nog är väl oktober en väldigt underskattad månad. Ändå är den minst lika härlig som April eller Maj, fast på ett helt annat sätt.

Dagens citat:

En av de lömska farorna med komfortzonen: Du ägnar ditt liv åt att INTE göra det du längtar efter, för du hoppas på att få tid och möjlighet att göra det senare.

Ha en härlig måndag och passa på att njuta av den vackra hösten en smula, vips är den över och vi har vår och sommar igen.

Kram Annika

Jag älskar oktober. Läs mer »

Hösten är här på riktigt.

Hejsan.

Det både syns och känns att hösten har anlänt på riktigt nu. I min trädgård blommar säsongens sista växter så vackert.

Kärleksört, aster och den lilla höstkrokusen med namnet Tidlösa gör livet glädjefyllt för de sista tappra bina som dansar omkring så fort som oktobersolen kikar fram.

Att det redan hunnit bli höst känns en smula märkligt. Nyss var det vår och jag skrev ett blogginlägg om att jag hade en nytt jobb… (inlägget hittar ni HÄR)

Nu har det där halvåret strax passerat. Jag har haft en härlig tid med underbara kolleger på Lokalföreningen i Brösarp.

Även i fortsättningen kommer ni kunna hitta mig där i varuintaget på Luckan. Inte riktigt varenda dag förstås, men ganska ofta ändå. Någon dag i veckan ska jag ju också hinna med Stefan, naturen, barnen och allt annat som bör hinnas med. Kanske blir det återigen lite mer foto och blogginlägg här då….

Hösten är här på riktigt och trots det så blommar blåklinten ute vid gästhuset tappert vidare.

Dagens citat:

Avståndet mellan drömmar och verklighet kallas för aktivitet.

Ha en fin fredag och kram från mig.

Annika

(foto nedan: Mr D. Williams)

Hösten är här på riktigt. Läs mer »

Myshelg med de bästa.

Hejsan.

Förra helgen var jag så trött och ville mest bara stanna hemma och vila ut.

Men att vila är inte detsamma som att sova, så någon sovmorgon blev det inte. Istället gick jag i lugn och ro ner till min brygga för att starta dagen där.

Morgonen var vacker trots att det var både höstligt och mörkt. Fast med min brygglykta tänd så blev det så mysigt och jag njöt av en simtur i det 14 gradiga vattnet.

Skogen stod ännu grön och frodig, förutom en särskild liten lönn som alltid är först ut att klä sig i höstfärgerna.

Hemma i vår gäststuga hade Amanda och hennes familj flyttat in över veckoslutet. Det var sååå mysigt att ha dem så nära.

Innan pappa Jimmy skulle köra för att jobba ett av sina helgpass, så kom det lilla gänget intassande till oss för lite frukost i sina magar.

Det mesta av helgen gick i långsamt och mysigt tempo. Jag tror att vi njöt allihopa av varandras närvaro.

När det sedan var tid för babybad av minstingen, då kom mitt rejäla hundbad väl till pass!

Det blev en skön helg med familjen.

Dagens citat:

De viktigaste personerna behöver du inte leta efter, livet presenterar dem för dig.

Ha det bra.

Annika

Myshelg med de bästa. Läs mer »

Äppeltavlan 2022

Hej hej

I år var äppelmarknaden lite annorlunda mot vad den varit tidigare år. Den var nämligen flyttad ifrån Kiviks hamn upp till Svabesholms gård vid Svinaberga istället.

Det var ett val som jag tyckte blev sååå mycket bättre än vad det varit förut.

Såklart har det varit många åsikter om denna förändring, både positiva och negativa röster har hörts. Jag upplevde det i alla fall enbart positivt måste jag säga.

Nere vid Kiviks hamn var det istället en trevlig liten skördemarknad, som även den lockade besökare.

I folkvimlet la jag märke till några bekanta ansikten, välkända Kiviksprofiler.

Vid hamnen hade Österlens vackra skutor lagt till vid kajen. Scoutbåten Sarpen närmast i bild.

Jag och Stefan körde vidare upp mot Svabesholm för att njuta av årets upplaga av äppeltavla.

I tidningen stod det att tavlan hade ett särskilt budskap det här året. Befruktning.

-di e en vagina, sa Stefan, darr flyår bina ud och ing å befrukar…

Jag skrattade och tänkte att han måste ha missuppfattat det där med blommor och bin en smula. Men det var en underbart vacker tavla, som alltid!

Efter att ha ätit Andrarums IF:s traditionella äppelburgare, så strövade vi vidare och njöt av allt i marknadsvimlet.

Efter två pandemiår så var det härligt att få se en äppeltavla på Österlen igen.

I fjor såg äppelkonsten ut så HÄR. då på Kiviks Musteri.

Dagens citat:

En lärling sa till sin mästare: du lär mig att slåss, men du talar om fred. Hur hänger det ihop? Mästaren sa: det är bättre att vara en krigare i en trädgård än en trädgårdsmästare i ett krig.

Ha en fin dag.

Kram Annika

 

Äppeltavlan 2022 Läs mer »

Mitt september 2022

Hejsan.

Här på bloggen blev det en lång paus igen. Förlåt alla ni trogna bloggläsare som brukar kika in här. Min tid och ork har helt enkelt inte funnits att tillgå. Allt sedan i somras har livet bara snurrat fortare och fortare, och jag har inte kunnat påverka någonting så mycket. Förutom att mest ha jobbat, så har jag haft daglig tillsyn av pappa Kurt som blev allt sämre under sommaren.

Mitt September kom att bli en tung och ganska jobbig månad för mig. Efter en påfrestande period för alla inblandade blev det dags att ta farväl av Kurt. Det har varit mycket att hålla styr på. Både saker som gällt mig själv och oss privat och sedan allt runt vårt företags avveckling, fastighetsförsäljning mm.

Men nu tänker jag bara se framåt, och jag hälsar därför oktober månad varmt välkommen.

Dagens citat:

Du har bara ett begränsat antal andetag. Du har bara ett begränsat antal hjärtslag. Fyll dina lungor med liv. Låt ditt hjärta slå för något som är värt att slå för. Lev nu, för allt vad du är värd.

Kram Annika

Mitt september 2022 Läs mer »

Morgon vid havet.

Hejsan.

Vilken underbar morgon jag fick i helgen.

Tillsammans med Stefan och hundarna åkte jag till Vitemölle och strosade i sakta mak längs med strandkanten. Det var sååå länge sedan jag hade möjlighet att njuta av stillheten vid havet.

Havet låg så stilla och jag kände hur min kropp behövde den här stunden så väl. De senaste månaderna hade minst sagt varit påfrestande av sånt jag inte kunnat påverka.

Det kändes nästan som om sommaren som nyss passerat hade gått mig spårlöst förbi. Fast det gör egentligen inte så väldigt mycket, för hösten är ju min favorittid.

Vi vandrade bort till Klammersbäcks mynning. Där kunde vi konstatera att åns mynning nu ändrat sitt utlopp igen. Naturen är så spännande och ingenting är beständigt.

Hösten har precis kommit, och jag ska verkligen försöka att hinna njuta lite mer nu igen. Försöka att ta mig tid.

Det är ju faktiskt det som livet handlar om, att njuta av det!

Dagens citat:

Meningen med livet är inte att sträva så in i helvete, meningen med livet är det man har närmast omkring sig.

Ha en fin söndag och kram från mig.

Annika

Morgon vid havet. Läs mer »

Den yngre generationen

Hej hej

Precis innan pappa Kurt blev så sjuk, så bodde mina döttrar och barnbarn här hemma i gäststugan i Gyllebo under ett veckoslut. Jag hade längtat väldigt mycket efter att ha dem samlade igen. Efter en hektisk sommar för oss alla, hade det inte funnits tid för oss att samlas tidigare.

Vi fick ett par härliga dagar med höst i luften.

Med barnen i vagnarna strosade vi ut i naturen och ner till sjön.

På hemvägen tog vi vägen förbi pappa Låke. Han var i full färd med ett takbyte på en stuga i sommarbyn. Men att krama om sina töser det tog han sig tid med.

Sedan blev det en liten matpaus på en sten vid ridhuset, innan vi kunde fortsätta vår vandring hemåt.

Naturligtvis hade jag önskat att kunna träffa Andréa också, men hon har fullt upp i Kanada med sitt arbete. Fast jag gläds över att hon har tid för lite festligheter och avkoppling också ibland.

Dagens citat:

Av alla varor våra barn behöver är närvaro den viktigaste.

En mamma och en mormor behöver också närvaro …. en liten hund på kudden duger bra.

Ha det gott.

Kram Annika

Den yngre generationen Läs mer »

Tid för lite tankar och tårar.

Hej.

Trots att jag varit ledig från mitt jobb på Lokalföreningen hela veckan sedan pappa Kurt dog, så har tiden bara rusat iväg.

I samband med en familjemedlems bortgång finns det så mycket som ska fixas, ordnas och bestämmas. Därför var det så underbart skönt att bara ta en stilla morgon på bryggan. En ensam stund med tid för både tankar och tårar. Att bara sitta där stilla och låta minnen få komma och gå.

På vattenytan kom ett par fjädrar flytande. Det var så vackert på något vis. Jag tog en stilla simtur och njöt av att vattnet börjat kylas ner något.

Med en känsla av att ha blivit renad på både insidan och utsidan cyklade jag hemåt genom skogen igen. Pappa Kurts livsresa hade tagit slut, men min egen pågår ju för fullt, och det tänker jag njuta av så länge den pågår. Sorgen får finnas nu såklart, men den kan ha följe med glädjen och skratten tycker jag.

Dagens citat:

Tårar är hjärtats svallvågor

Ha en fin fredag och kram från mig.

Annika

Tid för lite tankar och tårar. Läs mer »

Livet hejdade sig.

Hejsan.

Här på bloggen blev det helt tyst under en längre tid. Min tystnaden har berott på att jag varit fullt upptagen med att ta hand om och ta farväl av min pappa Kurt.

Under en längre tid har Kurt behövt min hjälp och vår tillsyn alltmer. Sedan mitten av sommaren så började jag sakta förstå att något inte var helt bra med honom. Den senaste tiden har jag varit hos honom nästan varenda kväll.

Från förra fredagen har vi vakat hos Kurt på sjukhuset. I nästan fyra dagar satt vi hos honom, innan han till sist drog sitt sista andetag. Att mista en pappa gör alltid ont såklart. Det är ju en person som alltid funnits där, och som plötsligt bara är borta… Vårt farväl kom att bli så speciellt och vackert, och jag är så tacksam över att ha fått uppleva detta tillsammans med min syster.

Såklart kommer Kurt få ett eget inlägg lite längre fram. Han var en varm och humoristisk person med en intressant livshistoria. När tiden och orken kommer tillbaka så ska jag dela med mig lite av vem han var.

Dagens citat:

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och något alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.

Nej, när en 90 åring går bort är det såklart inte helt oväntat, men hur förberedd man är så skakas världen om rejält när man mister en förälder… och utan Kurt så blir den aldrig någonsin mer den samma,

Ha det bra och kram Annika

Livet hejdade sig. Läs mer »

Välbehövligt.

Hej hej.

De senaste månaderna så har jag haft så mycket att stå i. Mina härliga vandringar och tidiga morgonbad har tyvärr fått begränsas rejält, och tid för återhämtning har nästan helt försvunnit för ett tag.

Men en morgon i förra veckan kom jag äntligen iväg i gryningen.

Morgonen var så himla vacker och min stund där på bryggan kändes så stärkande och välbehövlig.

Stärkt av både badet och den stilla stunden gav jag mig hemåt igen, för där hemma väntade mina två favoritkillar.

Tiden går så fort, och självklart måste jag ta mig lite tid för att träffa grabbarna. En vacker dag har de ingen tid över för mig.

Men min ensamma stund på bryggan var så välbehövlig.

Dagens citat:

Jag vill söka tystnaden för att träna mitt öra att genom sorlet av röster höra min själs sång.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Välbehövligt. Läs mer »

Rulla till toppen