Annika Olsson

Inte en svamp i sikte.

Hejsan.

Förra helgen var Amanda och jag så sugna på att åka ut i skogen för att plocka lite svamp.

Scott var så ivrig att få komma ut i trollskogen och att få hitta bär eller svamp. Så det var med stora kliv han gav sig iväg över stock och sten. Mamma Amanda kom efter med lille Nicolaj på magen.

-här ska det finnas kantareller, sa Amanda tvärsäkert, det har min arbetskollega berättat.

Förmodligen var vi grundlurade, för när det kommer till just svampställen så är mänskligenheten några riktiga snåljåpar 😉 Fast det gjorde inte så särskilt mycket, vi fick en härlig skogstur och lite goda björnbär hittade vi minsann också.

Att komma ut i skogen är ju alltid bra, trots allt. Nicolaj sov som en liten stock hela tiden, och Scott tyckte att han hörde en älg långt inne bland buskarna. En spännande eftermiddag i skogen, även om det inte blev någon macka med smörstekta kantareller just den kvällen.

Dagens citat:

God Morgon! Det är dags att gå till jobbet och spela normal igen.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Inte en svamp i sikte. Läs mer »

En sommardag med höstkänsla.

Hejsan.

Jag hade tagit en extra fridag för att hinna med alla papper åt revisorn här hemma på kontoret.

Det kändes så välbehövligt och skönt att ta det lite lugnare på morgonen och jag kunde unna mig en lång härlig skogspromenad med hundarna. Det kändes så länge sedan…

Under tiden som jag tog en härlig simtur i sjön, så höll det lilla pälsgänget vakt på bryggan. Inga fluktare på nakna badtanter här inte 😉

Vid badplatsen låg familjen Anka och putsade fjädrarna. Jag ökade på stegen, lite ivrig att komma hem och äta en lång, god och mysig frukost.

Jag hade turen att pricka in en fridag precis då vädret kändes som en solig sommardag, fast med en strimma av höstdoft i luften. När kvällen kom bjöds vi på en fantastisk solnedgång över kohagen vid den gamla ekskogen. Jag fick en sååå härlig och vilsam dag och ändå väldigt mycket undanstökat.

Dagens citat:

Lycka börjar med dig. Inte med dina relationer, inte med ditt jobb, inte med dina pengar, inte med dina omständigheter, men med dig.

Ha en fin dag. Kom ihåg att använda din röst idag, och grattis syster Görel på din födelsedag.

Kram Annika

En sommardag med höstkänsla. Läs mer »

Full rulle med pojkarna.

Hej

Förra helgen fick det bli ett snabbdopp för mig, eftersom jag väntade hit mina båda favoritpojkar. Jag kastade mig på cykeln och trampade ner till bryggan medan det nästan var helt mörkt.

Luften var lite krispigt kylig, men vattnet var riktigt ljummet och skönt.

Jag hade nästan precis kommit hem när favoritkillarna dök upp, och sedan blev det full rulle minsann.

Egentligen var jag en smula trött efter lite festligheter kvällen före, fast det skulle jag förstås aldrig någonsin erkänna. Står det lek och bus på schemat så vill man ju vara med såklart.

Och när moffar Ginko kom hem så fick det bli lek och bus med honom också.

Dagens citat:

Vildvuxen längtan bör icke tyglas.

Nog längtar man efter de där små killarna när man inte träffat dem på ett tag.

Ha det fint. Kram Annika

 

Full rulle med pojkarna. Läs mer »

Sommarvarmt i vattnet och höstblommor i trädgården.

Hej hej

Hösten börjar kännas i luften och jag gillar det.

Även om det ännu är både frodigt och grönt i skogen så är det något med ljuset och den fuktiga nattluften som skvallrar om att hösten kommer att komma i år också.

I det lilla kärret växer en slag vattenväxter och de bildar som ett grönt täcke över hela vattenytan. Det är sååå vackert på sitt lite trolska sätt.

Förra helgen smög jag ner till sjön precis i solnedgången. Vattnet var fortfarande riktigt sommarvarmt och jag simmade runder runt bryggan och ville nästan aldrig gå upp.

Men hemma väntade en efterlängtad helgfrukost, så jag drog kläderna på mig och traskade hemåt igen.

Katten Felix hade också sett till att ordna sig en rejäl helgfrukost. Vid ytterdörren låg en stor, fin och stendöd (tack och lov) råtta. Inte för att jag har något emot råttor, men jag vill helst inte bo på samma plats som de lever på.

Efter att ha haft ganska lite sommarblommor i krukor och lådor det här året, slog jag nu till med lite höstblommor istället.

Och visst blir man alltid lite gladare när en vacker blomma välkomnar när man kommer hem.

Dagens citat:

Det finns så mycket mer än bara det som syns. Till exempel det som känns.

Ha en riktigt skön söndag.

Kram Annika

Sommarvarmt i vattnet och höstblommor i trädgården. Läs mer »

Mitt augusti 2022

Hejsan.

Vilken härlig sommarmånad augusti kom att bli. Även om det känts som om jag mest bara jobbat och sovit den senaste tiden, så har jag hunnit med några roliga saker i augusti. Jag och mina hundar har varit hos världens bästa kennelmamma och träffat alla härlig små vovvar där. Jag har varit med goa vänner på en sommarkonsert med Melissa Horn. En kväll var vi på Öl & Knäcke med underbara grannarna. Ett par tidiga morgnar vid sjön har jag dock orkat med, och såklart lite tid med Amanda och barnbarnen. Tyvärr har månaden bjudit på några tunga saker också. Ett avsked av den lilla hunden Snowie. Även ett akutbesök på sjukhuset med pappa Kurt och därefter dagliga besök för att se så han har det bra trots omständigheterna. På Hantverkarn är de igång med företagets sista stora projekt nu och på härliga ”Luckan” i Brösarp har jag tagit emot varor i en strid ström dagarna i ända. Livet har med andra ord haft racinglopp med mig den här månaden.

Nu hälsar jag september månad välkommen. Mina förhoppningar är att allt ska stilla sig en smula, och jag ska hinna med att andas och vara lite mer i naturen igen.

Till mina vänner som kanske undrar var jag tagit vägen och varför jag aldrig hör av mig, vill jag be om ursäkt och förståelse… ♥

Dagens citat:

Att prioritera handlar inte om att välja bort, utan att VÄLJA det som är VIKTIGT!

Ibland går det inte att välja, ibland måste man bara gör det man måste.

Ha det fint. Kram Annika

 

Mitt augusti 2022 Läs mer »

Mina favoritkillar.

Hej hej

Förra veckan så hade jag mina favoritkillar här i Gyllebo precis hela helgen. Så härligt det var att ha dem här, och få rå om dem i några dagar.

Vädret visade sig från sin bästa sommarsida, och vi njöt alla av att värmen ännu fanns kvar.

Efter en smaskig pannkaksfrukost så hängde Scott med ut på ljugarbänken tillsammans med sin ”moffar Ginko”. Där satt de båda och såg ut att dryfta livets alla viktigheter.

När jag sedan kom och frågade om jag inte kunde få ta några bilder på killarna tillsammans suckade Scott en aning, men ställde sedan glatt upp som fotomodell tillsammans med lillebror Nicolaj.

Vem som helst kan ju se att det här, det är riktiga favoritkillar minsann!!

När kvällen sedan kom så tog vi en skön promenad precis innan solen gick ner. Insvept i en mormorsfilt njöt Scott av att få känna sig liten och ompysslad. Nicolaj satt tryggt och skönt i bärselen intill sin mammas bröst.

Dagens citat:

Jag har alltid velat vinna på lotto. Men när jag ser min underbara familj, så inser jag att jag redan har vunnit.

Njut av dagen och kramar från mig.

Annika

Mina favoritkillar. Läs mer »

Höst i luften och på Hantverkarn är det full rulle med ett takbyte.

Hejsan.

En riktigt höstig morgon i förra veckan, så tog jag vägen förbi Stefan Hantverkarns byggarbetsplats i trakten av Kivik.

Dimman låg tät över fälten och de sista halmbalarna låg ännu och väntade på att bli hämtade av bonden.

När jag stannade till vid bygget så hade grabbarna precis samlats inför dagens takarbete.

Förutom våra egna snickare, så var också världens gulligaste murare på plats. Edvin Ask är förstås inte bara en gullig murare, nej han är självklart även en väldigt duktig och kunnig murare. På det här bygget är han just nu för att hjälpa till med att mura upp ett par skorstenar.

När jag pratat en stund med killarna var det dags för oss att sätta fart. Både för dem och för mig, som ju var på väg till mitt andra jobb på Luckan i Björstorp.

Enligt Stefan så är det här nog Hantverkarns sista lite större arbete… Hur det kommer att bli med den saken, ja det återstår nog bara att se.

Det enda jag vet med säkerhet, är att tiden den går alltför fort och snart är det faktiskt jul.

Och något jag också är säker på, det är att om ni behöver en duktig murare, så kan jag varmt rekommendera Edvin. Skicklig, kunnig … och gullig!

Dagens citat:

Ta inte emot från andra för att behålla för dig själv. Ta emot för att ge vidare.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Höst i luften och på Hantverkarn är det full rulle med ett takbyte. Läs mer »

Skaldjurstider.

Hejsan.

Om det är något som jag älskar, så är det just skaldjur. Kräftor, räkor, krabba … alltså det är supergott tycker jag. Nästan bästa tiden på året.

Förra helgen när Amanda och pojkarna var här så passade vi på med en liten skaldjursfrossa i all enkelhet. Det var en varm och skön kväll så vi kunde fint sitta ute. Under tiden som jag dukade fram de delikata skaldjuren så letade Amanda och Scott efter grodor (även om jag inte tror att just grodlår hade passat till kvällens meny)

Amanda hade gjort en supergod skaldjurssoppa till förrätt, och när allt var klart så var det bara att hugga in.

Det blev en riktigt härlig sensommarkväll. Korna strosade sakta fram i sin torra hage och lille Nicolaj var allmänt nöjd med tillvaron.

När skymningen sedan föll så färgades himlen alldeles rödlila och vacker. Det var en underbar kväll! En sommarkväll att minnas tillbaka till när snöstormen viner runt husknuten och elpriset skjuter i höjden så man kommer att tro att man nästan  hallucinerar. Ja, störst av allt är minsann elräkningen!

Dagens citat:

Det finns en fara i att aldrig hitta vägen och det finns nått vackert i att vandra den ändå.

//Melissa Horn

Ha en fin söndag.

Kram Annika

 

Skaldjurstider. Läs mer »

Att smyga upp först av alla.

Hejsan.

Förra helgen så sov min dotter och hennes två små pojkar över här hos oss i Gyllebo i några dagar. Det var så mysigt att ha dem sussande inne på gästrummet när jag vaknade på lördagsmorgonen.

Tyst som en vessla tassade jag upp och smög ut för att gå ner till sjön för ett morgondopp.

Vattnet i sjön kändes otroligt varmt i den lite svala morgonbrisen. En pigg liten snok simmade skräckslagen iväg ifrån bryggan och försvann långt ut i vattnet när den hörde mina trötta morgonsteg.

Efter ett härligt dopp, traskade jag genom skogen och hem igen. En kall dimma la sig över landskapet för en kort stund innan solen lättade upp allting igen.

Hemma var det frukoststund. Scott hade beställt leverpastejmacka och oboy.

-Mamma sa ja, strålade Scott glatt, när jag frågade om det var säkert att han fick dricka chokladmjölk till frukost.

Småhundarna fick vars en grisknorr efter att ha ätit sin frukost.

Men hundarna tycktes helt ha missuppfattat saker och ting, då jag tog fram ett litet babytäcke som Nicolaj skulle ligga på för att träna rygg och nacke. Inte hade jag hjärta att köra bort dem heller. Nog fanns det väl fler täcke i huset…

Dagens citat:

Försök inte att förstå allting. Ibland så är det inte menat att bli förstått, bara accepterat.

Ha en fin fredag.

Kram Annika

Att smyga upp först av alla. Läs mer »

En helt vanlig vardagskväll.

Hejsan.

En helt vanlig vardagskväll är sannerligen underskattad.

Redan har det hunnit gå en hel månad sedan vår semester tog slut, och Askungens ord ”jobb och jobb”, ekar i mitt huvud när jag susar från det ena arbetat hem till det andra. Det är då jag blir alldeles varm i hjärtat när jag möts av min dotter i dörren som säger, mamma, jag har gjort kvällsmat åt oss.

Ja att mötas av ett sådant här gäng får orkan att stiga till full styrka igen!! Som en snabbladdning av ett batteri.

Efter maten blev det minsann tid för både ”grodutforskning” och reparation av traktorns motor. Inte för att jag är särskilt kunnig på motorer, men Scott verkade vara expert! Vagnen måste kopplas bort förstår du mormor…

Visst är vanliga vardagskvällar en smula underskattade ändå!

Särskilt de kvällar då det kommer ett gäng busungar på besök. Fast allt roligt har ett slut. Buspojkarna åkte vidare hem till Tomelilla, grodorna i Gyllebo pustade ut och jag hade inget annat val än att sätta mig framför pappershögen som planerat.

Dagens citat:

När jag var liten och behövde lägga mig klockan 21:00, längtade jag tills jag blev vuxen för att kunna vara uppe så länge jag ville… Den tiden är tydligen 21:00…

Ha det bäst och kram

Annika

En helt vanlig vardagskväll. Läs mer »

Rulla till toppen