pomeranian

Visst kan det vara vackert, visst…

Hejsan.

Visst kan det vara vackert med gråa mulna vinterdagar, visst… Men alltså, inte i tre hela långa månader!

Till och med jag börjar tröttna och få nog. Jag  letar i arkivet efter vackrare foto istället. Nog för att det kan bli väldigt fint att ta bilder i gråväder också, men efter en tid så försvinner inspirationen en smula.

Nej idag får ni hänga med på ett lite mer privat inlägg. Till exempel kan jag berätta att min övningskörning med lilla hunden Lykke nog börjar göra framsteg. Jag övar henne helt enkelt i att åka bil utan att vända ut och in på sin lilla mage och spy som en kalv av åksjuka. Jag testade ju allting efter konstens alla regler. Hon fick sitta på olika ställen i bilen, hon fick hoppa över frukosten och hon fick små rosa, roliga piller. Inget hjälpte. Nu bara kör vi, och hon får hänga med. Det går bättre och bättre.

Mest tid i mitt liv tar såklart mitt jobb. Jo för jag har ett alldeles vanligt jobb också. Men det är inget kul att blogga om det. Kontorsråtta ut i fingerspetsarna. Nej, betydligt roligare är det ju att skriva om hur det är att vara mormor. Det är fantastiskt!!

Jag älskar när min dotter kikar hit med lille Tjabokillen. Babygos och hundmys i en enda salig röra.

Nu när jag är mormor så måste jag ju hinna med sådana där typiska mormorsgrejer också. Som att virka små alster till vår lille Scott. En filt att mysa under vid middagsluren till exempel.

Är man mormor så är man.

Dagens citat:

Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi. //Astrid Lindgren

Ha en riktigt fin torsdag önskar jag er alla och avslutar med en bild av hur det kan se ut hemma hos oss en vanlig kväll framför TV:n. Snacka om utstuderad…

Kram Annika

Visst kan det vara vackert, visst… Läs mer »

Små lopporna.

Hej hej

Mina små ”loppor”. Så glad jag är för att jag har de här små fluffiga yrvädren.

Den där morgonen då jag vandrade vid Vitemölla och kände mig en smula ledsen och sorgsen, då livade de här små trollen verkligen upp mitt sinne.

Att vara deppig med de här båda glädjespridarna farande runt sina fötter, ja det är faktiskt nästintill omöjligt.

Fulla av liv är de båda ständigt på spaning. Där på hedarna vid Vitemölla finns det fullt av spännande kaniner ska ni veta.

På den folktomma stranden fick de båda springa fritt en liten stund.

Deras små tassavtryck i sanden var så himla gulliga. Jag satte mig ner för att föreviga dem med min kamera… fast det var inte så lätt. Nyfikna som de båda är, sprang de hela tiden i vägen för att se vad det var som jag fann så intressant där i sanden.

Ute på en sten i vattnet satt en trött och surmulen häger. Borta i byn började människorna så sakta vakna. Jag och min små loppor packade sandiga in oss i vår bil och styrde kosan mot Gyllebo igen.

Dagens citat:

Inte alla dagar är bra dagar. Lev ändå. Inte alla som du älskar, kommer att älska dig. Älska ändå. Inte alla kommer att säga dig sanningen. Var ärlig ändå. Inte alla erbjudande är rättvisa. Var rättvis ändå.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Små lopporna. Läs mer »

Vått och grått.

Hejsan.

Än så länge så bidrar Österlenvädret inte till så särskilt mycket julstämning tycker jag. Vått och grått med leriga vägar.

En dag  var det rena stormen här, med regn, blåst och åskoväder. Det var inget väder som man förknippar med julstämning precis. Men jag trotsade som alltid vädret och gav mig ut en sväng ändå.

I skogen är det alltid bra väder!

Åtminstone tycker hundarna det. Mina små pomeranianhundar har gått i skola hos Johnny, så för dem finns inget dåligt väder.

Ut på en tur det måste man, varendaste dag!

Dagens citat:

Snubbla inte över sånt som ligger bakom dig.

Ha det riktigt bra.

Kram Annika

Vått och grått. Läs mer »

Som små strandloppor i sanden.

Hej hej

Det var en vacker morgon vid havet. Jag och mina små hundar såg solen gå upp och en ny dag gry.

Jag lät Molly och Lykke springa lösa för en liten stund. De var rusiga av lycka.

Jag känner mig alltid en smula orolig när de båda inte är i koppel. Inte för att de någonsin skulle springa ifrån mig, eller lämna mig. Det jag fasar för är att en rovfågel ska komma och flyga iväg med någon av dem. Upp i skyn och iväg. Phoff liksom, och borta… Men på den här stranden var det bara fullt av skränande sjöfåglar. Högljudda men ofarliga.

Den här morgonen var vi ensamma på stranden och vi gjorde många upptäckter. En död uppsvälld säl som förvandlats till föda åt andra djur låg strandad i sanden.

En död lax blev en spännande upplevelse för Molly och Lykke.

Vi strövade bort till nationalparken där jag kopplade mina hundar igen.

Vi fick en härlig morgon, mina strandloppor och jag.

Dagens citat:

Jag har vad jag har och jag är glad. Jag har förlorat det jag förlorat och jag är ännu glad.

Ha en fin dag och kram

Annika

Som små strandloppor i sanden. Läs mer »

Som att promenera med små fjädrar.

Hejsan.

I går startade vi dagen med en tur runt Gyllebosjön.

Att numera bara ha två små miniatyrhundar med sig i koppel, är en mycket märklig känsla. Istället för 42 kilo hund att hålla reda på när Johnny levde, så har jag nu bara lite drygt 6 kilo totalt.

Det känns litegrann som att vara ute och vandra med två fjädrar.

Men jag är så innerligt tacksam att jag har mina dunbollar. Fina Molly och Lykke. Att ändå har små vänner med på promenaden, det är en stor tröst.

Just den här gråmulna söndagsmorgonen hade jag även min stora ”nallebjörn” med på promenaden. Vid min sida lufsade Stefan också med och förgyllde min dag.

Dagens citat:

Det är svårt att vända blad när du vet att någon inte kommer att finnas i nästa kapitel, men historien måste fortsätta.

Ha en fin dag och kram.

Annika

 

Som att promenera med små fjädrar. Läs mer »

Min hösttriss.

Hejsan.

Nej inte behöver jag spela på lotto eller satsa på hästar … jag har ju redan högsta vinsten här vid min sida. Min egen pälsklädda hösttriss.

Jag skulle verkligen inte må bra utan att ha djur i min närhet.

Självklart är jag väldigt glad och fäst vid båda våra katter, Felix och Judith… Fast ingenting går upp mot hundarna. De är mer som små kompisar som man kan prata med. Trogna och lojala. Medan katterna är som inneboende gäster som mestadels kräver service. Allt sker enbart på deras villkor.

Trofastare och lojalare vänner får man leta efter. Tålmodigt ligger mina tre hundar och väntar på mig vid ytterdörren när jag inte är hemma. Katten Felix däremot blir snarstucken för minsta lilla. Om det inte serveras mat direkt när han kommer in genom dörren så visar han öppet sitt missnöje. Surmulet strosar han in till grannen istället och bevärdigar mig inte med en blick.

Att ha tre kompisar som alltid är med på noterna är härligt. Oavsett väder blir de precis lika glada över att få hänga med ut i skogen.

Jag älskar min pälsklädda triss. Tre godingar som i alla höstväder vill vandrar med mig. Likt små kungligheter travar de just nu fram på en röd matta av boklöv här i Gyllebo.

Johnny, Lykke och Molly ♥

Dagens citat:

Att såra någon är lika enkelt som att kasta en sten i havet. Men du vet däremot aldrig hur djupt den där stenen sjunker.

Kanske är det därför som det är så trivsamt att umgås med djur. Av djur riskerar man aldrig någonsin att bli sårad.

Kram Annika

Min hösttriss. Läs mer »

Hemligheten är att gilla läget.

Hejsan.

Hemligheten med att känna sig tillfreds med livet, är att gilla läget precis som det är.

Att njuta av regniga dagar, med levande ljus på kontoret, det är att gilla läget.

För även om regnet skvalar utanför så kan man faktiskt glädjas över blommorna i köksfönstret och av att tända ett väldoftande ljus.

Att dra på sig sina regnkläder utanpå pyjamasbyxorna, och hoppa i gummistövlarna, kan kännas riktigt busigt, befriande och skönt.

Att sedan mysa med småhundarna i soffhörnan innan en regnig dag övergår i en regnig kväll, det är att gilla läget.

Och förr eller senare så skiner solen på oss igen, det kan vi alltid vara säkra på.

Livet känns så mycket lättare om man bara gillar läget och inte lägger energi på saker man inte kan förändra ändå. Som att gnälla över vädret…

Dagens citat:

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

Ord som aldrig kan sägas för ofta …. ja sinnesrobönen är så klok!

Ha det gott och njut oavsett om saker och ting blir som önskat eller ej. Gör det bästa av saken.

Kram Annika

Hemligheten är att gilla läget. Läs mer »

Fullpackad som en åsna.

Hej hej

När jag vandrar i skogen runt Gyllebosjön, känner jag mig ibland smått fullpackad som en åsna.

Såklart ska hela gänget ”hund” med när det vankas promenad.

En av mina små pomeranian, Molly, orkar oftast bara gå halva rundan. Då måste en ryggsäck följa med som är speciellt för henne. Annars får hon hänga över min arm, och ni skulle bara visst hur jobbigt det är att konka runt på tre kilo hund i armvecket.

Nu när våren är som vackrast så ska såklart bästa kameran också med. Dunderklumpen som väger flera kilo, men tar de bästa fotona.

Ibland har jag även en liten lånehund, Snowie, med. Hon älskar också att sitta i den där ryggsäcken.

Det är sannerligen tur att stora Johnnyhunden orkar gå på sina egna ben. Jag älskar mitt gäng och att gå på vandring med dem är det bästa som finns.

Tack min dotter Amanda, som står för bilderna i det här inlägget.

Till en annan dotter i USA, vill jag skicka en lite privat hälsning idag. Ett stort grattis Andréa på din födelsedag.

Dagens citat:

Undret är inte att flyga i luften eller att gå på vattnet, utan att vandra på jorden.

Ha en fin dag, vad ni än tar er för.

Kram Annika

Fullpackad som en åsna. Läs mer »

Vårtrött.

Hejsan.

Alltså så vårtrött jag har varit ett bra tag nu.

För varje år som går så blir det där värre och värre. Eller så lägger jag mer och mer märke till det. För det är samma visa varje vår.

Morgonpigg är jag som alltid. Ur sängen skuttar jag som en glad mört och tar tag i min dag som vanligt. Det är sedan som tröttheten slår till. Vid två, tre tiden på eftermiddagen.

Vid eftermiddagskaffet är det som om någon dunkar mig i skallen och ögonen börjar gå i kors. Jag vet inte riktigt vad det där kommer sig av. Men det är nog det som kallas vårtrötthet.

 

Aldrig någonsin har jag gått och lagt mig mitt på dagen. Om jag inte varit sjuk förstås. Fast nu funderar jag på om det inte kunde göra susen… En timme med slutna ögon… En middagslur.

Kanske lurar jag till i ett hav av vitsippor. Det vore ljuvligt.

Ja, jag får nog göra som grisen. Sova på maten.

Dagens citat:

Hunden ser upp till människan, katten ser ner på oss – endast grisen är vår jämlike.

Må gott och njut av våren.

Vårtrött. Läs mer »

Försenat julbad.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan

Det är mina två små charmtroll som inte fick sina julbad i tid före jul. Det var så mycket som kom emellan då, den där sista veckan före jul. En massa oplanerade händelser.

Johnny lyckades ju skada en huggtand och några dagar gick åt att vårda och pyssla om honom efter operationen.

Och som den lortgris han nu är, så fick hans julbad prioriteras. För hellre två små lortgrisar i huset, än en jättestor.

Men nu är de små hundtjejerna också badade och de luktar båda hallontårta igen.

De är så roliga de där bägge. Den enda gången de själv kan hoppa upp i soffan, det är när de nybadade och våta.

Kvällens citat:

Ibland är livet upp och ner. Men det ger dig ett ypperligt tillfälle att se livet från ett annat håll.

Tips: Kanske tar jag mig själv också en härlig spa-kväll. Doftljus är då ett måste tycker jag. HÄR kan man fynda till bra priser. Efteråt vill man bara hoppa i en gosig morgonrock. Den HÄR eller den HÄR hade jag gillat.  Och blir det spa-kväll för Stefan så är han klädd så HÄR efteråt, varken mer eller mindre.

Ha en fin fredagkväll och kram

Annika

Försenat julbad. Läs mer »

Rulla till toppen