Österlen

Stilla dig och se det vackra i nuet.

Hejsan.

Det är så otroligt vackert i naturen nu.

I bokskogen är det också som allra ljusast just nu. Visst, även jag längtar tills den där skira grönskan ska slå ut och liksom ta andan av mig med sin intensivt gröna färg. En nyutslagen bokskog som ju är något av det finaste som finns.

Men så tänker jag att jag måste stilla min längtan och njuta här och nu. Tiden springer så fort och vips står skogen fullt utslagen. Sedan blir det väldigt mörkt här och ljuset har ingen möjlighet att sila fram som det gör nu tidigt på våren.

Hur solen än kämpade på den där vackra morgonen, så låg det ett vackert täcke rimfrost på bryggan.

Morgonbadet var för länge sedan avklarat så det var bara för mig att njuta av den blåa himmelen och den soliga morgonen.

Lite smått fnissade jag åt ett träd som gett mig en så dråplig association den här kalla aprilmorgonen….

Dagens citat:

Anklaga aldrig clownen för att denne uppför sig som en clown. Fråga dig själv istället varför du fortsätter att gå på cirkusen.

Jag tycker om personer som bjuder på sig själv, så jag kan gärna gå på cirkus och skratta åt clowner. Fast jag gillar inte föreställningar med vilda djur!

Ha en fin dag och kram

Annika

Stilla dig och se det vackra i nuet. Läs mer »

Frihet på första parkett.

Hej.

Att ha möjligheten att varenda dag kunna gå ner till den lilla sjön för att ta emot en ny dag, det är verkligen frihet för mig.

Att få sitta där på första parkett, och ta emot den stora gåvan som varje ny dag är, det är sannerligen stort. Friheten att själv kunna  råda över tiden, woww jag älskar det.

Att kunna stänga av allt socialt brus och bara släppa in naturens milda intryck. Storslagna upplevelser som stundom får det att hissna i bröstet.

Tänk vad en helt vanliga morgonstund kan innehålla mycket lycka.

Materiell lycka är egentligen inget som jag är så glad för, det är ofta bara nyhetens behag och snart blir sakerna man köpt gamla och tråkiga. Men det såklart, om det är något praktiskt som medför att livet blir enklare, då blir jag självfallet glad. En materiell lycka just nu, är nog den nya ryggsäck jag investerat i. Plats för både mina saker och en (ibland) skitig hund. Klart godkänd hälsar Molly.

Dagens citat:

Sluta grubbla för att försöka förstå andra, börja med att försöka förstå dig själv.

Ha en fin söndag och kram från mig.

Annika

Frihet på första parkett. Läs mer »

Kalla regnstänk och teamwork.

Hej hej

I söndags var det attans så kallt hela dagen. Hemma hos oss så fick det planerade trädgårdsarbetet förhandlas om till någonting annat istället.

Fast det förstås, som alltid började jag min dag med ett bad. Sånt förhandlas väldigt sällan om.

Det var kyligt och kallt, det var så sant, men det senaste årets erfarenheter har lärt mig att man ångrar aldrig ett bad. Stark som en krutkärring kände jag mig när jag vandrade hemåt från bryggan igen.

Istället för trädgårdsarbete stod det fönsterputsningen på dagens agenda. Uppdelningen var att Stefan putsade insidan och jag utsidan. Bästa teambuildingen man kan tänka sig!

(det ska såklart vara tvärtom, jag tog insidan och Stefan utsidan – tusen tack Birgitta för din uppmärksamhet)

Eftersom mitt fönsterputsjobb tog betydligt längre tid än Stefans, så var han färdig när jag bara kommit till hälften av mina insidor. ”Burr vad de är kallt”, gnällde han och bestämde sig för ett bad. Dock hade han 33 grader varmare i sitt vatten än vad jag haft i mitt morgonbad. Inte undra på att regnstänken kändes kalla mot hans hud.

Efter det höll vi båda en skön och välbehövlig söndagsvila framför braskaminen.

Dagens citat:

Om varje droppe regn vore äkta känslor… då borde paraply förbjudas.

Ha det riktigt gott och kram från mig.

Annika

Kalla regnstänk och teamwork. Läs mer »

Vårkänslorna bjöds in.

Hej hej

När det envisades med att vara så himla kallt, så fick jag istället bjuda in våren inomhus. I ett stort krus hade jag satt ett fång grenar från persikoträdet. De blommade med små ljuvliga rosa blommor. Så gulliga.

Några jag dock inte bjudit in i huset, är de vårrusiga fasanerna som ständigt är i luven på varandra.

Men såklart har jag trotsat kylan och varit och badat varendaste morgon. Sjön kan jag ju inte direkt bjuda in så dit får jag vandra genom skogen istället.

På firman råder det också vårkänslor. Där byggs och renoveras det för fullt såklart. Men när arbetsdagen är slut så fortsätter ofta Stefan med lite mer privat projekt ute i verkstaden. Små gulliga fönster har han tillverkat. De ska sitta på ett litet gulligt hus åt en lika liten och gullig kille. Kanske får jag tillfälle att återkomma till det där lilla huset så småningom här på bloggen. Kanske kan han, den lille killen, bjuda in när det är klart?

Katten Felix behöver man inte bjuda in, nej han bjuder in sig själv. När maten här hemma inte överensstämmer med det han för dagen är sugen på, då går han helt enkelt bara över vägen in till våra grannar. För Felix är en katt, och han gör precis som han själv vill! Våra grannar är världens gulligaste och de tar emot honom med öppna armar när matsedeln är kass här hemma.

Våra underbara grannar, som gått med på att vara lite gudföräldrar åt katten Felix.

Dagens citat:

Att vara stark betyder inte att du alltid måste stanna och slåss för det du tror på. Styrka betyder inte heller att du alltid måste bemöta en elak kommentar. Verklig styrka är ibland faktiskt att bara le, sträcka på ryggen och gå därifrån.

Med åldern lär man sig att välja sina strider, för det finns mycket som det inte är lönt att strida för.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

 

Vårkänslorna bjöds in. Läs mer »

Tusen sköna tösenskönor.

Hej hej

Även om värmen ännu sviker oss lite, så poppar små vårtecken envist upp överallt. Tusenskönorna i gräsmattan till exempel. De små ”pullerna” som jag älskar. ”Puller”, som vi kallade de här blommorna när jag var barn. Egentligen borde de inte få växa där, men jag har lite överseende med dem, åtminstone mer än med maskrosorna.

Morgnarna vid sjön har fortsatt att vara kyliga.

Fast det gör inte så mycket att det är kallt, inte när det är så himla vackert. Änderna håller fortfarande ihop i sin trio och i ”ramslöksbacken” blir det lite grönare för varje dag som går.

Att det ännu är kallt ute det märks tydligt på mina båda katter. Hela dagarna i ända så ligger de inne och spinner i soffan. De njuter av den goa spisvärmen och de gör inte mycket mer än att äta och fisa..

Att bägge katterna ligger inne uppskattas mycket av mitt barnbarn. Han älskar verkligen katter. Småhundar som skäller och slickas på händerna, det är han ganska trött på. Katterna däremot, de är betydligt mer spännande. Jag undrar vad katterna egentligen tycker om gossen Scott!?

  Dagens citat:

Djur förstår varandra utan att prata, människor pratar utan att förstå varandra.

Tänk vad mycket vi har att lära av djur, och av barn.

Ha det fint och kram

Annika

 

Tusen sköna tösenskönor. Läs mer »

Kyliga vindar.

Hej hej

Visst får man väl ändå påstå att det varit ovanligt kyliga vindar den senaste tiden.

För även om de tidiga morgnarna bjudit på både skönt och vackert vårväder, så har temperaturen inte riktigt orkat sig upp under dagarna.

Vattnets temperatur ligger stadigt på 6-7 grader och vårtecknen duggar ännu inte särskilt tätt. Åtminstone inte som förra året, då vi inte riktigt hann med när vintern övergick i sommar över en natt.

Vårblommorna såg ut att frysa en morgon då jag var på hundpromenad vid sjön. De skira små vitsipporna hade fällt ihop sina kronblad och verkade att huka sig för blåsten.

När den kalla vinden tog i som allra värst var jag nästan rädd att mina små hundar skulle lyfta likt heliumballonger upp i skyn.

Men ett säkert vårteckan har poppat upp i Gyllebo nu. Den ljuvligt doftande ramslöken.

Dagens citat:

Låt inte mediebruset, stressen och negativa energier från omgivningen och omvärlden förstöra din inre balans och överrösta din egen inre röst.

Jag älskar årstiderna, vädret, naturen –  vad alla andra än må ha att säga om den saken.

Må väl och kram

Annika

 

Kyliga vindar. Läs mer »

Morgonen då vi nästan frös fast.

Hejsan.

Det var en morgon i förra veckan då vi nästan frös fast på bryggan, så kallt det var.

Morgonen var magisk, men attans vad kallt det var. På bryggan låg snön som frusit fast, så att trippa barfota på trätrallen var som att leka fakir och gå på spikmatta.

Gryningsdoppet var underbart som alltid, och det var inte förrän efteråt som jag märkte att mina kläder nästan frusit fast på bryggan.

Den morgonen var det extra skönt att komma hem till en varm braskamin och en kopp hett kaffe.

Ännu mer uppvärmd blev jag sedan när Scott kom hit och delade ut lite kärlek till alla och envar.

Trots att april månad varit ovanligt kylig, så blommar de ljuvliga små blåsipporna tålmodigt. Jag tror att de egentligen tycker om när de har det lite kallt om fötterna.

Dagens citat:

En vän som inte berättar vad du vill höra, utan istället det du behöver höra. Behåll den!

Ärliga vänner ska man vara rädd om.

Kram Annika

 

Morgonen då vi nästan frös fast. Läs mer »

Vintern kom tillbaka.

Hejsan.

Ja den gjorde ju det, vintern, den kom tillbaka.

Dagarna efter annandag påsk så höll kylan i sig. Snön låg envist kvar på marken i flera dagar. Åtminstone på de skuggigaste platserna.

Fast det gjorde egentligen inte mig så mycket att det kom snö och kyla igen. Jag hade ju kommit att älska mina kalla bad, så att få några extra vinterbad det fick jag helt enkelt bara se som en bonus.

Jag brukar vara en person som går klädd i mina varma yllekläder långt in på våren. Långkalsonger och tjocka strumpor ska man inte lägga undan för tidigt inte. Jag svettas hellre in våren, än att behöva frysa in den.

Så att lufsa ut i den vackra aprilmorgonen, trots kylan, det gjorde inte så värst mycket. Särskilt inte när gryningen bjöd på en fullständigt magisk soluppgång.

Jag spelade in några filmsnuttar på snapchat åt Andréa, min dotter i USA, innan mina fingrar höll på att frysa till isbitar.

Jag tänkte med glädje på alla brev jag skickat till henne. Jag gladdes så åt att de nu verkar komma fram i en strid ström. Men så fick jag en litet styng av sorg i hjärtat… jag tänkte på hennes systerson som hon inte fått träffa ännu. Att Scott förmodligen kommer att vara två år när de ses för första gången. Fast å andra sidan minns man ändå inte så mycket från sina första barnaår, så för hans del kan det nog kvitta. Man måste se allting från sin ljusaste sida. Alltid!

Dagens citat:

Jag hade älskat ifall man kunde teleportera sig till människor som bor långt borta, så man inte behövde sakna dem så mycket.

Ja tänk om man bara kunde knäppa med fingrarna så var man på andra sidan Atlanten. Fast då hade det väl varit ett farligt knäppande med fingrarna på folk.

Ha det så gott och kram från mig.

Annika

Vintern kom tillbaka. Läs mer »

För det var inte riktigt sant…

Hejsan.

Det kan kanske vara så att jag överdrev en smula när jag lovordade påskvädret tidigare här på bloggen. Att jag påstod att det var sol och härligt vårväder hela tiden. Det var ju faktiskt inte helt sant.

Det var på annandagpåsk som allting började med ett ljuvligt solskensväder. Jag hoppade glatt i springkläderna och gav mig iväg på en joggingrunda runt sjön och avslutade med en simtur.

Lagom till eftermiddagskaffet väntade vi hit min pappa Kurt på kaffe och goda påskbakelser. Envis som han är, så vill han alltid köra själv. Han kom och vi hade en mysig eftermiddag.

Allt eftersom dagen gick så förändrades vädret utanför fönstret. Från att bara ha kommit lite ”aprilhagel” så blev det alltmer vitt utanför fönstret.

Även om det inte blev så väldigt mycket snö av det, så var snöfallet stundom ganska ymnigt och det kändes inte helt betryggande att ha sin gamla pappa ute på snorhala Österlenvägar.

Men allting gick bra, och han kom tryggt hem till Brösarp igen innan mörkret föll. Vi fick ett vitt landskap här igen i Gyllebo och vinterkänslan var ett faktum.

Dagens citat:

När en fågel lever så äter den myror. När fågeln dör så äter myrorna den. Ett träd kan göras till en miljon tändstickor, men bara en tändsticka behövs för att bränna en miljon träd. Omständigheterna kan förändras när som helst. Nedvärdera inte, eller skada någon idag. Du kanske är mäktig idag, men tiden är mycket kraftfullare än vad du någonsin kommer att bli.

Ha en skön söndag och kram från mig.

Annika

För det var inte riktigt sant… Läs mer »

En bit på Skåneleden.

Hej hej

Under påskhelgen så bodde min yngsta dotter Emmy,  hemma hos oss några dagar. En dag passade vi då på att utforska en del av Skåneleden. En sträcka som vi aldrig vandrat förut.

Vi startade vid vilthägnet i Agusa och vandrade på rullstensåsen bort mot Alunbruket. Såklart fick våra små hundflickor följa med på den här turen.

Rullstensåsen som vi vandrade på är den största getryggsåsen i Skåne, och den slingrar sig som en orm från Hörröd mot Andrarum.

På vår lilla vandring så passerade vi flera spångar och små enkla broar. Det är sånt som gör det lite mer spännande att vandra tycker jag.

Särskilt spännande är det om virket är lite ruttet och murket, sådär så man inte är helt säker på om det ska hålla att gå på. Fast vi hade tur och tog oss torrskodda över på alla ställen.

Den här etappen på leden är ca 8-9 kilometer lång. Efter halva sträckan tog vi oss en liten drickapaus. Vatten till hundarna serverades såklart också, även om de små busarna hellre dricker direkt från bäckar och vattenpölar.

Naturen här lär ha en väldigt rik markflora. Även om det ännu var tidigt på säsongen så kunde vi njuta av vackra blommor som blåsippor. Fridlysta här i våra trakter.

Jag såg även en annan växt som jag inte lagt märke till förut. Vitskråp, som enligt Nordens flora lär vara sällsynt.

När vi gått nästan hela sträckan tyckte Molly att det fick vara nog. Då tvärvägrade hon att gå ett endaste litet steg till. Som tur var hade vi tagit med oss hennes kära ryggsäck, så där fick hon åka sista biten.

Vi fick en helt underbar vandringstur tillsammans. Även om vädret var en aning blåsigt och småkallt så var naturen fantastisk och sällskapet det allra bästa.

Dagens citat:

När du tänker på livet, kom ihåg detta: inga skuldkänslor kan förändra det förflutna och ingen oro eller ångest kan påverka framtiden.

Gör ditt bästa i nuet, det får vara bra nog. Ha det gott.

Kram Annika

En bit på Skåneleden. Läs mer »

Rulla till toppen