Österlen

Trädgården full med ägg och en vacker morgon.

Hej hej

Nästan alla morgnar hitintills i april har varit så underbart vackra.

Den senaste veckan vaknade fågellivet till liv alltmer, och det var nästan som om skogen hade fått egen symfoniorkester. Hela fågelorkestern ackompanjerades så vackert av skällande rådjur i skogen på andra sidan sjön.

Den kyliga luften och det lite varmare vattnet skapade tillsammans fantastiskt dansande dimslöjor över vattnet.

Hemma i min trädgård så började vi så smått med vårarbetet under påsken. Men mest busade vi med Scott förstås. Hela trädgården var fylld med påskägg när vi kom ut en förmiddag. I varenda buske kunde man nästan hitta ett litet ägg. Med förtjusta högljudda utrop –  ”naaaaajjjjj” – så förstod man tydligt när han gjort något äggfynd.

Och när alla äggen var funna, då åkte Scott en runda med moffar Ginko i ”rullebören”. För allt med hjul är synnerligen roligt.

Och nog kan man tycka att moffar Ginko också behövt ha överdragsbyxor i galon på sig när han busade i trädgården, för snacka om gräsfläckar på knäna.

Det behövs inga hissnande äventyr för att känna lycka, det räcker med en vacker morgon vid sjön och lite bus i en ”vintertuffsig” trädgård.

Dagens citat:

Varje morgon har du två val. Antingen ligga kvar i sängen och drömma eller kliva upp och förverkliga dina drömmar.

Ha en underbar dag.

Kram Annika

Trädgården full med ägg och en vacker morgon. Läs mer »

Min påsk bjöd på så mycket härligt.

Hejsan.

Oboy, vilken fantastisk påsk vi hade. Lite av allt, precis sådär som jag älskar.

Tidiga morgondopp blev det nästan varenda gryning.

Någon dag när vädret busade till sig, då stannade jag i sängen och tog mig lite sovmorgon. Istället blev det en springrunda lite senare på dagen, med en avslutande simtur. Så ljuvligt det var, även om de påbyltade ungarna vid sjön höll på att trilla baklänges när den springande tanten frustande kastade sig i vattnet.

De flesta dagarna i påsk så hade vi ett härligt väder med klarblå himmel.

Lugnet i skogen har ibland bytts ut mot busiga barnlekar. Barnbarnet Scott har sovit över här några nätter och då har det varit full rulle. Huset har behövts möblerats om (tyckte Scott), och små bord och stolar har då fått byta plats.

Min egen nattsömn har stundom varit lite sisådär (när min säng blivit för trång och jag fått sparkande små pojkben i ryggen), men det har inte gjort mig ett dyft. I ungdomen minns jag att påskhelgen ibland inte heller bjöd på så mycket sömn, och då klarade jag mig fint ändå. Det är bara att göra som då, sova ikapp någon annan gång.

Lek, bus och full rulle har varvats med lugn och stillsamhet i en underbar natur. Vad mer hade jag kunnat önska mig?

Såklart, att få träffa min dotter som är i Alabama, det hade förstås varit fantastiskt. Men vi är alla friska och mår bra, och det är egentligen allt som behövs för mitt välbefinnande.

Dagens citat:

Glöm inte att lämna utrymme för mirakel. // Natthiko

Jag älskar att ha en tom kalender, där det finns massor av plats för små mirakel. Små händelser som jag aldrig hade kunnat planera in, eftersom de måste ske helt av sig själv, spontant och impulsivt. Om min almanacka alltid vore fulltecknad så hade jag ju missat alla små mirakel som inträffar helt oplanerat.

Ha det gott och kram

Annika

 

Min påsk bjöd på så mycket härligt. Läs mer »

En blå kall timme.

Hej.

Vilket underbart väder vi haft på Österlen i påskhelgen. Det har varit så vårligt och fint nästan hela helgen.

Jag har förstås njutit alldeles extra mycket av mina bad och mina tidiga morgnar på bryggan.

Den där första blå timman, just innan solen går upp, den är så underbar. Timmen då skogen bara lyses upp av månen som hänger över trädtopparna och speglar sig i vattenytan.

Som så ofta när solen kikade fram så fick ljuset ett rött sken som av varma eldflammor. Fast samtidigt förändrades temperaturen och det blev rejält kallt för en stund. Så som det alltid blir den där kalla blå timmen i gryningen.

På bryggan trädde våra fotspår tydligt fram i rimfrosten och vi fick vifta våldsamt på tårna för att hålla värmen uppe. Men det är å andra sidan bra för damer i vår ålder, att vifta på tårna, för då slipper vi kanske hallux vallgus i framtiden.

Vi gick på ridstigen hem och njöt av solens första strålar däruppe ifrån. ”Vilken morgon”, sa vi för säkert hundraelfte gången” till varandra. Men nog var det en alldeles fantastisk morgon!

Hos oss har vi haft en så lugn och skön påsk. Vi har ätit påskmat, letat ägg i trädgården, lekt lekar och bara myst tillsammans. När Scotts föräldrar jobbade båda två, så passade vi på att göra lillkillen till en söt liten påskkärring.

Även om man firar en lugn och skön påsk så blir man trött såklart, särskilt om man är en liten pojke som har full fart i benen. Då kan man vila sig lite hos sin morfar Ginko, innan mormor påstår att man ska bada innan man kryper till kojs.

Dagens citat:

Le och bara låt saker passera, det är ju bara livet och du gör tillräckligt bara genom att leva det.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

En blå kall timme. Läs mer »

Kasta smörgås på stranden.

Hejsan.

En förmiddag när Amanda och Scott var här så hade vi det så himla mysigt tillsammans.

Eftersom solen strålade och det var så gott som helt vindstilla så passade vi på att åka en sväng ner till Knäbäckshusens strand.

Det gäller att passa på att åka hit innan turistsäsongen drar igång, för sedan är det inte alls lika gemytligt när man behöver trängas med så många andra här. Särskilt parkeringen brukar vara ett smärre kaos.

För lille Scott var det toppen att leka i vattenbrynet. Ganska snart blev han för varm och vi kunde lätta lite på hans kläder.

Sedan blev det utbildning i smörgåskastning.

En färdighet som varenda unge bör lära sig. Och nog övade han allt flitigt, den lille Scott.

Men Rom byggdes som bekant inte på en dag, så efter ett tag fick den övningen läggas på is. Kasta macka kommer han med säkerhet att lära sig så småningom. Istället kom vi på att man kunde låtsas att de stora stenarna på stranden var små hästar. Då kunde man sjunga sånger och göra rörelser till.

En speciell sten kunde man med fantasins hjälp nästan få att liknas vid en vild noshörning.

Men det är ganska tröttsamt att lära sig kasta smörgås och rida på vilda noshörningar. Då var det bra när man kunde ta sin mormor i handen och gå mot bilen igen.

Extra kul tycktes det vara när den där mormodern, med sin allra högsta och falskaste falska stämma sjöng sången om elefanterna som balanserade på en spindeltråd, precis hela vägen upp till bilen.

Dagens citat:

Vad ditt liv än har kommit att handla om, se till att det inte bara handlar om det.

Även om man har ett jobb och saker som väntar på att bli gjorda, så måste man ta sig tid för både sig själv och sina nära och kära. Vad kunde vara viktigare den här dagen än att lära en liten gosse kasta smörgås på en strand!?

Ha en fin dag.

Kram Annika

Kasta smörgås på stranden. Läs mer »

Dumt att låta bli.

Hejsan.

Våren är här och nosar alldeles på riktigt nu. Att gå ner till bryggan och ta mig ett dopp är ju inte längre någon utmaning direkt. I alla fall inte om man jämför med de dagar då snön yrde och isen låg tjock.

Med sina 7 grader så är det inte heller något som jag längre kan beteckna som något kallbad. Men det har nu blivit som en god vana. Ja nästan liten som ett begär, eller en stillsamma ritual som påminner om en lugn meditation.

Även om det inte längre är någon utmaning, så har jag ju bestämt mig för att ta mina bad så ofta det bara går, ända tills min dotter åter står på svenska mark igen. Ett löfte till henne och ett löfte till mig själv. När jag nu dessutom mår så himla bra av det, ja då vore det ju väldigt dumt att låta bli.

Något jag inte heller vågar låta bli, det är att äta den första vitsippan jag ser på våren. Enligt sägner ska man göra det, för att på så vis få tur i kärlek resten av året. Det har jag redan gjort i år, för det vore ju dumt att låta bli. Men aldrig någonsin mer än en enda blomma, eftersom de är giftiga, då kanske man dör ifrån all kärvänlighet istället.

Påsken är här och det känns att allting ligger i startgroparna.

Något som är avslutat och klart däremot, det är ett badrum till en av Stefan Hantverkarns kunder, någonstans här på Österlen.

Så här såg det ut före…

Och så här ser det ut nu när det är klart. Så tjusigt!

Ja de är riktigt duktiga de där killarna hos Hantverkarn. Värre kan man tycka att det är med ”kontorissan” på firman, hon som bara badar hela tiden…

Dagens citat:

Jobba inte för mycket. Låt inte känslorna stanna i era bröst. Prata. Bråka aldrig om pengar. Våga säga nej. Våga säga ja. Våga vara lycklig. Tillåt er själv att vara det.

Ha en riktigt fin dag.

Annika

Dumt att låta bli. Läs mer »

Miljöträning vid Sandhammaren

Hejsan.

Tidigare i  veckan fick jag följa med på en underbar upplevelse här på Österlen.

Det var unga alpackor som skulle grimtränas och miljötränas innan de var redo för sin nya ägare.

De här supersöta alpackorna är hemmahörande i Gröstorp hos Ann Mari Gerber Santesson på Österlen Alpacka

Vi samlades hemma hos Ann Marie. Där fick vi hjälpa till med att, lugnt och stillsamt, lasta in de vänligt sinnade djuren för vidare transport till Sandhammaren.

Med van hand skilde Ann Mari ut de fyra alpackorna som vi skulle ha med oss och satte sedan på dem deras små grimmor. Sedan bar det av till vackra Sandhammaren.

Med en trygg ledarhona som varit med förut, vågade alla sig ur transporten när vi var framme.

Lugnt och försiktigt vandrade vi en bra bit längs med havet, innan vi vek av upp i den vackra naturen intill sandstranden. Att det föll ett fint duggregn över oss, det var ingenting som någon av oss verkade lägga märke till.

Människor som vi mötte på vår vandring såg lite konfunderade ut. Kanske undrade de vad det var för djur vi hade med oss egentligen.

Självklart blev det många foton tagna den här förmiddagen. Kanske är det något av de sötaste djur jag någonsin träffat. Lugna, vänligt sinnade och så grymt söta.

Att Ann Mari kan det här med alpackor det råder det inga som helst tvivel om. Att se hennes entusiasm och kärlek till sina djur gjorde mig alldeles varm i hjärtat.

Alldeles för fort var vi tillbaka vid parkeringen och det var dags för lastning och transport hem igen.

Hemma på gården väntade Kajsa varg, Ann Maris fina ”lilla” hund.

Tack för att jag fick möjlighet följa med!

Blir ni läsare kanske nyfikna på de här härliga djuren, eller på Österlen Alpacka, så hittar ni deras hemsida HÄR.

Dagens citat:

Lita aldrig på någon som inte är snäll mot djur.

Den här dagen var vi bara djurvänner med i gänget. Lugna, trygga och pålitliga. En fantastisk upplevelse med det som jag mår allra bäst av – nämligen djur och natur.

Nu önskar jag alla en riktigt Glad Påsk.

Kram Annika

 

 

Miljöträning vid Sandhammaren Läs mer »

Stämningsfull morgon.

Hejsan.

Våren börjar kännas och höras på riktigt nu.

Vädret började bli en smula varmare och jag kunde lätta lite på alla mina lager kläder som jag haft på mig på mina tidiga morgonvandringar hela vintern nu.

Fullmånen lyste upp vägen framför mig när jag vandrade genom skogen ner till bryggan. Redan var de piggaste fåglarna igång med sin skönsång.

Temperaturen i vattnet hade stigit till hela 5,2 grader och det gick bra att ta sig en stilla simtur i den vackra soluppgången.

Trots allt var det väldigt skönt med det heta teet och de varma vantarna efteråt.

Den brädade och ratade stackars gräsanden kom ensam simmande i vida serpentinbågar över sjön.

Att våren sakta började nalkas, ja det både kändes och hördes. Särskilt mycket kändes det på insidan av mitt lår, där en ihärdig klåda envist gjorde sig påmind.

Jag hade tagit bort årets första fästing, inte på katterna och inte på hundarna, utan på insidan av mitt eget lår. Alla vårtecken är faktiskt inte riktigt lika roliga. Fast sådär är det i livet, man får ta det onda med det goda. Fästingarna tycks alltid gilla mig och jag är glad att jag tagit mitt TBE vaccin.

Dagens citat:

Du kan inte finna frid genom att undvika livet. Utmana dig själv, testa nya saker och gör alltid det bästa av det.

Jag önskar er alla en riktigt härlig långfredag.

Kram från mig.

Annika

Stämningsfull morgon. Läs mer »

Mitt Mars 2021

Hejsan.

Alltså. vilken månad mars kom att bli. Mars månad bjöd på så fantastiska soluppgångar, med känslan av både vinter och vår. Jag fick uppleva årets sista isvaksbad och vårens första simtur. Min yngsta dotter firade sin födelsedag och lille Scott sa sina första ord. Inte ”mormor”, men väl ordet ”nej” som används mycket, i både positiv och negativ bemärkelse. Jag var på vift ända bort till Önneköp och tog del av hissnande kannibalberättelser. Vi tog kaffetermosen med och njöt vårens första vandring i nationalparken. Svärmor Karin hamnade i ro hos svärfar Nils på Mellbykyrkogård, cirkeln var sluten och vårt liv tuffade vidare.

Nu hälsar jag April månad välkommen. Med en tämligen tom kalender ser jag med spänning framemot vad den månaden kan bjuda.

Dagens citat:

Det finns mer i livet än att öka hastigheten på det.

//Ghandi

Må gott och kram

Annika

Mitt Mars 2021 Läs mer »

När man festar på groddar.

Hej hej

När man festar på godsaker nere på bryggan, då får man vara beredd på att man kan få oväntat besök.

Särskilt om det man festar på är fröknäckebröd med groddar på och gröna drinkar.

Fast å andra sidan så är det väl inte helt oväntat att det kommer gräsänder till oss här på bryggan. Men lite extra intresserade verkade de allt, den här mumsiga morgonen.

Veckorna flyger iväg och det känns som det var alldeles nyss som jag började spela in små morgonfilmer till min dotter. Veckobreven till henne fortsätter också att dimpa ner i Alabama, och i skrivande stund har jag postat hela 32 stycken brev. Alla innehållande små presenter som jag tror att hon kan uppskatta. Gud i himmelen vad jag saknar min tös! Men sakta men säkert närmar det sig dagen då jag får träffa henne igen!

Dagens citat:

Jag vill ha ett land som heter världen. Vill ha en ras som heter mänsklig. Vill ha enastående ursprung som heter kärlek.

Ha en riktigt fin dag.

Annika

När man festar på groddar. Läs mer »

Älskar att gå balansgång.

Hej hej

Mina små pomeranianflickor älskar att gå balansgång. Här i Gyllebo finns många ställen där det är möjligt.

I Gylleboskogen finns det flera platser där det ligger ekplankor på de slingriga stigarna. Där trippar de båda, sida vid sida som leksna småtjejer. Jag kan riktigt se hur de tycker att det är roligt att följa de mossbeklädda plankorna. Busfröna i dem kommer fram liten mer då.

Jag kan ju inte heller förneka att även jag själv tycker att det är lite extra roligt att balansera där. Barnasinnet känns i hela kroppen.

En dag fick vi syn på en liten skylt som vi aldrig tidigare lagt märke till. Spända följde vi pilarna en bit och kom fram till en enkel bro över den lilla bäcken. Förmodligen var det en genväg till Komstad, men så långt tänkte vi inte vandra den dagen. Vi vände om igen, med föresatsen att utforska stigen bättre en annan gång.

På Åsstigen går man inte bara hit och dit, nej där går man även lite upp och ner. Stigen är roligt backig och på våren fylls marken med hav av vitsippor.

När våra ben var trötta av allt balanserade vandrade vi hemåt igen. Molly fick åka i ryggsäcken sista biten, som alltid, och hon älskar det.

Hemma väntade badbaljan och trimsaxen på mina små hundflickor.

Dagens citat:

Den som kan le åt sig själv äger sin historia. Den som kan gråta med andra äger sin framtid.

Ha en riktigt fin dag och får ni möjlighet så gå lite balansgång, det är både nyttigt och roligt.

Kram Annika

Älskar att gå balansgång. Läs mer »

Rulla till toppen