Österlen

Vacker dimma vid sjön.

Hejsan.

Det har varit några trolska morgnar nere vid sjön nu i början av oktober.

När jag kom ner till bryggan så var det både dimmigt och mörkt. Med hjälp av en tänd marschall skapade jag en underbart mysig stämning. Känslan av mystik var påtaglig. Att ta mitt friska dopp en sådan morgon slår nästan allting. Att simma runt i en svart sjö med en flammande marschall som enda ljuspunkt – det är magiskt! (särskilt som jag vet vilka djur som också finns i sjön… för nog skapar storgäddor, vattensnok och någon förmodad utter lite extra spänning i livet)

Sakta hade naturen börjat skifta färg. Trots det så förvånades jag över den vårlika känslan skogen bjöd på den här morgonen.

Visst, några blad hade börjat att bli både gula och eldigt röda, men i skogen såg det nästan ut som en skir vårdag med allt det gröna.

På flera platser den här dimmiga morgonen kände jag en tung doft av vildsvin. Förmodligen var det ett perfekt väder för alla glada grisar som bor runt om i Gyllebo. Jorden hölls fuktig och lite mer lättbökad liksom och det tror jag att de gillade.

På sjön låg de flesta gässen kvar länge den dagen, kanske hade de fått order från någon i gässens  flygledartorn om att vädret var alltför dimmigt för att lyfta.

Vackert var det hur som helst, och vår egen lilla rönn såg så gullig ut med alla sina röda bär som lyste upp vackert i den gråa dimman.

Dagens citat:

Använd ditt leende för att förändra världen och låt aldrig världen förändra ditt leende.

Ha det gott och kram från mig.

Vacker dimma vid sjön. Läs mer »

När inte Stefan är hemma.

Hejsan.

Nu är vi mitt inne i jaktsäsongen och jag är ganska ofta ensam hemma när Stefan är ute och jagar vilda djur i skogen.

Under tiden som han var i Småland och sköt stackars oskylda rådjur, så njöt jag av mina vanliga morgonbad här hemma. Jag har såklart inga invändningar mot just jakten. Jag är ju faktiskt köttätare själv och tänker man på köttet som vi handlar i mataffären så har de stackars djuren haft ett betydligt större lidande än de vilda djur som jagas i skogen.

Som alltid njöt jag av min morgontur i skogen.

Alldeles särskilt mycket njöt jag av att inte behöva laga någon middag när ingen ändå var hemma. Istället körde jag bara upp till Eva på Allé och beställde hennes underbart goda griljerade revben till lunch.

När vinden tilltog och det inte längre var så inbjudande väder ute, då kröp jag mätt och nöjd ner i min säng och unnade mig en lång eftermiddag med en mysig ljudbok i öronen. Sånt kan man göra när ingen annan är hemma.

Men så kom ett litet gäng hit och det blev full rulle i huset. Mitt tvättkorgslock fick ben och det blev bus istället för ljudbokslyssning.

Dagens citat:

Innan du talar, låt dina ord passera tre hinder med frågeställningar: är det sant?, är det nödvändigt?, är det snällt?

Ha det riktigt gott och kram från mig, Annika

När inte Stefan är hemma. Läs mer »

Läckert orange och lite läskigt.

Hejsan.

Den här tiden i oktober präglas verkligen av färgen orange.

Himlen över bryggan förändrades en tidig morgon ifrån ljust violett till den varmaste brandgula färgen. Gässen verkade både ystra och vilda när de flög i ett enda rörigt kaos i skyn. Där var inte tillstymmelse till någon v-formation här inte.

Härligt orange är också alla pumpor som vi pryder våra trädgårdar med vid den här tiden.

För tredje året i rad var vi hos Leif i Löderup för att handla pumpor, och såklart var Scott också med.

Jag minns för två år sedan när vi var på gården för att handla halloweenpumpor och Scott låg i Amandas mage. Den gången var jag ganska orolig över att någon skulle tro att Amanda var i färd med att stjäla pumpor  innanför sina kläder, för det såg verkligen ut som om hon hade en stor jättepumpa under tröjan.

Nu var det alltså dags för oss att handla nya pumpor igen, men för lille Scott så var det allt lite läskigt att man gjort hemska ansikten av den stora frukten.

Då var det skönt att få lite tröst av sin mamma!! Men visst är det läckert med all den brandgula färgen!?

Dagens citat:

Om du bara visste vad fina tankar som tänks om dig som du inte vet om.

Njut av oktobers mustiga färger.

Kram Annika

Läckert orange och lite läskigt. Läs mer »

Inte ensam hemma.

Hejsan.

En morgon när jag smög mig ut i mörkret för att gå ner och ta mitt gryningsdopp så låg här en liten kille och sov så sött hemma hos oss i gästrummet.

Såklart var han inte helt ensam hemma, den lille killen, nej hans mamma låg också där i gästsängen och trynade. Jag kunde i lugn och ro njuta av min morgon och mitt gryningsdopp, innan jag skyndade mig hemåt igen.

När jag kom hem så var här redan full rulle i huset och alla var vakna. När frukosten var avklarad så fick Scott bestämma vad vi skulle hitta på med resten av dagen.

-”hannla”, svarade han tvärsäkert…. Ja vad månne bliva av en så shoppingsugen kille egentligen?

Men vi tog honom på orden och for till Hagestad, till Maria och hennes Reunion Home & inredning.

Nu är det inte alls första gången som Scott besöker den här butiken. Nej, första gången han var med oss här så var han bara en liten grodd och låg i Amandas mage. Amanda var då på jakt efter lite svala rymliga kläder till sin växande mage och just det hittade vi här hos Maria. En vit sval linnedress som passade bra den där heta sommaren!

Men den här dagen var det inte en lika stillsam kille vi hade med oss när vi shoppade. ”Bus och hyss” lyste i hans pigga ögon när han ilade runt bland alla hyllor med ömtåligt saker på.

Det var en ganska busig grabb som tydligen förknippade handling med just bus och rackartyg. Där var inte mycket annat att göra än ta till bästa mutan, nämligen att låta honom titta på traktorer på mammas telefon. Så under tiden som det brummade och tutade i telefonen så kunde vi botanisera i alla härliga höstkläder i lugn och ro.

Och när vår shopping till sist var klar, så fick vi såklart gå och klappa den blå elefanten, även om den faktiskt var lite grann läskig.

Även om Scott är ett litet busfrö i affärer så kan han ju inte vara ensam hemma. Men vad säger ni, är han inte aningens lite lik killen Kevin i filmen Ensam hemma…?

Skönt var det sedan att komma hem till hundar och katter och sätta fyr i kaminen och bara mysa en stund efter allt bus.

Dagens citat

Lyssna inte på vad andra tycker om dig, sa jag till mig själv, medan jag undrade vad alla andra skulle tycka om det.

Med åren så undrar man inte så mycket längre.

Ha det gott och kram Annika

Inte ensam hemma. Läs mer »

Vackra oktober.

Hejsan.

Kanske är oktober årets vackraste månad ändå!

Att se skogens ljuvliga färgskiftningar dag för dag är lika häpnadsväckande varje höst, och jag blir bara mer förtjust i det för varje år.

Att det är mina gryningsdopp som hjälpt till att förstärka min kärlek och min respekt inför naturen, det är jag ganska säker på.

Det är inte bara den vilda naturen som bjuder på färgprakt i oktober. Även min egen trädgård ger givmilt av all sin skönhet nu, trots att den i år inte har mig att tacka för så väldigt mycket måste jag nog skamset erkänna.

Kärleksört och anemoner, de ä ju så förtjusande vackra nu på hösten.

Till och med en mörk och regntung dag häpnas jag över trädgårdens utbud. Kanske kan det faktiskt vara så att oktober är den vackraste månaden av dem alla.

Dagens citat:

Det finns ingen wi-fi i skogen, men jag lovar att du kan finna en bättre uppkoppling där.

Ha det gott

Annika

Vackra oktober. Läs mer »

Bara havet och jag.

Hejsan.

En kväll när Stefan var i Småland och jagade, så passade jag på att njuta av en ensam vandring vid havet.

Att vara helt ensam vid havet är en så mäktig känsla tycker jag, som den bästa friheten i världen. Just den här kvällen var jag helt själv, om man nu inte räknar med den ensamma surfaren långt ute i vattnet.

De förstås, helt ensam var jag ju ändå inte riktigt, för vid min sida sprang mina två små hundar glatt skällande omkring.

I sanden vid trappan låg en liten försvarslös snok. Den var så liten, inte mycket större än ett grovt skosnöre. Den såg mest ut att ha problem med sand i munnen, och det var som om den kört fast i det mjuka underlaget med sin lilla kropp.

Det såg verkligen ut som om den behövde hjälp, och när jag stack fram en liten pinne så ringlande den sig tacksamt upp på den och blev glatt ivägburen till gräskanten där den såg ut att trivas betydligt bättre.

Vinden var frisk och på havet gick härliga vågor.

Vi vandrade bort till Stenshuvud, innan vi vände tillbaka igen. I bäckens friska vatten drack hundarna girigt var gång vi passerade den steniga mynningen. Jag tror egentligen inte att de var särskilt törstiga, utan det var nog mest för att de tyckte att det var roligt att dricka bland alla stenar.

Skymningen föll sakta över den underbart vackra lilla stranden, och jag ville knappt åka hem den där kvällen. Men allting har ju ett slut, även härlig kvällar vid havet.

Dagens citat:

Sommaren går mot sitt slut, hösten kommer, och den som skulle vilja ha det på något annat sätt skulle haft högvatten och fullmåne varenda kväll.

Jag älskar att hösten är här och allting stillar sig en smula.

Ha det fint och kram

Annika

Bara havet och jag. Läs mer »

Årets skörd.

Hej hej

Inte heller i år blev det någon äppelmarknad här på Österlen, och inte någon äppeltavla heller för den delen. Fast ”vår” söta och så duktiga äppelkonstnärinna Emma, har ändå skapat lite äppelkonst som man kunnat njuta av på musteriet.

Efter en mörk och murrig morgon vid sjön så ringde Stefan hem till mig och sa att han tänkte sluta tidigt den dagen. Perfekt, tänkte jag, bästa tillfället att åka till musteriet.

Efter sommarens sjumilaköer till musteriets butik, så var det den här dagen underbart folktomt och glest på besökare.

Vi vandrade i besöksträdgården och njöt av alla äpplen och av de underbart vackra fruktkorgarna som Emma Karp Lundström skapat det här året.  Alltså, om hon inte redan fått titeln som Österlens äppeldrottning (vilket jag nästan tror att hon fått någon gång) så är hon det i mitt och mångas hjärta. Så vackra konstverk hon skapat genom åren.

Jag och Stefan strövade runt och njöt av alla äpplen, både på träden och som konstverk, innan vi gick in för att inhandla lite must.

Hemma hos oss dricks det mängder av äppelmust, och vår favorit är såklart årets skörd. Så god!!

Nu återstår att se hur nästa års äppelmarknad kommer att bli… åsikterna är många och det kommer att bli spännande!

Här finns lite inlägg från tidigare år, klicka på det årtal ni vill komma till:

2015

2016

2017

2018

2019

2019 – höstvila

Dagens citat:

Den som kan le åt sig själv äger sin historia. Den som kan gråta med andra äger sin framtid.

Ha det fint, och har ni vägarna förbi Kivik så kan jag verkligen rekommendera att ta en titt på de fina konstverken.

Kram Annika

Årets skörd. Läs mer »

Höstlunch med min Emmy.

Hej hej

Senast då min dotter Emmy var hemma i Gyllebo så passade vi på att äta lite lunch tillsammans i Simrishamn.

Dagarna hade mest bjudit på regn och gråväder, och det var verkligen mysigt att gå ut och äta lunch tillsammans med henne den här dagen.

Särskilt mysigt kändes det efter tiden med alla restriktionerna, tiden då vi mest hängt hemma och inte vågat oss ut i trängseln på Österlen.

Den här gråa dagen var det nästan helt tomt och öde i Simrishamn.

Vi valde att äta på mysiga Byvägen nere vid hamnen. Där låg scoutbåten Sarpen på sin vanliga plats och guppade i sin ensamma majestät.

Jag valde en smakrik asiatiskt rätt och Emmy tog en grekisk sallad. Himmelskt goda var de, bägge rätterna.

Efteråt njöt vi av vars en affogato (kaffe med glass) och för mig kändes det som värsta lyxen, jämfört med mina vanliga knäckebrödsmackor hemma vid skrivbordet.

Hösten på Österlen är verkligen mysig, och jag skulle lätt kunnat vänja mig vid att gå på lunch lite oftare.

Dagens citat:

Man behöver inte många vänner. Man behöver bra vänner.

Allting handlar såklart först och främst om hur man själv är. Att man själv är just en sådan vän som man vill ha. Jag är glad och tacksam för de fina vänner som finns i mitt liv♥ Och såklart räknar jag mina tre döttrar som mina allra närmaste vänner!!

Kram Annika

Höstlunch med min Emmy. Läs mer »

Höstens alla fördelar.

Hejsan.

Höstrusket är verkligen här nu, och jag ser så många fördelar med just det.

För det första så tycker jag att det är så obeskrivligt vackert när naturen nu så sakta gör sig redo för sin vintervila. Melankolisk skönhet som man bara vill vara ute i och njuta av.

Bästa springvädret är det också när höstregnet strilar ner. Jag älskar verkligen att springa i regnet och känna hur gyttjan stänker om benen för varje steg. Det liksom bubblar av vild förtjusning i kroppen då. En aning barnsligt, kanske det?! – men motion får jag på kuppen.

Ännu är det varmt och skönt och att pausa joggingturen för en simtur i sjön är särskilt härligt när höstregnet strilar. Även om det såklart kan betyda att det blir ett visst mått av krångel när de dyblöta kläderna ska på igen.

För de i min familj som inte är lika förtjusta i kallbad som jag, så har nu badtunnan i trädgården startats upp. Självklart myser jag gärna även i den och särskilt när någon av mina fina töser hälsar på.

Hösten har så många sköna fördelar som jag bara älskar.

Och jag är alldeles säker på att även Moder Jord tackar och tar emot det här höstrusket som hör årstiden till.

Dagens citat:

Hej dagen! Du verkar lite mörk och dyster. Jag finns här för dig. Allt kommer bli bra.

~Peter Svärdsmyr~

Hoppas att just du också kan njuta av höstrusket.

Kram Annika

Höstens alla fördelar. Läs mer »

Från pilskna hjortar till glada ålafiskare.

Hejsan.

Ja, här gällde det att hålla tungan rätt i mun när jag formulerade dagens rubrik. Tvärtom kunde ju bli väldigt oanständigt…

Det var den där härliga helgen då jag och Stefan övernattade i taktältet ute i skogen bland parningssugna kronhjortar. Vi vaknade nästan upp med istappar i håret tror jag. Rejält kallt var det och enligt bilens termometer var det bara tre ynka grader när vi steg upp. Småhundarna hade båda två krupit ner i min sovsäck så jag hade det väldigt varmt och skönt.

Stefan hade haft det lite kallare på morgonkvisten, och när jag hurtigt rådde honom att han kunde gå en sväng med hundarna för att få upp värmen så gick inte det eftersom han fått ont i halsen sa han. Man går väl inte med halsen, tänkte jag för mig själv och började snabbt fixa med frukosten. Hett kaffe verkade hjälpa min frusne make en smula.

Undertiden som vi avnjöt en underbart god frukost så fortsatte hjortbrölandet i oförminskad styrka.

Motvilligt (jag alltså) packade vi sedan ihop våra saker och tackade för oss.

På hemvägen svängde vi ner om till Hällevik. Vid kåsen satt tre glada ålafiskare och njöt i solskenet.

-di ska ble östan, så hommorna måste åpp, upplyste Stefans bror Mats oss om.

Jag kikade lite på min käre make när han glatt samspråkade med de glada ålafiskarna om både jakt och fiske, och jag tänkte för mig själv att det där halsonda verkade ha gått över igen…

 

Dagens citat:

Jag förstår mig inte på människor som säger att de inte har tid. Så länge man lever har man väl alltid tid. Det är när man är död som man inte har mer tid.

Prioritera tid för att göra sånt som får hjärtat att sjunga – alltid!

Kram Annika

 

Från pilskna hjortar till glada ålafiskare. Läs mer »

Rulla till toppen