Österlen

Jag skyndar långsamt.

Hejsan.

Julen är över för den här gången och den vanliga vardagen är här igen. Fast hemma hos mig är alla julsakerna uppe ännu, och de får nog vara så en vecka till.

Jag har lite annat att göra den här veckan och jag tänker skynda långsamt med vårstädningen. Jag har en strategi och en plan, men jag försöker ta det i ett behärskat tempo med lugna andetag.

Istället unnade jag och Stefan oss en god lunch på Svabesholm i helgen.

En fantastiskt god hamburgare och en pilsner till, det satt fint efter all jul och nyårsmat här hemma.

Det blev en liten tur in på Apotekarns och till Bondens Skafferi också.

Jag försöker träna mig i att inte ha så bråttom med allting. Att ta det det lite mer med ro. Kanske försöka att leva lite mer som katten, och ge mig tid för mycket vila och mer fågelskådning kanske.

Och ekorrskådning!

Och såklart barnbarns-mys!! Sedan så får allting annat komma därefter.

Dagens citat:

Man kan fylla almanackan med lugn och ro först, så kanske det stressiga inte får plats.

Ha det fint, kram Annika

Jag skyndar långsamt. Läs mer »

En morgon att längta efter.

Hejsan.

Efter alla mina besök vid sjön, så är det nu lite lättare att förutspå vilka morgnar som kommer att bjuda på ”det där lilla extra”. Som den här morgonen i trettonhelgen.

Just den här morgonen var så speciell. Vädret var alldeles perfekt. Kallt, klart, lugnt och ett tunt lager pudersnö.

Även om vi inte hade bestämt att vi skulle ses den här morgonen, så visste jag instinktivt att hon skulle komma, min fina badkompis T.

Vi fick en sådan där underbar morgon som man bara kan längta efter, och vi satt länge efter badet och dryftade livets viktigheter.

När vädret så visade sig från sin bästa sida så var det ingen tvekan om att vi skulle välja den lite längre rundan genom skogen.

-åhhh min vän E älskar ormbunkar, sa T och föll på knä för att föreviga det gröna lilla ormbunksbladet som lyste grönt i den vita snön.

Jag älskar våra samtal. Diskussioner som går från högt till lågt, från humor till allvar. Allt från naturens skönhet till stora världsproblem. Oftast är vi överens, men inte alltid, och det är bra, för det är ju det man lär sig av. Att tänka annorlunda, utanför sin egen åsikt och försöka förstå någon annans ståndpunkt.

Det här var precis en sådan där vintermorgon som jag längtat så väldigt mycket efter. Och hade det inte varit så knöligt med alla lager kläder som vi hade på oss, så hade vi tagit ett andra dopp på tillbakavägen också.

Dagens citat:

Det finns ett rum – här. Det finns en tid – nu. Här och nu. Där finns du.

För vissa är det bara vatten, för mig är det där som jag bygger min mentala hälsa. Älskade kallbad.

Ha det gott och kram från mig, Annika

 

En morgon att längta efter. Läs mer »

Kalasväder och Amandas dag.

Hejsan.

Oboy, vilket kalasväder vi bjöds på under trettondagen. Oj, oj, oj….

Jag och min fina vän Petra parkerade våra båda män hemma i TV-soffan och drog sedan själva till havet för en lång ljuvlig vandring.

Havet och himlen gick i klarblå toner. Vinden var bitigt kall och stranden var fylld med solsugna människor.

Mina båda små hundflickor traskade lyckligt med oss hela den härliga rundan, från Vitemölla till Haväng och runt Stigalunds gård och  tillbaka till bilen. Och jag kan lova att det kaffet vi sedan drack när vi kom hem smakade gudomligt gott. Vinterns alla kalasväder ska och bör man verkligen ta tillvara på.

Hur vädret var för 30 år sedan, ja det minns jag faktiskt inte riktigt, jag hade ju lite annat att tänka på då … men jag kan lova att det var kalas. Födelsedagskalas för min Amanda, som såg dagens (lysrörs) -ljus på en toalett på Ystads BB för exakt 30 år sedan.

Min underbara, fina Amanda. Min andra dotter utav tre. Mitteltösen med det största hjärtat, hon som alltid tänker på alla andra. Klok och förnuftig, som är både en underbar dotter och en fantastisk mamma.

Älskade Amanda, idag hade jag så gärna kramat dig precis så som jag gjorde då för trettio år sedan. Jag hade önskat att jag  varit med och firat din dag idag … Men jag gläds över att du  är med din lilla familj på en minitripp och att ni har det riktigt gott tillsammans.

Jag hoppas att du blir rejält bortskämd idag av dina pågar och att du får känna vilken fantastisk person du är.

Finaste lilla Amanda, jag vill att du ska veta vilken viktig roll du alltid haft i vår familj. Som mittelsyster kom du kanske alltid en smula i kläm mellan dina båda andra systrar. Men du har alltid varit som kittet som håller oss ihop. Som limmet i skaran, den som värnar om oss alla och kanske den som mest bidragit till att ni systrar nu står så innerligt nära varandra. Vår lilla spindeln i nätet, det är du.

Idag vill jag önska dig en riktigt härlig födelsedag, och så håller jag tummarna för att vår Italienresa kan bli av till våren. Bara du och jag gumman, så som du önskade … ♥

Dagens citat:

Om folk tvivlar på hur långt du kan gå, gå så långt att du inte kan höra dem längre.

Du är bäst Amanda, och du kan bli allt du vill i världen!!

Ha det gott alla, och kram från mig.

Annika

Kalasväder och Amandas dag. Läs mer »

Gamla bilder från i fjor.

Hej hej

Efter nyår så gick musten liksom ur kroppen på mig. Tjoff, så försvann all energi och inspiration! Jag tappade litegrann stinget och gnistan för att både fotografera och att skriva texter här på bloggen.

På mitt minneskort fanns bara några få bilder från ett av mina härliga morgonbad. En sådan där grådisig morgon som kändes extra fantastisk bara jag tog mig i kragen och kom mig för att ta första steget ut genom dörren. Det var sååå vackert!

På mitt minneskort fanns också lite bilder från en mysig morgon mellan jul och nyår. Det var en dag då lille Scott kom hit för att vara här hos oss i Gyllebo. Istället för att vara alldeles ensam på dagis, så fick han vara hos oss istället. Och nog fick han och Andréa en riktigt mysig morgon tillsammans.

Det är nog många som lider av både slocknade gnistor och tappade sugar just nu. För visst är vi alla gruvligt trötta på covid19, corona, karantäner och allt vad pandemier heter. Så här ”mysig” nyårsafton fick min dotter och hennes kompis det, ensamma i sin lya i Malmö när covidtestet visade positivt. Snopet, men inget att göra.

Ja, lite extra trött och sliten känner jag mig allt just nu. Fast sådär är livet, och det är bara till att ligga lågt och gilla läget.

Dagens citat:

Man kanske inte alltid kan vara glad men man kan alltid ha en positiv inställning.

Ha det gott och ha en fin trettondag.

Kram Annika

Gamla bilder från i fjor. Läs mer »

Isvaksbad och hissnande vackert.

Hejsan.

Den ihållande kylan hade gjort att Gyllebosjön var täckt av ett tjockt lager is över jul- och mellandagarna.

Tack vare att Stefan hjälpt till att bryta upp en lagom vak åt oss kvällen före, så gick det ganska smidigt för mig att hugga upp vaken för vårt tidiga morgonbad i gryningen. Trots att det frusit på ganska rejält under natten så lyckades jag slå hål på isen som bildats.

Alldeles lagom tills jag var klar med badet och i lugn takt hade räknat till hundra, så kom min badkompis vandrande ner till bryggan. Då var det hennes tur att njuta av det kalla livgivande doppet.

Temperaturen låg på -9 grader och när vi efteråt satt på bryggan med våra varma drycker så kunde vi se hur vattnet återigen sakta frös till is i vaken.

Naturen är hissnande och dess kraft är större än man kan ana.

Just den här morgonen var en av de mest fantastiska jag upplevt här vid sjön, och min badkompis och jag var eniga, ingen av oss ville skynda oss hem den här morgonen.

Vi valde den allra längst rundan i skogen, och efterhand som solen steg så blev det bara vackrare och vackrare av all rimfrost.

Vinter, snö, rimfrost och is – ja jag tycker nästan att det är minst lika vackert som den skira grönskan på våren.

En hel mil vandrade vi sida vid sida, rusiga av isvaksendorfinerna och höga på all skönhet vi fått uppleva.

Tack min vän för att du är som jag, för att du vill dela allt detta med mig. Tack♥

Så är det väl på sin plats att önska alla och envar Ett Riktigt Gott Nytt År. Var rädda om varandra, och ta vara på varenda dag ni får vakna upp till. Den senaste tiden har livet visat mig att allting kan vara över på några sekunder, så snälla, var rädda om det/de ni har.

Dagens citat:

Försök att lära dig att andas djupt, att verkligen smaka maten när du äter och verkligen sova när du sover. Försök så mycket som möjligt att vara fullständigt levande med all din kraft, och när du skrattar, skratta som in i helvete. Och när du är arg, var riktigt arg. Försök vara levande. Du kommer vara död snart nog.

Ha en fin nyårsafton, kram från mig.

Annika

Isvaksbad och hissnande vackert. Läs mer »

Annandagen bjöd på strålande sol och isande kyla.

Hejsan.

Wowww, vilka vinterdagar den här julen bjöd oss på. Det har varit som rena drömmen.

Morgonen på annandagen var rejält kall med många minusgrader. Jag hade utrustat mig med min nya ishacka som Stefan tillverkat enbart för det ändamålet, men inte ens med den gick det att få hål på vår igenfrusna isvak.

Fast det var nog någon mening med det också. Min julförkylning hade fått fäste och satt sig envist fast i mina bihålor. Kanske var det bra att stå över den kalla morgonens bad, även om det kändes en smula snopet? Istället strosade jag och min badkompis bara fram i den tysta morgonen och förundrades över naturens skönhet.

Det var så vidunderligt vackert när solen steg upp över trädkanten. De små röda löven som ännu satt kvar på bokens tunnaste små kvistar glödde som ädla bärnstenar i morgonsolens strålar.

Ofta var vi tvungna att stanna för att föreviga allt det vackra, eller helt enkelt bara för att beröras av naturens skönhet.

Hemma låg stackars Stefan med tidernas hemskaste tandvärk. Trots en vända till en akuttandläkare i Ystad så fortsatte värken. Stefan längtade bara efter att få dra ut den jävlande tanduslingen. Ja, den som inte har haft tandvärk, den vet inte vad verklig smärta är.

(I skrivande stund sitter Stefan behagligt tillbakalutad i soffan och är en kindtand fattigare. Ett varmt tack till den serviceinriktade tandläkaren i Simrishamn, som åtog sig att hjälpa maken min, så han slapp  genomlida hela nyårshelgen också med den omänskliga tandvärken. Slutet gott, allting gott på den historian.)

Dagens citat:

Var närvarande i de stunder som är värda att minnas, de är över på ett ögonblick, men blir kvar i dig för evigt, om du är närvarande.

Ha en fin dag och kramar från mig.

Annika

Annandagen bjöd på strålande sol och isande kyla. Läs mer »

När juldagsmorgon glimmar.

Hejsan.

Det var en kall och otroligt vacker juldagsmorgon.

Natten hade varit rejält kylig och på sjön låg ett tjockt lager is.

Jag och töserna hade laddat våra ryggsäckar med varm dryck och en ishacka. När vaken var upphackad satt vi länge på bryggan och njöt av den vackra morgonen.

Jag kan inte minnas att jag någonsin upplevt en vackrare och mer stämningsfull juldagsmorgon än denna.

På vår väg runt sjön mötte vi nästan inte en enda människa. Kanske var alla på julottan i kyrkan eller så låg de hemma i sänghalmen och trynade gott. Jag tänkte för mig själv att de verkligen gick miste om något underbart.

Snön knastrade så härligt under våra fötter och vi stannade ofta för att föreviga allt det vackra.

Aldrig har väl en frukost smakat godare än efter den här morgonen, och kanske extra gott när hela kylskåpet var fyllt med goda rester från julmiddagen kvällen före.

Sedan var det dags för lite skön massage framför braskaminen. En ganska oslagbar juldagsmorgon helt enkelt.

Dagens citat:

Att tänka det jag innerst inne vill är som att slå in en present till sig själv. Att göra det jag innerst inne vill, är som att öppna presenten.

Ha det fint och kram från mig, Annika

När juldagsmorgon glimmar. Läs mer »

Julafton i Gyllebo 2021

Hejsan.

Som jag längtat efter just den här julen i flera år. Just det här året var det, för första gången på sju år, möjligt för mig att fira jul tillsammans med alla mina tre döttrar här hemma i Gyllebo.

Redan på lillejulafton föll rejält med fluffig snö och skapade den mysigaste julkänslan.

En tunn hinna av is hade bildats och jag passade på att ta mig ett isvaksbad innan alla julförberedelser skulle ta fart.

På julafton fortsatte det att snöa. Fast då hade jag så mycket att stå i, så då fick jag lägga både morgontur och bad på hyllan. Prick klockan tre samlades vi hela familjen framför TV:n här hemma. Med glögg och lussebullar inledde vi årets julfirande, precis som så många andra i vårt avlånga land. Då satt vi bänkade framför Kalle såklart.

Sedan var det dags för det stora julbordet att dukas fram. Det här året fanns lite extra, nya maträtter på buffébordet, eftersom delar av familjen mer och mer äter vegetarisk mat numera.

När vi alla hade ätit flera gånger av både det kalla rätterna och de varma, då var det dags för oss att skynda oss med årets mest brådskande diskning. Den där disken som man tvunget måste vara klar med innan en mycket speciell gäst dyker upp. Och ni vet ju vem…. Tomten såklart!

Efter det blev det liksom ingen ordning längre. Det öppnades paket, det skruvades ihop saker och det jämfördes, det kramades och det lektes. Mitt i all den där sköna röran så åkte gröten och därefter godiset fram. Sedan blev det julklappsspel och sällskapsspel för hela slanten.

Underbara härlig jul. Och underbara härliga familj!!

Som alltid när töserna var små, så kom Tomten med tre likadana paket till dem. Tre mysiga julpyjamasar liksom förr. Själv satt jag med en liten tår i ögonvrån och kände mig så lycklig över att få se mina flickor ihop på julen igen.

Dagens citat:

Kära döttrar! Skratta aldrig åt att ni behöver hjälpa mig ibland med datorgrejer. Kom ihåg att det var jag som lärde er hur man använder en sked.

Tack min fina familj för ni gjorde den här julen så underbar, trots det lite ledsna som malde och tandvärken som plågade Stefan. Tack!♥

Ha det gott, kram Annika

Julafton i Gyllebo 2021 Läs mer »

Julen utan klappar och utan mistel.

Hej.

Det här årets jul har på många sätt varit väldigt annorlunda för oss. På både gott och ont.

Som en god sak hör nog årets julväder. En vit underbar jul har vi fått. Redan dagen innan lillejulafton så kunde jag nästan känna doften av snö på min morgonrunda. På vattnet hade isen börjat lägga sig och temperaturen var bara en halv grad i sjön.

Min förkylning hade lugnat sig och jag tyckte bara att det kändes uppfriskande med mitt bad den tidiga morgonen. Det får man nog säga var en god sak.

Värre var det för Stefan, som började få problem med en liten tandusling i ovankäken. Den lilla tanduslingen skulle komma att göra julen ganska plågsam för maken min. Stackars honom!! Det var en väldigt ond sak.

På lillejulafton for vi iväg för att köpa oss en liten julgran. Bara tre ynka granar återstod, så där hade vi faktiskt ganska stor tur. Tur att vi inte blev granlösa den här julen. Vi pyntade och pysslade och när vi fäste Johnnys stjärna i granens topp, då kändes det väldigt gott!

Värre var det med misteln, för den lyckades jag inte hinna köpa till jul. Men å andra sidan behövs det ju faktiskt ingen mistel här hemma. När Stefan kom tassande med den oväntad julklappen till mig, ja då kunde det kvitta ifall det hängde mistlar i dörrkarmen eller inte. Ett litet äppelhalsband av Lancing kräver ju alltid en kyss.

Men vi skulle ju faktiskt inte köpa några julklappar till varandra det här året. Familjens överenskommelsen var, inga paket till vuxna personer… hur jag nu ska tolka det;-)

Dagens citat:

Det är underbart att hitta någon som känner till alla dina brister, misstag och svagheter och tycker att du är helt fantastisk just för att du är den du är.

Ha det gott.

Annika

Julen utan klappar och utan mistel. Läs mer »

Vad är en god jul?

Hejsan.

Först vill jag börja med att önska er allihopa en riktigt God Jul!!

Vad är då en god jul egentligen…. Ju äldre jag blir, ju mer inser jag att en god jul för mig inte har med saker, pengar eller en massa mat att göra. Nej, en riktigt god jul handlar enbart om kärlek och gemenskap. Att ingen av mina nära och kära mår dåligt. Att alla har det bra.

Ett par dagar före jul blev jag rejält förkyld och det satte en del käppar i hjulet för mig. Jag skulle egentligen varit på en begravning och tagit farväl av min fine farbror Jan-Åke, men jag fick avstå för att inte riskera att sprida mina basilusker  vidare till alla andra. Testet visade negativt för covid, men såklart ville jag inte smitta ner folk med andra saker heller.

Istället gick jag ut i skogen och skänkte min farbror kärleksfulla tankar. Jag känner så mycket tacksamhet för alla fina minnen han och hans fru bidraget till i min barndom. Jag känner också en stor tacksamhet för att vi kusiner hann arrangera den lilla sammankomsten där hela syskonskaran kunde träffas… en sista gång där alla var med. Det var som om allting var menat… Sov i ro, fine Jan-Åke♥

Att sorg och glädje går hand i hand, det har jag med stor tydlighet fått uppleva det här året. Den där dagen lyfte jag mitt ansikte mot solen och njöt. Ovetande om nästa dråpslag, men även ovetande om nästa stora lycka. Ovetande om framtiden och vad som väntar runt hörnet!

Vad är då en God Jul…. En god jul är en önskan om mänsklig kärlek såklart!

Dagens citat:

Det vackra med sorg är att grunden till den är kärlek.

Var rädd om varandra och njut av det ni har. Allting kan förändras på en enda sekund.

God Jul och kram från mig, Annika

 

Vad är en god jul? Läs mer »

Rulla till toppen