månadssummering

Mitt November 2021

Hejsan.

Så var det redan dags att summera månaden som gått. Mitt November 2021.

Det har varit en så fantastisk månad. Första av allt så kom min efterlängtade dotter Andréa hem till Sverige igen, och jag var absolut inte ensam om att ha längtat halvt ihjäl mig efter henne. Vi samlades hela familj och firade det hela. Jag har varit på utflykt med mitt barnbarn Scott och hans familj. Det var vår 2-års present till honom och jag tror att vi alla hade en härlig dag i Skånes djurpark. Jag har vandrat och tillbringat tid med mina döttrar så mycket jag hunnit med. Med min pappa Kurt var jag i Staffanstorp på syskonträff för ”di gamle”, och det blev en alldeles speciell och innerlig dag med många skratt och dråpligheter. Jag har njutit av soluppgångar med min badkompis som vanligt och jag har haft äran att ha besök från Irland och Nederländerna här i huset. Kort sagt har det varit en fantastisk månad.

Men hand i hand med lyckan går också sorgen. Ingen är förskonad, inte vi heller. Fast det här blogginlägget får genomsyras av enbart det lyckliga sakerna.

Nu välkomnar jag december månad. En månad som jag vet kommer innehålla väldigt mycket värme och glädje, men också sorg och förväl… Livet, hörrni – var rädda om det.

Dagens citat:

Bara för att jag skrattar mycket, betyder det inte att mitt liv alltid är lätt. Bara för att jag alltid har ett leende på mina läppar varje dag, betyder det inte att jag aldrig har problem. Jag har bara valt att gå vidare utan att älta allt negativt i livet. Varje nytt ögonblick ger  mig en ny chans att välja hur jag vill vara.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Mitt November 2021 Läs mer »

Mitt Oktober 2021

Hej.

Mitt Oktober har varit såååå vackert! Wowww alltså, vilken höst vi fått njuta av. Jag har varit ute i naturen så mycket jag bara hunnit med. Jag har haft äran att få fotografera kära vänners bröllop, en vigsel som var som en underbara kärlekssaga. Jag har träffat mitt lilla barnbarn Scott och även fått fira hans två-årsdag med tårta och ballonger. Jag har varit på utflykt med taktältet och min dotter Emmy, och med Amanda har jag farit på Österlenutflykt i traditionsenlig pumpastil. Ja jag har verkligen umgåtts med alla de som står mig riktigt  nära … Vännerna och familjen. Fast en person har såklart saknats, en dotter som inte hann att komma hem till oktober månad var slut…. Min älskade dotter Andréa…

Men vet ni, VET NI…. om nu allt går enligt planerna och som det är tänkt, så kommer min älskade dotter att stå på svenska mark i kväll igen. I kväll!!!! Jag kan inte riktigt förstå det …. Efter nästan 2,5 år, är det nu bara timmar kvar tills vi får slå armarna om vår Andréa. En så besynnerlig känsla, som är väldigt svår att förklara. För första gången ska hon och Scott också få träffas på riktigt.

Så jag säger bara kort och gott… välkommen November och välkommen hem igen min älskade unge♥

Dagens citat:

Lyckliga är de som drömmer drömmar och är redo att betala priset för att få dem att gå i uppfyllelse.

Ha det bra och kram från mig

Annika

 

Mitt Oktober 2021 Läs mer »

Mitt Augusti 2021.

Hejsan.

Mitt Augusti har varit så fantastiskt. Vädret övergick nästan genast till sensommarväder och stundom har det nästan rent av känts som riktig höst. Regn och blåst om vartannat. Fast jag älskar ju hösten, så det har ändå varit helt ok. Jag avslutade min semester med att sova under bar himmel tillsammans med Amanda och Scott. Med Stefan åkte jag iväg över en helg på vår första taktältsemester. Så underbart! Jag har badat och njutit av naturen, vandrat med Emmy och småhundarna. Extra kul har det varit att vi äntligen kunna träffa vännerna som vanligt igen. En kräftskiva i trädgården var verkligen sensommarens höjdpunkt.

Nu hälsar jag september välkommen. Den här efterlängtade hösten. Hösten 2021 som jag längtat efter i över ett års tid nu… För det är den här hösten som min dotter ska komma hem från USA. Att kunna skriva att Andréa kanske kommer hem i slutet av nästa månad känns så overkligt och smått konstigt. Men så underbart. Välkommen september.

Dagens citat:

Försök inte köpa livet. Det är gratis. Sälj inte din själ. Det kan kosta dig livet.

~Peter Svärdsmyr~

Må gott och kram från mig.

Annika

Mitt Augusti 2021. Läs mer »

Mitt Juli 2021

Hejsan.

Oboy, vilken sommarmånad årets juli kom att bli. Vilket väder vi haft och vilken underbar sommar det kom att bli. Jag har mest bara varit kvar här på Österlen med min familj. Jag har njutit av naturen, dagliga bad, av god mat och våra kära vänner. Om här var mycket turister och trafikkaos på Österlen i fjor, så vill jag lova att det här året inte varit ett dugg sämre på den fronten. Och jag skulle ljuga om jag nu inte erkände att jag längtar en smula tills allt lugnar ner sig här igen. En ganska stor smula faktiskt.

Nu hälsar jag augusti månad så välkommen. Jag ser framemot en sensommarmånad med mycket naturupplevelser och som pricken över i:et längtar jag alldeles extra mycket till ett speciellt äventyr med en vän. Ett äventyr som passar mig som handen i handsken med djur och natur i fokus.

Dagens citat:

Tiden är långsam för de som väntar, för snabb för de som fruktar, för lång för de som sörjer, för kort för de som är glada, men för de som älskar är tiden evig.

Ha det riktigt bra och kram från mig.

Annika

 

Mitt Juli 2021 Läs mer »

Mitt Juni 2021

Hejsan.

Vilken fantastisk månad ”mitt Juni” blev. Jag har njutit av de små enkla sakerna i livet, de där som jag mer och mer inser att de egentligen är livets stora underverk. Naturen, min familj, vännerna  och alla djur som finns runt omkring mig (både tama och vilda)

Ett sorligt avsked av en kär farbror på min födelsedag blev ändå så vackert. Naturen har bjudit mig på vackra upplevelser och jag har haft glädjen att få träffa mitt lilla barnbarn lite extra mycket den gångna månaden. För det är jag så tacksam. Jag har blivit ett helt år äldre, och då blev jag firad som värsta jubilerande drottningen.

Nu hälsar jag den stora sommarmånaden Juli välkommen. I hemlighet önskar jag mig en massa regn, för det tycker jag att vi behöver, men allting blir som det blir, så var inte oroliga, det är inte jag som bestämmer. Jag njuter för varje dag som går nu, för det är ju en dag närmre tills vi får hem Andréa till Sverige igen. Jag längtar efter att få se mina döttrar återförenas igen efter två långa år, och jag längtar tills jag får se Scott och Andréa äntligen få träffa varandra för första gången. Men mest längtar jag nog efter att få krama om min tös och ta henne med på en vandring i hennes hembygd igen.

Dagens citat:

Och han viskade till den djupa älven, kommer sorgen någonsin att ta slut? Älven svarade, allt har ett slut. Nej, inte du, sa han. Du har funnits här så länge jag levt. Det stämmer, svarade älven. Jag fanns här när du föddes, precis som jag finns här nu, men du misstar dig om du tror att jag är samma älv nu som då. Vi tar slut och börjar om hela tiden, både älvar och människor.

Ha en fin julidag och kram från mig.

Annika

 

 

Mitt Juni 2021 Läs mer »

Mitt Maj 2021

Hejsan.

Mitt Maj har varit underbar. Även om det varit ovanligt kallt för årstiden så har naturen varit minst lika vacker för det. Jag har njutit av många tidiga morgnar vid sjön. Jag har fortsatt med mina gryningsdopp och jag har glatt gått med mina hundar på skogspromenader.

Jag startade månaden med ett kalas för min dotter Andréa. (Förhoppningsvis kommer hon själv kunna delta nästa år.) Jag har spenderat en helg med min yngsta dotter på Taste Celebration i Christinehof, då vi vandrade genom Österlens vackra natur. Mitt lille barnbarn Scott går ju på dagis, så nu har det inte blivit så ofta som han kommer på besök. Men en gång kom han och min dotter Amanda hit och sov över och då njöt jag såklart i fulla drag. Stefan har fyllt pensionär och vi har firat vår 17:e bröllopsdag. Vi har träffat vänner och njutit av ett alltid lika vackert Österlen.

Nu hälsar jag Juni månad välkommen.

Dagens citat:

Jag finner hopp under de mörka dagarna och fokuserar under de ljusa. Jag dömer inte universum.

~Dalai Lama~

Ha en fin dag.

Kram Annika

Mitt Maj 2021 Läs mer »

Mitt April 2021

Wowww, vilken vacker och fin månad april kom att bli. Det kalla vädret höll i sig, men det var så otroligt vackra soluppgångar som jag fick uppleva. Påsken flöt förbi tämligen obemärkt hemma hos mig i år. Det blev bara lite gott att äta med min pappa Kurt på besök. Och Emmy såklart. Under april har det blivit många vandringar i naturen. Vårblommorna har ploppat upp, men pga av det kalla vädret så har våren varit en aning senare än vanligt. Badat har jag gjort alla dagar, utom en enda tror jag. Det är underbart härligt och beroendeframkallande, de här kalla baden. På jobbet stod ett nybygge återigen klart, och på fritiden har Stefan snickrat ihop en liten lekstuga till barnbarnet Scott.

Nu hälsar jag Maj månad välkommen. Och naturligtvis kan jag inte låta den här dagen, den 1:e maj, passera utan att utropa ett stort GRATTIS ANDRÈA på din födelsedag. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte är ledsen över att inte kunna fira hennes födelsedag i år heller …. Såklart är mina tårar nära när jag tänker på henne, och att det snart gått två år sedan hon var hemma här hos sin familj. Jag saknar henne så väldigt mycket! Även om hon för länge sedan är vuxen, så är hon i mitt hjärta min lilla flicka för alltid. Men nu går tiden fort och i september är tanken att hon ska komma hem.

Grattis fina Andréa♥

Dagens citat:

Din ångest inför morgondagens problem gör inte att problemen försvinner, men den stör dagens sinnesro.

Jag övar mig varenda dag i att vara i nuet, och det har hjälpt mig så mycket i livet.

Ha en fin först maj. Kram Annika

Mitt April 2021 Läs mer »

Mitt Mars 2021

Hejsan.

Alltså. vilken månad mars kom att bli. Mars månad bjöd på så fantastiska soluppgångar, med känslan av både vinter och vår. Jag fick uppleva årets sista isvaksbad och vårens första simtur. Min yngsta dotter firade sin födelsedag och lille Scott sa sina första ord. Inte ”mormor”, men väl ordet ”nej” som används mycket, i både positiv och negativ bemärkelse. Jag var på vift ända bort till Önneköp och tog del av hissnande kannibalberättelser. Vi tog kaffetermosen med och njöt vårens första vandring i nationalparken. Svärmor Karin hamnade i ro hos svärfar Nils på Mellbykyrkogård, cirkeln var sluten och vårt liv tuffade vidare.

Nu hälsar jag April månad välkommen. Med en tämligen tom kalender ser jag med spänning framemot vad den månaden kan bjuda.

Dagens citat:

Det finns mer i livet än att öka hastigheten på det.

//Ghandi

Må gott och kram

Annika

Mitt Mars 2021 Läs mer »

Mitt februari 2021

Hejsan.

Vilken fantastisk februari jag har haft. Det började med ett besök i Måkläppen, där vi egentligen var den allra sista dagen i januari, men bilderna därifrån får ändå vara med i min månadssummering här.

Februari har bjudit på ett riktigt härligt vinterväder, precis så som jag vill ha det. I motsats till förra årets februari, då det bara var regn och storm, så blev det i år kallt, snö och is på sjön. Jag tycker alltid att tiden går lite fortare när vädret förändras med årstiderna och vi får lite omväxling.

Jag har spenderat väldigt mycket tid utomhus. Som alla andra människor, så har jag levt efter de  ”coronarestriktioner” vi fått och jag har inte träffat mer än min närmsta familj. Jag har hållit fast vid mitt beslut om att bada varje dag oavsett väder. Det där blev lite svårt under den veckan då vi fick Österlensk snöyra och isvaken bara frös igen hela tiden. Fast av månadens 28 dagar så har jag badat drygt 20 av dem. Att jag skulle komma att njuta så mycket av mina kallbad kom som lite av en överraskning för mig.  Många av mina morgnar har jag träffat min badkompis Tina, och jag är så tacksam för våra spontana och härliga möten i skogen.

Jag har tagit farväl av min älskade svärmor Karin på en vacker begravning i Mellby kyrka. Jag har njutit av mitt lilla barnbarn Scott som hälsat på lite då och då trots att han blivit stor dagiskille.

Nu hälsar jag månaden mars välkommen.  Jag ser fram emot underbar dagar i naturen. Dagar där allting vaknar upp ifrån sin vinterdvala. Jag längtar efter att ta emot alla ljuvliga vårtecken som väntas.

Dagens citat:

Hellre ha missat några saker att oroa sig för än att ständigt gå runt och oroa sig i onödan.

 

Ha en fin dag.

Annika

Mitt februari 2021 Läs mer »

Mitt Januari 2021

Hejsan.

Mitt Januari blev blött. Blött som i bad, menar jag då. För oj vad här har badats i Gyllebo. Scott kom hit alldeles i början av året, och då blev det en massa kul som korvgrillning, skumbad och utomhusvistelse. Men sedan kom coronan till Tomelilla, och Scott och hans familj fick kurera sig hemma i karantän. Jag och Stefan hade turen och klarade oss från smittan, och ingen var lyckligare än jag när den lilla familjen återigen var friskförklarade. Hela månaden har jag nästan bara varit här hemma i Gylleboskogen och jag är så tacksam för naturen och alla våra djur.

Med köld och vinter kom också sorgen in i vårt liv. Stefans mor och min svärmor lämnade oss i slutet av månaden. Tack Karin för allt.♥

Nu hälsar jag Februari välkommen. På oss väntar en begravning och ett sista farväl. Smärtsamt och extra sorgligt i tider som dessa. Men jag väljer ändå att se ljust på tiden som kommer. Jag hoppas att läget blir bättre med smittspridning och vaccinationer. Med en dag i taget ser jag tiden ann.

Dagens citat:

Det finns inget mer värdefullt på den här planeten än sinnesfrid.

Kram Annika

Mitt Januari 2021 Läs mer »

Rulla till toppen