Allmänt

Kiviks Esperöd Arboretet

Hej på er.
Jag har ju totalt glömt bort att berätta om när vi i helgen besökte en underbar plats här på Österlen.
Arboretet vid Esperöds fina herrgård, i utkanten av Kivik.
 
Ja, här står vi lite försiktigt på tå i den höga, frodiga ramslök som snart är på väg att slå ut med sina skira, väldoftande blommor.
Den här platsen är alls inte ny för min käre make, Stefan. Han har sprungit här ofta som ung påg. Han minns gott och väl från sin barndom att här växte stor, maffiga träd redan då. Fast på den tiden, när han var en liten krullhårig påg, då var det nog mest kaninjakten som kretsade i hans tankar. Inte la han då märke till om träden var utländska eller ej.
Den här dagen då vi stilla strövade runt här, tyckte jag mig kunna ana en stilla förundran hos honom. Ett kärt återseende av en välbekant plats från barndomen … fast nu med lite andra ögon. Vuxna ögon som mindes barndomens rosa skimmer skulle jag tro.
 
På den här platsen har paret Elsa och Albert Wallis på 1920-talet anlagt en exotisk trädsamling. Ett arboret.
Detta ska dock inte förväxlas med Hälleviks underbara plats vid Stenshuvud. Där växer det också stora, maffiga exotiska träd. Där var det en sjöman vid namn Carl Wilhelm Ekenstam som under åren 1914–23 hämtade hem träd från de sju olika världsdelarna och planterade dessa på de österlenska markerna. Om denna plats kan ni läsa mer här: http://gylleboannika.blogg.se/2017/may/hallevik-och-norra-stenshuvud.html
 
Båda platserna ligger vid Kivik och väl värda att besöka båda två.
 
Vid Esperöd växer olika sorters magnolia. Några är ganska oansenliga och de vita blommorna syns bäst i skymningen. Andra är stora med svulstiga blomknoppar i rosa-lila mustiga färger. De är obeskrivligt vackra alla sorterna, och jag älskar dem var och en på sitt vis.
 
Särskilt välkänd är den gamla eken från 1500-talet. Nog syns det att den är gammal, men ännu slår några få blad ut i toppen av dess grenar. Ungefär som en tunnhårig, mycket gammal man.
 
 
Allt är så frodigt är härligt här.
Marken var täckt med saftig harsyra, som nästan fick det att vattnas i munnen på mig. På ett ställe växte underbara gula blomklockor, som jag tyvärr inte kan namnet på.
 
Jag och Stefan strövade runt här en bra stund.
Naturligtvis kommer jag snart att återvända hit. Jag såg ju hur de stora rhododendronbuskarna svällde av knoppar, och jag kan verkligen förställa mig hur vackert de kommer att vara när de alla slår ut.
Så snart återvänder vi hit. Hoppas ni vill hänga med på ett blogginlägg då.
 
Här måste någon nog haft stor kärlek till växter.
Riktig #växtkärlek, eller hur!?
 
Dagens kloka ord:
 
Sluta tro på dina egna tankar
och påstående om att du inte
har tid!
Du har tid till allt som
du väljer att
prioritera.
 
Jag hoppas ni får en bra onsdag.
Jag ska hälsa på en ny doktor idag, och det ska verkligen bli spännande.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 

 

Kiviks Esperöd Arboretet Läs mer »

Kärleken till porslinsblomman – #växtkärlek

Hej i stugorna.
Hemma hos mig har jag lite olika sorters porslinsblommor. De är ett arv efter min älskade mamma Ingrid, som dog för 4 år sedan.
Hon var tokig i dessa porslinsblommor … eller hoyablommor som porslinsblomssläktet faktiskt heter på riktigt.
 
 
 
När jag fick ärva en del av hennes blomstersamling blev jag så glad och tog det på största allvar. Efter hand har jag dock lyckats döda några sorter. En del av dem är ganska kinkiga, medan andra är mycket lättare och tåligare.
 
Jag har nog fem sorters olika hoya kvar från min mammas samling. Det är blommor som trivs hos mig och accepterar min behandling. Jag tar alltid lite nya skott som får stå på tillväxt. Sedan brukar jag dela ut plantor till de vänner som jag vet vill ha. Det är ju bra att dela med sig, tänker jag … om något skulle hända mina egna blommor så kan jag alltid tigga tillbaka ett litet blomsterskott.
 
När de blommar så är det så vackra, och man förstår varför de kallas just porslinsblomma. Man ska tänka på att inte nypa bort de vissna blomsterklasarna, utan låta dem själv trilla av. Det är för att de blommar tydligen från samma ställe nästa gång också.
 
Visst är de fina – de exotiska porslinsblommorna!
Kanske ska jag också börja samla på lite fler sorter…. fast det får nog allt vänta tills jag är pensionär och får mer tid över. Tills dess vårdar jag ömt de plantor jag har efter min älskade mamma. ♥
 
Ja detta är en av mina stor blomsterkärlekar. #växtkärlek när den är som innerligast.
För mig är det liksom både sorg, saknad, glädje, kärlek och en massa minnen. Allt på en och samma gång.
 
Kram från mig
Annika
 

Kärleken till porslinsblomman – #växtkärlek Läs mer »

En träningsdag i det gröna.

Gomorron.
I helgen har jag och hunden Johnny haft en dag för bara oss själva.
Vi har varit ute vid Revinge med våra patrullhundskompisar och tränat.
Vilken glad gosse jag hade med mig den här dagen.
 
Det är så väldigt vackert där ute på fälten vid Silvåkra och Tvedöra. Jag tycker nästan att det påminner om savannen på Serengeti, där djuren strövar fritt. Några kor äter, andra ligger och sover och en del bara strövar mot något mål som de själva valt. Jag njuter bara av att se dem.
 
Fast jag och Johnny varit med i hemvärnet sedan 2011 så har vi nya spännande mötesplatser varje gång. Ni som känner mig lite mer, vet nog att jag är mer än lovligt förvirrad. Att jag lyckas hitta är lite av ett under.
Den här morgonen hamnade jag vid ett spännande projekt …. Ett ormprojekt och en snokkompost.
Eftersom jag vet att jag brukar förvirra mig, så är jag oftast ute i väldigt god tid. Såklart också den här morgonen. Jag hann med god marginal utforska den spännande komposten innan alla mina andra kompisar hjälpte mig och guidade mig rätt.
 
Vi hade en härlig dag ute på fälten. Johnny var en stjärna på ”vind och ”ljud”, men spårträningen gick alldeles väldigt dåligt. Bara att strunta helt i det den här dagen. Nästa gång går det säkert som en dans igen.
Tack alla mina underbara vänner i den ”gröna världen” för en strålande dag.
 
Dagens citat:
Jag kan sammanfatta allt jag lärt mig
om livet i tre ord.
Det går vidare.
 
Nästa helg är det regementets dag på Revinge. Kör gärna dit och kolla på alla uppvisningar vårt försvar har.
Jag och Johnny kommer nog också ha en pytteliten roll därute på lördag.
Kanske ses vi där och då.
 
Kram på er
Annika
 
 

En träningsdag i det gröna. Läs mer »

Värmen kom och alla mina växter flyttades ut.

Hejsan
I helgen kom äntligen den efterlängtade värmen hit.
Vår morgontur var förstås kall och lite kylig, men i solljuset skimrade de nyutslagna små bladen i skinande limegrönt.
 
Sakta men säkert smög värmen på. Vi plockade ut alla dynorna till soffan och tog eftermiddagskaffet på tralldäcket.
Några söta tjejer med sin pappa kom och hälsade på och småhundar blev glada över att få likasinnade kompisar för en stund.
 
Hela eftermiddagen bar vi ut växter och träd från orangeriet. Jag städade upp all gammal spindelväv och döda löv, och mot kvällen stod orangeriet äntligen nystädat och välkomnande, klart för sommarens mysiga stunder.
#växtkärlek
 
På kvällen satt vi ute och åt årets första middag. Jag och Emmy tog vars ett glas vin och bara njöt av den första smaken av ”sommarkväll”.
Den enda smolken i bägaren var väl när jag fick höra ryktas om de frostnätter som väntas nästa vecka …
Åhhhh …. det kan väl inte vara sant!! …. Ja, jag får helt enkelt försöka hålla koll på väderprognosen så gott det går den närmsta tiden.
 
(Ett särskilt tack till min fotograf, Emmy Henriksson, som för det här inlägget hjälpt till att knäppa de bilder där jag själv fastnat.)
Dagens tänkvärda ord:
 
Motgångar får vissa människor
att bryta samman,
andra att överträffa sig själva.
 
Ja, så är det är i livet. Allt blir inte alltid som man planerat. Även om saker inte går på räls och blir som man tänkt, så kan det bli minst lika bra ändå.
Jag ska bara jobba halv dag idag, sedan väntar nya roligheter på mig.
Ha det gott och hoppas ni får en fin start på veckan.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 

Värmen kom och alla mina växter flyttades ut. Läs mer »

Österlen Tulpaner – total växtkärlek.

Gomorron på er.
Nej, inte behöver man åka varken till Holland eller till Danmark för att njuta av blommande tulpanfält.
Söder om Lunnarp ligger Österlen Tulpaner som drivs av ett ungt driftigt par, Malin och Jocke.
Just nu blommar de flesta av deras tulpansorter, och det är slående vackert där. Ja, det nästan svider i ögon så grant det är just nu.
Där är tulpaner i alla de färger och former.
Jag tänkte att jag skulle titta ut vilka tulpansorter jag gillar bäst och som jag själv vill sätta i min trädgård. Sedan kan jag nämligen köra dit till hösten igen och köpa just de lökar som blev mina favoriter. Smart, eller hur!
Ja, om inte detta är #växtkärlek, då vet jag inte vad ….
… lite fotobomb följer …
 
Malin och Jocke som driver gården och Österlen Tulpaner är ett ungt driftigt par. Jag har egentligen känt Jocke sedan har var en tvärhand hög, och han har alltid haft så många järn i elden det bara går.
Att komma ut och se deras underbara fält var en härlig upplevelse och verkligen ett utflyktsmål som jag kan rekommendera.
Man kan såklart följa dem på deras facebooksida: https://www.facebook.com/osterlentulpaner/
 
 
 
En liten bukett tulpaner fick följa med hem. Eftersom så mycket kraft ska stanna kvar till löken så blev det ganska kort stjälkar. Men de passade ju utmärkt i min fina klongvas.
 
Dagens citat:
Vad solen är för blommorna,
är ett leende för mänskligheten.
 
Jag hoppas ni får en fin söndag och att det härliga vädret håller i sig.
Jag tänkte klä mig i grönt och ta med mig Johnny ut på en träningsdag.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 

Österlen Tulpaner – total växtkärlek. Läs mer »

Min vinst och en ananaspaj till kaffet.

Gomorron
 
Den har kommit nu. Min roliga vinst i bloggtävlingen som jag deltog i.
Jag är sådär lite löjligt glad och förtjust över att ha vunnit faktiskt. Ja tänk, 52 år gammal och barnsligt glad för en vanlig kollegetröja!
Jag har egentligen aldrig deltagit i någon form av tävlingar förut. Det är något som hängt med sen förr … något som jag haft med mig som barn. Kanske rädslan att förlora och misslyckas. När jag var barn var de det värsta som kunde hända, att frivilligt ställa upp på något och få bekräftat att man inte var ”bäst” …
Nu struntar jag i hur det går. Därför känns det nog extra roligt att ha vunnit en liten sak för någonting jag gjort alldeles själv.
Min happitude-tröja med mitt eget bloggnamn ♥ …
 
Som den uppmärksamme kanske ser så har vi äntligen kommit till skott och köpt den där sänggaveln som det inte riktigt blev råd till när vi investerade i de nya sängarna för sisådär tio år sedan.
Jesus på korset, det där krucifixet som min yngsta dotter hatar, det har fått flytta på sig lite. 
 
Ni kan tro att det varit kallt och blåsigt hos oss. Jag och hundarna trotsade de kyliga vindarna, och gav oss ner i skogen där det är lite lugnare runt öronen.
 
Jag blev allt lite häpen ändå över hur alla blommor i trädgården vågar slå ut, vädret till trots.
Blommor jag älskar och såklart sådana som är mindre uppskattade också.
 
Särskilt mycket älskar jag gullvivan. Kanske för att min hjärta klappar lite extra för den lilla byn Brösarp, som har just gullvivan som sin symbol … Idag plockade jag in några blommor i min lilla vas. Ren och skär #växtkärlek såklart.
 
 
På instagram såg jag att det skulle komma en liten söt hund till mig och bli passad i helgen.
Eftersom det inte var särskilt fint väder passade jag på att baka något gott till fredagsfikat. En ananaspaj blev det, och Johnny var med från början till slut. Han ser så himla rolig ut, när han försöker göra sig söt genom att vika in mungiporna som om han hade den största snusprillan i världen. Jag tror allt han var rejält sugen paj han också.
 
 
Dagens citat:
Det viktigaste är inte att vinna
utan att ha kul.
Fast å andra sidan är det
väldigt kul att vinna och
i synnerhet när man har kul.
 
Idag ska jag nästan åka till Holland … men bara nästan …
Jag hoppas ni också hittar på något kul idag. Ryktet säger att det ska bli härligt väder på Österlen idag, vi får väl se.
Kram på er.
Annika
 
 
 

Min vinst och en ananaspaj till kaffet. Läs mer »

Lykke nyfiken.

Gokväll.
I veckan planterade jag lite underbara nejlikor i en av mina ektunnor.
Ljuvligt söta i olika rosa toner.
Mina små hundar älskar kanske inte blommor direkt, men de är väldigt nyfikna av sig.
Bilderna från tillfället tycker jag passar som ett inlägg i tävlingen #växtkärlek.
 
Jag önskar er alla en riktigt mysig fredagkväll.
Kram på er.
Annika

Lykke nyfiken. Läs mer »

Högsta växel på Svensk Bilprovning.

Hejsan.
Oj, vad det har blåst och stormat här på Österlen de senaste dagarna. Ute på slätten är det rena sandstormarna har jag sett. Jag är så glad och tacksam för att vi bor vid skogen. Visserligen har det varit kallt och blåsigt, men inne i skogen är det ändå fullt ok.
Jag och hundarna har vandrat vår runda. Lilla hunden Molly har börjat med en besynnerlig sak. Hon totalvägrar att gå efter halva sträckan. Då vill hon bli buren. Jag misstänker att det är för att hon tycker att det är så himla mysigt. Hon hänger där som en trasdocka på min arm med slutna ögon. Ja, jag får väl vara glad att det inte är 36 kilos hunden Johnny som vill bli buren runt…. för snacka om att få ont i ryggen.
 
Så var då tiden inne för att få domen på min gamla Volvo. Besiktningen var oundvikligen här.
Killarna på bilprovningen är verkligen gulliga och de bara lovordade bilskrället jag trott var utdömt. Döm av min förvåning när det enda felet de fann var en kärvande handbroms.
Nu får min gamla Volvo hänga med ett tag till minsann, för inte kan man sälja bort en sådan här juvel.
Med kärleksfulla tag rattade jag den på högsta växel hem till Gyllebo igen.
 
Ni kan tro vi hade en vacker kväll här i Gyllebo igår.
Det var när vi kom hem från vår träningsgrupp i Nosework med hundarna som det såg ut som om skogen stod i brand.
 
 
Dagens citat:
En hungrig mage, en tom
plånbok och ett brustet hjärta
ger dig de mest värdefulla
lärdomarna i livet.
 
Det där kan nog vara sant. Och visst är det väl så att man jobbar bäst under press?
Idag har jag inte så mycket jobb på mitt kontor, så de papper som ligger där får allt ligga kvar tills nästa vecka.
Det är fredag så jag ska hitta på lite andra saker.
 
Jag önskar er alla en mysig fredag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 

Högsta växel på Svensk Bilprovning. Läs mer »

Min lilla bajshund och Tånnanders trappor.

Hejsan.
Nu har vi haft vår och sol i flera dagar.
Jag och hundarna traskar våra skogspromenader och njuter i mängder.
 
En morgon då jag skulle iväg till naprapaten fick det bli en lite mindre runda med hundarna. Jag skulle ju sticka iväg direkt när jag kom hem …
Precis den morgonen skulle mitt minsta lilla ”monster” Lykke passa på att äta bajs. Nerkletad och äcklig fick vi skynda oss hem, där jag var tvungen att bada halva hunden.
Varför händer alltid såna saker när man har som minst tid … och är finklädd med vit skjorta!
 
Vi hann i alla fall njuta av den underbara naturen.
Vitsipporna sjunger nog på sin sista vers, så passa på att ge er ut om ni vill njuta av dem.
 
Vi har varit på ett snabbt besök i Ilstorp. På vår väg dit stannade vi till vid Kiviks hamn, där vi åt vars en pizza i hamnkiosken. Mmmmm så gott. Det var säkert hundra år sedan vi åt pizza senast.
 
Vi tog vägen över Christinehof. Det gör vi alltid! Där är jag född och där har jag min rötter, så det känns alltid så roligt att komma dit. Vi såg ett väldigt skabbigt rådjur på vår väg.
-”De ser ut så vid denna tiden”, förklarade Stefan kunnigt för mig … själv är jag lite tveksam till om hon inte var lite sjuk också…
 
Jag har lovat att göra lite reklam för våra vänners företag. Tånnanders Trappor.
De renoverar alltså gamla trappor så de blir väldigt tjusiga igen. Som nya.
Själv hade jag mer än gärna låtit Tim och Bosse renovera vår gamla trapp … enda problemet är att vi inte har någon gammal trapp i vårt hus – vi har ingen trapp alls. Men det blir väldigt bra och mycket snyggt.
Är någon där ute intresserade så förmedlar jag gärna kontakten till dem.
 
Dagens kloka ord:
Det bästa sättet att glömma vad du tror
att du känner är att koncentrera dig på
det du vet att du vet.
 
Idag hade jag tänkt att köra och besiktiga min gamla Volvo. Ni får hemskt gärna hålla en tumme för mig för det är alls inte säkert att jag kan charma lika mycket som förra gången. Vi får väl se …
Jag hoppas ni har något härligt på era dagsscheman idag.
 
Kram Annika
 
 
 

Min lilla bajshund och Tånnanders trappor. Läs mer »

Rulla till toppen