Allmänt

Kärlek i min trädgård.

Hej hej.
Mina kungsängsliljor har i år blivit som siamesiska tvillingar.
Riktig syskonkärlek utstrålar de tycker jag.
Därför tycker jag att de passar alldeles utmärkt som bidrag till tävling #växtkärlek.
 
Jag har såklart mer underbara blommor just nu i min trädgård. Mitt japanska körsbärsträd med de kärleksrosa blommorna. Eller den lilla förgätmigejen som strålar av kärlek bara genom sitt underbara namn.
På ett litet träd spricker snart de söta små aprikosblommorna ut, redo för pollinering. Ja, det är kärlek så det skriker om det.
 
 
Ha en skön kväll.
Kram från mig.

Kärlek i min trädgård. Läs mer »

Min älskade Lövis och ett lättlöpt vårrus.

Hejsan.
Så var han då här igen. Min älskade ”Lövis”!!
Nej, nej, jag har inte gått och kärat ner mig i vår statsminister. Nej, det är den underbara lövgrodan som visade upp sig igen.
Min söta granne vet hur hopplöst förälskad jag är i grodor, så en dag kom hon sättande med andan i halsen och sa på bruten engelska att ” the green one is here”. Och där satt han på hennes staket.
Visst är de underbara – de vackra små lövgrodorna.
 
Thanks to my neighbor Ursula, for showing me the Lovely frog! ♥
 
 

 
 Igår var jag med tjejerna från XL Bygg och sprang vårruset i Malmö. Det var ett underbart väder.
Mitt lopp gick hyfsat. 5 kilometer på 34 minuter. Det får man vara nöjd med när man är en dam i sin bästa ålder. 
Tack söta XL-töser för att ni vill ha mig med i ert lag.
 
 
 Dagens citat:
Jag tävlar inte med någon och jag
har ingen lust att låtsas som om
jag är bättre än någon annan.
Jag försöker bara vara en bättre
version av mig själv än jag var igår.
 
Idag vaknade jag med en envis huvudvärk, så jag unnade mig att somna om och tog lite sovmorgon (till halv sju). Ja, jag är en morgonpigging. Nu är det ok igen, så jag ska sparka igång dagen.
Hoppas ni alla vaknat och mår riktigt bra idag.
Stor kram
Annika
 
 
 

Min älskade Lövis och ett lättlöpt vårrus. Läs mer »

#Växtkärlek

Tävlingsdags igen.
Under maj månad kommer jag att hänga med i en tävling här på Blogg.se, som kallas ”växtkärlek”.
Just nu har jag bara en grov plan på vad jag ska skriva och blogga om under månaden som kommer…
Det får helt enkelt växa fram … japp, där var jag allt lite vitsig också
 
 
Mitt först bidrag får bli en bild från vår tur på Stenshuvud.
För mig symobiliserar den verkligen kärlek, riktig växtkärlek. Träd som ömsint kramar om varandra.
Ha det gott och ett stort lycka till, önskar jag alla mina härliga medtävlande.
Nu kör vi växtkärlek så det ryker om det.
 
 
Kärlek på er ♥
 
 
 
 
 

#Växtkärlek Läs mer »

Hällevik och norra Stenshuvud.

Hejsan.
Wowww, som vi har njutit den här helgen.
Här hos oss blev det ett riktigt kalasväder.
En av dagarna startade jag och Stefan morgonen med en vandring vid Stenshuvud.
 
 
Vi stannade vid Hällevik. En av traktens vackraste platser tycker jag.
Här hade min svärfar sitt ålafiske när han levde. Idag har min svåger tagit över det och både jag och Stefan besöker gärna den här platsen.
Den gamla ålaboden ligger mysigt och lummigt inbäddad i skogskanten. Alla fiskegrejerna står redo för nästa säsong. I vattenkanten växer den knallgula kabbelekan.
 
För många år sedan fanns det en sjöman som tog plantor med sig från utlandet. Amerika tror jag att det var. Dessa utlänska träd planterade han vid norra Stenshuvud. Ett tag tyckte man att dessa träd inte hörde hemma i vår svenska fauna och satte igång att ta bort dem. En ofantligt stor bambubuske togs bort, innan man kom på bättre tankar. Så nu står alla de andra gigantiska och märkvärdiga träden kvar här.
Ja, det är verkligen mysigt att ströva runt här.
 
 
Vi vandrade längs med havet i hopp om att stöta på hägern som brukar hålla till där. Mycket riktigt satt han där i vattenkanten. Men räddare och varskare fågel får man då leta efter. Så fort vi närmade oss flög han hals över huvud iväg. Ingen fin hägerbild den här dagen inte.
 
Om man går längs havet nedanför berget så kommer man efter en stund till den sötaste lilla fyr man kan tänka sig. Här är ett perfekt ställe att stanna för en kopp kaffe och en smörgås. Just idag hade vi inte någonting med oss, men vi pausade ändå en stund och njöt av vårvärmen.
 
Vi satt en stund i solen och vilade innan vi gick tillbaks till Hällevik igen. I en liten solig backe där solen värmde upp alldeles extra mycket, stod de ståtligaste gullvivor man kan tänka sig.
 
Innan vi styrde kosan mot Gyllebo igen, stannade vi till på musteriet och köpte med oss mera must.
Äppelmust är utan tvekan den dryck vi konsumerar mest av i vårt hem. Ett glas must är som att äta ett äpple säger Stefan. Mmmmm …
Vackert har de där på musteriet också. Väl värt ett besök.
 
 
Dagen citat:
Bli inte knuffad av dina bekymmer.
Låt dig ledas av dina drömmar.
Så här mysigt har vi haft det i helgen. Jag hoppas ni också hittat på något extra den här helgen när solen strålat och våren kommit.
Idag ska jag jobba på – ”tre kvart i timmen”  (fem kvart i timmen) – för att i eftermiddag ta mig till Malmö och tillsammans med härliga töser från XL rusa som en vilde genom staden. Vårruset såklart.
Ha det bra.
Kram Annika
 
 
 
 
 

Hällevik och norra Stenshuvud. Läs mer »

En magisk Valborg.

Hej och gomorron.
Åhhh, vilken underbar Valborgsmässoafton det blev det här året.
Vi kunde inte önskat mer av vädret. Soligt, lugnt och skönt.
 
Jag hoppas att ni alla hade en lika härlig afton som jag. .
Jag firade in våren i Komstad som jag brukar. Med världens underbaraste släkt och familj.
 
Gammal och ung. Stor och liten. Fina hunden Isa och katten ”Balle Ballerina”.
En underbar kväll. Tack alla fina ni som var med ♥
 
 
 
Jag hoppas att ni alla får en skön 1 maj.
Egentligen skulle jag själv helst av allt bakat den största chokladtårtan i världen och kört till min äldsta dotter med. Hon fyller nämligen just idag hela 29 år. Nu är hon i Canada, så det går ju inte.
Men ett stort grattis min älskade unge.
Grattis Andréa ♥
 
Ha en bra första maj kära ni.
Gör den bra!! Så bra det bara går!
 
Kram Annika
 
 
 

En magisk Valborg. Läs mer »

Vi åkte och shoppade en ny bil, sedan firade vi med en grillad på XL.

Hejsan.
Ja, lite vårshopping såhär en lördag det är väl aldrig fel.
Fast att det skulle hamna en ny bil i varukorgen, det var ju inte direkt planerat.
Bilar hör inte till något jag gillar att handla.
 
Jag började min dag med en tur med mina hundar. Morgonen var grå och mulen, fast det kändes ändå att ett mildare väder var i antågande.
 
Efter en dryg vecka hos oss var det tid för lilla hunden Snowie att åka hem igen till sin egen matte och husse i Tomelilla.
Hon var inte sen att hoppa med i Amandas handväska, rädd för att eventuellt bli kvarglömd här.
Min egen lilla hund Molly har ett särskilt gott öga till Amanda och blir gärna klappad och kelad av henne.
 
Sedan gav vi oss iväg på den där shoppingrundan som skulle resultera i en ny bil.
Såklart har jag funderat på det innan, att min älskade gamla Volvo cross country nog var redo för att gå vidare i nya ägor.
Leveranstiden för min nya bil är ganska lång och tills dess ska jag se om jag kan sälja Volvon själv. Det är en riktig pärla i 97 års modell. Den är sparsamt körd och har endast rullat 16.000 mil. Ja, för den som är van mekaniker så tror jag att det är ett riktigt fynd. Det enda som krävs är nog lite städning, och justering av handbromsen.
Egentligen hatar jag bilaffärer – det ska bara rulla.
 
I Ystad stannade vi till på XL som hade våryra. Härligt. Där på XL träffade jag några av mina gamla, goa kollegor från min tid som byggsäljare. Vi åt vars en grillad korv och styrde sedan kosan hemåt.
 
 
På kvällen kom solen. Då grillade vi en bit kött och njöt en stund i solskenet.
Livet är allt bra skönt att leva.
 
Dagens tänkvärda ord:
Det finns två dagar på året då man
inte kan åstadkomma något.
Den ena dagen är igår, och den andra dagen är i morgon.
Så IDAG är rätt dag att älska,
tro och göra mest av allt. LEVA.
 
Jag hoppas ni alla får en fin dag. Att ni välkomnar våren och firar en riktigt härlig Valborg.
Jag ska träffa personer som jag tycker väldigt mycket om. Om vädret tillåter ska vi grilla lite bål
annars ska vi nog mest dricka kaffe, träffas och umgås.
Ha en härlig Valborgsmässoafton.
 
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 

Vi åkte och shoppade en ny bil, sedan firade vi med en grillad på XL. Läs mer »

Vilken härlig fredag jag fick.

 
Gomorron.
Nu har den nog bestämt sig. Våren alltså. Den har nog bestämt sig för att bruka lite mer allvar tror jag.
Den här morgonen var vädret härligt. Lite mildare och skönt soligt.
 
Jag och Johnny började vår morgon med ett springvarv runt sjön.
Det var en seg sölkorv jag fick med mig ut i kopplet den här morgonen. Han ville nästan inte stig ur sin säng. Men jag tror att rundan gjorde oss båda gott.
 
 
 
Jag och småhundarna gick en sväng i den lilla ekskogen. Där är så ljuvligt nu när vårblommorna slagit ut och står som vackrast. Molly och Lykke är så små att de nästan kan gömma sig bland vitsipporna.
 
Det finns dagar som inte alls blir som man planerar, nej, det blir liksom hundra gånger bättre. Den här fredagen var en sådan dag.
Mina arbetsplaner slog jag snabbt ur hågen när en av mina döttrar dök upp här hemma efter en resa till Italien. Strax dök nästa dotter upp med en påse nybakta bullar.
Mitt kylskåp gapade tomt, men vi trollade ändå fram lite godsaker och kokte en stor kanna kaffe.
 
Vi bänkade oss ute i vårsolen med vår fika och strax dök även Stefan upp.
Jag älskar sådana här oplanerade stunder när vi bara är tillsammans. Mysigt och härligt.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Du kan ge utan att älska, men du
kan inte älska utan att ge.
 
Jag hoppas ni får en skön lördag. Jag ska jobba lite någon timme idag, men sedan ska jag njuta av dagen.
Min trädgård vill ha lite omsorg och kanske får träden flyttade ut från orangeriet. Vågar man det, tror ni?
En stor kram
Annika
 
 

Vilken härlig fredag jag fick. Läs mer »

Våren har det inte lätt.

Hej och gomorron på er.
 
Oj vad våren kämpar på nu. Hos mig har det varit frost och alldeles vitt på fälten när jag steg ur sängen.
Blommorna i trädgården slokade och jag är allt lite orolig över hur de ska klara dessa kalla morgnar.
Vackert ar det såklart. Långkalsonger kan jag ta på … men de underbara blommorna, de har ingen mössa eller varma kallingar att ta på sig.
 
Efterhand, uppåt dagen, värmde solens strålar upp rejält och genast kändes allt mycket mera vårlikt.
Snåren som jag tror är tjörne, blommar snart för fullt, och deras små vita blommor är ljuvliga.
 
Vitsipporna har växt sig stora och frodiga och nunneörten blommar för fullt.
En runda i skogen är full av nya upptäckter varevigaste dag.
 
Jag har varit i Malmö hos mitt smärtteam. Det är något jag går på för att få hjälp med mina problem i ländryggen. En sak jag blivit ganska bra på nu, det är att åka tåg och stadsbuss. Första resan dit, kände jag mig ungefär som ”Crocodile Dundee i New York”. Jag nickade och hälsade lite förvirrat på alla.
Nu känner jag mig riktigt världsvan. Jag åker hit och dit med stadsbussarna, lyssnar på min ljudbok och går och fikar på Espresso House.
Hur behandlingen går … det ska jag utvärdera när allt är färdigt.
 
Min underbara dotter Emmy, har varit här och hjälpt mig passa hundarna.
De är ganska lättpassade … ja förutom lilla Lykke då förstås. Lykke envisas med att hela tiden hitta på en massa hyss.
Jag börjar mer och mer undra vad det är för linjer i hennes stamtavla … någon jakthund måste det i alla fall ligga bakom. Senaste bytet för henne var en stackars liten kaninunge. Visserligen tror jag att det är katten Felix som ligger bakom själva mordet, men Lykke var inte sen att överta bytet och morrande försvara det med alla medel. Livet kan vara grymt i vår djurvärld, och såklart gav Felix igen för att ha blivit av med sin middag pga av snorvalpen Lykke.
 
Dagens kloka ord:
Det finns inga felaktiga svängar,
bara oväntade vägar.
 
Så var det då fredag igen. Jag undrar om ungdomar också upplever att veckorna rusar i allt för hög hastighet. När jag själv var yngre, tyckte jag att det liksom sniglade sig fram till helgen. Numera hinner man ju inte blinka.
Jag har lite att pyssla med, som alltid.
Jag hoppas ni har något roligt att se framemot och får en riktigt skön fredag.
Tack för att ni tittade hit.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 

Våren har det inte lätt. Läs mer »

Poolen städas och sädesärlorna tittar nyfiket på.

Hejsan.
Nu är den här tävlingen på bloggen slut, men jag tänker babbla på precis likadant som förut. Ja, precis som vanligt.
Våren känns allt lite trög och kall i år. Men solen strålar och fåglarna sjunger, så värmen kommer nog den också med tiden.
 
Stefan har städat poolen, så den ska vara redo när värmen väl slår till.
Jag blir lika häpen varje år, över hur klart och fint vattnet blir med lite extra klor.
 
Varje år kommer det ett par sädesärlor som bor någonstans under vårt tak. Jag blir så glad av att bara sitta och titta på dem. De spatserar runt på gräsmattan och vickar och vippar med sina långa stjärtfjädrar. Det känns nästan som om de studerar vårt arbete med poolen, där de sitter helt orädda på kanten.
Visst är sädesärlan en riktig nyfiken liten krabat som man blir glad av?
 
På vår morgontur såg vi rådjursbocken ute i kornas hage. Jag tror att det är samma herre som hållit sig här de senaste åren. En ganska oblyg gosse, som inte är särskilt rädd av sig.
 
Nu verkar det banne mig som om jag fått gröna fingrar.
I vintras köpte jag en liten söt saintpaulia med bara någon enstaka rosa blomma i. Nu har den gett sig till att blomma alldeles väldigt mycket. Jag blir nästan lite förvånad över hur bra den trivs hos mig.
 
Dagens kloka ord:
Livet är inte där och då,
utan här och nu!
 
Jag hoppas ni får en fin torsdag. Jag har lite ärende mest hela dagen, så här blir det full rulle.
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
 

Poolen städas och sädesärlorna tittar nyfiket på. Läs mer »

Mina tre lyckopiller. #HappiChallenge

Hej kära läsare.
 
 Först … tack för att ni hängt med på alla mina #HappiChallenge inlägg här på bloggen.
Tack ♥
 
Nu har vi kommit fram till sista dagen av tävlingen, och jag vill då passa på att lyfta fram mina egna lyckotjejer, mina energikickar och närmaste tre vänner. Mina egna döttrar. De tre små personerna, som gör mig mest lycklig i livet.
De är precis som alla andra döttrar såklart, varken bättre eller sämre än någon annans, men för mig är de ALLT.
  (sluta sura nu Stefan, du vet att du betyder lika mycket såklart)
 
Självklart har mitt liv med dem varit precis som för alla föräldrars liv med barn – en färgkavalkad av känslor.
Allt från arga, irriterade, oroliga känslor till sentimentala, glada, stolta och djupt kärleksfulla känslor.
De är mig alla tre så innerligt kära.
 
Jag vill passa på att berätta för dem hur mycket de betyder. Hur värdefulla de är. Oavsett vad de presterar, oavsett vad de gör, så länge de gör sitt bästa och så länge de gör det som deras hjärtan brinner för så är de bäst i hela världen.
 
Ja, detta är mina älskade töser som jag vill ge lite extra uppmärksamhet i detta inlägg.
 
Jag hoppas att ni alla har någon i ert liv som också betyder såhär mycket för just er. Även om det kanske inte är barn så kan det ju vara någon annan person. Kom ihåg att ge de personerna lite extra uppmärksamhet och berätta att de är betydelsefulla i just ert liv.
 
Mitt budskap med detta inlägg är att ta vara på de som står er nära. Beröm och visa uppskattning, det kostar ingenting.
 
Mina tankar om beröm ….
Var snar till beröm.
Med snälla berömmande ord kan man lyfta någon annan till en högre höjd, en bättre version av sig själv. På samma sätt är det med nedvärderande och klagande ord, de kan sänka någons självförtroende och självkänsla  totalt.
Var mer noga med att berömma någons personlighet än någons prestation.
 
På sociala medier skrivs det så mycket hur alla vill bli behandlade. Hur andra ska vara mot dem själv. 
Jag vill istället tänka tvärtom – hur ska just jag behandla människor i min närhet så de mår bra. Jag tror det blir som ringar på vattnet. Automatiskt blir jag själv bemött på samma vis.
 
Dagens kloka citat:
Bästa sättet att göra barn snälla är att göra dem lyckliga.”
 
Mina tre töser. Som jag älskar er. Med er har jag aldrig tråkigt och för det vill jag tacka er.
Tack Andréa, Amanda och Emmy, för att ni är just NI ♥
 
 
Och tack till Blogg.se för att ni med denna tävling fick oss som deltog, utmaningen att sätta lite extra fokus på glädje, kärlek och positiva saker här ute på nätet.
Själv kommer jag fortsätta att lägga mer krut på de glada inläggen istället för de tråkiga.
 
Tack alla fina läsare som tryckt på det lilla gillahjärtat och skrivet kommentarer. här och på facebook.
Vill ni så ses vi igen.
(….jag finns ju här även i fortsättningen med mina tankar, bilder och babbel)
 
Kram Annika
 
… ja såklart … Stefan, han är mitt livs kärlek … men han förtjänar ett alldeles eget inlägg en vacker dag.
 
 

Mina tre lyckopiller. #HappiChallenge Läs mer »

Rulla till toppen