Hemma hos mig.

Fantasi…

… rullar vi runt bland mjuka kuddar …
Gokväll i stugorna.
Ja den sångtexten ljuder ofta i mitt huvud nu när jag bäddar vår säng om morgnarna.
Jag har fallit för trenden med många kuddar.
-Du tycker inte att du gått lite överstyr nu, undrade Stefan med trött röst, när han hade fått bäddningen på sin lott en tidig morgon …
Jo, lite överdrivet är det nog allt. De där kuddarna ska inte bara vara många. De ska också vara ”stukade” på mitten. Man ska helt enkelt slå till dem på mitten så det blir en liten fördjupning uppe på.
Jag som inte ens får rätt med ”stukningen” på min militärbasker, jag låter den detaljen förbli bortglömd.
En annan tröttande sak är att man varje kväll måste ta bort alla kuddarna från sängen och stapla dem i en fin hög på golvet, så ingen ska trilla och bryta benen i händelse av att man måste störta upp mitt i natten.
Att ha alla kuddar kvar i sängen är inget alternativ, för då riskerar man att vakna upp nästa dag med tidernas nackspärr och det vill väl ingen människa utsätta sig själv för.
Japp, tavlan där ovanför sängen är en glad Gunilla Mann tavla. Den har Stefan fått då han gjorde ett byggarbete i hennes ateljé. Själv blir jag lite trött i hjärnan av den. Jag gillar vår lilla svartvita canvastavla betydligt bättre …
Den med den stora kärleken.
Ha en fin kväll alla söta.
Själv nynnar jag vidare på den där låten som jag svängde rumpan till i början av 80-talet …

”Men i min Fantasi
Rullar vi runt bland mjuka kuddar
Fantasi
Du bort mina bekymmer suddar
Fantasi
Du säger att du älskar mig
Fantasi
A-ha

Dina vänner
(a-ha, aaa)
Garva åt mig när jag försökte få fram
Vad jag känner
(a-ha, aaa)
Men jag fick bara fram:
Eh..?”

Kram Annika
Dela gärna

Fantasi… Läs mer »

Jul i mitt lilla orangeri.

Hejsan.
Inget är som att dricka en kopp rykande varm, kryddig och god glögg inne i mitt lilla orangeri.
Med en massa levande ljus. Doften av slumrande citron- och olivträd.
Det enda som hörs är vinden utanför.
Här inne är det lite trångt nu över vintern.
Här förvarar jag alla de frostkänsliga träd och blommor som jag har i min trädgård på sommaren.
Ibland åker halvtråkiga krukväxter ut hit för att repa sig. Det är något med klimatet här inne, för ibland blir det som om blommorna får nytt liv.
Andra växter får en mellanlandning här innan det är dags för blomhimmeln. Några tar jag skott och sticklingar av innan de hamnar på komposthögen.
Att duka upp för lite glöggmys här ute är så himla mysigt.
Ingenting här är sådär helt perfekt. Lampkronan har Stefan svetsat ihop, och han fnyser lite generat över den ibland.
Även de söta gubbarna som står på fönsterbrädan har Stefan täljt. Han har det som avkoppling ibland, när vi sitter ute på sommarkvällarna och myser. Jag tycker att de är så himla gulliga och charmiga, de där gubbarna. Men Stefan fnyser åt dem också.
Till sommaren är det nog dags för oss att se över det lilla orangeriet lite. Ny färg behövs lite här och där.
Min mamma Ingrid hade precis blivit sjuk i cancer när vi började bygga det lilla huset, och tyvärr fick hon aldrig se det färdigt. Jag vet att hon hade älskat det!
Just nu sitter vi bara här och njuter. Sommarens arbete får vänta.
Vi njuter av levande ljus, varm dryck i kopparna och en brasa i eldkorgen.
Tänk, det har nästan gått 6 månader sedan vi satt här och åt vår midsommarmat, bara han och jag. Jag och min Stefan.
Det inlägget hittar ni här.
Dagens citat:
Äkta kärlek har ingen motsats.
Jag önskar er alla en fin dag.
Njut av de ni har, plötsligt en dag kan allt vara helt förändrat. För det kan vi alla vara helt säkra på … ingenting är beständigt. Varken goda eller dåliga saker. Allting kommer att förändras. Så lev, här och nu.
Kram Annika
Dela gärna

Jul i mitt lilla orangeri. Läs mer »

Redan dags att tända andra ljuset.

Hejsan.
Nu får jordklotet allt bromsa in i sitt snurrande och den stora tidsmaskinen borde slå i nitarna och sakta in lite.
För visst är det galet hur fort tiden springer nu.
Det känns som det var igår vi tände det första lilla ljuset i adventsstaken och redan är det dags för nummer två.
Lika bra att tända på hela rubbet direkt tycker jag!
Jag har ett arrangemang med fyra blockljus som står i härlig vitmossa. Tanken är väl att man ska tända ljusen, ett efter ett för varje adventssöndag. Men det tycker jag är så himla fult, så här får de brinna allihopa på en och samma gång. Blockljus är liksom inte till för att agera adventsljus enligt mig.
Såklart har jag en traditionell adventljusstake där jag tänder ljusen i tur och ordning som det är meningen att man ska.
Så nu är det alltså redan dags för ljus nummer två.
Lite julbestyr har vi hunnit med under den gångna veckan.
Stefan och lilla hunden Lykke har fått en utegran på plats utanför stora fönstret i köket. Så himla mysigt och stämningsfullt när det är mörkt ute.
Jag har börjat att tillaga julmaten så smått nu. För maten är väl det viktigaste av allt?
Mycket köper jag färdigt, men vissa saker är inte alls gott att köpa färdigt. Brunkål tycker jag är en sådan sak. Jag älskar brunkål. Det är en av mina favoriter på julbordet. Brunkålen och skinkan …. Mums! Men det måste vara hemmalagad brunkål som är gjord på mitt eget vis.
En stor sats har jag nu klar som ligger och väntar i frysen på den stora dopparedagen.
Dagens citat:
Vi är inte bara här för att försörja oss.
Vi är här för att berika världen.
Idag kan vi väl hjälpas åt att berika världen. Kan vi inte hålla inne med gnäll
Låta bli att prata om sjukdomar och elände (hjälper ju inte om man nu inte är hos doktorn) och istället prata om positiva saker. Kanske tänka på att lyssna, istället för att bara tänka på sina egna repliker …
Ska vi inte prova med det?
Ha det fint.
Kram Annika
Dela gärna

Redan dags att tända andra ljuset. Läs mer »

Så mycket gott av en saffransdeg.

Hejsan.
Jösses vad tiden rusar tycker jag.
Det känns härlig att nu ha fyllt på frysen med smarriga saker såhär i adventstider.
Jag och min dotter Amanda träffades ju förra veckan och pysslade tillsammans. Mest blev det bakning för hela slanten. Så mycket gott vi gjorde av en stor saffransdeg.
Amanda kom hit en tidig morgon, efter att ha jobbat nattskift. Med sig hade hon köpt färska bullar, så vi började med en härlig frukost bestående av varm choklad och gott pålägg.
Såklart fick Amanda vila sig en stund sedan, för det måste man ju när man jobbat natt. Det passade jättebra, för under tiden hann saffransdegen jäsa och jag fick undan lite kontorsjobb.
Sedan var det bara att ta sig ann vår jättedeg.
Mitt recept på den här saffransdegen kommer från ”Sju sorters Kakor”. Jag gör först en vanlig vetedeg och efter jäsningen blandar jag i en röra av smör, saffran, socker och ägg. Det brukar bli saftiga och goda kakor.
Så gjorde vi en fyllning av smör, vit choklad och riven mandelmassa till de fyllda bakverken.
I ett av äggen fanns det två äggulor. Jag vet inte om det där betyder tur eller om det har någon annan betydelse mer än att den här hönan väntat tvillingar. Jag passade i alla fall på att önska mig lite, för säkerhets skull …
Så mycket härligt goda bullar, kakor och lussekatter det blev av den där stora degen.
Mums.

Under tiden som allting skulle jäsa och fara in och ut ur ugnen och gräddas, så passade vi på med lite annat pyssel som hör julen till.

Nu hoppas jag att ni får en härlig onsdag. På mig väntar arbetet som vanligt och då tycker jag det här lite småroliga citatet kan passa:
När ditt jobb känns tungt och tråkigt, och du är på gränsen till depression och inget går som det borde på jobbet, gör då följande:
När du åker ifrån jobbet, stanna till vid apoteket och köp en stjärttermometer av märket Johnson and Johnson. Öppna förpackningen och läs bruksanvisningen. Där kommer du att finna en mening; ”Varje termometer testas personligen i fabriken”
Blunda nu och upprepa med hög röst minst fem gånger: ”Jag är glad över att inte jobba på kvalitetskontrollen på Johnson and Johnson”….
Ha en fin dag.
Kram Annika
Dela gärna

Så mycket gott av en saffransdeg. Läs mer »

Klädd likt Nalle Puh och en smarrig saffranskaka.

Hejsan
Där här med min sjukskrivning det blev det inte mycket av med efter operationen.
Jag tog det lite nätt den första dagen, men sedan tuffade livet på som vanligt. För så är det när man är en egen företagare. Allting är på ju gott och ont.
Men det har verkligen inte varit några problem för mig.
En enda sak har jag fått tänka på bara, och det är att inte ha byxor som sitter åt i midjan.
-Men då tar man väl bara sin Nalle Puh outfit, tänkte jag.
Haha … jag visste väl att den skulle komma till nytta någon gång.
 
Att vara klädd som Nalle Puh passar sig synnerligen bra när man ska baka gula saftiga julkakor tycker jag.
Jag har ett recept på en jättegod mjuk saffranskaka med smak av ljus rom. Åhhh,, jag älskar den kakan, särskilt nu till advent och till den första glöggen.
Enkel och så himla god.
 
Det här receptet tror jag kommer från Leila bakar … men det är med recept som med tänkvärda ord – man vet aldrig riktigt i vilkens mun de varit i först.
Nåväl här följer i alla fall receptet på min saffranskaka:
 

·        3 st ekologiska ägg

·        2,5 dl strösocker

·        1 tsk vaniljsocker

·        50 g smör

·        1 dl mjölk

·        0,5 g saffran

·        1 msk ljus rom

·        3,5 dl vetemjöl

·        2 tsk bakpulver

·        1 nypa salt

·        smör och kokosflingor till formen

·        florsocker till pudring av kakan

 

·        Sätt ugnen på 175 grader.

·        Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

·        Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk och rom, blanda det med äggsmeten.

·        Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

·        Smöra och bröa en sockerkaksform med smör och kokosflingor. Fyll med smeten.

·        Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

·        Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller. Pudra över florsocker.

 

På kvällen dukade jag upp för en av mina absoluta favoriträtter, för mig och min Stefan. Stekt ungtupp. Sååå himla gott det är!

 

 
 Dagens citat:
 
Det spelar ingen roll vem du brukar vara.
Det enda som betyder något är vem du
väljer att bli.
 
 
Tänd det första ljuset, luta er tillbaka och bara njut för en stund… det är nu som det är som bäst.
 
Kram Annika
 
 

 

Dela gärna

Klädd likt Nalle Puh och en smarrig saffranskaka. Läs mer »

Hyacinter, änglaspel och pissevär.

Hejsan
I veckan som gått har det nästan bara regnat och regnat. Så har det regnat lite till. Och däremellan har det blåst halvt storm också.
Här på  Österlen går allt sånt här sorts väder under en och samma benämning. Nämligen ”pissevär”.
Kanske är det ett drag från det danska språket, som är lite mer hårt och vulgärt, än vår fina riksvenska,
Vårt lite finare språk som känns mjukare och mer melodiskt än danskans mer direkta och ocensurerade.
Men jag bara älskar det danska språket! Jag är en liten gnutta avundsjuk på min dotter faktiskt, som numera behärskar danskan helt utan problem.
Ibland tänker jag på danska tyst i mitt huvud … ”jeg syns de er flott” ….
… kanske är jag lite halvknäpp ändå!
Men pissevär har det definitivt varit!
Även om det visst kan vara både mysigt och trevligt att sitta inne och kura i sin stuga, så blir livet lite lättare om det inte regnar småspik precis hela tiden.
Det känns nästan som om det inte vill bli riktigt dagsljus på hela dagen.
För att muntra upp mig lite har jag förgyllt vårt hem med både ljus och blomster.
Hyacinter såklart. Jag älskar dessa lökar. Den doften alltså!!!
Såklart sparar jag dem alltid när de blommat över och när våren kommer åker de ner i jorden i hopp om att de ska få ännu någon säsong med blommor där ute.
Nytt i huset är också det näpna lilla änglaspelet.
När jag var barn så hade vi ett likadant hemma. Jag tycker att det är så fint!
Nu hoppas jag att helgen kan bjuda på någon liten ynka solglimt. Och om det nu skulle vara för mycket begärt, så skulle jag bli väldigt glad om det här på Österlen kom en sådan där berömd snöstorm som inte finns någon annanstans i världen.
Nämligen ”itt sunt darrande redet snifnog …  ja en rejjell, redi bösa”!!
Dagens tips:
Tag ut lite glädje i förskott när du
har tråkigt.
Japp, det bästa uttaget man kan göra skulle jag tro.
Varför inte leta upp några gamla foto som man kan skratta åt …
Det här är ingen bra bild – men ganska rolig ändå, med den där obehörig figuren i bakgrunden.
Typiskt katter!!
Ha det fint, skratta mycket och njut av en härlig lördag.
Kram Annika
Dela gärna

Hyacinter, änglaspel och pissevär. Läs mer »

Varför det heter julstök.

Hejsan
Idag är det den 1 december och jag och min dotter Amanda ska julstöka här hemma hos mig.
Julstök heter det för att det bli så väldigt uppställt och rörigt. Som ett bombnedslag.
Det ska vara stökigt – det är liksom det som är hela grejen. Det är därför det heter just julstök.
Om ni ser någon på sociala medier som har julstök i ett välordnat kök, då är det bara lureri, ungefär som ett filmtrick tror jag.
För fem år sedan när alla tjejerna bodde hemma och julpysslade, då vill jag lova att det var rörigt emellanåt.
Stugans kök var litet, men det fanns hjärterum och det innebär ju att det också fanns stjärterum.
Åhhh vad jag saknar den där röran nu…
Då när det byggdes stora pepparkakshus, bakades bröd, julgotter och marsipangrisar.
Då när det tog en hel dag att diska upp efter dem.
(året var 2012, och pepparkakshuset hade fått sin inspiration från Ystads gamla vattentorn)
Som sagt, idag kommer Amanda och lilla hunden Snowie hit och vi ska pyssla tillsammans, hon och jag.
Jag och Johnny förbereder oss såklart med en stärkande promenad först.
Ännu går korna i sin hage och dräller. Jag undrar sådär lite försynt om bonden månne har glömt att han är kreatursägare … Men sånt kan man väl inte bara glömma bort?
Nu är det bäst att vi skyndar oss på här, innan hunden Snowie  med sin lilla matte kommer hit.
Såklart har jag förberett med en massa olika ingredienser för dagens pyssel.
Glöggen är provsmakad och en massa levande ljus ska tändas. Jullistan på Spotify är redo.
Det fanns en tid när min stuga var liten och trång, och huset var rörigare än någonsin.
Jag saknar den tiden nu, såklart.
Men det ska bli så mysigt att pyssla lite mer lugnt och stilla idag. Var tid har ju sin tjusning.
Kanske får vi möjlighet att starta en videochatt över hela världen också – vem vet.
(Ett litet budskap till alla unga barnfamiljer som kanske stressat ser alla de välordnade instagrambilder med förskönande filter. Bilder på hur ett lyckligt julfirande ska se ut. Men vet ni, lyckan finns inte där i fasaden, lyckan bor i era hjärtan tillsammans med dem ni älskar.)
(en jul då vi hade rörigare än någonsin – men så mycket lycka och värme)
Dagens citat:
Små, små ord av kärlek,
sagda varje dag
sprider över hemmet
solsken och behag.
Hoppas ni alla får en fin fredag. Och hinner man inte julstöka, så är det viktigaste att man hinner vara tillsammans. Det finns färdiga pepparkakor och man bli precis lika snäll av dem.
Tjingeling och kram.
Annika
Dela gärna

Varför det heter julstök. Läs mer »

Himlen är kärleksfullt röd och mina äpplen får nytt liv.

Hejsan
En kväll när jag stod och bakade i mitt kök så kunde jag njuta av en underbart vacker himmel utanför fönstret.
Alldeles ljusblå med rosa moln. Ja, det var nästan så jag i mina fantasi kunde se små gråa, glada elefanter dansa på de där rosa molnen. Rena rama kärlekshimlen.
Kakan jag bakade var en helt vanlig fyriskaka som jag brukar göra när jag har äpplen som börjar se tråkiga ut.
I mitt fruktfat hade jag några skrynkliga små svenska äpplen som förtjänade en andra chans.
En enkel och god kaka som alltid blir lika smaskig.
Mitt recept kommer från boken ”Sju sorters kakor”.
I mitt köksfönster har jag tjuvstartat julkänslan med julstjärnor i en kritvit färg. Jag tycker att de är så väldigt fina.
För två år sedan, före vår stora renovering, förgyllde jag vårt hem med lika vackra snövita julblommor.
Här hittar man det inlägget.
Om en vecka är det dags att sparka igång julbestyren på riktigt, men tills dess smyger jag fram lite saker efter hand.
I vår hall har det nu kommit två fjädergranar som ger en ombonad känsla för den lille nallen som sitter så fint på sin gamla bibel. Och massor med levande ljus förstås.
Har ni tjuvstartat?
Dagens citat:
Skjut inte upp sådant
till imorgon som
precis lika gärna
kan skjutas upp till
i övermorgon.
Jag brukar ofta skjuta upp saker som fönsterputsning, dammtorkning på höga skåp och avfrostning av frysboxar.Istället försöker jag göra de roliga sakerna först. För då kommer man ju hinna med fler roliga saker än tråkiga och det är väl en ganska bra livsekvation eller hur?
Ha en fin dag.
Kram Annika
Dela gärna

Himlen är kärleksfullt röd och mina äpplen får nytt liv. Läs mer »

Snart krypa tomtar upp ur vråna…

Hejsan
När det nu står klart för mig att ingen av mina tre döttrar kommer att fira jul här hemma med mig i år heller, ska jag erkänna att mitt hjärta brast i tusen bitar för en stund. Att ha sina barn i tre olika världsdelar och själv befinna sig i en fjärde – det får hela världen att stundom kännas oändligt stor och kall.
Det var så länge sedan jag fick samla dem här hemma för en skön julafton med klappar, tomteutklädning, mat och allt det där som hör julen till.
Men vad finns att göra …  jag ska göra mitt bästa för att fira en fin jul ändå.
Men ibland letar sig en tår fram på min kind när jag tänker och känner lite för mycket….
Men jag önskar dem alla tre såklart fantastiska upplevelser runt om i världen.
Sakta börjar adventskänslan ändå krypa fram här hemma hos oss.
Om knappt två veckor är det den första advent, och det är alltid så efterlängtat här ute i den mörka skogen.
Högst uppe i ett av mina köksskåp står min favorittomte och spejar. Fast där står han förstås året om.
Det känns liksom lite tryggt och bra att ha honom där. Han är ett arv efter min mamma, och han har funnits med i hela mitt liv tror jag.
Lite andra småsaker har kommit fram och skapar lite adventskänsla i stugan.
Inga stora saker, bara litegrann.Lite sådär som en tjuvstart.
Stefan som ännu är sjukskriven har nu fått ont i foten också. Han linkar fram här hemma med den ena ankeln dubbelt så tjock som den andra. Lite mallig hörs han trots allt på rösten, när han svarar på vännernas oroliga frågor …
-asch, en gammal fotbollskada bara …
Ja det är allt lite synd om honom, och såklart har han fått lite extra kärlek av mig.
Alla vet ju att kärleken till mannen går genom magen, och Stefan är inget undantag från den regeln. Så en härlig söndagsstek fick det bli. Med levande ljus, fyr i spisen och riktig mormorsmat på tallriken kunde det inte bli bättre.
Mums fillibabba!
Dagens citat:
Bättre att vara en optimist
som kanske blir besviken,
än en pessimist utan hopp.
Ha en fin dag, ät något gott och njut!
Kram Annika
Dela gärna

Snart krypa tomtar upp ur vråna… Läs mer »

När sjön ligger blank som en spegel.

Hejsan.
Det var en morgon i förra veckan som var lite extra härlig. En morgon då det var helt lugnt. Inte minsta lilla vindpust kunde anas.
Det var sådär extra vackert också och sjön låg blank och stilla som en spegel.
Innan vi kom ut så var hundarna i vanlig ordning helt galna och uppspelta.
Alla tre sitter de alltid på rad utanför badrumsdörren när jag gör mig iordning för våra promenader.
Mer optimistiska kamrater får man då leta efter.
Precis utanför fritidsområdet håller man på med skogsavverkning.
Ljust och fint tycker jag att det blir där.
Och vilken guldgruva i all den fina stocken.
Jag älskar skogsbruk, doften av färskt virke och ljudet av motorsåg … men så är jag också en skogvaktardotter.
Skogen som finns runt sjön får dock inte avverkas.
Det området är ett naturreservat, och allt ska bara växa och dö i sin egen takt. Jag älskar att det är så!
Den här morgonen kändes det nästan trollskt där nere vid sjön.

Vattnet var blankt som en välpolerad spegel och de sista löven på träden lyste i de underbaraste färger.

Jag tror att det är så att man ser det man vill se …
Den här morgonen såg jag många tecken på kärlek.
Snart är årets vackra höstskrud ett minne blott.
Jag älskar den här ljuvliga årstiden så mycket.
Jag som ju är sugen på lite julsmaker nu, har passat på att baka lite muffins med pepparkakssmak.
En mosad banan och lite citronglasyr gav kakorna en spännande smakupplevelse.
Receptet hittade jag i en liten bok som heter 500 muffins.
Som alternativ mosade jag en banan och rörde i äggsmeten. Jag hade bara vanligt vetemjöl och mitt farinsocker var mörkt, men det gick bra ändå.
Den kanderade ingefäran hoppade jag över och florsockret var lite klumpigt…. man tager vad man haver!
Gottigottgott!!

Dagens citat:

Vissa människor ser saker som
de är och säger varför?
Andra drömmer om saker som
aldrig funnits och säger
varför inte?
Hoppas ni tar tag i dagen och gör något spännande av den. Tänk ut något kul och säg ”varför inte”.
Kram Annika
Dela gärna

När sjön ligger blank som en spegel. Läs mer »

Rulla till toppen