Hemma hos mig.

Vardagsrutiner.

Hejsan.
Hoppas ni har en skön söndagmorgon. Kanske har ni sovmorgon och myser av en lång, skön och lat morgon. Kanske stannar ni kvar i sängen och äter frukosten där.
Det händer att jag längtar efter det … att ha semester, sovmorgon och att bara få ligga kvar i min säng. Att bli bjuden på kaffe på sängen …
Men jag är en person som mår bäst av rutiner och vardagslunk. Och har man som vi, huset fullt av ”pälsklingar”, så duger det inte att ta sovmorgon. Hundarna har inbyggd väckarklocka och de väcker oss alltid samma klockslag, om det är vardag eller helg.
Jag gillar ju egentligen inte att äta frukost i sängen heller. Jag tycker att det är obekvämt och så gillar jag inte att om det skulle komma smulor i sängen.
Jag vill helst skutta upp i köket. Där vill jag dricka mitt kaffe med några levande ljus tända.
Sedan vill jag ge mig ut på min springrunda så fort det blir tillräckligt ljust.
Småhundarna vet att när jag tar springkläder och joggingskor på mig då är det inte meningen att de ska följa med. Stora hunden Johnny brukar själv få bestämma och numera ligger han gärna kvar hemma tills jag kommer tillbaka.
Sedan är det såklart hundarnas tur för en morgonrunda.
För det mesta går de alla så fint på sina speciella positioner. Utan minsta trassel.
Men ibland är de alla yra och spralligare än vanligt. Då snor de in både mig och sig själv i sina koppel. Det händer att jag känner mig som en bit kassler i nät …
Husets mest praktiska inrättning är det hundbad som Stefan byggt i vår tvättstuga. Där brukar alla hundarna bli duschade när vi kommer in efter våra morgonturer. De vet alla precis hur det ska gå till, och de sitter fint och väntar på sin tur till badet.
Att ha det här hundbadet underlättar så otroligt mycket när man bor som vi gör. Grusvägar, geggiga skogsslinger och leriga hagar betyder skitiga hundar nästan varendaste dag.
Golvet i  tvättstugan har jag täckt med gamla trasmattor som suger upp det mesta av vattnet som blir efter baden. På så vis stannar mycket av smutsen kvar där och gör det lättare att städa. Mattor har jag ett litet lager av och byter ut och tvättar med jämna mellanrum.
Dagens citat:
Jag vaknade upp idag
och det är jag evigt
tacksam för –
alla fick inte
göra det.
Jag är så tacksam för livet, tacksam för mina vardagsrutiner som jag älskar och som får mig att må så himla bra.
Jag behöver inte sovmorgnar och smulor i sängen för att känna lycka.
Ha en skön söndag, hur ni än väljer att tillbringa den.
Kram Annika
Dela gärna

Vardagsrutiner. Läs mer »

När julen kastas ut får blommorna förgylla hemmet.

Hej hej
Sakta men säkert försvinner julsakerna tillbaka till sina gömmor igen. Än står någon julblomma vacker och fin, men jag har snart plockat undan varenda pinal som hör julen till.
Istället frossar jag i tulpaner. Underbara ljuvliga tulpaner.
Jobben på företaget är i full gång  igen, och för mig känns det som om det aldrig varit något riktigt uppehåll. Så är det när man har kontoret intill sitt vardagsrum …
På vår granntomt har det nya huset börjat ta form och det ska bli spännande att se vem de nya grannarna är …
Jag längtar tills vi åter har vår och sommar. Då man kan trippa ut i naturen och hämta in lite blomster, lite grönt, en kvist eller ett fång vilda sommarblommor … sååå ljuvligt.
Mitt favoritord – det vet ni va?? Vilda sommarblommor!
Men tills den tiden kommer unnar jag mig då och då en blomma till vårt badrum. En bukett från ICA kan förgylla den gråaste vardagen.
Kvällens citat:
Gör vad som gör dig lycklig,
dela lyckan med dem som får
dig att le,
skratta lika mycket som du andas
och älska lika mycket som du lever.
… och unna dig en blomma då och då.
Kram från Annika
Dela gärna

När julen kastas ut får blommorna förgylla hemmet. Läs mer »

Glyttamad och en julablomma.

Hej på er.
Tack för alla fina kommentarer om mitt förra inlägg. Att bli bestulen är tråkigt, men det var bara materiella ting. Det som skakade mig mest var känslan av att det hände mitt ”framför ögonen på oss” och här på mitt trygga, älskade Österlen. Här finns ju bara snälla människor … Japp, nog om det!
Förr, när tjejerna var små, så var det mycket mat med köttfärs som stod på min matsedel.. Det gick så långt att till och med min matglade make började knorra och klaga tillslut:
kan vi inte ejda nudd anned än glyttamad snart, beklagade han sig på genuin Österlenska, när det serverades chili con carne, köttfärssås och tacos varannan dag. Det betydde att han var sugen på entrecote eller något annat rött kött som han är synnerligen svag för.
Nu blir det andra saker av köttfärsen för det mesta. Men en favoriträtt som särskilt Amanda gillar är chilibiffar med klyftpotatis och tzatziki. Så enkelt och gott!
Jag gör alltid en rejäl sats små biffar, för de är så himla goda att ha infrusna ifall man vill göra en matig smörgås,  typ i stil med danskarnas smörrebröd. Perfekt som brunch eller en enkel kvällsmåltid. Så gott!
Så måste jag visa den fantastiska amaryllisen som var i julgruppen som vi fick av våra hantverkarpågar i julas. Så underbart fin.
Kvällens citat:
Ett litet steg i rätt riktning
kan visa sig vara det största
steget i ditt liv.
Var gärna försiktig, men ta steget!
Ha en fin kväll.
Kram Annika
Dela gärna

Glyttamad och en julablomma. Läs mer »

Nyårsblommor med kvalitet.

Hej hej.
Hoppas ni alla har en skön söndagskväll.
Här hos oss njuter vi ännu av de ljuvliga blommorna som jag köpte för mer än en vecka sedan, några dagar före nyår. Alltså förra året!
Jag har visserligen gallrat bort någon kvist som så smått börjat sloka, men ännu står de flesta blommorna så vackra där i min stora Klongvas.
Jag mår så bra av blommor. Det är något vilsamt och okomplicerat med färska blommor.
De ger liksom liv och harmoni åt hemmet tycker jag.
De mesta av saker som vi omger oss med i våra hem är skapade av människan själv. Blommor och växter är bara sig själva, något som naturen skapat.
Kvällens citat:
Man lär sig inte av sina erfarenheter.
Man lär sig av slutsatserna man
drar av sina erfarenheter.
Ha en fin söndagskväll.
Kram från mig.
Annika
Dela gärna

Nyårsblommor med kvalitet. Läs mer »

En badkarshylla har blivit till.

Gomorron
Det har inte blivit något dopp i sjön för mig ännu.
På nyårsdagen var det nära, men allting föll på att Stefan vägrade följa med och hålla handduken åt mig. Dessutom idiotförklarade han mig och påstod att jag kom att bli rysligt sjuk…
Jag får helt enkelt ta mig ann vinterbadningen utan honom!
Däremot har han nu så snällt äntligen gjort den där badkarshyllan som jag försiktigt bett om i nästan ett år. Egentligen hade jag tänkt mig en gammal drivvedsbräda som slipats sammetslen av havet. Grånad och naturligt vacker, så som bara livets gång kan göra med trämaterial. Men trots att jag hållit ögonen öppna vid havet, så har jag inte hittat något lämpligt fynd.
Det fick bli ett fynd från XL-Byggs trälager istället. Där finns det också fina träbitar, det vet jag, för det där trälagret har jag varit med och inventerat sååå  måååånga gånger….
Det fick bli en bit okantad fur. Det är en bit trä som bara är sågad på två sidor liksom. Egentligen ville jag haft den riktigt rå och barkig på sidorna, men Stefan ville vara snäll och putsade till den så fint med slipmaskinen …
Av den snälle målaren, Simons Måleri, fick jag en liten kladd färg precis i den kulören som jag önskade. När min bräda nu inte var naturligt grå och vindpinad så ville jag att den skulle se ut som svartek istället. Inte teakfärg eller mahognyfärg som Stefan försökte med, nej svartbrun som härligt vacker svartek.
Tack för det goe målare ♥
Så istället för att hoppa i Gyllebosjön på nyårsdagen så tappade jag upp ett väldoftande varmt bad. Jag tände galet många levande ljus, och satte på min ljudbok (Livet är en sjukamp av Carolina Klûft) och bara njöt!!
Men allting har ett slut … så också sköna bad.
Hundarna satt på rad utanför badrumsdörren och de ville inget hellre än att störta ut i den våta leriga världen utanför.
Det var bara för mig att dra på mig hundkläderna och ge mig ut. För det är faktiskt väldigt välgörande för både kropp och själ att vara ute i friska luften också.
Dagens citat:

”Om vi någonsin ska kunna njuta av livet så är tiden nu,

inte i morgon eller nästa år.”

Ha en fin dag
Kram Annika
Dela gärna

En badkarshylla har blivit till. Läs mer »

Nyårsafton 2017

Hejsan
Jag hoppas ni alla haft en underbar nyårshelg.
Vi hade ett lugnt och skönt nyår med den mest fantastiska menyn man kan tänka sig.
Vi startade vår dag med att besöka svärmor Karin i Kivik. Jag hjälpte henne med att fixa håret. Jag tycker att om det är självaste nyårsafton då har man bannemig rätt att vara fin i håret.
Sedan körde vi som alltid en tur ner vid hamnen. Det där vill Stefan alltid göra, för det har han alltid gjort…. Kanske är det för att kolla så där fortfarande är vatten i sjön … men så är det väl om man som han nästan är född i Kiviks hamn.
Den här nyårsaftonen låg vattnet alldeles lugnt och stilla.
Vi passerade de där ”höghusen” som de håller på att bygga i Kivik. De första husen står nu färdiga och människor har börjat flytta in. Jag förstår att det av ortsbefolkningen råder många delade meningar om huruvida de passar in, eller ej. Så är det, aldrig någonsin kommer människor att dela samma uppfattning om sådana saker.
Jag tycker i alla fall att de är så himla söta och charmiga och pryder väl sin plats där nedanför skolan.
Så blev det då nyårsafton och vi firade med en underbar meny…
Förätten bestod av havskräftsoppa med lax, kräftterrin och halstrade havskräftor. Lite surdegsbröd med citronsmör därtill
Till huvudrätt blev det hjortinnanlår och älgkalvbiff med äppelciderfläsk, jordärtskockspuré, brysselkål, torkade tranbär och Karl-Johanmajonäs. Till det lite svartkål och rostade potatis
Efterrätten var en chokladcylinder med havtorn och dulce de leche.
Stefan drack alkoholfritt – som alltid, och jag tog ett par glas vin.
Allt det här svängde jag ihop på en halvtimme åt min älskade Stefan …. asch, nu skojade jag bara, det fattade ni va!??.
Vi hade beställt den här sagolika maten av Eva på Allé. Världens bästa Eva Thuresson i Svinaberga.
Jag tror nog inte att det finns många kockar här på Österlen som slår henne på fingrarna vad det gäller matlagning.
Tack Eva och Allé!
Dagens citat:
Livet är kort.
Frigör dig från det
som är negativt.
Släpp taget om småsaker.
Släpp taget om dem
som inte bryr sig.
Gör saker som ger
dig mening.
Var med människor som
betyder något för dig.
Jag önskar er alla ett underbart 2018.
Det är liksom bara att leva på.
Kram Annika
Dela gärna

Nyårsafton 2017 Läs mer »

Juldagen, med en tung doft av hyacint.

Hejsan
Idag är det vardag och vanlig arbetsdag igen. I huset ligger en tung doft av alla de ljuvliga julblommor som står i full blom nu.
Jag njuter så av all den blomsterprakt som vi omger oss med i juletid. Jag tror att det är nyttigt för själen, särskilt när vi bara har gråväder och mörkt dagarna i ända.
Det finns väl ingenting som väcker livsandarna så bra som att sticka näsan i en utslagen hyacint!
Anemonerna på bordet har slagit ut i sin fulla prakt, tillsammans med de söta små ranunkler som pryder min klongvas.

Såklart blommar andra favoriter också. En vackert röd amaryllis och en av mina favoritblommor som ju är azalean. De där azaleorna är jag rysligt förtjust i, även om de kräver sin passning med vatten. Väldigt kinkiga kan de vara. Bästa stället är att ha dem på är i köket där man kan ge dem en liten skvätt vatten varendaste dag. Men såklart ska man alltid känna efter hur törstiga de är. Förtjusande vackra är de i alla fall.

 Fast bäst doften har ändå hyacinterna.
Jag har valt en av varje färg. Så får man göra när man inte kan bestämma sig för vilken av dem man gillar bäst.
På juldagen fortsatte vi vårt julfirande här i Gyllebo. Det var svärmor Karin som kom för att avnjuta lite julmat och mysa lite här hos oss. Det blev en skön och stämningsfull juldag.
Ute föll mörkret redan vid tre tiden Jag tände alla de levande ljusen, sedan satt vi länge, länge och småpratade och hade det gott!!
Dagens citat:
Om det känns besvärligt eller
orättvist, tänk på att du fått
det här livet för att …
…. du är tillräckligt stark
för att leva det.
Ja det tjänar ingenting till att gnälla. Nu väntar jobb så det är bara att bita ihop, hoppa ur pyjamasen, kavla upp ärmarna  och spänna musklerna.
Kram på er
Annika
Dela gärna

Juldagen, med en tung doft av hyacint. Läs mer »

Julblommor och dukat bord.

Gomorron
Jag hoppas ni alla mår gott och att ni har det bra såhär mitt i julen.
Jag har haft fullt med julbestyr och julen har liksom bara rusat på lite okontrollerat nu på slutet, utan att jag kunnat hejda den. Som om den plötsligt blivit som en skenande häst.
Julafton har vi firat här i Gyllebo med alla djuren och min familj.
En viktig sak på julen är ju maten. Den tycker jag ska vara god och vällagad såklart.
En annan sak som också är kul att lägga lite extra vikt vid är dukningen. Jag gillar att matbordet är vackert dukat och att det är mysigt runt om med blommor och levande ljus.
Så här blev årets juldukning hemma hos oss.
En bukett vackra, fräscha blommor mitt på bordet gör så mycket för julkänslan tycker jag.
De vackraste silverbesticken och finaste glasen såklart! Spara dem inte i skåpen, utan använd dem så ofta ni kan.Julafton är ett tillfälle så gott som något.
Att pynta och duka inför en härlig middag är så himla roligt.
Ett annat viktigt rum att göra i ordning när man ska ha gäster är ju dasset.
På toaletten tronar en härlig bukett med amaryllisar. Jag gillar verkligen känslan av den lyxen med färska blommor både här och där.
Ja kära ni, jag hoppas ni har det bra och är nöjda med era julklappar.
På mig väntar en dag med svärmor som gäst. Så jag önskar er alla en god fortsättning på julen, och återkommer med fler julbilder lite senare.
Dagens citat:
”Att öppna julklappar ger dig en stunds glädje,
att öppna ditt hjärta ger dig ditt livs glädje.”
En stor kram
Annika
Dela gärna

Julblommor och dukat bord. Läs mer »

Min jul ska vara röd och fylld med tomtar.

Hejsan kära blogg.
En tidig morgon tassade världens sötaste lilla tomtenisse in genom ytterdörren här hemma i stugan.
Det var lilla söta Amanda som kom från ett nattpass på jobbet för att vila sig några timmar, innan det var dags för nästa runda på jobbet.
Jag satt med mitt morgonkaffe i köket och njöt av den sköna julstämningen som börjat krypa på.
Jag satt här med min kaffekopp och laddade för att plocka fram alla julsakerna ur sin kista.

Tvärtemot Ernst på TV och alla moderna trender, så vill jag ha kvar mina gamla, slitna tomtar. De som är fyllda med så många minnen ….

Halmslöjden som min älskade mamma gjort, den gamla sjuarmade ljusstaken som vi fått av mina svärföräldrar, tomtarnas ringdans som ser så stämningsfull ut …
Åhhh, jag älskar känslan och alla minnena som de där sakerna skänker mig.
Uppe i det gamla fönstret i skafferiet får en skön, lite udda samling figurer stå och blicka ut över mitt kök.
Den här modetrenden med änglar, den som käre Ernst håller på med på TV, den är ingenting för mig.
Jag tycker att tomtarna är bra mycket pålitligare. Änglar kan vara skenheliga, de kan ha brända vingar och glorian på sne kanske till och med lite lömska ibland … nej, jag älskar tomtar! Snälla, söta tomtar.
Fast mest älskar jag blommorna. Åhhhhh, alla ljuvliga julblommor. De doftar ju så himla gott också.
Den härliga mossan, alla lökarna … Så underbart!
Känner ni doften?
Jag följer intresserat olika konto på instagram. Jag njuter av att följa trenderna och det senaste modet. Men själv vill jag ha mina gamla saker, de där som har så många minnen. Allt det där som har med känslor att göra.
Mest önskar jag mig en vit jul. En snörik härlig jul.
Förra veckan överraskades jag av en vit morgon….  Visserligen var det hela försvunnet igen innan dagen hade hunnit ljusna riktigt, men jag snabbade mig ut och hann suga åt mig lite av julkänslan ändå.
Dagens citat:
Julen är den tiden på året då du får hemlängtan – trots att du är hemma.
Hur vill ni ha det på julen och vad är viktigast för er?
Hoppas ni får en fin dag och inte behöver stressa så förfärligt.
En stor kram
Annika
Dela gärna

Min jul ska vara röd och fylld med tomtar. Läs mer »

Julpyssel i vårt hantverkarhem.

Hejsan.
Nu när det närmar sig jul så vaknar pysselsuget i mig.
Hos oss börjar det bli så härlig julstämning nu.
Även om jag förstås tycker att den ståtliga amaryllisen kunde hållt sig och väntat någon vecka till med att väckla ut sig i sina vackraste skrud
Mitt pysselsug vaknade som sagt till liv förra veckan. Nu var det inte det där vanliga julpysslet som hägrade för mig. Nej, plötsligt insåg jag att det vita skåpet i vårt matrum tvunget måste bli svart före jul.
Så skulle det inhandlas ännu ett svart skåp för att allt i rummet skulle harmonera och för att jag skulle få plats med alla pinaler som jag har. Min dotters saker till exempel, som jag förvaltar åt henne. Det är bla. ett apkranium som hon vunnit i en tävling på universitetet. Viktiga saker som kräver nya fräscha skåp.
Långt om länge fick jag med Stefan på noterna. Han lovade att skruva ihop Ikeaskåpet åt mig, så skulle jag själv måla det gamla vita ”skrangelskåpet” som skulle få ett sista bonusliv med lite svart färg istället.
Vi fick en riktig myskväll efter Ikeabesöket.
För att hålla maken min på gott humör blev det en stor härlig köttfärslimpa gjord på glad gris och vild älg.
Det nya skåpet blev bra och tiden hade kommit för att jag skulle måla om det gamla …
Det var då som allt gick snett.
Alltså, jag fick total ”psykbryt”!!  Bara efter ett par minuter kände jag det som om det bodde en argsint tiger inom mig …
Allt slutade med att Stefan tog över målningsarbetet och jag ställde mig gladeligen vid spisen igen för att rulla köttbullarna till jul istället.
Slutet gott, allting gott.
Och visst är det väl så att kärleken till mannen går genom magen.
Årets julköttbullar innehåller en rejäl dos med kärlek.
Den vackra amaryllisen som ju inte kunde hålla sig till jul, den har åkt in i vårt stora badrum.
Där pryder den sin plats alldeles förträffligt tycker jag.
Dagens citat:
Det finns två tillfällen då du alltid ska hålla mun:
när du dyker
och när du är arg.
Jag hoppas att ni också har något mysigt julpyssel på gång. Något sådär lite lagom som inte gör att nerverna får ”tuppjuck”.
Kram Annika
Dela gärna

Julpyssel i vårt hantverkarhem. Läs mer »

Rulla till toppen