Österlen

En tur på blåvingeleden.

Hejsan.

Om man ska vandra i Drakamöllans naturreservat, så är det en alldeles perfekt tid just precis nu.

Där finns en vandringsled som heter blåvingeleden, och varför den heter så, ja det förstod jag extra mycket när vi var där förra helgen.

Vädret var varmt och behagligt när vi promenerade fram över de vackra ljunghedarna.

Överallt på den timjan som växer där så vimlade det av vackra blåvingefjärilar.

De här små fjärilarna med sina underbart vackra blå vingar är nog bland de gulligaste fjärilarna som finns tycker jag.

Så under tiden som jag låg på alla fyra och fångade fjärilarnas skönhet på bild så satt Stefan och småhundarna i skuggan och njöt av sommarvädret och av utsikten.

För visst är de små blåvingarna bedårande så säg?!

Fast även om man inte ser några fjärilar, så är Drakamöllans naturreservat alltid underbart att besöka.

På sensommaren förvandlas hedarna här till ett purpurfärgat hav av blommande ljung. Fast just den här dagen njöt vi mest av de dansande små blåa fjärilarna.

Dagens citat:

Innan det kan bli vad det kan bli måste det få vara vad det är.

Ha en härlig dag, och har ni möjlighet så tar gärna en tur upp på Blåvingeleden.

Annika

En tur på blåvingeleden. Läs mer »

En helg i hästens tecken.

Hejsan.

Förra helgen så var det fokus på hästar runt om i Skåne. Helt enkelt en hästrunda med olika aktiviteter för den hästintresserade.

På Skepparps vingård gick det i hästens tecken den här vackra lördagen, som gästades av det lokala riddarsällskapet Silfverfalken.

Min vän Tina är aktiv i Svenska Hästars Värn, vilket är en förening som hjälper vanvårdade hästar tillbaka till ett bra hästliv. Jag själv har varit ganska ovetande om det faktum att så många hästar i Sverige faktiskt far väldigt illa och i värsta fall tvingas avlivas. Som medlem så bidrar man till att kunna rädda och hjälpa misskötta hästar.

Såklart var Tina också där för att informera om föreningen. All eventuell dricks den här dagen gick oavkortat till Svenska Hästars Värn.

Efter att ha stoppat en liten peng på bössen så njöt jag sedan av Silfverfalkens riddaruppvisning på vingårdens vackra fält.

Den minsta lilla riddaren var bara nio år gammal och satt säkert i sadeln som om hon vore född till häst.

Jag mindes att jag själv en gång fått prova på att rida på en riddarträning med både lans och svärd, och det var inte alls lika enkelt som det kan se ut. Dock slapp jag då ifrån den tunga riddaruniformen som ju inte gör saken enklare.

Jag tackade min vän Tina och Skepparps vingård för mig och susade vidare ut på Österlen.

På kvällen kikade en liten fartfylld gosse hem till oss. En gosse som också gillar hästar,  både i form av hästkrafter och faktiskt också livs levande ”hästapållar” i hagen. Men mest tycks hans hjärta brinna för kaniner.Mjuka kaninöron, åtminstone när han är trött.

Från kaniner och tillbaka till hästar igen. Kanske kände inte heller Du, kära läsare, till föreningen Svenska Hästars Värn. och kanske vill också Du göra skillnad för hästar i nöd, i så fall hittar du sidan för att bidra eller kanske rent av bli medlem för ett år HÄR.

Blev ni kanske intresserade av Skepparps Vingård, som ligger vid Haväng, så hittar ni deras hemsidan HÄR.

(ingenting i detta blogginlägg är sponsrat eller betald reklam)

Dagens citat:

Vi räddar vår sinnesfrid om vi försonas med och förlåter de som inte kan eller vet bättre.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det känns bra att göra det man faktiskt kan.

Kram Annika

En helg i hästens tecken. Läs mer »

Sommaren pausade och vi gick på Franskans.

Hejsan.

Efter den där regniga dagen så var det som om sommaren tog ett par dagars paus.

Solen gömde sig bakom lite tjockare moln och det var säkert nyttigt för både naturen och mitt solkyssta skinn.

En kväll när regnet öste ner som mest här på Österlen, så passade vi på att åka till Franskans i Rörum med våra kära grannar. Jag tycker att det är som allra mysigast att gå dit och äta när vädret är lite regnruskigt och höstaktigt. Att avnjuta deras ljuvliga galetter i ljuset av en massa tända stearinljus, det är det mysigaste som finns.

Tusen tack P och C, för en fantastisk kväll ♥

Det kändes helt ok att sommaren tog några dagars paus, trots att vi var i början av Juli. Att bada gick ju finemang ändå.

Någonting med det våta, lite kyligare vädret tycktes förtrolla alla små grodbarnen  paddbebisar  i Gyllebo. I hundratals hoppade de ut på asfaltvägen som om de allihopa ville begå kollektivt självmord och bli överkörda av bilarna. Att försöka rädda dem kändes inte som den lättaste sak att företa sig, så jag räddade några stycken innan jag gav upp.

Dagens citat:

De ord du säger idag ska leva vidare i resten av livet hos någon annan.

Ha det gott.

Annika

Sommaren pausade och vi gick på Franskans. Läs mer »

Äntligen kom regnet.

Hejsan.

Efter en väldigt torr och varm försommar så behövde vi verkligen rejält med regn. Och i förra veckan blev vi sannerligen bönhörda.

Under en hel dag fullkomligt öste regnet ner och det kändes så skönt och så mysigt. Morgonen efter var det bara ett litet fint duggregn som hängde kvar i luften då jag tog mitt morgonbad nere vid bryggan.

Vinden friskade i från öster, så min ”hålla-fast-handduken-sten” kom väl till pass. Nog har det hänt vid blåsigt väder att min handduk farit all världens väg ut i sjön, och det har allt ställt till med lite problem för mig då.

Men den här morgonen hade jag en torr handduk att torka mig med innan jag strosade vidare i den väldoftande skogen.

Doften efter ett sommarregn är något alldeles speciellt, och jag njuter alltid lika mycket av det.

Regnet hade gjort gott för både djur och växter, även om en nackdel var att alla mördarsniglarna vaknade till liv igen.

Hemma i min egen trädgård hade pantersnigeln kikat fram och i hela trädgården frodades inte bara blommorna utan även ogräset och tusen, miljoner små ekplantor som grott efter fjorårets rikliga ollonår.

 

Dagens citat:

Nästa gång det regnar, blunda och vänd ansiktet uppåt en stund. Ibland vattnar himlen också själens jord.

Ha en fin dag.

Annika

Äntligen kom regnet. Läs mer »

Semesterlängtan och en räddad Babba.

Hejsan.

En morgon då jag kom tidigt ner till bryggan upptäckte jag en ensam och kvarglömd stackars Babba bland löven.

Jag tror inte att jag känt igen honom om det inte vore för att Scott lärt mig lite om dessa typer. Som mormor så har jag fått stifta bekantskap med alla figurerna i Babblarfamiljen. Inte för att jag kan alla deras namn utantill, men att detta var just Babba, det visste jag. Naturligtvis räddade jag honom och tog med honom hem. När ingen hörde av sig på min efterlysning på facebook så tvättade jag honom och han fick bli Scotts nya vän. Trots sitt ringa värde så förtjänade den lille bruna Babba att komma till ett nytt barn och bli omhändertagen.

Morgonen var härligt sommarmystisk med sin vita dimma och särskilda ljus.

Morgonen vid sjön var också sagolikt vacker och jag kunde knappt föreställa mig att det varit höst och vinter här vid bryggan.

Plötsligt slog det mig, att om bara en vecka stundar det semestertider för oss. För mig är det inte så mycket skillnad egentligen. Jag har mitt kontor som måste skötas även under sommaren. Så att längta till semestern har jag helt glömt bort att göra.

Egentligen längtar jag mest tills semestern är över och alla återgår till sina arbeten igen. Den där tiden som nästan känns lite som en urblåst ballong. Tiden då sommaren sjunger på sin sista vers och arbetslivet inte riktigt orkat ta fart efter all ledighet. Företagen är åter fullbemannade och ingen har längre semesterstängt. Den tiden i augusti, det är något alldeles särskilt med den.

Men det är bara för en kort stund som jag längtar till något i framtiden, mest gör jag som katten Felix, jag njuter av nuet.

Om bara någon vecka är min dotters treåriga utbildning på Bailey Small Animal Teaching Hospital i Auburn till ända. Då väntar ett antal veckor på henne, då hon måste sätta sig ner och råplugga inför det stora prov som ska avsluta alltihopa i september. Först därefter kan hon styra kosan hemåt till Sverige igen. Jag förstår om hon kommer att vara saknad av sina medarbetare där på djursjukhuset! Mina brev fortsätter att dimpa ner några veckor till såklart.

Dagens citat:

Alla människor som skapat något nytt och förändrat världen till det bättre har i någon mån blivit betraktade som lite märkliga, lite pretentiösa, en aning överdrivna, smått tokiga, lyckosökare, udda, etc… Tack Gud att de inte brydde sig.

Ha det riktigt bra nu alla.

Kram Annika

Semesterlängtan och en räddad Babba. Läs mer »

Båtar och traktorer.

Hejsan.

En ljummen kväll vandrade vi längs småbåtshamnen i Simrishamn.

Molly och Lykke skällde sin vana trogen ut varenda stor eller liten hund vi mötte.

Vid Röken satte vi oss och avnjöt vars en härlig glass. Jag älskar smaken av viol.

I Simrishamn finns inte bara glass och båtar, nej där har Stefans företag även sitt lager.  En dag var vi där med lille Scott som blev överförtjust över den lilla maskinpark Stefan har där på sitt arbete.

Där fanns en grävmaskin som han fick provsitta. Han drog i spakarna och jag skulle nästan kunna tro att han redan var en van grävmaskinist. Nog är det något särskilt i förhållandet mellan just grävmaskiner och pojkar. Någonting som sitter kvar i hela livet tycks det som.

Efter att ha kört runt med den stora röda traktorn så var vi alla väldig varma och väldigt sugna på glass.

Hemma i Gyllebo igen skulle Scotts egen lilla traktor snyggas till. Det är en grön John Deere som han är väldigt stolt över.

Dagens citat:

Det pappa inte kan fixa är sönder och det mamma inte kan hitta är borta.

Njut av en skön lördag.

Kram Annika

Båtar och traktorer. Läs mer »

Så mysig midsommar.

Hejsan.

Semestermånaden juli är här och försommaren är definitivt förbi. Mina morgondopp blir inte längre så regelbundna och jag tar livet lite mer spontant för ett tag. Sommarlättja kan det kanske kallas.

Vår midsommarhelg i år var så mysig och avslappnad. Såklart började jag med ett morgondopp i sjön. Ren och fin ville jag ju vara, det är regler som gäller för både midsommar och jul.

Vår goda vänner kom hit för att fira midsommar och även de startade med ett dopp, fast i poolen.

Dagen gick i en lagom midsommarlunk. Tillsammans fixade vi mat, vi åt gott och drack gott. Mest njöt vi  av att umgås och några busade lite extra i vattnet.

Framemot kvällen vandrade vi ner till sjön. En rädd liten igelkott pinnade förskräckt över vägen och tog sin räddning in i skogen. Igelkottar dansar inte små grodorna precis, åtminstone inte vad jag har sett. I sommarbyn hördes stoj och stim, som sig bör en midsommarhelg.

En bra sak med midsommarmat det är att den är minst lika god dagen efter. På midsommardagen tog jag mig en liten återställare till lunch, detta trots att jag inte hade något alls att återställa. En kall pilsner till sillen det hör liksom till när det är midsommar, om det behövs eller ej.

Dagens citat:

Mitt mål är att bygga ett liv jag inte behöver ta semester ifrån.

Ha en härlig fredag och kram från mig.

Annika

Så mysig midsommar. Läs mer »

Morgonlugn och familjens yngsta coolingar.

Hej hej

Nu när Österlen börjar fyllas på med turister så känns morgonlugnet som en nödvändighet för mig.

Stillheten och det strålande morgonljuset är en skön kombination att låta livsandarna vakna till liv tillsammans med.

Även om årstiden är som ljusast nu, så är det förmodligen ändå som mörkast inne i skogen vid den här tiden. Trädens lövverk bildar en svalkande skugga för naturens alla varelser där.

Jag var tidig den här morgonen, och tog mig mitt vanliga dopp i sjön. 22 grader och sommarbad – så underbart. Det ena utesluter inte det andra, jag älskar varmt och kallt, högt och lågt.

På kvällen övergick lugnet i Gyllebo till bus och stoj, det var när familjens yngsta medlemmar gjorde entré.

Men de där två var trötta den här kvällen och strax kom lugnet tillbaka igen. Kvällslugnet.

Dagens citat:

Lyckliga är de som tar livet som det kommer. De som begär väldigt lite och är tacksamma för de små sakerna.

Ha en fantastisk dag.

 

Morgonlugn och familjens yngsta coolingar. Läs mer »

En junikväll i Kåseberga.

Hejsan.

En kväll strax före midsommar var vi i Kåseberga.

Vid den här tiden på året är det som allra vackrast där. Och just i år tror jag att backarna är alldeles extra röda av blommande vallmon.

Vi traskade i sakta mak uppför den vackra stigen mot vidderna och mot Ales stenar.

Uppe vid skeppssättningen fanns det till Scotts stora glädje ett helt gäng betande kor. Stora, döda stenbumlingar var inget han brydde sig nämnvärt mycket om. Levande kor var bättre.

Inte nog med att man kom ganska nära de stora korna, på marken fanns också spår efter dem i form av ”kobladdår”, vilket intresserade lille Scott extra mycket.

När han lyckats sätta skorna rakt i en mjuk komocka så lyfte Stefan upp honom på den högsta stenen av dem alla. Där hamnade han istället i en nygjort måsskit, så det blev väldigt mycket ”bajt” den kvällen.

Amanda som jobbat hela dagen, strövade bort mot havet och den salta havsluften vid branten, för att lufta hjärnan för en stund, innan vi vandrade neråt mot hamnen igen.

Att det är lönlöst att plocka vallmor till midsommarstången det vet nog alla. Det dröjer ju inte länge förrän alla kronbladen faller av. Nej, vallmor ska man njuta där de växer. Trots det blev jag överlycklig för den blomma jag fick av lille Scott. Tacksamt satte jag den bakom örat när vi vandrade ner för backen för att köpa glass i restaurangen.

Kåsebergaglassen, den var så förrädiskt god, måste jag säga. Ändå vill jag höja ett varnande finger för ”svart vanilj”… den var mycket god – men man såg ut som ett barn som druckit flytande kol. Fast det var det värt, och det tycktes även glädja alla andra!

Dagens citat:

Sluta tro på dina egna tankar och påstående om att du inte har tid! Du har tid till allt som du väljer att prioritera.

Kram Annika

En junikväll i Kåseberga. Läs mer »

Årets kortaste natt.

Hejsan.

Nu har vi passerat den där dagen då allting vänder. Årets längsta dag och kortaste natt.

Jag och världens bästa badkompis, hade bestämt oss för att det såklart måste firas. Äntligen vände det och vi gick mot mörkare och kallare tider – kallbadare som vi ju är.

En timme före soluppgången var vi på plats vid vår kära gamla brygga. Vilket betydde att vi båda steg upp strax före klockan två den natten.

Morgonen var ganska kylig med sina knappt tio grader, så med vantar på händerna skålade vi i champagne. Vi skålade för ett nytt härligt vinter-bad-år som var i antågande. Precis vid soluppgången sjönk temperaturen ytterligare någon grad, och det kändes nästan som vinterbad igen, med den skillnaden att vattnet nu var riktigt varmt.

Vi värmde oss i det varma vattnet, innan vi sedan åt en underbar champagnefrukost och såg solen stiga upp över trädens kronor.

Extra glada och kanske en aning fnittriga också, vandrade vi hemåt genom skogen, lagom tills resten av världen började vakna. Finns det saker som man kan fira med champagne så ska man göra det. Tack finaste vännen min♥ Tack för att du är som jag, eller jag är som du kanske, för att vi båda har samma smått tokiga humor i behåll.

Dagens citat:

Lita på att gårdagens mörker är en förutsättning för morgondagens ljus.

Den eviga karusellen som jag med glädje åker med på – jordens varv – år efter år. Tack!

Ha en fin dag och kram Annika

 

Årets kortaste natt. Läs mer »

Rulla till toppen